Vlucht 1/8
# Maatschappij: British Airways
# Traject: Brussel-Heathrow
# Vertraging: Niks bijzonders.
# Vriendelijk personeel: Ja
# Eten: Drankje+ iets kleins. Prima voor zo'n korte vlucht.
# Entertainment: Schermpjes waarop je de route kan volgen: een kleine touch die ik enorm apprecieer.
# Algehele indruk: Prima
# Eventueel informatie over de luchthavens
Brussel en Heathrow zijn genoegzaam gekend. Ik had een enorm vlotte transfer van T5 naar T3 en genoot van de "gezellige internationale drukte" van Heathrow. Was het niet voor een lange reis dat ik er was, zou ik me er misschien net aan storen.
Vlucht 2/8
# Maatschappij: American Airlines
# Traject: Heathrow-JFK (New York)
# Toestel: B777-200. Opvallend hoe klein ik de cabine vond, zeker in vergelijking met het opeengepakte gevoel in een 777-300ER van Emirates. Verbaasde me positief, al kan dat ook liggen aan het feit dat ik aan het raam zat in de 2-5-2 configuratie. Beenruimte was ook ok.
# Vertraging: geen
# Vriendelijk personeel: ja, opvallend vriendelijk.
# Eten: Eerst de keuze tussen kip of een soort mushroom-pasta. Vriendin koos voor het eerste, ik voor de pasta en vond het erg lekker. Jammer van het plastieken bestek (stom misschien, maar dat is een detail waar ik belang aan hecht). Later op de vlucht werd een stuk pizza geserveerd. Ook prima! Opvallend: de crew was een groot deel van de vlucht zichtbaar aanwezig en kwam regelmatig rond met drank.
# Entertainment: Kleine (en dan bedoel ik echt klein) PTV's. Goede keuze aan films/programma's/muziek. De synchronisatie beeld/geluid vond ik bij de films niet goed en ook de oortjes die je krijgt vond ik van een wel erg belabberde kwaliteit. Eigen iPod-oortjes dan maar gebruikt.
# Algehele indruk: Prima eigenlijk. Ik heb nu al 11 AA-vluchten achter de rug, waarvan de vorige alweer 3 jaar geleden. Toen eindigde ik echt met een mindere ervaring op de
# Eventueel informatie over de luchthavens:
JFK: vrij lang wachten op de baggage, voor de rest ging alles vlot.
Vlucht 3/8
# Maatschappij: JetBlue
# Traject: Burlington (Vermont)-JFK
# Vertraging: geen
# Vriendelijk personeel: ja
# Eten: gratis frisdrank+zakje nootjes. Op een vlucht van 45 minuten is dat aangenaam.
# Entertainment: Eigen PTV met vrij ruime keuze.
# Algehele indruk: Prima. Zeker van een LCC. En geen flippende FA's bij ons.
# Eventueel informatie over de luchthavens:
Burlington: klein (zoals het bijhorende stadje) maar prima georganiseerd.
Vlucht 4/8
# Maatschappij: American Airlines
# Traject: JFK- San Juan (Puerto Rico)
# Vertraging: 45 min. Reden had volgens de piloot niks te maken met het vliegtuig, maar geen verdere info.
# Vriendelijk personeel: Prima wederom.
# Eten: Geen lunch ofzo, maar wel een drankje en nootjes. En wanneer ik Sprite vroeg kreeg ik meteen een hele blik van 355 ml.
# Entertainment: Enkele grote schermen met een film op + regelmatig vluchtinformatie+ het geanimeerde boarden waarbij iedereen hard zijn/haar best deed die ongelofelijk grote carry on-luggage in de overhead bins te rammen.
# Algehele indruk: AA kan weinig doen aan het volk dat het meekrijgt en organiseerde de vlucht prima. Een 757 vond ik wel eerder klein en die zat afgeladen vol. Vroeger werd met een 767 gevlogen, en dat zou misschien comfortabeler aanvoelen, hoewel de vlucht maar 3u duurde en een 757 dus volstaat.
# Eventueel informatie over de luchthavens:
San Juan: Prima luchthaven voor transit. En als je dan het bord ziet met alle exotische bestemmingen vanuit San Juan in de Caribbean, voel je je meteen in vakantiestemming.
Vlucht 5/8
# Maatschappij: American Eagle (dochtermaatschappij van American Airlines)
# Traject: San Juan/ St-Maarten
# Vertraging: Geen
# Vriendelijk personeel: Vriendelijk wel, maar enthousiast was het nu ook niet bepaald.
# Eten: enkel een drankje, maar ook dat is een prima gift op zo'n korte vlucht.
# Entertainment: Was donker buiten. Wel een magazine natuurlijk, maar goed, op een korte vlucht vermaak je je sowieso.
# Algehele indruk: Leuk vliegtuigje, die ATR72. De zetels zijn versleten en de beenruimte is erg krap.
# Eventueel informatie over de luchthavens:
Eerste keer dat ik op de vernieuwde luchthaven van St-Maarten was: prima werk!
Vlucht 6/8
# Maatschappij: American Eagle
# Traject: St-Maarten- San Juan
# Vertraging: neen
# Vriendelijk personeel: neen
# Eten: drankje zoals in heenvlucht
# Entertainment: het prachtige uitzicht en de luid snurkende overamerikaanse dame die aan de andere kant van het gangpad zat.
# Algehele indruk: Wel erg matige crew: al zitten smsen terwijl je passagiers uitstappen, opzichtelijk geeuwen, verveeld en maar half de veiligheidsinstructies voortonen... Dramatisch.
# Eventueel informatie over de luchthavens: al besproken. Mijn vriendin en ik trokken dan San Juan in (hadden 8u lay over) en dat was makkelijk te bereiken en een erg mooie stad (Oud San Juan althans).
De luchthaven laat zoiets vlot toe.
Vlucht 7/8
# Maatschappij: Iberia
# Traject: San Juan-Madrid
# Toestel: A340-300: Veel negatieve reviews gelezen waardoor ik op mijn hoede was, maar alles viel veel beter mee dan verwacht. Crew sprak ook vlot Engels. De vlucht is codeshare met American Airlines en ook voor de film was er Engelstalig geluid bij.
# Vertraging: Een uurtje, bijna allemaal goedgemaakt tijdens de vlucht.
# Vriendelijk personeel:

, al kwamen ze veel minder frequent rond dan die van AA tijdens LHR-JFK (al was het een nachtvlucht). Deden erg hun best mij in het Engels aan te spreken.
# Eten: Zowel mijn vriendin als ik voelden ons niet te best, dus de eerste maaltijd hebben we beiden zowat volledig geskipt. Was traditioneel (chicken-lasagne), maar had metalen bestek

. Er waren te weinig drankrondes doorheen de vlucht, maar er werd wel wijn en bier geserveerd. Het ontbijt vond ik prima en tegen dan had ik grote honger.
# Entertainment: onvoldoende. Ik mag er niet aan denken een longhaul vlucht overdag met ze te maken (al heb ik niet geslapen, lukt gewoon niet in een vliegtuig, 's nachts is de sfeer toch steeds iets rustiger).
# Algehele indruk: Aanvaardbaar tot goed.
# Eventueel informatie over de luchthavens.
De vlucht arriveerde met een minieme vertraging maar daarna was het minstens 10 minuten wachten op trappen om uit te stappen. We moesten van Terminal 4s naar Terminal 4 en hadden nog 20 minuten. We hadden overal geluk en haalden het net: we waren bij de laatsten om te boarden. Onze baggage haalde de overstap niet en kan nu elk moment thuis afgeleverd worden.
Vlucht 8/8
# Maatschappij Iberia
# Traject: Madrid-Brussel
# Vertraging: Op tijd.
# Vriendelijk personeel: Knap

, maar niet bijzonder vriendelijk.
# Eten: te betalen

. Intussen waren we ruim 24u wakker, hadden we erg moeten rennen om de connectie te halen en hadden we ongelofelijke dorst. Door de reis geen Euro's op zak, en bovendien waren we niet bepaald gelukkig te merken dat we zelfs geen glas water kregen. Slechte punten als je het mij vraagt. Bovendien ondermaatse beenruimte.
# Entertainment: Geen.
# Algehele indruk: Zucht. Na een longhaul vlucht (voorafgegaan door nog een vlucht en 8u in een stad rondwandelen) was deze vlucht echt een marteling. Eenvoudige zaken om het prettiger te maken waren er niet (een drankje, comfortabele seats,..) Bovendien werden mijn vriendin en ik op een totaal verschillende plaats in het vliegtuig geplaatst.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Uur moeten wachten om niet-aangekomen baggage te melden in Brussel. Maar goed, de connectie was zo kort dat dat me niet verbaast.
Iemand een idee of het niet nuttiger is zich minder te haasten en zo de connectie naar Brussel te 'missen'? Zouden ze zomaar overboeken of zouden ze claimen dat als we ons haastten we het wel gehaald zouden hebben? Zouden we een voucher krijgen voor een drankje/hapje? De volgende vlucht werd 5u30 later georganiseerd, wat natuurlijk ook niet perfect is, maar bon..