Je lijkt m'n vrouw wel.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:47 schreef Pvoesss het volgende:
Maar ik ga nu naar een biologische/eco kleding/spullen beurs.
Dan is het de snelste optie om een alternatief te bieden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dat dan structureel van:
- "Anna niet op de glazen tafel meppen met je vork"
- "Waarom niet"
- "Omdat dat herrie maakt en vervelend is"
- "Is leuk"
- "Zal best, maar dat vind IK niet"
Onder het eten?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:50 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Dan is het de snelste optie om een alternatief te bieden.
"als je herrie wil maken, kunnen we wel naar een andere tafel gaan en samen op tafel rammen met onze handjes en er een stom liedje bij zingen" zoiets
dat stond er niet bij!quote:
Echt? Is soms nee niet gewoon nee?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:50 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Dan is het de snelste optie om een alternatief te bieden.
"als je herrie wil maken, kunnen we wel naar een andere tafel gaan en samen op tafel rammen met onze handjes en er een stom liedje bij zingen" zoiets
Ik ook niet. Ik bemoei me dan ook niet met andermans opvoeding en ik heb nooit de behoefte om mijn wijze te verdedigen, t is ook nog nooit nodig geweest. Het belangrijkste is dat je kind gelukkig is lijkt me, en hoe je jezelf bij je manier van opvoeden voelt. klaaaar.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je lijkt m'n vrouw wel..
Nee, maar waarom ik het vraag... ik heb het idee dat iets als negatief opvoeden bijna niet voorkomt, afgezien van wat tokkies die hun kind bij het minste een grote bek of duw geven. Hele normale dingen zijn kennelijk opeens tot 'methode' verheven ofzo. Afgezien van wat praktische zaken zoals bv, wel of niet in bed slapen, zie ik Het Grote Verschil gewoon niet zo.
Anders heeft ze geen vork in handen he.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:52 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
dat stond er niet bij!
naja, het gaat om het idee, toch?
Maar dat zei je er niet bij dat dat een reden was waarom ze het niet mocht! JIj zei dat het was omdat jij het niet leuk vond. Maar nu komt de aap uit de mouwquote:
Oké met jouw antwoord kan ik meer dan met die van Pvoesss om eerlijk te zijn. Zoals jij het stelt is het vooral de aandacht (en daarmee afleiding) die er voor zorgt dat je kind niet weer die suikerpot omkiepert. Dat kan ik beter behappen dan aan zo'n kleintje vragen waarom het iets doet en uit leggen waarom het niet mag en er dan ook nog vanuit gaan dat ze dat allemaal al begrijpen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:45 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik probeer ook altijd uit te leggen, en ik heb het gevoel dat Eli vooral steun krijgt uit het feit DAT er uitgelegd wordt. ookal snapt hij niet wat ik zeg. (inmiddels snapt hij het meeste wel, maar daar had ik in het begin wel mn twijfels over) gewoon even rustig met hem zitten, stevig vasthouden, beetje slap ouwehoeren, en hij is weer rustig. de aandacht an sich doet ook al wonderen
En over dat uitleggen heb je ook "positief opvoeden" http://www.positiefopvoeden.nl/
mss ook interessant om ff door te bladeren.
Zo kan het ook maar met AP geef je handvatten aan hun gevoel (huhquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dat dan structureel van:
- "Anna niet op de glazen tafel meppen met je vork"
- "Waarom niet"
- "Omdat dat herrie maakt en vervelend is"
- "Is leuk"
- "Zal best, maar dat vind IK niet"
het gaat natuurlijk wel om hoe dat verschilt van een andere opvoedingsstijlquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:53 schreef pinquit het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik bemoei me dan ook niet met andermans opvoeding en ik heb nooit de behoefte om mijn wijze te verdedigen, t is ook nog nooit nodig geweest. Het belangrijkste is dat je kind gelukkig is lijkt me, en hoe je jezelf bij je manier van opvoeden voelt. klaaaar.
maar t ging hier natuurlijk ook niet over verschillende opvoedstijlen maar over AP
dat is zoquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:54 schreef Estrys het volgende:
[..]
het gaat natuurlijk wel om hoe dat verschilt van een andere opvoedingsstijl
Dat hoort er ook absoluut bij hoor. Dat heb ik hier in het begin ook hepost. (over het 10 stappen plan anders dan straffenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:53 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Oké met jouw antwoord kan ik meer dan met die van Pvoesss om eerlijk te zijn. Zoals jij het stelt is het vooral de aandacht (en daarmee afleiding) die er voor zorgt dat je kind niet weer die suikerpot omkiepert. Dat kan ik beter behappen dan aan zo'n kleintje vragen waarom het iets doet en uit leggen waarom het niet mag en er dan ook nog vanuit gaan dat ze dat allemaal al begrijpen.
Misschien neem ik het wat te letterlijk maar wat pvoesss zegt dat ze dan tegen haar kind zegt vind ik gewoon echt te moeilijk voor een dreumes om wat mee te kunnen.
Maar in hoeverre is dat dan weer AP? Volgens mij geeft elke ouder zijn kind wat anders in de handen als dat wat ze nu vast hebben net wat te kostbaar is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:57 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dat hoort er ook absoluut bij hoor. Dat heb ik hier in het begin ook hepost. (over het 10 stappen plan anders dan straffenen tegen estrys. Afleiding is ook zeker belangrijk
Het is wel nee, want ze mag nog steeds niet haar vork krom slaan op de tafel, maar de aandacht wordt er verder niet op gevestigd.quote:
Maar dan heb je ouders die willen dat het kind leert dat je aan tafel blijft zitten totdat iedereen klaar is... Maar dat is niet in de stijl van AP dan dus?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Het is wel nee, want ze mag nog steeds niet haar vork krom slaan op de tafel, maar de aandacht wordt er verder niet op gevestigd.
als eli alleenmaar aan het slaan is met zijn vork, vragen of hij klaar is met eten, en dan mag hij van tafel en daar net zoveel herrie maken als hij wil. (naja, soort van) aan tafel wordt er gegeten.
dan gaat eli altijd wel weer wat eten, of idd van tafel af om te spelen, in beide gevallen is er weer rust aan de tafel, en dat is toch het uiteindelijke doel?
Ik kan me deels wel vinden in wat punten van de methode, maar hierbij vraag ik me af of het soms niet goed is om de aandacht te vestigen op de nee. Het lijkt me voor een kind soms best goed op ook een nee te kunnen accepteren zondar dat dat evrzacht wordt met iets dat hij wel mag.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Het is wel nee, want ze mag nog steeds niet haar vork krom slaan op de tafel, maar de aandacht wordt er verder niet op gevestigd.
als eli alleenmaar aan het slaan is met zijn vork, vragen of hij klaar is met eten, en dan mag hij van tafel en daar net zoveel herrie maken als hij wil. (naja, soort van) aan tafel wordt er gegeten.
dan gaat eli altijd wel weer wat eten, of idd van tafel af om te spelen, in beide gevallen is er weer rust aan de tafel, en dat is toch het uiteindelijke doel?
(Al zie ik onze manier meer als positief opvoeden dan AP, maar het beestje moet een naampje hebben, toch?)
Bij ons is het uiteindelijk doel van eten aan tafel ehm, eten. Maar misschien is dat raar.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
Dat is imo hetzelfdequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:04 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik kan me deels wel vinden in wat punten van de methode, maar hierbij vraag ik me af of het soms niet goed is om de aandacht te vestigen op de nee. Het lijkt me voor een kind soms best goed op ook een nee te kunnen accepteren zondar dat dat evrzacht wordt met iets dat hij wel mag.
En het doel lijkt me nit rust aan tafel, maar gezellig met elkaar kunnen eten ook al mag je soms iets niet.
Maar zoals gezegd ben ik geen moeder.
Ehm nee. Rust aan tafel terwijl je kind ergens anders zit te spelen is wat anders dan samen aan tafel eten, ook al mag er iets nietquote:
Maar wij willen (noem het maar ouderwets) dat de kinderen aan tafel blijven tot iedereen klaar is met eten. Overigens als hier met bestek geslagen/gegooid word dan wordt er twee keer gewaarschuwd en de derde keer aan de andere kant van de tafel gelegd. Wordt ze boos dan schuift ze in de kinderstoel een metertje opzij om daarna weer aan tafel te schuiven om weer rustig te blijven zitten tot iedereen klaar is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
(Al zie ik onze manier meer als positief opvoeden dan AP, maar het beestje moet een naampje hebben, toch?)
Ik ga ook niet in discussie! Absoluut niet ik wil wel weten waarom.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:02 schreef E.T. het volgende:
Ik ben blijkbaar erg ouderwets (al pas ik weer wel in veel van de 'punten' van AP) ..
Hier is nog steeds regelmatig "nee is nee" en ook de "omdat ik het zeg" komt zeer regelmatig voorbij.
Als ik met drie kinderen moet gaan discussieren over waarom iets wel of niet mag, dan heb ik een extra dag aan tijd nodig
En ze is hoe oud?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:10 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik ga ook niet in discussie! Absoluut niet ik wil wel weten waarom.
Maar als iets niet mag dan mag het niet.
Als iets niet kan dan kan het niet. Maar ik wil wel weten waarom zij denkt dat het kan![]()
Misschien is haar gedachte heel logisch en kan ik aan de hand daarvan beter duidelijk maken waarom het een nee is.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:43 schreef Leandra het volgende:
Even een vraag, ik ga er vanuit dat de AP moeders dus ook niet blijven werken na de bevalling?
Anders is het lastig om je kind niet regelmatig en langdurig alleen te laten lijkt me.
Draait daar het hele attachment principe niet om?
Zelf zo positief mogelijk voor je kind zorgen, zodat het kind zich veilig en vertrouwd voelt?
[disclaimer] Dit is een vraag, geen waardeoordeel over wel of niet blijven werken na de bevalling [/disclaimer]
En moet het dan de moeder zijn die thuisblijft of mag het ook de vader zijn?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:25 schreef Leandra het volgende:
Als het niet nodig is dan dus de voorkeur voor zelf volledig zorgen als onderdeel van AP?
Volgens mij maakt het op zich weinig uit, ik denk dat een vader net zo goed kan zorgen, alleen het zogen zal wat lastiger gaanquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:29 schreef Ripley het volgende:
[..]
En moet het dan de moeder zijn die thuisblijft of mag het ook de vader zijn?
Misschien ligt het ook aan het kind zelf? Het ene kind is nieuwschieriger en gaat verder terwijl het andere kind genoeg heeft aan uitleg als het iets doet wat niet mag.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:19 schreef oeke het volgende:
Mijn neefje (bijna 5) en nichtje (bijna 3) worden ook zo opgevoed, met praten en uitleggen ed. Dat zijn geen verwende kinderen. Ze doen het enorm goed.
Af en toe hebben ze broer-zus ruzies, maar ik heb ze nog nooit op de grond zien liggen in de supermarkt huilend om een snoepje. Sterker nog, ze krijgen geen snoep/suiker.![]()
Ik praat nu al Ko de oren van zijn hoofd, en dat zal ik ook blijven doen. Vooral zijn gevoel erkennen is een belangrijke in mijn ogen. Zo leert hij ook welk gevoel hij mij laat zien en of dat klopt met wat hij zelf voelt.
Dit ook! Heel belangrijk, vind ik, ook de wisselwerking.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:19 schreef oeke het volgende:
Ik praat nu al Ko de oren van zijn hoofd, en dat zal ik ook blijven doen. Vooral zijn gevoel erkennen is een belangrijke in mijn ogen. Zo leert hij ook welk gevoel hij mij laat zien en of dat klopt met wat hij zelf voelt.
Hier gaat het dus om, je waarschuwt niet, je erkent het gevoel dat het kind heeft.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Misschien ligt het ook aan het kind zelf? Het ene kind is nieuwschieriger en gaat verder terwijl het andere kind genoeg heeft aan uitleg als het iets doet wat niet mag.
Ik had dus zelf als kind dus echt duidelijke grenzen nodig en dan moesten m'n ouders echt wat verder gaan dan 'nee, nu niet, want....'
Terwijl mijn zusje niet zo was. Die stopte dan ook meteen en hoefde echt niet keer op keer gewaarschuwd te worden.
Maar wat doe je nou als je kind na die uitleg het keer op keer toch blijft doen? Waarbij ze bij anderen dus op een strafstoeltje terecht komen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:01 schreef oeke het volgende:
[..]
Hier gaat het dus om, je waarschuwt niet, je erkent het gevoel dat het kind heeft.
Moeilijk om uit te leggen. AP heeft bijvoorbeeld ook geen strafbankje. Wat helemaal niet betekent dat dat kind alles mag. Je lost het alleen op een andere manier op. Die echt niet meer tijd kost dan gewoon nee zeggen.
Licht kritisch dus.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:17 schreef Estrys het volgende:
Hoe staan de papa's tegenover AP? Is ook een een interessante vraag.
Maar Yppy wil ook geen AP toepassen toch? Dat scheelt. Lijkt mij lastig als je als moeder het zo voelt en zo wilt doen maar je partner vindt het een hoop gezever en wilt een strafstoeltje.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Licht kritisch dus.. Maar ik heb het niet zo op 'methodes'.
Ik woonde in verschillende pleeggezinnen en internaten dus ken heel veel opvoedstijlenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:11 schreef bodpa09 het volgende:
[..]
Wat dan bijvoorbeeld? Wat vond je er (on)prettig aan?
Ik herken wel dingen hoor. Rapley hebben we geprobeerd, het uitleggen waarom gebeurt regelmatig, het dragen in een draagdoek... Maar ik geloof nooit zo in een receptenboek en dat het nauwkeurig volgen daarvan als generieke oplossing zou werken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:20 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Maar Yppy wil ook geen AP toepassen toch? Dat scheelt. Lijkt mij lastig als je als moeder het zo voelt en zo wilt doen maar je partner vindt het een hoop gezever en wilt een strafstoeltje.
Ik denk dat schaap er anders over denkt dat in. NIet geheel tegenovergesteld, hoor, maar wel wat andes. Hij is op vrijdag thuis en heeft dan dus de volledige zorg. Normaal doen we het samen. Maar wie ben ik om van hem te verlangen dat hij het op vrijdag op 'mijn'manier doet? Ik moet natuurlijk niet alleen mijn kinds gevoel en eigenheid erkennen, maar ookd at van mijn partner. Dus als het over hele belangrijke, grote zaken gaat, zullen we het erover hebben en samen tot een beslissing komen, en anders doen we het beide op onze manier. En dat zal Senna dan ook als zodanig leren, neem ik aan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:18 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Maar wat doe je nou als je kind na die uitleg het keer op keer toch blijft doen? Waarbij ze bij anderen dus op een strafstoeltje terecht komen?
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:23 schreef Rechterbal het volgende:
Attackment parenting is gewoon op een bepaalde manier opvoeden die de veilige hechting van een kind optimaliseert. Bij een beetje ouder gaat die hechting vanzelf.
Opvoeden om het te optimaliseren lijkt me dan ook overbodig.
Taal naziquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:25 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
hehe attackment, ik denk dat ik die maar oversla
Ik denk dat je een verkeerde quote te pakken hebt van mij want het is wel een antwoord op mijn vraag over wat als de papa er anders over denkt maar niet op mijn vraag wat je doet als je kind laks heeft aan je uitleg en toch gewoon verder gaat met het ongewenste gedrag.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat schaap er anders over denkt dat in. NIet geheel tegenovergesteld, hoor, maar wel wat andes. Hij is op vrijdag thuis en heeft dan dus de volledige zorg. Normaal doen we het samen. Maar wie ben ik om van hem te verlangen dat hij het op vrijdag op 'mijn'manier doet? Ik moet natuurlijk niet alleen mijn kinds gevoel en eigenheid erkennen, maar ookd at van mijn partner. Dus als het over hele belangrijke, grote zaken gaat, zullen we het erover hebben en samen tot een beslissing komen, en anders doen we het beide op onze manier. En dat zal Senna dan ook als zodanig leren, neem ik aan.
Ik haak er even op in.. Mijn vriend en ik overleggen iig wat we doen. en als de een zijn mening erg afwijkt van de ander dan zoeken we een middenweg.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:29 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerde quote te pakken hebt van mij want het is wel een antwoord op mijn vraag over wat als de papa er anders over denkt maar niet op mijn vraag wat je doet als je kind laks heeft aan je uitleg en toch gewoon verder gaat met het ongewenste gedrag.
Ik snap je antwoord maar wat nou als schaap haar tijdens zijn papa dag huilend op de gang zet om af te koelen omdat dit een prima methode is volgens hem?
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:38 schreef Estrys het volgende:
Ik heb er nog helemaal niet over nagedacht, over dat opvoedenmisschien eens tijd
Logisch. Ik vroeg me alleen oprecht af wat te doen als jij alleen wilt uitleggen en vriendlief wilt haar op de gang zetten. Het ligt zo ver uit elkaar dat het volgens mij voor je gevoel ook moeilijk is dan om een compromis te vinden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:32 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Ik haak er even op in.. Mijn vriend en ik overleggen iig wat we doen. en als de een zijn mening erg afwijkt van de ander dan zoeken we een middenweg.
ik neem aan dat je als ouder sowieso afspraken maakt over bepaalde 'regels'omdat je kind anders ook niet weet waar het aan toe is?
dan zet je je vriend op de gang!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Logisch. Ik vroeg me alleen oprecht af wat te doen als jij alleen wilt uitleggen en vriendlief wilt haar op de gang zetten. Het ligt zo ver uit elkaar dat het volgens mij voor je gevoel ook moeilijk is dan om een compromis te vinden.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:44 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Volgens ons CB: ''Krijgt fruitpap en groentenpap in stukjes."
Lurk meestal mee in OUD, maar het valt me op dat het van beide kanten gevoelig lijkt te liggen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:42 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik vind mezelf eigenlijk totaal niet 'alternatief'. Maar we krijgen dat dus wel regelmatig te horen van andere mensen. Wij doen veel dingen zoals samen slapen, dragen, borstvoeding, rapley,...eigenlijk gewoon omdat het veel makkelijker en minder vermoeiend is.
Ik krab mezelf ook wel regelmatig achter de oren als ik moeders hoor over gedoe met flesvoeding, het geld dat ze ervoor over hebben terwijl het zo makkelijk en gratis kan zijn, over kost wat kost in hun eigen bed slapen en dan zelf de hele nacht niet slapen, over groentenhapjes erin willen krijgen bij hele kleintjes, als ik mensen met buggy's zie zeulen...
Maar je kan er eigenlijk niets over zeggen, want het ligt blijkbaar erg gevoelig.
het ligt ook gevoelig, ik geef graag borstvoeding, ik vind het fijn, zij vind het fijn het is supergezond en het werkt voor ons. Ik draag mijn kindje omdat ook dat ontzettend fijn en kalmerend is voor haar..en het is goed tegen krampjes en reflux (en ik kan shoppen terwijl ik en beide handen vrij heb en geen gewurm met de buggy). Co-sleeping is voor mij erg praktisch omdat ik bv geef en haar zo bij me in bed kan nemen en terugleggen zonder al teveel moeite. En rapley, mja het geeft veel troep maar het is een investering..ze eet nu al meer verschillende dingen dan ikquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:52 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Lurk meestal mee in OUD, maar het valt me op dat het van beide kanten gevoelig lijkt te liggen.
Ik weet niet wat makkelijker is, flesvoeding of borstvoeding, in de buggy of in de draagdoek, bij de ouders in bed of alleen in het bedje enz enz. Daar is geen regel voor en bij elk kindje en bij elke moeder ligt dat anders.
Je moet gewoon doen waar je je fijn bij voelt en je niks aantrekken van wat anderen zeggen en denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook jullie adviezen en kijk op zaken vind ik heel waardevol om te lezen, ondanks dat ik lang niet altijd overal op reageer, gelezen en meegenomen in gedachten wordt het zeker!
nee dat begrijp ik wel, en daarom hoop ik ook dat dit een soort ernaast-topic wordt, net zoals het draagdoeken topic of het bv-topic snap je wat k bedoel? Dat je hier terecht kunt met specifieke vragen en ervaringen en dergelijke. Maar hou alsjeblieft niet je mond als ik een keer vraag van goh hoe pak ik dit nu aan? In het babytopic hoor! Want ik vind dat juist fijn om ook van dit soort methodes te horen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:57 schreef Pvoesss het volgende:
Huup het is niet zozeer denk ik dat we niet willen posten in het dreumes of baby topic maar soms wil je net iets vragen met een AP insteek en dan heb ik niets aan geef haar een timeout of ik laat haar 15 minuten huilen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |