Vandaag alleen wat opgeruimd. Gister tot 01:00u 's nachts bezig geweest. Wat is er nu verklust ? Wel, het volgende:
- Orginele diesel-carterpan verwijderd
- GTI-carterpan aangepast. Een geultje uit de diesel-carterpan geboord (puntlassen) en in de GTI-carterpan gelast
- Dwarsbhalken van de tussenring van de GTI-carterpan er uit gezaagd
- Laatste lagerblok aan de vliegwielzijde gedemonteerd en voorzien van nieuwe 'laarsjes' (rubber afdichtingen)
- Lagerblok en GTI-carterpan gemonteerd
- Beschermkapje voor het vliegwiel aangepast en terug gemonteerd
- Zelf-geklust steuntje voor de leiding onder het blok vervangen door een orgineel steuntje gedoneerd door Oude Criezel
- Lekretourleidinkje van de voorste hoogteregelaar gerepareerd. Dat zat vermoedelijk dicht/verstopt waardoor 1 van de doppen van de hoogteregelaar er af geplopt is. Uiteraard heb ik ook die dop vervangen.
- Bovenste helft van de kilometertellerkabel vervangen ZONDER de tellers te demonteren (kon via het cassetebandjesvakje).
Hier wat foto's:
![]()
Orginele diesel-carterpan
![]()
GTI-carterpan
![]()
Het gootje uit de orginele diesel-carterpan. Waarvoor het is weet ik niet, maar omdat het heel erg laag is (+/- 3cm) geloof ik er niets van dat het een anti-slinger schot is. Waarvoor het wel is is mij een raadsel, maar ik wil voorkomen dat mijn motor in de soep loopt als het niet meer in het carter zit dus heb ik het maar over gezet in de GTI-carterpan.
![]()
Het uitgeboorde gootje. Ik vermoed dat het de olie vanaf de vulpijp (die doorloopt tot bijna de bodem van de carterpan!) naar een ander gedeelte van de carterpan moet geleiden. Waarom is mij een raadsel ...
![]()
Dankzij de lange olievulpijp/balken past die tussenring niet onder het blok ...
![]()
... ook niet als de aanzuigbuis van de oliepomp gedemonteerd is !
![]()
Het lagerblok.
![]()
Duidelijk niet nieuw meer, maar de motor liep goed dus heb ik het maar terug gemonteerd.
![]()
Onderkant van de motor zonder carterpan, zonder carterpanring en zonder lagerblok. Dat lichtbruine ding is de krukaskeerring. Daar kon ik op die manier vrij goed bij dus die heb ik voorzichtig wat verder naar binnen (van het vliegwiel af) geschoven in de hoop dat een eventuele lekkage daarlangs nu verholpen is. Baadt het niet, schaadt het niet ...
![]()
Balkje uit de carterpanring zagen ...
![]()
One down, one to go !
![]()
Wegens vermoeidheid toch maar even wat hulp ingeschakeld.
Uiteraard heb ik de zaagsneden netjes afgebraamd en alle metaalsplinters verwijderd.
Ik heb nog geen meter gereden met Criezel sinds er een andere carterpan onder hangt. De reden is een combinatie van tijd (toen ik gisteravond klaar was, was het 01:00u), vermoeidheid, gladheid en angst dat het kreng nog steeds olie lekt. Want als dat het geval is moet de bak er achter weg en daar zit ik niet echt op te wachten zeg maar ...