Huh? Dat wordt toch ook gezegd, dat je naar houvast kan zoeken (tips) als iets niet lukt of anders gaat dan je zou willen. dat heeft toch niks te maken met volgens een ritjje principes opvoeden ofzo?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:55 schreef Pvoesss het volgende:
Toch grappig dat het 5-10-15 systeem hier op fok hartstikke in is.
Wie heeft dat bedacht dan? En is dat geen regeltjes?
Omdat dit een naampje heeft is het ineens regeltjes?
Juist, dat heb ik dus ook, maar dat kan ook gewoon aan mijzelf liggen, ik heb geen hokjesgeest ofzo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:48 schreef kezz het volgende:
wat is het doel van het topic dan miss Sly? dat alleen mensen die zich aangesproken voelen hier posten? dat kan toch niet? Ik denk overigens dat als de gemoederen wel weer zullen bedaren hoor en dat dan alleen die mensen over blijven
Ik wil overigens ook helemaal niet zeggen dat ik er iets slecht aan vind, helemaal niet zelfs.
het is mijn probleem dat ik er jeuk van krijg hoor, ik heb gewoon iets tegen dat soort hokjes.
doe gewoon je ding, zoals het voor jou goed voelt is mijn idee
En ik denk juist dat mensen die op een alternatievere manier hun kinderen opvoeden, of meestal door anderen versleten worden voor alternatief, juist meer opvoeden zonder voorgeschreven regeltjes, maar wellicht soms met strengere eigen principes.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Denk dat ik er mee probeer te zeggen, voed je kind niet alleen op volgens de voorgeschreven regeltjes van anderen maar luister naar je gevoel.
Sommige mensen nemen de regeltjes iets te letterlijk en sluiten hun eigen gevoel compleet uit en slaan dan dus door.
Nou geloof ik echt wel dat de meerderheid hier een geweldige middenweg hierin kan vinden.
Maar ik krijg er gewoon een vreemd gevoel bij dat mensen echt hun kinderen opvoeden volgens de opgeschreven regeltjes van anderen, dat je een leidraad gebruikt kan natuurlijk maar proef her en der toch wel een afwijzing naar andere opvoedingsmanieren en dat vind ik jammer ( gelukkig de meeste niet hoor).
ehm, wat is dat? voelt zich blondTquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:55 schreef Pvoesss het volgende:
Toch grappig dat het 5-10-15 systeem hier op fok hartstikke in is.
Wie heeft dat bedacht dan? En is dat geen regeltjes?
Omdat dit een naampje heeft is het ineens regeltjes?
Weetje ik ben er toch al klaar mee. En aanvallen nee maar het is een beetje storend dat er allemaal dingen bijgehaald worden die er niets mee te maken hebbenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:54 schreef Groofsken het volgende:
En pvoessss, waarom moet je de theorie zo verdedigen? Niemand valt jou of jouw manier van opvoeden aan volgens mij.
Ik moet zeggen dat voor mij deze discussie wel nut heeft gehad, was wel een beetje bevooroordeeld en dat is nu ook minder.quote:
Oh, ik wist echt helemaal niet dat dat de insteek van dit topic was. Ik wil ook helemaal niet aanvallend ofzo reageren. Mijn excuses, ik dacht echt dat het gewoon puur over de theorie AP ging. Ik sta juist helemaal achter wat je zegt hoor wat ik dik gemaakt heb.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hou ook neit van hokjes!
Maar, zoals gezegd, voelde ik me in het babietjestopic lang niet altijd thuis, kreeg ik ook regelmatig geen reacties op dingen, of reacties waar ik niets mee kan, omdat mijn insteek anders is.
En daarom dit topic, met als insteek AP, omdat we met een aantal mensen het idee hadden dat we iets wat daarop lijkt gemeen hebben. Op die manier krijg je eerder een advies of antwoord op je vraag dat past in hoe je eea ziet. Natuurlijk mag er over gesproken/gediscussieerd worden, maar ik vind het erg naar dat het dan op zo'n negatieve manier moet gebeuren (zoals met voorbeelden die niets met AP te maken hebben om aan te tonen dat AP minder goed is en de manier die de ander gebruikt juist beter).
Er is imo geen beter of slechter (ja, extremen daargelaten, maar even uitgaande van liefhebbende ouders die het beste voor hebben met hun kind) en toch krijg ik hier nu het gevoel me te moeten verdedigen. Dat zal zeker ook voor een deel aan mij liggen, maar ook voor een deel aan de (manier van) posten.
Dit topic is ook niet gestart vanuit een hokjesgeest, integendeel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:57 schreef snakelady het volgende:
[..]
Juist, dat heb ik dus ook, maar dat kan ook gewoon aan mijzelf liggen, ik heb geen hokjesgeest ofzo.
ja dat snap ik wel en dan snap ik ook wel dat het vervelend is dat hier alsnog alllerlei vragen gesteld worden en dat dat dan weer heel negatief over komt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hou ook neit van hokjes!
Maar, zoals gezegd, voelde ik me in het babietjestopic lang niet altijd thuis, kreeg ik ook regelmatig geen reacties op dingen, of reacties waar ik niets mee kan, omdat mijn insteek anders is.
En daarom dit topic, met als insteek AP, omdat we met een aantal mensen het idee hadden dat we iets wat daarop lijkt gemeen hebben. Op die manier krijg je eerder een advies of antwoord op je vraag dat past in hoe je eea ziet. Natuurlijk mag er over gesproken/gediscussieerd worden, maar ik vind het erg naar dat het dan op zo'n negatieve manier moet gebeuren (zoals met voorbeelden die niets met AP te maken hebben om aan te tonen dat AP minder goed is en de manier die de ander gebruikt juist beter).
Er is imo geen beter of slechter (ja, extremen daargelaten, maar even uitgaande van liefhebbende ouders die het beste voor hebben met hun kind) en toch krijg ik hier nu het gevoel me te moeten verdedigen. Dat zal zeker ook voor een deel aan mij liggen, maar ook voor een deel aan de (manier van) posten.
Ik kwam er alleen maar mee omdat ik eraan moest denken toen ik in dit topic las en dacht dan is dat misschien wel een gevaar. Jij ging daar heel verhelderend op in voor mij en ik heb dat toen meteen erkend toch? Is dat dan zo gek overgekomen dat ik daarmee kwam. Ik zie het nu zoals jij het zo goed wist te verwoorden. Dat is toch fijn juist? Vind ik welquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:03 schreef oeke het volgende:
Ik sluit me aan bij Miss Sly. Ik wil best vertellen waarom ik voor bepaalde dingen kies. Maar de discussie gaat steeds over de uiterlijke kenmerken van AP.
Zoals in het voorbeeld van Groofsken en Snakelady, dat zijn volgens mij geen keuzes vanuit AP maar vanuit de ouder(s) die gevolgen hebben voor hoe het kind wordt. Het een lijkt me verwennerij of geen nee kunnen zeggen tegen je kind vanuit bv schuldgevoel en het andere klinkt als een moeder die haar eenzaamheid probeert op te vullen met haar kind.![]()
Beide gaan absoluut niet in op AP als manier om positief en luisterend om te gaan met je kind.
Kezz, ik houd ook niet van lijstjes, dus ik doe het ook niet volgens dat lijstje, ik doe dingen vanuit mijn gevoel, vanuit mijn kennis en vanuit mijn verleden. Dit lijstje staat er vooral zodat je een handvat hebt waar je over kan praten.
Ik wil graag de Gordon methode toepassen in de opvoeding, ik wil mijn kind de wereld laten ontdekken van bij zijn ouders dmv een draagdoek en ik wil graag borstvoeding geven omdat ik vind dat dat beter voor hem is (ivm allergieen van mijn lief), Wij slapen gedrieen in een ruimte, maar niet bij ons in bed, alleen af en toe. Ik wil de eerste 2 jaar geen suiker aan hem geven... en nog veel meer van deze dingen.
Mijn geliefde had eerder een draagdoek dan ik, we kibbelen over wie hem mag dragen, hij leest het boek over de Gordonmethode dat ik had gekregen, hij pikte het in, we hebben allebei 2 dagen oppasdienst de overige 3 dagen delen we samen in. En mijn lief zegt heel simpel: We zijn nu met zijn drieen.![]()
En sex, tja in al die landen waar ze met zijn allen in 1 kamertje wonen worden ook kinderen geboren. En veel zelfs! Bovendien een beetje creativiteit, daar word het alleen maar leuker van.
Daar heb je wel helemaal gelijk in ja, daarom zeg ik ook, sommige voeren het door in het extreme.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:03 schreef oeke het volgende:
Ik en het andere klinkt als een moeder die haar eenzaamheid probeert op te vullen met haar kind.![]()
Dat er vragenworden gesteld, vind ik neit erg. En ik wil ook best uitleggen waarom ik iets op een bepaalde manier doe of wil gaan doen. Ik wil me alleen niet hoeven verdedigen. Er zou geen lijstje in het topic hebben gestaan, als de modjes van OUD niet hadden gevonden dat het topic overbodig was, als we er niet een echt goede reden voor hadden; een alternatieve manier van opvoeden dus die een naam moet hebben. Dat hele lijstje had ik nog nooit gezien, en ik volg dat ook echt niet naar de letter. Ik volg mijn gevoel, en dat is zo totaal anders dan ik had verwacht dat het zou zijn. Ik heb een aansluiting bij een paar andere moeders hier, en allemaal voelen we ons in het voor ons bestemde topic niet thuis.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:05 schreef kezz het volgende:
[..]
ja dat snap ik wel en dan snap ik ook wel dat het vervelend is dat hier alsnog alllerlei vragen gesteld worden en dat dat dan weer heel negatief over komt.
dat is overigens niet mijn bedoeling, het spijt me als ik iemand voor het hoofd gestoten heb, echt.
want wat je zegt over beter of slechter geldt voor mij ook
Het is denk ik ook dat mijn kinderen al wat ouder zijn en ik heb gewoon niet zo veel vragen (meer) en ook niet zo de behoefte (meer) om vanalles te delen.
Voor veel mensen ( incl. ikzelf) is dit iets compleets nieuws en hebben hier nog nooit van gehoord.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit topic is ook niet gestart vanuit een hokjesgeest, integendeel.
We hadden het ook "bespreek hier alternatieve manieren om met je kind om te gaan en vraag alternatieve adviezen" maar dan was het zeker neit van de grond gekomen. Kennelijk moeten we dus OF een stickertje plakken op onze gevoelsmatige manier van opvoeden OF in het babietjestopic verdergaan met ons niet thuis voelen en adviezen krijgen waar je niets mee kunt.
Davinia, ik hoop dat het zo loopt en dat het straks wat bedaard. Op dit moment geen specifieke vraag, maar ik vraag me af of ik, als ik die op het moment had, zou stellen nu.
nou ja, dit dus, al pratend snap je de dingen beter toch?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:12 schreef snakelady het volgende:
[..]
Voor veel mensen ( incl. ikzelf) is dit iets compleets nieuws en hebben hier nog nooit van gehoord.
Dus we zijn nieuwsgierig en proberen ook kritische vragen te stellen om te kijken in hoevere dit doorgetrokken kan worden in het dagelijks leven.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het beoordeel/veroordeel, het is gewoon willen weten hoe het zit.
En zoals ik al schreef, kijk er nu milder tegenaan als in het begin van het eerste topic aangezien ik het nu beter begrijp.
Het was geen aanval naar jou ( of andere toe) maar gewoon puur nieuwsgierigheid.
Je hoeft toch niet meteen weg?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:03 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Oh, ik wist echt helemaal niet dat dat de insteek van dit topic was. Ik wil ook helemaal niet aanvallend ofzo reageren. Mijn excuses, ik dacht echt dat het gewoon puur over de theorie AP ging. Ik sta juist helemaal achter wat je zegt hoor wat ik dik gemaakt heb.
So, I'm gone.
Maar Miss, k denk echt dat dat ook door de titel komt. kan die niet veranderd worden dan?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet meteen weg?
En natuurlijk kan er ook over gepraat worden hoe zoiets dan ingevuld wordt. Ik ben over een hoop dingen zelf ook nog niet uit. Je kunt wel wat theoretische zaken bedenken, maar hoe dat in de praktijk uitpakt, moet je ook nog maar zien.
Maar goed, ik denk dat ik er maar mee stop, zoals gezegd schiet het topic zijn doel op deze manier voorbij en daar heb ik weinig zin in.
Ik zal het misschien wel verkeerd opgenomen hebben dan, maar in mijn optiek wordt nieuwsgierigheid niet geuit met een negatieve insteek, en dat is wel de manier waarop men in dit topic binnengerold komt. Er zijn weinig mensen die gewoon vragen "goh, hoe zou je dit of dat nou doen" maar de meesten komen met "nou, maar dat lukt toch nooit zo" of "je kind leert toch niets als je nooit nee zegt" en meer van dat soort opmerkingen met een negatieve lading.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:12 schreef snakelady het volgende:
Het was geen aanval naar jou ( of andere toe) maar gewoon puur nieuwsgierigheid.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:18 schreef Groofsken het volgende:
Hoewel ik me niet helemaal in de principes heb verdiept nog en me zelfs heel erg betrokken voel bij de manier waarop de hier meeschrijvende moeders het aanpakken, heb ik toch een tegenwoord of zoiets, denk ik...
Ik ken iemand die echt echt echt aan al die principes heeft voldaan, en toch is het in mijn ogen daar nu goed mis aan het gaan. En dat heb ik nog nooit bij iemand gedacht.
Kind is nu ver jaar oud, heeft drie jaar borstvoeding gehad, sliep en slaapt bij de ouders in bed, werd bij elke kik gepakt, gevolgd, getroost, enz. enz.... En voor de eerste maanden sta ik daarachter, maar ergens moet er wel wat verlegd worden volgens mij.
Dit meisje heeft nooit geleerd met 'nee' om te gaan, kan niet tegen frustratie, heeft thuis de touwtjes in handen, gewoon omdat ze haar bleven volgen in alles wat ze aangaf. Nooit een 'nee', nooit een 'even wachten schat', nooit 'ja meiske, je moet toch echt ook je brocoli opeten'. Altijd, oh, ze huilt, ze vindt het niet fijn, ze wil het anders, dus doen we het anders.
En natuurlijk doen jullie het allemaal goed, voelen jullie wel haarfijn aan waar en wanneer er toch echt niet met het kind meegegaan moet worden, dat huilen als ze wat ouder worden echt anders kan worden geïnterpreteerd in ieder geval meer divers, enz. enz....
Gevaarlijk post, I know. Maar ik moest het toch ook even gezegd hebben
.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:52 schreef oeke het volgende:
@Groofsken: Volgens mij doen die ouders niet aan AP, maar gewoon aan alles toegeven wat dat meisje wil. De dingen die jij opnoemt zijn vooral de uiterlijke kenmerken van AP. Tenminste in mijn ogen dan. Ik ben trouwens geen AP-er maar doe alles op mijn gevoel en dat blijkt daar dicht bij te liggen. Bijvoorbeeld bij de ouders slapen is dat een bewuste keus met een grond of is dat gewoon omdat ze geen nee kunnen zeggen tegen hun kind. Op welk gebied dan ook.
Vind je dit dan echt zo negatief?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:10 schreef Groofsken het volgende:
Je maakt een goed punt daar oeke, ik denk idd dat het gezin waar ik het over heb niet zozeer bewust heeft gekozen voor coslapen en misschien zelfs wel niet voor 3 jaar borstvoeding, maar inderdaad liep het zo, omdat ze geen nee konden/ wilden zeggen (ter compensatie van veel te hard/ veel werken, denk ik wel eens).
Besef wel dat het op internet anders kan overkomen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zal het misschien wel verkeerd opgenomen hebben dan, maar in mijn optiek wordt nieuwsgierigheid niet geuit met een negatieve insteek, en dat is wel de manier waarop men in dit topic binnengerold komt. Er zijn weinig mensen die gewoon vragen "goh, hoe zou je dit of dat nou doen" maar de meesten komen met "nou, maar dat lukt toch nooit zo" of "je kind leert toch niets als je nooit nee zegt" en meer van dat soort opmerkingen met een negatieve lading.
Nieuwsgierigheid is imo een positieve benadering, geen negatieve.
Gelukkig maar danquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:39 schreef oeke het volgende:
Groofsken, ik vind je reactie niet negatief.
Maar wat Miss Sly zegt, er was behoefte aan een topic waar je alternatieve manieren van opvoeden kan bespreken dan de gangbare. Bijvoorbeeld de regel om je kind eerst 5 minuten te laten huilen, dan troosten en dan 10 min, en troosten en dan 15 min. etc. Dat is iets waar ik niets mee kan. Hoe kan ik het slapen dan anders doen?
juist ja, dat kon ik zo snel in deze methode niet terugvinden maar dat is dus toch ook zo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:28 schreef cattie het volgende:
Snakelady, dat lijkt mij wel een AP benadering. Zo doe ik het ook. Want mi moet je niet alleen vertellen, maar je kind ook leren zelf na te denken.
hier sluit ik me bij aan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:45 schreef tessie het volgende:
Om nog even terug te komen op fv op verzoek....
Ik denk niet dat een baby gaat drinken als hij er echt geen zin in heeft hoor, dan laten ze het gewoon staan. En ´wij fv moeders´ laten onze baby´s heus niet huilen van de honger omdat het toevallig nog geen tijd is....
Mijn baby komt gewoon ongeveer elke 4 uur. Soms is het 3,5 uur en soms is het 4,5 uur, maar hij is gewoon wat dat betreft heel stipt. En dan krijgt hij een flesje. En daar heeft ie dan genoeg aan. En ja, hij slaapt ´s nachts door, van half 9 ´s avonds tot een uur of half 8 ´s ochtends. Dat is toch fijn voor ons dat het zo werkt? Ik begrijp niet zo goed waarom daar zo moeilijk over gedaan moet worden . Ik dring mijn kind niks op en ik ontzeg hem al helemaal niks omdat ik het toevallig makkelijk zou vinden om hem 4 flessen met 4 uur ertussen te geven. Zo is het ritme van mijn baby. Good for us toch?
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. In het peutertopic denk ik ook wel eens "Dat zou ik niet zo doen" en heb ik ook niet (even veel) aansluiting met iedereen. Dat kan toch ook niet? Met zo veel mensen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:42 schreef Raissa het volgende:
En daarom snap ik dus niet helemaal waarom het in een apart topic moet.. Als je een vraag stelt in het babietjestopic dan krijg je gewoon de ene keer wél een antwoord waar je iets mee kunt en de andere keer niet.. Als dan iedereen gewoon in het centrale topic post leren de mensen die niets doen met AP misschien ook nog wel dingen...?
nee.. ieder heeft zijn eigen manier van opvoeden. Wat de een goed vind vind de ander waardeloos, maar moed dat dan in een apart topic? Nee, vind ik niet.. maar ja, wie ben ik.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. In het peutertopic denk ik ook wel eens "Dat zou ik niet zo doen" en heb ik ook niet (even veel) aansluiting met iedereen. Dat kan toch ook niet? Met zo veel mensen.
En dit soort posts past toch prima in het babietjestopic? Daar leer je toch van? Van elkaar? Zo is het bij mij indertijd (en nog steeds eigenlijk) wel gegaan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:52 schreef p_iglet het volgende:
tsja en ik snap niet dat je je kind 4 maaltijden per dag geeft ipv wat meer kleinere. Gewoon omdat het biologisch gezien raar is om maar 4x per dag te eten. Voor volwassenen al, laat staan voor zo'n kleintje.
Grote maaltijden is een aangeleerd iets, dus wanneer je vanaf het begin vaak kleine flesjes geeft ipv zo groot mogelijk zodat hij/zij wel 3-4 uur volhoud. Dan zou 8x 100cc of 6x 150cc ipv 4x 200cc ook moeten werken. In theorie dan. Dat zal ook wel per baby verschillen. Net zoals dat er ook best bv kindjes zijn die het prima doen op 5-6 voedingen per dag ipv 10-12
bij fv mogen kindjes niet meer dan 1 liter krijgen vanwege de darmpjes...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:55 schreef Pvoesss het volgende:
Ik lees toch redelijk vaak over nog een half uurtje rekken of een flesje minder geven omdat ze nu max zoveel mogen krijgenOf hopen dat ze doorslapen tot het volgende drink moment
Was ook niet speciaal naar jou bedoeld P_iglet. Maar als voorbeeld dat het wmb niet allemaal in een apart topic hoeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:56 schreef p_iglet het volgende:
die post had wat mij betreft ook prima in het babietjes topic gekunt, maar was een reactie op tessie's post hier...
Vicky dat weten we nou wel, dat wil niet zeggen dat je dat in ieder topic waarin losse ritmes besproken wordne hoeft te vermelden en je tig keer hoeft te verdedigen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:57 schreef Vicky het volgende:
[..]
bij fv mogen kindjes niet meer dan 1 liter krijgen vanwege de darmpjes...
En ja, soms probeer ik het een half uurtje te rekken, maar dat heeft meer met haal en brengtijden van Amber te maken. Ik kan moeilijk lopend de fles geven.
Mijn kind is gewoon heel erg gebaat bij REGELMAAT en RITME. Zodra ik hiervan afwijk heb ik de poppen aan het dansen.
blijkbaar is dat wel nodig want er word maar op gehamerd dat het niet "goed" is om vaste tijden aan te houden...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:59 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Vicky dat weten we nou wel, dat wil niet zeggen dat je dat in ieder topic waarin losse ritmes besproken wordne hoeft te vermelden en je tig keer hoeft te verdedigen.
Als jou kind daarbij gebaad is en je luistert daarnaar dan is dat toch prima.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |