met een B rijbewijs mag je niet eens zoveel mensen vervoeren ongeacht het aantal gordels dat aanwezig is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:02 schreef Byte_Me het volgende:
Ik vind het toch onverantwoord zo te rijden, aangezien er bijvoorbeeld niet genoeg gordels in de auto zitten.
8 passagiers magquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:04 schreef Salatrel het volgende:
[..]
met een B rijbewijs mag je niet eens zoveel mensen vervoeren ongeacht het aantal gordels dat aanwezig is.
Heel simpel, de chauffeur is verantwoordelijk voor de inzittenden. Jij laat de personen instappen, en jij bent diegene die gaat rijden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:02 schreef Byte_Me het volgende:
Ik werk voor een uitzendburo, en daarbij hoort ook het ophalen en naar huis brengen van collega's met een busje van het uitzendburo. In dit busje kunnen 9 personen (8 passagiers) vervoerd worden. Alleen komt het regelmatig voor dat ik 9 of zelfs 10 personen moet vervoeren. Ik heb hier al tegen geprotesteerd, waarop ik als antwoord kreeg dat eventuele boetes door het uitzendburo betaalt zullen worden.
Ik vind het toch onverantwoord zo te rijden, aangezien er bijvoorbeeld niet genoeg gordels in de auto zitten. Het is overigens wel zo dat de passagiers er geen problemen mee hebben. Maar nu vroeg ik me ineens af, wat als je betrokken raakt bij een ongeval? in hoeverre is de chauffeur verantwoordelijk voor het overschot aan passagiers en wat zouden de consequenties zijn?
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.quote:Ik heb hier al tegen geprotesteerd, waarop ik als antwoord kreeg dat eventuele boetes door het uitzendburo betaalt zullen worden.
Goed advies.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Dat... ik zou het uberhaupt niet voor mijn werk doen. Mocht er iets gebeuren en iemand voor zijn leven gekenmerkt zijn, dan mag jij voor de schade opdraaien.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Yep, totdat TS inderdaad een ongeluk krijgt met de bus en aansprakelijk wordt gesteld.....tis misschien een vreemde gedachte maar "regels" zijn er niet voor niets natuurlijk.......quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:13 schreef _GdR_ het volgende:
'regeltjes-mensen'
en wat buzz1291 zegt.
TS heeft wel de verantwoording voo 8/9/10 mensenlevens in dat busje.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:13 schreef _GdR_ het volgende:
'regeltjes-mensen'
en wat buzz1291 zegt.
Tenzij TS onder het vervoeren ook drugs gaat rijden met dat busje.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:46 schreef MaGNeT het volgende:
Als het misgaat kan het je meer gaan kosten dan dat dat baantje ooit zal opleveren...
Mensen die moeite hebben met regeltjesquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:13 schreef _GdR_ het volgende:
'regeltjes-mensen'
en wat buzz1291 zegt.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:01 schreef exode het volgende:
http://www.aartsadvocaten.nl/AARsite0004/jan200302.html
"Het huidige art. 7:658 BW heeft een tweetal hete hangijzers voor de getroffen werknemers van een verkeersongeval: ten eerste het verkeersongeval moet zich hebben voorgedaan in de uitoefening van werkzaamheden. Hier zijn twee redenen voor te bedenken. In de eerste plaats valt daarmee de kwestie binnen de werkingssfeer van de arbeidsovereenkomst, zodat de werkgever niet alleen recht van spreken heeft maar daarmee ook aanspreekbaar en potentieel aansprakelijk is geworden. In de tweede plaats ontleent de werkgever aan de uit de arbeidsovereenkomst voortvloeiende zorgplicht de bevoegdheid en verplichting om toezicht te houden en instructies te geven. De werkgever is dus slechts aansprakelijk voor de schade, indien hij is tekortgeschoten in die mate van zorg, welke redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. Van een dergelijke zorgplicht c.q. tekortschieten is (in beginsel) nadrukkelijk geen sprake, wanneer het ongeval is geschied in het privé-leven van de werknemer. De Hoge Raad heeft dit in een procedure bepaald. Het ging in dat arrest om een reclasseringsambtenaar die in zijn vrije tijd door een reclasseringscliënt werd aangevallen. Aangezien het buiten het werk plaatsvond kon de zwaargewonde reclasseringsambtenaar niet zijn werkgever op grond van art. 7:658 BW aansprakelijk stellen."
Denk niet dat TS hier veel aan heeft, want de reclasseringsambtenaar kon niet het gedrag van de cliënt beïnvloeden (of hij moet hem hebben uitgedaagd).quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:01 schreef exode het volgende:
http://www.aartsadvocaten.nl/AARsite0004/jan200302.html
"Het huidige art. 7:658 BW heeft een tweetal hete hangijzers voor de getroffen werknemers van een verkeersongeval: ten eerste het verkeersongeval moet zich hebben voorgedaan in de uitoefening van werkzaamheden. Hier zijn twee redenen voor te bedenken. In de eerste plaats valt daarmee de kwestie binnen de werkingssfeer van de arbeidsovereenkomst, zodat de werkgever niet alleen recht van spreken heeft maar daarmee ook aanspreekbaar en potentieel aansprakelijk is geworden. In de tweede plaats ontleent de werkgever aan de uit de arbeidsovereenkomst voortvloeiende zorgplicht de bevoegdheid en verplichting om toezicht te houden en instructies te geven. De werkgever is dus slechts aansprakelijk voor de schade, indien hij is tekortgeschoten in die mate van zorg, welke redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. Van een dergelijke zorgplicht c.q. tekortschieten is (in beginsel) nadrukkelijk geen sprake, wanneer het ongeval is geschied in het privé-leven van de werknemer. De Hoge Raad heeft dit in een procedure bepaald. Het ging in dat arrest om een reclasseringsambtenaar die in zijn vrije tijd door een reclasseringscliënt werd aangevallen. Aangezien het buiten het werk plaatsvond kon de zwaargewonde reclasseringsambtenaar niet zijn werkgever op grond van art. 7:658 BW aansprakelijk stellen."
Zie mijn post hierboven.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:08 schreef Kiefler het volgende:
[..]
Denk niet dat TS hier veel aan heeft, want de reclasseringsambtenaar kon niet het gedrag van de cliënt beïnvloeden (of hij moet hem hebben uitgedaagd).
De TS kan echter wél besluiten om niet meer dan 8 personen te vervoeren, als het vervoersmiddel het niet toelaat.
Dat dus.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Dit dus. Ze kunnen nu makkelijk lullen, maar als het bedrijf nu al laat zien hun regels niet al te nauw te nemen, zullen ze dat ongetwijfeld als de nood aan de man komt ook niet doen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Jij mag rijden met 8 passagiers en meer niet, wat het uitzendbureau ook zegt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:49 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Zelfs al zet het bedrijf zwart op wit dat zij alle gevolgen zullen dragen, dan nog zal dit niet juridisch sluitend zijn. Je blijft je eigen verantwoordelijkheid houden ten aanzien van je rijbewijs.
De overeenkomst zal door een eventuele rechter terzijde geschoven worden omdat deze in strijd is met de wet.
Je kunt in mijn optiek je werkgever hooguit aanbieden de boel te legaliseren door een andere bus aan te schaffen en een groot rijbewijs te halen, maar een andere mogelijkheid om het juridisch zuiver te houden is er eigenlijk niet.
Mijn advies: just say no.
Ik vraag me af, houdt een rechter dan geen rekening met de machtspositie van de werkgever in deze? Het lijkt me idd logisch dat een werkgever geen bevelen mag geven die tegen de wet ingaan. Maar zoals gezegd, TS raakt waarschijnlijk zijn baan kwijt als hij weigert. Is dan de enige optie dat TS gaat proberen om dat ontslag aan te vechten? Even los van de vraag of je uberhaupt voor zo'n bedrijf wilt werken en de toch vrij onwerkbare situatie die dan ongetwijfeld gaat ontstaan? In dat geval is het in ieder geval zinvol om op papier te krijgen dat zij de opdracht geven om meer mensen te vervoeren toch?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Een absolute DON'T DO THIS!
Als er wat gebeurt ben JIJ als bestuurder bewust in overtreding. Jij zal in zo'n geval altijd worden aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid, ongeacht wat er allemaal op papier is overeengekomen. Overeenkomsten in strijd met de wetgeving bestaan immers niet voor een rechter. Hooguit wordt een deel van de aansprakelijkheid (en schadekosten) doorgeschoven naar de werkgever, maar je zal er als bestuurder zeker niet ongeschonden vanaf komen als bij een ongeval ernstig letsel of erger ontstaat.
.
Verantwoordelijkheid en financiële gevolgen zijn twee totaal verschillende dingen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:55 schreef exode het volgende:
Nogmaals...je bent als berijder van het voertuig niet altijd aansprakelijk, sterker nog de werkgever draait steeds vaker op voor de kosten (materieel en fysiek) als het vervoer iets met je werk te maken heeft.
En wordt vervolgens ontslagen. Ik denk dat je het beste doet dit anoniem te melden bij de arbo dienst TS. Of vakbond.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:08 schreef Kiefler het volgende:
[..]
Denk niet dat TS hier veel aan heeft, want de reclasseringsambtenaar kon niet het gedrag van de cliënt beïnvloeden (of hij moet hem hebben uitgedaagd).
De TS kan echter wél besluiten om niet meer dan 8 personen te vervoeren, als het vervoersmiddel het niet toelaat.
Kan niet. Dit is geen grond voor ontslag.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 10:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
En wordt vervolgens ontslagen. Ik denk dat je het beste doet dit anoniem te melden bij de arbo dienst TS. Of vakbond.
Maar het is een uitzendbureau, dus ontslag is niet eens aan de orde waarschijnlijk, hij krijgt gewoon geen nieuwe opdrachten meer.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kan niet. Dit is geen grond voor ontslag.
Zoals ik het lees, werkt hij bij het uitzendbureau als uitzendkrachtenwegbrenger-en-ophaler.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:18 schreef anboni het volgende:
[..]
Maar het is een uitzendbureau, dus ontslag is niet eens aan de orde waarschijnlijk, hij krijgt gewoon geen nieuwe opdrachten meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |