Dit inderdaad.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 20:30 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
(weekenden meepakken, verplichte vrije dagen enz)
Hm, klinkt best ideaal. Jij bent dus eigenlijk een beetje de uitzondering op de regel. Zo kende ik ooit een jongen die met aandelen toverde via internet en overal en nergens woonde. Zolang hij maar internet had om zijn laptop op aan te sluiten kon hij wonen waar hij wilde, en dit deed hij dus ook. Lijkt me heerlijk, maar omdat ik niet zo handig ben met dat soort dingen denk ik dat ik voorlopig voor een werkgever zal moeten werken... In elk geval fijn om te horen uit jullie verhalen dat het ook dan mogelijk is om nog best veel te blijven reizen!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:30 schreef ETA het volgende:
beetje rondklikken op pokerwebsites doet wonderen
Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen hequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:29 schreef junkiexp het volgende:
En nu al aan het internetten in je eerste maand ?
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:17 schreef Grunner het volgende:
[..]
Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen he
Relax, just a jokequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:17 schreef Grunner het volgende:
[..]
Als webredacteur vanuit huis heb je daar wel tijd voor ja. Niet te snel oordelen he
Als je de eerste maand in dienst bij een werkgever op kantoor zit vind ik dat niet normaal hoor.quote:
Een vriendin van me werkt bij een ministerie op een 36-uurscontract en werkt er 40. Hoe het precies werkt met vrije dagen opbouwen enzo weet ik niet, maar met de lange reizen wil het nog prima lukken. En buiten het hoogseizoenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:43 schreef Blik het volgende:
Bedenk dat het minimale aantal vakantie dagen 24 (of 25) is. Bij sommige bedrijven of de overheid kan dit al snel oplopen richting de 40. Dan komen er nog een aantal verplichte vrije dagen zoals Kerst, Nieuwjaar, Pasen etc. Vervolgens hebben sommige mensen de luxe dat ze al hun overuren mogen schrijven (zoals mijn vriendin bijvoorbeeld). Dan kunnen het aantal vrije dagen per jaar al snel oplopen naar 40 to 60 per jaar. (Zoals bijvoorbeeld een collega van mij die 4 uur overtijd per week mag schrijven voor zijn werk in de OR, die heeft op dit moment 500 uur vakantie staan)
Iets minderquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:43 schreef Blik het volgende:
Bedenk dat het minimale aantal vakantie dagen 24 (of 25) is.
quote:Vakantiedagen
De werkgever is verplicht om de werknemer vakantie te verlenen. Per jaar is het wettelijk minimum gelijk aan vier maal het aantal werkdagen per week. Wie een vijfdaagse werkweek heeft, heeft dus recht op 4 x 5 = 20 vakantiedagen per jaar.
Je hebt inderdaad gelijk, daarbij wel de kanttekening dat er bijvoorbeeld geen enkele CAO is waar dat minimum wordt aangehouden.quote:
Oh, nou vooruit dan maar.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 02:53 schreef just.in.case het volgende:
Het grote wachten is op k_man en Hik.
Hik reist volgens mij enorm veel voor d'r werk. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheidquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 02:53 schreef just.in.case het volgende:
Het grote wachten is op k_man en Hik.
Alleen is het (voor mij) een probleem dat als ik voor mijn werk weg, weinig tijd heb om de toerist uit te hangen... ben namelijk in het buitenland voor het werk, niet om plezier te hebben.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Hik reist volgens mij enorm veel voor d'r werk. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid
same herequote:Op maandag 2 november 2009 13:26 schreef Northside het volgende:
Als je een normale baan hebt van 40 uur per week, 23 vrije dagen per jaar en waar overwerken normaal is (welkom in de consultancy) is het gedaan met de pret. Je kan een jaar zuinig aan doen en dan wat dagen meenemen naar het volgende jaar, maar meer dan dat zit er niet in.
The fun days are over.
Hebben jullie geen kans om zelfstandig te gaan?quote:Op maandag 2 november 2009 13:49 schreef Blik het volgende:
[..]
same hereook consultancy
alleen dan 25 dagen vrij
Als je voor het overwerken geld krijgt, dan kan je een paar extra weken onbetaald verlof opnemen natuurlijk. Of uren voor uren als die mogelijkheid er is.quote:Op maandag 2 november 2009 13:26 schreef Northside het volgende:
Als je een normale baan hebt van 40 uur per week, 23 vrije dagen per jaar en waar overwerken normaal is (welkom in de consultancy) is het gedaan met de pret. Je kan een jaar zuinig aan doen en dan wat dagen meenemen naar het volgende jaar, maar meer dan dat zit er niet in.
The fun days are over.
Het leven van de starter gaat niet over rozen.quote:Op maandag 2 november 2009 14:03 schreef Fogel het volgende:
Als je voor het overwerken geld krijgt, dan kan je een paar extra weken onbetaald verlof opnemen natuurlijk. Of uren voor uren als die mogelijkheid er is.
Als je geen overtijdcompensatie hebt, heb je als het goed is een solide basissalaris (waardoor onbetaald verlof weer mogelijk is) en als dat ook al niet het geval is, zoek dan heel snel een andere baas of begin voor jezelf zoals individual al aangeeft.
3 jaar geleden +/- 2000e brutoquote:Op maandag 2 november 2009 15:50 schreef Lemans24 het volgende:
Een consultant start anders vaak met een zeer riant salaris, waarmee je meer dan de huur kan betalen. Maarja, het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen.
Nog beter, ga voor een non-profit NGO werken die dezelfde voorwaarden heeft als de staat, maar een beter loon geeft.quote:Op maandag 2 november 2009 16:38 schreef UIO_AMS het volgende:
Nog beter: word consultant bij de overheid.
laatste off-topic opmerking:quote:Op dinsdag 3 november 2009 07:36 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maargoed, dit begint off-topic te raken.
Bedrijven waar van je verwacht wordt om 60u per week te werken voor een schamele 2000-2200¤![]()
Dat je werkgever niet kan plannen, moet niet het probleem zijn van de werknemer!
Ah, op die manier. Ik zit rond dat niveau (en ben geen consultant per-sé), maar betaal wel 'ietsje' minder huur... Voordeel van buiten het centrum wonen.quote:Op maandag 2 november 2009 16:50 schreef Northside het volgende:
[..]
3 jaar geleden +/- 2000e bruto
2 jaar geleden +/- 2100e bruto
vorig jaar +/- 2200e bruto
Dit was althans bij de grote consultancyboeren zo, en voor een starter uit de schoolbanken. Hou je ongeveer 1450e netto van over. Halen we daar (een uiterst conservatieve) 600 euro huur en 100 euro verzekering vanaf, 750 over.
Met 35 dagen heb je er al 10 meer dan "normaal", dus dan hoef je inderdaad niet meer bij te kopen om toch een beetje redelijk vakantie te kunnen vieren.quote:Op dinsdag 3 november 2009 11:38 schreef Lemans24 het volgende:
Ah, op die manier. Ik zit rond dat niveau (en ben geen consultant per-sé), maar betaal wel 'ietsje' minder huur... Voordeel van buiten het centrum wonen.
Ik koop overigens ook geen vrije dagen. Als ik mijn 35 vrije dagen (bij 40-urige werkweek) rond weekenden en feestdagen plan, kan ik ook makkelijk twee maanden weg in totaal.
In de praktijk ga ik drie keer 10-20 dagen plus af en toe een weekend weg. En heel opvallend: veel collega's vinden dat veel en snappen niet hoe dat kan, terwijl zij precies hetzelfde aantal vrije dagen hebben. Het is blijkbaar een kwestie van het indelen van de beschikbare dagen!
Dus je komt toch nog?quote:Op maandag 2 november 2009 12:45 schreef Hik het volgende:
...zijn wel geschikt voor lange weekendjes en bruiloften.
Rijksoverheidquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Een vriendin van me werkt bij een ministerie op een 36-uurscontract en werkt er 40. Hoe het precies werkt met vrije dagen opbouwen enzo weet ik niet, maar met de lange reizen wil het nog prima lukken. En buiten het hoogseizoen.
Wat bedoel je hier precies mee? Tijdens vakantiedagen wordt je loon toch gewoon doorbetaald?quote:Op maandag 30 november 2009 22:25 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Rijksoverheid
Iedere week bouw je daar vier compensatieuren op. Op die manier heb je 23 vrije dagen en 23 compensatiedagen. De startsalarissen zijn er trouwens ook vrij hoog. Men gaat er wel van uit dat je voor een contractvorm kiest met compensatiedagen (dat kan ook 32/30 uur zijn): met 4,6 weken vakantie per jaar en het kleinste aantal feestdagen ter wereld is het niet zo gemakkelijk rondkomen
NGOs!quote:Op maandag 30 november 2009 22:41 schreef gifkwal het volgende:
En ik ben er inmiddels over uit dat ik bij de overheid moet gaan werken voor veel vakantieMaar wat valt nou precies allemaal onder 'de overheid' (en dus chille arbeidsvoorwaarden)? Ministeries, gemeentes, nog meer?
Iets wat ik elk geval heel weinig met mijn werk te maken heeft...quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:44 schreef gifkwal het volgende:
Wat heb je gestudeerd, als ik vragen mag? Ik interesseer mij ook wel in NGOs.
True. Maar aangezien wij (en veel NGOs met ons) financieel wel afhankelijk zijn van de overheid zijn sommiige arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar. Afhankelijk van de grootte van de NGO en wat andere factoren zijn er natuurlijk ook verschillen en zoals gezegd: het geld is vaak wat minder (en zeker minder dan de commerciële sector voor veel vakgebieden).quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:44 schreef gifkwal het volgende:
Maar trouwens, NGO is toch juist geen overheid. Heb jij wel dezelfde chille arbeidsvoorwaarden?
Zo, relaxed zeg! Maar mag je ook kiezen om geen onbetaald verlof te krijgen als je dat een keertje niet zou willen? Ik bedoel, je moet wel al die maanden rond zien te komen zonder loon?quote:Op donderdag 3 december 2009 19:44 schreef Veersesmurf het volgende:
Mooi om te zien hoe anderen het voor elkaar krijgen toch veel te reizen, ondanks de moeilijke omstandigheden. Voor mij gelden die moeilijke omstandigheden in veel mindere mate.
Mijn baas is enorm releaxed. Ik werk bij een hoveniersbedrijf met 1 collega en dan m'n baas. Aangezien het in de winter toch veel rustiger is krijg ik onbetaald verlof van Kerst tot haf april. Als hovenier krijg je 45 dagen op een jaar, maar omdat ik niet een heel jaar werk krijg ik er 30. die kan ik eigenlijk opnemen wanneer ik wil (behalve mei/juni) en de lengte van de opgenomen vakantiedagen is ook geen probleem.
Zonder vrouw en kinderen maakt dit eigenlijk de ideale situatie om aan mijn reisverslaving te voldoen. de vraag is alleen: voor hoe lang nog...
Maar een maand naar Australie zit er niet in he...quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:01 schreef DancePlaza het volgende:
hier ook iemand uit de consultancy.. ik heb ook 25 vrije vakantie dagen + de verplichte feestdagen.
ik probeer het gewoon goed te plannen. stedentrips lang weekend . verre reizen goed van te voren vast leggen
en toch hou ik dagen over.
Nogal een schot voor open doel he. Helaas is het wel zo moeilijk, ideale banen groeien niet aan de bomen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 09:40 schreef Vogue het volgende:
Tip: zoek een baan waar je veel bij moet reizen en waar je veel vakantiedagen hebt, waar je affiniteit mee hebt en wat een beetje leuk betaaldZo moeilijk kan het niet zijn.
Ideale banen niet, banen met veel vakantie waar je makkelijk binnenkomt wel: hoera voor het lerarentekort! Natuurlijk heeft zo'n baan andere nadelen maar de echte reislustige wil best wat offers brengen om veel vakantie te hebben.quote:Op vrijdag 4 december 2009 13:34 schreef Northside het volgende:
Nogal een schot voor open doel he. Helaas is het wel zo moeilijk, ideale banen groeien niet aan de bomen.
Een PABO opleiding volgen vind ik dan wel weer een ERG groot offer om wat vakantie te hebben. Dan liever wat minder vakantie en een toekomst...quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:25 schreef ShadyLane het volgende:
Ideale banen niet, banen met veel vakantie waar je makkelijk binnenkomt wel: hoera voor het lerarentekort! Natuurlijk heeft zo'n baan andere nadelen maar de echte reislustige wil best wat offers brengen om veel vakantie te hebben.
zo, ook zo toe aan weekend?quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:37 schreef Northside het volgende:
[..]
Een PABO opleiding volgen vind ik dan wel weer een ERG groot offer om wat vakantie te hebben. Dan liever wat minder vakantie en een toekomst...
Maar zoek dan wel een baan uit waar je dan ook nog tijd hebt om wat te zien op die reizen. Op een gegeven moment is de locatie irrelevant omdat je ergens bent voor je werk (ligt natuurlijk aan het type werk). Als onderzoeker zie ik vaak niet veel van de plek waar ik ben. Ik ben nu bijvoorbeeld al bijna een week in de VS en heb 1 middag de tijd gehad om naar de Mall te gaan en ben 1 avond in het centrum geweest met een paar anderen. Verder zit ik zowat vastgeroest in het hotel omdat er zoveel te doen is.quote:Op vrijdag 4 december 2009 09:40 schreef Vogue het volgende:
Ik heb 27 vakantiedagen en 13 ADV dagen per jaar, dus kom op een totaal van 40 dagen. Daarnaast mag ik mijn overuren schrijven en reis ik regelmatig voor mijn werk (althans, dat ga ik doen over een paar maanden, ik zit nog in een trainingstraject).
Al met al mag ik dus niet klagen. Tip: zoek een baan waar je veel bij moet reizen en waar je veel vakantiedagen hebt, waar je affiniteit mee hebt en wat een beetje leuk betaaldZo moeilijk kan het niet zijn.
Dan doe je een studie klassieke talen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:37 schreef Northside het volgende:
[..]
Een PABO opleiding volgen vind ik dan wel weer een ERG groot offer om wat vakantie te hebben. Dan liever wat minder vakantie en een toekomst...
Vriendin van mij kan meestal regelen dat ze het weekend kan blijven. Werkbezoek is officieel tot vrijdag, zij vliegt dan zondagavond pas terug. Ze betaald dan alleen eventueel meerprijs van het ticket. Dat soort reizen zijn ideaal.quote:Op vrijdag 4 december 2009 15:11 schreef Fogel het volgende:
Maar er zijn ook uitzonderingen waar je wel een hele dag, of zelfs twee, aan jezelf/de locatie kan besteden.
Behalve dat je dan zondagavond pas thuis bent, je ook nog een huis hebt wat je misschien een beetje aan de kant moet houden en je maandagochtend weer op kantoor wordt verwacht.quote:Op vrijdag 4 december 2009 15:26 schreef Northside het volgende:
[..]
Vriendin van mij kan meestal regelen dat ze het weekend kan blijven. Werkbezoek is officieel tot vrijdag, zij vliegt dan zondagavond pas terug. Ze betaald dan alleen eventueel meerprijs van het ticket. Dat soort reizen zijn ideaal.
geen probleem hoor.. als ik het maar goed en op tijd aangeeft.quote:Op vrijdag 4 december 2009 13:33 schreef Northside het volgende:
[..]
Maar een maand naar Australie zit er niet in he...
Dat dus, en als je kinderen hebt is het al helemaal lullig om langer weg te blijven dan noodzakelijk.quote:Op vrijdag 4 december 2009 15:37 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
Behalve dat je dan zondagavond pas thuis bent, je ook nog een huis hebt wat je misschien een beetje aan de kant moet houden en je maandagochtend weer op kantoor wordt verwacht.
De werkdruk in het Nederlandse onderwijs is de hoogste van heel Europa. Misschien is een lerarenopleiding qua vakanties in het buitenland het summum. Daar hebben ze zonder uitzondering 9 tot 12 weken zomervakantie. Al weet ik niet hoe dat gefinancierd wordt.quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:37 schreef Northside het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |