abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 november 2009 @ 14:11:13 #1
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74384556
Hey,

Ik kreeg zojuist een mailtje van het bedrijf waar ik werk (bijbaantje )! Ze zijn pasgeleden gefuseerd en nu hebben ze door gekregen dat er een aantal systemen vervangen moet worden om alles te stroomlijnen. Een van die systemen is het inklok systeem. Waar ik werk was er vroeger altijd een prikklok (die hangt er trouwens nog steeds), maar die hoeft niet meer gebruikt te worden aangezien er altijd wel iemand is die er op let hoe laat je er bent en weggaat (en afgezien daarvan keek nooit iemand naar die kaarten)!

Nu hebben ze het idee om een inkloksysteem te maken, op basis van je vingerafdruk! Allemaal heel leuk en aardig, maar ik ga niet zomaar mijn vingerafdruk afstaan aan een willekeurig bedrijf, wie weet wat er mee gebeurd etc. Dat ik hem moet afstaan voor mijn paspoort is tot daar aan toe, maar voor m'n bijbaantje?

Nu de vraag, kan ik verplicht worden gesteld om mijn vingerafdruk af te staan voor dit systeem, of hoef je hier niet aan mee te werken? Ik ben benieuwd!~

Gr,
Europees
Je hebt geen recht op morgen dus geniet van elke dag
  woensdag 4 november 2009 @ 14:12:39 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74384615
Goh, wat en hoop vertrouwen, een prikklok...
Daar begint het gezeik natuurlijk al.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_74384631
Je hoeft hier niet aan mee te werken maar dan kom je er niet in.
pi_74384649
Ik zou het sowieso niet willen afgeven. Ik denk, hoewel ik hier geen enkele reden voor heb, dat het mag mits aangegeven ergens. Je zou je arbeidsovereenkomst eens moeten lezen die je bij je getekende contract hebt gekregen. Daar zou het denk ik in moeten staan.
"Wat is er voor kwaad in, een man te zien die bezit neemt van een vrouw! Is het de bedoeling, dat de dieren meer vrijheid zullen genieten dan wij mensen?" - Pietro Aretino (⨂1492, Arezzo - † 1556, Venetië)
pi_74384658
Je hoeft niet daar te werken.
  woensdag 4 november 2009 @ 14:15:39 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_74384702
Dus bij een paspoort vind je het geen probleem, maar bij een werkgever wel? Wat is het verschil?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_74384724
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:12 schreef error_404 het volgende:
Veel bedrijven werken met pasjes e.d. maar daar wordt ook wel mee gesjoemeld natuurlijk.
Voor een collega even om vijf uur uitklokken als die een vrijdagmiddag vrij neemt is bij grote bedrijven geen uitzondering.

Vingerafdrukken, om wat voor bedrijf gaat het hier eigenlijk vraag ik me dan af?
  woensdag 4 november 2009 @ 14:17:07 #8
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74384738
Pfff, Ik weet dat ik daar niet hoef te werken. Maar dat is het hele punt niet, ze kunnen overal wel mijn vingerafdruk vragen en daar pas ik voor! Ik heb al gekeken in m'n contract, maar daar staat niks in! Die is ook niet gewijzigd de afgelopen 5 jaar, en toen was het helemaal niet van toepassing.
  woensdag 4 november 2009 @ 14:17:34 #9
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74384757
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:16 schreef Stali het volgende:

[..]

Veel bedrijven werken met pasjes e.d. maar daar wordt ook wel mee gesjoemeld natuurlijk.
Voor een collega even om vijf uur uitklokken als die een vrijdagmiddag vrij neemt is bij grote bedrijven geen uitzondering.

Vingerafdrukken, om wat voor bedrijf gaat het hier eigenlijk vraag ik me dan af?
Nou komt het hoor, een supermarkt
  woensdag 4 november 2009 @ 14:18:16 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74384784
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:17 schreef Europees het volgende:
Pfff, Ik weet dat ik daar niet hoef te werken. Maar dat is het hele punt niet, ze kunnen overal wel mijn vingerafdruk vragen en daar pas ik voor! Ik heb al gekeken in m'n contract, maar daar staat niks in! Die is ook niet gewijzigd de afgelopen 5 jaar, en toen was het helemaal niet van toepassing.
Niets in de stapels privacywetgeving terug te vinden?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 4 november 2009 @ 14:18:33 #11
152789 karr-1
pi_74384800
quote:
Na een fusie kunnen er nieuwe regels komen. Zijn die nergens gepubliceerd of meegedeeld dan?
pi_74384886
quote:

[..]

Haahahaha, dat was wel het allerlaatste waar ik aan zou denken.

Wel extreem, wordt er zoveel gestolen door werknemers?
Als het om een bijbaantje gaat en je vind dit maar niks, zoek gewoon een andere supermarkt.
pi_74384974
weg

[ Bericht 57% gewijzigd door Five_Horizons op 05-11-2009 07:42:00 ]
5 Ferrari's op videoband!
  woensdag 4 november 2009 @ 14:24:30 #14
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74385014
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:18 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Na een fusie kunnen er nieuwe regels komen. Zijn die nergens gepubliceerd of meegedeeld dan?
Nee, voor de mensen die in een filliaal werken verandert er niks, afgezien van de naam van het bedrijf dat nu elke maand mijn loon uitbetaald. Dit is het eerste wat ik erover hoor, zoals het erin staat willen ze het in het voorjaar van 2010 in gaan voeren.
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:21 schreef Stali het volgende:

[..]

Haahahaha, dat was wel het allerlaatste waar ik aan zou denken.

Wel extreem, wordt er zoveel gestolen door werknemers?
Als het om een bijbaantje gaat en je vind dit maar niks, zoek gewoon een andere supermarkt.
Het werk en het loon is verder niks mis, het is alleen dat ik liever niet m'n vingerafdruk afgeef, en zeker niet voor een bijbaantje die ik hopelijk over een paar jaar niet meer nodig heb
  woensdag 4 november 2009 @ 14:26:01 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74385081
Bel eens met het CBP.

http://www.cbpweb.nl/
The love you take is equal to the love you make.
pi_74385097
ts werkt dus bij super de boer
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
  woensdag 4 november 2009 @ 14:28:04 #17
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74385157
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:26 schreef gers het volgende:
ts werkt dus bij super de boer
Detailresult als je het per se wilt weten
  woensdag 4 november 2009 @ 14:29:17 #18
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_74385197
Ik ben niet zo van de OMG privacy schending club maar dit vind ik ook wel erg ver gaan. Ik had bij een vorig baantje een klein dingetje aan mijn sleutelhanger die ik langs een klok moest halen. Werkte perfect en ik snap niet dat ze dat niet gewoon invoeren. Kost misschien hetzelfde en voor die dingetjes vraag je gewoon borg.
pi_74385213
Ik dacht TS zal wel werken bij de FBI of een andere geheime dienst?
pi_74385216
quote:

[..]

Waarom kunnen ze je niet gewoon een pasje geven met een RFID chip? Als ze bang zijn dat iemand anders met jouw pasje binnenkomt, vertel ze dan maar dan een vingerafdruk ook gewoon te kopieëren valt. En dat ze dus een hoop geld willen gaan uitgeven aan een systeem dat net zo min waterdicht is.

Als ze blijven volhouden, vraag ze dan hoeveel mensen er precies toegang hebben tot de opgeslagen data, wie dat zijn en waarom ze die toegang nodig hebben en vooral ook hoe ze er voor willen gaan zorgen dat er niemand anders bij die data kan.

Het hele verhaal klinkt als een filiaalmanager die een keer te veel op tweakers.net is wezen kijken, en nu koste wat kost het nieuwste van het nieuwste moet hebben.
  Donald Duck held woensdag 4 november 2009 @ 14:34:31 #21
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_74385379
Het is een potentieel risico. Stel dat dat systeem ooit gekraakt wordt. Met een afbeelding van een vingerafdruk kun je een mal maken. Daarmee kun je dan zelf weer vingerafdrukken achterlaten die dan van jou lijken te komen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 4 november 2009 @ 14:35:08 #22
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74385402
Even voor de duidelijkheid, dit systeem word ingevoerd bij het gehele bedrijf, dus bij alle Dirk van den Broek, Digros, Bas van der Heijden, Dirck III slijterijen, Dirkx Drogist en Dekamarkt fillialen! Dus honderden fillialen, en nog meer mensen ! Ik zal in ieder geval een mailtje sturen naar CBP.

En inderdaad, ik zal eens kijken of ze antwoord hebben op bovenstaande vragen van Antaresje, ben benieuwd !
pi_74385449
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:15 schreef karr-1 het volgende:
Dus bij een paspoort vind je het geen probleem, maar bij een werkgever wel? Wat is het verschil?
Overheid/commercieel bedrijf
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  woensdag 4 november 2009 @ 14:43:13 #24
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_74385697
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:12 schreef error_404 het volgende:
Werkt 2 kanten op.
Bij iemand die per dag meer uren maakt wordt dit ook zichtbaar.
Meestal zijn het juist de klaplopers die tegen zo'n systeem zijn.
Mij mag je er voor wakker maken.
  woensdag 4 november 2009 @ 14:44:27 #25
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_74385742
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:35 schreef Europees het volgende:
Even voor de duidelijkheid, dit systeem word ingevoerd bij het gehele bedrijf, dus bij alle Dirk van den Broek, Digros, Bas van der Heijden, Dirck III slijterijen, Dirkx Drogist en Dekamarkt fillialen! Dus honderden fillialen, en nog meer mensen ! Ik zal in ieder geval een mailtje sturen naar CBP.

En inderdaad, ik zal eens kijken of ze antwoord hebben op bovenstaande vragen van Antaresje, ben benieuwd !
Bij Total ook al in gebruik.
Mij mag je er voor wakker maken.
  woensdag 4 november 2009 @ 15:33:57 #26
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_74387360
Boeiend, gewoon afgeven.
De overheid is een ander verhaal.

Ik heb voor mijn werk irisscans moeten afgeven voor toegang tot bepaalde ruimtes.
Nooit iets vreemds aan de hand geweest daarmee.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  woensdag 4 november 2009 @ 15:44:21 #27
152789 karr-1
pi_74387723
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:43 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Werkt 2 kanten op.
Dat dan weer wel ja
  woensdag 4 november 2009 @ 15:45:54 #28
205614 Vono
Insert gay motivational quote
pi_74387784
bij mijn bedrijf (STAGE OVERIGENS) kreeg ik een chip in mijn nek. en mijn iris word gescand
pi_74388039
Er worden geen volledige vingerafdrukken opgeslagen, er wordt slechts voldoende informatie opgeslagen om jouw vingerafdruk te herkennen. Het is voor je werkgever niet mogelijk om jouw vingerafdruk te reproduceren op basis van de prikklok.
pi_74388048
Het is misschien slechts een kwestie van tijd dat een werkgever om een DNA-sample "vraagt" (lees: eist). Hoe staan de "je hoeft er niet te werken" roeperts daar dan tegenover?

Glijdende schaal enzo
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 4 november 2009 @ 15:54:17 #31
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74388157
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:43 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Werkt 2 kanten op.
Dat is alleen maar voordelig, krijg ik tenminste betaald naar de uren die ik aanwezig ben ! Zoals dat verplichte 15 minuten vanteovren aanwezig zijn ! Maar met een ander systeem zou ik totaal geen moeite hebben hoor!
  woensdag 4 november 2009 @ 15:58:59 #32
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74388363
Van de CBP website:
quote:
Uw werkgever mag uw vingerafdruk niet gebruiken, tenzij het noodzakelijk is. Aangezien biometrische gegevens zoals vingerafdrukken en gezichtsscans unieke, onvervangbare persoonsgegevens zijn, moet uw werkgever een hele goede reden hebben om ze te gebruiken. Zie verder het themadossier ‘Biometrie’ op de CBP-website www.cbpweb.nl.
Op de website verder stond vrij weinig nuttigs in dit verband, heb ze zojuist dus maar ff gemaild! Ik ben benieuwd! Zoals ik het lees zou het niet mogelijk moeten zijn aangezien er zat andere manieren zijn om werktijden te registreren !

[ Bericht 15% gewijzigd door Europees op 04-11-2009 16:10:50 ]
pi_74389589
quote:
Op woensdag 4 november 2009 15:51 schreef r_one het volgende:
Het is misschien slechts een kwestie van tijd dat een werkgever om een DNA-sample "vraagt" (lees: eist). Hoe staan de "je hoeft er niet te werken" roeperts daar dan tegenover?

Glijdende schaal enzo
Dan gelijk effe een flinke roggel in zijn bek kwakken, met de mededeling hier heb je hem.
pi_74390104
Een werkgever die haar medewerkers niet vertrouwt

Een collega die de kantjes er van afloopt, loopt zeker wel tegen de lamp.
  woensdag 4 november 2009 @ 16:54:27 #35
152789 karr-1
pi_74390473
quote:

Glijdende schaal enzo
Als dat relevant voor de werkzaamheden zou zijn zou ik er minder moeite mee hebben, maar voor de rest zie ik de noodzaak niet in.
  Donald Duck held woensdag 4 november 2009 @ 16:59:46 #36
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_74390677
quote:

Glijdende schaal enzo
Ja straks mag je nog ophoepelen omdat je werkgever een kloon van je heeft gemaakt die bereid is voor minder loon te werken!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_74395374
quote:
Op woensdag 4 november 2009 16:54 schreef karr-1 het volgende:
Als dat relevant voor de werkzaamheden zou zijn zou ik er minder moeite mee hebben, maar voor de rest zie ik de noodzaak niet in.
"Relevantie" is nogal subjectief he.

Stel, een werkgever zegt het relevant te vinden voor toegangscontrole en authorisatie, niet voor de daadwerkelijke werkzaamheden die je er verricht. Ik kan me althans geen enkele beroepsgroep indenken waarbij je DNA van belang is voor de uitoefening van je werkzaamheden. Wat doe je?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_74395893
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:15 schreef karr-1 het volgende:
Misschien dat een paspoort uitdrukkelijk met je identiteit te maken heeft en je werk niet?

Ik kan me zo voorstellen dat het college WBP hier nogal eens wat van kan gaan vinden. Als het bedrijf een OR heeft (wat ik wel denk als ze gaan fuseren), dan is het hun taak om hierover een advies uit te brengen aan de bestuurder. Sterker nog, ik heb het idee dat dit nogal eens onder instemmingsaanvraag kan vallen.

Het "hebben van een idee" om zoiets verregaands door te voeren als een vingerafdruksysteem is dus absoluut niet genoeg. Je praat niet over een handtekeningetje dat je even neerzet, maar over een biometrisch - en dus zeer persoonlijk - persoonskenmerk.

Bovendien meen ik me te herinneren dat alleen de overheid en justitie vingerafdrukken mogen afnemen en beheren, en geen simpele werkgever die enkel en alleen vingerafdrukken wil nemen omdat "iemand dat idee heeft". Hoe is de opslag van een dergelijk vertrouwelijk persoonsgegeven geregeld? Wie garandeert dat binnen een simpele werkgever?

Heeft de werkgever eigenlijk zijn gerechtvaardigd bedrijfsbelang gemotiveerd? Dat zal afgewogen moeten worden tegenover jouw recht op privacy. Dat kan niet worden gepasseerd door een simpele wens om het ineens anders te willen doen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_74395927
quote:
Op woensdag 4 november 2009 16:59 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ja straks mag je nog ophoepelen omdat je werkgever een kloon van je heeft gemaakt die bereid is voor minder loon te werken!
Dat is natuurlijk overdreven maar de vraag waar de grens ligt en hoe hard die is is natuurlijk zeer begrijpelijk.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_74396247
Bij ons op kantoor hebben ze al van die dingen om de poort en de deur open te maken buiten werktijd, kan mij het schelen wat ze met die afdrukken doen... Als ik maar binnen kan.... en op de binnendeuren hebben ze dan weer toegangscontrole met TAGS...

Dat iedereen zich zo druk maakt om de privacy enzo....
pi_74396359
oh ja, we hebben ook een blackbox in de auto... kunnen ze zien waar we uithangen... oei oei wat een privacy.... oh ja, als ik in die auto zit dan gebruik ik hem voor mijn werk....
pi_74397000
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:42 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Bij ons op kantoor hebben ze al van die dingen om de poort en de deur open te maken buiten werktijd, kan mij het schelen wat ze met die afdrukken doen... Als ik maar binnen kan.... en op de binnendeuren hebben ze dan weer toegangscontrole met TAGS...

Dat iedereen zich zo druk maakt om de privacy enzo....
Post je even een ongecensureerd kopietje van je laatste 2 salarisstroken? Thanks!
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_74397034
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:00 schreef Metatron het volgende:

[..]

Post je even een ongecensureerd kopietje van je laatste 2 salarisstroken? Thanks!
en dan?
pi_74397085
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:01 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

en dan?
Oh, ik ben gewoon nieuwsgierig. En aangezien jij privacy toch maar onzin vindt, zal het je niet zo veel interesseren. Of toch wel?
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_74397159
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:02 schreef Metatron het volgende:

[..]

Oh, ik ben gewoon nieuwsgierig. En aangezien jij privacy toch maar onzin vindt, zal het je niet zo veel interesseren. Of toch wel?

wat heeft mijn vingerafdruk met mijn salarisstrook te maken?
pi_74397423
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

wat heeft mijn vingerafdruk met mijn salarisstrook te maken?
Het heeft te maken met privacy. En dan is een vingerafdruk an sich nog tot daar aan toe, als die slechts in een systeem staat om een deur te openen. Maar het probleem is dat dat doorgaans gekoppeld zit aan daadwerkelijke persoonsgegevens.

En weet jij 100% waar die gegevens uithangen?

Neem bijvoorbeeld die black box in je auto. Grote kans dat dat zo'n ingekocht systeem is waar via een website de voertuigen gevolgd kunnen worden. En er braaf is ingevuld van welke werknemer die auto is. Nou weet ik wel zo'n beetje hoe de gemiddelde kantoorslaaf met z'n paswoorden omgaat: Die zijn simpel, want anders past het niet in die 2 hersencellen, en ze gebruiken overal hetzelfde. Die combinatie maakt het bijzonder simpel voor iemand die het allemaal wat minder goed bedoeld om jouw auto te gaan volgen.

Geen probleem? Ik denk het wel. Want als jouw auto een weekje stil staat gedurende juli-augustus, dan is de conclusie snel getrokken dat jij op vakantie bent. En weet ik dat ik een redelijke kans heb om ongestoord je huis leeg te halen. Want je adres heb ik ook met hetzelfde paswoord van diezelfde HR kantoorpik kunnen opvissen uit je online gezette personeelsadministratie.

Zo zijn er ook met vingerafdrukken al hele interessante dingen te doen, zeker wanneer je die eenvoudig kan koppelen aan specifieke personen.
Meh.
pi_74398263
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:11 schreef Metatron het volgende:

[..]

Het heeft te maken met privacy. En dan is een vingerafdruk an sich nog tot daar aan toe, als die slechts in een systeem staat om een deur te openen. Maar het probleem is dat dat doorgaans gekoppeld zit aan daadwerkelijke persoonsgegevens.

En weet jij 100% waar die gegevens uithangen?

Neem bijvoorbeeld die black box in je auto. Grote kans dat dat zo'n ingekocht systeem is waar via een website de voertuigen gevolgd kunnen worden. En er braaf is ingevuld van welke werknemer die auto is. Nou weet ik wel zo'n beetje hoe de gemiddelde kantoorslaaf met z'n paswoorden omgaat: Die zijn simpel, want anders past het niet in die 2 hersencellen, en ze gebruiken overal hetzelfde. Die combinatie maakt het bijzonder simpel voor iemand die het allemaal wat minder goed bedoeld om jouw auto te gaan volgen.

Geen probleem? Ik denk het wel. Want als jouw auto een weekje stil staat gedurende juli-augustus, dan is de conclusie snel getrokken dat jij op vakantie bent. En weet ik dat ik een redelijke kans heb om ongestoord je huis leeg te halen. Want je adres heb ik ook met hetzelfde paswoord van diezelfde HR kantoorpik kunnen opvissen uit je online gezette personeelsadministratie.

Zo zijn er ook met vingerafdrukken al hele interessante dingen te doen, zeker wanneer je die eenvoudig kan koppelen aan specifieke personen.
en daar heb je het al... ze komen echt niet bij mij inbreken... ik heb mijn salarisstrook namelijk achter het raam hangen... dan weten ze in ieder geval dat er niks te halen valt...

en daarbij heb je die gegevens niet nodig, een dief die zijn huiswerk doet kan ook dingen in de gaten houden... een inbreker met 1,5 hersencel weet amper hoe een PC werkt....

en als je bang bent voor je privacy moet je binnen in je huis blijven zitten en de hele dag gaan zitten fokken en nooit meer buiten komen...
pi_74398376
Ik zou er niet aan willen beginnen. Opsodeflikkeren. Zelfs bij Defensie en Justitie hoeft dit niet.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_74398624
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:29 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

en daar heb je het al... ze komen echt niet bij mij inbreken... ik heb mijn salarisstrook namelijk achter het raam hangen... dan weten ze in ieder geval dat er niks te halen valt...

en daarbij heb je die gegevens niet nodig, een dief die zijn huiswerk doet kan ook dingen in de gaten houden... een inbreker met 1,5 hersencel weet amper hoe een PC werkt....

en als je bang bent voor je privacy moet je binnen in je huis blijven zitten en de hele dag gaan zitten fokken en nooit meer buiten komen...
Goed, je bent kennelijk niet van plan om simpelweg kritisch na te denken over de verzamelwoede van overheden en bedrijven m.b.t. persoons- en persoonlijke gegevens. Dat is best, moet je helemaal zelf weten. Ik kijk daar wel kritisch naar, en aangezien ik me op professioneel vlak aardig wat bezighoud met datamining kan ik je toch echt aanraden om dat ook te doen. Wat ik hierboven beschrijf is slechts een voorbeeld. Met de juiste gegegens slim combineren kan er angstvallig veel gedetailleerde informatie boven water komen over mensen. En hoe meer er door diverse instanties verzameld wordt, hoe groter het risico op het 'lekken' van die informatie.

Ik vind dat wel degelijk zorgelijk, en ik ben van mening dat er veel beter gekeken moet worden naar de noodzaak van wat er verzameld wordt.
Meh.
pi_74398808
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:37 schreef Metatron het volgende:

[..]

Goed, je bent kennelijk niet van plan om simpelweg kritisch na te denken over de verzamelwoede van overheden en bedrijven m.b.t. persoons- en persoonlijke gegevens. Dat is best, moet je helemaal zelf weten. Ik kijk daar wel kritisch naar, en aangezien ik me op professioneel vlak aardig wat bezighoud met datamining kan ik je toch echt aanraden om dat ook te doen. Wat ik hierboven beschrijf is slechts een voorbeeld. Met de juiste gegegens slim combineren kan er angstvallig veel gedetailleerde informatie boven water komen over mensen. En hoe meer er door diverse instanties verzameld wordt, hoe groter het risico op het 'lekken' van die informatie.

Ik vind dat wel degelijk zorgelijk, en ik ben van mening dat er veel beter gekeken moet worden naar de noodzaak van wat er verzameld wordt.
als iemand echt kwaad wil en gegevens van mensen wil dan komt hij daar toch wel achter... anders was fok onlangs ook niet uit de lucht geweest.... als ze dat kunnen, waarom zouden ze dan al niet bij een bedrijf in de gegevens kunnen komen? alsof een vingerafdrukje niet afgeven dat tegengaat....
pi_74399950
pi_74399991
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:41 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

als iemand echt kwaad wil en gegevens van mensen wil dan komt hij daar toch wel achter... anders was fok onlangs ook niet uit de lucht geweest.... als ze dat kunnen, waarom zouden ze dan al niet bij een bedrijf in de gegevens kunnen komen? alsof een vingerafdrukje niet afgeven dat tegengaat....
Als je nergens je vingerafdruk afgeeft, kan hij ook niet gejat worden door kwaadwillenden he, slimmerik.
pi_74409142
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:08 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Als je nergens je vingerafdruk afgeeft, kan hij ook niet gejat worden door kwaadwillenden he, slimmerik.
nog zo een schijtlijster....
  donderdag 5 november 2009 @ 08:20:42 #54
152789 karr-1
pi_74409424
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:23 schreef r_one het volgende:

[..]

"Relevantie" is nogal subjectief he.

Stel, een werkgever zegt het relevant te vinden voor toegangscontrole en authorisatie, niet voor de daadwerkelijke werkzaamheden die je er verricht. Ik kan me althans geen enkele beroepsgroep indenken waarbij je DNA van belang is voor de uitoefening van je werkzaamheden. Wat doe je?
Dan zou ik het niet doen, omdat er voldoende andere manieren zijn om mijn identiteit aan te tonen.
pi_74409807
quote:

Glijdende schaal enzo
Het probleem met dit soort argumentatie is natuurlijk wel dat het daar nu niet om draait. Omdat DNA van een heel andere orde is, wordt dat ook weer een compleet andere discussie.
pi_74414870
quote:
Op donderdag 5 november 2009 08:53 schreef Alicey het volgende:
Het probleem met dit soort argumentatie is natuurlijk wel dat het daar nu niet om draait. Omdat DNA van een heel andere orde is, wordt dat ook weer een compleet andere discussie.
Maar dáár draait het nu juist om bij een "glijdende schaal": wat nu nog onacceptabel lijkt, gaat men over een tijdje niet meer zo moeilijk over doen.

Deze discussie over vinger- en irisscans had er 5 jaar geleden ook heel anders uitgezien, dan zou men toen ook gesteld hebben dat die beiden van een heel andere orde zijn en dat het "daar nu niet" (lees: toen) om draait.
.
pi_74416171
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:08 schreef r_one het volgende:

Maar dáár draait het nu juist om bij een "glijdende schaal": wat nu nog onacceptabel lijkt, gaat men over een tijdje niet meer zo moeilijk over doen.
Is dat niet iets wat dan voor die tijd een discussie zou moeten zijn?
quote:
Deze discussie over vinger- en irisscans had er 5 jaar geleden ook heel anders uitgezien, dan zou men toen ook gesteld hebben dat die beiden van een heel andere orde zijn en dat het "daar nu niet" (lees: toen) om draait.
Maar wat was dan de hoofddiscussie geweest, denk je?
pi_74421831
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:53 schreef Alicey het volgende:
Is dat niet iets wat dan voor die tijd een discussie zou moeten zijn?
Is die discussie dan niet ook geweest? Is die discussie er niet nog steeds? Maar heeft de overheid (en in het verlengde daarvan ook anderen) er überhaupt een boodschap aan (gehad)? Of doet de overheid toch maar van alles, over de hoofden van de burgers heen?
quote:
Maar wat was dan de hoofddiscussie geweest, denk je?
Legio:

Van observatiecamera's, BSN en databasekoppelingen tot vingerprint, irisscan, RIFM-chip en datamining. We krijgen het "gedoseerd" toegediend. En we slikken het allemaal gewillig. "Ik heb immers niks te verbergen".

Dat zijn toch welbekende discussiepunten die niet van gisteren zijn?!
.
pi_74421991
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:08 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Voor je het weet wordt je vingerafdruk gekopieerd en gaan onbevoegden ermee aan de haal en wordt je vingerafdruk gesignaleerd in Afghanistan.

5 Ferrari's op videoband!
pi_74422487
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:33 schreef r_one het volgende:

Is die discussie dan niet ook geweest? Is die discussie er niet nog steeds? Maar heeft de overheid (en in het verlengde daarvan ook anderen) er überhaupt een boodschap aan (gehad)? Of doet de overheid toch maar van alles, over de hoofden van de burgers heen?

Legio:

Van observatiecamera's, BSN en databasekoppelingen tot vingerprint, irisscan, RIFM-chip en datamining. We krijgen het "gedoseerd" toegediend. En we slikken het allemaal gewillig. "Ik heb immers niks te verbergen".

Dat zijn toch welbekende discussiepunten die niet van gisteren zijn?!
Ik denk dat je waarneming hier niet helemaal juist is. Een groot aantal van de dingen die je hier opnoemt konden (en kunnen in sommige gevallen) net zo goed op veel tegenstand rekenen. Dat zou een graadmeter moeten zijn voor de vraag of zoiets wenselijk is, maar kennelijk is/was dat niet zo.

Dat maakt echter niet dat het standpunt t.a.v. die dingen is gewijizgd, het enige verschil is dat veel van die dingen nu een feit zijn. Wanneer je vervolgens ook nog als overheid een banaan in je oren doet, heb je er ook weinig last meer van kritische geluiden.

Al die dingen die je opnoemt zijn echter weer dingen die los staan van waar het in dit topic om draait, waarbij het bovendien in dit topic gaat om iets dat een private instelling doet en in de dingen die je aandraagt om iets wat wordt opgedrongen door een overheid.
pi_74422538
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:36 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Voor je het weet wordt je vingerafdruk gekopieerd en gaan onbevoegden ermee aan de haal en wordt je vingerafdruk gesignaleerd in Afghanistan.

Dan moet het wel mogelijk zijn om die vingerafdruk te kopiëren.
pi_74423424
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:49 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat je waarneming hier niet helemaal juist is. Een groot aantal van de dingen die je hier opnoemt konden (en kunnen in sommige gevallen) net zo goed op veel tegenstand rekenen. Dat zou een graadmeter moeten zijn voor de vraag of zoiets wenselijk is, maar kennelijk is/was dat niet zo.

Dat maakt echter niet dat het standpunt t.a.v. die dingen is gewijizgd, het enige verschil is dat veel van die dingen nu een feit zijn. Wanneer je vervolgens ook nog als overheid een banaan in je oren doet, heb je er ook weinig last meer van kritische geluiden.

Al die dingen die je opnoemt zijn echter weer dingen die los staan van waar het in dit topic om draait, waarbij het bovendien in dit topic gaat om iets dat een private instelling doet en in de dingen die je aandraagt om iets wat wordt opgedrongen door een overheid.
Hoe uit tegenstand zich dan volgens jou? Bij mijn weten wordt/werd veel tegenstand voorhands de kop ingedrukt omdat veel maatregelen zijn ingevoerd uit oogpunt van terrorisme- of kinderpornobestrijding. En "wie kan daar nou wat op tegen hebben?" Te hard protesteren maakt je welhaast een halve crimineel. En veel zin heeft/had het ook niet: gebeuren zal het toch, de blauwdrukken liggen/lagen immers al klaar. En ja, zo worden voorstellen feiten.

Maar gebeurt dat zonder tegenstand? Nee. Alleen, elke tegenstand is zinloos.

Private instellingen nemen bij gelegeneid dergelijke tactieken ook over. Veel ruimte voor kritische geluiden is er vaak niet: als het je niet bevalt, dan stap je maar op. Dus mensen slikken en sikken dan maar en houden de kaken op elkaar, in het belang van hun baan etc. Waaruit je dan, geheel onterecht, de conclusie zou kunnen trekken dat er geen tegenstand is/was.
.
pi_74423578
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:14 schreef r_one het volgende:

Hoe uit tegenstand zich dan volgens jou?
Doordat mensen dat - mondeling of schriftelijk - uiten. Het probleem ligt hem niet zo zeer in te weinig tegenstand, maar meer in het feit dat het toch gewoon wordt doorgedrukt.
quote:
Maar gebeurt dat zonder tegenstand? Nee. Alleen, elke tegenstand is zinloos.
Dat dus.
quote:
Private instellingen nemen bij gelegeneid dergelijke tactieken ook over. Veel ruimte voor kritische geluiden is er vaak niet: als het je niet bevalt, dan stap je maar op. Dus mensen slikken en sikken dan maar en houden de kaken op elkaar, in het belang van hun baan etc. Waaruit je dan, geheel onterecht, de conclusie zou kunnen trekken dat er geen tegenstand is/was.
Bij private instellingen kun je er nog onderuit om op te stappen (waarbij in de praktijk een werkgever het nog behoorlijk lastig zal hebben om iemand er uit te werken die weigert vingerafdrukken af te staan). Daar tegenover staat wel weer dat het afgeven van electronische vingerafdrukken niet zo heel spannend is. De vingerafdruk is niet reproduceerbaar, waarmee misbruik eigenlijk al uitgesloten is.
pi_74426300
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:18 schreef Alicey het volgende:
Doordat mensen dat - mondeling of schriftelijk - uiten. Het probleem ligt hem niet zo zeer in te weinig tegenstand, maar meer in het feit dat het toch gewoon wordt doorgedrukt.

[..]

Dat dus.
Wij zijn het eens
quote:
Bij private instellingen kun je er nog onderuit om op te stappen (waarbij in de praktijk een werkgever het nog behoorlijk lastig zal hebben om iemand er uit te werken die weigert vingerafdrukken af te staan). Daar tegenover staat wel weer dat het afgeven van electronische vingerafdrukken niet zo heel spannend is. De vingerafdruk is niet reproduceerbaar, waarmee misbruik eigenlijk al uitgesloten is.
Tegenwoordig is "opstappen" niet echt een reële optie voor velen, wel? En wie zit er hedentendage te wachten (alsnog) op straat te komen te staan door een verstoorde arbeidsrelatie? Want dat is wat onherroepelijk volgt nadat je van een rechter gelijk hebt gekregen op het puntje "weigeren afstaan vingerafdrukken".

Of het vingerafdrukken zijn, reproduceerbaar of niet, of andere zaken, het gaat erom dat de werkgever zich stukjes privacy denkt toe te kunnen eigenen vanwege een gesteld bedrijfsbelang. Het heeft dan wel een hoog gadget-gehalte (leuk om je als " vooruitstrevend" en "innoverend" in de markt te kunnen zetten), maar noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering is het absoluut niet.
.
  donderdag 5 november 2009 @ 18:24:29 #65
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_74428147
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:29 schreef Antaresje het volgende:

Waarom kunnen ze je niet gewoon een pasje geven met een RFID chip? Als ze bang zijn dat iemand anders met jouw pasje binnenkomt, vertel ze dan maar dan een vingerafdruk ook gewoon te kopieëren valt. En dat ze dus een hoop geld willen gaan uitgeven aan een systeem dat net zo min waterdicht is.
Dat zal best maar de gemiddelde 15 jarige supermarkt vakkenvuller heeft niet de kennis, apparatuur, tijd en geld om dat te vervalsen
pi_74429460
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:28 schreef r_one het volgende:

Wij zijn het eens
Does it surprise you?
quote:
Tegenwoordig is "opstappen" niet echt een reële optie voor velen, wel? En wie zit er hedentendage te wachten (alsnog) op straat te komen te staan door een verstoorde arbeidsrelatie? Want dat is wat onherroepelijk volgt nadat je van een rechter gelijk hebt gekregen op het puntje "weigeren afstaan vingerafdrukken".
Dat is dan iets waar je rekening mee moet houden inderdaad. Aan de andere kant, als iets mij zo erg zou lijken zou ik zoeken naar een andere oplossing en als die niet wordt aangenomen toch elders mijn heil gaan zoeken.
quote:
Of het vingerafdrukken zijn, reproduceerbaar of niet, of andere zaken, het gaat erom dat de werkgever zich stukjes privacy denkt toe te kunnen eigenen vanwege een gesteld bedrijfsbelang. Het heeft dan wel een hoog gadget-gehalte (leuk om je als " vooruitstrevend" en "innoverend" in de markt te kunnen zetten), maar noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering is het absoluut niet.
Niet noodzakelijk, maar het maakt alles wel een stuk beter beheersbaar. Het scheelt aanzienlijk in kosten en administratieve rompslomp om op deze manier tijden te registreren. Je zou je hooguit kunnen afvragen waarom er gekozen is voor een biometrische oplossing in plaats van een systeem met pasjes. Ik ken overigens praktijkvoorbeelden waar er een goede reden is om voor een biometrische oplossing te kiezen.
pi_74430545
quote:
Op donderdag 5 november 2009 19:08 schreef Alicey het volgende:
Does it surprise you?
Not really
quote:
Dat is dan iets waar je rekening mee moet houden inderdaad. Aan de andere kant, als iets mij zo erg zou lijken zou ik zoeken naar een andere oplossing en als die niet wordt aangenomen toch elders mijn heil gaan zoeken.
Als er elders heil te vinden is: ja, eens.
quote:
Niet noodzakelijk, maar het maakt alles wel een stuk beter beheersbaar. Het scheelt aanzienlijk in kosten en administratieve rompslomp om op deze manier tijden te registreren. Je zou je hooguit kunnen afvragen waarom er gekozen is voor een biometrische oplossing in plaats van een systeem met pasjes. Ik ken overigens praktijkvoorbeelden waar er een goede reden is om voor een biometrische oplossing te kiezen.
Enlighten me!

Ik zie weinig tot geen verschil tussen r_one doet *blieb* met pasje en r_one doet *blieb* met vinger. Een pasje moet worden aangemaakt maar je biometrische gegevens moeten hoe dan ook eerst in het systeem voordat ze beschikbaar zijn voor verificatie (over beheersbaar gesproken).
.
pi_74431699
quote:
Op donderdag 5 november 2009 19:40 schreef r_one het volgende:

Not really
quote:
Als er elders heil te vinden is: ja, eens.
Daar heb je op zich wel gelijk in, ik ga misschien teveel uit van mijn eigen positie.
quote:
Enlighten me!

Ik zie weinig tot geen verschil tussen r_one doet *blieb* met pasje en r_one doet *blieb* met vinger. Een pasje moet worden aangemaakt maar je biometrische gegevens moeten hoe dan ook eerst in het systeem voordat ze beschikbaar zijn voor verificatie (over beheersbaar gesproken).
Ik ken een bedrijf waar is gebleken dat werknemers sjoemelen met tijdsregistratie doordat 1 van de medewerkers *bliep* doet met een hele stapel pasjes, ongeacht of de baasjes van die andere pasjes er zijn. Nu valt daar misschien nog van te zeggen dat het een kwestie is van personeel opvoeden en sancties zetten op misbruik.

Een ander geval is een bedrijf waar veel uitzendkrachten rondlopen. Het werk wat de uitzendkrachten doen is niet heel erg bijzonder hoogwaardig, maar wel van dusdanige aard dat men goed in de gaten wil houden wie wanneer waar werkt. Om dit te faciliteren is er een sluis opgezet waar de werknemers doorheen moeten en alleen wanneer ze zelf hun pasje gebruiken krijgen ze betaald. Op zich werkt dat best redelijk, maar uit steekproeven is gebleken dat het vaker dan incidenteel voorkomt dat op de tweede dag opeens iemand anders aan het werk is dan degene die op de eerste dag braaf zijn paspoort heeft laten zien.

Klokken op basis van een vingerafdruk doen we overigens ook bij het bedrijf waar ik werk en ik ben ook meestal degene die van nieuwe werknemers de vingerafdrukken registreert. Dat valt op zich mee, het kan in 2 minuten gebeurd zijn wanneer alles soepel verloopt. 2 minuten is maar weinig tijd vergeleken bij de tijd die er nodig is om een werknemer in alle andere systemen te registreren. Qua beheersbaarheid dus niet heel veel meer tijd dan met pasjes (die we overigens ook gebruiken).
pi_74438419
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:11 schreef Alicey het volgende:
Ik ken een bedrijf waar is gebleken dat werknemers sjoemelen met tijdsregistratie doordat 1 van de medewerkers *bliep* doet met een hele stapel pasjes, ongeacht of de baasjes van die andere pasjes er zijn. Nu valt daar misschien nog van te zeggen dat het een kwestie is van personeel opvoeden en sancties zetten op misbruik.

Een ander geval is een bedrijf waar veel uitzendkrachten rondlopen. Het werk wat de uitzendkrachten doen is niet heel erg bijzonder hoogwaardig, maar wel van dusdanige aard dat men goed in de gaten wil houden wie wanneer waar werkt. Om dit te faciliteren is er een sluis opgezet waar de werknemers doorheen moeten en alleen wanneer ze zelf hun pasje gebruiken krijgen ze betaald. Op zich werkt dat best redelijk, maar uit steekproeven is gebleken dat het vaker dan incidenteel voorkomt dat op de tweede dag opeens iemand anders aan het werk is dan degene die op de eerste dag braaf zijn paspoort heeft laten zien.
Inderdaad zijn beide voorbeelden te ondervangen met een strakker repressief beleid in geval van misbruik. Dat de werkgever daarin tekort schiet, zou voor mij geen reden zijn om een zwaarwegend belang in biometrische oplossingen te stellen.
quote:
Klokken op basis van een vingerafdruk doen we overigens ook bij het bedrijf waar ik werk en ik ben ook meestal degene die van nieuwe werknemers de vingerafdrukken registreert. Dat valt op zich mee, het kan in 2 minuten gebeurd zijn wanneer alles soepel verloopt. 2 minuten is maar weinig tijd vergeleken bij de tijd die er nodig is om een werknemer in alle andere systemen te registreren. Qua beheersbaarheid dus niet heel veel meer tijd dan met pasjes (die we overigens ook gebruiken).
Maar het registreren in alle andere systemen moet sowieso (hetzij vingerprint, hetzij pasje) toch gebeuren, toch?

Ik snap dat een vingerprintsysteem heel handig kan zijn maar noodzakelijk is het niet.

En daar wou ik het maar even bij laten, we hebben anders mooi het topic gekaapt
.
  vrijdag 6 november 2009 @ 00:35:51 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_74441038
Zo'n vingerafdruk systeem werkt vaak maar amper, bij ons op het werk hing er ook 1 en daar was constant gezeik mee. Aangezien wij het als toegangscontrole gebruikten was dat heel erg klote. Kortom, nooit aan beginnen, zo'n vingerafdruk systeem.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_74441962
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 00:35 schreef Maanvis het volgende:
Zo'n vingerafdruk systeem werkt vaak maar amper, bij ons op het werk hing er ook 1 en daar was constant gezeik mee. Aangezien wij het als toegangscontrole gebruikten was dat heel erg klote. Kortom, nooit aan beginnen, zo'n vingerafdruk systeem.
Dat belooft dan nog wat voor de biometrische paspoortcontrole
.
  vrijdag 6 november 2009 @ 08:40:10 #72
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_74443372
quote:
Op donderdag 5 november 2009 22:56 schreef r_one het volgende:

Inderdaad zijn beide voorbeelden te ondervangen met een strakker repressief beleid in geval van misbruik. Dat de werkgever daarin tekort schiet, zou voor mij geen reden zijn om een zwaarwegend belang in biometrische oplossingen te stellen.
Die tweede minder, want er komen constant nieuwe uitzendkrachten.Een alternatief is dan natuurlijk wel om een lelijk kijkende bullebak neer te zetten die van iedereen die naar binnen gaat het paspoort controleert, maar ik zou dat geen fijnere oplossing vinden dan met een vingerafdruk naar binnen gaan.
quote:
Maar het registreren in alle andere systemen moet sowieso (hetzij vingerprint, hetzij pasje) toch gebeuren, toch?
Precies, maar ik wilde slechts aangeven dat het opnemen van een vingerafdruk weinig extra werk oplevert, hetgeen je leek te suggereren.
quote:
Ik snap dat een vingerprintsysteem heel handig kan zijn maar noodzakelijk is het niet.
Natuurlijk niet, maar heel veel dingen zijn niet noodzakelijk. Met een kladblok en een potlood kan het ook, dat werkt ook. Het is alleen iets bewerkelijker.
quote:
En daar wou ik het maar even bij laten, we hebben anders mooi het topic gekaapt
Oh, wij boefjes.
pi_74446265
Met een pasjessysteem heeft niemand moeite.
Feit is dat je dan eindeloos geklooi krijgt met mensen die hun pasje vergeten zijn.
In hoeverre schaadt een vingerafdruk de privacy, wil ik graag weten.
  Manager PR/Moderator vrijdag 6 november 2009 @ 15:26:10 #74
269689 crew  Viv
pi_74455803
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:23 schreef r_one het volgende:
Ik kan me althans geen enkele beroepsgroep indenken waarbij je DNA van belang is voor de uitoefening van je werkzaamheden.
Nou het topic toch al gekaapt is.. ik kan me wel 1 beroepsgroep voorstellen, namelijk medewerkers op een forensisch laboratorium (die DNA-profielen opstellen van vermoedelijke daders van misdrijven). Ik kan me voorstellen dat hun DNA-profiel bekend is, om uit te sluiten dat zij per ongeluk het bewijsmateriaal hebben besmet met hun eigen DNA.

OT: ik zou zelf geen bezwaar hebben tegen het afgeven van vingerafdrukken als het passend is bij het beroep (bv als ik in de control room van een kerncentrale werk), maar voor een supermarkt? Ik heb zelf ook een bijbaantje in een supermarkt en zij weten ook precies of ik me aan de afgesproken werktijden hou. Managers die hun personeel niet in de hand hebben..
pi_74500576
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:41 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als iemand echt kwaad wil en gegevens van mensen wil dan komt hij daar toch wel achter
En daarom moet je alles maar goedvinden en de kwaadwillenden geen strobreed in de weg leggen?

Even en voorbeeldje: ik heb een tijdje travian gespeeld en in dat spel zat ik in een alliantie met een stel figuren waarmee ik ook kletste op msn. Zo was daar ook een meid bij wiens naam in haar email adres stond en die me alleen maar vertelde in welke stad ze woonde. Niet veel aan de hand he? Nou let op.

Via de telefoongids wist ik waar ze woonde. En wat haar telefoonnummer was.
Via google wist ik te achterhalen waar ze sportte, wat de naam van haar coach was, waar ze naar school ging, via google maps achterhaalde ik dat tussen haar huis en sport eigenlijk maar een route mogelijk was. Gewoon gegevens die via internet opvraagbaar zijn. Stelt niet veel voor? Ook niet als ik kwaadwillend geweest zou zijn en haar ergens op zou wachten?

Zoals met alles is het ook met persoonlijke gegevens zo dat het gebruik ervan bepaalt hoe gevoelig ze zijn. Risico = kans x effect, dus zelfs met een kleine kans op misbruik is het risico, vanwege het effect ervan, enorm groot.

Jij vindt het misschien geen probleem vindt als er bij jou wordt ingebroken, nou ik kan je verklappen dat 99,99% van de rest van Nederland dat wel als een probleem ziet.
pi_74501059
En in hoeverre kan een vingerafdruk kwaad dan?
Ik ben helemaal voor pricavybescherming, maar wat is het scenario waarin een vingerafdruk misbruikt wordt?
pi_74505621
Wat een onzin. Ons toegangssysteem werkt gewoon met pasjes, maar zo gauw ik binnen komen lopen dan komt bij de bewaking een pasfoto van mij te voorschijn waaraan ze kunnen controleren dat ik echt de houder van het pasje ben.
pi_74512574
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:03 schreef Andyvie het volgende:
Wat een onzin. Ons toegangssysteem werkt gewoon met pasjes, maar zo gauw ik binnen komen lopen dan komt bij de bewaking een pasfoto van mij te voorschijn waaraan ze kunnen controleren dat ik echt de houder van het pasje ben.
He, helemaal niet aan gedacht, er zit dus blijkbaar ook enige intelligentie in het systeem. Een pas alleen is dan niet voldoende.
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:59:08 #79
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_74794284
Nou, reactie terug gehad van het CBP
quote:
U heeft het College bescherming persoonsgegevens (CBP) benaderd met een vraag over het vervangen van een prikkloksysteem door een vingerafdrukscan.

Het CBP is op grond van artikel 51, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) ingesteld om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens overeenkomstig het bij en krachtens de wet bepaalde. Het CBP meent de grootste bijdrage aan de bescherming van de privacy te leveren door zich in eerste instantie te concentreren op de handhaving van ernstige en structurele overtredingen van de Wbp. Het CBP kan als gevolg hiervan minder tijd besteden aan het beantwoorden van individuele vragen en verzoeken die worden voorgelegd. Het CBP zal daarom zo veel mogelijk verwijzen naar de algemene informatie op de website.

Het CBP verwijst u in het bijzonder naar de ‘Handleiding voor verwerkers van persoonsgegevens’ welke u kunt vinden op de website van het CBP (www.cbpweb.nl) onder het kopje ‘Veelgevraagd’.

Het CBP merkt nog op dat, nu een vingerafdruk een uniek, onvervangbaar persoonsgegeven is, het van belang is dat de beveiliging van deze gegevens goed gewaarborgd is. Artikel 13 Wbp verplicht de verantwoordelijke om zijn gegevensverwerking te beveiligen. Op grond van artikel 13 Wbp dient de verantwoordelijke namelijk passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om het verlies van gegevens of onrechtmatige verwerking tegen te gaan.

Het CBP merkt voorts nog op dat een inkloksysteem kan worden aangemerkt als een personeelsvolgsysteem. Een besluit van uw werkgever dat hij gebruik gaat maken van een systeem dat (mede) als personeelsvolgsysteem kan dienen, is op grond van artikel 27 van de Wet op de ondernemingsraden instemmingsplichtig.

Het CBP vertrouwt erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Schiet nog niet echt op! Heb wel beetje rondgevraagd, maar er schijnen niet veel mensen zin te hebben om hun afdruk hiervoor af te geven, zelfs een leidinggevende! Maar eens uitzoeken hoe ik contact op kan nemen met de OR dus!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')