Omdat Alstom over de hele wereld zit, ze investeren in betere energie processen. Ze halen 60% van hun winst uit deze machinery voor Power Source wat relatief hoog is. Ze leveren immers aan de power generation market, en ik zie die! markt groeien.quote:Op maandag 2 november 2009 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom Alstom? Zitten die dan substantieel in de alternatieve energie?
Ik probeer er gewoon met gezond verstand naar te kijken. Tuurlijk zijn er op dit moment probelemen met financiering, maar als je die bepaalde sector aandelen bekijkt ten tijde van 2003 - 2007 was het allemaal hosanna. En op het moment dat men er achter kwam dat ze niet zo slim bezig waren in Amerika, trokken een groot aantal MF/PF hun posities uit deze sector. Als je puur kijkt naar de cijfers van de bedrijven in de sector zijn ze echt zo slecht nog niet dat ze grote verliezen tonen. Het is alleen de vraag of ze het geld gaan krijgen wat ze nodig hebben voor de grote projecten, ik denk dat dat vanzelf op lange termijn wel weer komt. En het is natuurlijk niet dat ik 100% van mn kapitaal in deze aandelen ga steken. Maar uitgaande van groei in komende jaren, lijkt het mij interessant om een percentage in dit soort aandelen te hebben omdat ze nu dan relatief laag staan. Blijf er bij dat alternatieve energie een zeer interessante sector is voor komende jaren als de markt weer gaat aantrekken.quote:Op maandag 2 november 2009 15:56 schreef tony_clifton- het volgende:
Klopt deels Drive-r,
Zelf ben ik ook van die mening. Alleen kunnen de investeringen niet wegvallen over verschillende jaren heen. Ik wil gewoon nu posities hebben die ik nog kan uitbreiden. Wachten met groene energie is gewoon hoe langer hoe moeilijker voor overheden (denk aan CO2-rechten enz).
Velcan is typisch zo'n bedrijf waar ik niet in zou investeren. In contrast met zijn concurrenten doet het bedrijf het gewoon slecht. En als je kijkt naar de boek cijfers is het ook niet best. Om nog maar te spreken over de grootste shareholders van dat bedrijf, meer dan de helft is in bezit van Financiere St Merrit en voor de rest zitten er maar kleine MF/PFs in. Voor mij bijvoorbaat al niet interessant om dat dat soort investeringmaatschappijen een fonds omhoog kunnen werken en uiteraard kijken naar de actuele cijfers. Dat houdt het hele feestje iig. wel zo rationeel mogelijk.quote:SE, als je naar water kijkt -> Velcan Energy is er nog eentje dat ik ooit gevolgd heb (maar mij niet aan waag, for that matter). Deze bouwen getijdecentrales, dus laag vermogen. Dit is dus niet voor overal en toepassing op grote schaal, maar ze zijn in deze niche wel zo goed als alleenheerser.
Maartoch, niets voor mij.
Alstom is (denk ik) te groot om een gerichte keuze te maken qua investering. My 2 cents.
Zo booming doet de alternatieve energie sector het op dit moment anders niet. Als je kijkt naar de waardering t.o.v andere sectoren staat dat echt nog niet zo ontzettend aan de top. Alleen de aandelen van de alternatieve energie op de exotische markten staan op een hoog YTD ratio, van de grote markten op Amerika en Europa staan er allemaal miezerige beurswinsten YTD.quote:Op maandag 2 november 2009 16:16 schreef SeLang het volgende:
Ik ga mee met Drive-r, ik zie weinig in die bubble sectoren. Alternatieve energie is toch een beetje een luxeproduct. De enige zekerheid die je hebt is dat je NU een hoge waardering voor die aandelen betaalt (gemiddeld) maar je weet helemaal niet hoe winstgevend ze zullen zijn over een aantal jaren.
Zit een hoop lucht in die fondsen idd.quote:Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
Beleg nooit in hypes. Alternatieve energie is een hype. En erger nog, het is een overheidsgesubsidieerde hype. Niet doen dus.
Ik volg je wel, maar ik zie geen alternatief? Om het voorbeeld van Graham aan te halen; was luchtvaart een hype zoveel jaar terug? Het was simpelweg booming...quote:Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
Beleg nooit in hypes. Alternatieve energie is een hype. En erger nog, het is een overheidsgesubsidieerde hype. Niet doen dus.
Ook een manier om de dekkingsgraad op te houden...quote:Super de Boer leen tien miljoen euro uit aan de stichting Pensioenfonds SdB om zo wee de dekkingsgraad op peil te krijgen. De twee partijen zijn dat overeengekomen.
Renteloos
Het gaat om een renteloze lening met een looptijd van twaalf jaar. Hierdoor komt de dekkingsgraad van het pensioenfond weer op de vereiste vijf procent. Door de lening is het niet nodig om te korten op de pensioenen. Zowel Super de Boer als het pensioenfonds geven aan blij te zijn met de oplossing.
Inderdaadquote:Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef M.Melandri het volgende:
eind van de week short op 310+ en dan 30a40 punten eraf.
First Solar is het afgelopen jaar gehyped door Jim Cramer (Mad Money). Dat zit ook in de koers verwerkt.quote:Op maandag 2 november 2009 13:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb net wat onderzoek gedaan naar First Solar.
toont maar aan hoe gekunsteld dat is. Een lening moet natuurlijk gewoon terugbetaald worden, hoe dat het reeele risico van underfunding vermindert mag Joost weten. Wedden dat Super de Boer de lening bovendien nominaal op z'n balans opneemt......quote:Op maandag 2 november 2009 16:59 schreef RvLaak het volgende:
Super de Boer leent tien miljoen aan eigen pensioenfonds
[..]
Ook een manier om de dekkingsgraad op te houden...
wat zie jij dan als energiebron, zodra de olie op / te duur is?quote:Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
De olie raakt voorlopig niet op. En tegen de tijd dat het wel zo is, rijden we allemaal elektrisch.quote:Op maandag 2 november 2009 17:06 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
wat zie jij dan als energiebron, zodra de olie op / te duur is?
En hoe wordt electriciteit voornamelijk opgewekt? Precies, door fossiele brandstoffen.quote:Op maandag 2 november 2009 17:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De olie raakt voorlopig niet op. En tegen de tijd dat het wel zo is, rijden we allemaal elektrisch.
Ik zie het probleem niet.quote:Op maandag 2 november 2009 17:18 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En hoe wordt electriciteit voornamelijk opgewekt? Precies, door fossiele brandstoffen.
Die elektriciteit, hoe zie jij die opgewekt worden? (niet sarcastisch bedoeld)quote:Op maandag 2 november 2009 17:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De olie raakt voorlopig niet op. En tegen de tijd dat het wel zo is, rijden we allemaal elektrisch.
Gas. Is het schoonst en daar zit nog voldoende van in de grond. Ze vinden steeds meer gas, denk aan de bel die voor de kust van Israel is gevonden. Zie ook dit: Energy crisis is postponed as new gas rescues the worldquote:Op maandag 2 november 2009 17:20 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Die elektriciteit, hoe zie jij die opgewekt worden? (niet sarcastisch bedoeld)
Ik bedoel, in industriële energiecentrales opgewekt door verbranding van steenkool, gas, olie,... of eerder ook via wind/zon/biomassa/...?
Dit is wel erg kort door de bocht. De achterliggende gedachte met het niet investeren in een hype ben ik met je eens en er zijn genoeg voorbeelden waar dit uitkwam zoals de IT sector ten tijde van de internet boom. Maar ja, de hype van de auto, vliegtuig en als je het brengt naar de laatste tijd met de mp3 spelers, iMac etc. is daar wel degelijk een groei markt voor. En het levert wel degelijk winst op!quote:Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
Ik zou hier toch graag wat harde bewijzen voor zien eigenlijkquote:Op maandag 2 november 2009 17:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wind is een lachertje; zon zit wel wat in, maar kost op dit moment te veel ruimte. Pas met coating/verf die als zonnecellen kunnen dienen, en daar wordt aan gewerkt, wordt het rendabel.
waar denk jij dat de Shells van deze wereld gaan bezuinigen, nadat ze hun hoofdkantoor hebben leeggeruimd? Leveren Transocean en Fugro zulke unieke kennis dat Shell, BP en consorten onmogelijk naar een concurrent kan stappen? Zo ja, geef ik je gelijk.quote:Op maandag 2 november 2009 17:20 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Die elektriciteit, hoe zie jij die opgewekt worden? (niet sarcastisch bedoeld)
Ik bedoel, in industriële energiecentrales opgewekt door verbranding van steenkool, gas, olie,... of eerder ook via wind/zon/biomassa/...?
Ben persoonlijk ook nog van mening dat een oliedienstenbedrijf een goede investering is. Denk Transocean, Fugro,... (oil-rigs respectievelijk bodemonderzoek).
Ben benieuwd.quote:Op maandag 2 november 2009 13:00 schreef Vandergeld het volgende:
Een potje van 5000 apart gezet en kijken of ik daar in 1 jaar 1 miljoen van kan maken. Onmogelijk? in ieder geval het proberen waard![]()
http://van5000naar1miljoen.blogspot.com/
Zou kunnen, maar denk zelf dat we die morgen in de loop van de dag gaan zetten. Trouwens deze correctie word sowieso niet er een die ons richting de 320 gaat brengen denk, Dow Jones staat op slechts een paar procent van de top dus die kan weinig corrigeren.quote:Op maandag 2 november 2009 17:31 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Is A al gezet op 304,6 denk je?
500 miljoen per dag is neem ik aan een typo? Anders koop ik meteen het hele bedrijfquote:Op maandag 2 november 2009 17:45 schreef tony_clifton- het volgende:
Mnee, ik bedoelde gewoon dat dat soort bedrijven ook nog een tijdje goede zaken gaan doen. Transocean is de grootste met meerjarige contracten die 500 miljoen dollar per dag per rig opbrengen, dus daar valt wel mee te werken (en schuldafbouw en die dingen). Seadrill bijvoorbeeld is ook goed bezig als concurrent, maar heeft minder capaciteit. In ieder geval, Transocean is gezien zijn omvang een redelijk veilige belegging. Minder risicovol.
Fugro is vanzelfsprekend veel kleiner maar zat geloof ik qua financiën en contracten ook wel goed (volg 't niet).
Ook genoeg concurrentie, maar als de concurrentie stijgt zal Fugro volgens mij wel meestijgen.
uit het feit dat Voser het dividend van RDS verhoogt, leid ik af dat hij niet zozeer naar de lange termijn kijkt. Als die niet gaat snijden in de capex, zal ie aardig wat schuld moeten maken...quote:En ja, oliemajors moeten hierin blijven investeren. De olie die zomaar op te schuppen viel is al lang ontgonnen...
Ze hebben dan wel weer een leuke deal om in china een heel groot veld te gaan opzetten. En dat nog boven de chinese leveranciers zelf.quote:Op maandag 2 november 2009 17:04 schreef Lyrebird het volgende:
First Solar is het afgelopen jaar gehyped door Jim Cramer (Mad Money). Dat zit ook in de koers verwerkt.
erger nog, de storage capaciteit in de USA zit bijna 100% vol. En er zijn geen alternatieven voor storage van natural gas anders dan de bron sluiten of affakkelen.....quote:Op maandag 2 november 2009 17:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Hier een overzicht van de LNG terminals / Natural Marketing hubs, Offshore platforms voor gas / de gas Powerplants (dat is inderdaad het gele) / storage van gas boven de grond / storage van gas onder de grond.
[ afbeelding ]
Als je kijkt naar de grootste gas storage zit bijna alles in Amerika. Of dat zo positief moet zijn voor de toekomst .. ? En ik keek net even naar de gas sector wat betreft aandelen. Die zijn zelfs nog minder gestegen dan de alternatieve energie markt. Zij hebben slechts een gemiddelde stijging van 26% YTD! Lager dan zo'n beetje elke sector die ik heb gevonden. De gas aandelen die wel echt behoorlijk profitable zijn zitten either in Honk Kong of anders in de States.
Klopt. Had ik ook reeds gezien. China houdt een mix tussen eigen en vreemde technologie.quote:Op maandag 2 november 2009 17:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze hebben dan wel weer een leuke deal om in china een heel groot veld te gaan opzetten. En dat nog boven de chinese leveranciers zelf.
http://www.marketwatch.co(...)hina-deal-2009-09-08
dat vind ik dan nogal on-Chineesquote:Op maandag 2 november 2009 17:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze hebben dan wel weer een leuke deal om in china een heel groot veld te gaan opzetten. En dat nog boven de chinese leveranciers zelf.
http://www.marketwatch.co(...)hina-deal-2009-09-08
ik ben een paar jaar geleden in Tamil Nadu geweest, en daar lagen echt hectares vol met gigantische pijlers voor windmolens. Was dat Suzlon dan?quote:Op maandag 2 november 2009 17:54 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Klopt. Had ik ook reeds gezien. China houdt een mix tussen eigen en vreemde technologie.
Zo is reeds 80% van de bestaande windmolens van chinese makelijk, de overige 20% wordt verdeeld onder Vestas, Gamesa en een paar plaatsen verder naar beneden Suzlon (India).
Van Suzlon verwacht ik eigenlijk ook nog wel wat, alhoewel ik er niet in investeer. Indiaase knowhow (ben er zeker van dat ze daar een heel pak briljante ingenieurs hebben zitten), en kunnen aan lage kostprijs produceren.
Hebben een paar jaar geleden het vlaamse Hanssen Transmissions (tandwielkasten voor zo'n dingen) overgenomen en ondertussen weer in de verkoop gezet. Denk dat Vestas eropgesprongen is/was.quote:Suzlon is the world’s 3rd largest wind power supplier*, with a market share of 9%. Suzlon has been the market leader in India with more than 4400 MW of installed wind energy projects in 8 states. Suzlon has maintained the top position with the highest year-on-year market share since 10 consecutive years. In FY 2008-09, Suzlon had a market share of more than 50% in the Indian market.
Als het gekloot met Windows aan blijft houden, dan zie ik Apple, die niet alleen in software maar ook in hardware (laptops!) zit, een flinke klapper maken.quote:Op maandag 2 november 2009 17:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Apple gaat nog een keer keihard op de bek want er is geen enkele mogelijkheid dat ze de huidige groei kunnen vasthouden, maar daar hoor je de aandeelhouders die er al vanaf 50 of 100 dollar inzitten niet over klagen.
Als je elektriciteit hebt kan je water ontbinden in waterstofgas en zuurstof. Twee H2O moleculen splitsen dan in 2 molecules H2 en een molecule O2. Het waterstofgas kan dan gebruikt worden als brandstof: als je het laat ontbranden (= oxideren) vormt er zich terug water, plus x kJ energie per mol.quote:Op maandag 2 november 2009 17:55 schreef Fenech het volgende:
Grote nadeel van duurzame energie is natuurlijk dat je nooit precies kunt opwekken wat je nodig hebt, je zult toch op de een of andere manier energie op moeten slaan. Ik heb hier eigenlijk ook nog nooit echt concrete oplossingen voor gezien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |