abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75263228
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 22:49 schreef Pietverdriet het volgende:
afgezien van de middelpuntvliedende kracht van de aardrotatie, zou je, als je TS zou volgen snachts meer zwaartekracht voelen dan overdag, want snachts staat de zon aan de achterkant van de aarde en trekt met de aarde mee aan je. Merk je daar wat van? Nee.
Hoe komt dat? Wellicht omdat je snachts ook aan de buitenkant van aarde om de zon rotatie staat en je de middelpunt vliedende kracht van de aarde om de zon draai rotatie hebt. volgens bartjes is de middelpunt vliedende kracht van de zon omwenteling net zo groot als de aantrekkingskracht van de zon. Logisch, als de vliedende kracht groter zou zijn zou de aarde wegvliegen van de zon en als hij kleiner zou zijn zouden we in de zon vallen.
Dit is ook waar voor op de maan.
Een planeet blijft niet in z'n baan door middelpuntvliedende kracht maar simpelweg omdat het door z'n massa-traagheid eigenlijk gewoon rechtuit wil.
Maar de zwaartekracht van de zon buigt de rechte lijn om naar een circulaire omloopbaan.
Zo ook met de maan en de aarde en alle satellieten, ruimtestations etc.
Wie dit leest is gek
pi_75263370
quote:
Op donderdag 3 december 2009 21:43 schreef intraxz het volgende:
Hee jongens, volgens mij is bankfurt een beetje aan het trollen

(of een idioot..)
Ik weet uit ervaring dat je mensen hebt die op verjaardagsfeestjes met een paar borrels teveel op een grote bek gaan opzetten over een onderwerp waar ze de ballen verstand van hebben.

En anderen doen dat op internetfora.
pi_75264062
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik weet uit ervaring dat je mensen hebt die op verjaardagsfeestjes met een paar borrels teveel op een grote bek gaan opzetten over een onderwerp waar ze de ballen verstand van hebben.

En anderen doen dat op internetfora.
Ja, dank je de koekoek. Jij met je ballen verstand.

Niemand weet hier goed antwoord te geven en reageren met "borrelpraat" bij gebrek aan eigen deskundigheid.

Gelukkig is er de NASA nog en wat blijkt ...................... Ellipsoide !!!

http://science.nasa.gov/headlines/y2008/09dec_fullmoon.htm

Er is kennelijk wel degelijk een feitelijk waarneembaar verschil in grootte mogelijk.

Thanks to NASA.
  donderdag 3 december 2009 @ 22:34:07 #179
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_75264687
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:21 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ja, dank je de koekoek. Jij met je ballen verstand.

Niemand weet hier goed antwoord te geven en reageren met "borrelpraat" bij gebrek aan eigen deskundigheid.

Gelukkig is er de NASA nog en wat blijkt ...................... Ellipsoide !!!

http://science.nasa.gov/headlines/y2008/09dec_fullmoon.htm

Er is kennelijk wel degelijk een feitelijk waarneembaar verschil in grootte mogelijk.

Thanks to NASA.
Het is iig wel vermakelijk zo Je denkt iets te lezen en te snappen en kraait victorie! Je maakt jezelf zo toch wel flink belachelijk.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 3 december 2009 @ 22:38:28 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75264864
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:21 schreef Bankfurt het volgende:
quote:
Okay, the Moon is 14% bigger, but can you actually tell the difference? It's tricky. There are no rulers floating in the sky to measure lunar diameters. Hanging high overhead with no reference points to provide a sense of scale, one full Moon looks much like any other.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 3 december 2009 @ 22:43:10 #181
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_75265076
Bovendien is dat over de hele maand genomen Niet tijdens 1 nacht.
Onikaan ni ov dovah
pi_75266163
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

[..]

Lezen, lezen, lezen, Iblis.

De baan van de Maan om de Aarde vormt kennelijk een Ellips.

http://science.nasa.gov/h(...)fullmoon/diagram.gif

Waar het nu mij om gaat:

Omdat de Maan "bijna niet draait" t.o.v. de waarnemer op Aarde, roteert de Maan om zijn as met verschillende rotatiesnelheden met uitersten te meten bij de uitersten van de ellips, lijkt mij.
  donderdag 3 december 2009 @ 23:42:05 #183
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_75267433
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:09 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Lezen, lezen, lezen, Iblis.

De baan van de Maan om de Aarde vormt kennelijk een Ellips.

http://science.nasa.gov/h(...)fullmoon/diagram.gif

Waar het nu mij om gaat:

Omdat de Maan "bijna niet draait" t.o.v. de waarnemer op Aarde, roteert de Maan om zijn as met verschillende rotatiesnelheden met uitersten te meten bij de uitersten van de ellips, lijkt mij.
Prachtig! Ga zoo door, dit is echt geweldig vermaak.
Onikaan ni ov dovah
pi_75267492
Leedvermaeck
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  donderdag 3 december 2009 @ 23:49:46 #185
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_75267708
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:43 schreef intraxz het volgende:
Leedvermaeck
Dat zeker Tis alleen de vraag in hoeverre zoiets wenselijk is binnen W&T. Maar dat is iets voor de mods om te beslissen.
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 4 december 2009 @ 00:07:05 #186
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75268227
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:09 schreef Bankfurt het volgende:
Libratie.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 4 december 2009 @ 22:37:35 #187
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_75301082
quote:
Op donderdag 3 december 2009 21:27 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Zonder meer een groot verschil, de Maan wordt echt kleiner "bij het klimmen".
Nee.

En nou verdorie een slotje of een move naar onzin of truth. Wordt hier nog wel gemod?
Deze kolder hoort niet in wetenschap thuis.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_75302164
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 00:07 schreef Iblis het volgende:

[..]

Libratie.
Ja, dank u, m.n. libratie in de lengte is mijn aandachtspunt.

op http://nl.wikipedia.org/wiki/Libratie staat een kleine samenvatting.

o.a. er staat daar:

Vanwege de elliptische omloopbaan verandert de afstand tussen aarde en maan gedurende een omloop, en daarmee ook de hoeksnelheid (hoe groter de afstand, des te kleiner de hoeksnelheid). De draaisnelheid van de maan om haar eigen as blijft daarentegen constant. Bijgevolg draait de maan iets "te langzaam" als ze dichtbij staat, en iets "te snel" als ze ver weg staat van de aarde.

Deze verklaring an sich is mij nu wel duidelijk.

Maar .. hoe weet men dat de rotatiesnelheid van de Maan om de eigen as van de Maan constant is ? of is het bij benadering constant ?

Is dat uit meting, of uit berekening, of uit beredenering bepaald?

Overigens, ik zou graag een verklaring van A-Tuinhek willen vernemen, hij mag zijn deskundigheid t.a.v. dit punt bewijzen i.p.v. keer op keer met niets-zeggende uitspraken te komen die niets inhoudelijks toevoegen aan de beschrijving van de zwaartekracht op de Maan en niets inhoudelijk toevoegen aan de discussie over de baan van de Maan in relatie tot gravitatiekrachten en andere mechanische verschijnselen.

Tamelijk een bijzonder feit, als dit zo is.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bankfurt op 04-12-2009 23:22:55 ]
  vrijdag 4 december 2009 @ 23:33:21 #189
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75302946
Ik denk dat dit artikel je verder kan helpen Bankfurt: http://articles.adsabs.harvard.edu/full/1981M&P....25....3E
pi_75304398
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 23:33 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat dit artikel je verder kan helpen Bankfurt: http://articles.adsabs.harvard.edu/full/1981M&P....25....3E
Ja, dank u zeer voor de moeite, dit is wel zware kost, maar het haalt de stelling van Wikipedia al onderuit.

Volgens dit artikel is de rotatiesnelheid van de Maan om de (rotatie)as van de Maan theoretisch blijkbaar al helemaal niet constant, wel bij benadering in het totale geheel genomen (anno 1981) en dit wordt in dit artikel met numerieke iteratieve methoden berekend (niet volgens een directe formule of enkelvoudige berekening).

Nou weet ik wel zeker, dat een extra klein meteorietje (massa 1% van de Maan) dat op de Maan valt al een enorme impact zal hebben op het effect van hoe de Maan zich aan ons zal presenteren. En dan heb ik nog alleen over de extra massa, zonder het effect van de "tik" mee te nemen.

En dat met al die behoorlijk grote kraters en gaten op de Maan ....
pi_75311130
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 00:22 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ja, dank u zeer voor de moeite, dit is wel zware kost, maar het haalt de stelling van Wikipedia al onderuit.

Volgens dit artikel is de rotatiesnelheid van de Maan om de (rotatie)as van de Maan theoretisch blijkbaar al helemaal niet constant, wel bij benadering in het totale geheel genomen (anno 1981) en dit wordt in dit artikel met numerieke iteratieve methoden berekend (niet volgens een directe formule of enkelvoudige berekening).

Nou weet ik wel zeker, dat een extra klein meteorietje (massa 1% van de Maan) dat op de Maan valt al een enorme impact zal hebben op het effect van hoe de Maan zich aan ons zal presenteren. En dan heb ik nog alleen over de extra massa, zonder het effect van de "tik" mee te nemen.

En dat met al die behoorlijk grote kraters en gaten op de Maan ....
Een "meteorietje" met een massa van 1% van de maan is 7.3 * 1020 kg, dat is meer dan de totale massa van Tethys, een maan van Saturnus. Of, in andere woorden, meer dan 2 miljoen keer zo veel als de geschatte massa van de asteroïde die wellicht de dinosaurussen uitroeide.

Ik weet niet of je dit doorhebt, maar de grote kraters op de maan zijn niet veroorzaakt door stenen zo groot als als die kraters. Ze waren veel en veel kleiner, waarschijnlijk honderden meters tot enkele kilometers, maar zo'n enorme botsing laat nogal een krater achter.

Maar ik snap je punt niet helemaal, natuurlijk veranderen er dingen als je opeens massa toevoegt aan de maan. Er zal een nieuw evenwicht ontstaan en de maan zal een andere baan volgen. Tidal locking zal dan weer langzaam de rotatie van de maan gelijktrekken met de omlooptijd.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_75313262
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 12:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Een "meteorietje" met een massa van 1% van de maan is 7.3 * 1020 kg, dat is meer dan de totale massa van Tethys, een maan van Saturnus. Of, in andere woorden, meer dan 2 miljoen keer zo veel als de geschatte massa van de asteroïde die wellicht de dinosaurussen uitroeide.

Ik weet niet of je dit doorhebt, maar de grote kraters op de maan zijn niet veroorzaakt door stenen zo groot als als die kraters. Ze waren veel en veel kleiner, waarschijnlijk honderden meters tot enkele kilometers, maar zo'n enorme botsing laat nogal een krater achter.
Misschien ook explosies of zo, bij een botsing dat extra kinetische energie afgeeft
quote:
Maar ik snap je punt niet helemaal, natuurlijk veranderen er dingen als je opeens massa toevoegt aan de maan. Er zal een nieuw evenwicht ontstaan en de maan zal een andere baan volgen. Tidal locking zal dan weer langzaam de rotatie van de maan gelijktrekken met de omlooptijd.
Ja, dat is duidelijk.

Er zal t.z.t. naar mijn overtuiging (bij kleine inslagen) weer een herstelproces komen dat leidt tot een nieuw evenwicht met een andere baan. Wellicht ook een nieuwe behoorlijk "constante" rotatiesnelheid om de as van de Maan.

Maar dat we dan weer noodzakelijk weer een "vast beeld, ofwel ruwweg steeds weer 1 kant " van de Maan (nu ca. 59%) (gezien vanaf de Aarde), zouden moeten gaan zien is de grote vraag voor mij.
pi_75314515
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 14:09 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Misschien ook explosies of zo, bij een botsing dat extra kinetische energie afgeeft
[..]

Ja, dat is duidelijk.

Er zal t.z.t. naar mijn overtuiging (bij kleine inslagen) weer een herstelproces komen dat leidt tot een nieuw evenwicht met een andere baan. Wellicht ook een nieuwe behoorlijk "constante" rotatiesnelheid om de as van de Maan.

Maar dat we dan weer noodzakelijk weer een "vast beeld, ofwel ruwweg steeds weer 1 kant " van de Maan (nu ca. 59%) (gezien vanaf de Aarde), zouden moeten gaan zien is de grote vraag voor mij.
Maar het is geen toeval dat we nu steeds dezelfde kant van de maan zien, het is het resultaat van een proces genaamd Tidal locking. Zodra je de rotatie of de omloopsnelheid verandert, zorgt dit proces ervoor dat je (na een bepaalde tijd) weer steeds eenzelfde kant van de maan ziet.

Wikipedia heeft een beschrijving van het proces, maar helaas niet echt in Jip en Janneke-taal.
quote:
Mechanism

The change in rotation rate necessary to tidally lock a body B to a larger body A is caused by the torque applied by A's gravity on bulges it has induced on B by tidal forces.

Tidal bulges
A's gravity produces a tidal force on B which distorts its gravitational equilibrium shape slightly so that it becomes stretched along the axis oriented toward A, and conversely, is slightly compressed in the two perpendicular directions. These distortions are known as tidal bulges. When B is not yet tidally locked, the bulges travel over its surface, with one of the two "high" tidal bulges traveling close to the point where body A is overhead. For large astronomical bodies which are near-spherical due to self-gravitation, the tidal distortion produces a slightly prolate spheroid or ellipsoid. Smaller bodies also experience distortion, but this distortion is less regular.

Bulge dragging
The material of B exerts resistance to this periodic reshaping caused by the tidal force. In effect, some time is required to reshape B to the gravitational equilibrium shape, by which time the forming bulges have already been carried some distance away from the A-B axis by B's rotation. Seen from a vantage point in space, the points of maximum bulge extension are displaced from the axis oriented towards A. If B's rotation period is shorter than its orbital period, the bulges are carried forward of the axis oriented towards A in the direction of rotation, whereas if B's orbital period is shorter the bulges lag behind instead.

Resulting torque
Since the bulges are now displaced from the A-B axis, A's gravitational pull on the mass in them exerts a torque on B. The torque on the A-facing bulge acts to bring B's rotation in line with its orbital period, while the "back" bulge which faces away from A acts in the opposite sense. However, the bulge on the A-facing side is closer to A than the back bulge by a distance of approximately B's diameter, and so experiences a slightly stronger gravitational force and torque. The net resulting torque from both bulges, then, is always in the direction which acts to synchronize B's rotation with its orbital period, leading eventually to tidal locking.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_75315804
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 14:58 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Maar het is geen toeval dat we nu steeds dezelfde kant van de maan zien, het is het resultaat van een proces genaamd Tidal locking. Zodra je de rotatie of de omloopsnelheid verandert, zorgt dit proces ervoor dat je (na een bepaalde tijd) weer steeds eenzelfde kant van de maan ziet.

Wikipedia heeft een beschrijving van het proces, maar helaas niet echt in Jip en Janneke-taal.
[..]

Bedankt, ik heb nu wel de essentie te pakken, denk ik.

Er komt heel wat bij kijken voor het zoeken van de relevante variabelen voor de beschrijving van het Maan-Aarde gedrag.

Ik vond verder nog iets over tidal resonance (oceanographic phenomeen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_resonance

Bijkomend aspect van die tidal resonance vond ik uitermate interessant in die zin dat dit aspect nergens in de gangbare media serieus wordt genoemd in de zogenaamde rapporten over klimaatverandering en stijging van de zeespiegel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')