abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 november 2009 @ 14:37:06 #205
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74481890
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 11:45 schreef Trystar het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip
kut, rol er net halverwege in - nu maar hopen op een NZBtje
Please, make yourself uncomfortable.
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:01:04 #206
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74482462
Zeer goed gedaan door de BBC
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:07:41 #207
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74482600
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 11:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Niggerlover
ik vind Hamilton een geweldige rijder - maar kan hem uit de auto echt niet uitstaan
Button daarintegen is veel echter.
Please, make yourself uncomfortable.
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:32:44 #208
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74483207
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:07 schreef bodylotion het volgende:

[..]

ik vind Hamilton een geweldige rijder - maar kan hem uit de auto echt niet uitstaan
Button daarintegen is veel echter.
ik vind Hamilton wel menselijker geworden sinds " lie gate", tot die tijd vond ik hem nogal gemaakt.

Toen Jake Humphrie (BBC) dit jaar met Button en met Hamilton als bijrijder/instructeur een paar rondjes maakte op Silverstone in een AMG Mercedes vond ik Hamilton veel sympathieker dan Button die zichzelf eigenlijk veel te goed vond om met Jake mee te rijden.
pi_74483404
Ik heb Hamilton altijd een sympathieke knul gevonden. Ik kan me goed in zijn situatie inleven, namelijk.

Mijn vader is van een jongen die nog moest lopen om drinkwater te halen en regelmatig een vis aan de harpoen sloeg om te helpen voedsel op tafel te krijgen opgeklommen naar een onder-directeur van de nationale divisie van een oliemaatschappij. Ergens in dat leven is hij vergeten om mij in een kart te douwen maar verder zie ik een gelijkenis ...

zelfs de kleuren kloppen
Calm down, please!
pi_74502681
Raikkonen: sabbatical lucratiever dan racen
Kimi Raikkonen staat voor de keuze: rijden of een jaartje ertussen uit. Volgens Auto Motor und Sport levert een sabbatical de Fin meer geld op dan als hij gaat racen.

Geld
Mocht de Fin het aanbod van McLaren accepteren dan verdient hij volgend jaar 15 miljoen euro, terwijl hij twee miljoen meer kan verdienen als hij niet racet. Dat is het gevolg van de afkoopsom van Ferrari. De Italiaanse renstal heeft het nog een jaar doorlopende contract van Raikkonen afgekocht.

Heidfeld
Als Raikkonen daadwerkelijk kiest voor een sabbatical is Nick Heidfeld dé kandidaat om bij McLaren aan de slag te gaan. Volgens McLaren-teambaas Martin Whitmarsh is Heidfeld de meest onderschatte coureur in de Formule 1.
  zondag 8 november 2009 @ 12:12:27 #211
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74502705
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:40 schreef Googolplexian het volgende:
Ik heb Hamilton altijd een sympathieke knul gevonden. Ik kan me goed in zijn situatie inleven, namelijk.

Mijn vader is van een jongen die nog moest lopen om drinkwater te halen en regelmatig een vis aan de harpoen sloeg om te helpen voedsel op tafel te krijgen opgeklommen naar een onder-directeur van de nationale divisie van een oliemaatschappij. Ergens in dat leven is hij vergeten om mij in een kart te douwen maar verder zie ik een gelijkenis ...

zelfs de kleuren kloppen
wat doet die pa van Hamilton dan?

OT
quote:
Please, make yourself uncomfortable.
pi_74503023
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:12 schreef bodylotion het volgende:

[..]

wat doet die pa van Hamilton dan?

OT
[..]


Volgens mij onderhoudsmonteur voor vliegtuigen.
pi_74503574
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:12 schreef bodylotion het volgende:

[..]

wat doet die pa van Hamilton dan?
quote:
That led to Hamilton sampling kart racing for the first time when, aged six, his father bought him his first go-kart as a Christmas present[11] telling him that he would support his racing career as long as he worked hard at school. When supporting his son became problematic, his father took redundancy from his position as an IT Manager and became a contractor, sometimes doing up to three jobs at a time to support his son's career and still managing to find enough time to attend all Hamilton's races. He would later set up his own computer company as well as working as a manager for Hamilton on a full time basis.[12]
Van IT Manager naar aannemer naar eigen IT bedrijfje, dus ...
Calm down, please!
  zondag 8 november 2009 @ 14:00:24 #214
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74505526
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:48 schreef Googolplexian het volgende:

[..]


[..]

Van IT Manager naar aannemer naar eigen IT bedrijfje, dus ...
Ik denk niet dat hij daar nog veel aan doet , kwestie van prioriteiten stellen
pi_74505684
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:00 schreef Tarado het volgende:

[..]

Ik denk niet dat hij daar nog veel aan doet , kwestie van prioriteiten stellen
Het juiste personeel aanstellen
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  zondag 8 november 2009 @ 19:44:05 #216
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74516564
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 11:24 schreef Sinister-D- het volgende:
Vanmiddag op de bbc 14.00 Nl tijd

Jenson Button's glorious season

Ik heb de titel ook niet verzonnen

iig een seizoens terugblik voor de geintresseerden
Voor degenen die het gemist hebben straks om 20:00uur op BBC3 nogmaals
pi_74517871
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:44 schreef Tarado het volgende:

[..]

Voor degenen die het gemist hebben straks om 20:00uur op BBC3 nogmaals
Oh, ik zapte al.. Maar 3, kan ik niet krijgen hier
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_74517894
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:14 schreef Sally het volgende:

[..]

Oh, ik zapte al.. Maar 3, kan ik niet krijgen hier
ik ook niet
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_74518012
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:14 schreef Sally het volgende:

[..]

Oh, ik zapte al.. Maar 3, kan ik niet krijgen hier
Hij is inmiddels ook te downloaden via Racing-Underground.com
pi_74523505
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:17 schreef Trystar het volgende:

[..]

Hij is inmiddels ook te downloaden via Racing-Underground.com
Geen account (en nog geen progje op de nieuwe laptop geïnstalleerd )

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 09-11-2009 01:12:16 (typefout...) ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  zondag 8 november 2009 @ 22:35:12 #221
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74525959
“MANUFACTURER ERA IN F1 IS OVER” SAYS WILLIAMS BOSS
Posted on | November 8, 2009 | by James Allen | No Comments
quote:
The era of manufacturers dominating F1 is over, according to Williams chief executive Adam Parr. Following a week in which Toyota announced its withdrawal and Renault held an emergency board meeting to discuss its ongoing participation, Parr said that the tide is turning away from the manufacturer teams towards independents like Williams and Brawn.

In an article I co-wrote in this weekend’s Financial Times, Parr said, “This week marked the end of manufacturer dominance in F1, something that had been growing for a decade, ” It’s not that manufacturers are not welcome in F1, it’s just that the maths don’t make sense. If you spend $750 million a year to own an F1 team and come ninth two years in a row, you are going to stop. For an independent at times like these you are going to put your head down and keep going, because you have no choice.”
Meanwhile all the stakeholders in F1 are wondering what Toyota’s legal position will be now. They are in breach of contract, having signed the Concorde Agreement in August. Although there is no specific financial penalty written in the agreement, they do have responsibilities and potential liabilities. For instance, as one team principal pointed out to me yesterday, if another team was on the point of signing a title sponsor and that sponsor pulled out because he was unsettled by Toyota’s move, then he could have grounds to sue Toyota.
Many commentators have underestimated what Toyota’s position entails, and it is the complexity of the legal responsibilities linked to being in breach of contract which the Renault board will have been discussing this week, along with seeking an honest assessment from its commercial team of the chances of securing sponsors for next season, with the cloud from the race fixing scandal still hanging over the team. My sources suggest that Renault will definitely compete in 2010, but will review the position again after that. They will be studying what, if any, legal challenges Toyota face during that period.
Unlike Honda and to a lesser extent BMW, Toyota have not done the right thing here; they have signed the Concorde Agreement and then breached it, they have not sought to set the team up to continue in future.
The question of the 13th team remains; will Sauber get it? I’m sure they will, but contrary to rumours this weekend, I understand that Qadback has not yet paid BMW the money for the team, that is contingent on them getting the entry ratified by the FIA.
I spoke to McLaren boss Martin Whitmarsh this week and he said that Toyota was ‘not integral’ to F1 – which is a corporate way of saying they won’t be missed – and that FOTA is still in robust shape because its strength is Ferrari and McLaren. Like BMW, Toyota have not helped the manufacturer’s cause this year because they have merely served to prove the accusation that manufacturer’s come and go when it suits them.
Interestingly both sides in the FOTA/FIA war over the summer failed to get all that they wanted in the final negotiations. The FIA wanted the manufacturer’s boards to commit to 2012, not just the race teams, while Toyota and other manufacturers were keen not just for Mosley to stand down, but for Bernie Ecclestone to do so as well. Toyota were looking for different corporate governance for F1 and were reluctant signatories of the Concorde Agreement.
I sense that FOTA as an organisation is weaker now, because it has lost some manufacturer muscle and once the new teams join, they will be much more likely to side with Ecclestone, who holds the purse strings, in the event of a dust up. It also cannot help that Ferrari has once again publicly belittled the new teams this week, saying “Formula 1 continues losing important parts. In exchange, if one could call it that, Manor, Lotus, USF1 and Campos Meta arrived. You might say, “same-same” because it is enough if there are participants. But that’s not entirely true and the we’ve got to see if next year we’ll be really as many in Bahrain for the first starting grid of the 2010 season.”
Over the summer Ferrari said that many of these teams were more GP3 than F1. Some of them are already FOTA members and others have applied for membership – happy families!
Also in that FT article we got a quote from a spokesman for Jean Todt’s new regime at the FIA, who said that the events of this week prove that, “The FIA’s strategy of cost reduction and the encouragement of new independent teams was the right one for the championship.”
http://www.jamesallenonf1.com/
  zondag 8 november 2009 @ 22:53:46 #222
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_74526774


Trulli doet aan carriereplanning: gespot bij Michael Waltrip Racing.
Ik pak een bak chips erbij als de man serieus Nascar gaat doen.
pi_74527493
Die Trullitrain wordt kenkerhard de muur in gereden als hij denkt zich te kunnen mengen in de Nascar dunkt me
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_74527556
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:11 schreef Tarabass het volgende:
Raikkonen: sabbatical lucratiever dan racen
Kimi Raikkonen staat voor de keuze: rijden of een jaartje ertussen uit. Volgens Auto Motor und Sport levert een sabbatical de Fin meer geld op dan als hij gaat racen.

Geld
Mocht de Fin het aanbod van McLaren accepteren dan verdient hij volgend jaar 15 miljoen euro, terwijl hij twee miljoen meer kan verdienen als hij niet racet. Dat is het gevolg van de afkoopsom van Ferrari. De Italiaanse renstal heeft het nog een jaar doorlopende contract van Raikkonen afgekocht.

Heidfeld
Als Raikkonen daadwerkelijk kiest voor een sabbatical is Nick Heidfeld dé kandidaat om bij McLaren aan de slag te gaan. Volgens McLaren-teambaas Martin Whitmarsh is Heidfeld de meest onderschatte coureur in de Formule 1.
Als ie een sabatical pakt voor die 2 miljoen extra is het geen echte racer. Komop, voor het geld hoeft hij het absoluut niet meer te doen.

Die 2 miljoen is peanuts voor hem, dat merkt hij echt niet meer of ie die nou we of niet extra heeft.

Als ie om deze reden een jaar sabatical doet heeft ie voor mij afgedaan iig
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_74532623
Hij moet er ook rekening mee houden dat er nu een plek is bij McLaren, en volgend jaar misschien niet meer. Een sabbatical zou zo maar het einde van ze F1 carriere kunnen zijn als hij dan volgend jaar geen goed stoeltje kan vinden, want bij een middenmotor stapt ie echt niet meer in...

Toch jammer van die salarisclausule, die min of meer een goeie coureur bij andere teams weghoudt door dit soort trucjes.
Where facts are few, experts are many.
pi_74532717
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:48 schreef Googolplexian het volgende:

[..]


[..]

Van IT Manager naar aannemer naar eigen IT bedrijfje, dus ...
Wordt tijd dat ik mijn eigen IT bedrijf begin en mijn zoon in een kart stop denk ik.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 9 november 2009 @ 09:50:11 #227
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74532747
Het is natuurlijk ook een spel;

Voor het geld hoeft Kimi het niet meer te doen want die heeft bij Ferrari en daarvoor al bij McLaren al z'n zakken gevuld.

Nu gaat het erom welk eergevoel bij hem het belangrijkste is; of genoegen nemen met een lager salaris en de kans hebben om Ferrari te laten zien dat ze een fout gemaakt hebben, of zeggen dat hij te goed is om voor een "prikkie" achter het stuur te kruipen

[ Bericht 10% gewijzigd door Tarado op 09-11-2009 10:11:25 ]
  maandag 9 november 2009 @ 13:09:53 #228
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74538053
quote:
Op maandag 9 november 2009 09:50 schreef Tarado het volgende:
Het is natuurlijk ook een spel;

Voor het geld hoeft Kimi het niet meer te doen want die heeft bij Ferrari en daarvoor al bij McLaren al z'n zakken gevuld.

Nu gaat het erom welk eergevoel bij hem het belangrijkste is; of genoegen nemen met een lager salaris en de kans hebben om Ferrari te laten zien dat ze een fout gemaakt hebben, of zeggen dat hij te goed is om voor een "prikkie" achter het stuur te kruipen


En dat laatste is natuurlijk wel een doodsteek voor zijn carrière na alle kritiek op zijn motivatie
Please, make yourself uncomfortable.
  maandag 9 november 2009 @ 13:10:18 #229
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74538061
quote:
Op zondag 8 november 2009 21:37 schreef Sally het volgende:

[..]

Geen account (en nog geen progje op de nieuwe laptop geïnstalleerd )
op usenet staat ie inmiddels ook. ff zoeken via FTD
Please, make yourself uncomfortable.
pi_74539039
Ik zou als ik Kimi was meteen bij Mclaren instappen. De hoofdreden hiervoor zou zijn om Ferrari te verslaan. Hij kan wel zeggen dat alles in goed overleg is gegaan, maar het is natuurlijk niet leuk om voor het aflopen van je termijn aan de kant te worden gezet. Dat ze liever Massa hebben waarvan ze niet weten of hij nog net zo snel (of langzaam ) als voor het ongeluk is.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  maandag 9 november 2009 @ 13:49:10 #231
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74539271
quote:
Op maandag 9 november 2009 13:40 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik zou als ik Kimi was meteen bij Mclaren instappen. De hoofdreden hiervoor zou zijn om Ferrari te verslaan. Hij kan wel zeggen dat alles in goed overleg is gegaan, maar het is natuurlijk niet leuk om voor het aflopen van je termijn aan de kant te worden gezet. Dat ze liever Massa hebben waarvan ze niet weten of hij nog net zo snel (of langzaam ) als voor het ongeluk is.


In twee van de drie seizoenen stond hij voor Kimi; in 2008 in de eindstand en in 2009 ten tijde van zijn ongeluk. Dus als Massa langzaam wordt gevonden dan is Kimi nog langzamer
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_74539425
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 9 november 2009 @ 14:38:16 #233
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74540957
Red Bull to give Ricciardo first F1 test

By Jonathan Noble and Matt Beer Monday, November 9th 2009, 13:26 GMT
quote:
British Formula 3 champion Daniel Ricciardo is to make his Formula 1 testing debut with Red Bull Racing next month.

Red Bull has confirmed to AUTOSPORT that the 20-year-old Australian will be its driver for the young driver tests that take place at Jerez from 1-3 December.

Ricciardo, a Red Bull protege, dominated British F3 in his rookie season this year, having graduated to the championship from Formula Renault.

His fellow Red Bull young driver Brendon Hartley will drive for Toro Rosso at the test, possibly along with another member of the energy drinks company's talent development scheme.

"We will test Brendon Hartley and we will see if a second driver comes to join us from Red Bull for this test," team boss Franz Tost told AUTOSPORT.

The majority of teams will test drivers who have won F1 outings via success in other championships at Jerez.

Ferrari is set to run the top drivers from Italian Formula 3 - as it did at Fiorano last winter. Williams will give Formula 2 champion Andy Soucek his prize test alongside its 2010 signing Nico Hulkenberg, and the departing BMW Sauber team will honour its commitment to give Alexander Rossi and Esteban Gutierrez F1 tests as their reward for winning last year's Formula BMW World Finals and European title respectively.
autosport.com
pi_74543423
Morgen uitspraak in de rechtzaak die het afgewezen team N Technology tegen die FIA heeft aangespannen.
quote:
The Italian company MSC, the parent company of N Technology, challenged the FIA over the selection process for new Formula 1 teams during the summer months. The first hearing in the case took place a month ago in Paris and a verdict is now being prepared.

This will be announced tomorrow. If it goes against the FIA there is likely to be an appeal. MSC is claiming that the procedures for dealing with new entrants were not correctly followed and there was not transparency in the process.

The management of the FIA has changed since the court case with Jean Todt now in charge. However the F1 entries were announced and the teams have been working ever since to prepare for 2010 and so there is a fait accompli situation, which makes the decision irreversible as N Technology is not believed to have continued with its F1 project and thus could not replace another team if there was a vacancy, which there is not. Thus the court can only really decide on compensation for the Italian company if it is deemed that the team was unfairly excluded from the process.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 9 november 2009 @ 22:39:36 #235
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74557567
de deadline voor Silverstone is inmiddels ook verlopen....
Please, make yourself uncomfortable.
  maandag 9 november 2009 @ 23:39:19 #236
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74559572
quote:
Michael: Blame tracks for lack of passing

By Jamie O'Leary Monday, November 9th 2009, 16:27 GMT

Sam MichaelWilliams technical director Sam Michael believes that circuit design is currently the biggest reason for the lack of on-track overtaking in Formula 1.

Wholesale aerodynamic rule changes brought in for this season in order to allow cars to pass each other more easily, but Michael still thinks that more can be done at the tracks to improve the spectacle for fans.

"I think that clearly the changes made the cars easier to follow, however, there's a lot of work that still needs to be done," said Michael.

"One of the things that wasn't addressed in the 2009 rule changes was circuit design. If you look at tracks like Barcelona where nobody overtakes, and take exactly the same cars to tracks like Monza, Hockenheim etc, there's plenty of overtaking. The difference is circuit layout.

"Organisers need to look closer at creating slower speed corners which feed onto straights, and at removing chicanes.


"If you look at somewhere like Abu Dhabi, there are some good aspects to the circuit, but there are fundamental mistakes. There wasn't good enough racing there and the organisers need to rectify that before next year. You can't keep blaming car design."

F1's aerodynamic rules will be tweaked for 2010, with wheel fairings banned and narrower front tyres permitted. These changes will, in Michael's opinion, go some way towards creating more overtaking opportunities for drivers.

"Narrower front tyres will shift weight distribution rearwards slightly, which will affect the aerodynamics and set-up of the car because of where the tyres position the wake," he added.

"A ban on wheel fairings should also improve the wake behind the car, so drivers can get closer to each other. That should help to improve overtaking opportunities."
Please, make yourself uncomfortable.
pi_74562683
Nou ... ik ben toch echt van mening dat het ligt aan de aerodynamica van de autos want GEEN ENKELE andere autosport-klasse heeft hier last van op dezelfde circuits.

De oplossing is simpel... De FIA zou de hoek van de aero-vlakken t.o.v. de rijrichting moeten verkleinen.
Calm down, please!
pi_74562884
Dan kunnen ze de Formule 1 omdopen tot de Multipla 1
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_74562955
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 07:42 schreef vosss het volgende:
Dan kunnen ze de Formule 1 omdopen tot de Multipla 1
Nee ... die opstaande randjes op spoilers verbieden (gurneys) maar dan wel dit soort spoilers toelaten:



Da's lekker zinvol.
Die vertikale vlakken die bijna op 80 graden met de rijrichting staan verstoren de lucht zodanig dat inhalen ook bemoeilijkt wordt voor auto's die naast je rijden. Je moet eens kijken hoeveel van die vlakken erbij zijn gekomen sinds gurneys verboden zijn.

Ik wil wel eens zien hoe die vlakken de auto sneller maken.
Calm down, please!
  dinsdag 10 november 2009 @ 09:33:08 #240
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74564301
F1 - 2009 - Tests - Off Season
December 'young driver' test lineup takes shape
GMMf1NET -- November 10th - 8:00am
Nov.10 (GMM) A novel driver lineup for next month's rare formula one test is taking shape.
General end-of-season testing is banned, but three days for the purposes of "young driver training" in December are permitted according to the 2009 Sporting Regulations.

Only drivers with less than three races of F1 experience are eligible. The teams have decided to run at Jerez between 1-3 December.

Ferrari has allocated the days to the top three finishers in the Italian F3 championship: Italians Daniel Zampieri and Marco Zipoli, and the Mexican teenager Pablo Sanchez Lopez.

Red Bull will run the British F3 champion Daniel Ricciardo, a young Australian, and New Zealander Brendon Hartley will be at the wheel of the Toro Rosso.

Williams confirmed this week that Spaniard Andy Soucek will be driving on the first day as his prize for winning the F2 title, before the team's 2010 race driver Nico Hulkenberg takes over.

BMW-Sauber will be running with Formula BMW champions Alexander Rossi, a Californian, and Mexican Esteban Gutierrez.

Like Brawn, McLaren's lineup is not known, but occasional test driver Gary Paffett, 28, is eligible. Toyota had been expected to run Kamui Kobayashi until the carmaker announced its immediate withdrawal from F1.

Renault will use the new World Series champion Bertrand Baguette, a Belgian, as well as team test driver Lucas di Grassi.

Force India is expected to turn out at the Spanish circuit with the Indian hopeful Karun Chandhok and Neel Jani, a Swiss whose father is Indian.

http://www.brandbroadcast.net
  dinsdag 10 november 2009 @ 09:36:00 #241
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74564386
F1 - 2009 - Tests - Off Season
Vettel hints Red Bull staying with Renault
GMMf1NET -- November 10th - 8:01am
quote:
Nov.10 (GMM) Sebastian Vettel this week has given another sign that Red Bull is staying with Renault power for the 2010 season.
McLaren, Mercedes' exclusive F1 partner, vetoed Red Bull's desired switch to the German marque's engines, and it is believed that moving to Cosworth was ruled out due to question marks about the returning British supplier's 2.4 litre V8.

It is believed that an internal deadline at Red Bull Racing simply came and went without a decision, moving Adrian Newey to progress with work on the 2010 car on the basis of the current Renault specification.

Team driver Vettel was asked by spox.com if he wanted to be powered next year by the Mercedes engine, which is regarded as the best currently in F1.

"It is obvious that the Mercedes engine was an important piece of the success of Brawn," the German answered.

"As a team, and myself as a driver, we want the best possible package. That will be possible next season with different engines, including the Renault," added Vettel.

Red Bull was thought to be on the verge of announcing an ongoing Renault deal, but the French manufacturer's deliberations about its future in formula one are causing yet another delay.

Renault's hypothetical withdrawal from F1 as a chassis maker might benefit Red Bull, as the carmaker is tipped to stay on the grid solely as an engine supplier.

Germany's Auto Motor und Sport, meanwhile, reports talks about a takeover of Renault's F1 engine division between the carmaker and Mario Illien.
http://www.brandbroadcast.net/f1/article/3210/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
pi_74565204
nvm
Calm down, please!
pi_74565230
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:39 schreef bodylotion het volgende:

[..]


Designing tracks for overtaking

@Googol: Minder aerodynamische en meer mechanische grip (zoals grond-effect) helpt natuurlijk ook.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_74565311
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:08 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Designing tracks for overtaking

@Googol: Minder aerodynamische en meer mechanische grip (zoals grond-effect) helpt natuurlijk ook.
Ehhhh ... Grond-Effect is een aerodynamisch effect.

Maar dan nog ... zolang je die haakse vlakken toelaat heb je te maken met zodanig veel lucht-verstoring (turbulentie) dat het inhalen moeilijk blijft.

Ik geloof ook gewoon niet dat er zoveel circuits zijn waar het aan ligt.
Calm down, please!
pi_74571478
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:11 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ehhhh ... Grond-Effect is een aerodynamisch effect.

Maar dan nog ... zolang je die haakse vlakken toelaat heb je te maken met zodanig veel lucht-verstoring (turbulentie) dat het inhalen moeilijk blijft.

Ik geloof ook gewoon niet dat er zoveel circuits zijn waar het aan ligt.
Officieel wel, maar ik probeer hier het onderscheid te maken tussen downforce wat veroorzaakt wordt door de onderkant van de auto en de downforce die wordt veroorzaakt door de bovenkant/vleugels van de auto. De eerste vorm heeft minder last van de turbulentie van de voorligger in tegenstelling tot de tweede vorm.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 10 november 2009 @ 14:00:27 #246
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74571923
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 13:45 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Officieel wel, maar ik probeer hier het onderscheid te maken tussen downforce wat veroorzaakt wordt door de onderkant van de auto en de downforce die wordt veroorzaakt door de bovenkant/vleugels van de auto. De eerste vorm heeft minder last van de turbulentie van de voorligger in tegenstelling tot de tweede vorm.
wat ik dan niet begrijp is dat de diffuser ook voor turbulentie zorgt, terwijl het ook een vorm van ground effect is.
Please, make yourself uncomfortable.
pi_74573048
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:00 schreef bodylotion het volgende:

[..]

wat ik dan niet begrijp is dat de diffuser ook voor turbulentie zorgt, terwijl het ook een vorm van ground effect is.
Een vleugel werkt beter als de lucht die eroverheen gaat in relatieve rust is. In de luchtvaart: Naarmate een vleugel haakser op de "vliegrichting" staat neemt de kans op een "stall" toe. Stall is wanneer de luchtstroom over de vleugel niet meer vloeiend maar turbulent verloopt. De vleugel verliest dan een groot deel van z'n werking omdat er feitelijk valse lucht aan wordt gezogen (in het effectieve lage drukgebied).

Een diffuser werkt volgens een ander systeem... Een diff pakt een stuk lucht (ingang) en trekt het uit elkaar. Door verandering in volume ontstaat verandering in druk. Meer volume met zelfde inhoud = lagere druk, dus de auto wordt naar de grond toe gezogen. Net als een vleugel gaat het hier om drukverschil maar in tegenstelling tot een vleugel gaat het niet zo zeer om hoe de lucht door de diff stroomt. Doordat de Diff de lucht uit elkaar trekt wil deze achter de diffuser zo snel mogelijk weer naar normale staat (druk) en gezien dat ongestuurd gaat ontstaat enorme turbulentie.

Een diffuser is eigenlijk niets anders dan een vleugel in een doos. De doos (wanden diffuser + grond) zorgt ervoor dat er geen valse lucht aangezogen wordt en zodoende maakt turbulentie binnen het werkende gebied veel minder uit.
Calm down, please!
  dinsdag 10 november 2009 @ 15:46:27 #248
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74575586
BRAWN NAME COULD DISAPPEAR AND CARS RUN AS SILVER ARROWS NEXT SEASON
Posted on | November 10, 2009 | by James Allen | No Comments
quote:
The World Champion’s number one plate could once again appear on a Silver Arrow next season.
Reports in Germany suggest that a deal is being discussed whereby the Brawn GP name could disappear after just one all conquering season in Formula 1 and the champions would be rebranded as Mercedes from next season onwards.

According to Auto Motor und Sport, the deal for Mercedes to acquire 75% of Brawn, via its main shareholder Aabar, is in the closings stages and now it is a question of negotiation with McLaren as to whether Mercedes is able to rebrand the team starting next year.
Mercedes still has a contract with McLaren until the end of 2011 and McLaren-Mercedes sponsors, like Vodafone and Johnnie Walker are contracted forwards several years. So it is a question of what those deals are predicated upon, in terms of the look and feel of the cars, the branding and naming rights as to whether Mercedes can run its cars as Silver Arrows or whether this would be a conflict. There will be a deal to be struck as there will over the valuation of Mercedes 40% shareholding in the team.
It is ironic that this has largely come about because McLaren approved the last minute engine supply deal for Brawn as part of the FOTA spirit of brotherhood at the start of the year.
For Mercedes Brawn this represents a chance to start more or less afresh, cutting loose from the “scandals” of the last three years and conflicting road car projects. They want a controlling interest in a winning team and would never have got that from McLaren. This opportunity comes at a time when costs have been greatly reduced in F1.
It also offers the company its first opportunity to work with Ross Brawn, having raced against him in sportscars (when Ross was at Jaguar) and F1 (when Ross was with Benetton and Ferrari). As well as retaining a shareholding he is likely to be the subject of a “key man” clause in the sale contract which will tie him to staying on at the helm for a period of time – perhaps three or five years.
I rang Mercedes today but a spokesman was only able to say what the company has been saying for some time, which is, “We have a long term commitment with McLaren and we don’t comment on rumours.”
They will supply engines to McLaren for two more seasons, but my understanding is that McLaren is trying to extend that until the end of 2012. There has been talk of McLaren making its own engine. The new McLaren road car has a McLaren badged engine which is being built for them by German engine specialist, Mahler.
Mercedes was given the all clear to supply a fourth F1 team, which it would like to be Red Bull, but they need McLaren approval to do so. That has not been forthcoming so far and it seems more likely that Red Bull will stay with Renault.
Brawn’s Nick Fry says that the team has a title sponsor and secondary sponsors in place for next year. I have heard the name Orange associated with the team, but there are also suggestions in the Auto Motor und Sport article that the team had lined up an alcohol and a gambling company, which was a potential problem with Aabar’s Arab owners.
Ross Brawn meanwhile has said that he expects the car to be competitive next season. He told me in Abu Dhabi that he thinks the team will “not disgrace itself” next season and that “success makes us more determined not to slip back”.
Speaking earlier this week at a homecoming parade in the team’s base at Brackley he said that the team had just about got away with doing the minimum on this year’s car while throwing resources at next year’s car and he feels that the team will be competitive,
“The main thing for us is that it’s the second year of working with Mercedes,” he said. “It should be a much better installation because we’ve had an opportunity to begin early and have the sort of exhaust system that we need, design the gearbox properly for the engine, design the chassis properly for the engine, put the right coolers on… all of those things.”
Brawn also said that he was” 99% certain” that world champion Jenson Button would stay with the team.
http://www.jamesallenonf1.com/2009/11/brawn-name-could-disappear-and-cars-run-as-silver-arrows-next-season/?utm_campaign=UA-7628173-1&utm_medium=twitter&utm_source=twitter
  dinsdag 10 november 2009 @ 16:42:06 #249
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74577616
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

-uitleg over diffuser-

ah op die manier, thnx

maar hoe zat dat dan moet de ground effect auto's - die moeten dan ook wel een soort van turbulentie genereren?
Please, make yourself uncomfortable.
  dinsdag 10 november 2009 @ 17:35:04 #250
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_74579107
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 15:46 schreef Tarado het volgende:
BRAWN NAME COULD DISAPPEAR AND CARS RUN AS SILVER ARROWS NEXT SEASON
Posted on | November 10, 2009 | by James Allen | No Comments
[..]

http://www.jamesallenonf1.com/2009/11/brawn-name-could-disappear-and-cars-run-as-silver-arrows-next-season/?utm_campaign=UA-7628173-1&utm_medium=twitter&utm_source=twitter
Ik kan in dit verhaal niets zien wat ook maar hint naar een overname van Mercedes De schrijver probeert volgens mij zijn eigen vermoedens te bevestigen.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 10 november 2009 @ 18:06:19 #251
131800 Tarado
capô de fusca
pi_74579863
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:35 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Ik kan in dit verhaal niets zien wat ook maar hint naar een overname van Mercedes De schrijver probeert volgens mij zijn eigen vermoedens te bevestigen.
Hij verwijst naar dit artikel van automotorundsport

Zij schrijven oa dat Mercedes of direct of indirect via Aabar Investements 75% van de aandelen Brawn overneemt en dat de auto's zilver zullen zijn. Deze overname is bijna afgerond.

Het is afhankelijk van onderhandelingen met McLaren of het team al Mercedes zal gaan heten.

Het enige wat ze 100% in het artikel kunnen bevestigen is dat Brawn volgend seizoen Mercedes motoren heeft.

Er staat nog meer in het artikel maar dit was het belangrijkste dacht ik
pi_74580033
even beetje offtopic

is hier toevallig iemand die het complete raceweekend van imola 1994 op dvd heeft staan, dus alles zoals het live op tv was, en het voor mij op een dvd wil branden? uiteraard tegen vergoeding voor gemaakte kosten en moeite...

ik ben mijn dvd'tje kwijt kom ik nu achter

mijn dank zou HEEL groot zijn
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_74580199
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 16:42 schreef bodylotion het volgende:

[..]

ah op die manier, thnx

maar hoe zat dat dan moet de ground effect auto's - die moeten dan ook wel een soort van turbulentie genereren?
Ground Effect moet je niet te moeilijk over denken. Het is letterlijk ... dus hoe de lucht zich gedraagt tussen een voertuig en de grond. Een diffuser maakt dus ook gebruik van het Ground Effect. Hebben ze het bij F1 over het Ground Effect dan wordt doorgaans alle aerodynamica onder het chassis van de auto bedoeld.

Wanneer we het over voertuigen hebben slaat ground effect altijd op de neerwaartse kracht die voortvloeit uit de lage druk die ontstaat door een (veelal ingesloten) volumevergroting onder de auto t.o.v. de rijrichting.


Dus yeah ... dat veroorzaakt turbulentie ...

Het probleem is een beetje dat ontwerpers het helemaal niet vervelend vinden wanneer hun auto enorme turbulentie achter zich maakt, zolang het maar geen extra drag veroorzaakt. Veel turbulente lucht direct achter een oppervlak veroorzaakt drag, en da's nie goed, tenzij je wat extra's hebt.

Zolang ze ervoor kunnen zorgen dat de lucht binnen 1 of 2 meter (? gok) van de achterkant nog enigzins onder controle is is de drag ook enigzins onder controle. Buiten die paar meter mag de lucht natuurlijk zo turbulent mogelijk zijn ... dat hindert inhalen en waarom zou jouw team de eerste zijn die dat tegengaat?
Wat je dus krijgt is dat -door allerlei opgelegde limitaties- elk stukje extra dat je hebt optioneel gestopt kan worden in het "door de drag heen duwen". Je kunt wel ervoor kiezen om sneller door de lucht te gaan maar daarmee kies je ook voor slipstreams met mogelijkheid om ingehaald te worden.

Waar we vroeger nog wel eens een auto van een minder team lekker mee konden zien komen met een topteam omdat ze op het rechte stuk in de slipstream zaten is het nu dus het tegenovergestelde.

Door de door de FIA opgelegde limitaties zijn teams al jaren lang bezig om te kijken hoe ze het anders kunnen winnen, met nul inhaalacties als pat-stellend resultaat.
Calm down, please!
pi_74586182
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:13 schreef Schunckelstar het volgende:
even beetje offtopic

is hier toevallig iemand die het complete raceweekend van imola 1994 op dvd heeft staan, dus alles zoals het live op tv was, en het voor mij op een dvd wil branden? uiteraard tegen vergoeding voor gemaakte kosten en moeite...

ik ben mijn dvd'tje kwijt kom ik nu achter

mijn dank zou HEEL groot zijn
Ik ben nu niet thuis, maar ik denk dat ik die wel ergens van internet kan plukken met een beetje mazzel.

Ik kan niks beloven, maar als ik hem kan vinden trek ik hem wel even voor je binnen en dan gooi ik hem wel op mn ftp server.

Ik kijk later vanavond even voor je
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_74586585
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Een vleugel werkt beter als de lucht die eroverheen gaat in relatieve rust is. In de luchtvaart: Naarmate een vleugel haakser op de "vliegrichting" staat neemt de kans op een "stall" toe. Stall is wanneer de luchtstroom over de vleugel niet meer vloeiend maar turbulent verloopt. De vleugel verliest dan een groot deel van z'n werking omdat er feitelijk valse lucht aan wordt gezogen (in het effectieve lage drukgebied).
Het is zelfs zo dat naarmate een vleugel langer is, het beter is om een opstaand randje te hebben, die de wervelingen tegengaat die ontstaan als je verder naar de punt gaat kijken bij lucht die erlangs over de vleugel stroomt.

Laatst nog een docu gezien over de condor met zijn spanwijdte van 3 meter. Die heeft aan de uiteinden van zijn vleugels veren zitten die naarmate het nodig is, overeind (vertikaal) kunnen gaan staan om die turbulentie (en daarmee verlies van opwaartse druk) tegen te gaan. Zo kunnen ze uren lang gebruik maken van de termiek, zonder veel energie te gebruiken.

Ze lieten het ook zien in een studio waar ze een modelopstelling met een vleugel, rook en wind hadden hoe dat buitenste flapje zijn werk deed.

Ik zie de voorvleugel (achter ook?) van een F1-auto dan ook zo aerodynamisch mogelijk gemaakt, en dus met een vertikaal opstaand stuk carbon. Dit bevordert dus de (hier neerwaarts gerichte) druk. Downforce

Edit: of het ook de wervelingen net buiten de vleugel bevordert, weet ik niet (meer). Kan me het wel voorstellen.
quote:
Een diffuser werkt volgens een ander systeem... Een diff pakt een stuk lucht (ingang) en trekt het uit elkaar. Door verandering in volume ontstaat verandering in druk. Meer volume met zelfde inhoud = lagere druk, dus de auto wordt naar de grond toe gezogen. Net als een vleugel gaat het hier om drukverschil maar in tegenstelling tot een vleugel gaat het niet zo zeer om hoe de lucht door de diff stroomt. Doordat de Diff de lucht uit elkaar trekt wil deze achter de diffuser zo snel mogelijk weer naar normale staat (druk) en gezien dat ongestuurd gaat ontstaat enorme turbulentie.

Een diffuser is eigenlijk niets anders dan een vleugel in een doos. De doos (wanden diffuser + grond) zorgt ervoor dat er geen valse lucht aangezogen wordt en zodoende maakt turbulentie binnen het werkende gebied veel minder uit.
Mooie uitleg!

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 10-11-2009 21:52:01 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')