http://www.hln.be/hln/nl/(...)uit-van-proces.dhtmlquote:Hoofddoek sluit Spaanse advocate uit van proces
Omdat ze een hoofddoek droeg, is een advocate in Spanje uitgesloten van een proces. Rechter Javier Gomez Bermudez verweet de juriste niet reglementair gekleed te zijn. De advocate diende een klacht in tegen de rechter van het Nationaal Hof wegens ambtsmisbruik.
Toga wel, hoofddoek niet
De 39-jarige, in Marokko geboren Spaanse wees er op dat de statuten van de advocaten het dragen van een toga voorschrijven, maar een hoofddoek niet verbieden. De rechter heeft haar geen verdere motivering gegeven voor haar uitsluiting en op haar bezwaar enkel gezegd: "In deze zaal beslis ik."![]()
Geëerd
Gomez Bermudez is een van de meest vooraanstaande rechters in Spanje. Hij leidde het proces tegen de terroristen van Madrid, die in maart 2004 vier bommen in pendeltreinen tot ontploffing gebracht hebben en daarbij 191 mensen vermoord hebben. Zijn behandeling werd destijds in de pers met lof omschreven.
Boerka
In oktober zorgde de rechter voor krantenkoppen toen hij van een getuige, die een boerka droeg, eiste haar gezicht te tonen. De rechters en de openbare aanklagers moeten tijdens het verhoor de gelaatstrekken van de getuige kunnen zien.
De uit de rechtszaal verwijderde advocate droeg echter geen gezichtssluier, maar een hoofddoek die enkel haar haar bedekte.
In Nederland hebben we toch de advocaat die weigerde op te staan voor de rechter.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:09 schreef IHVK het volgende:
'In deze zaal beslis ik is wel wat kinderachtig'
quote:Op woensdag 11 november 2009 20:13 schreef Meh7 het volgende:
Wat doet die vrouw daar dan ook? Die hoort gewoon achter een aanrecht. "Ga toch koken mens", had de rechter moeten zeggen.
What's next? Een advocaat met een cowboyhoed? Een rechter met een clownsneus?? Een griffier verkleed als pipo de clown???quote:Op woensdag 11 november 2009 20:02 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)uit-van-proces.dhtml
Overdreven reactie van de rechter of heeft hij gewoon gelijk?
Tja:quote:Op woensdag 11 november 2009 20:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Gelijk, je weet wat de regels zijn en als je jezelf dan per se toch anders wilt kleden moet je er rekening mee houden dat daar sancties op volgen.
Klinkt niet alsof de regels heel duidelijk zijn.quote:wees er op dat de statuten van de advocaten het dragen van een toga voorschrijven, maar een hoofddoek niet verbieden.
Je kan toch in het bovenstaande artikel lezen dat er geen verbod was op het dragen van een hoofddoek, maar enkel een plicht voor het dragen van een toga?!quote:Op woensdag 11 november 2009 20:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Gelijk, je weet wat de regels zijn en als je jezelf dan per se toch anders wilt kleden moet je er rekening mee houden dat daar sancties op volgen.
Het gaat hier over een advocaat, niet over de rechter.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:22 schreef Bushmaster het volgende:
Rechtspraak behoort seculier te zijn. Hoofddoek= partijdig dus logisch verboden. Behalve voor moslim-modjes natuurlijk.
Een religieus statement (hoofddoek) hoort sowieso niet thuis in de Westerse rechtsgang.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:23 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Het gaat hier over een advocaat, niet over de rechter.
Je trekt je vorige stelling dus in?quote:Op woensdag 11 november 2009 20:25 schreef Bushmaster het volgende:
[..]
Een religieus statement (hoofddoek) hoort sowieso niet thuis in de Westerse rechtsgang.
Dus een clownsneus is geen probleem?quote:Op woensdag 11 november 2009 20:15 schreef vuilcontainer het volgende:
[..]
Je kan toch in het bovenstaande artikel lezen dat er geen verbod was op het dragen van een hoofddoek, maar enkel een plicht voor het dragen van een toga?!
Hier ben ik maar weer gestopt met lezen, wat een achterlijk gelul weer, schoolvoorbeeld van generaliseren.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:14 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
What's next? Een advocaat met een cowboyhoed? Een rechter met een clownsneus?? Een griffier verkleed als pipo de clown???
Probleem bij deze lui (pak bijvoorbeeld een Mohamed Eniat) is dat zij respect wensen te ontvangen voor hun geloofsovertuiging maar dat zij het binnen onze Westerse normen en waarden gewenste respect zoals het opstaan voor rechters, het schudden van handen en het achterwege laten van hoofdbedekking in de rechtszaal niet respecteren.
Wat nu dus heel duidelijk naar voren komt is dat de Islam niet in onze Westerse rechtsstaat past .....
Rechters zijn ook partijdig. Zeker in Europa die steekpenningen nemen.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:22 schreef Bushmaster het volgende:
Rechtspraak behoort seculier te zijn. Hoofddoek= partijdig dus logisch verboden. De rechtsgang met een politiek/religieuze ideologie vervuilen.![]()
Provocerend volkje....quote:Op woensdag 11 november 2009 20:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Daar is Meki ook weerquote:Op woensdag 11 november 2009 20:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Rechters zijn ook partijdig. Zeker in Europa die steekpenningen nemen.
Kijk maar naar de kroongetuigen.
moet je geen 6 jarig meisje verkrachting zoals je grote voorbeeld profeet?quote:Op woensdag 11 november 2009 20:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Noem mij eens 1 moslim land met een normale democratie?quote:Op woensdag 11 november 2009 20:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Juist. Vuile kuthoer denkt dat ze wat is, in de rechtbank.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:13 schreef Meh7 het volgende:
Wat doet die vrouw daar dan ook? Die hoort gewoon achter een aanrecht. "Ga toch koken mens", had de rechter moeten zeggen.
Nederland.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Noem mij eens 1 moslim land met een normale democratie?
Malasie. Indonesie, Golfstaten en Marokko en Turkije Libanon Tunesiequote:Op woensdag 11 november 2009 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Noem mij eens 1 moslim land met een normale democratie?
Een normale democratie, vroeg ik.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:40 schreef Meki het volgende:
[..]
Malasie. Indonesie, Golfstaten en Marokko en Turkije Libanon Tunesie
Wat is in jouw ogen een normale democratie ?quote:Op woensdag 11 november 2009 21:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Een normale democratie, vroeg ik.
De helft van de landen die jij opnoemt, daar hebben vrouwen niet eens evenveel rechten als mannen.
Met gelijke rechten, vrijheid van godsdienst etc. Normaal onderwijs voor iedereen. Etc.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:44 schreef Meki het volgende:
[..]
Wat is in jouw ogen een normale democratie ?
Die landen die ik heb genoemd zijn democratische landen.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Met gelijke rechten, vrijheid van godsdienst etc. Normaal onderwijs voor iedereen. Etc.
Indonesië en Maleisië kennen evenmin als al die andere islamitische landen echte godsdienstvrijheid.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:46 schreef Meki het volgende:
[..]
Die landen die ik heb genoemd zijn democratische landen.
Dat is hun wet. en dat dient de bevolking maar aan te houden en dat hebben zij in hun grondwet genomen.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Indonesië en Maleisië kennen evenmin als al die andere islamitische landen echte godsdienstvrijheid.
Of je leeste de OP nog een keer en je ziet staan:quote:Op woensdag 11 november 2009 20:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Tot zover de REGELS.quote:De 39-jarige, in Marokko geboren Spaanse wees er op dat de statuten van de advocaten het dragen van een toga voorschrijven, maar een hoofddoek niet verbieden
en wat nou als de zwijgende meerderheid genoeg heeft van een groepje dat ineens eigen wetten wil introduceren en opleggen, desnoods met geweld? moeten we dan zover komen dat grondwetten worden aangepast?quote:Op woensdag 11 november 2009 21:55 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat is hun wet. en dat dient de bevolking maar aan te houden en dat hebben zij in hun grondwet genomen.
Dat is net als in Nederland dat je jointjes kan kopen bij coffeeshops.
de wet moet je accepteren waar je ook maar bent.
Maar een normale democratie is het dus niet. Er zijn geen gelijke rechten.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:55 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat is hun wet. en dat dient de bevolking maar aan te houden en dat hebben zij in hun grondwet genomen.
En hier ben ik het mee eensquote:Op woensdag 11 november 2009 20:08 schreef IHVK het volgende:
boerka snap ik wel, hoofddoek niet.
Een advocaat is toch niet objectief?
Iddquote:Op woensdag 11 november 2009 20:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja:
[..]
Klinkt niet alsof de regels heel duidelijk zijn.
Een hoofddoek onder die pruik is ook een optie natuurlijkquote:Op woensdag 11 november 2009 20:36 schreef voyeur het volgende:
Ach, dit is normaal en verplicht in ons bevriende koninkrijk. Ik zou een hoofddoekje dan eigenlijk een zegen vinden.
[ afbeelding ]
En als de wet voorschrijft dat advocaten en rechters een toga moeten dragen, allemaal hetzelfde, om onpartijdigheid voor te wenden, dan heb je je daar ook maar aan te houden.quote:Op woensdag 11 november 2009 21:55 schreef Meki het volgende:
[..]
Vind ik ook en het hoort al helemaal niet thuis in een rechtszaal.quote:Op donderdag 12 november 2009 11:45 schreef HarryP het volgende:
Boerka's en ook hoofddoekjes zijn een teken van onderdrukking in de naam van het geloof.
Helaas zijn er ook veel vrouwen die vinden dat het bij hun geloof hoort net als besnijdenissen.
Geloof is iets voor thuis daar hoef je echt niet mee over straat.
quote:Op donderdag 12 november 2009 11:45 schreef HarryP het volgende:
Geloof is iets voor thuis daar hoef je echt niet mee over straat.
Alleen schrijft de wet dat niet voor.quote:Op donderdag 12 november 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
En als de wet voorschrijft dat advocaten en rechters een toga moeten dragen, allemaal hetzelfde, om onpartijdigheid voor te wenden, dan heb je je daar ook maar aan te houden.
Als niet expliciet vermeld staat dat een hoofddoekje niet mag, wil dat niet zeggen dat het wel mag.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:22 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Alleen schrijft de wet dat niet voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |