abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74264362
Deel 58

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_74264435
Laatste post van Huup:
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:29 schreef huuphuup het volgende:
fijn dat het goed gaat Mefke!

Thnx voor de signaaltips, ik ga er op letten maar voorlopig doet ze het goed zo ook

Nooooh dit is toch belachelijk?
[ afbeelding ]
is dat nou allemaal vet wat er bovenop drijft? Geen wonder dat mn dame aan een kleine 10 minuutjes ongeveer genoeg heeft met drinken.
dit is van 1 borst die leeggekolfd was gistermiddag.
En de reactie van Cattie:
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:31 schreef cattie het volgende:
Ik weet niet of het vet is, maar dat splitsen gebeurd hier ook zo. Ziet er goed uit.
pi_74264491
Rubey, inderdaad 4 minuten is wat kort. Omdat jullie ook pas net thuis zijn en haar gewicht een punt was zou ik echt zeggen max 3 uur tussen de voeding, wordt ze niet wakker, dan wakker maken. Je kan wat kleertjes uittrekken of een luier verschonen. Een kleintje drinkt minimaal 8 x per dag.
Heb je genoeg informatie over hoeveel plasluiertjes je kleintje moet hebben enz. ?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_74264698
Fijn Mefke, dat klinkt goed!

Wow, Huup, bij mij is dat maar een halve centimeter ofzo.

Rubey, het helpt ook om onder de voetjes te kietelen of haar handpalm te aaien of onder het kinnetje te kriebelen, daar zitten zenuwen die de zuigreflex helpen zei mijn lactatiekundige en dat werkte hier ook heel goed. Succes!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_74264924
wow huup, dat ziet er lekker vet uit! Ik heb ook wel vet, maar bij mij is het omgekeerd van het jouwe
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74265181
sow huup dat is met recht slagroom. Stond het al een tijdje?
Ik denk dat ik op zo'n hoeveelheid een cm 'room' heb.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_74265289
Ik heb haar eerst een heel tijdje naast me laten liggen om te kijken of ze niet weer wakker werd, daarna hebben we haar terug in haar bedje gelegd en na tien minuten kwam ze weer en na veel boeren heeft ze twintig minuten gedronken... Nu de late voeding dan maar even opschuiven...

Bedankt voor de tips! Op zich doet ze het heel goed en heb ik zoveel aanbod dat het daar ook niet aan kan liggen. Maar zo'n eerste avond en nacht alleen is toch wel even spannend.
pi_74265790
Mooie melk huup. Ik had dat echt niet zo volgens mij
  zondag 1 november 2009 @ 01:15:09 #9
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_74267716
Zo is mijn melk ook vaak. Je ziet als je goed kijkt 3 verschillende lagen: bovenaan een dunne streep, middenin een vrij brede ietwat doorzichtige streep en onderin doorzichtig. Die middelste laag zal wel een mengvorm zijn, het bovenste laagje is vet, en het onderste laagje is vetarm.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_74270130
Hehe, huup, volgens mij gaat jouw dochter evenveel spekjes krijgen als de mijne...
pi_74270327
quote:
Op zondag 1 november 2009 08:43 schreef Bass-Miss het volgende:
Hehe, huup, volgens mij gaat jouw dochter evenveel spekjes krijgen als de mijne...

ik hou dr wel van, spekkies

GWS ah ok 3 lagen dan dus. Ik vond het al zo bizar veel vet had dit nog niet eerder gezien zo. Maar het verklaard voor mij wel waarom de dame het zo lang vol houdt op 1 voeding. Als het inderdaad zo goed vet is dan vind ik het niet raar dat ze er voor zeker een uur of 5 voldoende aan heeft.
mn fysio moet niet kletsen met dr dat er niet meer dan 3 uur tussen twee voedingen mogen zitten stick to your job!
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_74270551
Hoe is het vannacht verder gegaan Rubey?
Spannend he, zo'n eerste nacht alleen thuis!
pi_74271344
Huup, lekker voor je dametje .

Rubey, is het meegevallen, eerste nacht alleen thuis? Altijd wel spannend
Fake it till you make it...
  zondag 1 november 2009 @ 10:56:47 #14
12913 GreatWhiteSilence
pi_74271529
quote:
Op zondag 1 november 2009 09:16 schreef huuphuup het volgende:

[..]

ik hou dr wel van, spekkies

GWS ah ok 3 lagen dan dus. Ik vond het al zo bizar veel vet had dit nog niet eerder gezien zo. Maar het verklaard voor mij wel waarom de dame het zo lang vol houdt op 1 voeding. Als het inderdaad zo goed vet is dan vind ik het niet raar dat ze er voor zeker een uur of 5 voldoende aan heeft.
mn fysio moet niet kletsen met dr dat er niet meer dan 3 uur tussen twee voedingen mogen zitten stick to your job!
Ik had laatst een flesje van 150ml staan, en daar haalde ik een laagje vet van 15 ml af. 10% vet dus. Nu zal dat per voeding wel verschillen, maar ik vond het wel eens leuk om te meten.

En dat van die maximaal 3 uur tussen voedingen klopt wel, maar dat geld alleen de eerste (6?) weken, omdat dan de productie aangezwengeld wordt. Dus ze had geen ongelijk, maar het geldt op een gegeven moment niet meer.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_74271773
Ik krijg een tsr van jullie gepraat over tsr's

Niels zegt eh eh eh eh eh eh als hij de borst zoekt en WEEEEEEEEEEH als het aanhappen niet snel genoeg gaat.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  zondag 1 november 2009 @ 11:44:27 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_74272326
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:11 schreef Twinkly het volgende:
Ik krijg een tsr van jullie gepraat over tsr's

[ afbeelding ]

Niels zegt eh eh eh eh eh eh als hij de borst zoekt en WEEEEEEEEEEH als het aanhappen niet snel genoeg gaat.
Dat dus ja

Mijn tsr is trouwens gaar. Ik krijg op de meest rare momenten een tsr, ook als ik niet eens aan Jochem denk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74272418
Wij hebben hier last van overproductie en een te sterke TSR. Niels zuigt al vanaf zijn geboorte met enorme kracht en gaf op zijn 2e dag al mondjes colostrum terug. Op de 3e avond begon de stuwing maar op avond 5 nam deze toe in plaats van af. Ik kon alleen nog maar huilen van de pijn (serieus, ik vond het vele malen erger dan bevallen) en Niels kon niet meer aanhappen op de enorme ballonnen. Gelukkig kon de verloskundige binnen 3 kwartier komen en zij heeft mijn tepelhoven hardhandig leeggekolft zodat Niels de ergste spanning eraf kon drinken. ML heeft toen, alle snelheidscontroles negerend, een kolf gekocht. Oh, wat ben ik fan van dat ding!
Volgens de verloskundige is mijn lijf gemaakt om te bevallen en maak ik melk om een tweeling te voeden.
Op dit moment is de stuwing al weer wat minder maar Niels doet wel een uur over een voeding inclusief verschonen. Hij raakt zo uitgeput van het gehoest, geproest en geboer. 2 tot 3,5 uur na het begin van de vorige voeding wil hij weer drinken. Hij heeft eergisteren en gisteren ook een beetje last gehad van wat groene sporen in zijn poep maar hij heeft nog geen krampjes gehad (* Twinkly klopt af op hout )
Nadat ik eergisteren een vrijwilligster van de LLL gesproken heb zijn nu bezig met blokvoeden van 3 uur, vannacht per ongeluk een keertje 4 uur. Auch, toen moest ik de volle borst echt even afkolven (30ml voormelk afgekolft terwijl hij maar 40ml hoeft te drinken per voeding )
Weten jullie of ik nu door moet blijven gaan met blokvoeden of dat ik op een bepaald moment weer over moet gaan op wisselvoeden? Hij hoeft overigens nooit een toetje aan de andere borst, ik laat hem na het verschonen verder drinken aan de volle want die is dan nog lang niet leeg.
Groeien doet hij nu wel goed, op onze eigen personenweegschaal leek hij al ruim 4 kilo te zijn met kleding aan (geboortegewicht was 3690 gram).
In het boek van Stephan Kleintjes staat dat een baby ook te hard kan groeien wanneer er sprake is van overproductie, maar ik vind dat zo gek, ze regelen toch zelf wanneer ze genoeg gedronken hebben en laten dan los? Niels wil dan zijn mondje echt niet meer open doen.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_74272459
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:44 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat dus ja

Mijn tsr is trouwens gaar. Ik krijg op de meest rare momenten een tsr, ook als ik niet eens aan Jochem denk
Ik krijg het van koude, mijn broertje die belde , voedingsbh's, zomaar...
pi_74273176
Wauw, Twinkly, wat heftig zo'n grote productie! Maar het klinkt ook wel heel liefdevol.

Ik heb best een sterke tsr maar ik krijg het alleen als Ko drinkt of van kolven. Gelukkig maar want ik vergeet steeds die zoogcompressen in mijn beha te doen.
  zondag 1 november 2009 @ 21:10:31 #20
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_74291860
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:48 schreef Twinkly het volgende:
Wij hebben hier last van overproductie (..)
Weten jullie of ik nu door moet blijven gaan met blokvoeden of dat ik op een bepaald moment weer over moet gaan op wisselvoeden?
(..)
Ik gaf mijn oudste dochter altijd 1 borst per keer (en wanneer ze binnen de 3 uur kwam, kreeg ze de laatste borst waar ze het laatst uit gedronken had) en heb haar zo 14 maanden gevoed.
Mijn jongste voedde ik ook op die manier, maar een paar maanden geleden wilde ze duidelijk ook de andere borst (ik gaf toen nog 2 of 3 voedingen op een dag), dus tegenwoordig (ze is nu 17 maanden) drinkt ze telkens aan beide kanten. En dat vind ik wel zo prettig nu ze alleen 's ochtends (veel) en 's avonds (een beetje) bij me drinkt.
Bij overproductie is het fijn als de borst goed leeggedronken wordt. Zo krijgt je kind voldoende vette melk binnen en wordt de kans op borstontsteking voor jou kleiner.
Bij een sterke tsr zou je ook even de melk kunnen laten wegstromen (in een hydrofiele handdoek bijv.) en daarna verder voeden (of was dat al gezegd?)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Moderator zondag 1 november 2009 @ 23:29:16 #21
5428 crew  miss_sly
pi_74300897
Senna is al een paar dagen niet zo lekker, hoesten en snotterig, maar ze was wel gewoon alert en vrolijk. Vandaag was ze wat hangerig en huilde ze wat meer en kwam ook vaker voor voeding. Ze bleek ook verhoging te hebben (37,9 niet onrustbarend dus) en haar poep was wat groener ipv geel.

Kan dat laatste te maken hebben met wat verkouden of misschien zelfs wat grieperig zijn? Of moet ik toch ergens anders op letten?
  maandag 2 november 2009 @ 00:21:25 #22
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_74302730
Volgens mij kan het laatste te maken hebben met het vaker aanleggen. Tenminste, als je telkens wisselt van borst. Ze kan dan meer voormelk binnenkrijgen. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad, ze krijgt dan voldoende vocht binnen, alleen de voedzaamheid is dan minder en ze kan er krampjes van krijgen.
Ik ben geen bv-expert, ik kan er dus naast zitten.
  maandag 2 november 2009 @ 00:46:19 #23
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74303441
Heb ik gisteren nog in het AP topic een heel betoog gehouden over het feit dat Thomas voor mij niet door hoeft te slapen 's nachts, en ineens laat hij me toch een tijd tussen de voedingen! Van half 9 tot kwart voor 3 's nachts! Zomaar ineens.... en ik was al blij dat hij naar een 3-uurs ritme was gegaan 's nachts omdat ik dan zelf ook wat kon slapen. Nou dat gaat zo wel lukken he. En vandaag lijkt hij het trucje weer te gaan herhalen, Van half 8 tot ca 8 uur gevoed (met wat pauzes ertussenin) en daarna nog even op bed een toetje gedronken. Nu ligt hij al vanaf kwart over 8 lekker te slapen. Gekke smurf van me.

Trouwens ik heb weken lang geen (voelbare) TSR gehad maar de laatste twee weken ofzo heb ik er wel eentje. Dat is echt een rotgevoel zeg! Soort van tijdelijk mini-stuwings-gevoel. Bah.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_74305921
Ca.ra, hihihi dat is de wet van Fok! toch?! Dan vertel je iets en dan doen ze het lekker net even anders. Wel lekker dat Thomas laat zien dat hij dat kan! Heb je lekker geslapen?

Iris vind het veel te gezellig bij mama geloof ik. Of nou ja... ze kwam om 3 uur en toen kwart voor 6 weer. Alleen had ze om kwart voor 6 bedacht dat ze aan een paar slokken genoeg had, maar lekker wakker was . Toen ik haar vertelde dat papa en mama eigenlijk nog wat wilde slapen en ik haar tussen ons in legde, ging ze breed liggen glimlachen en poepte vervolgens haar luier vol .
Goeiemorgen mama
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 09:15:12 #25
5428 crew  miss_sly
pi_74306473
quote:
Op maandag 2 november 2009 00:21 schreef Grijs het volgende:
Volgens mij kan het laatste te maken hebben met het vaker aanleggen. Tenminste, als je telkens wisselt van borst. Ze kan dan meer voormelk binnenkrijgen. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad, ze krijgt dan voldoende vocht binnen, alleen de voedzaamheid is dan minder en ze kan er krampjes van krijgen.
Ik ben geen bv-expert, ik kan er dus naast zitten.
Dat is ook iets dat ik had gevonden op internet, maar het lijkt me in dit geval niet. Ze drinkt heel goed, drinkt ook lang uit een borst en ik doe aan blokvoeden als ze te kort op elkaar komt.

Ik had ook ergens gevonden dat het kan wijzen op een verkoudheid van het kind zelf of gezinslid. En dat past, want schaap is pas verkouden geweest en dat is ze nu zelf ook.
pi_74308069
Muh Wij hebben last van spruw. Ik kreeg vannacht echt de symptomen. Eerst dacht ik dat de stuwing weer erger werd maar zelfs de "lege" borsten bleven steken en vanmorgen zijn mijn tepels rood en glimmend. Niels heeft al een paar dagen luieruitslag en nu viel me echt op dat het witte cirkeltjes zijn. In zijn mondje zie ik niets want hij gaat direct happen als je een vinger in zijn mond stopt Hij heeft wel droge lipjes. Ik kan me best voorstellen dat het onrustige drinken en luchthappen voor een groot deel hierdoor veroorzaakt wordt, in combinatie met de heftige TSR.
Ik heb direct vanmorgen de huisarts gebeld en die komt tussen 11 en 13 uur op visite als het goed is, ik word zo meteen terug gebeld door de assistente want ze is nu aan het overleggen omdat ik geen koorts heb (maar dat hoort toch ook niet bij spruw?).
pi_74308454
Twinkly, nee koorts en spruw horen niet samen. Misschien verward ze het met een ontsteking ofzo...

Voor de kleine zal je waarschijnlijk een orale zalf krijgen.. Voor jezelf kun je gewoon een schimmeldodende creme halen. Micanazol heet het volgens mij.
pi_74308855
quote:
Op maandag 2 november 2009 10:45 schreef Ticootje het volgende:
Twinkly, nee koorts en spruw horen niet samen. Misschien verward ze het met een ontsteking ofzo...

Voor de kleine zal je waarschijnlijk een orale zalf krijgen.. Voor jezelf kun je gewoon een schimmeldodende creme halen. Micanazol heet het volgens mij.
Ja, dat van die ontsteking dacht ik ook al.
Ik heb vannacht steeds antischimmelcreme (miconazolnitraat 20mg/g) van het huismerk van kruitvat erop gesmeerd, maar nu even niet zodat de huisarts goed kan zien wat het probleem is.
Moet trouwens perse alles gestreken worden of kunnen we ook de handdoek, hydrofielluiers en spuugdoekjes op 90 graden wassen?
pi_74309103
gestreken worden? Waarom zou je het moeten strijken? ik dacht dat het achterhaald was dat dingen hygienisch worden van strijken maar ik ben geen expert.

Wat vervelend dat jullie nu al last hebben Twinkly! Hopelijk is het snel op te lossen met een smeerseltje.

mn lief had vannacht gedroomd dat ik allemaal kloven had
misschien moet ik stoppen met alle ins en outs over borstvoeding tegen hem te vertellen; hij slaapt er niet beter van
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_74310043
Hihi Huup, een kloven nachtmerrie.

Twinkly, volgens mij is strijken ook achterhaald. En zelfs 90 graden hoeft niet. 60 is genoeg, wel alles wassen, ook beddengoed. Wat ik deed was een hydrofielluier onder zijn hoofdje leggen en die elke dag verschonen, en keukenpapier gebruiken ipv spuugdoekjes voor de periode dat je spruw hebt.
Ik hoop dat je er snel van af bent want spruw is naar.
pi_74312483
De huisarts is net geweest, hij zag bij Niels geen spruw dus hij vond een smeerseltje voor hem niet nodig, nou ik wel , gelukkig heeft hij het wel voor geschreven. Maar goed ook want daarnet keek ik nog eens goed en bij daglicht in zijn mondje en hij heeft een paar plekjes op zijn harde verhemelte.

Dat van dat strijken stond in het boek van Stephan Kleintjes, maar als het niet hoeft, pfjew, ik haat strijken

Volgens mij heb ik mijn produktie nu weer te ver om laag gebracht Hij kwam net wel erg snel achter elkaar en wilde toen aan de andere borst een toetje. Dan maar weer over op wisselvoeden Pff ik ben best bang voor nieuwe stuwing.
pi_74313195
Twinkly, het lijkt me sterk dat je zo snel zou wisselen van dikke overproductie naar onderproductie. Als Niels vaak wil drinken hoeft dat echt niet te komen van een te lage productie. Zeker niet als je "gewoon" nog in de periode zit dat stuwing normaal is...

Als je nog steeds het idee hebt dat je borsten gestuwd zijn zou ik door gaan met blokvoeden. Mocht hij na één borst nog een toetje aan de andere kant willen kan dat prima, maar dan beschouw je dat als toetje. De volgende keer geef je dan nog steeds de borst die in dat blok aan de beurt is.
Zelfs al zou je geen overproductie hebben dan loop je met deze manier van voeden echt niet het risico dat hij te weinig binnen krijgt, MITS je maar aan legt als hij wil. En dat kan best vaak zijn, zo in de eerste periode

En als je het idee hebt dat hij steeds maar weer de tweede borst er achter aan wil, dan kan je over gaan op één borst (A) geven, de tweede er achter aan (B) en dan bij de volgende voeding wisselen (dus eerst B en dan A).

Wisselvoeden wil zeggen dat je per voeding wat vaker van borst wisselt. Dat stimuleert je productie en het kan helpen om een kindje wakker te houden. Ik denk dat je dat meer als (nood)maatregel moet zien voor als je een kindje hebt dat echt te weinig drinkt.
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 13:19:14 #33
5428 crew  miss_sly
pi_74313376
hoe lang/vaak mag een kindje groenige poep hebben?
pi_74313430
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:12 schreef owlet het volgende:
Twinkly, het lijkt me sterk dat je zo snel zou wisselen van dikke overproductie naar onderproductie. Als Niels vaak wil drinken hoeft dat echt niet te komen van een te lage productie. Zeker niet als je "gewoon" nog in de periode zit dat stuwing normaal is...

Als je nog steeds het idee hebt dat je borsten gestuwd zijn zou ik door gaan met blokvoeden. Mocht hij na één borst nog een toetje aan de andere kant willen kan dat prima, maar dan beschouw je dat als toetje. De volgende keer geef je dan nog steeds de borst die in dat blok aan de beurt is.
Zelfs al zou je geen overproductie hebben dan loop je met deze manier van voeden echt niet het risico dat hij te weinig binnen krijgt, MITS je maar aan legt als hij wil. En dat kan best vaak zijn, zo in de eerste periode

En als je het idee hebt dat hij steeds maar weer de tweede borst er achter aan wil, dan kan je over gaan op één borst (A) geven, de tweede er achter aan (B) en dan bij de volgende voeding wisselen (dus eerst B en dan A).

Wisselvoeden wil zeggen dat je per voeding wat vaker van borst wisselt. Dat stimuleert je productie en het kan helpen om een kindje wakker te houden. Ik denk dat je dat meer als (nood)maatregel moet zien voor als je een kindje hebt dat echt te weinig drinkt.
Ohh, ok nu snap ik het! Ik dacht dat wisselvoeden het geven van een toetje aan de andere borst was. Ik had van iemand op een ander forum de waarschuwing gekregen niet te lang te blokvoeden omdat het de productie weer te veel kan verlagen en dit de kritische periode is maar zo snel gaat dat dus niet.
Hij slaapt nu in de draagdoek, voor het eerst

toevoeging:
Hadden jullie in het begin ook zo'n rugpijn? Ik kan geen goede ontspannen houding vinden om te voeden.
  maandag 2 november 2009 @ 14:12:24 #35
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_74315042
quote:
Op maandag 2 november 2009 09:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is ook iets dat ik had gevonden op internet, maar het lijkt me in dit geval niet. Ze drinkt heel goed, drinkt ook lang uit een borst en ik doe aan blokvoeden als ze te kort op elkaar komt.

Ik had ook ergens gevonden dat het kan wijzen op een verkoudheid van het kind zelf of gezinslid. En dat past, want schaap is pas verkouden geweest en dat is ze nu zelf ook.
Ah, zo leer je weer eens wat .

Twinkly, wat vervelend van de spruw! Ik hoop voor je dat jullie er snel vanaf zijn.
Gebruik je tijdens het voeden ook kussens? Kan nogal schelen voor ontspannen voeden. Ik kan nog steeds niet lekker voeden zonder een kussen(tje) erbij te gebruiken, hoewel ik er nu wel minder 'afhankelijk' van ben dan bij mijn oudste dochter. Ik had trouwens in het begin vaak last van mijn nek, omdat ik bijna met mijn neus boven mijn kind hing tijdens het drinken...
O en dat snel achter elkaar voor een voeding komen kan ook aan de spruw liggen, he? 't Kan zijn dat hij doordat hij last van zijn mondje heeft, wat minder lang of goed drinkt en dan vaker wat wil drinken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Grijs op 02-11-2009 14:18:50 ]
pi_74315263
Twinkly, ik heb in het begin ook een zere rug/nek gehad van een onhandige houding met voeden. Misschien kan je met (voedings)kussen nog wat proberen om een prettigere houding te vinden?
pi_74315419
quote:
Op maandag 2 november 2009 14:12 schreef Grijs het volgende:
Ik had trouwens in het begin vaak last van mijn nek, omdat ik bijna met mijn neus boven mijn kind hing tijdens het drinken...
O en dat snel achter elkaar voor een voeding komen kan ook aan de spruw liggen, he? 't Kan zijn dat hij doordat hij last van zijn mondje heeft, wat minder lang of goed drinkt en dan vaker wat wil drinken.
Oh hihi dat doe ik ook Ik controleer de hele voeding of hij nog wel goed recht ervoor ligt enzo.

Dat van die spruw klinkt wel logisch ja, hij drinkt inderdaad wat korter dan anders. Arm jochie.

En ik heb ruzie met mijn voedingskussen Ik weet niet goed hoe ik hem gebruiken moet op zo'n manier dat ik me nog wel goed kan bewegen. Maar dat kussen slaapt wel erg lekker!
pi_74322741
Kan het zijn dat de bv zo snel terugloopt dat Iris niet meer genoeg heeft?
Kan ik dan een flesje erachteraan aanbieden?
pi_74324312
Dat zou kunnen Nijna. Hoeveel voedingen heb je nu afgebouwd en in hoeveel krijgt ze er nu nog?
Soms kan het hard gaan geloof ik, als je eenmaal begint met afbouwen.
pi_74324495
Nijna, ik merk het hier ook, Driekus heeft echt niet meer genoeg aan mijn beide borsten bij de zowel de avond als de ochtendvoeding. Maar omdat ik nog wel effe voeding wil blijven geven, krijgt ie bij echt zeuren om eten gewoon een klein flesje er achteraan. We komen toch lang niet aan het maximum voor de flesvoeding.
pi_74325066
Ik heb even een vraagje over het afbouwen van kolven. Ik kolfde 4 keer onder werktijd terwijl mijn zoon inmiddels maar 2 keer drinkt tijdens mijn werkdag. Nu wil ik het kolven afbouwen en ga dus zodanig deze week 3 keer kolven/voeden en volgende week 2 keer. Deze week 3 keer kolven houdt in, dat ik hem zijn twee voedingen kan geven en nog een keer extra kolven. Maakt het nou iets uit of ik s'ochtends een uur na de eerste voeding kolf of s'avonds tussen voedingen door of kan ik dit varieeren?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_74325280
Ik zou eigenlijk gewoon proberen om maar 2x te kolven en niet nog 3x!
En als dat goed gaat eventueel naar 1x per dag gaan
pi_74325421
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:40 schreef mrien het volgende:
Ik zou eigenlijk gewoon proberen om maar 2x te kolven en niet nog 3x!
En als dat goed gaat eventueel naar 1x per dag gaan
De bedoeling is ook dat ik naar een keer per dag ga als ik weer begin te werken. Wellicht dat ik op sommige dagen 2 keer kan kolven als ik een tweede keer na werktijd (bijv. thuis) kolf. Ik wilde het alleen niet te snel afbouwen zodat het niet te hard achteruit gaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_74326462
Mrien, ik heb nu 2 voedingen vervangen door fles en ze krijgt nog 5 voedingen bv. Maar vanavond had ze dus niet meer genoeg aan de borst, tenminste ze bleef huilen dus ik heb maar een flesje van 90cc gemaakt en daar heeft ze iets van 50 van gedronken.
pi_74328106
Ik heb nu ook spruw! Op mijn lippen en een beetje aan de binnenkant Arme kindjes waarbij het door de hele mond zit, logisch dat ze de borst weigeren
Ik weet ook wel hoe het komt, in het ziekenhuis heb ik geleerd om mijn pink nat te maken voor ik het vaccuum verbreek wanneer hij verkeerd aangelegd is, maar dat doe ik natuurlijk wel vaker per voeding dus steek ik die pink weer in mijn mond. Zo heeft hij mij besmet.
Morgen maar weer bellen naar de huisarts en melden dat hij het echt in zijn mondje heeft en een receptje voor mij vragen, want in het flesje Nystatine zit maar 24ml terwijl Niels per dag 4 x 1ml (wij doen 10 x 0,4 ml na de voeding) en ik minimaal 4 x 4ml moet hebben.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 08:01:33 #46
5428 crew  miss_sly
pi_74339576
even in de herhaling:
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:19 schreef miss_sly het volgende:
hoe lang/vaak mag een kindje groenige poep hebben?
ze is nog steeds verkouden en snotterig, maar oogt over het algemeen wel alert en vrolijk, met soms even een hangerige periode ertussen.

moet ik iets doen, of gewoon nog even afwachten?
pi_74339906
Gewoon afwachten, je kunt er niets aan doen. Het kan een virus in de darmpjes zijn, of inderdaad de verkoudheid. Als ze weer beter is wordt de poep weer gewoon geel
pi_74339925
Jeetje Twinkly! Hopelijk zijn jullie er snel van af

Miss_sly, als ze overduidelijk groene poep heeft omdat ze ziekig is maar ze blijft alert en ze plast voldoende dan zou ik het zelf persoonlijk nog even aankijken. Zeker als ze niet op een andere manier drinkt dan anders, je kan er dan toch weinig aan doen behalve zorgen dat haar neus vrij blijft.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 08:46:20 #49
5428 crew  miss_sly
pi_74340001
Bedankt!
We kijken het nog maar even aan dan. Het ziet er zo anders en raar uit, die groene luiers, dus kon niet helpen dat ik toch een beetje bezorgd werd. Even afwachten dus tot de verkoudheid minder wordt of weg is, en dan moet het ook weer mooi mosterdgeel worden als voorheen.
  dinsdag 3 november 2009 @ 10:31:01 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_74342241
Wanneer zijn ook alweer ongeveer de regeldagen bij volledige borstvoeding?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 november 2009 @ 10:33:24 #51
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74342303
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 10:31 schreef Troel het volgende:
Wanneer zijn ook alweer ongeveer de regeldagen bij volledige borstvoeding?
8 dagen, 6 weken, 3 maanden
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 3 november 2009 @ 10:42:34 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_74342536
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 10:33 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

8 dagen, 6 weken, 3 maanden

Hmm, ben bang dat ook Jochem dan niet volgens het boekje werkt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74342615
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 08:46 schreef miss_sly het volgende:
Bedankt!
We kijken het nog maar even aan dan. Het ziet er zo anders en raar uit, die groene luiers, dus kon niet helpen dat ik toch een beetje bezorgd werd. Even afwachten dus tot de verkoudheid minder wordt of weg is, en dan moet het ook weer mooi mosterdgeel worden als voorheen.
Beterschap voor Senna miss-sly. Het kan er denk ik niet aan liggen, dat ze te weinig drinkt lijkt mij. Het gaat vast weer over als zij weer beter is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_74343089
Ik dacht 10 dagen, 6 weken en 3/4 maanden Troel

(Volgens de boeken en folders hier in ieder geval )

[ Bericht 32% gewijzigd door mrien op 03-11-2009 11:16:04 ]
pi_74343208
Ik meen me ook te herinneren aan dag 9 of 10 (als de kraamhulp net weg is en dan schieten veel moeders in de paniek) en met 6 weken nog eens. Verder weet ik het niet zo goed meer.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 3 november 2009 @ 12:09:32 #56
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74345077
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 11:03 schreef mrien het volgende:
Ik dacht 10 dagen, 6 weken en 3/4 maanden Troel

(Volgens de boeken en folders hier in ieder geval )
Had ik het toch bijna goed!
Je boekjes zullen wel gelijk hebben

hoe oud is jochem nu?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 3 november 2009 @ 12:22:10 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_74345426
15 dagen

Kraamhulp was hier tot en met dag 11, heb toen niet echt een dip gehad ofzo
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 november 2009 @ 21:09:09 #58
108648 cattie
lieve moeder
pi_74363939
Lopen hier ook vrijwilligers van de BVN en/of LLL rond? Wat is het verschil? Volgens mij is LLL iets "fanatieker"? Ik ben me een beetje aan het inlezen, misschien wil ik ook wel vrijwilligster worden.
pi_74364110
Ja hoor cattie

lees van de beiden organisaties eens de websites door en kijk bij welke je je het fijnste voelt.
  dinsdag 3 november 2009 @ 21:16:18 #60
108648 cattie
lieve moeder
pi_74364162
Ben jij al volleerd? Hoe vind je het?
pi_74364595
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:16 schreef cattie het volgende:
Ben jij al volleerd? Hoe vind je het?
ik pm je even ok.
pi_74427094
Even een vraagje over de spruw, wanneer horen we te merken dat de medicijnen effect hebben? Vooral de luieruitslag is zo zielig, gisteren konden we niet direct verschonen doordat we in het ziekenhuis waren en toen waren zijn billen een beetje gaan bloeden

Verder drinkt Niels nog steeds heel erg onrustig, ook omdat hij zijn ademhaling niet onder controle heeft. We doen al gauw 1 tot 1,5 uur over een voeding en tussen het begin van de vorige en de volgende voeding zit 2-3,5 uur. Hij slikt heel veel lucht in en moet daardoor erg veel boeren en heeft vaak de hik en ik ben nog niet zo goed in hem snel laten boeren. Hij heeft ook nog steeds heel veel last van mijn sterke TSR, ik laat het wel weglopen maar al snel komt er weer een nieuwe, tijdens een voeding toch wel iets van 6 tot 8 keer aan de borst die aan het begin van een blok van 3 uur aan de beurt is. Ik vind het zo zielig, hij gaat dan ook echt heel zielig huilen "ik wil eten maar het lukt niet". ML heeft het nu al een paar keer gehad over een flesje geven met afgekolfde melk zodat hij zich niet meer verslikt, maar dat zie ik ook niet zitten hoor Dan ben ik straks minstens 9 maanden aan het kolven. Gaat zo'n heftig TSR nog over?
  donderdag 5 november 2009 @ 17:53:32 #63
12913 GreatWhiteSilence
pi_74427201
Niels wordt steeds groter, dus hij kan die trs straks beter aan. Ik heb zelf ook een sterke tsr, maar soms is het nu net alsof ik geen sterke tsr meer heb. Ik merk dat tegenwoordig alleen als Annicka verveeld raakt, wegkijkt tijdens de trs en vervolgens een lading melk over haar heen krijgt...
pi_74427314
Ik heb geen tijd om uitgebreid te antwoorden, daarom een dikke En smeer je ook wel schimmelzalf op zijn billen? Dikke kans dat je de uitslag anders niet kwijt raakt.

Oh, en omdat ik het toch niet kan laten: dat verslikken gaat echt over. Een flesje geven is niet de oplossing, als jij structureel gaat kolven raakt je productie alleen maar later goed afgestemd. De spruw kan ook zorgen voor onrustig drinken, ik zou eerst even afwachten tot dat voorbij is voor je over gaat op een ander plan. Balen hè
Ik denk dat je met een weekje wel verschil zou moeten merken qua spruw. Bij ons was het met een paar dagen al beduidend minder maar wij hadden het niet zo sterk.
pi_74427345
Twinkly, voor die luieruitslag, heb je dat ook tegen je huisarts gezegd? Ga anders even langs een apotheek voor billencreme met zink en micanazol. Ik heb erg getobt met luieruitslag, toen het uiteindelijk toch een schimmel bleek. Aangezien je last hebt van spruw, denk ik dat dit nu ook op de billetjes zit.

Verder ga ik even zoeken of ik wat nuttigs kan zeggen over je tsr, het vele loslaten enz.
Daar gaan we weer
pi_74427436
Oh, ik ben heel blij te horen dat het verslikken over gaat
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:57 schreef bikinistringding het volgende:
Twinkly, voor die luieruitslag, heb je dat ook tegen je huisarts gezegd? Ga anders even langs een apotheek voor billencreme met zink en micanazol. Ik heb erg getobt met luieruitslag, toen het uiteindelijk toch een schimmel bleek. Aangezien je last hebt van spruw, denk ik dat dit nu ook op de billetjes zit.
Ik smeer nu miconazolnitraat creme van het huismerk van Kruitvat, hetzelfde wat ik ook op mijn tepels gebruik. Maar er bestaat dus ook miconazol creme met zink erbij in? Dat klinkt wel fijner voor kapotte billetjes.
pi_74427609
Hmmz, heb je al eens geprobeerd om voor een voeding het eerste deel af te kolven? Zo heb je de eerste sterke toeschietreflex in de kolf, en daarna pas aanleggen.

Of, deze vind niet iedereen even prettig, voeden tegen de zwaartekracht in. Dus jij op je rug liggen en dan ondersteun je zijn hoofdje zodat hij kan drinken.

Als je melkproductie goed is afgestemd op de vraag zal het hele hevige toeschieten wel moeten afnemen. Maar je kleine wordt ook groter en dan kan hij er misschien beter mee omgaan.

Heb je hier wat aan?
Daar gaan we weer
pi_74427647
Twinkly, ja die crème maakten ze bij de apotheek voor mij. Het ging echt super! Met 3 dagen waren de billetjes weer dicht. ( nog wel rood, maar in elk geval niet meer open).
Daar gaan we weer
pi_74428003
Twinkly, dat is zo naar die billetjes uitslag van de spruw, die ging toch wel snel over met sudocreme.
De mond spruw ging bij ons uiteindelijk wel snel over maar wel pas nadat we van de Nystatine afgestapt waren en op de Daktarin overgestapt waren in combinatie met Gentiaan Violet.
Maar dat was dus na 3 weken. Soms word de spruw resistent tegen nystatine. Maar het kan net zo goed wel werken hoor. Ieder kindje is anders.
Als je meer wil weten hoor ik het wel.
Hopelijk zijn jullie er gewoon snel vanaf!
pi_74431486
Toch zou ik ook weer oppassen met kolven voor de voeding gezien Twinklys overproductie

Balen Twinkly
Hopelijk ben je snel van de spruw af. Voor de tsr helaas geen tips
pi_74432012
Hè bah Twinkly, wat naar dat het zo moeizaam gaat allemaal. De goeie tips zijn al gegeven dus alleen even een oppepper in de vorm van een
  donderdag 5 november 2009 @ 20:26:51 #72
12913 GreatWhiteSilence
pi_74432249
Ow, misschien nog een tip wat betreft de boertjes: leg Niels rechtop over de schouder terwijl je staat en ga op je tenen staan en laat je dan op de grond 'klappen' met de hielen. Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar dat werkte bij Annicka altijd goed.
pi_74433415
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:06 schreef mrien het volgende:
Toch zou ik ook weer oppassen met kolven voor de voeding gezien Twinklys overproductie

Balen Twinkly
Hopelijk ben je snel van de spruw af. Voor de tsr helaas geen tips
kolven voor of meteen na een voeding heeft minimaal effect op de productie.
Het is een goede tip bij een krachtig tsr, wat vaak samen
gaat bij overproductie.

Ik zeg ook niet dat ze eerst 100cc moet afkolven, maar tot het tsr, dat laten stromen en dan aanleggen.

Hoeveel borsten geef je per keer twinkly?
Daar gaan we weer
pi_74433686
Ik heb even m'n boekje gepakt:
te veel voeding:

de voedingen zullen rustiger verlopen, als de eerste spanning van de borst wordt gekolfd en een borst per voeding wordt gegeven; eventueel in twee etappes. De baby bevredigt zijn zuigbehoefte beter en een tweede heftige toeschietreflex wordt vermeden. Het helpt ook de baby halverwege de voeding extra te laten boeren.

- de andere borst mag niet te gespannen blijven. Desnoods kan de moeder deze borst een beetje afkolven na toepassing van een warm dompelbad, totdat een beter evenwicht in vraag en aanbod tot stand is gekomen. Wees alert voor harde plekken.
Daar gaan we weer
  donderdag 5 november 2009 @ 22:50:45 #75
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74438214
Thomas kan niet boeren bij het standaard 'kloppen' op de rug, maar wel als ik hem (redelijk stevig) over zijn rugje wrijf. Misschien ook een poging waard?

Ik heb iets raars. Er zit een verkleurde plek op mijn tepelhof, tegen de tepel aan. Aan de kant waar de bovenlip zit bij het aanleggen in madonna-houding zeg maar. Ik zou bijna denken dat het een soort van bloeduitstorting is, maar ik voel er niks van, dus ik twijfel wat het eigenlijk is. Nou ben ik wel bang om Thomas aan die borst aan te leggen als het wel echt een bloeduitstorting zou zijn, extra zuigen lijkt me dan niet bevorderlijk. Iemand een idee?

(Ik heb de borst nu zo goed mogelijk leeggekolfd met de kolf op een lagere stand. Het is gelukkig mijn slechtst producerende borst dus die red het wel tot morgenochtend. Dan leg ik Thomas vannacht alleen aan de andere borst.)
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_74442936
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ow, misschien nog een tip wat betreft de boertjes: leg Niels rechtop over de schouder terwijl je staat en ga op je tenen staan en laat je dan op de grond 'klappen' met de hielen. Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar dat werkte bij Annicka altijd goed.
Die ga ik testen Vannacht ging het wat te goed De melk zat in mijn onderbroek Nu stinken we.

Ik heb nog niet het idee dat de spruw minder aan het worden is, als het volgende week maandag nog zo is dan vraag ik om Daktarin.
Mijn moeder gaat zo naar de apotheek om een mengseltje van zinkzalf en Miconazol te laten maken. Ik ben zo blij dat ze er is, voor zulk soort dingen en ik kom om in de was!

Ik geef Niels steeds 1 borst in een blok van 3 uur, maar gisteren kwam hij heel vaak en heb ik hem ook een aantal keer een toetje aan de andere borst moeten geven. Ik heb ook het idee dat de stuwing wat verdwenen is maar dat is moeilijk te voelen door de spruw, daardoor voelen de borsten ook gespannen. Daarom ben ik vannacht weer overgegaan op 1 borst helemaal leeg (slap en geen harde stukken er in) en als toetje, als hij dat wilde, de tweede borst.
Dit was zijn schema (ik schrijf het op voor mezelf omdat ik anders echt vergeet welke aan de beurt is).

20.30 L
slapen
23.15 L
00.15 R --> daarna overgeven
00.30 R
02.00 R
02.45 L
03.30 L
slapen
04.45 L
05.00 R
slapen

Dus de blokken zijn nu 2 uur geworden.

Doe ik het zo goed? Of moet ik meer stimuleren? Mijn borsten voelen nu weer wat voller geloof ik, maar dat kan ook de spruw zijn.

Ik voel me heel slecht maar ik hoop echt dat hij vandaag wat minder komt want ik moet nog echt bijslapen van het ziekenhuisgedoe van woensdag
  vrijdag 6 november 2009 @ 08:04:48 #77
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74442982
Twinkly, ik kan je helaas niet verder helpen, maar heel veel sterkte meis. Wat een gedoe soms allemaal he.
pi_74443569
als het middel tegen de spruw niet werkt zou je inderdaad daktaron kunnen vragen. Maar bel dan vandaag even je ha en wacht niet het weekend af.

Je zou ook gentiaan violet kunnen bestellen bij eurolac. Dat is wel rommel met paars, maar werkt vaak ook erg goed tegen schimmel.

[ Bericht 29% gewijzigd door bikinistringding op 06-11-2009 09:10:21 ]
Daar gaan we weer
pi_74443612
Twinkly . Hopelijk gauw van de spruw af
pi_74443851
twinkly, het ziet er uit als een goed schema.
Weet je wat ik zelf zou doen, in deze situatie? Ik zou niet te veel wisselen tussen stimuleren en niet stimuleren.

Ik denk uit je posts te proeven dat je soms een beetje bang ben voor een te lage productie. Dat is volkomen begrijpelijk maar zo te zien is het niet nodig. En het maakt je denk ik onnodig moe en onzeker.

Zo te zien komt Niels keurig uit zichzelf, jullie doen het dus hartstikke goed. Daar mag je best wat vertrouwen in hebben

Ligt Niels bij jullie op de kamer? Misschien kan je hem na de eerste nachtvoeding een tijdje (of de hele nacht) naast je laten liggen. Dan heb je de kans dat hij niet perse hoeft te drinken omdat hij jouw directe aanraking al voldoende vindt. En anders kan je hem makkelijker aanleggen, hoef je zelf niet helemaal wakker te worden en slaap je makkelijker in.

Heb je het gevoel dat je voldoende steun op BVgebied hebt in je omgeving? Voel je je prettig bij de steun die je krijg van je lief en je moeder?
Zou een lactatiekundige kunnen helpen?

En die spruw is het gewoon kut. Die komt even lekker door een toch al niet geheel probleemloze situatie walsen. Sterkte meid
pi_74447558
Dankjulliewel ML kan vanmiddag bij de apotheek Daktarin en zinkzalf met miconazol halen Ik spoel zelf mijn mond steeds met water met azijn en daar was ik ook mijn borsten mee (en ik gebruik ook schimmelwerende middelen bij mijzelf), ik heb wel het idee dat dat werkt in mijn mond, maar dat kan ik Niels natuurlijk niet aandoen.
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 09:08 schreef owlet het volgende:
twinkly, het ziet er uit als een goed schema.
Weet je wat ik zelf zou doen, in deze situatie? Ik zou niet te veel wisselen tussen stimuleren en niet stimuleren.

Ik denk uit je posts te proeven dat je soms een beetje bang ben voor een te lage productie. Dat is volkomen begrijpelijk maar zo te zien is het niet nodig. En het maakt je denk ik onnodig moe en onzeker.

Zo te zien komt Niels keurig uit zichzelf, jullie doen het dus hartstikke goed. Daar mag je best wat vertrouwen in hebben

Ligt Niels bij jullie op de kamer? Misschien kan je hem na de eerste nachtvoeding een tijdje (of de hele nacht) naast je laten liggen. Dan heb je de kans dat hij niet perse hoeft te drinken omdat hij jouw directe aanraking al voldoende vindt. En anders kan je hem makkelijker aanleggen, hoef je zelf niet helemaal wakker te worden en slaap je makkelijker in.

Heb je het gevoel dat je voldoende steun op BVgebied hebt in je omgeving? Voel je je prettig bij de steun die je krijg van je lief en je moeder?
Zou een lactatiekundige kunnen helpen?

En die spruw is het gewoon kut. Die komt even lekker door een toch al niet geheel probleemloze situatie walsen. Sterkte meid
Owlet
Ik ben inderdaad bang voor onderproductie, dat komt door blz. 33 in het boek "Borstvoeding" van Stefan Kleintjes (die mevrouw geeft ook om de drie uur voeding, ik geef wel vaker maar de andere borst wordt wel drie uur lang niet gestimuleerd), door een opmerking op "het andere forum" en omdat mijn lief daar ook bang voor is en benadrukt dat ik nu geen stuwing meer heb. Maar ik las net in het boek dat je aan de slapheid van de borsten niet kan afmeten hoeveel melk je hebt. Hij plast en poept op dit moment nog goed.
Vannacht ging het schema als vanzelf om de 2 uur, omdat mijn borst leeg voelde en Niels heel lang ging zuigen voordat hij slikte en half in slaap viel, aan de andere borst werd hij weer helemaal wakker en woest om het TSR. Is dat schema wel ok dan?

Ik heb contact met Jeanette Laban van de LLL maar ik voel me bezwaard om voor ieder wissewasje te bellen. Mijn moeder en ML zijn pro-borstvoeding maar weten er ook niet veel vanaf (mijn moeder heeft mijn broertje 9 maanden lang gevoed icm een flesje en ze heeft hem gedragen in een zelfgemaakte doek ) Volgende week komt mijn schoonmoeder 3 dagen logeren, ik hoop dan wat sterker in mijn schoenen te staan want zij is echt anti-samenslapen en is bang dat baby's verwend raken.

We hebben een co-sleeper naast ons bed staan, maar Niels ligt nu nog in de wandelwagenbak die op de co-sleeper staat. ML gaat vanmiddag een dekentje kopen zodat we de co-sleeper op kunnen maken (een slaapzakje lijkt me lastig omdat ik nog niet zo handig ben in liggend voeden en ik bij de Madonna houding mijn arm tussen zijn beentje doorsteek).

Ohja, ik heb vannacht ook geprobeerd Niels te voeden terwijl hij op mijn schoot zat, maar daar werd hij heel boos van. Moeten we maar een keer oefenen als ik fit ben en de borst wat leger ipv op het moment dat er een TSR komt
pi_74450288
Twinkly, ik ga je even een PM sturen. Ik voel me er toch niet prettig bij om uitgebreid dit soort adviezen te geven op een openbaar forum i.c.m. de regels rondom mijn vrijwilligerswerk voor LLL
pi_74450546
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 12:54 schreef owlet het volgende:
Twinkly, ik ga je even een PM sturen. Ik voel me er toch niet prettig bij om uitgebreid dit soort adviezen te geven op een openbaar forum i.c.m. de regels rondom mijn vrijwilligerswerk voor LLL
Oh, ok! Ik wist niet dat er bepaalde regels waren Dankjewel!
pi_74450805
nee, geeft niet!
Er zijn geen regels voor moeders, maar wel regels dat vrijwilligsters eigenlijk het liefst geen dingen zoals dit op een openbaar forum bespreken omdat het dan kan lijken alsof het uit naam van LLL gezegd wordt.
Nou kan ik wel een kloonaccount aan maken die niet meer terug te leiden zou zijn aan Owlet maar daar heb ik geen zin in
pi_74585338
Twinkly: lees goed wat owlet leest, want die is slim en lief en weet heel veel van bv. En ik zou het gewoon aan de leidster van de LLL vragen of ze het vervelend vindt dat je belt. Ik denk dat ze liever heeft dat je een keertje extra belt dan te weinig.

Deze kwam ik tegen tijdens het opruimen van m'n fotositeaccount, toch nog even posten.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74585415
Wauw!! Wat een voorraad! Daar kan de hele straat van genieten.
Daar gaan we weer
pi_74588468
Dat zijn zo te zien alleen in de Avent bakjes al 17 voedingen
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 10 november 2009 @ 22:52:46 #88
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74589248
Yppy gaat alsnog voor de gouden tepelschijf?

Experts, wat is jullie mening over het 'overvoeren' van een kindje? Kan een kindje (bij voeden op verzoek) toch te veel binnenkrijgen?
Thomas blijft maar spugen (niet alleen vlak na een voeding, maar ook uren later) en gezien zijn groeicurve adviseert de huisarts (na overleg met de kinderarts) om te proberen minder te voeden.

Ik moet bekennen dat het erg tegen mijn gevoel in gaat, maar ik wil het wel een paar dagen proberen, kijken of het verschil maakt. Op een gegeven moment probeer je alles... Als we er zo geen stijgende lijn in krijgen dan gaan mijn gedachten toch langzaam richting een voedselallergie. Of gewoon vette pech en heel veel last van een slecht functionerend maagklepje.
pi_74590231
Over overvoeden heb ik totaal geen verstand, dat was niet aan mij besteed.

21 avent bakjes en heel veel ijsklontjes. Dat krijg je ervan als je nachtenlang om 3 uur opstaat om te kolven om de productie te redden. En elke ochtend om 6 uur, ik was echt
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74594307
Ca.ra bij Ruben lag het probleem van het spugen, volgens de osteopaat, bij zijn 12 vingerige darm. Niet dst het dat is bij maarten maar misschienis een bezoekje aan een osteopaat een idee?
pi_74595770
Heeft hij last van het spugen, Cara? En wat is er te zien aan zijn groeicurve, buigt die af naar beneden of naar boven?

Als hij goed groeit (mooi lijntje of "te veel") en hij lijkt verder geen last te hebben van het spugen dan zou ik geen reden zien om minder te gaan voeden. Spugen is dan alleen maar een wasprobleem dat vanzelf wel overgaat. Alsje minder gaat voeden creëer je een situatie waarin je ineens zijn groei en jouw productie in de gaten moet gaan houden.

BVbaby's kunnen niet te dik worden.

Heeft hij verder klachten die lijken te wijzen op een voedselallergie? Zoals uitslag, veel krampen, onrustigheid?

Mijn oudste kon makkelijk een meter halen in een boog die recht uit haar mond en neus naar voren schoot. We hebben toen van alles geprobeerd qua voedselallergie maar dat maakte niet uit, het was echt alleen maar een te veel aan melk in haar buik (ik had een overproductie en een sterkte TSR), door het zeer flexibele maagklepje (wat niet abnormaal maar juist normaal is voor jonge babies) kwam het overschot er gewoon uit.
Het enige probleem was de hoeveelheid was, maar dat is in mijn ogen geen goede reden om iets te veranderen aan iets wat op alle andere gebieden gewoon goed gaat.

Toen ze wat ouder werd raakten we meer op elkaar ingespeeld, kon zij zelf stoppen met drinken als ze vol zat en hield ze de melk beter binnen.
pi_74597174
Ik had een beetje dezelfde puntjes als owlet al noemt: kijken naar de curve, vaststellen of het probleem niet eerder overproductie in combinatie met maagklep is enz. Owlet jij hebt natuurlijk veel meer ervaring en noemt die punten niet alleen maar maar kunt ze ook nog goed uitleggen.

Verder heb ik er ook geen ervaring mee net zoals Yppy. Hier werdt (op het cb) steeds gemopperd over te weinig aankomen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_74601299
Bij M op de psz zit sinds kort een meisje van 3 die ook nog steeds bv krijgt. Vanmorgen dus nog in de klas. Alle kindjes eromheen om te kijken. Toen merkte een ander kindje op: Heej jij drinkt uit de tiet, jij bent nog een baby Waarna zo'n beetje de hele groep ging lachen en allemaal riepen dat dat meisje nog een baby was De juffen probeerden het nog zo te vertellen dat dat niet zo was en dat oudere kindjes ook best nog bij mama konden drinken. Ondertussen gaat M naar dat meisje toe: Nee hoor Kiebel, kiebel zoals ie ook bij L doet jij bent geen baby maar al een grote meid. Jij mag al best wel een broodje eten hoor en dan hoef je ook niet je mama op te eten want dat doet je mama wel beetje pijn En daarmee was het voor M klaar.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_74601771
pi_74601930
even een vraagje namens mn lief vooral aan de bv-experts...
Mn meiske heeft nu al 4 dagen niet gepoept en hij maakt zich daar zorgen over. Ik weet eigk niet zo goed wat ik ermee moet. Aan de ene kant maak ik me geen zorgen omdat je wel vaker hoort dat baby's het een tijdje zonder poepluiers doen, aan de andere kant twijfel ik.

Situatie; ze had altijd meerdere poepluiers op een dag (stuk of 3). Ze heeft nu nog wel meerdere plasluiers per dag en drinkt redelijk. Als ze drinkt dan is het in het begin zoals altijd en na een x aantal slokken wordt ze wat onrustig. Verder slaapt ze ook meer de laatste paar dagen. Ze laat ontzettend veel stinkende poepies en lijkt ook buikpijn te hebben. Ze heeft geen koorts of verhoging (hooguit een uitschieter naar 37.5); de truuk met de thermometer werkt dus niet want ik wilde dr temp. een paar keer meten, iets met twee vliegen enzo
Als ze wakker is dan is ze wel vrolijk, maar het duurt wel wat langer dan normaal voordat ze een beetje op gang gekomen is.

Moet ik hier wat mee? Gewoon de volgende poepluier afwachten of misschien toch ietwat stimuleren ofzo?
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_74602246
Voor wat betreft het niet helemaal lekker zijn durf ik niets te zeggen maar qua stimuleren van ontlasting zou ik me persoonlijk geen zorgen maken. Borstvoeding laxeert ontzettend, ik zou niet weten hoe je er voor zou kunnen zorgen dat ze meer gaat poepen.

Als ze last heeft van haar buikje dan is het misschien eerder wat gas dan dat ze verstopt zit. Kindjes die alleen BV krijgen kunnen nog wel veel langer zonder poepen, dat is op zich heel normaal.

Onrustig drinken kan ook voor ingeslikte lucht en daardoor krampjes zorgen. Onrustig drinken zou kunnen komen omdat ze een beetje ziek is, misschien heeft ze oorpijn, misschien heeft ze spruw, misschien heeft ze "gewoon haar dag niet".

Maak je je zelf zorgen?

Wat ik zelf zou doen is in ieder geval afwachten, rechtop dragen met de beentjes opgetrokken, buikje lekker warm houden en veel aanleggen.
pi_74602567
Ko had hier ook de afgelopen dagen niet gepoept, maar gister had ik het gevoel dat hij er wel last van had, toen heb ik hem tegen mijn borst gehouden, gezichtje naar voren en knietjes naar de buik brengen. Zeg maar het krampjes-trucje.
Ik heb hem daarna neergelegd en dan mijn handen onder zijn knietjes, die buigen en dan zachtjes draaien met de heupjes eigenlijk. Zo heb ik het een beetje geprobeerd los te masseren.
Daarna had hij me toch een volle luier! En heel opgelucht!
Ik doe liever niet met de thermometer, ik krijg daar niet zo'n lekker gevoel bij. Maar dat is persoonlijk, hoor.

Wat lief van Mikael, MeNicole.

Yppy, wauw! Ik heb dus al 1 zo'n bakje in de vriezer staan.
pi_74602607
ik maak me niet zo'n zorgen eigk. Het is meer mn lief die zich zorgen maakt
bedankt voor je antwoord iig!

Spruw hoop ik van niet, haar mondje en tong zijn schoon verder en ik heb zelf geen last. Nouja, we kijken het nog even aan en ik parkeer mezelf nu lekker op de bank met haar rechtop tegen me aan
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_74602663
ho tegelijk gepost!
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:23 schreef oeke het volgende:
Ko had hier ook de afgelopen dagen niet gepoept, maar gister had ik het gevoel dat hij er wel last van had, toen heb ik hem tegen mijn borst gehouden, gezichtje naar voren en knietjes naar de buik brengen. Zeg maar het krampjes-trucje.
Ik heb hem daarna neergelegd en dan mijn handen onder zijn knietjes, die buigen en dan zachtjes draaien met de heupjes eigenlijk. Zo heb ik het een beetje geprobeerd los te masseren.
Daarna had hij me toch een volle luier! En heel opgelucht!
Ik doe liever niet met de thermometer, ik krijg daar niet zo'n lekker gevoel bij. Maar dat is persoonlijk, hoor.

Wat lief van Mikael, MeNicole.

Yppy, wauw! Ik heb dus al 1 zo'n bakje in de vriezer staan.
ja die krampjes truuk is al een paar keer toegepast, windjes genoeg maar geen poepluier. En dat fietsen met de heupjes zeg maar doe ik eigk altijd als ze buikpijn heeft, ze lijkt het wel prettig te vinden maar poepen ho maar

Thermometer vind ik ook niet prettig, het is dat ik haar temp wilde weten, vandaar dat ik weet dat de thermometer niets uithaalde t voelt toch een beetje als wroeten dan
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_74602773
Dat is toch al fijn, die windjes eruit? En hier was het een combinatie van persgeluidjes zonder resultaat met heupjes fietsen wat uiteindelijk resulteerde in de grootste feestluier in tijden. Ook 4-5 dagen opgespaard zeg maar.
Hopelijk lukt het gauw!
Oja, ik vond dus ook dat hij niet zo goed dronk, misschien omdat het dus wat dwars zat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')