abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:21:02 #51
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74205323
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:03 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Is daar trouwens een test van?
Uiteraard...
pi_74205435
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:12 schreef tomtomkortom het volgende:

[..]

Dat is dan wel heel raar dan. Een psychiater die mij er op getest heeft en de diagnose gesteld heeft.
Mijn oom (heel toevallig) heeft zich kortgeleden ook laten testen op HSP. Geen bewijs, maar, er zijn tal van boeken over geschreven. Ik weet dat het bestaat (en welke naam het ook mag dragen), ik weet het, omdat ik het voel.
HSP is niet opgenomen in het DSM-IV en is dus geen geaccepteerde psychologische diagnose. Er bestaan geen harde criteria voor de diagnose HSP. Op dit moment staat HSP gelijk aan een karaktertrek en is dus niet te vergelijken met hoogbegaafdheid, vandaar mijn kritiek op jouw post.

Er zijn ook duizende boeken geschreven over aliens, dus die bestaan dan ook maar, en al die boeken zijn waar? Misschien bestaat er buitenaards leven, maar er is tot op heden weinig bewijs voor. Ik sta open voor het feit dat ze misschien wel langskomen ooit
pi_74205580
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

45% van deze data is voor 89% uit mijn duim gezogen! Bronvermelding gaarne!
Je kon de al eerder neergezette curve niet lezen? Aangezien hoogbegaafdheid een IQ van over de 130 verondersteld zou dat dus neerkomen op: 2.14% + 0.13%. Niet alle mensen met dit IQ zullen ook hoogbegaafd zijn (vanwege de andere citeria). En deze curve is natuurlijk zelf ook een schatting, van hoe wij denken dat het IQ verspreid is over de mensheid. Dus zeggen we meestal grof gezegd dat het tussen de 1% en de 3% zal liggen in Nederland.
  † In Memoriam † donderdag 29 oktober 2009 @ 22:31:21 #54
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_74205906
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:25 schreef kahlie het volgende:

[..]

Je kon de al eerder neergezette curve niet lezen? Aangezien hoogbegaafdheid een IQ van over de 130 verondersteld zou dat dus neerkomen op: 2.14% + 0.13%. Niet alle mensen met dit IQ zullen ook hoogbegaafd zijn (vanwege de andere citeria). En deze curve is natuurlijk zelf ook een schatting, van hoe wij denken dat het IQ verspreid is over de mensheid. Dus zeggen we meestal grof gezegd dat het tussen de 1% en de 3% zal liggen in Nederland.
Alsof het bezitten van een hoog iq = hoogbegaafheid. Veronderstelling, schatting van een schatting! Dat zijn harde feiten zeg!
pi_74205921
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:21 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Uiteraard...
When it comes to survival..
pi_74206012
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 21:44 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Jij ook al?

Samen biertje drinken?
Ja, gezellig! Autisten/Asperge-lijders/Sociaal zwakbegaafden, of wat die test ook mag betekenen onder elkaar.
pi_74206018
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:10 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Dus niet herkenning voor jezelf maar herkenning door anderen.
Voornamelijk wel, vandaar dat ook bijvoorbeeld Pharos (belangenvereniging van ouders van hoogbegaafden) een lijst met signalen van mogelijke hoogbegaafdheid op de website heeft staan en er ook meerdere signaleringslijsten zijn voor het onderwijs.

Er zijn ook weleens oudere hoogbegaafden die er vanwege zo'n lijst of vanwege hun kind achterkomen dat ze eigenlijk hoogbegaafd zijn en dus ook zich officieel laten testen. Oudere mensen die bijvoorbeeld een ambacht zijn gaan doen kunnen soms heel verbaasd zijn dat ze eigenlijk heel veel en snel kunnen leren.
pi_74206028
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:31 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Alsof het bezitten van een hoog iq = hoogbegaafheid.
Ja wat is het dan, 2 meter lang zijn?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:34:39 #59
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_74206060
Het zijn allemaal positieve punten. Allemaal van die dingen van "ja natuurlijk heb ik dat", of het nou waar is of niet. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar dit gaat over hoogbegaafd zijn geloof ik?

Doe nog eens zo'n lijstje, maar dan met 20 negatieve punten. Kijken hoeveel mensen dan nog hoogbegaafd zijn:

* Iedereen vindt me een nerd.
* Ik kan niet met mensen omgaan
* Ik ben 22 en maagd
* Ik kan niet lachen om flauwe grapkes

etc etc. Ben benieuwd...
  † In Memoriam † donderdag 29 oktober 2009 @ 22:35:40 #60
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_74206105
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:34 schreef Sander het volgende:
Het zijn allemaal positieve punten. Allemaal van die dingen van "ja natuurlijk heb ik dat", of het nou waar is of niet. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar dit gaat over hoogbegaafd zijn geloof ik?

Doe nog eens zo'n lijstje, maar dan met 20 negatieve punten. Kijken hoeveel mensen dan nog hoogbegaafd zijn:

* Ik ben 22 en maagd

etc etc. Ben benieuwd...
Volgens die lijst ben jij denk ik wel hoogbegaafd
pi_74206129
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:31 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Alsof het bezitten van een hoog iq = hoogbegaafheid. Veronderstelling, schatting van een schatting! Dat zijn harde feiten zeg!
Je kunt ook al niet lezen.
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:25 schreef kahlie het volgende:

Er zijn geen harde feiten van hoeveel mensen hoogbegaafd zijn. Als je alle mensen neemt die getest zijn, dan weet je dat je mensen mist die zichzelf nooit hebben laten testen. Het blijft dus altijd GISSEN. Vanwege de standaard deviatie van de verdeling van het IQ over de mensheid kun je een redelijke schatting maken, maar geen effectieve.
  † In Memoriam † donderdag 29 oktober 2009 @ 22:36:42 #62
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_74206156
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:34 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Ik stel de criteria niet op! Daar ben ik te dom voor! Laat iemand die hoogbegaafd is dat maar doen!
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:36:45 #63
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_74206157
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Volgens die lijst ben jij denk ik wel hoogbegaafd
Absoluut. Ik was er een vergeten.

• Ik denk dat ik humor heb.

Ik zal er gelijk ff een vinkje voor zetten.
  •   † In Memoriam † donderdag 29 oktober 2009 @ 22:39:39 #64
    220133 De_Kardinaal
    sapiens sine operibus
    pi_74206302
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:36 schreef kahlie het volgende:

[..]

Je kunt ook al niet lezen.
    [..]

Er zijn geen harde feiten van hoeveel mensen hoogbegaafd zijn. Als je alle mensen neemt die getest zijn, dan weet je dat je mensen mist die zichzelf nooit hebben laten testen. Het blijft dus altijd GISSEN. Vanwege de standaard deviatie van de verdeling van het IQ over de mensheid kun je een redelijke schatting maken, maar geen effectieve.
    En je weet ook niet hoeveel % van die mensen met een i.q. hoger of gelijk aan 130 hoogbegaafd is. Daar zit ook weer een deviatie in. Tja, het is dus gewoon giswerk en 1 tot 3 % van Nederlandse populatie is een groot numeriek verschil! Ik ben laagbegaafd dus ik ben een beetje trager he
    pi_74206310
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:34 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Oficieel bestaat het uit 1 IQ test van een erkend instituut waarbij je over de 130 scoort. Vervolgens wordt volgens de 2 andere criteria gekeken of je ook voldoet aan de motivatie en creativiteit normen. Dan pas wordt je officieel hoogbegaafd genoemt.

Er zijn ook testen geweest waaruit blijkt dat de hersenen van hoogbegaafden anders reageren, maar er is nog geen eenduidig beeld van hoe en wat precies, dus dit wordt nog niet gebruikt voor classificatie. Bron
      donderdag 29 oktober 2009 @ 22:40:00 #66
    88561 Lotusss
    Queen of Topic Kill
    pi_74206319
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 21:38 schreef LesStroud het volgende:
    * as used physical cruelty or violence for the purpose of establishing dominance in a relationship (not merely to achieve some noninterpersonal goal, such as striking someone in order to rob him or her);

* humiliates or demeans people in the presence of others;

* has treated or disciplined someone under his or her control unusually harshly, e.g., a child, student, prisoner, or patient;

* is amused by, or takes pleasure in, the psychological or physical suffering of others (including animals);

* has lied for the purpose of harming or inflicting pain on others (not merely to achieve some other goal);
    * gets other people to do what he or she wants by frightening them (through intimidation or even terror);
    * restricts the autonomy of people with whom he or she has a close relationship, e.g., will not let spouse leave the house unaccompanied or permit teen-age daughter to attend social functions;

* is fascinated by violence;
    * is fascinated by weapons;
    * is fascinated by martial arts;
    * is fascinated by injury;
    * is fascinated by torture;
    Wow ik herken me in allemaal!
    Ben ik nu ook hoogbegaafd?
    -----------------------------------------------------
    So happy to show us, I ate the lotus
    ... and I feel fine.
    pi_74206348
    quote:

* Ik ben 22 en maagd
    In een paar van die punten kan ik me herkennen
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_74206395
    quote:

* Ik ben 22 en maagd

etc etc. Ben benieuwd...
    Ik ben 26, maar verder herken ik me hier helemaal in. xD
    Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
    pi_74206426
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:39 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En je weet ook niet hoeveel % van die mensen met een i.q. hoger of gelijk aan 130 hoogbegaafd is. Daar zit ook weer een deviatie in. Tja, het is dus gewoon giswerk en 1 tot 3 % van Nederlandse populatie is een groot numeriek verschil! Ik ben laagbegaafd dus ik ben een beetje trager he
    Standaard Deviatie en Normaal Curve is kansrekening en statistiek. Dit wordt vaak gebruikt om een beeld te geven en soms ook om beslissingen mee te nemen. Als je daar meer van wil weten en hoe betrouwbaar dit is, dan moet je of een boek pakken of het eens aan een wiskundige vragen.

Ik kan er ook niets aan doen dat er een groot numeriek verschil in de schatting zit, maar eerlijk gezegd zal het nooit beter worden, tenzij we elke Nederlander gaan testen, behalve kinderen onder de 4.
      † In Memoriam † donderdag 29 oktober 2009 @ 22:44:37 #70
    220133 De_Kardinaal
    sapiens sine operibus
    pi_74206509
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:39 schreef kahlie het volgende:

[..]

Oficieel bestaat het uit 1 IQ test van een erkend instituut waarbij je over de 130 scoort. Vervolgens wordt volgens de 2 andere criteria gekeken of je ook voldoet aan de motivatie en creativiteit normen. Dan pas wordt je officieel hoogbegaafd genoemt.

Er zijn ook testen geweest waaruit blijkt dat de hersenen van hoogbegaafden anders reageren, maar er is nog geen eenduidig beeld van hoe en wat precies, dus dit wordt nog niet gebruikt voor classificatie. Bron
    De site inclusief google ad-banner doet mij twijfelen aan de wetenschappelijke waarde van de bron.
    pi_74206569
    quote:

* Ik ben 22 en maagd

etc etc. Ben benieuwd...
    Sorry, maar ik kan me ECHT in al de punten vinden.

*Niemand in het echt vind mij een nerd, ik kan met name goed opschieten met bodybuilders en Marokkanen.
    *Ik kan wel met mensen omgaan, alleen ben ik vaak bang voor teveel intimiteit omdat ik denk dat ik andermans verwachtingen niet kan waarmaken.
    *Ik ben sinds mijn 17-de al geen maagd meer.
    *Ik kan niet lachen om moppen, maar wel om sarcasme en cynische opmerkingen.

Mensen zijn niet in een simpel testje te vangen volgens mij, althans, dat hoop ik.
    pi_74206618
    quote:

* Ik ben 22 en maagd

etc etc. Ben benieuwd...
    Wel behalve dat maagd zijn klopt dat ook wel voor mij denk ik..
      donderdag 29 oktober 2009 @ 22:47:25 #73
    245489 IceBeach
    Ice... on the beach
    pi_74206650
    Ik herken me eigenlijk in de meeste wel... Is dat slecht?
    Emperor Meiji: I am a living god. As long as I do what they think is right.
    pi_74206825
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:47 schreef IceBeach het volgende:
    Ik herken me eigenlijk in de meeste wel... Is dat slecht?
    Nee, dit is een feel-good-testje. TS kijkt teveel Oprah.
    pi_74206895
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:44 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De site inclusief google ad-banner doet mij twijfelen aan de wetenschappelijke waarde van de bron.
    In dat geval, als je te lui bent om zelf even te googlen, vanaf de Scientific Commons:

Spatial working memory and intelligence: biological correlates (2001)
    quote:
    The magnitude of these SSVEP amplitude and latency differences were greater for the high IQ group than for the average IQ group, particularly in posterior areas. These results suggest that the areas of the brain involved in working memory are influenced by individual differences in intelligence.
    Deel van de eindconclusie van dat onderzoek, maar zoals al gezegd, er zijn ook andere onderzoeken die andere resultaten laten zien (en die google je zelf maar). Ze zouden een keer een groot onderzoek met een grote groep moeten doen, maar er valt niets aan te verdienen, dus krijg je allemaal onderzoeken met 24 mensen enzo.
    pi_74207006
    quote:

* Ik ben 22 en maagd

Ik vraag me trouwens af aan wie dit ligt. de hoogbegaafde of het onvermogen van de ' normale' mensen om open te staan voor iemand die anders denkt dan zij..

Hetzelfde geldt voor pesten. Wordt je gepest dan ben jij een probleemgeval, dan ben jij niet sociaal.

Maar het probleem ligt toch bij de kinderen die pesten. Die zijn niet sociaal, vind ik dan, die hebben een onvermogen om met alle kinderen normaal om te gaan.
      † In Memoriam † donderdag 29 oktober 2009 @ 23:01:38 #77
    220133 De_Kardinaal
    sapiens sine operibus
    pi_74207263
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:53 schreef kahlie het volgende:

[..]

In dat geval, als je te lui bent om zelf even te googlen, vanaf de Scientific Commons:

Spatial working memory and intelligence: biological correlates (2001)

[..]

Conclusie van dat onderzoek, maar zoals al gezegd, er zijn ook andere onderzoeken die andere resultaten laten zien. Ze zouden een keer een groot onderzoek met een grote groep moeten doen, maar er valt niets aan te verdienen, dus krijg je allemaal onderzoeken met 24 mensen enzo.
    Misschien komt het omdat ik laagbegaafd ben, maar ik zie dat het onderzoek alleen gaat over verschillen in bepaalde gebieden tussen mensen met een hoog en gemiddeld i.q.. Ergens zeg je zelf dat hoog i.q. niet gelijk staat aan hoogbegaafdheid. De enige link die je eventueel kan leggen is dat een hoog i.q. een voorwaarde is voor hoogbegaafdheid maar ja, dat wil niet zeggen dat de hersenen van iemand die een hoog i.q. bezit en iemand die hoogbegaafd is op identieke wijze werken. Dus wat zegt dat artikel dan eigenlijk over hoogbegaafden?
      donderdag 29 oktober 2009 @ 23:03:27 #78
    88561 Lotusss
    Queen of Topic Kill
    pi_74207335
    Vind de teksten in de OP nogal misleidend.

Waar het om gaat is jouw "subjectiviteit". In je OP zet je alleen maar positieve dingen waar iedereen zich wel een beetje in herkent of wil herkennen. Mocht je allemaal negatieve dingen neerzetten, dan zien ineens een stuk minder mensen overeenkomsten met het profiel waar de de dingen op slaan.
    -----------------------------------------------------
    So happy to show us, I ate the lotus
    ... and I feel fine.
      donderdag 29 oktober 2009 @ 23:03:38 #79
    277031 Zhe-AnGeL
    Ikke ist lievt
    pi_74207343
    Ik herken mij zelf helemaal...en ben ik nu gek oid?
    Snollebolt
    pi_74207699
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 23:03 schreef Lotusss het volgende:
    Vind de teksten in de OP nogal misleidend.

Waar het om gaat is jouw "subjectiviteit". In je OP zet je alleen maar positieve dingen waar iedereen zich wel een beetje in herkent of wil herkennen. Mocht je allemaal negatieve dingen neerzetten, dan zien ineens een stuk minder mensen overeenkomsten met het profiel waar de de dingen op slaan.
    * mierenneuker, het is nooit goed genoeg
    *moraalridder
    * gevoelig, teer zieltje
    * fascinated by words or an avid reader
    * Gevoel geen aansluiting bij de rest te hebben
    * is very curious
    * maakt grapjes die mensen vaak vaag of raar vinden
    * a good problem solver
    * has a vivid and rich imagination
    * eigenwijs, wil vaak niet luisteren
    * Heeft vaak rare en ongebruikelijke ideeën

* thrives on challenge
    * learns new things rapidly
    * has a good long-term memory
    * feels overwhelmed by many interests and abilities
    *Emo
    * heeft moeite met accepteren dat de wereld nu eenmaal geen speeltuin is.
    * Emo
    * has a great deal of energy
    * can't switch off thinking
    * feels driven by creativity
    * loves ideas and ardent discussion
    * needs periods of contemplation
    * searches for ???? in their life
    * eenzaam
    * is very perceptive
    * Voelt zich anders dan normale mensen
    pi_74209609
    quote:
    Ik herkende mijzelf bij 18 van deze punten.., en jullie?
    Het is een beetje als met horoscopen.

Bovendien:

http://xkcd.com/610/
    Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
    Abusing semicolons since 1987.
      † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:00:43 #82
    220133 De_Kardinaal
    sapiens sine operibus
    pi_74209776
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 23:56 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Het is een beetje als met horoscopen.

Bovendien:

[ afbeelding ]

http://xkcd.com/610/
    Beetje populair komen doen hè MET JE AFBEELDING! Wat denk je wel niet dat je bent? Hoogbegaafd of zo?
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 07:29:11 #83
    17137 Sander
    Nerds do it rarely
    pi_74212902
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 22:55 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Ik vraag me trouwens af aan wie dit ligt. de hoogbegaafde of het onvermogen van de ' normale' mensen om open te staan voor iemand die anders denkt dan zij..
    Geen flauw idee. Ik verzon maar wat. Je gaat voorbij aan mijn punt.
    quote:
    Hetzelfde geldt voor pesten. Wordt je gepest dan ben jij een probleemgeval, dan ben jij niet sociaal.
    Niet waar ik vandaan kom.
    quote:
    Maar het probleem ligt toch bij de kinderen die pesten. Die zijn niet sociaal, vind ik dan, die hebben een onvermogen om met alle kinderen normaal om te gaan.
    Eens. Maar nogmaals, je gaat voorbij aan mijn punt.

Noem nou eens vijftien negatieve punten aan hoogbegaafd zijn. Vijftien dingen waarvan mensen niet graag zeggen dat ze dat ook graag hebben. Kijk nou eens hoeveel hoogbegaafden je dan uit het publiek haalt.
    pi_74213811
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 23:01 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Misschien komt het omdat ik laagbegaafd ben, maar ik zie dat het onderzoek alleen gaat over verschillen in bepaalde gebieden tussen mensen met een hoog en gemiddeld i.q.. Ergens zeg je zelf dat hoog i.q. niet gelijk staat aan hoogbegaafdheid. De enige link die je eventueel kan leggen is dat een hoog i.q. een voorwaarde is voor hoogbegaafdheid maar ja, dat wil niet zeggen dat de hersenen van iemand die een hoog i.q. bezit en iemand die hoogbegaafd is op identieke wijze werken. Dus wat zegt dat artikel dan eigenlijk over hoogbegaafden?
    Misschien moet je het lezen en dan meer dan alleen de samenvatting/eindconclusie. Er wordt later ook gesproken over 'gifted', het engelse woord voor hoogbegaafdheid. Als je echt meer van het onderwerp wilt weten dan zul je meer moeten googlen, andere onderzoeken ook moeten lezen etc. etc.. Je zou bijvoorbeeld ook het boek: "How the gifted brain works" kunnen lezen, dat staat ook vol met referenties naar onderzoeken. Dan krijg je pas een behoorlijk beeld over wat de onderzoeken zeggen over de hersenen van hoogbegaafden.

Zoals al eerder gezegd, ik had al een kritische noot gezet bij dit soort onderzoeken, vanwege de schaal en de verschillende resultaten. Ik had ookal gezegd dat er op dit moment niet duidelijk is of en zo ja wat er anders is aan de hersenen van een hoogbegaafde.
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:29:50 #85
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_74214394
    och och och, wat zijn we toch bijzonder allemaal.
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
    pi_74215905
    quote:
    * perfectionistic and sets high standards for self and others
    * has strong moral convictions
    * is highly sensitive, perceptive or insightful
    * fascinated by words or an avid reader
    * is very curious
    * has an unusual sense of humour
    * a good problem solver
    * has a vivid and rich imagination
    * questions rules or authority
    * has unusual ideas or connects seemingly unrelated ideas
    * thrives on challenge
    * learns new things rapidly
    * has a good long-term memory
    * feels overwhelmed by many interests and abilities
    * is very compassionate
    * feels outrage at moral breaches that the rest of the world seems to take for granted
    * has passionate, intense feelings
    * can't switch off thinking
    * feels driven by creativity
    * loves ideas and ardent discussion
    * needs periods of contemplation
    * is very perceptive

Deze herken ik wel. Ga ik nu dood?
    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
    pi_74216424
    ik herken mezelf er eigenlijk helemaal niet zo in...
    tsjah een paar punten misschien.

en nu?
    pi_74216623
    ow, ik lees nu het hoogbegaafdheid verhaaltje. Wel gek, want de meeste onderzoeken die ik heb gelezen over hoogbegaafdheid schrijven de volgende eigenschappen eigenlijk juist niet toe aan hoogbegaafden:

* is highly sensitive, perceptive or insightful
    * is very compassionate
    * has passionate, intense feelings
    * is very perceptive
    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
    pi_74220569
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 07:29 schreef Sander het volgende:

[..]

Geen flauw idee. Ik verzon maar wat. Je gaat voorbij aan mijn punt.
    [..]

Niet waar ik vandaan kom.
    [..]

Eens. Maar nogmaals, je gaat voorbij aan mijn punt.

Noem nou eens vijftien negatieve punten aan hoogbegaafd zijn. Vijftien dingen waarvan mensen niet graag zeggen dat ze dat ook graag hebben. Kijk nou eens hoeveel hoogbegaafden je dan uit het publiek haalt.
    Ik heb er een paar opgenoemd in de post hierboven.

Verder nog :gebruikt ' boekentaal'
    Komt soms arrogant over.
    Is op school vaak een eenling
    Wordt soms gepest
    Heeft bizarre/ongebruikelijke interesses
    Hoort vaak niet bij de populaire kinderen.
    Speelt niet lekker buiten met leeftijdgenootjes.
    Kan ontzettend piekeren van het Journaal..
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:31:04 #90
    223428 Countess
    De kater komt later. Prrrrt!
    pi_74226270
    Jezus, ik heb al geen zin meer als ik de OP zie.

Normaal sta ik open voor allerlei psychologische kwesties, maar zo´n symptomenlijst is zoooo vermoeiend.
    Kom ook gezellig meekotsen in mijn pukeboek!
    pi_74234071
    Een puntenlijst waar wat meer onderzoek achter zit.
    quote:
    http://www.denkenoverdenk(...)iftedness-scale.html
    Characteristics of Giftedness Scale:
    A Review of the Literature
    Linda Kreger Silverman
    From a developmental perspective, the characteristics associated with giftedness become apparent early in life. The following list of descriptors has been used successfully for nearly 19 years at the Gifted Development Center to predict performance in the superior and gifted ranges of the Stanford-Binet Intelligence Scale (Silverman, Chitwood & Waters, 1986), WISC-III, and other standardized intelligence tests. The Characteristics of Giftedness Scale was designed specifically for parents as part of a phone intake procedure. It was developed as a result of research findings and clinical observations, as well as many years of teaching experience with this population.

The descriptors were selected according to the following criteria:
    * Representative of the majority of children assessed
    * Descriptive of children with various talents
    * Appropriate at varying degrees of ability
    * Applicable to a wide age range
    * Generalizable to children of different socio-economic and cultural backgrounds
    * Easily observed in the home environment
    * Brief and clearly worded for ease of interpretation by parents

Several studies were conducted between 1981 and 1986 to determine the validity of this set of characteristics, and the list has been refined to incorporate the research findings. The following 25 characteristics have resulted:

Characteristics of Giftedness Scale
    1. Good problem solving/reasoning abilities
    2. Rapid learning ability
    3. Extensive vocabulary
    4. Excellent memory
    5. Long attention span
    6. Personal sensitivity
    7. Compassion for others
    8. Perfectionism
    9. Intensity
    10. Moral sensitivity
    11. Unusual curiosity
    12. Perseverant when interested
    13. High degree of energy
    14. Preference for older companions
    15. Wide range of interests
    16. Great sense of humor
    17. Early or avid reading ability
    18. Concerned with justice, fairness
    19. At times, judgment seems mature for age
    20. Keen powers of observation
    21. Vivid imagination
    22. High degree of creativity
    23. Tends to question authority
    24. Shows ability with numbers
    25. Good at jigsaw puzzles
    If a child demonstrates more than three-fourths of these traits, it is likely that he or she is gifted. In a study by Rogers (1986), the following characteristics clearly differentiated the development of 38 gifted and 42 average third and fourth graders (p. < .01): rapid learning ability; extensive vocabulary; good memory; long attention span; perfectionism; preference for older companions; sophisticated sense of humor; early interest in books; ability in puzzles and mazes; maturity; curiosity; perseverance; and keen powers of observation. (See Table 1.)

A pilot study (Silverman, Rogers, & Waters, 1982) was conducted with 16 families (both parents) at a school for the gifted, using similar questions in an open-ended, narrative format. Among the traits that surfaced in the pilot study in a relatively high frequency of cases were compassion, sensitivity, and high levels of activity.

pi_74234288
    quote:

* Ik ben 22 en maagd

etc etc. Ben benieuwd...
    wat erg voor je dat je zo'n triest leven hebt. en nee dat is niet spottend, heb oprecht medeleven...
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:59:35 #93
    64307 Untouchables
    Kun je weven, weef dan mee
    pi_74234342
    Ja hoor, alles..en nu?
    pi_74234532
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 19:59 schreef Untouchables het volgende:
    Ja hoor, alles..en nu?
    Op de spoiler in pagina 1 klikken voor de naam van het ' etiketje'
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo