abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74315974
quote:
Op maandag 2 november 2009 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom Alstom? Zitten die dan substantieel in de alternatieve energie?
Omdat Alstom over de hele wereld zit, ze investeren in betere energie processen. Ze halen 60% van hun winst uit deze machinery voor Power Source wat relatief hoog is. Ze leveren immers aan de power generation market, en ik zie die! markt groeien.

En ja, ze zitten ook in railroad, maar zelfs daar zie ik nog wel groei mogelijkheden in.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74316418
tvp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_74316712
Vandaag is 't allemaal maar zo-zo, waar blijft die winst
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_74316840
TVP-tje, zit S_E z'n posts over duurzame bedrijven te volgen, kijken wanneer ik het echt niet meer met hem eens ben...

Ben skeptisch over die markt momenteel. Veel van de grote projecten (waar het in die sector toch om draait) worden gecancelled door een gebrek aan financiering en dat zal de komende jaren de groei beperken, het gebrek aan de liquiditeit die er in 2005-2007 was voor de sector. Ik zie aardig wat leveranciers van hardware met cash problemen en nog geen snel pad naar herstel, eerder een sector met weinig beweging de komende jaren.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_74318419
Klopt deels Drive-r,

Zelf ben ik ook van die mening. Alleen kunnen de investeringen niet wegvallen over verschillende jaren heen. Ik wil gewoon nu posities hebben die ik nog kan uitbreiden. Wachten met groene energie is gewoon hoe langer hoe moeilijker voor overheden (denk aan CO2-rechten enz).

SE, als je naar water kijkt -> Velcan Energy is er nog eentje dat ik ooit gevolgd heb (maar mij niet aan waag, for that matter). Deze bouwen getijdecentrales, dus laag vermogen. Dit is dus niet voor overal en toepassing op grote schaal, maar ze zijn in deze niche wel zo goed als alleenheerser.
Maartoch, niets voor mij .

Bedankt trouwens voor de feedback op First Solar.
Wat betreft Alstom denk ik dat zo'n conglomeraat eerder een investering is in een algehele economische vooruitgang. Alstom is (denk ik) te groot om een gerichte keuze te maken qua investering. My 2 cents .
Nu ken ik Alstom niet zo goed als jij ongetwijfeld, ik vergelijk het met General Electric.

[ Bericht 8% gewijzigd door tony_clifton- op 02-11-2009 16:02:21 ]
  maandag 2 november 2009 @ 15:59:19 #56
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74318510
Laag: 299,88

jaja, weer even onder de 300!
pi_74318605
Maar niet voor lang
Harde bodem die 300
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_74318968
Nalco, Casella en die andere lijken mij trouwens ook goeie keuzes, de amerikaanse nutsinfrastructuur is al bijna even kwalitatief als hun begroting .
In waterleiding etc. gaan daar nog serieuze investeringen moeten komen de komende jaren.

Ben trouwens blij dat ik nog eens heb kunnen kopen op een dieptepunt, de vorige keer zat ik er tamelijk naast met een dikke -15% op betreffende aandelen voor de moment, de allerlaatste staat nu op een paar dagen tijd op +7 .

[ Bericht 13% gewijzigd door tony_clifton- op 02-11-2009 16:20:39 ]
  maandag 2 november 2009 @ 16:16:48 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74319072
Ik ga mee met Drive-r, ik zie weinig in die bubble sectoren. Alternatieve energie is toch een beetje een luxeproduct. De enige zekerheid die je hebt is dat je NU een hoge waardering voor die aandelen betaalt (gemiddeld) maar je weet helemaal niet hoe winstgevend ze zullen zijn over een aantal jaren.

Btw: Shiller P/E plaatje bijgewerkt na m'n vakantie. Goedkoop is anders (blauwe diamantje).
Sinds 1945 waren we 62% van de tijd goedkoper dan nu.
Sinds 1881 is dat zelfs 73%.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 03-11-2009 09:45:50 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74319102
TomTom hersteld zich aardig op de beurs. Wat is er in godnaam met Tiscali gebeurd??

Is niet veel meer van over. Misschien een goed idee om te kopen nu?
pi_74319794
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:56 schreef tony_clifton- het volgende:
Klopt deels Drive-r,

Zelf ben ik ook van die mening. Alleen kunnen de investeringen niet wegvallen over verschillende jaren heen. Ik wil gewoon nu posities hebben die ik nog kan uitbreiden. Wachten met groene energie is gewoon hoe langer hoe moeilijker voor overheden (denk aan CO2-rechten enz).
Ik probeer er gewoon met gezond verstand naar te kijken. Tuurlijk zijn er op dit moment probelemen met financiering, maar als je die bepaalde sector aandelen bekijkt ten tijde van 2003 - 2007 was het allemaal hosanna. En op het moment dat men er achter kwam dat ze niet zo slim bezig waren in Amerika, trokken een groot aantal MF/PF hun posities uit deze sector. Als je puur kijkt naar de cijfers van de bedrijven in de sector zijn ze echt zo slecht nog niet dat ze grote verliezen tonen. Het is alleen de vraag of ze het geld gaan krijgen wat ze nodig hebben voor de grote projecten, ik denk dat dat vanzelf op lange termijn wel weer komt. En het is natuurlijk niet dat ik 100% van mn kapitaal in deze aandelen ga steken. Maar uitgaande van groei in komende jaren, lijkt het mij interessant om een percentage in dit soort aandelen te hebben omdat ze nu dan relatief laag staan. Blijf er bij dat alternatieve energie een zeer interessante sector is voor komende jaren als de markt weer gaat aantrekken.

De biotechnologie lijkt me ook wel nog interessant als sector, maar ik ga dan wel voor zo weinig mogelijk affectie met Biodiesel. Die markt lijkt me totaal niet rendabel, heb daar zelf ook nog onderzoek over gedaan (PWS) en heb zelfs nog Biodiesel mogen maken op de universiteit van Delft en onderzocht t.o.v andere fossiele brandstoffen. Erg tof.

Ook al zijn sommige het niet met me eens wat betreft de groei mogelijkheden. Zie hier een overzicht van de biodiesel facilities over de wereld. Zoals je ziet staat Asia zo goed als leeg, en ik zie daar een grotere percentuele groei mogelijkheid van semi-fossiele brandstoffen dan in Amerika, alleen denk ik dat Asia die stap gewoon gaat overslaan.

Plaatje zegt voldoende.
quote:
SE, als je naar water kijkt -> Velcan Energy is er nog eentje dat ik ooit gevolgd heb (maar mij niet aan waag, for that matter). Deze bouwen getijdecentrales, dus laag vermogen. Dit is dus niet voor overal en toepassing op grote schaal, maar ze zijn in deze niche wel zo goed als alleenheerser.
Maartoch, niets voor mij .

Alstom is (denk ik) te groot om een gerichte keuze te maken qua investering. My 2 cents .
Velcan is typisch zo'n bedrijf waar ik niet in zou investeren. In contrast met zijn concurrenten doet het bedrijf het gewoon slecht. En als je kijkt naar de boek cijfers is het ook niet best. Om nog maar te spreken over de grootste shareholders van dat bedrijf, meer dan de helft is in bezit van Financiere St Merrit en voor de rest zitten er maar kleine MF/PFs in. Voor mij bijvoorbaat al niet interessant om dat dat soort investeringmaatschappijen een fonds omhoog kunnen werken en uiteraard kijken naar de actuele cijfers. Dat houdt het hele feestje iig. wel zo rationeel mogelijk.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_74320086
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:16 schreef SeLang het volgende:
Ik ga mee met Drive-r, ik zie weinig in die bubble sectoren. Alternatieve energie is toch een beetje een luxeproduct. De enige zekerheid die je hebt is dat je NU een hoge waardering voor die aandelen betaalt (gemiddeld) maar je weet helemaal niet hoe winstgevend ze zullen zijn over een aantal jaren.
Zo booming doet de alternatieve energie sector het op dit moment anders niet. Als je kijkt naar de waardering t.o.v andere sectoren staat dat echt nog niet zo ontzettend aan de top. Alleen de aandelen van de alternatieve energie op de exotische markten staan op een hoog YTD ratio, van de grote markten op Amerika en Europa staan er allemaal miezerige beurswinsten YTD.

Helemaal als je dat vergelijkt met andere sectoren zoals die van bijv. de financials of nog een stap erger, de biotechnology. Die zijn echt knallend bezig op dit moment. Je hebt daar gewoon aandelen die al leuk bijna 3000 tot zelfs bijna 8000% omhoog zijn gegaan YTD. Als je kijkt naar de 500 grootste op marktcapitaal in de biotechnogoly kom je zelfs op een gemiddeld P/S uit van 60 (moet gezegd worden dat het wat verwaterd is door zeer slechte bedrijfen in die top500)
pi_74320164
Biodiesel waag ik mij niet aan. Is maar een halve overgangsmaatregel in mijn ogen.

Beetje zoals
Walkman = win
Discman = minder win
Walkman op minidisc = fail
iPod = epic win

.

Eerst nog 10 à 20 jaar ontwikkelen aan windenergie of zon, zodat je de industrie kan voeden en vervolgens gemakkelijk semi-gratis waterstof kan electrolyseren op industriële schaal. Tegen dat dat lukt zal de technologie voor waterstof als battery-juice wel ver genoeg staan voor gebruik in transport enz. In mijn ogen natuurlijk. Beetje offtopic, maar dit is toch zoals ik mijn beleggingshorizon zie.

Hetzelfde voor water als thema tegen 2020...

[ Bericht 9% gewijzigd door tony_clifton- op 02-11-2009 16:55:28 ]
pi_74320324
eind van de week short op 310+ en dan 30a40 punten eraf.
  maandag 2 november 2009 @ 16:54:52 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74320328
Beleg nooit in hypes. Alternatieve energie is een hype. En erger nog, het is een overheidsgesubsidieerde hype. Niet doen dus.
The End Times are wild
pi_74320353
Interessant artikel van Nouriel Roubiniwaarin een van de belangrijkste redenen word uitgelegd waarom we de komende tijd nog niet hoeven te vrezen voor een nieuwe crash.
pi_74320359
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
Beleg nooit in hypes. Alternatieve energie is een hype. En erger nog, het is een overheidsgesubsidieerde hype. Niet doen dus.
Zit een hoop lucht in die fondsen idd.
pi_74320384
quote:
Ik volg je wel, maar ik zie geen alternatief? Om het voorbeeld van Graham aan te halen; was luchtvaart een hype zoveel jaar terug? Het was simpelweg booming...
pi_74320385
Cijfers uit de VS waren best ok... Weer ff omhoog voor we verder dalen.
pi_74320460
Super de Boer leent tien miljoen aan eigen pensioenfonds
quote:
Super de Boer leen tien miljoen euro uit aan de stichting Pensioenfonds SdB om zo wee de dekkingsgraad op peil te krijgen. De twee partijen zijn dat overeengekomen.

Renteloos
Het gaat om een renteloze lening met een looptijd van twaalf jaar. Hierdoor komt de dekkingsgraad van het pensioenfond weer op de vereiste vijf procent. Door de lening is het niet nodig om te korten op de pensioenen. Zowel Super de Boer als het pensioenfonds geven aan blij te zijn met de oplossing.
Ook een manier om de dekkingsgraad op te houden...
pi_74320534
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:54 schreef M.Melandri het volgende:
eind van de week short op 310+ en dan 30a40 punten eraf.
Inderdaad
pi_74320613
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:51 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb net wat onderzoek gedaan naar First Solar.
First Solar is het afgelopen jaar gehyped door Jim Cramer (Mad Money). Dat zit ook in de koers verwerkt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_74320635
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:59 schreef RvLaak het volgende:
Super de Boer leent tien miljoen aan eigen pensioenfonds
[..]

Ook een manier om de dekkingsgraad op te houden...
toont maar aan hoe gekunsteld dat is. Een lening moet natuurlijk gewoon terugbetaald worden, hoe dat het reeele risico van underfunding vermindert mag Joost weten. Wedden dat Super de Boer de lening bovendien nominaal op z'n balans opneemt......
  maandag 2 november 2009 @ 17:06:23 #74
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74320675
quote:
wat zie jij dan als energiebron, zodra de olie op / te duur is?
pi_74320907
Ik ga tegen de mineurstemming op deze site in, en voorspel dat we gewoon verder gaan stijgen. Er is gewoonweg te veel goed nieuws. Het duurt nog even voordat Obama's miljarden uitgewerkt zijn. Na ons de zondvloed.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')