Ik vraag me trouwens af aan wie dit ligt. de hoogbegaafde of het onvermogen van de ' normale' mensen om open te staan voor iemand die anders denkt dan zij..quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:34 schreef Sander het volgende:
* Iedereen vindt me een nerd.
* Ik kan niet met mensen omgaan
* Ik ben 22 en maagd
* Ik kan niet lachen om flauwe grapkes
Misschien komt het omdat ik laagbegaafd ben, maar ik zie dat het onderzoek alleen gaat over verschillen in bepaalde gebieden tussen mensen met een hoog en gemiddeld i.q.. Ergens zeg je zelf dat hoog i.q. niet gelijk staat aan hoogbegaafdheid. De enige link die je eventueel kan leggen is dat een hoog i.q. een voorwaarde is voor hoogbegaafdheid maar ja, dat wil niet zeggen dat de hersenen van iemand die een hoog i.q. bezit en iemand die hoogbegaafd is op identieke wijze werken. Dus wat zegt dat artikel dan eigenlijk over hoogbegaafden?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:53 schreef kahlie het volgende:
[..]
In dat geval, als je te lui bent om zelf even te googlen, vanaf de Scientific Commons:
Spatial working memory and intelligence: biological correlates (2001)
[..]
Conclusie van dat onderzoek, maar zoals al gezegd, er zijn ook andere onderzoeken die andere resultaten laten zien. Ze zouden een keer een groot onderzoek met een grote groep moeten doen, maar er valt niets aan te verdienen, dus krijg je allemaal onderzoeken met 24 mensen enzo.
* mierenneuker, het is nooit goed genoegquote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:03 schreef Lotusss het volgende:
Vind de teksten in de OP nogal misleidend.
Waar het om gaat is jouw "subjectiviteit". In je OP zet je alleen maar positieve dingen waar iedereen zich wel een beetje in herkent of wil herkennen. Mocht je allemaal negatieve dingen neerzetten, dan zien ineens een stuk minder mensen overeenkomsten met het profiel waar de de dingen op slaan.
Het is een beetje als met horoscopen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:38 schreef LesStroud het volgende:
Ik herkende mijzelf bij 18 van deze punten.., en jullie?
Beetje populair komen doen hè MET JE AFBEELDING! Wat denk je wel niet dat je bent? Hoogbegaafd of zo?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:56 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Het is een beetje als met horoscopen.
Bovendien:
[ afbeelding ]
http://xkcd.com/610/
Geen flauw idee. Ik verzon maar wat. Je gaat voorbij aan mijn punt.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:55 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af aan wie dit ligt. de hoogbegaafde of het onvermogen van de ' normale' mensen om open te staan voor iemand die anders denkt dan zij..
Niet waar ik vandaan kom.quote:Hetzelfde geldt voor pesten. Wordt je gepest dan ben jij een probleemgeval, dan ben jij niet sociaal.
Eens. Maar nogmaals, je gaat voorbij aan mijn punt.quote:Maar het probleem ligt toch bij de kinderen die pesten. Die zijn niet sociaal, vind ik dan, die hebben een onvermogen om met alle kinderen normaal om te gaan.
Misschien moet je het lezen en dan meer dan alleen de samenvatting/eindconclusie. Er wordt later ook gesproken over 'gifted', het engelse woord voor hoogbegaafdheid. Als je echt meer van het onderwerp wilt weten dan zul je meer moeten googlen, andere onderzoeken ook moeten lezen etc. etc.. Je zou bijvoorbeeld ook het boek: "How the gifted brain works" kunnen lezen, dat staat ook vol met referenties naar onderzoeken. Dan krijg je pas een behoorlijk beeld over wat de onderzoeken zeggen over de hersenen van hoogbegaafden.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Misschien komt het omdat ik laagbegaafd ben, maar ik zie dat het onderzoek alleen gaat over verschillen in bepaalde gebieden tussen mensen met een hoog en gemiddeld i.q.. Ergens zeg je zelf dat hoog i.q. niet gelijk staat aan hoogbegaafdheid. De enige link die je eventueel kan leggen is dat een hoog i.q. een voorwaarde is voor hoogbegaafdheid maar ja, dat wil niet zeggen dat de hersenen van iemand die een hoog i.q. bezit en iemand die hoogbegaafd is op identieke wijze werken. Dus wat zegt dat artikel dan eigenlijk over hoogbegaafden?
Deze herken ik wel. Ga ik nu dood?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:38 schreef LesStroud het volgende:
* perfectionistic and sets high standards for self and others
* has strong moral convictions
* is highly sensitive, perceptive or insightful
* fascinated by words or an avid reader
* is very curious
* has an unusual sense of humour
* a good problem solver
* has a vivid and rich imagination
* questions rules or authority
* has unusual ideas or connects seemingly unrelated ideas
* thrives on challenge
* learns new things rapidly
* has a good long-term memory
* feels overwhelmed by many interests and abilities
* is very compassionate
* feels outrage at moral breaches that the rest of the world seems to take for granted
* has passionate, intense feelings
* has a great deal of energy
* can't switch off thinking
* feels driven by creativity
* loves ideas and ardent discussion
* needs periods of contemplation
* is very perceptive
Ik heb er een paar opgenoemd in de post hierboven.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 07:29 schreef Sander het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Ik verzon maar wat. Je gaat voorbij aan mijn punt.
[..]
Niet waar ik vandaan kom.
[..]
Eens. Maar nogmaals, je gaat voorbij aan mijn punt.
Noem nou eens vijftien negatieve punten aan hoogbegaafd zijn. Vijftien dingen waarvan mensen niet graag zeggen dat ze dat ook graag hebben. Kijk nou eens hoeveel hoogbegaafden je dan uit het publiek haalt.
quote:http://www.denkenoverdenk(...)iftedness-scale.html
Characteristics of Giftedness Scale:
A Review of the Literature
Linda Kreger Silverman
From a developmental perspective, the characteristics associated with giftedness become apparent early in life. The following list of descriptors has been used successfully for nearly 19 years at the Gifted Development Center to predict performance in the superior and gifted ranges of the Stanford-Binet Intelligence Scale (Silverman, Chitwood & Waters, 1986), WISC-III, and other standardized intelligence tests. The Characteristics of Giftedness Scale was designed specifically for parents as part of a phone intake procedure. It was developed as a result of research findings and clinical observations, as well as many years of teaching experience with this population.
The descriptors were selected according to the following criteria:
* Representative of the majority of children assessed
* Descriptive of children with various talents
* Appropriate at varying degrees of ability
* Applicable to a wide age range
* Generalizable to children of different socio-economic and cultural backgrounds
* Easily observed in the home environment
* Brief and clearly worded for ease of interpretation by parents
Several studies were conducted between 1981 and 1986 to determine the validity of this set of characteristics, and the list has been refined to incorporate the research findings. The following 25 characteristics have resulted:
Characteristics of Giftedness Scale
1. Good problem solving/reasoning abilities
2. Rapid learning ability
3. Extensive vocabulary
4. Excellent memory
5. Long attention span
6. Personal sensitivity
7. Compassion for others
8. Perfectionism
9. Intensity
10. Moral sensitivity
11. Unusual curiosity
12. Perseverant when interested
13. High degree of energy
14. Preference for older companions
15. Wide range of interests
16. Great sense of humor
17. Early or avid reading ability
18. Concerned with justice, fairness
19. At times, judgment seems mature for age
20. Keen powers of observation
21. Vivid imagination
22. High degree of creativity
23. Tends to question authority
24. Shows ability with numbers
25. Good at jigsaw puzzles
If a child demonstrates more than three-fourths of these traits, it is likely that he or she is gifted. In a study by Rogers (1986), the following characteristics clearly differentiated the development of 38 gifted and 42 average third and fourth graders (p. < .01): rapid learning ability; extensive vocabulary; good memory; long attention span; perfectionism; preference for older companions; sophisticated sense of humor; early interest in books; ability in puzzles and mazes; maturity; curiosity; perseverance; and keen powers of observation. (See Table 1.)
A pilot study (Silverman, Rogers, & Waters, 1982) was conducted with 16 families (both parents) at a school for the gifted, using similar questions in an open-ended, narrative format. Among the traits that surfaced in the pilot study in a relatively high frequency of cases were compassion, sensitivity, and high levels of activity.
wat erg voor je dat je zo'n triest leven hebt. en nee dat is niet spottend, heb oprecht medeleven...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:34 schreef Sander het volgende:
Het zijn allemaal positieve punten. Allemaal van die dingen van "ja natuurlijk heb ik dat", of het nou waar is of niet. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar dit gaat over hoogbegaafd zijn geloof ik?
Doe nog eens zo'n lijstje, maar dan met 20 negatieve punten. Kijken hoeveel mensen dan nog hoogbegaafd zijn:
* Iedereen vindt me een nerd.
* Ik kan niet met mensen omgaan
* Ik ben 22 en maagd
* Ik kan niet lachen om flauwe grapkes
etc etc. Ben benieuwd...
Op de spoiler in pagina 1 klikken voor de naam van het ' etiketje'quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |