er is nog hoop voor me.quote:Op donderdag 19 november 2009 11:47 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Het meest autistisch lijkt me om naar de leiding te gaan, uit angst om gekwetst te worden voor die collega.
En dan op een harde, directe manier te vertellen wat er loos is.
De normale manier is om het eerst proberen met de collega te praten, en als het structureel niet lukt, voorzichtig een balletje op te gooien bij de leiding.
Klinkt bekend. Heb je van al die dingen die je moet doen (huiswerk, inhaalvakken etc.) een overzicht?quote:Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
ha, probleem!
(pas op, een niet vrolijke tekst op dit vrolijke topic!)
Situatieschets: ik zit achter me pc, sinds tijden weer eens te gamen, vraagt me moeder zo: heb je nog iets te doen voor voor school? Ik zeg, nee (want het blok is net begonnen, dus heb je weinig tot niks aan huiswerk. Natuurlijk kan ik wat doen, in de vorm van programmeren om te oefenen (ik doe Technische informatica, HBO) maar dat hoeft ook niet altijd)
Efin, ze zegt oke, ik blij en ik speel verder.
Komt ze een half uur later weer, pissig, dat het onmogelijk is dat ik niks te doen heb, omdat ik nog vakken van het vorige jaar moet inhalen (heb maar 30 studiepunten gehaald van de 60, is niet veel
Dan wordt er gevraagd naar mijn tentamens, en laat ik die nou niet zo goed gemaakt hebben, dus poep aan de knikker
ik krijg een reprimande tijdens het eten, tot zover logisch.
Grap is, als iemand boos op me wordt (vooral me ouders) dan klap ik gewoon dicht, dan zeg ik niks, wat ze dus nog kwader maakt, omdat ze denken dat ik het niet begrijp.
Deze keer waren ze wat milder, en een uitgebreid verhaal over dat je wat moet presteren in het leven, anders wordt het niks met je.
Ik hoor het verhaal aan, en ik zeg dat ik moeite heb met dingen, omdat ik een beetje autisme heb
Woei, het hek is van de dam
Ik citeer "je stelt je enorm aan" en nog meer dingen waarmee ze willen zeggen dat autisme bullshit isElk argument dat ik geef wordt van tafel geveegd, ik zeg dat ik moeite heb met concentratie, zeggen hun, "wat een onzin, met dat stomme spelletje van je kan je wel uren achter elkaar spelen, en op school niet? ja hoor!" (parafraseren)
Ook zeggen ze zoiets van, "je MOET je school afmaken, met goede resultaten, want je bent eraan begonnen ook! punt"
Hun zeggen dat ik erbij MOET horen, ik moet een baan, ook al is dat het laatste wat je doet.
theorieën die ze hebben:
Je bent lui
Het is te makkelijk
Je kan het niet
Je weet niet wat je moet doen
Mijn visie? ik WIL een baan! graag zelfs! Ik wil iets bijdragen aan de wereld, en dat is beter als je dat als wetenschapper doet dan als putjesschepper, zo ver ben ik dan nog welIk ervaar nu dat zij mij lui vinden, een niksnut.
Ik denk dat een deel van het probleem ligt aan het feit dat ze a) geen reet snappen van wat ik doe op school (de rest van het gezin zit in de metaal, werktuigbouwkunde als achtergrond) en b) het is volwassenenonderwijs, dus communicatie gaat via mij, en niet via hun, dus ze hebben er geen grip op, denk ik.
(moeilijk te formuleren, dit stukje)Wat ik wil, is dat mijn ouders me begrijpen. ze blijven doorhameren op het probleem, maar ze staan niet open voor hoe ik deze situatie kan verbeteren. Alsof ze niet willen accepteren dat ik "anders" ben. Begrijp me niet verkeerd, ik ben 9 van de 10 keer heel blij met mezelf, kan sociaal goed meekomen, niemand merkt wat, kortom, ik ben normaal
Ik pik heleboel dingen op, zogenaamde survival skills en ben positief ingesteld. Ik kom er wel! maar zo is dat dus niet zo makkelijk
Hoe kan ik mijn ouders me beter laten begrijpen? klinkt lekker wollig zo, maar ik denk dat dat het aardig samenvat
Jij denkt nu "protip! wat als je nou iets aan je school ging doen?"
welja, goeie! treffend autisme ding: niet weten wat je nou precies moet doen. Kijk ik weet wel wat ik globaal moet doen heur, maar op deze school voelt het soms een beetje dat je zonder zwembandjes in het diepe gegooid wordt. ik ben hoogbegaafd, denk ik, dunno of dat invloed heeft.
vraag 2: vind je je opleiding leuk?
ja.
er ontbreekt structuur, dat is volgens mij het hele eieren eten.
magoed, danku voor het lezen
Even een toevoeging: plan tijd in om het geleerde te herhalen. In een actieve bui ben ik ook een keer via een planning gaan werken. Toen kwam de tentamenperiode eraan. Ik snapte niets van alles dat ik braaf volgens mijn planning had doorgenomen. Vergeten tijd in te ruimen voor herhaling.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:30 schreef Thrackan het volgende:
Klinkt bekend. Heb je van al die dingen die je moet doen (huiswerk, inhaalvakken etc.) een overzicht?
De manier om hier bewust mee om te kunnen gaan lijkt me om dit eerst in kaart te brengen, en vervolgens elke dag op een vaste tijd hier even aandacht aan te besteden.
Voorbeeld:
Van vorig jaar moet je nog een stuk wiskunde, een stuk NL en een stuk scheikunde inhalen.
Zet op een rijtje, vak voor vak, wat je daarvoor moet doen.
Houd dit schema ergens waar je het snel kan vinden.
Plan elke dag, of een paar dagen per week, vaste tijden in dat je hier aandacht aan gaat besteden.
Maak aan het eind van de week je nieuwe planning. Plan dit ook in!
Schrijf in deze planning ook daadwerkelijk op wát je gaat doen! "Hoofdstuk 3, paragraaf 1 t/m 5, sommen maken" bijvoorbeeld. Hoe concreter, hoe makkelijker het is om het uit te voeren.
Ik zou het eerst onderling proberen op te lossen. Werkt dat niet dan naar je leidinggevende toe gaan. Het ligt wel aan de aard van het probleem.quote:Op donderdag 19 november 2009 09:44 schreef Cassandra87 het volgende:
Wat een begin van de dag. In het kader van eerlijk zijn.. Als je een probleem hebt met iemand op t werk, stap je dna naar diegene toe of naar de leiding?
Succesquote:Op donderdag 19 november 2009 17:14 schreef robuust89 het volgende:
super, wat fijn, begrip!
ik zat vanmiddag nog te twijfelen toen ik het postte, omdat ik even dacht dat ik me aanstelde ofzo
@tijn
ik heb een heuse diagnose, ben daar ook mee naar school geweest, en hiervoor hebben ze mij een externe begeleider gegeven. deze snapt ook weinig van mijn studie, maar met deze persoon bespreek ik wat ik afgelopen week heb gedaan, wat ik gehaald heb, en wat ik nog moet doen.
dat helpt dus ook niet super, hmmm
ik heb ook pas geleden gevraagd of ze niet meer konden doen, en het antwoord was nee. ja, ik kan een 4e jaars omkopen me laten helpen met het programmeren bijvoorbeeld, dunno
zoals trackan zei, ik ruim een stuk muur in, print me schema uit en hang m op:) should work!
excuses, robuust is even weg, hij is aan het schematiseren
Ja, dat is waar, mensen met autisme zijn vaak sterk in wiskunde. Dit bevindt zich op het snijvlak met analyse. Overlevingsdrang, denk ik ook: allerlei situaties analyseren, daarop inspelen.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:33 schreef francis998 het volgende:
net ff gewoon de "stukken" van anderen doorgelezen ik moet zeggen dat ik me er wel in herken, vooral kwa studie en in het diepe gegooid te worden.
En tja..dat van volgens een schema werken vind ik stom..ik heb een "hekel" aan routine, en volgens een schema werken, ach op mn mbo heb ik dat gehad.."planmatig werken" maar ik moet zeggen dat ik me nooit aan mn schema hield..ook niet tijdens de proefwerkweken op de HAVO, mijn ma moest echter achter "mn kont" aanlopen zodat ik me er een beetje aan hield.
Maar ik weet niet wat ik heb..dus kan ik er niks over zeggen.
Verder klopt het wat ze zeggen dat asperger/autisten etc(asutistspectrum personen) goed zijn in wiskunde??Want meestal neigen ze dat te zeggen..maar mij lijkt dat me meer over 1 kam scheren??
Niet iedere autist zal goed zijn in wiskunde. Ik in ieder geval niet.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:33 schreef francis998 het volgende:
net ff gewoon de "stukken" van anderen doorgelezen ik moet zeggen dat ik me er wel in herken, vooral kwa studie en in het diepe gegooid te worden.
En tja..dat van volgens een schema werken vind ik stom..ik heb een "hekel" aan routine, en volgens een schema werken, ach op mn mbo heb ik dat gehad.."planmatig werken" maar ik moet zeggen dat ik me nooit aan mn schema hield..ook niet tijdens de proefwerkweken op de HAVO, mijn ma moest echter achter "mn kont" aanlopen zodat ik me er een beetje aan hield.
Maar ik weet niet wat ik heb..dus kan ik er niks over zeggen.
Verder klopt het wat ze zeggen dat asperger/autisten etc(asutistspectrum personen) goed zijn in wiskunde??Want meestal neigen ze dat te zeggen..maar mij lijkt dat me meer over 1 kam scheren??
Mijn zusje is goed in wiskunde. Ze had het hoogste cijfer op haar lijst van het examenjaarquote:Op donderdag 19 november 2009 21:14 schreef Perico het volgende:
Mijn broer, een NT-er, is een wiskundig genie, expert op gebied van speltheorie.
Ik daarentegen ben het absolute uiterste, had op 4 VWO een 3 voor wiskunde en werd erom beschimpt. Niemand snapte er wat van, familie incluis (was blij dat ik het mocht laten vallen, wat niemand deed)..
Fameuze blinde vlek voor een autist. Met wiskunde is het zo: als eenmaal je iets boven de pet gaat, haal je het niet meer in, omdat alles steeds op elkaar voortbouwt. Het was best traumatisch allemaal, door het contrast met mijn wiskundige broer. Dan voel je je echt een faalhaas.
Ik ben juist van mening dat je aan het gelaat, en ook ogen, juist heel veel kunt aflezen.quote:Op woensdag 18 november 2009 21:58 schreef Wii-Style het volgende:
[..]
Omdat ogen niet veel zeggen & omdat het raar voelt.
Herkenbaar. Maar ik kan mijn familie niet verdragen omdat ik het gewoon boerenpummels vind.quote:Op donderdag 19 november 2009 06:09 schreef Perico het volgende:
Ik vind oogcontact erg intiem, maar deins er niet voor terug. Ik moet er wel erg bij nadenken dat ik het doe, vermijd het doorgaans.
Zelfde als dat ik het niet kan verdragen als familieleden me willen omhelzen of zoenen, dat komt te dichtbij. Daarentegen had ik er met vriendinnen geen moeite mee.
Met deze notie ben ik door mijn moeder dus mee dood gegooid vroeger. 'Doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg'. En 'niet luisteren naar dat, het is onzin die je tegen houd'.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
Ik citeer "je stelt je enorm aan" en nog meer dingen waarmee ze willen zeggen dat autisme bullshit is![]()
Jij en je ouders hebben overduidelijk een groot meningsverschil, en daar moet gewoon over gepraat worden. Simpel als dat.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
Hoe kan ik mijn ouders me beter laten begrijpen? klinkt lekker wollig zo, maar ik denk dat dat het aardig samenvat![]()
En laat je dat dus vooral niet aanlullen. Denk maar in: Bill Gates heeft nooit z'n school afgemaakt, en kijk wat hij bereikt heeft.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
Ook zeggen ze zoiets van, "je MOET je school afmaken, met goede resultaten, want je bent eraan begonnen ook! punt"
Hun zeggen dat ik erbij MOET horen, ik moet een baan, ook al is dat het laatste wat je doet.
Ik deel dit met je. Ik heb ook een hekel aan planmatig werken. Ook zo lekker tegendraads met het beeld dat geschetst wordt over autisten, niet waar?quote:Op donderdag 19 november 2009 17:33 schreef francis998 het volgende:
net ff gewoon de "stukken" van anderen doorgelezen ik moet zeggen dat ik me er wel in herken, vooral kwa studie en in het diepe gegooid te worden.
En tja..dat van volgens een schema werken vind ik stom..ik heb een "hekel" aan routine, en volgens een schema werken, ach op mn mbo heb ik dat gehad.."planmatig werken" maar ik moet zeggen dat ik me nooit aan mn schema hield..ook niet tijdens de proefwerkweken op de HAVO, mijn ma moest echter achter "mn kont" aanlopen zodat ik me er een beetje aan hield.
Maar ik weet niet wat ik heb..dus kan ik er niks over zeggen.
Verder klopt het wat ze zeggen dat asperger/autisten etc(asutistspectrum personen) goed zijn in wiskunde??Want meestal neigen ze dat te zeggen..maar mij lijkt dat me meer over 1 kam scheren??
quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:58 schreef Cassandra87 het volgende:
Robuust, als je maar vertrouwen in je zelf hebt en in jezelf gelooft komt t goed. Ik heb écht een hele periode gehad dat ik ging leven naar de opmerkingen van mijn ouders. Pas later besloot ik tegengas te geven en laten zien dat ze het bij het verkeerde eind hadden. En ach laat ze nu maar opscheppen over hoe trots ze zijn.. Beter late valse erkenning dan helemaal geen.
Heb je nog broers en/of zussen? Wat ik heb gemerkt is dat ze bij mij een enorme 'slagingsdrang' hadden en toen ik vmbo ging doen, het gevoel hadden te falen. Mijn zusje mocht moeiteloos vmbo doen terwijl zij een evengoed stel hersens heeft. Maar 2e kind is altijd soepeler denk ik.
Heb je later nog met je ouders gesproken?
haha omg, same here. ik had voor me eindexamen zelfs een 8 gehaaldquote:WiskundeMoet wel eerlijk zeggen dat ik in de 3e geen interesse had en gemiddeld een 3 stond. Wilde toch over, ben er echt voor gaan zitten, en door de inzet ging t me vrij makkelijk af. Gemiddeld 8 voor toetsen en uiteindelijk geslaagd met een 7-.
Dus ik denk dat ik in wezen redelijk slim benMaar gewoon lui.
ik moet inderdaad zeggen, ik ben er trots op wat ik nu al allemaal bereikt heb, op sociale vlakken vooral. het is inderdaad niet makkelijk, je hebt veel kans dat je in een negatieve spiraal blijft hangen, omdat "je het toch niet luktquote:Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
Ik citeer "je stelt je enorm aan" en nog meer dingen waarmee ze willen zeggen dat autisme bullshit is
Met deze notie ben ik door mijn moeder dus mee dood gegooid vroeger. 'Doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg'. En 'niet luisteren naar dat, het is onzin die je tegen houd'.
Hoewel ik dit heel erg frustrerend vond als een kind, ben ik het nu wel enorm met haar eens, sterker nog, ik ben haar dankbaar dat ze me niet heeft laten blijven hangen in het zijn van een autist. Geeft me toch een gevoel dat ik beter mee heb kunnen doen met de maatschappij dan mijn jongere neef en veel oudere nicht die ook autisme hebben en die wél zijn blijven hangen daarin.
Het spijt me als dit erg hard klinkt voor sommigen, maar ik deel de opvatting nu eenmaal dat ik het 'blijven hangen' in autisme als 'bullshit' ervaar. En deze opvatting bij me is sterk.
Ik wil niet blijven hangen, ik wil juist vooruit. En doordat ik hierin 'hard' ben gemaakt door mijn opvoeding heb ik juist het gevoel dat ik ook de eigenschappen heb om dit te kunnen doen. Me niet in een syndroom laten lullen.
Dat het niet makkelijk is, zal ik zeker niet ontkennen.
dank voor het advies. Yes we can!quote:quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
Hoe kan ik mijn ouders me beter laten begrijpen? klinkt lekker wollig zo, maar ik denk dat dat het aardig samenvat
Jij en je ouders hebben overduidelijk een groot meningsverschil, en daar moet gewoon over gepraat worden. Simpel als dat.
Vraag waarom ze zo blijven hameren. Als ze stellen 'omdat we het beste met je voor hebben' (of dingen in die trant) dan zet ze schaakmat door te zeggen dat ze je niet laten voelen als geaccepteerd. En ga daar vervolgens verder over praten.
Het ligt er helemaal aan wat je er zelf mee doet. Jij bent degene die de dingen kan breken of maken.
quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:58 schreef robuust89 het volgende:
Ook zeggen ze zoiets van, "je MOET je school afmaken, met goede resultaten, want je bent eraan begonnen ook! punt"
Hun zeggen dat ik erbij MOET horen, ik moet een baan, ook al is dat het laatste wat je doet.
En laat je dat dus vooral niet aanlullen. Denk maar in: Bill Gates heeft nooit z'n school afgemaakt, en kijk wat hij bereikt heeft.
Hier hebben we een hele mooie term voor: Auto Didact.
goed van je zeg.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:55 schreef Thrackan het volgende:
Ik ben toch stiekem wel trots op mezelf de laatste tijdVan alles geregeld, mensen gebeld, mensen gesproken, dingen gevraagd en zo, allemaal dingen waar ik best wel moeilijk over kan doen, of het gewoon niet doe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |