quote:
BOOGERD BEGINT EIGEN PLOEG
door Raymond Kerckhoffs en Hans Ruggenberg
WILLEMSTAD - Michael Boogerd keert terug in de wielersport. Twee jaar nadat hij op Curaçao definitief afscheid nam als actieve renner, maakte hij gisteren bekend dat hij vanaf 2011 met een eigen ploeg in het peloton terugkeert.
Fietsenfabrikant Specialized benaderde de oud-renner om een Continentale opleidingsploeg in Nederland op te zetten. Als sportief manager gaat Boogerd daar volgend jaar mee aan de slag door jonge talenten te scouten.
"Dit is een enorme uitdaging. Ik begin vanaf nul om zodoende een gedegen organisatie neer te kunnen zetten. In eerste instantie willen we talenten een goed programma laten rijden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen om naar de grote ploegen over te stappen", aldus Boogerd. "
"Samen met Marco Goudswaard van Wielerland die het plan heeft opgezet gaan we nu sponsors benaderen om een budget van ongeveer een half miljoen voor het eerste jaar rond te krijgen. Op termijn is onze ambitie om uit te groeien naar een ProTour-formatie, maar ik realiseer me dat je in de ontwikkeling van zo`n ploeg stap voor stap moet zetten.”
quote:
Michael Boogerd start met Specialized eigen Continentale wielerploeg
Met een gedegen plan start Michael Boogerd in 2011 zijn eigen wielerploeg. Net onder het niveau van Skil-Shimano en Vacansoleil verschijnt de Hagenaar met een Continentale-formatie in het peloton. Zijn ploeg gaat met renners tussen 19 en 23 jaar onder andere de strijd aan met de opleidingsploeg van Rabobank. "Ik begin letterlijk vanaf nul. Ik ga jonge talenten opsporen, hen een kans geven en dan verder begeleiden, zodat ze naar een van de grote profploegen kunnen overstappen. Dat worden de eerste doelstellingen", onthulde Boogerd vanaf een zonovergoten zandstrand.
:
Op Curaçao, waar Boogerd voor de Amstel Curaçao Race verblijft, hoorde Nederlands beste renner van het laatste decennium het goede nieuws. Fietsfabrikant Specialized gaf Boogerd groen licht om de ploeg te starten en wordt de komende jaren materiaalsponsor van het team. "Specialized heeft al topploegen met Saxo Bank en QuickStep, maar wilde in Nederland ook graag met een ploeg verschijnen. Het bedrijf heeft vertrouwen in het plan dat ik gepresenteerd heb, waardoor ik nu echt aan de slag kan", aldus Boogerd.
Met Marco Goudswaard van [Wielerland.nl] (die een coördinerende rol voor de ploeg vervult) start Boogerd nu een zoektocht naar sponsors. Het budget bedraagt ongeveer 600.000 euro, waarmee de ploeg zowel een aantrekkelijk nationaal als internationaal programma kan rijden. De nieuwe wielerploeg kan voor wedstrijden als Dwars door Vlaanderen, Brabantse Pijl en onder andere de Ster Elektrotoer uitgenodigd worden en daar de strijd aangaan met de allerbeste profs. Twee grote bedrijven hebben zich al gemeld en de eerste afspraken zijn ingepland.
Twee jaar lang onderzocht Boogerd wat hij met zijn leven na zijn wielercarrière wilde. Hij werkte voor televisie, in de public relations en voor wedstrijdorganisatoren, waarna hij een masteropleiding op de Johan Cruyff Acamedy succesvol afrondde. "De afgelopen periode werd mij duidelijk dat mijn hart nog altijd in de wielersport ligt en dat ik het liefst bij een ploeg werk. Het is een hele grote uitdaging om zelf iets op te starten. Ik begin klein, maar denk dat dit voor mijzelf ook de beste leerschool is. In deze tijd staan de bedrijven ook niet in de rij om tien miljoen euro in de wielersport te investeren. Door zelf een goede organisatie op te bouwen, vind ik de komende jaren misschien wel zo'n geldschieter."
Het komend jaar gaat Boogerd geregeld mee met wielerclub Wielerland om op die manier veel junioren- en beloftenwedstrijden te zien. ,,Het scouten van renners wordt een van mijn taken, maar ook het opzetten van de ploeg vergt veel tijd. Natuurlijk heb ik de ambitie ooit een grote ploeg op te starten, maar je moet niks forceren. Jonathan Vaughters is ook met een Continentale-ploeg begonnen en heeft inmiddels met Garmin een van de beste teams van de wereld."
Boogerd is overtuigd dat Nederland heel veel wielertalent herbergt. "De beste periode in het Nederlandse wielrennen was eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Bij de amateurs gingen ploegen als Gazelle, Amstel Bier, Jan van Erp en Jo van Aarle de strijd met elkaar aan. Nu steekt de opleidingsploeg van Rabobank er met kop en schouders bovenuit. Ik denk dat meer concurrentie de ontwikkeling van de talenten ondersteunt."
De oud-wielrenner is zelfverzekerd over de nieuwe functie. "Ik ben vijftien jaar prof geweest. Naast de nodige ervaring weet ik hoe een ploeg reilt of zeilt. In de twee jaar dat ik gestopt ben, heb ik de sport van een andere kant kunnen bekijken. Ook mijn opleiding heeft me een andere kant laten zien. Het afgelopen jaar hield ik me al met enkele talenten bezig. Zo heb ik Joost van Leijen bij Vacansoleil kunnen onderbrengen."
Naast de wielerploeg werken Boogerd en Goudwaard ook aan een jeugdfietsplan. Samen met de KNWU, Rabobank, Vacansoleil en Spezialized willen ze de jeugd de mogelijkheid bieden fietsen te huren. "Voor gezinnen die niet veel te besteden hebben, is de wielersport erg duur. Via alle Specialized-dealers in Nederland komt straks de mogelijkheid een fiets voor vijftig euro te huren. Jongeren die serieus met de sport bezig zijn, krijgen dan ook wielerkleding via Rabobank en Vacansoleil gratis, terwijl ze een licentie, helm en schoenen krijgen aangeboden", benadrukt Goudswaard.
Boogerd: "Het startschot voor een breed opgezet wielerplan is nu gegeven. Stapje voor stapje zetten we dit op. Het ontwikkelen van Nederlands wielertalent is onze grote drijfveer."
Hopen dat het lukt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé