Rookt u?quote:Op woensdag 2 december 2009 21:04 schreef gohan16 het volgende:
[..]
ik heb John conner uit de toekomst ontmoet! Hij heeft ons van een robotinvasie gered. Hij kon met microchips(die had ie uit de toekomst) in z'n hoofd zijn manschappen aansturen.
Ook leuk waren de zombies. Ze hoefden niet te eten, want E waren toch al dood. Echter moesten ze wel roken. Waarom? Geen idee.
Ik zou al jaren de regeling: roken in witte uniformkleding = ontslag willen invoeren, maar dat lijkt niet te lukkenquote:Op woensdag 2 december 2009 22:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind het altijd vreemd om een rokende longarts te zien of een cardioloog met obesitas of iets van dien aard.
Tja, ergens heb je wel gelijk. Je hebt toch een bepaalde voorbeeld-functie.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik zou al jaren de regeling: roken in witte uniformkleding = ontslag willen invoeren, maar dat lijkt niet te lukken![]()
Trieste chirurgen en SEH-artsen die bij ons in de ambulancehal roken
Hoe kun je nu weer zes weken aan puberteit besteden?quote:Op woensdag 2 december 2009 18:56 schreef Seam het volgende:
[..]
Nog drie weken en dan heb ik gelukkig het blok gynaecologie afgesloten. Daarna krijgen we zes weken de pubertijdHet is maar goed dat ik ondertussen nog een weekendje Londen en Berlijn heb, want anders werd ik gek
Hij bedoelt gewoon dat hij dan zelf zes week even mag puberen.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:56 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hoe kun je nu weer zes weken aan puberteit besteden?
Wat een onzin. Iedereen weet dat roken slecht is.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Tja, ergens heb je wel gelijk. Je hebt toch een bepaalde voorbeeld-functie.
Ik vind het niet bij het beroep passen om in uniform, onder werktijd dergelijke ongezonde gewoontes te laten zien.quote:Op woensdag 2 december 2009 23:00 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat een onzin. Iedereen weet dat roken slecht is.
Zelf weten.
Daar ben ik het dus volledig mee eens.quote:Op woensdag 2 december 2009 23:03 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik vind het niet bij het beroep passen om in uniform, onder werktijd dergelijke ongezonde gewoontes te laten zien.
Wat ze thuis doen kan me niet schelen.
Ik zit toch niet te ontbijten of te dineren met een internist tijdens het bezoekuur dacht ik zo. Een voorbeeldfunctie wanneer men in functie is ja. Wat mensen in hun vrije tijd doen moeten ze zelf weten.quote:Op woensdag 2 december 2009 23:16 schreef starla het volgende:
Ach ja, voorbeeldfuncties, misschien in utopia maar niet op aarde. Internisten die wit brood en rood vlees eten, woordvoerders van 3VO die te hard rijden, de doodstraf... Het leven zit vol hypocrisie.
Daar kan je niet over oordelen. Het fonetische aspect ontbreekt hier en derhalve ook de klemtoon. Het kan beide. Ook bestudeer je in dat blok zo wel de puberteit als pubertijd.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:56 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hoe kun je nu weer zes weken aan puberteit besteden?
Pubertijd is mi. gewoon een lelijk neologisme, ontstaan door mensen die puberteit niet kunnen spellen.quote:Op woensdag 2 december 2009 23:29 schreef DDM het volgende:
[..]
Daar kan je niet over oordelen. Het fonetische aspect ontbreekt hier en derhalve ook de klemtoon. Het kan beide. Ook bestudeer je in dat blok zo wel de puberteit als pubertijd.
Pubertijd is taalkundig gezien gewoon juist en is een samenvoegsel van het woord puber en tijd en omvat de tijd die je hebt als puber. Of te wel, de levensfase als puber. Puberteit slaat alleen op de psychologische en lichamelijke veranderingen.quote:Op woensdag 2 december 2009 23:36 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Pubertijd is mi. gewoon een lelijk neologisme, ontstaan door mensen die puberteit niet kunnen spellen.
http://www.onzetaal.nl/advies/pubertijd.phpquote:Op woensdag 2 december 2009 23:46 schreef DDM het volgende:
[..]
Pubertijd is taalkundig gezien gewoon juist en is een samenvoegsel van het woord puber en tijd en omvat de tijd die je hebt als puber. Of te wel, de levensfase als puber. Puberteit slaat alleen op de psychologische en lichamelijke veranderingen.
Normaal is het ook 1-3 in bpt1 en 3-5/6 in bpt2, dit is een beetje raar geregeld.. Wat ik nog veel raarder vind is dat we tentamen hebben in de collegezalenquote:Op woensdag 2 december 2009 21:52 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik begin het leuk te vinden. Maandag tweede bonuspunt, belachelijk dat in 15 vragen week 1 t/m 5 wordt getoetst
Nog een voorbeeld van hyporcrisie dusquote:Op woensdag 2 december 2009 23:23 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik zit toch niet te ontbijten of te dineren met een internist tijdens het bezoekuur dacht ik zo. Een voorbeeldfunctie wanneer men in functie is ja. Wat mensen in hun vrije tijd doen moeten ze zelf weten.
Maar als een cardioloog elke dag in het ziekenhuisrestaurant 5 kroketten en een emmer friet naar binnen zou werken zou ik dat ook afkeuren..quote:Op donderdag 3 december 2009 00:01 schreef starla het volgende:
[..]
Nog een voorbeeld van hyporcrisie dus
Die gast steekt toch geen peuk op als jij in de spreekkamer zit?
Ik ben het er mee eens dat het slechts een baan is. Toch bestaat die baan onder andere uit het geven van leefstijladviezen. Als je zelf obees bent of naar rook stinkt, dan heeft je advies om je calorie-inname te beperken of te stoppen met roken minder effect, verwacht ik. En kun je dus je baan minder effectief uitoefenen.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:06 schreef starla het volgende:
Waarom dat dan nu weer? Laat die lui toch lekker. Omdat ze weten wat gezond is en andere mensen gezond willen maken, moeten zij ook per se gezond leven? Het blijft je baan hoor, niet je leven.
Tsja, ik weet niet of je dat jezelf kwalijk kan nemen als arts. Een patient moet afgaan op je kennis, niet op je gele snor. Als een patient kiest om niet therapietrouw te zijn 'omdat de dokter dat ook niet is', dan is het helaas pindakaas. Ik ga in ieder geval niet mijn leven omgooien voor patienten (niet dat ik rook, of overmatig drink ofzo, gaat om het principe) en ik denk dat velen zo denken.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:15 schreef dotKoen het volgende:
En kun je dus je baan minder effectief uitoefenen.
Het is natuurlijk een mythe dat patiënten rationeel denken.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:22 schreef starla het volgende:
[..]
Tsja, ik weet niet of je dat jezelf kwalijk kan nemen als arts. Een patient moet afgaan op je kennis, niet op je gele snor. Als een patient kiest om niet therapietrouw te zijn 'omdat de dokter dat ook niet is', dan is het helaas pindakaas. Ik ga in ieder geval niet mijn leven omgooien voor patienten (niet dat ik rook, of overmatig drink ofzo, gaat om het principe) en ik denk dat velen zo denken.
Ja, en?quote:Op donderdag 3 december 2009 00:24 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een mythe dat patiënten rationeel denken.
Nou, we kunnen dat feit gebruiken en ervoor zorgen dat onze adviezen, ondanks het weinig rationeel denken van onze patiënten toch enigszins effectief zijn, door zelf niet een erg ongezonde, voor de patiënt merkbare, levensstijl te hebben. Of we kunnen het feit negeren en een groot deel van onze adviezen voor Jan Lul geven.quote:
Ik vind dit blok echt het verschrikkelijkste blok ever, 1.3 vond ik echt súperleukquote:Op donderdag 3 december 2009 00:02 schreef Christiaan het volgende:
Ik vind dit blok ook erg leuk eigenlijk. Al weet ik niet echt wat ik moet leren voor deze BPT. Zo ontzettend weinig HC's gehad, en Baynes is niet te doen.
Ik denk dat we patienten anders zien. Ik zie ze als klanten die je de best mogelijke zorg moet geven. Zorg geven houdt bij mij op met je kunde en kennis een patient gezond zien te maken en te adviseren gezond te leven. Jij ziet ze misschien meer als kleine kinderen die geen eigen verantwoordelijk durven te nemen en bij wie je steeds het handje moet vasthoudenquote:Op donderdag 3 december 2009 00:30 schreef dotKoen het volgende:
Nou, we kunnen dat feit gebruiken en ervoor zorgen dat onze adviezen, ondanks het weinig rationeel denken van onze patiënten toch enigszins effectief zijn, door zelf niet een erg ongezonde, voor de patiënt merkbare, levensstijl te hebben. Of we kunnen het feit negeren en een groot deel van onze adviezen voor Jan Lul geven.
Mensen gaan er vanuit dat als het je baan is dat je die dan ook serieus neemt. Als jij vanwege je baan andere mensen erop moet wijzen dat het verstandiger is dat zij hun levenswijze moeten aanpassen dan moet je niet zelf een beeld scheppen dat haaks staat op die boodschap zelf. Schep je wel een beeld dat haaks staat op die boodschap dan twijfelen mensen aan de ernst van die boodschap. Men moet voorkomen dat er een al te grote discrepantie bestaat tussen het beeld dat je uitstraalt en de boodschap die je verkondigt. En het getuigt juist van professionalisme dat je die discrepantie wil minimaliseren. Simpel voorbeeld: een diëtiste met een klein buikjequote:Op donderdag 3 december 2009 00:06 schreef starla het volgende:
Waarom dat dan nu weer? Laat die lui toch lekker. Omdat ze weten wat gezond is en andere mensen gezond willen maken, moeten zij ook per se gezond leven? Het blijft je baan hoor, niet je leven.
Nee, ik denk dat niet. Ik ben juist meer voor een zakelijkere, minder paternalistische aanpak in de zorg.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:34 schreef starla het volgende:
[..]
Ik denk dat we patienten anders zien. Ik zie ze als klanten die je de best mogelijke zorg moet geven. Zorg geven houdt bij mij op met je kunde en kennis een patient gezond zien te maken en te adviseren gezond te leven. Jij ziet ze misschien meer als kleine kinderen die geen eigen verantwoordelijk durven te nemen en bij wie je steeds het handje moet vasthouden
Daar ben ik het ook wel mee eens, maar niet ten koste van mijn eigen leven. Als IK wil roken dan doe ik dat. Als IK veel wil zuipen dan doe ik dat. Houdt natuurlijk niet in dat je onmeunig naar rook hoort te stinken of uit je mond naar alcohol. Maar dat is meer een kwestie van respect jegens je patient dan een moralistische boodschap.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Men moet voorkomen dat er een al te grote discrepantie bestaat tussen het beeld dat je uitstraalt en de boodschap die je verkondigt.
Die hebben we op het ziekenhuisquote:Op donderdag 3 december 2009 00:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een diëtiste met morbide obesitas
Haha, stoppen met roken, hilarisch is dat. Geen enkele patient die tevreden weggaat als je zegt dat hij moet stoppen met die 4 pakjes zware shag per weekquote:Op donderdag 3 december 2009 00:38 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat niet. Ik ben juist meer voor een zakelijkere, minder paternalistische aanpak in de zorg.
Maar als een van mijn klanten komt met astmatische klachten en hij rookt, komt hij voor een oplossing voor die klachten. Stoppen met roken is een belangrijke factor daarbij. Ik lever hem de beste zorg als ik dat stoppen met roken zo makkelijk mogelijk maak. 1 van die dingen om dat te doen is zorgen dat mijn advies gemeend overkomt, door zelf niet te roken (althans, niet voor de patiënt merkbaar). En dan krijg je dus tevreden klanten
Puntje 2 is op zich wel logisch; cognitieve dissonantie.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:38 schreef dotKoen het volgende:
Maar goed, er spelen wat mij betreft 2 belangrijke dingen
1)ik zou het advies van iemand die dat zelfde advies niet volgt, lastiger kunnen opvolgen
2)ik zou het lastig vinden patiënten dingen te vragen die ik zelf niet kan opbrengen.
Nee, maar het product wat gewenst werd was een betere gezondheid/vermindering van een klacht. Niet een lekker gevoel bij het verlaten van de spreekkamer. Althans, dat laatste product was ik niet van plan te leveren als ik daarbij een minder goede behandeling van de klacht zou leveren.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:43 schreef starla het volgende:
[..]
Haha, stoppen met roken, hilarisch is dat. Geen enkele patient die tevreden weggaat als je zegt dat hij moet stoppen met die 4 pakjes zware shag per week
Dat zal ongetwijfeld meespelen.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:48 schreef starla het volgende:
Oh Koen, zo jong en nog zo idealistisch![]()
![]()
En wat is daar de relevantie van? Die cardioloog steekt nu toch zelf geen sigaret op tijdens het consult omdat het toch geen zin heeft?quote:Er is echt geen enkele cardioloog die bij de 10de herhaalconsult mbt een MI nog tegen de patient zegt dat hij moet stoppen met roken als hij de vorige 9 keer nul op het rekest kreeg,
Jij begon zelf over het product en blije patienten.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:49 schreef dotKoen het volgende:
En wat is daar de relevantie van?
Oh, op die manier. Daar heb je gelijk in, er is altijd een grens tot waar je leefstijlveranderingen probeert teweeg te brengen. Ook ik zou genoemde patiënt niet meer aansporen om te stoppen met roken, nee.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:51 schreef starla het volgende:
[..]
Jij begon zelf over het product en blije patienten.
Product = minder kans recidief
Blije patient = ik kan blijven roken
Bij het 10de consult lever je dus geen product meer af en gaat de patient wéér blij naar huis.
Daar heb je een goed punt. Maar of het argument klopt weet ik niet. Al beide manieren leiden tot een slechtere gezondheid, is dat natuurlijk geen argument om allebei maar te accepteren.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:57 schreef starla het volgende:
Ok, ik vind die scheidslijn tussen bewust een patient niet meer aansporen gezond te leven en onbewust een patient beinvloeden door middel van eigen ongezond gedrag dus erg dun.
Je zegt zelf, patienten zijn irrationeel. Krijgt een patient niet de indruk -als je stopt met adviezen geven- dat het niet zo ernstig is? 'Oh, de dokter zegt er toch niets meer over'.
Omg een eerstejaars komt ergens achterquote:
quote:Op donderdag 3 december 2009 23:22 schreef DDM het volgende:
[..]
Omg een eerstejaars komt ergens achter
2 dingen:
De poeppoli is een heel goed initiatief en heeft zijn nuttigheid bewezen.
Obstipatie e.d. zijn veel voorkomende en vervelende klachten op de kinderleeftijd. Het is heel belangrijk dat er op deze manier aandacht aan besteedt wordt.
Nieuwe stelling: een arts moet ook minimaal 1x per dag poepen. We hebben tenslotte een voorbeeldfunctie.quote:
quote:Op donderdag 3 december 2009 23:35 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Nieuwe stelling: een arts moet ook minimaal 1x per dag poepen. We hebben tenslotte een voorbeeldfunctie.
quote:Op donderdag 3 december 2009 23:35 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Nieuwe stelling: een arts moet ook minimaal 1x per dag poepen. We hebben tenslotte een voorbeeldfunctie.
Ik zou binnen 1 week hemorroïden krijgenquote:Op donderdag 3 december 2009 23:35 schreef gohan16 het volgende:
[..]
volgende week weer VGTquote:Vraag: Noradrenaline wordt gesecerneerd door:
Antwoord postganglionaire sympathische vezels;
Toelichting Human physiology: an integrated approach (4e ed. 2006), Silverthorn D. blz. 241
Van de zesdejaars gaf 12% het juiste antwoord, 62% vulde "ik weet het niet" in.
Van de eerstejaars gaf 5% het juiste antwoord, 83% vulde "ik weet het niet" in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |