Wat dacht je van beiden?quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:34 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet over enkele maanden de m3-money-supply zelfs in krimp. Zwaar deflationair. Enige nadeel aan de money printing en rentes op 0 zijn de gigantishe bubbels die maar door en door lijken te gaan, moeilijk te bepalen wanneer de beurzen weer instorten. Ben en blijf van plan om over een tijdje langlopende put-opties te kopen (looptijd 2 jaar). Heb jij dezelfde plannen of wacht je liever na de crash om 'goedkoop' aandelen in te kopen?
Dat laatste, zeker weten. SeLang wacht op het ultieme instapmoment om z'n cash om te zetten in een zorgvuldig zelf uitgekiend mandje aandelen voor de hele lange termijn.quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:34 schreef piepeloi55 het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet over enkele maanden de m3-money-supply zelfs in krimp. Zwaar deflationair. Enige nadeel aan de money printing en rentes op 0 zijn de gigantishe bubbels die maar door en door lijken te gaan, moeilijk te bepalen wanneer de beurzen weer instorten. Ben en blijf van plan om over een tijdje langlopende put-opties te kopen (looptijd 2 jaar). Heb jij dezelfde plannen of wacht je liever na de crash om 'goedkoop' aandelen in te kopen?
Ik ben nog niet zo heel lang met de beurs bezig als jij maar ik begrijp dat ik aardig goed zit met mijn shortsquote:
In termen van aandelen zegt dus toch niet zoveel?quote:
Als er steeds minder beleggers (Z) bereid zijn om (Y) prijs te betalen, zal uiteindelijk prijs (Y) moeten dalen om meer (Z) mensen die (X) aandelen te kopen tegen nieuwe prijs (Y)?quote:Op zaterdag 7 november 2009 02:20 schreef capricia het volgende:
[..]
In termen van aandelen zegt dus toch niet zoveel?
Bedoel, er zijn bijv. X aandelen van een bepaald bedrijf tegen Y prijs in bezit van Z mensen. Als Z afneem en Y blijft ongeveer gelijk, dan moet X toenemen...Dus minder beleggers, met meer aandelen...of zie ik dat verkeerd?
Minder kopers, eens.quote:Op zaterdag 7 november 2009 02:37 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Als er steeds minder beleggers (Z) bereid zijn om (Y) prijs te betalen, zal uiteindelijk prijs (Y) moeten dalen om meer (Z) mensen die (X) aandelen te kopen tegen nieuwe prijs (Y)?
Oftewel, er zijn maar weinig kopers die tegen de huidige prijs willen kopen en een correctie ligt op de loer.
Met de kanttekening dat het patroon elk moment kan omdraaien. Maar ik zou zeggen dat een speculatie op een daling momenteel iets kansrijker is dan een speculatie op een stijging.quote:Op zaterdag 7 november 2009 02:13 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ik ben nog niet zo heel lang met de beurs bezig als jij maar ik begrijp dat ik aardig goed zit met mijn shorts
Kan ff duren maar de seinen staan op rood.
Dat laatste.quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:34 schreef piepeloi55 het volgende:
Ben en blijf van plan om over een tijdje langlopende put-opties te kopen (looptijd 2 jaar). Heb jij dezelfde plannen of wacht je liever na de crash om 'goedkoop' aandelen in te kopen?
De hele aandelenmarkt is een kuddedier, de beweging die gaande is wordt eenvoudig voortgezet tot 5% van de serieuze beleggers (type Goldman Sachs) het schemerlicht omzet in zichtbare veranderingen en begint te verkopen en puts gaat aanschaffen.quote:Op zaterdag 7 november 2009 10:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat het patroon elk moment kan omdraaien. Maar ik zou zeggen dat een speculatie op een daling momenteel iets kansrijker is dan een speculatie op een stijging.
Als je dan nog cash hebt is het geen big deal idd (je stapt gestaffeld in, maar doe jij dat?), maar anders moet je wel eerst 100% rendement behalen om weer quitte te spelen. Uiteindelijk komt het altijd wel goed, dat wel. Hoewel, 100% zeker is dat ook weer niet.quote:Op zaterdag 7 november 2009 10:58 schreef SeLang het volgende:
Stel, aandelen worden op een bepaald moment echt goedkoop en ik stap in...en vervolgens halveert de beurs nog een keer. No big deal, want dan zijn aandelen helemaal extreem goedkoop
Wat is de voorspelling uit dat boekje nu dan?quote:Op vrijdag 6 november 2009 23:26 schreef SeLang het volgende:
Exactly!
Zelden is het patroon zo mooi als nu.
Op basis van dit patroon zou je theoretisch keihard short moeten.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat is de voorspelling uit dat boekje nu dan?
We gaan dus waarschijnlijk fors in de min ?quote:Op zaterdag 7 november 2009 12:51 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Daarnaast een kiss goodbye van de steunlijn sinds maart, volgende week word nasty
Ik denk eind volgende week 290 ongeveer.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:18 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
We gaan dus waarschijnlijk fors in de min ?
Mja jammer dat dat hier als 'mietjes' gedrag wordt gezien. Ik doe het overigens ook zo hoor. Mede omdat ik met cfd's en turbo's bezig ben kan ik beter mn kapitaal in 20 plukjes gooien zodat als er 1 verliesgevend is, de andere 19 niet zo hoog hoeven te stijgen om de andere ongedaan te krijgen. Terwijl het hier vooral either way is. Vol inknallen en grote vreugde en uiteraard groot verdriet. Dat wordt nog wat als ik ga traden bij de bank om met 6 cijfers per keer bezig te zijn of meer.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op basis van dit patroon zou je theoretisch keihard short moeten.
Maar in de praktijk is er natuurlijk sprake van een hoge 'koffiedik' factor, dus nooit meer dan een paar % van je kapitaal inzetten per trade
Dus vanaf maandag al short gaan? of nog even afwachten?quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:24 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Ik denk eind volgende week 290 ongeveer.
Ik stap niet gestaffeld in. Op een mooie dag ergens is de toekomst ga in in één keer van 0% naar 90-95% long. (zie hier ook het verschil tusen investeren en speculeren/traden)quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als je dan nog cash hebt is het geen big deal idd (je stapt gestaffeld in, maar doe jij dat?),
Nadat je bent ingestapt boeit de koers eigenlijk niet meer. Het gaat om de onderliggende winstgevendheid die je hebt gekocht, en zolang die redelijk in stand blijft boeit het niet wat voor prijs de (irrationele) markt er aan hangt.quote:maar anders moet je wel eerst 100% rendement behalen om weer quitte te spelen. Uiteindelijk komt het altijd wel goed, dat wel. Hoewel, 100% zeker is dat ook weer niet.
Ben je dan niet bang dat een aantal van je aandelen na het moment dat je gekocht hebt misschien defaulten en in elkaar kieperen? Want ik neem aan dat je niet vol in de iShares gaat of andere fondsen en toch nog wel een lijstje met aandelen hebt die je wilt kopen. Wat betreft de beleggingsstrategie heb je natuurlijk gelijk. Je wacht gewoon net zo lang tot je kansen groot genoeg zijn, maar je zit natuurlijk wel in een andere situatie dan de meeste hier.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik stap niet gestaffeld in. Op een mooie dag ergens is de toekomst ga in in één keer van 0% naar 90-95% long. (zie hier ook het verschil tusen investeren en speculeren/traden)
[..]
Nadat je bent ingestapt boeit de koers eigenlijk niet meer. Het gaat om de onderliggende winstgevendheid die je hebt gekocht, en zolang die redelijk in stand blijft boeit het niet wat voor prijs de (irrationele) markt er aan hangt.
Persoonlijk prefereer ik zelfs dalende koersen nadat ik heb gekocht, want dan betaal je minder (vermogens)belasting over precies dezelfde aandelen en winststromen! Dividend blijft in de tussentijd natuurlijk gewoon binnenkomen. Het mooie is dat bedrijven dan tegen zeer gunstige voorwaarden hun eigen aandelen kunnen inkopen met hun overtollige cash. Als de koersen heel laag zijn en dus ook de beurskapitalisatie heel laag is, dan kunnen bedrijven gemakkelijk een enorme winstgroei per aandeel bewerkstelligen door eigen aandelen in te kopen waardoor de koers/winst verhouding heel snel nog lager wordt. Zelfs als de markt langdurig depressief blijft (koers/winst verhoudingen blijvend laag) krijg je hierdoor vanzelf weer stijgende koersen, zelfs als de winsten niet groeien. Dus hoe langer de beurs laag blijft deste beter. Helaas blijft de beurs om die reden ook nooit langdurig extreem laag.
Als je gaat praten met de 'overlevenden' onder de traders (mensen met trackrecords van 20+ jaar winstgevendheid) dan zul je ontdekken dat die nooit meer dan 1-2% van hun kapitaal per trade riskeren. Traders die meer dan 5-10% van hun account riskeren die blazen hun account onvermijdelijk op ergens in de toekomst, tenzij ze uitzonderlijk veel geluk hebben. Zij zijn natuurlijk wel degenen die tijdens hun tradersleven de meest spectaculare winsten boeken (en dus bewonderd worden) maar zij behoren niet tot de overlevers.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja jammer dat dat hier als 'mietjes' gedrag wordt gezien. Ik doe het overigens ook zo hoor. Mede omdat ik met cfd's en turbo's bezig ben kan ik beter mn kapitaal in 20 plukjes gooien zodat als er 1 verliesgevend is, de andere 19 niet zo hoog hoeven te stijgen om de andere ongedaan te krijgen. Terwijl het hier vooral either way is. Vol inknallen en grote vreugde en uiteraard groot verdriet. Dat wordt nog wat als ik ga traden bij de bank om met 6 cijfers per keer bezig te zijn of meer.
Kan me nog goed herinneren laatst een gesprek met een Ex-lehman trader. Die voelde zich zo schuldig dat ze de 1e dag 20.000$ dollar verloor. Terwijl haar baas zei, "Ey, no worries. Geld zat". Jaren daarna heeft ze wel eens 800.000$ dollar op een dag verloren, of op een dag 1.2 miljoen bij elkaar gesprokkeld. Ze was overigens Forex trader. Ik zou echt op mn kop staan van blijheid als ik 1.2 miljoen op een dag bij elkaar weet te werken
Inderdaad, er zijn veel mensen helemaal stuk gegaan aan de gedachte en de daaraan gekoppelde acties dat de beurs ging klappen terwijl het toch niet gebeurdequote:Op zaterdag 7 november 2009 13:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op basis van dit patroon zou je theoretisch keihard short moeten.
Maar in de praktijk is er natuurlijk sprake van een hoge 'koffiedik' factor, dus nooit meer dan een paar % van je kapitaal inzetten per trade
Ik heb niet voor niets ~65 aandelen op m'n kooplijst staan en geen enkel aandeel heeft meer dan 2% gewicht in de portefeuille. Gegarandeerd gaat een deel van de bedrijven failliet of wordt genationaliseerd. Maar daar staan anderen tegenover die spectaculair gaan herstellen.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ben je dan niet bang dat een aantal van je aandelen na het moment dat je gekocht hebt misschien defaulten en in elkaar kieperen?
...of de gedachte dat de beurs spectaculair ging stijgen en de daaraan gekoppelde acties . Daar zijn de laatste 15 jaar nog veel meer mensen op stuk gegaan.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:51 schreef henkway het volgende:
[..]
Inderdaad, er zijn veel mensen helemaal stuk gegaan aan de gedachte en de daaraan gekoppelde acties dat de beurs ging klappen terwijl het toch niet gebeurde
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |