abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74713989
Hoi allemaal, op dit moment is het zo dat iedere militair precies dezelfde uitzendtoelage krijgt. Gezien het geweldsspectrum waarin bijvoorbeeld in Afghanistan gewerkt wordt vind ik dit volkomen oneerlijk. Een korporaal postsorteerder die de hele dag op het kamp in een container zit krijgt evenveel toelage als een KCT-er die wekenlang in het veld zit.

Dit is toch onacceptabel? De uitzendfuncties zouden moeten verdeeld worden over een aantal 'gevarenklasses'. Bijvoorbeeld:

1) Functie waarbij men op het kamp blijft ten aller tijde, uitzonderingen daargelaten (bijv. een postsorteerder)
2) Functie waarbij men regelmatig het kamp af komt (patrouilles moeten lopen, contacten met bevolking onderhouden etc)
3) Vliegende functie waarbij men dus regelmatig in gevaarlijk gebied komt
4) Special Forces zoals TF55, die wekenlang in de shit zitten.

Klasse 1 zou dan het minste uitzendtoelage moeten krijgen, en klasse 4 het meeste uitzendtoelage. Iemand in klasse 4 loopt namelijk aanzienlijk meer risico en zit niet de hele dag in een containertje.

Wat vinden jullie hiervan?
  zondag 15 november 2009 @ 10:18:28 #2
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_74714032
quote:
Op zondag 15 november 2009 10:12 schreef Lightning_NL het volgende:

Klasse 1 zou dan het minste uitzendtoelage moeten krijgen, en klasse 4 het meeste uitzendtoelage. Iemand in klasse 4 loopt namelijk aanzienlijk meer risico en zit niet de hele dag in een containertje.

Wat vinden jullie hiervan?
Ik snap je frustraties hoor, het klopt wat je zegt. Ik denk alleen dat het heel moeilijk in kaart brengen wordt wie wat moet krijgen. Het is duidelijk dat iemand die patrouille loopt meer gevaar loopt dan iemand die post sorteerd. Maar hoe zit het dan met degene die 1 keer per week met de auto het kamp af moet om de post weg te brengen bijvoorbeeld, loopt ook gevaar. Hoe zit het als iemand alleen de beveiliging van het kamp doet en geen andere patrouilles? Iemand die op een F16 vliegt? De mensen in een Chinook? De mensen die convooi rijden?

Kortom dan zou je voor iedere functie in een uitzendgebied een aparte vergoeding moeten gaan maken, leuke opdracht om dat allemaal uit te zoeken als je het mij vraagt. Hoe ga je het risico bepalen, wie bepaalt dat?
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
pi_74714104
quote:
Op zondag 15 november 2009 10:18 schreef lekzzz het volgende:

[..]

Ik snap je frustraties hoor, het klopt wat je zegt. Ik denk alleen dat het heel moeilijk in kaart brengen wordt wie wat moet krijgen. Het is duidelijk dat iemand die patrouille loopt meer gevaar loopt dan iemand die post sorteerd. Maar hoe zit het dan met degene die 1 keer per week met de auto het kamp af moet om de post weg te brengen bijvoorbeeld, loopt ook gevaar. Hoe zit het als iemand alleen de beveiliging van het kamp doet en geen andere patrouilles? Iemand die op een F16 vliegt? De mensen in een Chinook? De mensen die convooi rijden?

Kortom dan zou je voor iedere functie in een uitzendgebied een aparte vergoeding moeten gaan maken, leuke opdracht om dat allemaal uit te zoeken als je het mij vraagt. Hoe ga je het risico bepalen, wie bepaalt dat?
"

Tja, daar zou dus effe onderzoek naar gedaan moeten worden. Maar het lijkt me een klare zaak dat de jongens van TF55 de meeste uitzendtoelage verdienen. Helivliegers moeten meer verdienen dan jachtvliegers (in Afghanistan dan), en gasten die regelmatig patrouilles lopen moeten meer verdienen dan postsorteerders. Op zich is zo'n indeling best makkelijk te makkelijk. Een gast die dan 1x per week het kamp verlaat mag wat mij betreft dan best in klasse 2 komen.
  zondag 15 november 2009 @ 10:33:50 #4
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_74714184
Duidelijk, een onderzoek oke, maar hoe ga je dat doen? Het is lastig te bepalen wie er meer risico gaat lopen. Dan moet je kijken wie het meest van de base af is denk ik. Ook in welk gebeid je werkzaam bent en hoeveel tijd. Ik zie hier een mooie taak weggelegd voor de mensen in Den Haag. Oh nee laat het maar gebeuren door een onafhankelijk bureau, in D'Haag snappen ze het toch niet
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
pi_74714450
Zijn het niet gewoon percentages die je erbovenop krijgt?
Dan krijgt iedereen in principe toch evenveel, maar iemand die de "jungle" in gaat verdient sowieso al meer dan eentje die in de "hut" blijft.

En uitzendtoelage is er niet alleen omdat je naar oorlogsgebied gaat. Om iets te noemen, je hebt amper fatsoenlijk contact met het thuisfront.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zondag 15 november 2009 @ 14:11:50 #6
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_74715394
Heb hier wel een paar opvattingen over, wil ze best op papier zetten maar heb momenteel last van een kloppende ader op mijn voorhoofd door afgelopen nacht dus die houden jullie voorlopig tegoed...
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_74715842
Oppervlakkig gezien een goed plan. Maar het strandt in de uitvoering, zoals iedereen al aangeeft. Er zijn gewoon teveel open punten.

Je wilt dit echt niet. Je wilt geen tweedeling met scheve gezichten. Iedereen loopt risico. Je schept geen team als de legerleiding met bonussen aangeeft dat de één zijn aanwezigheid meer op prijs gesteld wordt dan die van de ander.
  zondag 15 november 2009 @ 15:06:04 #8
168777 Rave_NL
pi_74716521
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:32 schreef mgerben het volgende:
Oppervlakkig gezien een goed plan. Maar het strandt in de uitvoering, zoals iedereen al aangeeft. Er zijn gewoon teveel open punten.

Je wilt dit echt niet. Je wilt geen tweedeling met scheve gezichten. Iedereen loopt risico. Je schept geen team als de legerleiding met bonussen aangeeft dat de één zijn aanwezigheid meer op prijs gesteld wordt dan die van de ander.
Nou heb vertrouwen, de tweedeling is er al. Met de REMF's aan de ene kant en lui die wél daadwerkelijk gevaar lopen. Gelijke monniken gelijke kappen gelul.
Nu krijgt chef schijtpapier dezelfde bonus als een vent die bermbommen onschadelijk moet maken, en de aalmoezenier hetzelfde als een Viperteamlid.

En dat valt simpelweg niet uit te leggen.
  zondag 15 november 2009 @ 15:09:41 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_74716605
quote:
Op zondag 15 november 2009 10:57 schreef DuTank het volgende:
Zijn het niet gewoon percentages die je erbovenop krijgt?
Dan krijgt iedereen in principe toch evenveel, maar iemand die de "jungle" in gaat verdient sowieso al meer dan eentje die in de "hut" blijft.

En uitzendtoelage is er niet alleen omdat je naar oorlogsgebied gaat. Om iets te noemen, je hebt amper fatsoenlijk contact met het thuisfront.
Dat lijkt me ook. De uitzendtoelage is om het gemis van je thuisland te compenseren, niet om het risico aanvaardbaar te maken. Lijkt me sowieso een gek iets als een postsorteerder in het kamp evenveel zou verdienen als een commando achter de vijandelijke linies, maar dat is nu natuurlijk al gecompenseerd en daar staat de uitzendtoelage geheel los van.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 15 november 2009 @ 15:35:09 #10
168777 Rave_NL
pi_74717167
Zo zie ik het voor me, van schaal A (hoogste bonus) tot J. Nog verre van uitgewerkt.

A. Viperlid (SF)

commando's/mariniers die advanced contact missies uitvoeren aan de rand van en buiten de olievlek.
dagenlang achter elkaar de poort uit. Uit om contact te zoeken voor de uitschakeling.
Gevaar: extreem

B. EOD (explosieven opruimingsdienst)
Landmacht/mariniers die IED's opspeuren en onschadelijk maken.
Gevaar: extreem

C. Patrouille/QRF-eenheden in de Forward Operating Bases

landmacht/mariniers die patrouilles door het gebied maken binnen de olievlek vanuit de FOB's. Omstandigheden zijn slechter dan het basiskamp met weinig tot geen voorzieningen. De poort uit voor meerdere dagen.
Gevaar: hoog

D. Patrouille/QRF-eenheden in het basiskamp

landmacht/mariniers die patrouilles door het gebied maken binnen de olievlek vanuit het basiskamp.
Voorzieningen zijn goed. De poort uit voor meerdere dagen.

Noot: Eenheden tussen de FOB's en het basiskamp rouleren, dus de infanterist krijgt enkel voor de tijd in het FOB een aanvullende bonus (vergelijkbaar met een ontberingstoeslag)
Gevaar: hoog

E. Helicopterteams/straaljagerpiloten
luchtmacht die vlieguren maken, piloten/loadmasters/boordschutters etc.
Gevaar: medium

F. Konvooiteams

eenheden die in konvooi rijden om de kampen te bevoorraden.
Gevaar: medium

G. Medische teams

Artsen, traumateams etc. Voor personeel dat met schotwonden, afgerukte ledematen etc te maken heeft.
Gevaar: Nihil

H. Bergingsteams

landmacht die optreden als er een voertuig beschadigd/kapot is geraakt, gaan in een zwaarbewapend konvooi mee naar de plaats om daarna het voertuig weer naar het basiskamp te slepen.
Gevaar: medium (indien uitgerukt)

I1. Staffuncties.
Lui die de plannen maken vanuit het kamp.
Gevaar: nihil

I2. Technische functies

Lui die zich bezig houden met onderhoud aan en reparatie van voertuigen.
Gevaar: nihil

Noot: ik wil de een niet boven de ander zetten, maar ze neerzetten als 'operationele functies binnen het kamp'. Zonder hen kan er geen voertuig de poort uit.

J. Verzorgende/adminstratieve functies.
Van de provoost tot kasbaas tot chef wasserette. In het algemeen functies binnen het basiskamp die nodig zijn maar niet van noodzaak zijn voor operaties.

Algemene noot: ondersteunend personeel, zoals bijvoorbeeld een tolk etc. wordt ingedeeld bij de schaal van de eenheid waaraan ze toegevoegd zijn.

Nogmaals, verre van uitgewerkt, maar voor het algemene plaatje. (ik zal heus wel functies vergeten zijn, maar ik geef de drank de schuld)
pi_74717253
Je kiest er als commando/marinier toch zelf voor om extra gevaar te lopen, het is 1 van de redenen dat je voor een dergelijke functie kiest. Het is voor mij dan ook geen simpel feit dat deze mensen een hogere toelage zouden moet krijgen dan iemand die de post rond brengt. Het is zoals gezegd een uitzendtoelage.

De bonus is juist die extra spanning wat het werk van commando/marinier een stuk "leuker"maakt dan dat van postbezorger. Of zeg ik dan iets heel geks ?
pi_74719149
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:39 schreef gelly het volgende:
Je kiest er als commando/marinier toch zelf voor om extra gevaar te lopen, het is 1 van de redenen dat je voor een dergelijke functie kiest. Het is voor mij dan ook geen simpel feit dat deze mensen een hogere toelage zouden moet krijgen dan iemand die de post rond brengt. Het is zoals gezegd een uitzendtoelage.

De bonus is juist die extra spanning wat het werk van commando/marinier een stuk "leuker"maakt dan dat van postbezorger. Of zeg ik dan iets heel geks ?
Daarbij komt dat commando's getraind zijn als moordende overlevers en zo'n postsorteerder in feite niet getraind is om zichzelf te verdedigen, ondanks dat hij 'veilig' op zo'n kamp zit.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_74719622
Rave_NL, helikopterteams kun je ook gemakkelijk scharen onder het clubje dat 'hoog' in de gevarenzone zit. (Er zijn bijvoorbeeld al 2 Chinooks verloren gegaan in Afghanistan, waar wonder boven wonder geen doden bij zijn gevallen) F16 vliegers daarentegen niet.
pi_74719789
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook. De uitzendtoelage is om het gemis van je thuisland te compenseren, niet om het risico aanvaardbaar te maken. Lijkt me sowieso een gek iets als een postsorteerder in het kamp evenveel zou verdienen als een commando achter de vijandelijke linies, maar dat is nu natuurlijk al gecompenseerd en daar staat de uitzendtoelage geheel los van.
Het risico wordt natuurlijk al gecompenseerd???? Hoe dan?
pi_74721182
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:39 schreef gelly het volgende:

Dan zou iemand die in Nederland zit hetzelfde verdienen als iemand in Afghanistan. De kans op uitzending heb je voor gekozen, dan moet je maar een andere baan zoeken??
  zondag 15 november 2009 @ 19:08:04 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74722423
Zolang er minder piloten als landmachters worden neergeschoten denk ik dat vliegend personeel rustig in 2 kan. Ergo: 2 en 3 omdraaien. 4 is overbodig, als kct'er krijg je standaard al een flinke toelage, omdat je kct'er bent en voor de rest: 'it comes with the job'
  zondag 15 november 2009 @ 19:09:02 #17
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74722454
Veilig op het kamp is natuurlijk ook onzin sinds die granaat aanval toen iemand werd geraakt onderweg naar de bunker.
  zondag 15 november 2009 @ 19:09:44 #18
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74722484
Nu ik dat allemaal bij elkaar leg kom ik tot de conclusie dat iedereen op het kamp net zoveel zou moeten krijgen en piloten moeten toeleggen, omdat ze toch al teveel betaald krijgen,.
pi_74725631
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:06 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Nou heb vertrouwen, de tweedeling is er al. Met de REMF's aan de ene kant en lui die wél daadwerkelijk gevaar lopen. Gelijke monniken gelijke kappen gelul.
Nu krijgt chef schijtpapier dezelfde bonus als een vent die bermbommen onschadelijk moet maken, en de aalmoezenier hetzelfde als een Viperteamlid.

En dat valt simpelweg niet uit te leggen.

Wacht even, hier kies jij voor een bepaalde tweedeling.
Zo kan ik er echt zevenhonderd verzinnen.

Risico is calculatie vooraf. Als de Chef SP omkomt door een mortiergranaat terwijl het Viperteam op de thee zit bij een stamoudste, blijkt achteraf ineens dat hij toch wel risico liep.

Ok, die is flauw.

Maar dorp A is veilig is dorp B is nieuw en onveilig. Moet het viperteam dat naar B gaat dan méér krijgen?
Wat als het team dat naar A gaat op een explosief rijdt dat daar al 2 jaar ligt?
En Viperteam C dat de hele missie in de Bushmaster blijft zitten, krijgen die minder? En Viperteam D, dat de Bushmaster uit moet, mogen zij bij het verlaten van het gepantserde voertuig de hand ophouden?

Het punt is: Alle mensen die naar Aghanistan zijn uitgezonden lopen risico. Oók de chef SP loopt risico. Méér risico dan ik hier in Nederland.
Als ze géén risico wilden lopen hadden ze een baan gezocht bij Tempo Team Uitzendbureau.
Het heeft toch geen nut als die mensen daar tegen elkaar gaan opbieden omdat de één vindt dat hij meer risico loopt dan de ander?

Zegt de chef SP tegen de Viper: Joh, ten eerste hoef ik hier niet te zijn, ik ben vervangbaar; defensie is niet van mij afhankelijk om voor jouw SP te zorgen. En ten tweede schaft Defensie voor jou, beste Viper, peperdure Bushmasters aan, waar ik niet in mag zitten. Ik loop hier in mijn g-string mortiergranaten te vangen

En als de Viper binnen is lopen ze precies hetzelfde gevaar als de chef SP. Die hele basis is één opgestoken middelvinger naar de Taliban, en mortieren maken geen onderscheid.

De zogenaamde tweedeling is gekunsteld. Iedereen in Afghanistan loopt risico. Door verschillende klassen in te voeren maak je het niet beter.

[ Bericht 8% gewijzigd door mgerben op 15-11-2009 22:08:22 ]
  zondag 15 november 2009 @ 21:41:27 #20
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74729475
Wat Gerben zegt, uitzendtoelage is een compensatie die je krijgt omdat je op uitzending bent, niet een toelage om te gaan turfen hoeveel meter je buiten de base bent geweest en ook geen compensatie omdat je het werkt doet waar je voor gekozen hebt.
pi_74732737
Gooi liever de compensatie voor gewonden omhoog en geef de terugkerende militairen betere langdurige (mentale)begeleiding als je geld over hebt...
pi_74734531
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:41 schreef Bob-B het volgende:
Wat Gerben zegt, uitzendtoelage is een compensatie die je krijgt omdat je op uitzending bent, niet een toelage om te gaan turfen hoeveel meter je buiten de base bent geweest en ook geen compensatie omdat je het werkt doet waar je voor gekozen hebt.
nee, niet waar.
Waarom heeft defensie dan per land een andere toelage gerekend? Juist, voor het risico wat we daar lopen.
  maandag 16 november 2009 @ 00:06:28 #23
211797 Esses
Splendide mendax
pi_74736193
G. Medische teams

Artsen, traumateams etc. Voor personeel dat met schotwonden, afgerukte ledematen etc te maken heeft.
Gevaar: Nihil

Sorry, psychisch gevaar? Ik weet niet hoor of je die schotwonden, afgerukte ledematen enz gezien hebt. Maar het is best pijnlijk om psychisch te zien -_-
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  maandag 16 november 2009 @ 01:39:35 #24
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_74738066
kan hier mij inleven, maar dan puur de verdeling,

gevechtstroepen
gevechtsondersteunend
Medisch

en dan nog het verschil tussen Landmacht/Luchtmacht/Marine.

niet dieper dan dat, dat gaat problemen geven.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_74739576
Een aanvulling op de medische eenheden, ook die gaan de poort uit op sick call etc. Daarnaast is voor hen het gevaar kwa rondvliegende kogels wat minder maar de rotzooi die ze zien en meemaken veel zwaarder, vooral psychisch is dat enorm.

Op 100m iemand een kogel door zn lijf jagen is één, bij iemand de kogelgaten dichtdrukken is ff een stukje confronterender.
quote:
Op maandag 16 november 2009 01:39 schreef Pumatje het volgende:
kan hier mij inleven, maar dan puur de verdeling,

gevechtstroepen
gevechtsondersteunend
Medisch

en dan nog het verschil tussen Landmacht/Luchtmacht/Marine.

niet dieper dan dat, dat gaat problemen geven.
en medische/ondersteunende troepen die mee de poort uit gaan? zeker amv'ers gaan gewoon met de infanterie mee, krijgen die dan dezelfde toeslag als de infanterist of minder?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')