abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74199937
Ik merk op dit forum en op veel andere plekken dat er veel reisgekken zijn die zoals ik het liefst meerdere keren per jaar op reis gaan. En velen van jullie doen dat ook als ik jullie verhalen zo lees. Meerdere vakanties/reizen per jaar en ook nog eens naar de meest exotische locaties denkbaar. Het lijkt mij in elk geval onder veel van jullie gebruikelijk om per jaar minstens een (of twee, of meer...) lange reizen te maken van in elk geval 2 weken, en daarnaast ook nog eens een stuk of 3, 4 stedentrips of midweekjes weg...

Op dit moment is reizen voor mij ook mijn lust en mijn leven, ik doe eigenlijk niks liever. Als student zijnde is het me tot nu toe dan ook aardig gelukt om een aantal mooie, lange reizen te maken. Natuurlijk wel met een schraal budget, maar met een beetje sparen en prioriteiten stellen lukt het toch heel goed. En met 6 weken zomervakantie en 1,5 maand kerstvakantie is het natuurlijk super makkelijk om er voor langere tijd tussenuit te gaan. Ook kan je makkelijk een jaartje een break nemen als je dat zou willen, je hebt nog weinig echte verplichtingen in het leven.

Ik dreig echter binnenkort af te studeren en ik zie al met grote vrezen op tegen het werkende bestaan.... Met de aanname dat de gemiddelde werknemer tussen de 20 en 30 vakantiedagen per jaar heeft vraag ik me af hoe het nog mogelijk zal zijn om meerdere keren per jaar redelijk lange reizen te maken. Na 1 vakantie van 3 weken zijn al je dagen eigenlijk al op, laat staan dat je nog eens een midweekje weg kan of een dagje vrij kan nemen voor een bruiloft of zo. Zo had ik eens een bijbaantje bij een bedrijf waar het zelfs onmogelijk was om langer dan drie weken achter elkaar vrij te nemen en een sabattical werd daar pas een mogelijkheid als je er minstens 5 jaar werkte, en dan nog was het geen garantie dat het zou mogen/kunnen.

Mijn vraag is dus: hoe doen de werkenden onder jullie dit? Ik neem aan dat niet iedereen een super flexibele werkgever en veel vakantiedagen heeft, of voor zichzelf werkt en zo succesvol is dat hij het zich kan permitteren er vaak en veel tussenuit te gaan. Het gaat me dus niet om het geld, maar om de tijd... waar ga ik dat vandaan halen!? Ik vind het gewoon niet fijn om maar 2 weken op vakantie te kunnen, vooral niet als je een land wil bezoeken waarvoor je ver moet vliegen (en dus ook een duur ticket moet kopen). Omdat je zo'n land dan amper leert kennen en omdat je dan (denk ik) niet dat ultieme reisgevoel kan beleven waarin het niet uitmaakt hoe snel of langzaam je reist, omdat je geen strak schema hebt en over 14 dagen weer in het vliegtuig moet stappen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe doen jullie dit toch?
pi_74200145
Prioriteiten stellen
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_74200536
Werkenden hebben ongeveer 4 weken vrij per jaar zoals je zelf al zegt.
Lijkt me dat meerdere keren per jaar lange reizen maken dan ook niet mogelijk is.
Het wordt echt tijd dat werken veel flexibeler wordt.
pi_74200557
Ik heb officieel 26 vakantiedagen per jaar, maar daar kan ik er nog 10 bijkopen (en dat doe ik ook elk jaar). Ik reis niet veel als sommigen hier, maar toch wel redelijk al zeg ik zelf. Wij gaan 1 keer per jaar ver op vakantie voor 4 weken en zoals dit jaar ben ik nog 2 weken naar Egypte en 1 week naar NY geweest. Tis gewoon goed plannen (weekenden meepakken, verplichte vrije dagen enz)
pi_74200666
Ligt ook uiteraard aan je baan/functie.. bij de één is het allemaal wat makkelijker te regelen, dan bij de ander.
En inderdaad: prioriteiten. Als je het écht wil.. (zolang je flink vooruit plant)
pi_74200712
ik heb 35 vakantiedagen, en ik heb er nu nog 22 over. dit jaar ga ik er waarschijnlijk nog 2 opnemen. ik heb twee weken gehad, waarvan 1 week in hongarije, en 1 keer een lang weekend weg.

volgend jaar wil ik naar de ardennen (weekend) , andorra (weekend)(in de zomer zodat ik geen last heb van die ski-mensen) , hongarije (week) en misschien nog wat andere leuke dingen.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_74200760
1 vakantie van 3,5 week in de zomer en verder dit jaar 5 á 6 (lange) weekendjes weg Dan kom je al een heel eind zonder echt extreem veel dagen op te nemen. Nu helpt het wel dat ik officieel maar een 24u contract heb en vaak minstens 30 werk, en dus makkelijker kan schuiven etc.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_74201059
Ik werk zelf in de horeca en heb 25 vakantie dagen per jaar. Maar m'n overuren worden verwerkt als tijd voor tijd.
En door hierdoor over te praten met m'n directe leidinggevende kan ik hier en daar ook wel eens 1 week of 2 weken overuren opnemen voor tvt. En dan op vakantie gaan.
Zo creëer ik in feite zelf extra vakantie weken, door m'n overuren in een keer als een week op te nemen i.p.v. een paar lossen dagen hier en daar.
Nessuno attaca noi senza essere punito.
pi_74203706
Wordt leraar!
pi_74204307
Overuren zijn een prima middel. Speciale projecten op het werk doen ook. Nog niet zo lang geleden werkte ik 2 jaar op een andere locatie. Als compensatie voor de reistijd kreeg ik per dag dat ik daar werkte 1 uur verlof erbij. Dat kan aardig oplopen. De keer ervoor dat ik uitgeleend werd was nog luxer, toen was reistijd werktijd.
pi_74204821
Ja ik ben ook benieuwd, mij lukt het amper met 25 dagen .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:19:11 #12
104963 ETA
European Travel Author
pi_74205221
Herkenbaar

Over de laatste 5 jaar maakte ik ongeveer 5 reizen per jaar, waarvan 1 of 2 lang zijn (qua reisdagen zit ik precies op 1 dag per week aan het reizen). Hier op FOK zijn er nog wel een paar anderen die een dergelijk gemiddelde halen, maar ik denk dat het wel redelijk uitzonderlijk is in het algemeen.

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden de transitie gemaakt van studentenleven naar "werkend bestaan". Tijdens mijn studenten leven heb ik zoveel mogelijk geprofiteerd van elke kans die ik kreeg om naar het buitenland te gaan. Via studentenverenigingen had ik de kans op spotgoedkoop naar het buitenland te gaan, soms via een culturele uitwisseling, soms via een studiereis, of anders via een workshop. Vaak door studenten zelf georganiseerd en extreem low budget, dat plus wat subsidies maakt het reizen wel erg goedkoop. Op den duur wordt het slapen in gymzalen met 35 anderen, in klaslokalen zij aan zij of in stinkende hostel iets minder aantrekkelijk. Ondanks dat het goedkoop was, terugkijkend vond ik deze reizen wel het meest indrukwekkend.

Maar goed, toen was het ineens zover, afgestudeerd.... Ik heb het nog een jaartje kunnen rekken door een jaartje gesponsord studeren in het buitenland, maar dan moest ik er toch aan geloven. Een baan vinden ging niet zo snel, dus ik had veel tijd. Een baan vond ik niet, een lucratieve hobby wel. Dat gaf mij de kans om eens wat verdere reizen te maken. Financiele druk om werk te zoeken had ik niet, dus kon lekker doen en laten wat ik wilde. Heb toen wel bewust de keuze gemaakt om niet teveel lange reizen achterelkaar te maken, je hebt gewoon tijd nodig om alles te laten bezinken voordat je nieuwe impressies kan opdoen. Nu maak ik maximaal 2 lange reizen per jaar en vind dat wel voldoende.

Heb vorig jaar wel 3 maanden gewerkt, maar beviel niet. Dus toen maar ontslag genomen en een lange reis geboekt Momenteel is het ook niet makkelijk om een nieuwe baan te vinden, dus blijf ik maar beetje in dit leventje hangen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_74205524
En hoe hou je dat financieel vol ETA als ik zo onbeschoft mag zijn ?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:30:03 #14
104963 ETA
European Travel Author
pi_74205830
beetje rondklikken op pokerwebsites doet wonderen
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_74206991
bij ons is het ook altijd puzzelen. maar dit jaar 2 weken anar Oman, 3 weken zomer-fietsvakantie en nu 2 weken naar Noord-Cyprus. Ik kan anderhalve week vakantie bijkopen, mijn vriend werkt bij de overheid en heeft best veel dagen.
pi_74212131
Het grote wachten is op k_man en Hik.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_74214162
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 20:30 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
(weekenden meepakken, verplichte vrije dagen enz)
Dit inderdaad.
Ik heb 27 dagen per jaar, maar maak die niet eens op door de vakanties handig te plannen!
Twee weken kerstvakantie (die mij 2 dagen kost) is ook niet verkeerd .
De vrijdag na hemelvaartsdag, de vrijdag na koninginnedag (als dit op donderdag valt), etc...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_74214439
Tegenwoordig is het goedkoop een stedentripje te maken. Een enkteltje kan zo 5 euro kosten (incl. tax).
En voor de meer grotere reizen kijk hoeveel je uit wil geven en met welke maatschappij wil vliegen. Ik ben een backpacker dus zo goedkoop mogelijk en dan maar niet die nieuwe lcd of een nieuwe auto, ik geef me geld liever uit aan reizen.
Be kind whenever possible. It is always possible
Blog: http://worldtripping.org/
  Moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:32:51 #19
9859 crew  Karina
Woman
pi_74214451
Vrije dagen is voor mij geen punt, maar ik heb het geld niet om te reizen en pokeren kan ik niet Ik ben al 3 jaar niet op vakantie geweest helaas (zelfs geen weekendje weg of zo).

Maar wel leuk om te lezen hoe anderen dit doen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_74216803
Leuk topic Ik ben een beetje in het zelfde schuitje terecht gekomen als de TS. Enige verschil is dat ik nu net een maand aan het werk ben na m'n studie. Tijdens m'n studententijd ongeveer vier a vijf keer per jaar op reis, lang en kort. Nu heb ik een 40-urige werkweek en mag ik slechts 23 vakantiedagen opnemen. Ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe ik werk en reizen ga plannen. Vijf keer per jaar weg zal dus waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn. Over twee weken ga ik een lang weekend naar Marokko, dus nog 21 vakantiedagen over
pi_74217940
En nu al aan het internetten in je eerste maand ?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:30:59 #22
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_74217972
Wie doet dat nou niet.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_74218894
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:30 schreef ETA het volgende:
beetje rondklikken op pokerwebsites doet wonderen
Hm, klinkt best ideaal. Jij bent dus eigenlijk een beetje de uitzondering op de regel. Zo kende ik ooit een jongen die met aandelen toverde via internet en overal en nergens woonde. Zolang hij maar internet had om zijn laptop op aan te sluiten kon hij wonen waar hij wilde, en dit deed hij dus ook. Lijkt me heerlijk, maar omdat ik niet zo handig ben met dat soort dingen denk ik dat ik voorlopig voor een werkgever zal moeten werken... In elk geval fijn om te horen uit jullie verhalen dat het ook dan mogelijk is om nog best veel te blijven reizen!
pi_74219568
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 11:29 schreef junkiexp het volgende:
En nu al aan het internetten in je eerste maand ?
Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen he
pi_74219608
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:17 schreef Grunner het volgende:

[..]

Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen he
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:17 schreef Grunner het volgende:

[..]

Relax, just a joke .
pi_74219640
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 11:30 schreef kabelhaspel het volgende:
Wie doet dat nou niet.
Als je de eerste maand in dienst bij een werkgever op kantoor zit vind ik dat niet normaal hoor.
Als je thuiswerkt is het natuurlijk wat anders.
pi_74219659
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:19 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Relax, just a joke .
pi_74220188
Mijn vrouw zit in het onderwijs en ik heb zelf 5 weken vrij, en daarnaast nog 2 weken ATV (contract van 38 uur, maar werk 40 uur). Meestal neem ik in de zomer 4 weken vrij en in het voor- en najaar nog een weekje. Ik probeer minstens 2x ver weg te gaan en 1x wat dichterbij (stedentrip, weekje in een huisje ergens).

Sinds ik werk ga ik wel vaker georganiseerd op reis. Meestal met Djoser. Dan zie je toch wat meer in korte tijd. Een week in een gehucht hangen omdat je de trein hebt gemist is opeens erg zonde van de tijd als je dure vakantiedagen hebt.

[ Bericht 27% gewijzigd door Strolie75 op 30-10-2009 13:29:41 ]
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:20:13 #29
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_74221667
Zo'n 38 dagen vakantie per jaar. Vaak projecten in het buitenland waarbij dan altijd ook op zaterdag gewerkt wordt. Dus dan schieten en wel een paar extra dagen over. Beetje slim je tickets boeken zoals op vrijdagavond vliegen naar Panama en op maandag dan door naar sao Paulo om te werken. Of via Bangkok naar Singapore en op de terugweg een weekje stopover in Thailand. Of retourtje Singapore Phom Penh er zelf bijkopen. Kost allemaal niet zoveel extra. En zeker niet met een vorstelijke financiele compensatie voor Economy class vliegen ipv Economy Plus of Business. En door al die zaken reizen spaar ik genoeg miles om voor de 4 weekse vakantie een intercontinentale trip te plannen en dan voor 160000 miles +250 euro per retour me in Business Class te laten vervoeren naar ieder gewenst ver oord. En verblijf in Z.O. Azie kost echt heel weinig.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:43:41 #30
62913 Blik
The one and Only!
pi_74222496
Bedenk dat het minimale aantal vakantie dagen 24 (of 25) is. Bij sommige bedrijven of de overheid kan dit al snel oplopen richting de 40. Dan komen er nog een aantal verplichte vrije dagen zoals Kerst, Nieuwjaar, Pasen etc. Vervolgens hebben sommige mensen de luxe dat ze al hun overuren mogen schrijven (zoals mijn vriendin bijvoorbeeld). Dan kunnen het aantal vrije dagen per jaar al snel oplopen naar 40 to 60 per jaar. (Zoals bijvoorbeeld een collega van mij die 4 uur overtijd per week mag schrijven voor zijn werk in de OR, die heeft op dit moment 500 uur vakantie staan)

Als je dan ook nog het geld hebt en geen kinderen, dan zou je in theorie 2 x 3.5 weken ver weg op vakantie kunnen gaan. Dan komen daar bovenop ook nog eens weekendjes en dergelijke.
pi_74223278
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:43 schreef Blik het volgende:
Bedenk dat het minimale aantal vakantie dagen 24 (of 25) is. Bij sommige bedrijven of de overheid kan dit al snel oplopen richting de 40. Dan komen er nog een aantal verplichte vrije dagen zoals Kerst, Nieuwjaar, Pasen etc. Vervolgens hebben sommige mensen de luxe dat ze al hun overuren mogen schrijven (zoals mijn vriendin bijvoorbeeld). Dan kunnen het aantal vrije dagen per jaar al snel oplopen naar 40 to 60 per jaar. (Zoals bijvoorbeeld een collega van mij die 4 uur overtijd per week mag schrijven voor zijn werk in de OR, die heeft op dit moment 500 uur vakantie staan)
Een vriendin van me werkt bij een ministerie op een 36-uurscontract en werkt er 40. Hoe het precies werkt met vrije dagen opbouwen enzo weet ik niet, maar met de lange reizen wil het nog prima lukken. En buiten het hoogseizoen .
pi_74225035
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:43 schreef Blik het volgende:
Bedenk dat het minimale aantal vakantie dagen 24 (of 25) is.
Iets minder
quote:
Vakantiedagen
De werkgever is verplicht om de werknemer vakantie te verlenen. Per jaar is het wettelijk minimum gelijk aan vier maal het aantal werkdagen per week. Wie een vijfdaagse werkweek heeft, heeft dus recht op 4 x 5 = 20 vakantiedagen per jaar.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:57:24 #33
62913 Blik
The one and Only!
pi_74225102
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:55 schreef Grunner het volgende:

[..]

Iets minder
[..]

Je hebt inderdaad gelijk, daarbij wel de kanttekening dat er bijvoorbeeld geen enkele CAO is waar dat minimum wordt aangehouden.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:07:45 #34
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_74227485
Als contractor heb ik tijd tussen mijn opdrachten en als ik wil neem ik ook tijdens de opdrachten vrije dagen op. Het nadeel daarvan is dat ik dan niet betaald wordt en dus de vakanties indirect een stuk duurder worden. Ik heb dus geen vakantiedagen quota, maar als ik full-time werk neem ik zo weinig mogelijk dagen op. Voor een van mijn doorlopende part-time contracten heb ik alleen een internet verbinding nodig en daar wil ik er meer van hebben.

Wat ik doe is vrij saai, dus ik heb vakanties nodig. Het liefst wordt ik full-time wereldwijd professioneel fotograaf, maar dat zal de eerste 2 jaar nog niet gebeuren denk ik.
reset
pi_74230176
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 02:53 schreef just.in.case het volgende:
Oh, nou vooruit dan maar. Hoewel ik denk dat er nog heel wat users zijn die veel meer reizen als ik.

Ik heb maar ca. 24 vakantiedagen. Wel een 36-urige werkweek, waardoor ik eens per twee weken 'roostervrij' ben op vrijdag. Daarnaast probeer ik goed gebruik te maken van officiële feestdagen.

Dit jaar ben ik in het voorjaar twee weken naar Iran geweest. Dat kostte me vanwege een roostervrije vrijdag en een feestdag 8 verlofdagen, geloof ik. In de zomer tien dagen naar Luxemburg en Duitsland: 5 verlofdagen. In september een lang weekend Praag: 1 verlofdag. Volgende week 2 dagen Madrid: 2 verlofdagen. Totaal dus vier reisjes en toch slechts ca. 16 van de 24 verlofdagen aan opgemaakt.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:12:13 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_74232685
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 02:53 schreef just.in.case het volgende:
Hik reist volgens mij enorm veel voor d'r werk. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid
  Moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 20:22:27 #37
45833 crew  Fogel
pi_74235160
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 19:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Hik reist volgens mij enorm veel voor d'r werk. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid
Alleen is het (voor mij) een probleem dat als ik voor mijn werk weg, weinig tijd heb om de toerist uit te hangen... ben namelijk in het buitenland voor het werk, niet om plezier te hebben.
Toen ik nog geen kinderen had, nam ik regelmatig mijn vrouw mee op reis en plakte er nog wat dagen aan. Ideaal! Tegenwoordig wil ik zo min en kort mogelijk weg zijn.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:39:20 #38
5541 DarkHelmet
Cant breath in this thing!
pi_74242140
ik doe het met de levensloop regeling. Daarmee kun je flink sparen.
Alleen moet je wel een flexibele werkgever hebben

ik kan nu na 2 jaar sparen 3 maanden weg met volledige doorbetaling van salaris. Dit kan ik ook opnemen met zeg 70% salaris. Als ik dit combineer met gespaarde vakantiedagen kom ik bijna aan de 5 maanden.

En dan spaar ik niet eens maximaal...

ik heb nu het luxeprobleem dat ik een beslissing moet nemen voor het doel. En dan vrij regelen en gaan plannen. Nog best lastig om te kiezen!
  Moderator zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:30:04 #39
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_74245875
Hier moet ik even voor zitten om het op een rijtje te zetten.

Ik werk volgens contract 32 uur per week. Officieel dus elke vrijdag vrij. Een lang weekend weg kost dus hooguit een dag en een week weg hooguit 4 dagen. Een feestdag tijdens zo'n trip scheelt weer een vakantiedag. Vanwege het 32-urige contract heb ik 22 vakantiedagen en kan ik er 8 bijkopen. Wat ik dus ook doe. Elke vrijdag die ik daarnaast werk, levert een extra vakantiedag op.

Dan heb ik nog eens een zeer relaxte manager met wie ik goed afspraken kan maken. Als ik een keer een paar maanden weg wil en het komt niet uit met het verloftegoed, kan ik m'n contract tijdens de vakantieperiode aanpassen naar bijvoorbeeld een 10-urige werkweek. Dan hoef ik dus maar 10 uur verlof per week op te nemen, maar dan zit ik ook maar met een inkomen van een 10-urig contract.

De kostenkant van het verhaal dek ik door een goed inkomen en weinig vaste lasten. M'n woning kost ongeveer ¤ 800 per maand en dat was het wel. Geen auto wat enorm scheelt. Ook geen vrouw en kinderen door wie ik vast zit aan het hoogseizoen of aan vrouw en kinderen gerelateerde kosten. Elke maand spaar ik dan ook minimaal ¤ 300. Tel daarbij op de eindejaarsuitkering en het vakantiegeld en je hebt een heel behoorlijk reisbudget.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_74266479
Goed je vrije dagen inplannen. Vergeet niet dat 25 vakantiedagen werkdagen zijn. Dus als je het allemaal in een normale werkweek opneemt, dan heb je dus 5 weken vakantie.

Plan je je vakanties nou een beetje strategisch, bv in een week met vaste vrije dagen (pinksteren, kerst, etc) dan kan je zo extra lange vakanties nemen.

Ik werk 32 uur per week, dus zorg ik ervoor dat ik m'n vaste vrije dag meeneemt bij de planning. Voor overwerk krijg ik tijdcompensatie, dus ik kan ook een vaste vrije dag werken om extra een extra vakantiedag te krijgen.

En stedentripjes vooral in het weekend doen dus.
  zondag 1 november 2009 @ 02:11:04 #41
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_74268519
Sinds ik een reisorganisatie ben gestart reis ik zelf bijna niet meer Maar het is altijd leuk als ik op-maat offertes maak voor mensen, omdat ik in gedachten altijd even terug ben op die plekken. Klinkt misschien wat zweverig, maar voor mij is dat echt het geval wat het weer leuk maakt, ook omdat ik weet hoe leuk de klanten het ongetwijfeld gaan hebben! Maar goed, weinig tot geen vrije tijd dus en qua budget, tja... dit jaar ben ik eindelijk echt leuk gaan verdienen (voor Argentijnse begrippen dan he, in NL zou ik er niet van kunnen rondkomen denk ik), de voorgaande jaren was het toch vooral opstarten. In april gaan mijn toekomstige ega en ik (betrekkelijk low-budget) in april/mei op huwelijksreis naar Europa
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_74268594
als je een 9 tot 5, maandag tot vrijdag baan het hele jaar door heb word het inderdaad lastig om veel te reizen...
Oplossing, neem ontslag bij je huidige werkgever, werk alleen om je kosten eruit te halen en ga echt leven.
pi_74269575
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 1 november 2009 @ 09:28:57 #44
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_74270449
Ik mis de tijd wel dat ik als backpacker eerst 8 maanden naar Australie kon, daarna een jaar werken om vervolgens 7 maanden naar Azie te gaan....

Nu moet ik het officieel doen met 24 vakantiedagen per jaar, al werk ik officieel maar 36 uur per week, en hoewel op theoretische basis ik 36 uur werk, kan ik echt niet elke 2 weken 1 dag vrij zijn. (Ze zien me aankomen als ik dat ga voorstellen omdat mijn contract zo is opgesteld).
Daarnaast mag ik regelmatig op reis voor mijn werkgever, en ik plan natuurlijk wel e.e.a. zo dat ik er wat dagen aan kan plakken. (Ik moet er niet aan denken om slechts voor 3 dagen naar verre bestemmingen te gaan).

Helaas komt aan het reizen voor mijn werkgever een einde.... Ik heb nu gekozen voor een meer in Nederland zijnde functie, ook gezien mijn gezinssituatie, dus ik denk dat ik wat afkickverschijnselen ga krijgen.
Al ligt het natuurlijk ook aan de werkgever hoe flexibel deze is, ik kan gelukkig mijn tijd grotendeels zelf indelen, hoef maar met 1 ander persoon rekening te houden, en kan goed schuiven met vakantiedagen. (Maar ik denk ook dat dat aan je opstelling ligt, als je zelf flexibel bent om een keer wat extra te doen krijg je dat ook terug in flexibiliteit, en als dat niet zo is zit je bij de verkeerde werkgever.
Dus ik zal zien wat het in 2010 gaat worden. 5x Azie zoals afgelopen jaar zal het wel niet worden....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_74271403
Zoek een bedrijf waar je naast vakantiedagen ook ADV uren hebt, en waar je die ADV uren mag opsparen voor een paar dagen/weken vrij (ipv elke week 4 uurtje op te moeten nemen, middagje vrij is best leuk maar veel heb je er feitelijk niet aan).
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  maandag 2 november 2009 @ 12:45:11 #46
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_74312367
Riep u?
Tja, hoe doe je dat?
Dat het in bepaalde opzichten minder wordt, daar bestaat geen twijfel over. Ik ben het met je eens dat langere reizen over het algemeen leukere reizen zijn (ze zijn in elk geval ánders) en die zitten er niet persé meer in. Zelfs als je heel veel vakantiedagen hebt is de gemiddelde werkgever er niet zo blij mee als jij langer dan 4 weken achtereen opneemt en die sabbaticals (maanden-jaren) klinken leuk, maar die zie ik om me heen toch ook niet echt gebeuren (hoewel ik een leuke werkgever heb zou ik het niet eens aankaarten bij ons, moet ik eerlijk zeggen).

Wat dan wel?

• Werk meer. Ik krijg 23 dagen per jaar, maar heb een contract voor 40 uur (ik werk natuurlijk wel meer dan dat), terwijl ik voor 38 wordt betaald. Die twee uur in de week neem ik op als 13 ATV dagen in een jaar. Die kan ik niet allemaal achtereen opnemen, maar die zijn wel geschikt voor lange weekendjes en bruiloften. Sommige mensen werken 4 dagen in de week. Dan zijn 23 vakantiedagen dik 5 weken vakantie (bij vijf dagen werken net iets meer dan 4), maar die ATV dagen maken dat meer dan goed.

• Neem je dagen op. Klinkt als een open deur, maar ik heb zat vrienden en collega’s die nog weken, zo niet maanden aan vrije dagen hebben staan. Staat vast heel begeistert enzo, maar daar doe ik niet aan mee. Ken genoeg mensen die zich echter behoorlijk laten meeslepen door zo’n sfeertje op het werk waarin niemand het zich kan permiteren om dagen op te nemen. Mijn advies: wees flexibel naar je werkgever toe als het om vakantieplanning gaat, maar als het echt de spuigaten uitloopt: laat je niet gek maken of zoek wat anders.

• Maak gebruik van vrije dagen die je toch al hebt. Niet reizen in de zomervakantie (dan is het lekker rustig werken, plus je baas is vaak superblij als iemand het fort bewaakt in die maanden ), maar die rare dagen rond hemelvaart en pasen schelen alweer heel wat. Ik ga dit jaar met kerst weg en dat kost me effectief 6 vakantiedagen minder, vanwege kerst en oud en nieuw en de (verplichte) vrije dagen daar omheen. Nadeel: wel een drukke periode om te reizen.

• Neem een baan waar je veel voor moet reizen. Hoewel werkreizen geen vakantie zijn (integendeel), merk ik dat het voor mij veel van mijn reisbug wegneemt om zo nu en dan daar te zijn. Gewoon het feit dat je even niet naar kantoor forenst, in een andere omgeving en cultuur zit, ander eten, 27 graden in november... Sure, ik zie vooral hotels en vergaderzalen, maar dan nog! Zo nu en dan een mooie fieldtrip, of voor mijn part een wat langere taxirit, daar kan ik ook al blij van worden. Voordeel van mijn werk is ook wel dat ik verre en (dus) ook langere reizen maak (10-14 dagen) en dat daar dus altijd wel een weekend in zit waar ik nog wel minimaal een half dagje vrij uit weet te halen en soms zelfs twee dagen. Twee keer per jaar mag ik vakantie opnemen aansluitend aan mijn werk, wat me welliswaar gewoon dagen kost, maar natuurlijk geen reiskosten (en reistijd) meer. Dan een lang weekendje Zanzibar te kunnen doen is natuurlijk heel luxe en voelt toch wel wat langer weg dan een lang weekend Lissabon (ofzo).

• Reis anders. Ok, je kunt dus geen/niet makkelijk máánden meer weg, maar je hebt wat meer de besteden, dus je kunt ook anders reizen. Ik ben geen fan van gehast reizen en ik reis graag met het ov, maar als je 3-4 weken ergens bent waar de afstanden enorm zijn kun je er nu wel zo nu en dan een vluchtje tussen plakken. Dan kun je nog steeds rustieke kippenbussen nemen, maar de volgende bus van 16 uur even overslaan.

Das mijn tactiek, in elk geval!
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_74313226
    Leuke post, Hik! Met een aantal practische tips die ik in het achterhoofd zal houden.

Het is inderdaad jammer dat je niet zomaar meer maanden achtereen weg kunt... maar soms is 3 weken ook wel voldoende, denk ik. Zo heb ik dit jaar Vietnam gezien in 3 weken. Heb natuurlijk lang niet alles kunnen zien, maar wel genoeg om en een aardige indruk van het land te krijgen en het gevoel te hebben "echt" op reis te zijn en het lekker rustig aan te kunnen doen, en even helemaal weg te zijn. En dan is Vietnam nog een enorm groot land, dus stel dat je naar een land gaat als Panama of Jordanie, dan moet 3 weken ook wel een fijn gevoel van vrijheid kunnen geven
    pi_74313575
    Als je een normale baan hebt van 40 uur per week, 23 vrije dagen per jaar en waar overwerken normaal is (welkom in de consultancy) is het gedaan met de pret. Je kan een jaar zuinig aan doen en dan wat dagen meenemen naar het volgende jaar, maar meer dan dat zit er niet in.

The fun days are over.
    Ja, ik generaliseer.
      maandag 2 november 2009 @ 13:49:02 #49
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_74314282
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 13:26 schreef Northside het volgende:
    Als je een normale baan hebt van 40 uur per week, 23 vrije dagen per jaar en waar overwerken normaal is (welkom in de consultancy) is het gedaan met de pret. Je kan een jaar zuinig aan doen en dan wat dagen meenemen naar het volgende jaar, maar meer dan dat zit er niet in.

The fun days are over.
    same here ook consultancy

alleen dan 25 dagen vrij
      maandag 2 november 2009 @ 13:53:48 #50
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_74314455
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 13:49 schreef Blik het volgende:

[..]

same here ook consultancy

alleen dan 25 dagen vrij
    Hebben jullie geen kans om zelfstandig te gaan?
    reset
      Moderator maandag 2 november 2009 @ 14:03:17 #51
    45833 crew  Fogel
    pi_74314750
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 13:26 schreef Northside het volgende:

The fun days are over.
    Als je voor het overwerken geld krijgt, dan kan je een paar extra weken onbetaald verlof opnemen natuurlijk. Of uren voor uren als die mogelijkheid er is.
    Als je geen overtijdcompensatie hebt, heb je als het goed is een solide basissalaris (waardoor onbetaald verlof weer mogelijk is) en als dat ook al niet het geval is, zoek dan heel snel een andere baas of begin voor jezelf zoals individual al aangeeft.
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_74314791
    Ik had bij mijn vorige werkgever 40 dagen per jaar vrij, daarom.
    Existing in dimensions of addictive obsession
    Your script will run short of ideas
    The story will soon end itself
    People to trust come short in number
    pi_74316901
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 14:03 schreef Fogel het volgende:

Als je voor het overwerken geld krijgt, dan kan je een paar extra weken onbetaald verlof opnemen natuurlijk. Of uren voor uren als die mogelijkheid er is.
    Als je geen overtijdcompensatie hebt, heb je als het goed is een solide basissalaris (waardoor onbetaald verlof weer mogelijk is) en als dat ook al niet het geval is, zoek dan heel snel een andere baas of begin voor jezelf zoals individual al aangeeft.
    Het leven van de starter gaat niet over rozen.

Niks geen tijd voor tijd en je krijgt ook geen extra geld. Ja, dat kan wel, maar alleen bij echt serieus overwerk waar je toestemming voor hebt gekregen. Dat uurtje extra per dag is "vanzelfsprekend".

Dat "solide basissalaris" is genoeg om je huur te betalen en redelijk van te kunnen leven, maar no way dat je daar ook nog vrije dagen van kan bijkopen. Tenzij je nog thuis woont, dan hou je daar misschien geld voor over.

En voor jezelf beginnen is ook niet mogelijk, als starter heb je niet de skills of ervaring om zelf aan de slag te kunnen gaan.

Dit is geen klaagtopic, maar de harde realiteit is dat het als starter in bepaalde sectoren (zoals consultancy) gewoon heel moeilijk is om voldoende tijd vrij te maken voor vakanties. Na een jaar of 4 wordt dat wel beter, maar de eerste jaren zijn gewoon geen feest voor de vakantieganger.

Oplossing: TS, ga bij de overheid werken!
    Ja, ik generaliseer.
      maandag 2 november 2009 @ 15:50:57 #54
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_74318256
    Een consultant start anders vaak met een zeer riant salaris, waarmee je meer dan de huur kan betalen. Maarja, het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen.
      Moderator maandag 2 november 2009 @ 16:38:50 #55
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_74319816
    Nog beter: word consultant bij de overheid.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_74320167
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 15:50 schreef Lemans24 het volgende:
    Een consultant start anders vaak met een zeer riant salaris, waarmee je meer dan de huur kan betalen. Maarja, het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen.
    3 jaar geleden +/- 2000e bruto
    2 jaar geleden +/- 2100e bruto
    vorig jaar +/- 2200e bruto

Dit was althans bij de grote consultancyboeren zo, en voor een starter uit de schoolbanken. Hou je ongeveer 1450e netto van over. Halen we daar (een uiterst conservatieve) 600 euro huur en 100 euro verzekering vanaf, 750 over. Daar kan je heel redelijk van leven, maar om het nou zeer riant te noemen? En om nou even 10 extra vrije dagen te kopen a 110 - 130 euro...

Maar dit is off-topic. Als TS gewoon bij de overheid gaat werken en 40 uur per week maakt in plaats van haar contractuele 36 heeft ze 45 vrije dagen per jaar ofzo. Dan kan ze wel TWEE keer een maand op vakantie!
    Ja, ik generaliseer.
      maandag 2 november 2009 @ 17:37:28 #57
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_74321572
    Om over Consultancy even kort in te gaan:

Northside vat het prima samen. Het salaris is niet slecht, maar absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Big4 in de Accountancy. Overtijd schrijven is lang niet zo geaccepteerd als men denkt, alleen als je echt bijzondere uren maakt (lees: 60+ uur).

En voor jezelf beginnen als starter, dat zit er echt niet in. Is gewoon niet geloofwaardig

Aan de andere kant heb je wel de mogelijkheid om op buitenlandse projecten gestaffed te worden (mits je bij een internationale consultancybureau werkt). Of trainingen volgen die in het buitenland zijn, waarbij de fun-factor ook zeker in het oog gehouden wordt. Ik ben in ieder geval in mijn eerste jaar naar Dresden, Vancouver en Chicago geweest. Leuke tripjes

[ Bericht 31% gewijzigd door Blik op 02-11-2009 17:47:26 ]
      Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 07:36:43 #58
    45833 crew  Fogel
    pi_74339418
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 16:38 schreef UIO_AMS het volgende:
    Nog beter: word consultant bij de overheid.
    Nog beter, ga voor een non-profit NGO werken die dezelfde voorwaarden heeft als de staat, maar een beter loon geeft.

Maargoed, dit begint off-topic te raken.

Bedrijven waar van je verwacht wordt om 60u per week te werken voor een schamele 2000-2200¤
    Dat je werkgever niet kan plannen, moet niet het probleem zijn van de werknemer!

Maar, een voordeel van zoveel werken is dat je geen tijd hebt om je geld op te maken. Dat maakt het nog een beetje goed dat je gemiddelde uurloon ongeveer hetzelfde is als een kassadame bij de AH.
      dinsdag 3 november 2009 @ 09:54:28 #59
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_74341341
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 07:36 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maargoed, dit begint off-topic te raken.

Bedrijven waar van je verwacht wordt om 60u per week te werken voor een schamele 2000-2200¤
    Dat je werkgever niet kan plannen, moet niet het probleem zijn van de werknemer!

laatste off-topic opmerking:

ik werk gelukkig geen 60 uur in de week, over het algemeen rond de 45.
      dinsdag 3 november 2009 @ 11:38:04 #60
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_74344171
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 16:50 schreef Northside het volgende:

[..]

3 jaar geleden +/- 2000e bruto
    2 jaar geleden +/- 2100e bruto
    vorig jaar +/- 2200e bruto

Dit was althans bij de grote consultancyboeren zo, en voor een starter uit de schoolbanken. Hou je ongeveer 1450e netto van over. Halen we daar (een uiterst conservatieve) 600 euro huur en 100 euro verzekering vanaf, 750 over.
    Ah, op die manier. Ik zit rond dat niveau (en ben geen consultant per-sé), maar betaal wel 'ietsje' minder huur... Voordeel van buiten het centrum wonen.

Ik koop overigens ook geen vrije dagen. Als ik mijn 35 vrije dagen (bij 40-urige werkweek) rond weekenden en feestdagen plan, kan ik ook makkelijk twee maanden weg in totaal.

In de praktijk ga ik drie keer 10-20 dagen plus af en toe een weekend weg. En heel opvallend: veel collega's vinden dat veel en snappen niet hoe dat kan, terwijl zij precies hetzelfde aantal vrije dagen hebben. Het is blijkbaar een kwestie van het indelen van de beschikbare dagen!
    pi_74345092
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 11:38 schreef Lemans24 het volgende:

Ah, op die manier. Ik zit rond dat niveau (en ben geen consultant per-sé), maar betaal wel 'ietsje' minder huur... Voordeel van buiten het centrum wonen.

Ik koop overigens ook geen vrije dagen. Als ik mijn 35 vrije dagen (bij 40-urige werkweek) rond weekenden en feestdagen plan, kan ik ook makkelijk twee maanden weg in totaal.

In de praktijk ga ik drie keer 10-20 dagen plus af en toe een weekend weg. En heel opvallend: veel collega's vinden dat veel en snappen niet hoe dat kan, terwijl zij precies hetzelfde aantal vrije dagen hebben. Het is blijkbaar een kwestie van het indelen van de beschikbare dagen!
    Met 35 dagen heb je er al 10 meer dan "normaal", dus dan hoef je inderdaad niet meer bij te kopen om toch een beetje redelijk vakantie te kunnen vieren.

Ik vind het ook veel trouwens. 3 keer 15 dagen (gemiddelde) is 45 dagen vakantie (+ weekendjes). Dan ben je dus zo ongeveer iedere nationale vrije dag op vakantie (kerst, pinksteren,etc)?
    Ja, ik generaliseer.
      dinsdag 3 november 2009 @ 16:31:11 #62
    16918 flipsen
    Argentinie-specialist!
    pi_74354023
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 12:45 schreef Hik het volgende:
    ...zijn wel geschikt voor lange weekendjes en bruiloften.
    Dus je komt toch nog?
    Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
    pi_75163752
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Een vriendin van me werkt bij een ministerie op een 36-uurscontract en werkt er 40. Hoe het precies werkt met vrije dagen opbouwen enzo weet ik niet, maar met de lange reizen wil het nog prima lukken. En buiten het hoogseizoen .
    Rijksoverheid

Iedere week bouw je daar vier compensatieuren op. Op die manier heb je 23 vrije dagen en 23 compensatiedagen. De startsalarissen zijn er trouwens ook vrij hoog. Men gaat er wel van uit dat je voor een contractvorm kiest met compensatiedagen (dat kan ook 32/30 uur zijn): met 4,6 weken vakantie per jaar en het kleinste aantal feestdagen ter wereld is het niet zo gemakkelijk rondkomen

Zelf ga ik niet zo lang weg, meestal weekendjes. Volgend jaar in ieder geval in de meivakantie, en dan is Bevrijdingsdag alvast een feestdag.
    pi_75164500
    quote:
    Op maandag 30 november 2009 22:25 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Rijksoverheid

Iedere week bouw je daar vier compensatieuren op. Op die manier heb je 23 vrije dagen en 23 compensatiedagen. De startsalarissen zijn er trouwens ook vrij hoog. Men gaat er wel van uit dat je voor een contractvorm kiest met compensatiedagen (dat kan ook 32/30 uur zijn): met 4,6 weken vakantie per jaar en het kleinste aantal feestdagen ter wereld is het niet zo gemakkelijk rondkomen
    Wat bedoel je hier precies mee? Tijdens vakantiedagen wordt je loon toch gewoon doorbetaald?

En ik ben er inmiddels over uit dat ik bij de overheid moet gaan werken voor veel vakantie Maar wat valt nou precies allemaal onder 'de overheid' (en dus chille arbeidsvoorwaarden)? Ministeries, gemeentes, nog meer?
    pi_75182808
    Het belangrijkste is, zoals velen al zeiden, goed indelen. Probeer je dagen te sparen voor wanneer het echt nodig is.
    Volgens mij is er ook de mogelijkheid (ook eerder genoemd volgens mij) om extra dagen bij te kopen, al weet ik niet hoe dat werkt. En in sommige gevallen kun je overwerken en deze overuren compenseren voor extra vrije dagen.
      dinsdag 1 december 2009 @ 15:37:01 #66
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_75184511
    quote:
    Op maandag 30 november 2009 22:41 schreef gifkwal het volgende:
    En ik ben er inmiddels over uit dat ik bij de overheid moet gaan werken voor veel vakantie Maar wat valt nou precies allemaal onder 'de overheid' (en dus chille arbeidsvoorwaarden)? Ministeries, gemeentes, nog meer?
    NGOs!
    Hoewel het over het algemeen wel zo is dat mijn salaris ongeveer 2-3x zo laag is als dat van oud-studiegenoten...
    Maar daar heb ik dan wel een veel leukere baan voor!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_75184756
    Wat heb je gestudeerd, als ik vragen mag? Ik interesseer mij ook wel in NGOs.

Maar trouwens, NGO is toch juist geen overheid. Heb jij wel dezelfde chille arbeidsvoorwaarden?
      dinsdag 1 december 2009 @ 15:45:59 #68
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_75184809
    quote:
    Op dinsdag 1 december 2009 15:44 schreef gifkwal het volgende:
    Wat heb je gestudeerd, als ik vragen mag? Ik interesseer mij ook wel in NGOs.
    Iets wat ik elk geval heel weinig met mijn werk te maken heeft...
    TU Delft, Industrieel Ontwerpen/Innovatiemanagement
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      dinsdag 1 december 2009 @ 15:51:28 #69
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_75184996
    quote:
    Op dinsdag 1 december 2009 15:44 schreef gifkwal het volgende:
    Maar trouwens, NGO is toch juist geen overheid. Heb jij wel dezelfde chille arbeidsvoorwaarden?
    True. Maar aangezien wij (en veel NGOs met ons) financieel wel afhankelijk zijn van de overheid zijn sommiige arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar. Afhankelijk van de grootte van de NGO en wat andere factoren zijn er natuurlijk ook verschillen en zoals gezegd: het geld is vaak wat minder (en zeker minder dan de commerciële sector voor veel vakgebieden).

Overigens is er ook nog genoeg semi-overheid met mooie arbeidsvoorwaarden. Dingen als onderzoeksinstituten of organisaties die semi-overheidstaken uitvoeren (CBS, CBR, etc.).
    Maar weet je: uiteindelijk moet je gewoon kiezen voor heel leuk werk. Die arbeidsvoorwaarden kom je dan ook wel uit. Mijn vorige baan had betere arbeidsvoorwaarden dan mijn huidige, maar ik zou voor geen goud terugggaan.
    pi_75185408
    Aha

Ik vind dat je gelijk hebt wat betreft het kiezen van leuk werk. Dat is voor mij ook het allerbelangrijkste. En eigenlijk bestaan er in Nederland haast geen slechte arbeidsvoorwaarden. Maar lekker veel vakantiedagen zijn altijd mooi meegenomen Ik ben benieuwd waar ik later terecht kom.
    pi_75257483
    Mooi om te zien hoe anderen het voor elkaar krijgen toch veel te reizen, ondanks de moeilijke omstandigheden. Voor mij gelden die moeilijke omstandigheden in veel mindere mate.

Mijn baas is enorm releaxed. Ik werk bij een hoveniersbedrijf met 1 collega en dan m'n baas. Aangezien het in de winter toch veel rustiger is krijg ik onbetaald verlof van Kerst tot haf april. Als hovenier krijg je 45 dagen op een jaar, maar omdat ik niet een heel jaar werk krijg ik er 30. die kan ik eigenlijk opnemen wanneer ik wil (behalve mei/juni) en de lengte van de opgenomen vakantiedagen is ook geen probleem.
    Zonder vrouw en kinderen maakt dit eigenlijk de ideale situatie om aan mijn reisverslaving te voldoen. de vraag is alleen: voor hoe lang nog...
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
    pi_75265080
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 19:44 schreef Veersesmurf het volgende:
    Mooi om te zien hoe anderen het voor elkaar krijgen toch veel te reizen, ondanks de moeilijke omstandigheden. Voor mij gelden die moeilijke omstandigheden in veel mindere mate.

Mijn baas is enorm releaxed. Ik werk bij een hoveniersbedrijf met 1 collega en dan m'n baas. Aangezien het in de winter toch veel rustiger is krijg ik onbetaald verlof van Kerst tot haf april. Als hovenier krijg je 45 dagen op een jaar, maar omdat ik niet een heel jaar werk krijg ik er 30. die kan ik eigenlijk opnemen wanneer ik wil (behalve mei/juni) en de lengte van de opgenomen vakantiedagen is ook geen probleem.
    Zonder vrouw en kinderen maakt dit eigenlijk de ideale situatie om aan mijn reisverslaving te voldoen. de vraag is alleen: voor hoe lang nog...
    Zo, relaxed zeg! Maar mag je ook kiezen om geen onbetaald verlof te krijgen als je dat een keertje niet zou willen? Ik bedoel, je moet wel al die maanden rond zien te komen zonder loon?
    pi_75273279
    Ik heb 27 vakantiedagen en 13 ADV dagen per jaar, dus kom op een totaal van 40 dagen. Daarnaast mag ik mijn overuren schrijven en reis ik regelmatig voor mijn werk (althans, dat ga ik doen over een paar maanden, ik zit nog in een trainingstraject).

Al met al mag ik dus niet klagen. Tip: zoek een baan waar je veel bij moet reizen en waar je veel vakantiedagen hebt, waar je affiniteit mee hebt en wat een beetje leuk betaald Zo moeilijk kan het niet zijn.
    pi_75277645
    hier ook iemand uit de consultancy.. ik heb ook 25 vrije vakantie dagen + de verplichte feestdagen.

ik probeer het gewoon goed te plannen. stedentrips lang weekend . verre reizen goed van te voren vast leggen
    en toch hou ik dagen over.
    pi_75280809
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 12:01 schreef DancePlaza het volgende:
    hier ook iemand uit de consultancy.. ik heb ook 25 vrije vakantie dagen + de verplichte feestdagen.

ik probeer het gewoon goed te plannen. stedentrips lang weekend . verre reizen goed van te voren vast leggen
    en toch hou ik dagen over.
    Maar een maand naar Australie zit er niet in he...
    Ja, ik generaliseer.
    pi_75280847
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 09:40 schreef Vogue het volgende:
    Tip: zoek een baan waar je veel bij moet reizen en waar je veel vakantiedagen hebt, waar je affiniteit mee hebt en wat een beetje leuk betaald Zo moeilijk kan het niet zijn.
    Nogal een schot voor open doel he. Helaas is het wel zo moeilijk, ideale banen groeien niet aan de bomen.
    Ja, ik generaliseer.
    pi_75282633
    Werken voor je geld
    pi_75282941
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 13:34 schreef Northside het volgende:
    Nogal een schot voor open doel he. Helaas is het wel zo moeilijk, ideale banen groeien niet aan de bomen.
    Ideale banen niet, banen met veel vakantie waar je makkelijk binnenkomt wel: hoera voor het lerarentekort! Natuurlijk heeft zo'n baan andere nadelen maar de echte reislustige wil best wat offers brengen om veel vakantie te hebben.
    pi_75283470
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 14:25 schreef ShadyLane het volgende:

Ideale banen niet, banen met veel vakantie waar je makkelijk binnenkomt wel: hoera voor het lerarentekort! Natuurlijk heeft zo'n baan andere nadelen maar de echte reislustige wil best wat offers brengen om veel vakantie te hebben.
    Een PABO opleiding volgen vind ik dan wel weer een ERG groot offer om wat vakantie te hebben. Dan liever wat minder vakantie en een toekomst...
    Ja, ik generaliseer.
      vrijdag 4 december 2009 @ 14:59:16 #80
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_75284361
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 14:37 schreef Northside het volgende:

[..]

Een PABO opleiding volgen vind ik dan wel weer een ERG groot offer om wat vakantie te hebben. Dan liever wat minder vakantie en een toekomst...
    zo, ook zo toe aan weekend?
      Moderator vrijdag 4 december 2009 @ 15:11:21 #81
    45833 crew  Fogel
    pi_75284793
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 09:40 schreef Vogue het volgende:
    Ik heb 27 vakantiedagen en 13 ADV dagen per jaar, dus kom op een totaal van 40 dagen. Daarnaast mag ik mijn overuren schrijven en reis ik regelmatig voor mijn werk (althans, dat ga ik doen over een paar maanden, ik zit nog in een trainingstraject).

Al met al mag ik dus niet klagen. Tip: zoek een baan waar je veel bij moet reizen en waar je veel vakantiedagen hebt, waar je affiniteit mee hebt en wat een beetje leuk betaald Zo moeilijk kan het niet zijn.
    Maar zoek dan wel een baan uit waar je dan ook nog tijd hebt om wat te zien op die reizen. Op een gegeven moment is de locatie irrelevant omdat je ergens bent voor je werk (ligt natuurlijk aan het type werk). Als onderzoeker zie ik vaak niet veel van de plek waar ik ben. Ik ben nu bijvoorbeeld al bijna een week in de VS en heb 1 middag de tijd gehad om naar de Mall te gaan en ben 1 avond in het centrum geweest met een paar anderen. Verder zit ik zowat vastgeroest in het hotel omdat er zoveel te doen is.
    Vanmiddag ga ik nog even terug naar de Mall om wat kerstcadeaus te kopen en dan vlieg ik weer naar huis.
    Ik vind het op zich niet erg, nu heb ik wat achterstallig werk kunnen inhalen, maar ben je ervan bewust dat reizen voor het werk niet altijd feest is. Maar er zijn ook uitzonderingen waar je wel een hele dag, of zelfs twee, aan jezelf/de locatie kan besteden.
    pi_75284818
    quote:

[..]

Dan doe je een studie klassieke talen.
    pi_75285212
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 14:59 schreef Lemans24 het volgende:

zo, ook zo toe aan weekend?
    Ja!

Vanavond uit, god knows I need it.
    Ja, ik generaliseer.
    pi_75285264
    Voor een lange reis zou je een sabbattical kunnen regelen, of ontslag. Het is maar wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn. Ik ben wel mensen tegengekomen die veel werkten, in de verpleging of ander soortige baantjes waar altijd wel werk in is, zo laag mogelijke kosten in het thuisland, dus alleen een kamer huren ofzo en wellicht die onderverhuren. Die werkten een half jaar en gingen dan een half jaar reizen.

Wij hebben onbetaald verlof genomen en gezorgd dat we weinig kosten hadden in nl, (geen kosten aan huis). Normaal hebben we 25 vakantiedagen dus is maximaal 4 a 6 weken.

Het is allemaal wat je er voor over hebt

Gr, Martijn
    pi_75285295
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 15:11 schreef Fogel het volgende:

Maar er zijn ook uitzonderingen waar je wel een hele dag, of zelfs twee, aan jezelf/de locatie kan besteden.
    Vriendin van mij kan meestal regelen dat ze het weekend kan blijven. Werkbezoek is officieel tot vrijdag, zij vliegt dan zondagavond pas terug. Ze betaald dan alleen eventueel meerprijs van het ticket. Dat soort reizen zijn ideaal.
    Ja, ik generaliseer.
      vrijdag 4 december 2009 @ 15:34:32 #86
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_75285552
    Ik mag twee keer per jaar langer blijven en ik mag in principe zo lang blijven als ik wil. In de praktijk ben ik nog nooit langer dan een week gegaan (en dat is eigenlijk al uitzonderlijk), omdat er na een werkreis meestal alweer genoeg werk ligt te wachten.
    pi_75285663
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 15:26 schreef Northside het volgende:

[..]

Vriendin van mij kan meestal regelen dat ze het weekend kan blijven. Werkbezoek is officieel tot vrijdag, zij vliegt dan zondagavond pas terug. Ze betaald dan alleen eventueel meerprijs van het ticket. Dat soort reizen zijn ideaal.
    Behalve dat je dan zondagavond pas thuis bent, je ook nog een huis hebt wat je misschien een beetje aan de kant moet houden en je maandagochtend weer op kantoor wordt verwacht.
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_75285670
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 13:33 schreef Northside het volgende:

[..]

Maar een maand naar Australie zit er niet in he...
    geen probleem hoor.. als ik het maar goed en op tijd aangeeft.
      Moderator vrijdag 4 december 2009 @ 15:45:59 #89
    45833 crew  Fogel
    pi_75286028
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 15:37 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Behalve dat je dan zondagavond pas thuis bent, je ook nog een huis hebt wat je misschien een beetje aan de kant moet houden en je maandagochtend weer op kantoor wordt verwacht.
    Dat dus, en als je kinderen hebt is het al helemaal lullig om langer weg te blijven dan noodzakelijk.
      vrijdag 4 december 2009 @ 15:46:52 #90
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_75286076
    Weekendjes probeer ik zo te plannen dat ik vrijdagavond of middag weg ga en zondagavond terugkeer. Dat kost je niks. Daarnaast mag ik per jaar 160 uur kopen. Tot nu toe nog niet echt gebruik van gemaakt maar dat gaat wel komen. Net als reizen voor m'n werk
    pi_75307826
    quote:

[..]

De werkdruk in het Nederlandse onderwijs is de hoogste van heel Europa. Misschien is een lerarenopleiding qua vakanties in het buitenland het summum. Daar hebben ze zonder uitzondering 9 tot 12 weken zomervakantie. Al weet ik niet hoe dat gefinancierd wordt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')