holy fuck. Waar een typo zoal niet toe kan leidenquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:02 schreef CoqAuVin het volgende:
Ik heb het op internet al gevonden. Nederlandse huisvrouwtjes hebben het ook massaal over CockAuVin. Zal wel iets met de wens die de vader is van de gedachte te maken hebben.
Ik hoop dat je gelijk krijgt. Want ik vind dit echt het enige forum dat nog ècht de moeite waard is op fok. Leuke, intelligente userbase, geen linkse kliekjes, vetes, geban en andere droeftoeterij.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, dat komt door het gepimp van de FED en Obama, niet omdat mensen 'crisismoe' zijn.
Als het straks weer losbarst dan loopt het forum weer storm.
oh ja, ik was nog een ander typerend kenmerk van de Nederlandse samenleving vergeten: leedvermaakquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, dat komt door het gepimp van de FED en Obama, niet omdat mensen 'crisismoe' zijn.
Het enigste nadeel is wel dat we alle afgeleide topics al op vooraf bij de hand hebben.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:02 schreef SeLang het volgende:
Ik vind de historische waarde ook wel erg tof. Er lopen honderden economen rond met een mening, maar het blijft toch bijzonder om te zien hoe men op dit soort fora het een stuk beter doet dan de navelstarende red-mijn-baan economen. Het punt van internet is dat dit soort discussies over jaren nog prima te volgen en vinden is (Danny, schrijf je mee?). Wat nu gepost wordt, kan nog erg lang terug gevonden worden.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:04 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk krijgt. Want ik vind dit echt het enige forum dat nog ècht de moeite waard is op fok. Leuke, intelligente userbase, geen linkse kliekjes, vetes, geban en andere droeftoeterij.
In NWS en POL moet ik maar gewoon niet meer komen.
De grootte van de schuld als % van GDP is het probleem ook niet. Dat is helemaal niet zo extreem internationaal gezien. Het probleem is de mate waarin het de schuld door het buitenland moet worden gefinancieerd.quote:Op zondag 29 november 2009 12:26 schreef CoqAuVin het volgende:
Overigens kwam ik vanochten dit plaatje tegen:
[ afbeelding ]
bron: http://zfacts.com/p/318.html
Dit plaatje stelde me evenveel gerust, als dat het me verontrustte. Gerust, omdat het blijkbaar in historisch perspectief allemaal nog wel meevalt. En verontrust, omdat de laatste keer dat de VS in veel hogere regionen terechtkwamen, we midden in een destructieve wereldoorlog zaten. Wat belooft dit voor de toekomst?
Daar heb je een goed punt. Dat was ik bijna alweer vergeten.quote:Op zondag 29 november 2009 13:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
De grootte van de schuld als % van GDP is het probleem ook niet. Dat is helemaal niet zo extreem internationaal gezien. Het probleem is de mate waarin het de schuld door het buitenland moet worden gefinancieerd.
Ok. Helder.quote:De grote piek in de jaren 40 (oorlogsuitgaven) werd gewoon door Amerikaanse spaarders opgebracht die toen nog niet van die ultraconsumers waren dus feitelijk de oorlog financieren door consumptie op te geven. Nu ben je echter afhankelijk van China, Japan etc en die blijven alleen financieren zolang het in hun eigen belang is.
Het andere verontrustende punt is de snelheid waarmee de schuld de komende jaren gaat toenemen (iets minder dan een verdubbeling de komende 10 jaar, is de schatting van de regering zelf). De buitenlandse financiers moeten dan dus naast het doorrollen van bestaande schuld ook nog eens hun leningen aan de VS in hetzelfde tempo opvoeren. Dat kan weleens problematisch gaan worden omdat de trend nu is dat men juist diversificeert uit de US$. Bovendien is hun export ingezakt en hebben zij dus minder vraag naar Amerikaanse staatsleningen om de stijging van eigen munt tegen te gaan. En niet te vergeten: iedereen heeft momenteel oplopende begrotingstekorten en dus behoefte aan meer leningen.
Iemand moet uiteindelijk die staatsleningen opkopen. Als buitenlanders dat niet doen (of niet in voldoende mate) dan zal dat uit de VS zelf moeten komen. Dus meer sparen. Maar dan komt de op consumentenuitgaven gebaseerde (70%) economie van de VS in een crisis. In beide gevallen toast als je het mij vraagt.
Dan is er nog de optie om de FED staatsleningen te laten blijven opkopen. Dat betekent dat tekorten blijvend worden gemonetariseerd. De 'quantitative easing' van de afgelopen tijd is in principe een tijdelijke maatregel die uiteindelijk moet worden teruggedraaid. De markt heeft dat tot nu toe geslikt. Maar als er een structurele monetarisering van tekorten gaat plaatsvinden dan zal dat veranderen, want dat is dus de bekende Weimar/Zimbabwe optie. Inflatieverwachtingen zullen dan de dollar doen dalen en de te betalen rente op staatsleningen zal dan fors oplopen.
Kun jij je nog herinneren wanneer die aankondiging is geweest? En nog iets anders, heb jij enig idee waarom die niet tot een enorme dip in de goudprijs heeft geleid?quote:De FED heeft aangekondigd in maart 2010 te stoppen met QE. 2010 gaat een interessant jaar worden.
Juist!quote:Op zondag 29 november 2009 13:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
De grootte van de schuld als % van GDP is het probleem ook niet. Dat is helemaal niet zo extreem internationaal gezien. Het probleem is de mate waarin het de schuld door het buitenland moet worden gefinancieerd.
De grote piek in de jaren 40 (oorlogsuitgaven) werd gewoon door Amerikaanse spaarders opgebracht die toen nog niet van die ultraconsumers waren dus feitelijk de oorlog financieren door consumptie op te geven. Nu ben je echter afhankelijk van China, Japan etc en die blijven alleen financieren zolang het in hun eigen belang is.
Het andere verontrustende punt is de snelheid waarmee de schuld de komende jaren gaat toenemen (iets minder dan een verdubbeling de komende 10 jaar, is de schatting van de regering zelf). De buitenlandse financiers moeten dan dus naast het doorrollen van bestaande schuld ook nog eens hun leningen aan de VS in hetzelfde tempo opvoeren. Dat kan weleens problematisch gaan worden omdat de trend nu is dat men juist diversificeert uit de US$. Bovendien is hun export ingezakt en hebben zij dus minder vraag naar Amerikaanse staatsleningen om de stijging van eigen munt tegen te gaan. En niet te vergeten: iedereen heeft momenteel oplopende begrotingstekorten en dus behoefte aan meer leningen.
Iemand moet uiteindelijk die staatsleningen opkopen. Als buitenlanders dat niet doen (of niet in voldoende mate) dan zal dat uit de VS zelf moeten komen. Dus meer sparen. Maar dan komt de op consumentenuitgaven gebaseerde (70%) economie van de VS in een crisis. In beide gevallen toast als je het mij vraagt.
Dan is er nog de optie om de FED staatsleningen te laten blijven opkopen. Dat betekent dat tekorten blijvend worden gemonetariseerd. De 'quantitative easing' van de afgelopen tijd is in principe een tijdelijke maatregel die uiteindelijk moet worden teruggedraaid. De markt heeft dat tot nu toe geslikt. Maar als er een structurele monetarisering van tekorten gaat plaatsvinden dan zal dat veranderen, want dat is dus de bekende Weimar/Zimbabwe optie. Inflatieverwachtingen zullen dan de dollar doen dalen en de te betalen rente op staatsleningen zal dan fors oplopen.
De FED heeft aangekondigd in maart 2010 te stoppen met QE. 2010 gaat een interessant jaar worden.
Ja, dit plaatje heb ik al eerder gezien.quote:Op zondag 29 november 2009 13:24 schreef SeLang het volgende:
Hieronder zie je trouwens wie de houders zijn van Amerikaans federal debt. Daarbij moet je bedenken dat het grootste deel van het blauw (Intergovernmental Holdings) geen treasuries bevat maar gewoon de social security verplichtingen e.d. zijn wat natuurlijk ook een vorm van schuld is. Maar daar zitten dus geen fysieke reserves in. Die verplichtingen moeten straks gewoon uit belastinggeld komen.
Dus als je de vraag stelt wie straks al die extra treasuries moet gaan opkopen: dat moet komen van de partijen boven het blauwe gedeelte, waarvan 'Foreign and International' dus meer dan de helft is.
[ afbeelding ]
Wij zijn dan ook fucked want de VS zijn 25% van het wereldwijde GDP (en daarmee is de Amerikaanse consument bijna 20% van het wereldwijde GDP!)quote:Op zondag 29 november 2009 13:14 schreef CoqAuVin het volgende:
Kortom: Amerikanen zijn hoe dan ook fucked. En wij ook als we zo door blijven gaan.
Het is altijd een tijdelijke maatregel geweest, dus geen verrassing. Maar het wordt interessant of ze in maart inderdaad durven te stoppen met het kopen van MBS, want verder is daar niet veel belangstelling meer voor (tenzij met een substantiele korting). Dat kan een mooie stijging geven in de hypotheekrente, dus ik moet nog zien dat ze het echt durven...quote:Kun jij je nog herinneren wanneer die aankondiging is geweest? En nog iets anders, heb jij enig idee waarom die niet tot een enorme dip in de goudprijs heeft geleid?Want dat laatste zou ik dan verwachten.
Weet je of deze er ook ergens is bijgewerkt tot Q3 2009? Zeker het terugschroeven door internationale partijen is wel interessant om in deze context te zien. Er was trouwens toch ook iets als verplicht kopende partijen en 'vrije' verkoop van deze securities?quote:Op zondag 29 november 2009 13:24 schreef SeLang het volgende:
Hieronder zie je trouwens wie de houders zijn van Amerikaans federal debt. Daarbij moet je bedenken dat het grootste deel van het blauw (Intergovernmental Holdings) geen treasuries bevat maar gewoon de social security verplichtingen e.d. zijn wat natuurlijk ook een vorm van schuld is. Maar daar zitten dus geen fysieke reserves in. Die verplichtingen moeten straks gewoon uit belastinggeld komen.
Dus als je de vraag stelt wie straks al die extra treasuries moet gaan opkopen: dat moet komen van de partijen boven het blauwe gedeelte, waarvan 'Foreign and International' dus meer dan de helft is.
[ afbeelding ]
Andersom.quote:Op zondag 29 november 2009 13:26 schreef freud het volgende:
De schuld nu verdampt zeg maar, terwijl er niets concreets tegenover staat.
Inderdaad, sorry. De schuld loopt op, en je ziet er niets voor terug (behalve op de bonusbriefjes van de financialsquote:Op zondag 29 november 2009 13:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Andersom.
De schuld blijft staan en wat er tegenover stond is verdampt.
Nee ik heb geen recenter plaatje met complete data, helaas.quote:Op zondag 29 november 2009 13:42 schreef freud het volgende:
[..]
Weet je of deze er ook ergens is bijgewerkt tot Q3 2009? Zeker het terugschroeven door internationale partijen is wel interessant om in deze context te zien. Er was trouwens toch ook iets als verplicht kopende partijen en 'vrije' verkoop van deze securities?
Ja, maar het biedt voor ons ook kansen, lijkt me, doordat de machtsevenwichten verschuiven. Het is maar net hoe je die kansen benut en of je tot het einde der tijden loyaal aan de VS blijft. Bijvoorbeeld, China zal toch een nieuwe afzetmarkt moeten vinden voor haar troep, als de VS die niet meer kunnen betalen.quote:Op zondag 29 november 2009 13:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wij zijn dan ook fucked want de VS zijn 25% van het wereldwijde GDP (en daarmee is de Amerikaanse consument bijna 20% van het wereldwijde GDP!)
MBS is toch iets anders dan treasuries? Van wie kopen ze die MBS? Van Freddy Mac en Fannie Mae, om hun balanzen op te poetsen? Nee, die zullen wel nooit meer boven water komen.quote:Het is altijd een tijdelijke maatregel geweest, dus geen verrassing. Maar het wordt interessant of ze in maart inderdaad durven te stoppen met het kopen van MBS, want verder is daar niet veel belangstelling meer voor (tenzij met een substantiele korting). Dat kan een mooie stijging geven in de hypotheekrente, dus ik moet nog zien dat ze het echt durven...
En dan heb ik het nog nieteens over het weer verkopen van MBS.... (het zal me niks verbazen als die troep tot maturity op de FED balancesheet blijft staan)
[ afbeelding ]
Wij exporteren meer naar de VS dan andersom, alleen daarom al treft het ons. Verder zijn markten natuurlijk met elkaar verbonden. Als bijvoorbeeld de Amerikanen de markt overspoelen met treasuries dan zal normalitair ook de eurorente stijgen. Immers, de Amerikaanse rente stijgt dan en wordt een aantrekkelijker alternatief, dus de eurorente zal mee moeten stijgen (simpel gezegd).quote:Op zondag 29 november 2009 14:14 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ja, maar het biedt voor ons ook kansen, lijkt me, doordat de machtsevenwichten verschuiven. Het is maar net hoe je die kansen benut en of je tot het einde der tijden loyaal aan de VS blijft. Bijvoorbeeld, China zal toch een nieuwe afzetmarkt moeten vinden voor haar troep, als de VS die niet meer kunnen betalen.
Uiteindelijk zal het toch wel mogelijk blijven om geld te verdienen, alleen moet je het minder in de VS zoeken.
Ja, MBS zijn geen treasuries. Maar de aankoop door de FED van MBS is ook quantitative easing. Het enige verschil is dat die MBS waarschijnlijk minder waard zijn dan ze ervoor betalen. Dus als ze die dingen terugkopen (of houden tot maturity) levert dat minder op dan ze ervoor hebben betaald en is het verschil daartussen definitief gemonetariseerd (=dollar minder waard).quote:MBS is toch iets anders dan treasuries? Van wie kopen ze die MBS? Van Freddy Mac en Fannie Mae, om hun balanzen op te poetsen? Nee, die zullen wel nooit meer boven water komen.
Waarom stijgt de rente als een land meer treasuries uitgeeft?quote:Op zondag 29 november 2009 14:24 schreef SeLang het volgende:
Wij exporteren meer naar de VS dan andersom, alleen daarom al treft het ons. Verder zijn markten natuurlijk met elkaar verbonden. Als bijvoorbeeld de Amerikanen de markt overspoelen met treasuries dan zal normalitair ook de eurorente stijgen. Immers, de Amerikaanse rente stijgt dan en wordt een aantrekkelijker alternatief, dus de eurorente zal mee moeten stijgen (simpel gezegd).
Los daarvan moet je meer investeerders aanspreken die anders in andere markten zitten om meer rendement te halen. Als de rente niet meebeweegt stroomt er te weinig geld naar de schuldpapieren toe omdat investeerders gewoonweg niet bereid om uit andere markten te stappen.quote:Op zondag 29 november 2009 14:53 schreef Zero2Nine het volgende:
Ze gaan meer schuld aan dus een groter risico?
quote:Op zondag 29 november 2009 14:48 schreef knnth het volgende:
[..]
Waarom stijgt de rente als een land meer treasuries uitgeeft?
..of aandelen moeten als onveiliger worden gezien door de belegger..quote:Op zondag 29 november 2009 15:14 schreef SeLang het volgende:
Yield moet dus stijgen (als ze die hoog genoeg vonden belegden ze NU al in treasuries).
Inderdaad, daarom dalen de yields ook tijdens een aandelencrisis.quote:Op zondag 29 november 2009 16:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
..of aandelen moeten als onveiliger worden gezien door de belegger..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |