abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74199937
Ik merk op dit forum en op veel andere plekken dat er veel reisgekken zijn die zoals ik het liefst meerdere keren per jaar op reis gaan. En velen van jullie doen dat ook als ik jullie verhalen zo lees. Meerdere vakanties/reizen per jaar en ook nog eens naar de meest exotische locaties denkbaar. Het lijkt mij in elk geval onder veel van jullie gebruikelijk om per jaar minstens een (of twee, of meer...) lange reizen te maken van in elk geval 2 weken, en daarnaast ook nog eens een stuk of 3, 4 stedentrips of midweekjes weg...

Op dit moment is reizen voor mij ook mijn lust en mijn leven, ik doe eigenlijk niks liever. Als student zijnde is het me tot nu toe dan ook aardig gelukt om een aantal mooie, lange reizen te maken. Natuurlijk wel met een schraal budget, maar met een beetje sparen en prioriteiten stellen lukt het toch heel goed. En met 6 weken zomervakantie en 1,5 maand kerstvakantie is het natuurlijk super makkelijk om er voor langere tijd tussenuit te gaan. Ook kan je makkelijk een jaartje een break nemen als je dat zou willen, je hebt nog weinig echte verplichtingen in het leven.

Ik dreig echter binnenkort af te studeren en ik zie al met grote vrezen op tegen het werkende bestaan.... Met de aanname dat de gemiddelde werknemer tussen de 20 en 30 vakantiedagen per jaar heeft vraag ik me af hoe het nog mogelijk zal zijn om meerdere keren per jaar redelijk lange reizen te maken. Na 1 vakantie van 3 weken zijn al je dagen eigenlijk al op, laat staan dat je nog eens een midweekje weg kan of een dagje vrij kan nemen voor een bruiloft of zo. Zo had ik eens een bijbaantje bij een bedrijf waar het zelfs onmogelijk was om langer dan drie weken achter elkaar vrij te nemen en een sabattical werd daar pas een mogelijkheid als je er minstens 5 jaar werkte, en dan nog was het geen garantie dat het zou mogen/kunnen.

Mijn vraag is dus: hoe doen de werkenden onder jullie dit? Ik neem aan dat niet iedereen een super flexibele werkgever en veel vakantiedagen heeft, of voor zichzelf werkt en zo succesvol is dat hij het zich kan permitteren er vaak en veel tussenuit te gaan. Het gaat me dus niet om het geld, maar om de tijd... waar ga ik dat vandaan halen!? Ik vind het gewoon niet fijn om maar 2 weken op vakantie te kunnen, vooral niet als je een land wil bezoeken waarvoor je ver moet vliegen (en dus ook een duur ticket moet kopen). Omdat je zo'n land dan amper leert kennen en omdat je dan (denk ik) niet dat ultieme reisgevoel kan beleven waarin het niet uitmaakt hoe snel of langzaam je reist, omdat je geen strak schema hebt en over 14 dagen weer in het vliegtuig moet stappen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe doen jullie dit toch?
pi_74200145
Prioriteiten stellen
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_74200536
Werkenden hebben ongeveer 4 weken vrij per jaar zoals je zelf al zegt.
Lijkt me dat meerdere keren per jaar lange reizen maken dan ook niet mogelijk is.
Het wordt echt tijd dat werken veel flexibeler wordt.
pi_74200557
Ik heb officieel 26 vakantiedagen per jaar, maar daar kan ik er nog 10 bijkopen (en dat doe ik ook elk jaar). Ik reis niet veel als sommigen hier, maar toch wel redelijk al zeg ik zelf. Wij gaan 1 keer per jaar ver op vakantie voor 4 weken en zoals dit jaar ben ik nog 2 weken naar Egypte en 1 week naar NY geweest. Tis gewoon goed plannen (weekenden meepakken, verplichte vrije dagen enz)
pi_74200666
Ligt ook uiteraard aan je baan/functie.. bij de één is het allemaal wat makkelijker te regelen, dan bij de ander.
En inderdaad: prioriteiten. Als je het écht wil.. (zolang je flink vooruit plant)
pi_74200712
ik heb 35 vakantiedagen, en ik heb er nu nog 22 over. dit jaar ga ik er waarschijnlijk nog 2 opnemen. ik heb twee weken gehad, waarvan 1 week in hongarije, en 1 keer een lang weekend weg.

volgend jaar wil ik naar de ardennen (weekend) , andorra (weekend)(in de zomer zodat ik geen last heb van die ski-mensen) , hongarije (week) en misschien nog wat andere leuke dingen.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_74200760
1 vakantie van 3,5 week in de zomer en verder dit jaar 5 á 6 (lange) weekendjes weg Dan kom je al een heel eind zonder echt extreem veel dagen op te nemen. Nu helpt het wel dat ik officieel maar een 24u contract heb en vaak minstens 30 werk, en dus makkelijker kan schuiven etc.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_74201059
Ik werk zelf in de horeca en heb 25 vakantie dagen per jaar. Maar m'n overuren worden verwerkt als tijd voor tijd.
En door hierdoor over te praten met m'n directe leidinggevende kan ik hier en daar ook wel eens 1 week of 2 weken overuren opnemen voor tvt. En dan op vakantie gaan.
Zo creëer ik in feite zelf extra vakantie weken, door m'n overuren in een keer als een week op te nemen i.p.v. een paar lossen dagen hier en daar.
Nessuno attaca noi senza essere punito.
pi_74203706
Wordt leraar!
pi_74204307
Overuren zijn een prima middel. Speciale projecten op het werk doen ook. Nog niet zo lang geleden werkte ik 2 jaar op een andere locatie. Als compensatie voor de reistijd kreeg ik per dag dat ik daar werkte 1 uur verlof erbij. Dat kan aardig oplopen. De keer ervoor dat ik uitgeleend werd was nog luxer, toen was reistijd werktijd.
pi_74204821
Ja ik ben ook benieuwd, mij lukt het amper met 25 dagen .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:19:11 #12
104963 ETA
European Travel Author
pi_74205221
Herkenbaar

Over de laatste 5 jaar maakte ik ongeveer 5 reizen per jaar, waarvan 1 of 2 lang zijn (qua reisdagen zit ik precies op 1 dag per week aan het reizen). Hier op FOK zijn er nog wel een paar anderen die een dergelijk gemiddelde halen, maar ik denk dat het wel redelijk uitzonderlijk is in het algemeen.

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden de transitie gemaakt van studentenleven naar "werkend bestaan". Tijdens mijn studenten leven heb ik zoveel mogelijk geprofiteerd van elke kans die ik kreeg om naar het buitenland te gaan. Via studentenverenigingen had ik de kans op spotgoedkoop naar het buitenland te gaan, soms via een culturele uitwisseling, soms via een studiereis, of anders via een workshop. Vaak door studenten zelf georganiseerd en extreem low budget, dat plus wat subsidies maakt het reizen wel erg goedkoop. Op den duur wordt het slapen in gymzalen met 35 anderen, in klaslokalen zij aan zij of in stinkende hostel iets minder aantrekkelijk. Ondanks dat het goedkoop was, terugkijkend vond ik deze reizen wel het meest indrukwekkend.

Maar goed, toen was het ineens zover, afgestudeerd.... Ik heb het nog een jaartje kunnen rekken door een jaartje gesponsord studeren in het buitenland, maar dan moest ik er toch aan geloven. Een baan vinden ging niet zo snel, dus ik had veel tijd. Een baan vond ik niet, een lucratieve hobby wel. Dat gaf mij de kans om eens wat verdere reizen te maken. Financiele druk om werk te zoeken had ik niet, dus kon lekker doen en laten wat ik wilde. Heb toen wel bewust de keuze gemaakt om niet teveel lange reizen achterelkaar te maken, je hebt gewoon tijd nodig om alles te laten bezinken voordat je nieuwe impressies kan opdoen. Nu maak ik maximaal 2 lange reizen per jaar en vind dat wel voldoende.

Heb vorig jaar wel 3 maanden gewerkt, maar beviel niet. Dus toen maar ontslag genomen en een lange reis geboekt Momenteel is het ook niet makkelijk om een nieuwe baan te vinden, dus blijf ik maar beetje in dit leventje hangen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_74205524
En hoe hou je dat financieel vol ETA als ik zo onbeschoft mag zijn ?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:30:03 #14
104963 ETA
European Travel Author
pi_74205830
beetje rondklikken op pokerwebsites doet wonderen
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_74206991
bij ons is het ook altijd puzzelen. maar dit jaar 2 weken anar Oman, 3 weken zomer-fietsvakantie en nu 2 weken naar Noord-Cyprus. Ik kan anderhalve week vakantie bijkopen, mijn vriend werkt bij de overheid en heeft best veel dagen.
pi_74212131
Het grote wachten is op k_man en Hik.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_74214162
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 20:30 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
(weekenden meepakken, verplichte vrije dagen enz)
Dit inderdaad.
Ik heb 27 dagen per jaar, maar maak die niet eens op door de vakanties handig te plannen!
Twee weken kerstvakantie (die mij 2 dagen kost) is ook niet verkeerd .
De vrijdag na hemelvaartsdag, de vrijdag na koninginnedag (als dit op donderdag valt), etc...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_74214439
Tegenwoordig is het goedkoop een stedentripje te maken. Een enkteltje kan zo 5 euro kosten (incl. tax).
En voor de meer grotere reizen kijk hoeveel je uit wil geven en met welke maatschappij wil vliegen. Ik ben een backpacker dus zo goedkoop mogelijk en dan maar niet die nieuwe lcd of een nieuwe auto, ik geef me geld liever uit aan reizen.
Be kind whenever possible. It is always possible
Blog: http://worldtripping.org/
  Moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:32:51 #19
9859 crew  Karina
Woman
pi_74214451
Vrije dagen is voor mij geen punt, maar ik heb het geld niet om te reizen en pokeren kan ik niet Ik ben al 3 jaar niet op vakantie geweest helaas (zelfs geen weekendje weg of zo).

Maar wel leuk om te lezen hoe anderen dit doen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_74216803
Leuk topic Ik ben een beetje in het zelfde schuitje terecht gekomen als de TS. Enige verschil is dat ik nu net een maand aan het werk ben na m'n studie. Tijdens m'n studententijd ongeveer vier a vijf keer per jaar op reis, lang en kort. Nu heb ik een 40-urige werkweek en mag ik slechts 23 vakantiedagen opnemen. Ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe ik werk en reizen ga plannen. Vijf keer per jaar weg zal dus waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn. Over twee weken ga ik een lang weekend naar Marokko, dus nog 21 vakantiedagen over
pi_74217940
En nu al aan het internetten in je eerste maand ?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:30:59 #22
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_74217972
Wie doet dat nou niet.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_74218894
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:30 schreef ETA het volgende:
beetje rondklikken op pokerwebsites doet wonderen
Hm, klinkt best ideaal. Jij bent dus eigenlijk een beetje de uitzondering op de regel. Zo kende ik ooit een jongen die met aandelen toverde via internet en overal en nergens woonde. Zolang hij maar internet had om zijn laptop op aan te sluiten kon hij wonen waar hij wilde, en dit deed hij dus ook. Lijkt me heerlijk, maar omdat ik niet zo handig ben met dat soort dingen denk ik dat ik voorlopig voor een werkgever zal moeten werken... In elk geval fijn om te horen uit jullie verhalen dat het ook dan mogelijk is om nog best veel te blijven reizen!
pi_74219568
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 11:29 schreef junkiexp het volgende:
En nu al aan het internetten in je eerste maand ?
Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen he
pi_74219608
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:17 schreef Grunner het volgende:

[..]

Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen he
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:17 schreef Grunner het volgende:

[..]

Relax, just a joke .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')