Ik ben nu precies een jaar bezig met afvallen en ik heb mijzelf voorgenomen om mijn verhaal op te schrijven wanneer ik dat bereikte.
Een jaar geleden ging bij mij de knop om dat er NU echt iets moest veranderen in mijn leven. Ik bewoog veel te weinig, heb een beroep waar ik de hele dag achter een PC zit en deed niets aan sport. Daarnaast at ik ongezond, was ik veel te zwaar met een BMI van 31+ en had ik nauwelijks conditie.
De knop ging om toen ik een nieuwe broek ging kopen. Heel wat broeken had ik in die winkel gepast, maar geen enkele broek paste mij. Dus ik deed wat iedereen dan doet en dat was de winkel vervloeken dat ze geen normale maten hadden...
3 dagen later gaf ik dan toch toe dat het aan mij lag. Tijd om echt wat aan mijn gezondheid te gaan doen.
Ik ben lid geworden van een sportschool en ben daar 3x per week gaan sporten. Daarnaast nog veel wezen wandelen, de trap pakken, enz. Gewoon elke beweging die ik kon pakken greep ik aan.
Verder ben ik heel erg op mijn eten gaan letten door alles op de website
www.valtaf.ad.nl bij te gaan houden. Via die website leerde ik ook veel over eten. Ik kwam er echter dat de reden dat ik ongezond at, niet luiheid of gemakzucht was, maar vooral voortkwam omdat ik eigenlijk niets over eten en voedingstoffen af wist. Ik ben daarom heel veel gaan lezen om te leren hoe het nou echt zit. Zodat ik nu WEL weet wat wel en niet gezond is.
Ik ben gezond wezen afvallen. Dus niet je doodhongeren met een crashdieet, maar normaal eten, waarbij je gezonde keuzes maakt en de porties bescheiden houdt. Vooral veel groeten en fruit eten en alle ongezonde dingen mijden.
Het was lang niet altijd makkelijk en soms ging ik ook de fout in, bijv. op vakantie. Maar nu een jaar later ben ik 17 kilo afgevallen en heb ik een BMI van net boven de 25. Ook ben ik 14 cm buikomvang kwijt geraakt (je zou mij eens in een oude broek moeten zien). Het wandelen heeft plaats gemaakt voor hardlopen en ik voel mij gezonder dan ooit.
![]()
groen is gewicht in kg (linker schaal)
blauw is buikomvang in cm (rechter schaal)
Ik ben trouwens nog steeds bezig met afvallen. Mijn doel was om totaal 20,5 kg af te vallen, dus ik heb nog een paar kilo te gaan, zodat ik ook echt in de groene zone van de BMI terecht kom.
Ik wil iedereen hier een hart onder de riem steken. Het lukt jou ook.