Veel bedrijven werken met pasjes e.d. maar daar wordt ook wel mee gesjoemeld natuurlijk.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:12 schreef error_404 het volgende:
Goh, wat en hoop vertrouwen, een prikklok...
Daar begint het gezeik natuurlijk al.
Nou komt het hoor, een supermarktquote:Op woensdag 4 november 2009 14:16 schreef Stali het volgende:
[..]
Veel bedrijven werken met pasjes e.d. maar daar wordt ook wel mee gesjoemeld natuurlijk.
Voor een collega even om vijf uur uitklokken als die een vrijdagmiddag vrij neemt is bij grote bedrijven geen uitzondering.
Vingerafdrukken, om wat voor bedrijf gaat het hier eigenlijk vraag ik me dan af?
Niets in de stapels privacywetgeving terug te vinden?quote:Op woensdag 4 november 2009 14:17 schreef Europees het volgende:
Pfff, Ik weet dat ik daar niet hoef te werken. Maar dat is het hele punt niet, ze kunnen overal wel mijn vingerafdruk vragen en daar pas ik voor! Ik heb al gekeken in m'n contract, maar daar staat niks in! Die is ook niet gewijzigd de afgelopen 5 jaar, en toen was het helemaal niet van toepassing.
Na een fusie kunnen er nieuwe regels komen. Zijn die nergens gepubliceerd of meegedeeld dan?quote:Op woensdag 4 november 2009 14:17 schreef Europees het volgende:
Pfff, Ik weet dat ik daar niet hoef te werken. Maar dat is het hele punt niet, ze kunnen overal wel mijn vingerafdruk vragen en daar pas ik voor! Ik heb al gekeken in m'n contract, maar daar staat niks in! Die is ook niet gewijzigd de afgelopen 5 jaar, en toen was het helemaal niet van toepassing.
Haahahaha, dat was wel het allerlaatste waar ik aan zou denken.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:17 schreef Europees het volgende:
[..]
Nou komt het hoor, een supermarkt
Nee, voor de mensen die in een filliaal werken verandert er niks, afgezien van de naam van het bedrijf dat nu elke maand mijn loon uitbetaald. Dit is het eerste wat ik erover hoor, zoals het erin staat willen ze het in het voorjaar van 2010 in gaan voeren.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Na een fusie kunnen er nieuwe regels komen. Zijn die nergens gepubliceerd of meegedeeld dan?
Het werk en het loon is verder niks mis, het is alleen dat ik liever niet m'n vingerafdruk afgeef, en zeker niet voor een bijbaantje die ik hopelijk over een paar jaar niet meer nodig hebquote:Op woensdag 4 november 2009 14:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Haahahaha, dat was wel het allerlaatste waar ik aan zou denken.
Wel extreem, wordt er zoveel gestolen door werknemers?
Als het om een bijbaantje gaat en je vind dit maar niks, zoek gewoon een andere supermarkt.
Detailresult als je het per se wilt wetenquote:
Waarom kunnen ze je niet gewoon een pasje geven met een RFID chip? Als ze bang zijn dat iemand anders met jouw pasje binnenkomt, vertel ze dan maar dan een vingerafdruk ook gewoon te kopieëren valt. En dat ze dus een hoop geld willen gaan uitgeven aan een systeem dat net zo min waterdicht is.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:17 schreef Europees het volgende:
[..]
Nou komt het hoor, een supermarkt
Overheid/commercieel bedrijfquote:Op woensdag 4 november 2009 14:15 schreef karr-1 het volgende:
Dus bij een paspoort vind je het geen probleem, maar bij een werkgever wel? Wat is het verschil?
Werkt 2 kanten op.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:12 schreef error_404 het volgende:
Goh, wat en hoop vertrouwen, een prikklok...
Daar begint het gezeik natuurlijk al.
Bij Total ook al in gebruik.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:35 schreef Europees het volgende:
Even voor de duidelijkheid, dit systeem word ingevoerd bij het gehele bedrijf, dus bij alle Dirk van den Broek, Digros, Bas van der Heijden, Dirck III slijterijen, Dirkx Drogist en Dekamarkt fillialen! Dus honderden fillialen, en nog meer mensen! Ik zal in ieder geval een mailtje sturen naar CBP.
En inderdaad, ik zal eens kijken of ze antwoord hebben op bovenstaande vragen van Antaresje, ben benieuwd!
Dat dan weer wel jaquote:Op woensdag 4 november 2009 14:43 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Werkt 2 kanten op.
Bij iemand die per dag meer uren maakt wordt dit ook zichtbaar.
Meestal zijn het juist de klaplopers die tegen zo'n systeem zijn.
Dat is alleen maar voordelig, krijg ik tenminste betaald naar de uren die ik aanwezig benquote:Op woensdag 4 november 2009 14:43 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Werkt 2 kanten op.
Bij iemand die per dag meer uren maakt wordt dit ook zichtbaar.
Meestal zijn het juist de klaplopers die tegen zo'n systeem zijn.
Op de website verder stond vrij weinig nuttigs in dit verband, heb ze zojuist dus maar ff gemaild! Ik ben benieuwd! Zoals ik het lees zou het niet mogelijk moeten zijn aangezien er zat andere manieren zijn om werktijden te registrerenquote:Uw werkgever mag uw vingerafdruk niet gebruiken, tenzij het noodzakelijk is. Aangezien biometrische gegevens zoals vingerafdrukken en gezichtsscans unieke, onvervangbare persoonsgegevens zijn, moet uw werkgever een hele goede reden hebben om ze te gebruiken. Zie verder het themadossier ‘Biometrie’ op de CBP-website www.cbpweb.nl.
Dan gelijk effe een flinke roggel in zijn bek kwakken, met de mededeling hier heb je hem.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:51 schreef r_one het volgende:
Het is misschien slechts een kwestie van tijd dat een werkgever om een DNA-sample "vraagt" (lees: eist). Hoe staan de "je hoeft er niet te werken" roeperts daar dan tegenover?
Glijdende schaal enzo![]()
Als dat relevant voor de werkzaamheden zou zijn zou ik er minder moeite mee hebben, maar voor de rest zie ik de noodzaak niet in.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:51 schreef r_one het volgende:
Het is misschien slechts een kwestie van tijd dat een werkgever om een DNA-sample "vraagt" (lees: eist). Hoe staan de "je hoeft er niet te werken" roeperts daar dan tegenover?
Ja straks mag je nog ophoepelen omdat je werkgever een kloon van je heeft gemaakt die bereid is voor minder loon te werken!quote:Op woensdag 4 november 2009 15:51 schreef r_one het volgende:
"Relevantie" is nogal subjectief he.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:54 schreef karr-1 het volgende:
Als dat relevant voor de werkzaamheden zou zijn zou ik er minder moeite mee hebben, maar voor de rest zie ik de noodzaak niet in.
Misschien dat een paspoort uitdrukkelijk met je identiteit te maken heeft en je werk niet?quote:Op woensdag 4 november 2009 14:15 schreef karr-1 het volgende:
Dus bij een paspoort vind je het geen probleem, maar bij een werkgever wel? Wat is het verschil?
Dat is natuurlijk overdreven maar de vraag waar de grens ligt en hoe hard die is is natuurlijk zeer begrijpelijk.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:59 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ja straks mag je nog ophoepelen omdat je werkgever een kloon van je heeft gemaakt die bereid is voor minder loon te werken!
Post je even een ongecensureerd kopietje van je laatste 2 salarisstroken? Thanks!quote:Op woensdag 4 november 2009 19:42 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Bij ons op kantoor hebben ze al van die dingen om de poort en de deur open te maken buiten werktijd, kan mij het schelen wat ze met die afdrukken doen... Als ik maar binnen kan.... en op de binnendeuren hebben ze dan weer toegangscontrole met TAGS...
Dat iedereen zich zo druk maakt om de privacy enzo....
en dan?quote:Op woensdag 4 november 2009 20:00 schreef Metatron het volgende:
[..]
Post je even een ongecensureerd kopietje van je laatste 2 salarisstroken? Thanks!
Oh, ik ben gewoon nieuwsgierig. En aangezien jij privacy toch maar onzin vindt, zal het je niet zo veel interesseren. Of toch wel?quote:
quote:Op woensdag 4 november 2009 20:02 schreef Metatron het volgende:
[..]
Oh, ik ben gewoon nieuwsgierig. En aangezien jij privacy toch maar onzin vindt, zal het je niet zo veel interesseren. Of toch wel?
Het heeft te maken met privacy. En dan is een vingerafdruk an sich nog tot daar aan toe, als die slechts in een systeem staat om een deur te openen. Maar het probleem is dat dat doorgaans gekoppeld zit aan daadwerkelijke persoonsgegevens.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
wat heeft mijn vingerafdruk met mijn salarisstrook te maken?
en daar heb je het al... ze komen echt niet bij mij inbreken... ik heb mijn salarisstrook namelijk achter het raam hangen... dan weten ze in ieder geval dat er niks te halen valt...quote:Op woensdag 4 november 2009 20:11 schreef Metatron het volgende:
[..]
Het heeft te maken met privacy. En dan is een vingerafdruk an sich nog tot daar aan toe, als die slechts in een systeem staat om een deur te openen. Maar het probleem is dat dat doorgaans gekoppeld zit aan daadwerkelijke persoonsgegevens.
En weet jij 100% waar die gegevens uithangen?
Neem bijvoorbeeld die black box in je auto. Grote kans dat dat zo'n ingekocht systeem is waar via een website de voertuigen gevolgd kunnen worden. En er braaf is ingevuld van welke werknemer die auto is. Nou weet ik wel zo'n beetje hoe de gemiddelde kantoorslaaf met z'n paswoorden omgaat: Die zijn simpel, want anders past het niet in die 2 hersencellen, en ze gebruiken overal hetzelfde. Die combinatie maakt het bijzonder simpel voor iemand die het allemaal wat minder goed bedoeld om jouw auto te gaan volgen.
Geen probleem? Ik denk het wel. Want als jouw auto een weekje stil staat gedurende juli-augustus, dan is de conclusie snel getrokken dat jij op vakantie bent. En weet ik dat ik een redelijke kans heb om ongestoord je huis leeg te halen. Want je adres heb ik ook met hetzelfde paswoord van diezelfde HR kantoorpik kunnen opvissen uit je online gezette personeelsadministratie.
Zo zijn er ook met vingerafdrukken al hele interessante dingen te doen, zeker wanneer je die eenvoudig kan koppelen aan specifieke personen.
Goed, je bent kennelijk niet van plan om simpelweg kritisch na te denken over de verzamelwoede van overheden en bedrijven m.b.t. persoons- en persoonlijke gegevens. Dat is best, moet je helemaal zelf weten. Ik kijk daar wel kritisch naar, en aangezien ik me op professioneel vlak aardig wat bezighoud met datamining kan ik je toch echt aanraden om dat ook te doen. Wat ik hierboven beschrijf is slechts een voorbeeld. Met de juiste gegegens slim combineren kan er angstvallig veel gedetailleerde informatie boven water komen over mensen. En hoe meer er door diverse instanties verzameld wordt, hoe groter het risico op het 'lekken' van die informatie.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:29 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
en daar heb je het al... ze komen echt niet bij mij inbreken... ik heb mijn salarisstrook namelijk achter het raam hangen... dan weten ze in ieder geval dat er niks te halen valt...
en daarbij heb je die gegevens niet nodig, een dief die zijn huiswerk doet kan ook dingen in de gaten houden... een inbreker met 1,5 hersencel weet amper hoe een PC werkt....
en als je bang bent voor je privacy moet je binnen in je huis blijven zitten en de hele dag gaan zitten fokken en nooit meer buiten komen...
als iemand echt kwaad wil en gegevens van mensen wil dan komt hij daar toch wel achter... anders was fok onlangs ook niet uit de lucht geweest.... als ze dat kunnen, waarom zouden ze dan al niet bij een bedrijf in de gegevens kunnen komen? alsof een vingerafdrukje niet afgeven dat tegengaat....quote:Op woensdag 4 november 2009 20:37 schreef Metatron het volgende:
[..]
Goed, je bent kennelijk niet van plan om simpelweg kritisch na te denken over de verzamelwoede van overheden en bedrijven m.b.t. persoons- en persoonlijke gegevens. Dat is best, moet je helemaal zelf weten. Ik kijk daar wel kritisch naar, en aangezien ik me op professioneel vlak aardig wat bezighoud met datamining kan ik je toch echt aanraden om dat ook te doen. Wat ik hierboven beschrijf is slechts een voorbeeld. Met de juiste gegegens slim combineren kan er angstvallig veel gedetailleerde informatie boven water komen over mensen. En hoe meer er door diverse instanties verzameld wordt, hoe groter het risico op het 'lekken' van die informatie.
Ik vind dat wel degelijk zorgelijk, en ik ben van mening dat er veel beter gekeken moet worden naar de noodzaak van wat er verzameld wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |