abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74403597
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:19 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Juist, en daarom is het misschien maar handig om dat woord in deze context niet te gebruiken, omdat dat dus beledigend overkomt.
Wellicht is 'variatie' een betere term?
Dat is ook precies mijn punt. Dat het niet perse negatief hoeft te zijn!
pi_74403736
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd. 'Ik snap' en 'ik vind' slaan op jouw mening over onze argumenten en jouw mening over hoe acceptabel homo's zijn.
Daartussenin zeg jij "maar laten we eerlijk wezen. Als je het niet wou, was je het ook niet geweest, nogmaals ik vind het prima hoor, wie je doet, wat je doet en hoe je het doet, maar ga me niet vertellen dat je er niets aan kunt doen. Het idee dat je ermee geboren wordt is allang achterhaalt en wishfullthinking.

Waar haal jij díe kennis vandaan? Wie heeft het idee dat je ermee geboren wordt achterhaald? Wie zegt dat je homo bent omdat je dat wil en dus een keuze hebt?
Jij impliceert hier dat dat vaststaande feiten zijn. Daarvan wil ik graag een bron.
Nee hoor ik heb niets als feit geïmpliceerd, enkel vanuit een opvattingskader, derhalve ga ik me ook niet verdedigen tegen iets wat ik eerder al verworpen heb.
pi_74403781
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:24 schreef Triggershot het volgende:

Dat is ook precies mijn punt. Dat het niet perse negatief hoeft te zijn!
Ik zie je wel meer beweren dan dat punt.
pi_74403912
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:27 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ik zie je wel meer beweren dan dat punt.
Klopt, maar ik denk dat de negatieve connotaties van het woord 'afwijking' niet los gezien worden van mijn achtergrond of mijn eigen bezwaren jegens homofilie in mijn persoonlijke opvattingen. Al snel moet je je dan verdedigen tegen dingen die niet zijn gezegd, erbij gehaald of bedoeld. Terwijl alle benaderingen, theologie, persoonlijk, sociologisch en cultureel vanuit één account komen staan ze niet allemaal als gelijkwaardig in verhouding tot het (zelf) 'menen'.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:30:58 #255
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_74403917
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:19 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Juist, en daarom is het misschien maar handig om dat woord in deze context niet te gebruiken, omdat dat dus beledigend overkomt.
Wellicht is 'variatie' een betere term?
Variatie dekt de lading van het woord afwijking niet volledig en lijkt mij derhalve niet de juiste term als je het hebt over sexuele geaardheid.
Bovendien vind ik dat ieder mens gelijkwaardig is, homo- of heterosexueel, en moet de benaming afwijking toch kunnen. Kom op zeg, iedereen begrijpt toch wel wat er met een afwijking wordt bedoeld?
MC Kom je kuil uit & Door de pap
  woensdag 4 november 2009 @ 22:32:28 #256
67103 Caspian
Sneaky fucker, dont you think?
pi_74403975
Okay, ik heb nu dit topic (niet het vorige) doorgelezen, en ik maak eigenlijk het volgende op:
Er zijn twee kanten, de ene stelt dat het aangeboren is, en de andere kant (Trigger voornamelijk) stelt dat het aangeleerd is. Het is dus eigenlijk een nurture/nature discussie. Als het nurture zou zijn, zoals Trigger stelt, dan zou het dus af te leren zijn, en dat stoot een heleboel mensen tegen het hoofd. Echter als het nature zou zijn, zou het wellicht genezen kunnen worden, of niet? Practisch gezien is beide niet (nog) mogelijk, maar theoretisch gezien misschien wel. Er kan dan gesteld worden dat nurture gelijk staat aan dat homofilie een keuze is, maar ik denk dat dat onzin is, net zoals andere psychologische aspected die uit nurture voorkomen niet per definitie een keuze zijn.

Voor mij maakt het niet uit welke van de twee het is. Ik heb geen problemen met homo's. Of het door nature of nurture zou komen maakt voor mij geen verschil, ze zijn er gewoon, en ik heb er geen last van. Ik zie ook niet in waarom je het zou afleren/genezen, tenzij diegene het zelf zou willen. Waar het vandaan komt zal wellicht ooit de wetenschap uitwijzen, maar dat vind ik een enge gedachte, aangezien je dan groeperingen krijgt die het wel afkeuren en er ook vanaf willen.
Take Sick Boy, for instance, he came off junk at the same time as me, not because he wanted to, you understand, but just to annoy me, just to show me how easily he could do it, thereby downgrading my own struggle.
pi_74404237
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:27 schreef Triggershot het volgende:
Nee hoor ik heb niets als feit geïmpliceerd, enkel vanuit een opvattingskader, derhalve ga ik me ook niet verdedigen tegen iets wat ik eerder al verworpen heb.
Misschien moet je dan wat gerichter formuleren. Je stellige formuleringen geven de lezer wél het idee dat je feiten denkt te poneren. Ik vind die stelligheid beledigend.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_74404280
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:30 schreef Triggershot het volgende:

..mijn eigen bezwaren jegens homofilie in mijn persoonlijke opvattingen.
Ja, die zijn walgelijk achterlijk en beledigend.
En daar ben jij zelf voor verantwoordelijk. En die zijn je dus aan te rekenen.
pi_74404407
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:40 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ach, als dat mijn mening over homofilie is, walgelijk, misselijk, achterlijk, irrationeel en vulmaarin, dan snap ik dat-dat beledigend is, maar dat maakt het niet minder zodanig binnen mijn realiteit, wel?

Anders gezegd: Zou ik het voor me moeten houden omdat het beledigend is of overkomt?
  woensdag 4 november 2009 @ 22:45:32 #260
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_74404516
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:40 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En tegelijkertijd maak jij zelfs onderschijt tussen roodharigen en homosexuelen door de veronderstellen dat ik met de een wél een vergelijking met het syndroom van down zou maken en met de ander niet.
pi_74404520
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:43 schreef Triggershot het volgende:
Ach, als dat mijn mening over homofilie is, walgelijk, misselijk, achterlijk, irrationeel en vulmaarin, dan snap ik dat-dat beledigend is, maar dat maakt het niet minder zodanig binnen mijn realiteit, wel?

Anders gezegd: Zou ik het voor me moeten houden omdat het beledigend is of overkomt?
Nee, je zou open moeten staan voor argumenten die je mening mogelijk doen wankelen.
Dat je dat niet doet, maakt je dichtgetikt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_74404552
quote:

..maar dat maakt het niet minder zodanig binnen mijn realiteit, wel?
Jouw realiteit interesseert me niet zoveel eigenlijk.
quote:
Dat lijkt me verstandig. Wie weet heb je op een dag het MDI aan de lijn.
Daarnaast kom je op Fok! natuurlijk een stukje minder achterlijk over, als je die mening over seksualiteit gewoon maar stil houdt.
pi_74404561
quote:

[..]

Nee, je zou je af moeten vragen waarom je er zo over denkt en of dat niet jouw eigen persoonlijke probleem is in plaats van het als standpunt te ventileren.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:47:08 #264
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_74404582
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:32 schreef Caspian het volgende: Echter als het nature zou zijn, zou het wellicht genezen kunnen worden, of niet?
Snap ik niet helemaal. Je kan iemand ook niet genezen van rood haar. Of van linkshandigheid.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_74404623
Goed punt Erik!
pi_74404631
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Jouw realiteit interesseert me niet zoveel eigenlijk.
Vandaar je oh zo veel posts.
quote:
Dat lijkt me verstandig. Wie weet heb je op een dag het MDI aan de lijn.
Ach, als ik een homo discrimineer lijkt me dat meer dan terecht.
pi_74404677
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:46 schreef JayKudo het volgende:

[..]

Nee, je zou je af moeten vragen waarom je er zo over denkt en of dat niet jouw eigen persoonlijke probleem is in plaats van het als standpunt te ventileren.
Was het volgens jou niet door mijn 'kut' geloof?
pi_74404704
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:48 schreef Triggershot het volgende:

Vandaar je oh zo veel posts.
Je was toch niet daadwerkelijk in de veronderstelling dat ik daarmee de 'realiteit' in jouw hoofd probeerde aan te passen ?
quote:
Ach, als ik een homomarokkaan discrimineer lijkt me dat meer dan terecht.
Wat je zaait...
  woensdag 4 november 2009 @ 22:52:05 #269
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_74404745
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:47 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Snap ik niet helemaal. Je kan iemand ook niet genezen van rood haar. Of van linkshandigheid.
Volgens mij is het tegenwoordig wel mogelijk om haarkleur permanent te veranderen, kan het mis hebben zoveel verstand heb ik ook niet van dat soort zaken.
In dat geval zou het op den duur ook mogelijk kunnen zijn homosexualiteit te 'genezen'.
Echter wekt het woord genezen wel heel sterk de indruk dat je gaat van iets slechts naar iets beters,
wat naar mijn mening niet het geval is.
pi_74404785
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je was toch niet daadwerkelijk in de veronderstelling dat ik daarmee de 'realiteit' in jouw hoofd probeerde aan te passen ?
Geen idee, kan niet in je hoofd kijken.
quote:
Wat je zaait...
Enigszins ironisch te noemen dat jij dat zegt.
pi_74404790
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Was het volgens jou niet door mijn 'kut' geloof?
Dat geloof is idd jouw probleem, ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat je zonder dat geloof een rationeel en weldenkend mens zou kunnen zijn.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:53:47 #272
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_74404802
Vraagje aan Triggershot. Waarom ben je tegen homosexualiteit? En dan heb ik het niet over de argumenten die je hier aan draagt, nee waarom ben je tegen homosexualiteit? Vanwaar jou angst voor homosexualiteit? Is het simpelweg gewoon omdat het anders is en jij het daarom niet begrijpt?
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  woensdag 4 november 2009 @ 22:54:28 #273
67103 Caspian
pi_74404827
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:47 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Medisch is dat nog niet mogelijk, nee, maar er zijn tal van andere aangeboren afwijking die wel genezen kunnen worden. Het is een puur hypothetische stelling. Stel dat homoseksualiteit in de genen zit, net als rood haar, en de medische wetenschap ver genoeg gevorderd is om (door middel van gentherapie o.i.d.?) dat aan te passen, in hoeverre is dat dan anders dan het 'afleren' wanneer het niet aangeboren maar aangeleerd zou zijn?

Zo duidelijker?
Take Sick Boy, for instance, he came off junk at the same time as me, not because he wanted to, you understand, but just to annoy me, just to show me how easily he could do it, thereby downgrading my own struggle.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:54:48 #274
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_74404846
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:52 schreef eigenaar het volgende:

[..]

Volgens mij is het tegenwoordig wel mogelijk om haarkleur permanent te veranderen, kan het mis hebben zoveel verstand heb ik ook niet van dat soort zaken.
In dat geval zou het op den duur ook mogelijk kunnen zijn homosexualiteit te 'genezen'.
Echter wekt het woord genezen wel heel sterk de indruk dat je gaat van iets slechts naar iets beters,
wat naar mijn mening niet het geval is.
Van dat haarverkleuren weet ik niks af, maar het permanent veranderen is niet gelijk aan genezen lijkt me. Why fix something that isn't broken.
Hoogachtend,
Erik.
pi_74404890
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:20 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Niet in mijn mannelijke natuur .
Jij hebt dan ook een afwijking.
pi_74404904
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:53 schreef Triggershot het volgende:

Geen idee, kan niet in je hoofd kijken.
En toch beweer je dat mijn geaardheid mijn keuze is.
Je praat wederom poep.
quote:
Enigszins ironisch te noemen dat jij dat zegt.
Het was nogmaals een waarschuwing. Maar misschien snapte je dat niet.
Als jij als allochtoon openlijk te koop loopt met achterhaalde bekrompen opvattingen, dan bevestig je daarmee stereotypen en bevorder je daarmee het voorkomen van discriminatie van allochtonen. Misschien moet je je daarom maar stilletjes terugtrekken in je eigen realiteit.
pi_74404910
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:53 schreef JayKudo het volgende:

[..]

Dat geloof is idd jouw probleem, ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat je zonder dat geloof een rationeel en weldenkend mens zou kunnen zijn.
Hmm, misschien heb ik dan echt last van een biologisch afwijking gezien ik meer dan een jaar geleden van mijn geloof ben afgestapt.
pi_74404955
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:56 schreef Sloggi het volgende:

Jij hebt dan ook een afwijking.
Nah, het geil vinden om twee vrouwtjes met elkaar bezig te zien is ook niet de Bedoeling van de Natuur. Dat levert namelijk geen nakomelingen op. Verspilling van energie.
pi_74404959
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:53 schreef PalmRoyale het volgende:
Vraagje aan Triggershot. Waarom ben je tegen homosexualiteit? En dan heb ik het niet over de argumenten die je hier aan draagt, nee waarom ben je tegen homosexualiteit? Vanwaar jou angst voor homosexualiteit? Is het simpelweg gewoon omdat het anders is en jij het daarom niet begrijpt?
Eerlijk gezegd ben ik niet tegen homoseksualiteit, integendeel, wel moest ik een aantal opvattingen ventileren via mijn account.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:58:34 #280
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_74404979
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:54 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Van dat haarverkleuren weet ik niks af, maar het permanent veranderen is niet gelijk aan genezen lijkt me. Why fix something that isn't broken.
Iets permanent veranderen komt wel degelijk op hetzelfde neer als genezen.
Volgens mij wordt er verder ook niet gezegd dat het beter is om homosexuelen van hun geaardheid af te helpen toch?
pi_74404985
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:57 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Nah, het geil vinden om twee vrouwtjes met elkaar bezig te zien is ook niet de Bedoeling van de Natuur. Dat levert namelijk geen nakomelingen op. Verspilling van energie.
Wel als je mee mag doen. Twee vliegen in één klap!
pi_74405001
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd ben ik niet tegen homoseksualiteit, integendeel, wel moest ik een aantal opvattingen ventileren via mijn account.
Van wie moest dat?
  woensdag 4 november 2009 @ 23:00:02 #283
67103 Caspian
pi_74405028
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:54 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Ik wil even duidelijk maken dat ik absoluut niet die negatieve lading aan die woorden gaf toen ik ze gebruikte. Ik wilde alleen mijn argument duidelijk maken, en aangezien ik het over nature/nurture hadden leken genezen/afleren (die laatste draagt trouwens ook een onbedoelde negatieve lading) duidelijke woorden om te gebruiken. Je kan ook gewoon 'veranderen' lezen.
pi_74405053
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:56 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En toch beweer je dat mijn geaardheid mijn keuze is.
Je praat wederom poep.
Nee, ik schijt poep, dat is wat anders. Zoals ook al eerder gezegd, jij besluit of je er naar handelt of niet.
quote:
Het was nogmaals een waarschuwing. Maar misschien snapte je dat niet.
Wanneer jij het ironische gehalte van jouw eigen woorden hebt begrepen ben ik al ruim tevreden en heb er vrede mee dat ik jouw waarschuwingen niet snap.
quote:
Als jij als allochtoon openlijk te koop loopt met achterhaalde bekrompen opvattingen, dan bevestig je daarmee stereotypen en bevorder je daarmee het voorkomen van discriminatie van allochtonen. Misschien moet je je daarom maar stilletjes terugtrekken in je eigen realiteit.
Zoals ook al eerder gezegd dat ik een intolerant bekrompen ventje ben is geen reden voor X om allochtonen in hokjes te plaatsen of discrimineren, ik ben dan ook hardly een reden, meer een excuus dat wordt gebruikt om te kunnen discrimineren.
  woensdag 4 november 2009 @ 23:01:35 #285
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_74405082
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wel als je mee mag doen. Twee vliegen in één klap!
Denk niet dat DM mee wil doen in het liefdesspel van twee vrouwen .
Hoogachtend,
Erik.
pi_74405090
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:59 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Van wie moest dat?
Dat doet er niet toe. Wel wil ik Tha Erik en Elisab bedanken voor de openminded reacties.
pi_74405117
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:01 schreef Tha_Erik het volgende:

Ik kan me prettiger tijdverdrijf voorstellen...
pi_74405151
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:00 schreef Triggershot het volgende:

..dat ik een intolerant bekrompen ventje ben
Goedzo.
pi_74405189
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:03 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Goedzo.
Volkomen voorbij gaan aan de kern. Goedzo.
  woensdag 4 november 2009 @ 23:04:30 #290
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_74405197
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, ik schijt poep, dat is wat anders. Zoals ook al eerder gezegd, jij besluit of je er naar handelt of niet.
Leuke keuze dan, homo of celibatair. Want als je je niet aangetrokken voelt tot vrouwen dan wordt het ook wel lastig om daar de voortplantingsdaad mee te doen . Sommige dingen kan je namelijk niet kiezen, dwz een bepaalde bloedtoevoer naar een bepaald lichaamsdeel .
Hoogachtend,
Erik.
pi_74405250
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:01 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Maar het is geen verspilling van energie, maar besparing van energie. Dat was mijn punt. Dat Dennis niet mee wil doen, ach... meer voor 'ons'.
pi_74405253
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:04 schreef Triggershot het volgende:

Volkomen voorbij gaan aan de kern. Goedzo.
Dacht je serieus dat je iets anders had verdiend ?
pi_74405262
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:04 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Leuke keuze dan, homo of celibatair. Want als je je niet aangetrokken voelt tot vrouwen dan wordt het ook wel lastig om daar de voortplantingsdaad mee te doen . Sommige dingen kan je namelijk niet kiezen, dwz een bepaalde bloedtoevoer naar een bepaald lichaamsdeel .
Vele priesters kunnen al eeuwen beiden prima combineren Erik. .
Maar ja, is dat zo.. Kan jij door geen enkel vrouw opgewonden raken, het daad verrichten? Dat is toch een afwijking man homo
pi_74405301
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:06 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dacht je serieus dat je iets anders had verdiend ?
Sinds wanneer ga jij over wat ik verdien ?
pi_74405315
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:01 schreef Triggershot het volgende:
Dat doet er niet toe. Wel wil ik Tha Erik en Elisab bedanken voor de openminded reacties.
Het doet er wel degelijk toe.
Als jij je eigen opvattingen hier neerschrijft, moet je ook mans genoeg zijn om erop aangesproken te kunnen worden. Als je andermans bagger hier neerplempt, is enige uitleg aan de mensen die je ermee beledigd hebt wel op zijn plaats.
  woensdag 4 november 2009 @ 23:07:51 #296
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_74405317
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vele priesters kunnen al eeuwen beiden prima combineren Erik. .
Maar ja, is dat zo.. Kan jij door geen enkel vrouw opgewonden raken, het daad verrichten? Dat is toch een afwijking man homo
We hadden al besloten dat ik aan de criteria voor de (aangeleerde) afwijking voldeed nietwaar ?
Hoogachtend,
Erik.
pi_74405336
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:07 schreef Triggershot het volgende:

Sinds wanneer ga jij over wat ik verdien ?
Helaas nog steeds niet. Anders had je al wel een kleurtje ingeleverd he? Mínstens.
Maar wat mijn eigen reacties op jouw poep betreft... daar ga ik inderdaad over .
pi_74405395
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Het doet er wel degelijk toe.
Als jij je eigen opvattingen hier neerschrijft, moet je ook mans genoeg zijn om erop aangesproken te kunnen worden. Als je andermans bagger hier neerplempt, is enige uitleg aan de mensen die je ermee beledigd hebt wel op zijn plaats.
Volgens mij ben ik ook een pagina of 2 /3 aangesproken op wat ik hier neer zet. De mensen die ik heb beledigd werden er van op de hoogte gesteld, de rest op deze manier, betekent niet dat ik hoef te vertellen wie het was.
pi_74405424
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:08 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Helaas nog steeds niet. Anders had je al wel een kleurtje ingeleverd he? Mínstens.
Maar wat mijn eigen reacties op jouw poep betreft... daar ga ik inderdaad over .
Hmm, agree to disagree gaat er bij jou niet in dus. Misschien ook dat jij daarom niet over de kleurtjes gaat. Minstens.
pi_74405436
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:07 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

We hadden al besloten dat ik aan de criteria voor de (aangeleerde) afwijking voldeed nietwaar ?
Zeg al niets meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')