Nu.nlquote:Zoutzuurlek bij Friese kaasfabriek
LEEUWARDEN - In Leewarden en het dorp Dronrijp is groot alarm geslagen omdat bij de kaasfabriek van Frico kaasfabriek een vrachtwagen zoutzuur lekt.
Een wolk met zoutzuur drijft nu naar het dorp en vermoedelijk Leeuwarden toe. Dat meldde de politie.
In beide plaatsen zijn sirenes afgegaan. De bevolking wordt opgeroepen ramen en deuren dicht te houden. De hulpdiensten kunnen volgens een politiewoordvoerder nog weinig uitrichten omdat op en om het fabrieksterrein giftige dampen hangen.
Waldnetquote:Sirene's af in regio om zoutzuurdamp
vrijdag 06 november 2009 Dokkum
In de gehele regio zijn vrijdagmorgen omstreeks 10.30 de sirene's afgegaan in verband met vrijgekomen zoutzuurdampen in Dronrijp die mogelijk gevaarlijk zijn. De waarschuwingssirenes hadden alleen in Dronrijp af moeten gaan, maar gingen door een technische storing in de hele provincie. Alleen voor Dronrijp geldt dat mensen binnen moeten blijven en ramen en deuren gesloten moeten houden.
Op het terrein van zuivelfabriek Friesland Campina in Dronrijp zijn vrijdagmorgen gevaarlijke dampen vrijgekomen bij een bedrijfsongeluk. Bij een wagen die zoutzuur aan het lossen was, knapte een slang waarna het zoutzuur vrijkwam. De bijtende vloeistof kon worden geloosd op het riool. Er kwamen wel dampen vrij, die mogelijk gevaarlijk kunnen zijn. Brandweerlieden uit Leeuwarden, Franeker, Drachten en Marssum kwamen met veel materiaal ter plaatse om de situatie op te lossen.
zoutzuur wordt ook wel voor reiniging gebruiktquote:Op vrijdag 6 november 2009 10:52 schreef Sigmund666 het volgende:
Zoutzuurlek in kaasfabriek?
Zit er dan zoutzuur in kaas?
Nee, het wordt gebruikt bij de bereiding van een ingrediënt voor kaas, maar het zit er niet in!quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:52 schreef Sigmund666 het volgende:
Zoutzuurlek in kaasfabriek?
Zit er dan zoutzuur in kaas?
Wat een horrorquote:Op vrijdag 6 november 2009 11:02 schreef Crazy-M het volgende:
betreft zoutzuur,
waarschijnlijk te hoog in de lucht om nog neer te slaan met water.
leuk als het gaat regenen ... krijg je zoutzuur regen.
Ja, is nu gewijzigd.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:01 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Héé op het nieuws gaat het over Salpeterzuur
quote:Omrop Fryslân is ingeschakeld als rampenzender en de presentatoren spreken voor die gelegenheid ook Nederlands. De website van de regionale omroep was vrijdagochtend evenwel onbereikbaar.
pffft,quote:
Op Waldnet staan al wat klachten, want ze begonnen gewoon in het Fries te ouwehoeren. De niet friestaligen begrepen er vrij weinig van.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:28 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
pffft,
dat ze normaal doen in friesland en gewoon NL praten
En de Friestaligen krijgen een foutmelding op de website van Omroep Frieslandquote:Op vrijdag 6 november 2009 11:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op Waldnet staan al wat klachten, want ze begonnen gewoon in het Fries te ouwehoeren. De niet friestaligen begrepen er vrij weinig van.
Ziet er uit als een hele erge foutmelding!quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:49 schreef Loedertje het volgende:
[..]
En de Friestaligen krijgen een foutmelding op de website van Omroep Friesland
http://www.omropfryslan.nl/
quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:52 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ziet er uit als een hele erge foutmelding!
Hoe doen ze dat dan als je net nu een ongeluk of iets anders krijgt? Ambulances uit Grongingen, Drenthe of Overijssel, dat lijkt mij erg onhandig.quote:Ambulances in heel Friesland zijn alleen nog voor calamiteiten beschikbaar. Ze staan paraat om mogelijke slachtoffers van de gifwolk te vervoeren.
2 Mensen met prikkelende ogen en lichte ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis. Dat was het.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:58 schreef isogram het volgende:
Ik snap niet mensen niks beters hebben te doen dan zich opwinden over de Friese taal. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe het gaat met de mensen die bij dit bedrijfsongeval betrokken zijn, want het lijkt me knap link als je dicht in de buurt staat.
lolquote:Op vrijdag 6 november 2009 11:52 schreef Fredo55 het volgende:
Dat taaltje dan ook he.![]()
Zo praat ik als ik dronken ben.
Knap link, mwah, sommige mensen schieten ook wel erg snel in de stress als ze van een stof horen die hen gevaarlijk lijkt, maar er nog nooit mee in aanraking zijn geweest. Zoutzuur is eigenlijk een oplossing van waterstofchloride in water, daar zit dus al een eerste misverstand, zelfde geldt voor salpeterzuur, dat is een oplossing in water. Zolang de concentraties laag zijn zal het gewoon wat prikken denk ik als het oplost in het vocht van slijmvliezen en luchtwegen. Verder zal de wind zorgen voor een snelle verdunning van het gas, dus lage concentraties zijn vrij waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:58 schreef isogram het volgende:
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe het gaat met de mensen die bij dit bedrijfsongeval betrokken zijn, want het lijkt me knap link als je dicht in de buurt staat.
Inderdaad wel een beetje overdreven om heel Friesland te waarschuwenquote:"Te groot alarm na Friese gaswolk"
` De hulpdiensten in Friesland hebben
vanmorgen te groot alarm geslagen voor
een gaswolk die in Dronrijp ontsnapte.
Volgens de brandweer gingen de sirenes
in heel Friesland af door een fout met
de bediening.
Vanmorgen ontsnapte in Dronrijp een
wolk salpeterzuur bij de kaasfabriek
van Frico.In de hele provincie werden
mensen opgeroepen deuren en ramen dicht
te houden.Vanuit heel Friesland kwamen
hulpdiensten naar Dronrijp.
De website van Omroep Friesland was
enige tijd overbelast vanwege het vele
internetverkeer.De omroep fungeerde
als rampenzender.
Dan rijden ze gewoon, dit ging om vervoer van mensen van ziekenhuis naar ziekenhuis of van huis naar ziekenhuis, zonder spoed dus.quote:Op vrijdag 6 november 2009 12:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe doen ze dat dan als je net nu een ongeluk of iets anders krijgt? Ambulances uit Grongingen, Drenthe of Overijssel, dat lijkt mij erg onhandig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |