Bronquote:Goudprijs zet recordjacht voort
De goudprijs zet woensdag zijn recordjacht voort. Dinsdag klom het goud voor het eerst in de geschiedenig over de grens van de 1.200 dollar per ounce. De dollar gaat als vanouds lager, nu de aandelenmarkten het opnieuw goed doen. Daardoor verliest de 'greenback' zijn aantrekkingskracht als veilig toevluchtsoord. Dat is goed voor de goudprijs.
Maar als de beurzen straks weer hard naar beneden gaan, dan gaat toch iedereen weer massaal in goud? Of zit dat bij je 60% in?quote:Op woensdag 2 december 2009 09:39 schreef LXIV het volgende:
Goud moet je willen shorten, dan profiteer je meteen van de zwakte van de dollar. Nog 60% er op en ik durf dat wel.
Juist nietquote:Op woensdag 2 december 2009 10:56 schreef bascross het volgende:
[..]
Maar als de beurzen straks weer hard naar beneden gaan, dan gaat toch iedereen weer massaal in goud?
Als we SeLang zijn grafiekje er bij halen, zien we dat er toch wel een relatieve correlatie is tussen de beurs en de prijs van goudquote:
Er zit nu veel geleend geld in de aandelenmarkt. Als aandelen kelderen, moeten beleggers geld bijstorten omdat hun portefeuille anders hun effectenkrediet niet meer afdekt. Om dat te kunnen betalen, zullen ze andere bezittingen/beleggingen zoals goud moeten verkopen (liquideren). Een snelle, stevige aandelendaling zal daarom waarschijnlijk samengaan met een daling van goud.quote:
Kijk eens naar de meest waarschijnlijke oorzaken van een aandelencrash, mocht die gaan plaatsvinden:quote:
In een deflationaire omgeving stijgt goud altijd, vanwege het wantrouwen in het financiele stelsel die enorme verliezen krijgen te verwerken. Ook is het zo dat in tijden van of vlak na deflatie vaak devaluerende munteenheden zijn, die in het betreffende land voor hoge inflatie zorgen. Natuurlijk is een hogere Goudprijs altijd een vorm van wantrouwen en dus een vorm van speculatie en levert goud geen inkomen op, maar dat wil niet zeggen dat een hogere goudprijs niet te voorspellen is.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:26 schreef SeLang het volgende:
- Deflatie. (krimp van de som geldhoeveelheid +credit). Goud is juist een inflatie hedge dus geen logische belegging in een deflatoir scenario. Rationeel gezien zou je juist keihard moeten verkopen
Ehm, nee...quote:Op woensdag 2 december 2009 13:01 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
In een deflationaire omgeving stijgt goud altijd, vanwege het wantrouwen in het financiele stelsel die enorme verliezen krijgen te verwerken.
Nu kom je dus met een inflatie voorbeeld, niet met een deflatie voorbeeld. Ik ben met je eens dat bij een hogere inflatieverwachting stijgende goudprijs (of een andere commodity) logisch is. Maar waarom zie ik die inflatieverwachting dan niet terug in de prijzen van Treasuries en TIPS?quote:Ook is het zo dat in tijden van of vlak na deflatie vaak devaluerende munteenheden zijn, die in het betreffende land voor hoge inflatie zorgen. Natuurlijk is een hogere Goudprijs altijd een vorm van wantrouwen en dus een vorm van speculatie en levert goud geen inkomen op, maar dat wil niet zeggen dat een hogere goudprijs niet te voorspellen is.
Waarom is dit relevant? Waarom niet DOW/Orange Juice of DOW/ varkenbuiken. Dat kun je tenminste nog eten.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:14 schreef RdeV het volgende:
Dow / Gold Ratio (DJIA divided by Gold $ per oz price) 400 day xaverage yellow.
[ afbeelding ]
Dit plaatje zegt het allemaal. Vanaf 2000 is de dow een bear market, gemeten in goud.
Says who?quote:Pas als de dow/goud ratio één is, is de goud rally op de top.
Zo denk ik er ook over, er was zelfs een tijd dat goud op 250 stond en het werd toen zelfs gehedged omdat men dacht dat het naar 100 gingquote:Op woensdag 2 december 2009 13:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ehm, nee...
Verliezen bij financiele instituten betekent deleveraging. Dat betekent verkopen van alle assets die maar cash kunnen opleveren. Een goede testcase was vorig jaar. Goud ging door het putje. Cash is king in dat geval.
Wat jij hierboven schrijft is wat iedereen altijd maar beweert, maar kom dan eens met een concreet voorbeeld waar een dergelijke crisis in het verleden tot een hogere goudprijs heeft geleid? Het is een soort 'geloof' dat de goudbulls hebben maar tot nu toe laat de geschiedenis eerder het tegendeel zien.
[..]
Nu kom je dus met een inflatie voorbeeld, niet met een deflatie voorbeeld. Ik ben met je eens dat bij een hogere inflatieverwachting stijgende goudprijs (of een andere commodity) logisch is. Maar waarom zie ik die inflatieverwachting dan niet terug in de prijzen van Treasuries en TIPS?
Even voor de duidelijkheid: ik zie best wel dat goud een kansrijke speculatie is, maar het is niet veel anders dan gokken op korte termijn bewegingen op een aandelenindex of iets dergelijks.
Sorry ik heb het verkeerd uitgelegd. In tijden van deflatie daalt goud en zilver inderdaad mee. Dit heeft het verleden ook uitgewezen tijdens de grote depressie. De deflatie duurde van 1930 tot en met 1932. Goud is in die tijd niet te vergelijken, omdat die gekoppeld was aan de munteenheid. Wat wel te vergelijken is de zilverprijs toendertijd, omdat die los stond van de valuta.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:27 schreef SeLang het volgende:
Ehm, nee...
Verliezen bij financiele instituten betekent deleveraging. Dat betekent verkopen van alle assets die maar cash kunnen opleveren. Een goede testcase was vorig jaar. Goud ging door het putje. Cash is king in dat geval.
Wat jij hierboven schrijft is wat iedereen altijd maar beweert, maar kom dan eens met een concreet voorbeeld waar een dergelijke crisis in het verleden tot een hogere goudprijs heeft geleid? Het is een soort 'geloof' dat de goudbulls hebben maar tot nu toe laat de geschiedenis eerder het tegendeel zien.
Nu kom je dus met een inflatie voorbeeld, niet met een deflatie voorbeeld. Ik ben met je eens dat bij een hogere inflatieverwachting stijgende goudprijs (of een andere commodity) logisch is. Maar waarom zie ik die inflatieverwachting dan niet terug in de prijzen van Treasuries en TIPS?
Even voor de duidelijkheid: ik zie best wel dat goud een kansrijke speculatie is, maar het is niet veel anders dan gokken op korte termijn bewegingen op een aandelenindex of iets dergelijks.
Ik zie de goudmarkt als een heel andere markt dan die voor conventionele beleggingsproducten, en als een waarin heel andere motieven spelen. Goudkopers zijn bang voor geldontwaarding en failliete banken en overheden (al zullen er best opportunisten inzitten die simpelweg op stijgende prijzen speculeren).quote:Op woensdag 2 december 2009 13:27 schreef SeLang het volgende:
Maar waarom zie ik die inflatieverwachting dan niet terug in de prijzen van Treasuries en TIPS?
Toen was er een hoge inflatieverwachting, geen deflatie. Daarom steeg de rente ook zo hard! Ik heb net uitgelegd dat de prijzen van Treasuries/TIPS laten zien dat de markt kennelijk helemaal geen hoge inflatie verwacht voor de komende jaren.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:54 schreef RdeV het volgende:
SeLang, goud is geld. Als men papier geld niet meer vertrouwd door dat er teveel is bijgeprint, vlucht men in goud. De laatste keer dat dit gebeurde, was de jaren 80 toen de rente dus ook omhoog ging.
Maar daarmee is niet uitgelegd waarom 1 een magische ratio zou zijn waar we naar moeten terugkeren.quote:Toen zag je dat dow/goud precies 1 was.
Maar er IS helemaal geen wantrouwen in papier! In tegendeel. Treasuries waren nog nooit zo populair (yields <<1%). Aandelen zijn dik overgewaardeerd naar historische standaard en veel sneller gestegen dan goud. De koopkracht van cash is gestegen (CPI gedaald), oftewel je kunt nu meer goederen/diensten met die 'waardeloze' papiertjes kopen dan vorig jaar. En zelfs goud zelf: er is veel meer handel in claims op goud (futures, ETF's, etc) dan in fysiek goud.quote:Pas als vertrouwen in papier geld is herstelt, zie je de beurskoers stijgen ten opzichte van goud.
Verkozen door wie? Btw, zelfs onder de metalen is goud momenteel het kneusje van de klas. Zilver, koper, palladium etc zijn veel harder gestegen. Ik zie alleen maar een assetbubble in bijna alle assetklassen, en ik zie niet dat goud zich daarin anders gedraagt dan aandelen, metalen of olie.quote:Dan is goud geen geld meer, maar een (lang vergeten) commodity.
Waarom geen oranges of varkensbuiken? Omdat die niet zijn verkozen tot de ultieme vorm van geld. Sinaasappelen kun je niet lang bewaren, en varkensbuiken heeft niet iedereen nodig.
Ik denk dat het je nog gaat verrassen hoe abrupt dit kan omkeren. Vergeet niet dat de buy&hold kopers die fysiek goud voor 50 jaar in een kluis leggen nauwelijks invloed hebben op de prijs. Veel van de recente instroom zijn ETFs en dergelijke. Dat zijn momentumspelers. Gezien de hype denk ik niet dat veel van de recente instroom blijvertjes zijn, maar we zullen zien...quote:Op woensdag 2 december 2009 14:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik zie de goudmarkt als een heel andere markt dan die voor conventionele beleggingsproducten, en als een waarin heel andere motieven spelen. Goudkopers zijn bang voor geldontwaarding en failliete banken en overheden (al zullen er best opportunisten inzitten die simpelweg op stijgende prijzen speculeren).
quote:Op woensdag 2 december 2009 13:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom is dit relevant? Waarom niet DOW/Orange Juice of DOW/ varkenbuiken. Dat kun je tenminste nog eten.
[..]
Says who?
Waarom 1 en niet 1000.0000 of 0,000001?
En waarom is DOW/Goud uberhaupt relevant?
Veel van die ETFs beleggen juist in fysiek goud - zoveel inmiddels, dat kluizenbedrijven ruimte tekortkomen en ze hun bestaande kleinere klantjes de laan uitsturen. Aan veel goud dat via die ETFs gekocht is ligt ook een B&H strategie ten grondslag (gewone speculanten kunnen immers goedkoper in ongedekte goudrekeningen, papieren ETFs en futures terecht).quote:Op woensdag 2 december 2009 14:28 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het je nog gaat verrassen hoe abrupt dit kan omkeren. Vergeet niet dat de buy&hold kopers die fysiek goud voor 50 jaar in een kluis leggen nauwelijks invloed hebben op de prijs. Veel van de recente instroom zijn ETFs en dergelijke. Dat zijn momentumspelers.
Maar.. Maar... Die euro's die voor dat goud betaald worden kunnen toch naar de aandelenmarkt? Of verandert de geldhoeveelheid bij een goudtransactie? Ik dacht altijd dat de waardering van goud (en aandelen) losstond van de hoeveelheid geld (in zekere zin). Want die blijft netto toch gelijk?quote:Op woensdag 2 december 2009 15:17 schreef CoqAuVin het volgende:
Het is niet zo gek dat beleggers in aandelen de mensen wijs proberen te maken dat er sprake zou zijn van een goudbubbel die zogenaamd elk moment uit elkaar zou kunnen spatten. Immers, elke euro die in goud belegd wordt kan niet meer op de aandelenmarkt terechtkomen, en dat is voor hen dus zeer ongunstig.
De waarheid is dat we voor goud de $3000/oz. zeker nog gaan zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |