abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:16:35 #76
277976 Dubbyeus
Also sprach..
pi_74223612
-edit
Het ergste moet nog komen..
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:16:57 #77
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_74223629
Het probleem is dat Tim voor de rechter verschijnt, terwijl volstrekt onduidelijk is of dat met de betreffende inbreker ook gaat gebeuren. Sterker nog, ze hebben geen idee waar hij is. De kans is dus groot dat deze inbreker niet wordt gestraft of dat deze zaak 'op de rol' wordt meegenomen als de inbreker uiteindelijk wellicht voor de rechter verschijnt.

Daar zit hem een stuk van het gevoel van gebrek aan rechtvaardigheid in deze zaak denk ik.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:18:27 #78
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_74223685
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:13 schreef Zith het volgende:

[..]

Inderdaad, daar zul je ook niets meer over horen want dan kan men niet meer zeiken op de rechters en het OM.
Het was een ironisch bedoelde opmerking. Deze zaak komt niet voor de rechter of wordt hooguit op de rol toegevoegd als de junk in kwestie weer eens voor de rechter staat. Ik heb een tijdje bij rechtzaken gezeten en ergerde me te pletter aan mensen die voor drie inbraken werden veroordeeld, terwijl hij er minstens dertig of veertig op zijn naam had staan. Als het iemand was met al een lang strafblad van soortgelijke zaken, werd de sfeer vaak zelfs wat lacherig.

Als ooit mocht blijken dat deze inbreker individueel wordt gestraft voor deze inbraak, slik ik bovenstaande opmerking graag in.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_74223730
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:03 schreef Iblis het volgende:
Waar wat jij blijkbaar niet wilt inzien is dat ik het belangrijk vind dat een rechter beslist of het een exces is of niet. En dus moet het voor de rechter komen.

Prima dat zo'n inbreker een zeker 'beroepsrisico' heeft, maar degene die beslist of zoiets onder beroepsrisico valt ís de rechter.
OF de wet. Als je het gewoon opneemt in de wet, hoeft de rechter dat niet meer te beslissen. De rechter beslist ook niet of 60 rijden in de bebouwde kom wel of geen overtreding is; dat is al gewoon bij wet geregeld.

Cruciaal zinnetje uit de OP: Een arts, die hem later die nacht onderzocht, stelde wat zwellingen vast, maar geen botbreuken. Kortom: niks ernstigs. Met de vaststelling van de arts is wat mij betreft de kous af.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:22:59 #80
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74223871
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Als mijn kinderen naar huis komen en jammeren dat ze een draai om hun oren hebben gekregen van de buurtwinkelier omdat ze daar aan het gappen waren kunnen ze er van mij nog eentje bij krijgen.
Dit is precies wat er mis in NL, als de winkelier dit namelijk doet geeft papa in het gros van de gevallen de kinderen geen straf, maar mept de winkelier een oog dicht-
Maar zoals ik zeg: Ik heb er ook geen moeite mee dat die winkelier een oorvijg geeft en ze de spullen afneemt (lijkt me vrij effectief zelfs). Maar als pa meent dat hij aangifte moet doen, dan moet je hem dat niet verbieden. Hem dát verbieden, zoals isogram wil, is de hele rechtstaat onderuit trappen.

En áls de rechter dan beslist dat de aangifte volstrekt kansloos was, dan mag wat mij betreft daar wel een sanctie opstaan, maar pas nadat de rechter beslist.

Als het verhaal dus zo is gegaan als de Telegraaf meldt, dan vind ik het ook absurd dat die inbreker aangifte doet, en ik hoop dat hij hard verliest, máár hem dat recht ontzeggen is je eigen rechten ten grave dragen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74223900
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:13 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Loop je soms mank?
Hij heeft wel gelijk....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:25:09 #82
230491 Zith
pls tip
pi_74223946
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:22 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar zoals ik zeg: Ik heb er ook geen moeite mee dat die winkelier een oorvijg geeft en ze de spullen afneemt (lijkt me vrij effectief zelfs). Maar als pa meent dat hij aangifte moet doen, dan moet je hem dat niet verbieden. Hem dát verbieden, zoals isogram wil, is de hele rechtstaat onderuit trappen.

En áls de rechter dan beslist dat de aangifte volstrekt kansloos was, dan mag wat mij betreft daar wel een sanctie opstaan, maar pas nadat de rechter beslist.

Als het verhaal dus zo is gegaan als de Telegraaf meldt, dan vind ik het ook absurd dat die inbreker aangifte doet, en ik hoop dat hij hard verliest, máár hem dat recht ontzeggen is je eigen rechten ten grave dragen.
prima post.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_74223954
Het punt is niet dat de inbreker aangifte heeft gedaan ..maar dat het gelijk heeft geleid heeft tot een dagvaardiging, Belachelijk vind ik dat.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_74224009
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:25 schreef qonmann het volgende:
Het punt is niet dat de inbreker aangifte heeft gedaan ..maar dat het gelijk heeft geleid heeft tot een dagvaardiging, Belachelijk vind ik dat.
Want?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:27:33 #85
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74224048
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:19 schreef isogram het volgende:

[..]

OF de wet. Als je het gewoon opneemt in de wet, hoeft de rechter dat niet meer te beslissen. De rechter beslist ook niet of 60 rijden in de bebouwde kom wel of geen overtreding is; dat is al gewoon bij wet geregeld.

Cruciaal zinnetje uit de OP: Een arts, die hem later die nacht onderzocht, stelde wat zwellingen vast, maar geen botbreuken. Kortom: niks ernstigs. Met de vaststelling van de arts is wat mij betreft de kous af.
En daarom mag jij geen wetten maken.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:29:28 #86
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74224110
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:19 schreef isogram het volgende:
En tóch kun je dat laten voorkomen als je het er niet mee eens bent. Wat jij wilt is per definitie iedereen die een boete krijgt laten betalen zonder verweer. Ook al is het vanwege een vervalst nummerbord, ook al is het vanwege een fout aan de meetapparatuur, ook al is het vanwege een vogel die de flitspaal triggerde, ook al was het terecht maar was het verkeersbord weg.

Jij zegt: degene die de overtreding begaat krijgt het nadeel van de twijfel. En die mag niet meer in beroep gaan.

En dát is het juist het onzinnige, dát is juist het gevaarlijke. En wat mij betreft is het dus ook prima dat op het nodeloos procederen van verkeersboetes en het opvragen van foto’s en frivole bezwaarschriften indienen een extra sanctie staat, maar de mogelijkheid moet er zijn en de rechter moet dat beslissen.
quote:
Nee, met de beslissing van de rechter is de kous pas af. Die vaststelling van die arts is belangrijk voor het bewijs, maar is niet wat maakt dat het af is. Natuurlijk kun je opnemen in de wet dat zoiets betekent dat iemand niet schuldig is, maar dan nog kun je niet voorkomen dat er een rechtzaak komt. En dat is wat jij wilt voorkomen. En dat kan alleen door je eigen basisrechten door de WC te spoelen.

Dus nogmaals, als het verhaal dus zo is als het in de Telegraaf staat, en die inbreker doet ondanks de vaststelling van die arts toch aangifte en lult een heel verhaal bij elkaar, dán vind ik dat daar een sanctie op mag staan, dan vind ik dat heel vervelend voor die jongen (want het is m.i. misbruik maken van het systeem om z’n slachtoffer te etteren), maar wil je een rechtssysteem houden dat waarin je basisrechten gegarandeerd zijn dan is zoiets de prijs die je moet betalen – want anders komt de schuldvraag niet meer bij de rechter te liggen!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:29:29 #87
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74224112
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:25 schreef qonmann het volgende:
De aanklacht kijkt nog niet naar de omstandigheden, die gaat slechts over het feit dat de ene mens een ander mens gemept heeft. Pas bij de dagvaardiging wordt gekeken waarom dat gebeurde en of dat excessief geweld was. Vervelend voor het slachtoffer, maar zo werkt een rechtstaat nu eenmaal. we moeten niet in willekeur vervallen, maar elke zaak hetzelfde behandelen, ook al voelt dat misschien onrechtvaardig.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_74224142
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:26 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Want?
Waarom zou je zo'n klacht in behandeling moeten nemen ?
Het is een afweging die gemaakt is, en m.i. een verkeerde.
Komt vaker voor.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_74224186
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:01 schreef Iblis het volgende:
Mijn probleem met jouw redenering is dat voor jou bij vooorbaat de zaak al beklonken is. Het is een wissewasje, Tim heeft goed gehandeld, de inbreker is schuldig, klaar.
Ik baseer me op de beschikbare informatie en die lijkt me overduidelijk. Of de man inderdaad bezig was om in te breken, beslist de rechter. Daar gaat het om, dat is de kern van deze zaak: dat die inbreker berecht wordt. Mocht vast komen te staan dat de man helemaal niet aan het inbreken was, dan wordt het misschien een ander verhaal.
quote:
Nogmaals, ik heb er geen moeite mee, dat, nadat de rechter zich erover heeft uitgesproken de inbreker, als hij om zo’n wissewasje aangifte doet, extra straf krijgt, maar wél dat een niet-rechter bij voorbaat al beslist dat het een wissewasje betreft.
Nogmaals: je kunt gewoon bij wet bepaalde grenzen vastleggen. Het uitdelen van een klap waarbij alleen een zwelling, geen botbreuk én geen lichamelijke schade optreedt, valt in de categorie wissewasje. Waarom een rechter belasten met iets dat de arts al simpel kon vaststellen?
quote:
Jij wil een groot stuk basisrechten wegnemen, maar trekt daarmee je eigen rechten onderuit. Het is gebaseerd op twee-dimensionaal beeld dat in een simpel ‘goed’ en ‘fout’ uiteen valt waarbij daders en slachtoffers bij voorbaat zonneklaar in die hokjes te duwen zijn, maar dat is een grove vereenvoudiging van een veel complexere samenloop van omstandigheden zoals die doorgaans het geval zijn.
Ik wil geen rechten wegnemen, ik wil rechten beperken. Iedereen heeft rechten; ook een inbreker die op heterdaad is betrapt. Maar als je wat klappen krijgt van iemand die je betrapt, is dat een beroepsrisico. De arts heeft simpel kunnen vaststellen dat er alleen een zwelling is en verder geen letsel. Niks ernstigs, niks dat een aanklacht rechtvaardigt. En al helemaal niks dat rechtvaardigt dat een rechter zich over dat aspect buigt en dat de gedupeerde zélf voor de rechter moet verschijnen.
quote:
De juwelier die een inbreker doodschoot deed dat uit noodweer. Maar, het complexe van de zaak was dat hij had nagelaten te zeggen dat hij de inbreker had neergeschoten, waardoor de politie niet wist dat de man lag dood te bloeden, daar in eerste instantie geen actie op ondernam, hij de man nog een trap na had gegeven, de inbreker uiteindelijk overleed, enz. enz.
Zucht... iemand willens en wetens laten doodbloeden, of dat zelfs bevorderen, lijkt me een vorm van excessief geweld. Wanneer er doden in het spel zijn, gelden compleet andere maatstaven dan in het geval waar dit topic over gaat. Het is echt compleet onzinnig om dit te behandelen, want iemand die dood is, kan geen aanklacht indienen omdat z'n ego gekrenkt is door de juwelier.
quote:
Al die nuances worden door jou in één keer plat gewalst, daar is geen plek voor met wetgeving waarbij één partij direct ‘het voordeel van de twijfel krijgt’.
Mijn pleidooi is dus om de wet zodanig in te richten dat de verweerder tot op zekere hoogte automatisch wél altijd het voordeel van de twijfel krijgt.
quote:
En nogmaals, ik snap best dat het voor die jongen heel naar is, maar uiteindelijk vind ik wel dat een rechter in zo'n zaak moet beslissen óf het een wisssewasje is, dat is wel de prijs die je betaalt voor een functionerend rechtssysteem.
In een goed functionerend rechtssysteem wordt iemand die een klap uitdeelt aan een inbreker (waarbij duidelijk vaststaat dat de inbreker slechts een zwelling heeft opgelopen en verder niets), per definitie NIET vervolgd voor het uitdelen van die klap, maar valt het onder het 'beroepsrisico' van de inbreker.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:32:16 #90
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_74224203
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:22 schreef Iblis het volgende:

[..]

In hoeverre verschilt dat van de huidige praktijk dan? Kansloze aangiftes worden aan de lopende band in de prullenbak gegooid, zonder ooit voor de rechter gebracht te worden. Ok, die hebben wel de mogelijkheid gehad om aangifte te doen, maar het resultaat is hetzelfde.

Het voorstel van Isogram betekent in feite niet meer dan een verdere aanscherping van wat kansloos is.
pi_74224223
In dit geval overvleugelt het misdrijf van Ben dusdanig de actie van Tim, dat wat mij betreft, die Ben zelf zijn eigen rechten heeft opgeheven. In zo'n geval moet een agent dit kunnen beslissen, helemaal als er getuigen bij zijn geweest. Dat zo'n Tim gedagvaard wordt is schandalig. De rechters hebben het druk zat met meer urgente gevallen, dunkt me.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:32:59 #92
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_74224238
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:13 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Loop je soms mank?
Niet meer, hoezo?

Iso mag nooit een belangerijke positie gaan bekleden met zijn gevaarlijke ideeen
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:35:34 #93
262 Re
Kiss & Swallow
pi_74224353
ik kan naturlijk op straat een willekeurige voorbijganger helemaal kapotslaan en daarna beschuldigen van diefstal van mijn fiets, daar kan ik ook nog een getuige bij vinden natuurlijk...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:35:42 #94
230491 Zith
pls tip
pi_74224359
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:31 schreef isogram het volgende:

[..]

Nogmaals: je kunt gewoon bij wet bepaalde grenzen vastleggen. Het uitdelen van een klap waarbij alleen een zwelling, geen botbreuk én geen lichamelijke schade optreedt, valt in de categorie wissewasje. Waarom een rechter belasten met iets dat de arts al simpel kon vaststellen?
omdat artsen geen rechters zijn??
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_74224364
quote:

[..]

En nogmaals, ik snap best dat het voor die jongen heel naar is, maar uiteindelijk vind ik wel dat een rechter in zo’n zaak moet beslissen óf het een wisssewasje is, dat is wel de prijs die je betaalt voor een functionerend rechtssysteem.
De vraag is waarom het OM deze zaak voor de rechter wil krijgen. Het is alsof het OM elke zaak waarin sprake is van noodweer wil vervolgen. En dat stoort heel veel mensen.
pi_74224378
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Dwersdriever het volgende:
Het probleem is dat Tim voor de rechter verschijnt, terwijl volstrekt onduidelijk is of dat met de betreffende inbreker ook gaat gebeuren. Sterker nog, ze hebben geen idee waar hij is. De kans is dus groot dat deze inbreker niet wordt gestraft of dat deze zaak 'op de rol' wordt meegenomen als de inbreker uiteindelijk wellicht voor de rechter verschijnt. Daar zit hem een stuk van het gevoel van gebrek aan rechtvaardigheid in deze zaak denk ik.
Dat maakt deze zaak inderdaad nog meer bizar dan hij al is. Om nog even terug te komen op het 'goed functionerende rechtssysteem' van Iblis: in een goed functionerend rechtssysteem kan een verdachte van een vergrijp niet voortvluchtig zijn, een aanklacht tegen het slachtoffer indienen om vervolgens vanaf zijn geheime schuilplaats toe te zien dat het slachtoffer zich voor de rechter mag verantwoorden. Dat is de wereld op z'n kop en heeft meer weg van een bananenrepubliek dan van een rechtsstaat.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:38:03 #97
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74224446
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:32 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

In hoeverre verschilt dat van de huidige praktijk dan? Kansloze aangiftes worden aan de lopende band in de prullenbak gegooid, zonder ooit voor de rechter gebracht te worden. Ok, die hebben wel de mogelijkheid gehad om aangifte te doen, maar het resultaat is hetzelfde.

Het voorstel van Isogram betekent in feite niet meer dan een verdere aanscherping van wat kansloos is.
Het klopt wat je zegt. Meestal geldt bij dit soort zaken dat de feiten een stuk minder helder liggen dan uit zo’n Telegraafartikel blijkt, en dat het mede daarom voor de rechter komt.

Desondanks, je kunt in beroep gaan tegen niet-vervolging (is ook bij Wilders gebeurt), en dan alsnog de politie dwingen die aangifte serieus te nemen. (Of nog harder het deksel op je neus krijgen).

En als je, wat isogram wilt, het totaal onmogelijk wilt maken aangifte te doen, dan trap je uiteindelijk je eigen glazen in.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:39:12 #98
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74224479
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:32 schreef Big-Ern het volgende:
In dit geval overvleugelt het misdrijf van Ben dusdanig de actie van Tim, dat wat mij betreft, die Ben zelf zijn eigen rechten heeft opgeheven. In zo'n geval moet een agent dit kunnen beslissen, helemaal als er getuigen bij zijn geweest. Dat zo'n Tim gedagvaard wordt is schandalig. De rechters hebben het druk zat met meer urgente gevallen, dunkt me.
Het is niet de bedoeling dat agenten recht gaan spreken. daar hebben we rechters voor. En getuigen zijn al helemaal geen betrouwbare bron van informatie.
pi_74224482
Het vreemdste in dit verhaal vind ik eigenlijk dat het 'een halfuurtje' duurt voordat de politie ter plaatse is als er een heterdaadje met burgerarrest is.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:40:32 #100
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74224526
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:35 schreef nikk het volgende:

[..]

De vraag is waarom het OM deze zaak voor de rechter wil krijgen. Het is alsof het OM elke zaak waarin sprake is van noodweer wil vervolgen. En dat stoort heel veel mensen.
Rechters en het OM behoren zich dan ook niets aan te trekken van wat veel mensen stoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')