abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 20:16:13 #51
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76335818
Rijden Vervanger van mijn Eend zeg maar
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_76362529
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 20:16 schreef 2cv het volgende:
Rijden Vervanger van mijn Eend zeg maar
Ondanks alle gebreken blijft dat ding maar rijden. Restecpa!

Hoeveel km per jaar rij je?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  † In Memoriam † zondag 3 januari 2010 @ 18:31:04 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76367190
Afgelopen jaar 10.000 ofzo, niet echt bijgehouden. Normaal is het ongeveer 4 keer zoveel.

Maar vandaag in de gladheid iets te stoer een bochtje gemaakt en daarbij tegen een stoeprand aan gebotst. Resultaat: uitlijning verneukt. Hopelijk is het subframe niet krom ...

Morgen misschien even naar de KwikFit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 3 januari 2010 @ 18:40:29 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76367579
Plaatjes van de olievulpijp:











Olievulpijp zit dus OM het buisje heen. Debiele Citroënconstructie ...



Links is het orginele ringetje, rechts een niet-orgineel ringetje wat er nu tussen zit. Ik heb de olievulpijp aan de binnenkant ingesmeerd met vaseline in de hoop dat het zo beter om dat ringetje heen glijdt. Ik denk dat dat gewerkt heeft want ondanks het dikkere ringetje gleed de olievulpijp er eenvoudiger omheen dan bij de ringetjes die eerder vervormd bleken te zijn. Ik hoop dat dat betekent dat de ring niet vervormd is en netjes doet wat hij doen moet: afdichten.

Ik ben overigens niet aan de slag gegaan met buisjes van PVC of andere materialen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 3 januari 2010 @ 18:51:26 #55
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76368107
Moet te fixen zijn als ik het zo zie
  † In Memoriam † zondag 3 januari 2010 @ 19:44:50 #56
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76370470
Hopelijk is het dat nu
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 3 januari 2010 @ 21:07:57 #57
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_76374606
En als je nou van die troep als gun gum gebruikt ofzo, of kit
Beunoplossing maar is beter dan niks
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 3 januari 2010 @ 22:20:03 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76379142
Nou, ik ga er van uit dat het nu dicht is eigenlijk ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 3 januari 2010 @ 22:32:52 #59
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76379920
En anders wellicht met een stuk slang en 2 jubileeklemmen?
  † In Memoriam † maandag 4 januari 2010 @ 01:08:28 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76386319
Niet handig. Dan komt de olievulpijp hoger en kan ik mijn olie niet meer goed peilen. De peistok gaat namelijk door de olievulpijp heen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 6 januari 2010 @ 01:17:26 #61
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76467518
Volgens een bevriende monteur lijkt de olievulpijp nu aardig goed af te sluiten. Vermoedelijk komt er (ook) olie langs de krukaskeerrring aan de bakkant. Dat is vrij sterk omdat die keerring begin dit jaar vervangen is.

Maar die monteur kwam hier achter toen Criezel op de brug stond: ik had namelijk een stoeprandje meegepakt met het rechter voorwiel en sindsdien stond het stuur naar links, trok Criezel naar rechts en in de bochten was het stuurgedrag ronduit eigenaardig te noemen. Dit is de oorzaak:


Linker voorwiel


Rechter voorwiel


Roestgat in het subframe


Kreukel


Kreukel


Kreukel

Vandaag het chassis van mijn Eend die op de zijkant in de garage stond naar Berlikum gebracht. Dan heb ik in de garage meer ruimte om dat subframe te vervangen.

Wellicht de bak er ook achterweg plukken om de krukaskeerring te vervangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_76468136
Bahhh wat is de onderkant van je auto vies

Damn, hoe kun je daarmee leven..??!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  woensdag 6 januari 2010 @ 07:05:18 #63
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_76468967
Bah 2CV, dat soort dingen schiet weer niet op...
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 02:06 schreef Turquaz52 het volgende:
Bahhh wat is de onderkant van je auto vies

Damn, hoe kun je daarmee leven..??!!
Tectyl en olie jongen, gaan die roestbakken van een BX tenminste niet zo snel stuk
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_76478368
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 07:05 schreef oshiro het volgende:
Bah 2CV, dat soort dingen schiet weer niet op...
Tectyl en olie jongen, gaan die roestbakken van een BX tenminste niet zo snel stuk
Om maar even te nerden: BX-en staan juist bekend om hun bestandheid tegen roest.
Kom daar maar eens om bij een Duitse auto uit dezelfde tijd.

-kleine update over mijn verwarming: kraantje staat nu open, dus verwarming doet het weer. Wel altijd op vol vermogen, dus ik rijd nu rond in een Franse sauna .-
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76478401
Dat is meerendeels olie als je die 2x2cm tectiel niet mee rekent..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_76492796
En neem meteen een paar rijlessen... je rijdt nogal eens iets stuk geloof ik...
  woensdag 6 januari 2010 @ 18:43:00 #67
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_76493039
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 13:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Om maar even te nerden: BX-en staan juist bekend om hun bestandheid tegen roest.
Kom daar maar eens om bij een Duitse auto uit dezelfde tijd.

-kleine update over mijn verwarming: kraantje staat nu open, dus verwarming doet het weer. Wel altijd op vol vermogen, dus ik rijd nu rond in een Franse sauna .-
Beter gezegd: bijna elke auto uit die tijd is bagger. De ene nog erger dan de ander.
En ik weet wel waar ik het over heb, wij hadden vroeger een BX, een 16TRS waar we een Sport-blok in hadden gebouwd. Maar dat was echt een roestbak hoor, en niet de enige.
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 13:01 schreef Turquaz52 het volgende:
Dat is meerendeels olie als je die 2x2cm tectiel niet mee rekent..
Boeiend. Moet je echt niet weg gaan zitten halen, roest die bende NOG harder.
En hij had toch ook olie gelekt? Lekker laten zitten die handel!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 6 januari 2010 @ 20:22:23 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76497881
Rechts heb ik de pen er uit die de triangel vast houdt. Eerst de achterste moer los draaien (waarvoor ik nog even 2 sleutels 24 heb gekocht, 1 ring/steek, 1 dubbele steeksleutel) en vervolgens de voorste moer verder aandraaien tot die niet verder gaat. Dan die moer er af, wat (oude) ringsleutels (vanaf maat 17) er tussen en weer aandraaien. Dat en paar keer herhalen tot de pan vrij makkelijk verder schuift maar dan komt het kromme gedeelte (krom gebogen door het ongelukje). Genoeg ringsleutels had ik niet meer, dus dan maar een buisje op maat zagen. Dat werkt !

De moeren en bouten van de stabilisatorstang heb ik, op 1 na, ook allemaal los. 1 M8 boutje zit zo vastgerot in het aluminium huis dat die zelfs zonder moer niet in beweging te krijgen is ! Nu staat het spul in de kruipolie, zondag kijk ik weer verder (morgen, vrijdag en zaterdag zijn al volgepland).

Overigens bestaat het vermoeden dat de krukaskeerring lekt. Dat staat hier boven ook al ergens. En dat subframe wat er nu onder zit (dat kreukelding) heeft ook al visite gehad van de roestduivel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_76510250
Krukaskeerring heb ik ook gehad met mijn BX. Het is wél het behoud van je auto qua roestpreventie Alleen onhandig dat je steeds een stuk karton onder de auto moet leggen als je ergens parkeert. Bij mij was die aan de zijde van de versnellingsbak lek, gelijk de koppeling vervangen, en kijk ook eens naar je aandrijfas keerringen.
...
  donderdag 7 januari 2010 @ 07:54:05 #70
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_76511550
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 01:55 schreef Garbageman het volgende:
Krukaskeerring heb ik ook gehad met mijn BX. Het is wél het behoud van je auto qua roestpreventie Alleen onhandig dat je steeds een stuk karton onder de auto moet leggen als je ergens parkeert. Bij mij was die aan de zijde van de versnellingsbak lek, gelijk de koppeling vervangen, en kijk ook eens naar je aandrijfas keerringen.
M'n oude Renault lekte ook, elke keer was het weer vol schaam wegrijden omdat er een zwarte vlek onder die auto vandaan kwam...
De parkeerplaatsen achter m'n huis kregen na verloop van tijd steeds meer vlekken op één bepaalde plaats
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_76527842
Krukaskeerring is gewoon slijtage, na die reparatie lekte mijn Bx (bijna) niet meer
Bijna elke auto van 20 jaar "zweet" wel een beetje, hier een daar wat nattig e.d. Zeker Franse, want die schijnen geen rubber te kunnen maken...
Maar ja, de Deawoo Espero van mijn ouders was na 8 jaar dusdanig verrot in het onderstel dat er niet meer verantwoord mee te rijden was. En dat was onderhuids techniek van GM.

Ik mis mijn BX wel, het ding wordt steeds zeldzamer.

Héé 2Cv, had je al centrale deurvergrendeling?
...
  † In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 21:19:17 #72
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76538920
Krukaskeerring is begin dit jaar vervangen. Wellicht is het iets anders, een speciale afdichting die ook in de buurt van de krukas zit. Als dat zo is vind ik dat minder erg dan een lekke krukaskeerring: dat is te vervangen door de carterpan even te demonteren.
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 16:44 schreef Garbageman het volgende:
Héé 2Cv, had je al centrale deurvergrendeling?
Helaas moet ik je mededelen dat Criezel 2 helaas van dat soort overbodige electronische meuk is voorzien
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 7 januari 2010 @ 21:27:52 #73
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76539386
Daar sta je dan met je centrale deurvergrendeling en klasse 10.000 alarm.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 21:58:37 #74
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76541104
Of vorst waardoor je kofferklep niet meer van slot gaat Kut-BX
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:03:14 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76541325
Je hebt toch wel een flesje slotondooier in je jaszak zitten?
  † In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 23:29:21 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76545862
Zinloos, in de kofferklep zit geen slot waar je een sleutel in kan steken. Dat werkt 'fijn' op de CV.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:32:23 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76545996
Ach ik vergat natuurlijk de Citroën-factor Je hebt de rubbers al met vaseline ingesmeerd neem ik aan?
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 00:33:52 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76548319
Kreng staat in de garage met een krom subframe, daar vriest het niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 8 januari 2010 @ 00:38:38 #79
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76548503
Heb je de cv aan in je garage? Het wordt wel -12 vannacht in Friesland...

Als je je auto nog in wil moet je dat wel doen ja
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 00:50:48 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76548883
Nee, staat niet aan. Maar mijn ervaring is dat het wel ERG hard moet vriezen als die deuren vast willen vriezen. Daarbij moet ik er niet in zijn, maar er onder en staat mijn gereedschap ook niet in de auto. Mocht ik er wel in moeten dan gaat het electrische kacheltje (2kW) aan en gaat het zo los. Of ik kies een andere deur en beuk de bevroren deur van binenn uit open
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_76578528
Ik wou ooit centrale deurvergrendeling inbouwen in mijn 1.6TGI, maar het spul ligt nog in een doos, en de BX is al naar iemand anders...

Ik ben ooit eens na een ijzelnacht via de achterklep in de BX gekropen, motor gestart vanaf de achterbank, deur van binnenuit opengebeukt. Daarna spoot ik op tijd de deurrubbers in met een spuitbus vaseline, daarna nooit meer problemen. Sloten moet je gewoon met siliconenolie inspuiten.
Daarna nooit meer problemen gehad.
...
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 23:21:36 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76584634
Ik heb nu vaseline in een spuitbus, maar nog niets voor de sloten. Is ook even niet mijn grootste probleem nu ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 10 januari 2010 @ 22:06:42 #83
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76656330
Vandaag het subframe wat er onder moet kaal gemaakt: stabilisatorstang + bijbehorende stokjes er af en de draagarmen zelf er af. Echter, de draagarmen van dit nieuwe subframe zijn anders dan de draagarmen die oorspronkelijk onder Criezel zaten:

Boven de draagarm van het nieuwe subframe, onder de draagarm die van Criezel komt. De draagarmen van het nieuwe subframe hebben een soort rand die de oorspronkelijke draagarmen niet hebben. Die rand is op zich geen probleem, maar ik heb het idee dat de rubber bussen die in die draagarmen ook anders zijn.

Wat zowieso anders is zijn de pennen waarmee de draagarmen aan het subframe anders zijn:

Boven de pennen van het nieuwe subframe, onder de pennen die oorspronkelijk in Criezel zaten. De pennen van het nieuwe subframe hebben een diameter van 14mm, de oorspronkelijke pennen 16mm. Daarbij zit aan de achterkant van de oorspronkelijke pennen een gleufje. Dat gleufje komt overeen met een nokje in het gat van de ringen die onder de achterste moeren zit. Volgens mij heeft dat te maken met de borging van de moeren. Ook zitten in het nieuwe subframe 4 ringen per kant en bij het oorspronkelijke subframe 2 ringen per kant. Ik heb het sterke vermoeden dat dit nieuwe subframe niet gaat passen, ondanks dat het wel van een hydropneumaat is (ik ben stangetjes van een hoogteregelaar tegen gekomen). Op het moment dat ik het oude subframe er onder weg heb kan ik de 2 subframes beter vergelijken.

De bevestiging van het stabilisatorstangstokje op de draagarm rechts gaf een probleem: de moer liep vast en het conische gedeelte schoot los. Ik kon daarom geen kracht meer zetten op de moer en heb met een dremel een groot gedeelte van die moer weggeslepen en met een hamer en beitel de moer los gekapt. Helaas sloeg ik een paar keer met de hamer op mijn hand in plaats van op de beitel waardoor mijn linker hand nu niet zo fijn meer aan voelt.

Overigens kostte het me ook erg veel moeite om de fusee rechts los te krijgen. Roel gebruikt daarvoor een poelietrekker met daarom een slangenklem om de armpjes bij elkaar te houden. Echter, ik heb zoveel kracht met die poelietrekker op de fusee rechts uitgeoefend dat die slangenklem het niet meer aan kon, knapte en de armpjes uit elkaar gingen:

Morgen even een nieuwe slangenklem er op zetten dus.

Echter, de fusee was niet los. Ik heb toen met een krik en een blok hout het spul op spanning gezet, gemept met een hamer, een breekijzer er tussen gezet en een gasbrander gebruikt. Het enige resultaat was dat ik moe werd en het fuseekogelrubbertje verkoold is. Emiel adviseerde telefonisch dat meppen met een hamer de enige juiste methode was, dus toen heb ik mijn vader maar laten meppen. Toen die ook buiten adem en opgebrand was, hebben we het spul maar weer warm gestookt en er weer een breekijzer op gezet: dat werkte want het spul schoot los.

Omdat er enorm hard gemept en gestookt is, ga ik die draagarm nu ook vervangen, net als de fusee aan die kant (was toch al een APK-adviespunt) en het fuseekogelhoesje. Een mooi KwikFit klusje dacht ik zo.

Toen al dat 'zware' spul los was ben ik nog even onder de auto gekropen om wat leidinkjes los te halen: achter op het subframe, op een verticaal stuk dus, zitten een stuk of 3/4 leidingen die van links naar rechts lopen. Die kon ik allemaal netjes los krijgen. Ook heb ik het veiligheidsventiel los gehaald van het subframe (1 boutje) de krul-leiding (ook 1 boutje) en 2 haken gemaakt van een rechthoekig, rond gebogen stuk plaat die elk met 1 moertje op het subframe vast zaten. Onder die haken zat een bundel leidingen. Is dat de grote octopus ? Zo ja: waar zit de kleine octopus dan ?

De hoogteregelaar + de bedieningsstang er naar toe en het stuurhuis (geen stuurbekrachtiging) moeten nu nog los. Als ik die 2 los heb, heb ik dan alles los waardoor ik het subframe zo naar beneden kan laten vallen ? Of ben ik nog wat vergeten ? De 2 leidingen naar de voorremmen zijn al los.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 11 januari 2010 @ 12:01:21 #84
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76672742
Flink aan het werk!
pi_76686003
toch knap hoor...ik had hem allang naar de sloop getrapt geloof ik...

Succes!
  † In Memoriam † maandag 11 januari 2010 @ 22:47:13 #86
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76701392
En nu is de octopus ook nog lek. Maar de stabilisatorstang zit weer op zijn plek (even gedemonteerd omdat er een bout vastgerot zat). Bij het terugzetten van de stabilisatorstang is de octopus gesneuveld.

Als dat ding wer groots gerepareerd moet worden gaat hij ook naar de sloop ja

Hoewel ... Ik weet steeds beter hoe die rotzooi in elkaar zit, dus ik word ook steeds beter in repareren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 13 januari 2010 @ 02:01:05 #87
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76749601
Subframe omgeruild voor een ander en gemonteerd. Alleen nog 'even' alle leidingen en stangen van de hoogteregelaar aansluiten + afstellen, stuurhuis er op, alle moeren en bouten op het juiste moment vast draaien en de wielen er op.

lekke octopus is gerepareerd met een stukje remleiding. Er stroomt niet veel LHM door en ook niet onder grote druk, dus er is een kansje dat mijn reparatie geslaagd is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_76795345
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 02:01 schreef 2cv het volgende:
Subframe omgeruild voor een ander en gemonteerd. Alleen nog 'even' alle leidingen en stangen van de hoogteregelaar aansluiten + afstellen, stuurhuis er op, alle moeren en bouten op het juiste moment vast draaien en de wielen er op.

lekke octopus is gerepareerd met een stukje remleiding. Er stroomt niet veel LHM door en ook niet onder grote druk, dus er is een kansje dat mijn reparatie geslaagd is.

Hey,

Ik ga ook beginnen aan het vervangen van men subframe van men BX. (in 2 gescheurd)
Zou je even een kort lijstje kunnen maken wat te lossen in welke volgorde?
Op zich lijkt het me geen onmogelijke klus, maar iets vergeten is snel gebeurd hé.

Alvast bedankt.
Philip.
  † In Memoriam † donderdag 14 januari 2010 @ 20:38:12 #89
25682 2cv
Niet subtiel
pi_76821961
Heb je een ander subframe compleet met draagarmen of zonder draagarmen ?

En zit er op het nieuwe subframe ook nog een stabilisatorstang ?

[ Bericht 34% gewijzigd door 2cv op 14-01-2010 20:50:39 ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 19 januari 2010 @ 18:20:31 #90
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77019187
1) Auto opkrikken en bij de krikpunten ondersteunen met assteunen.
2) Wielen er af
3) Stangen die de stabilisatorstang met de draagarmen verbinden aan de onderkant los maken
4) Fuseekogels losmaken
5) Remleidingen losmaken daar waar de metalen remleidingen over gaan in de flexibele, rubber remleidingen
6) Aan de linker kant ook het andere uiteinde van de remleiding losmaken
7) Onder de auto kruipen en daar aan de achterkant van je subframe de metalen leidingen los halen vna het subframe
8) Drukveiligheid (links-achter het subframe) loshalen (is maar 1 boutje, leidingen kunenn blijven zitten)
9) Klemmetje van de stang die vanaf je selecteur (in het interieur) naar de hoogteregelaar loopt loshalen
10) Hoogteregelaar zelf loshalen
11a) Stuurhuis loshalen
11b) Zet je stuuhuis met een spanband of stevig stuk touw vast zodat het niet naar beneden zakt als je het subframe verwijdert. Let op: tussen je stuurhuis en je subframe zitten 2 dikke ringen (1 per kant).
12) Octopus (die rubber leidingen waardoor de LHM terug loopt naar het voorraadvat) loshalen van het subframe (is 2 platen die tot een haak gebogen zijn met er in een gaatje waar het stukje draadeind waarmee het vast zit doorheen steekt en her en der wat tiewraps). Pas wel op dat je voorzichtig bent want die octopus kan gaar zijn en lek raken
13a) Leiding die vanaf je drukregelaar onder de motor/versnellingsbak door loopt naar achteren (herkenbaar aan de spiraalvormige krullen) los halen van het subframe
13b) Maak de onderste motorsteun los en verwijder deze (dat zijn 2 bouten, 1 horizontale, 1 verticale)
14) De stabilisatorstang loopt door een aluminium blok heen. Haal het achterste boutje (M8/dop 13) los.
15) Maak de stabilisatorstang met tiewraps vast aan de steunties die de remleidingen ondersteunen op het punt waar de metalen remleiding over gaat in de flexibele, rubber remleiding
16) Ondersteun je subframe
17) Draai de voorste bouten die door je subframe en het aluminium blok van je stabilisatorstang heen gaan los (zit vlak bij de eerder genoemde M8/dop13 boutjes)
18) Trek de vloerbedekking bij de voetenbak aan zowel de bestuurderszijde als de bijrijderszijde los
19) Draai de achterste bouten van het subframe los (laat iemand de bout tegenhouden terwijl jij in het interieur de moeren los draait, dat kan met een lange dop 19, een (lange) dop 18 vind je niet zo snel). Kijk hierbij uit dat er onder de moer 2 dikke ringen horen, de onderste duidelijk groter dan de bovenste. Raak die niet kwijt, om ze terug te halen moet je, naar het schijnt, je halve BX open knippen. Hetzelfde geldt voor de dop (koop een lange dop 18 als het lukt en anders een lange dop 19, als je de dop half op het verlengstuk zet kan de dop ook kwijt raken)
20) ontroleer of alles los is
21) Laat het subframe zakken. Hierbij moet je een stangetje van de hoogteregeling uit een soort pootje wat rechtop op je subframe staat halen en je moet het subframe naar voren trekken zodra dat kan om de stang van de selecteur uit een gaatje te trekken.

Nu ligt je subframe met draagarmen en al op de grond. Dan is het ook makkelijker om de draagarmen te vervangen.

Terugmontage is in omgekeerde volgorde.

Bij het terugmonteren moet je letten op het volgende:
- In de aluminium blokjes van de stabilisatorstang zitten aan de onderkant een soort buisjes. Daar gaat de dikke bout (dus niet die M8) waarmee je het spul vast zet doorheen. Zorg er voor dat het buisje precies in het daarvoor bedoelde gat zit.
- Ik vond het handig om bij het terug zetten van het nieuwe subframe het subframe eerst linksvoor aan de bout te hangen (subframe aan de linkerkant omhoog duwen, bout er in steken, paar slagen vast draaien), vervolgens de stang van de selecteur door het gaatje te rijgen en dan het subframe rechtsvoor aan de bout te hangen. Pas dan de achterkant een beetje vast zetten.
- Zet niet alle bouten van het subframe direct vast, de bouten aan de achterkant passen akelig precies dus moet je geheid wat wrikken en schuiven. Waarschijnlijk passen die bouten zo precies om er voor te zorgen dat het subframe netjes recht onder de auto zit.
- Kijk uit dat je geen leidingen beschadigt (zowel de metalen drukleidingen als de rubber retourleidingen) en dat leidingen nergens tegenaan kunnen schuren (bijvoorbeeld als je stuurt!). Dan kan je er een gat in schuren en zijn ze lek (duh! ).

Ohja, ik typ dit zo even uit mijn hoofd. Ik kan dus wat (belangrijke) dingen vergeten zijn. Daarbij is dit geschreven voor een BX diesel zonder turbo en/of stuurbekrachtiging. Bij andere BX-en kan het net even anders in elkaar zitten. Houd dus je koppie er bij. Deze adviezen/aanwijzingen/aandachtspunten zijn op eigen risico !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77019537
Het was draagarmenzondag (nouja, twee zondagen achter elkaar dan) zie ik . Ik had ook ontzettend veel problemen met de draagarm rechtsvoor. De fusee schoot pas los na een minuut of 30 meppen, maar er was niks mis met de draagarm. Hadden er ook geen brander of iets dergelijks op gezet, gewoon wat WD40 en ook aan de slag geweest met een breekijzer. Breekijzer tussen draagarm en een balk die daar langs liep (even geen idee hoe dat ding heet) gezet en op 't breekijzer staan....breekijzer begon te buigen haha.

Heel apart, want op een gegeven moment ging de draagarm gewoon los op een redelijk willekeurig moment.

Wat heb je precies gedaan dat je je draagarmen hebt vervormd? Komt dat door de gasbrander? Bij mij was er hoogstens een klein beetje verf (als je die zwarte meuk dat nog kunt noemen) af was gesplinterd, maar dat was minimaal.
  † In Memoriam † dinsdag 19 januari 2010 @ 18:34:34 #92
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77019800
Door hoge temperaturen kan de structuur van staal veranderen waardoor het andere (ongewenste!) eigenschappen heeft. Met draagarmen neem ik geen risico's, die gaan dan weg.

Bij een BX kan je het breekijzer tussen de stuurarm (stevig ding) en de draagarm zetten, dan zet je nog meer kracht.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77019942
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:34 schreef 2cv het volgende:
Door hoge temperaturen kan de structuur van staal veranderen waardoor het andere (ongewenste!) eigenschappen heeft. Met draagarmen neem ik geen risico's, die gaan dan weg.

Bij een BX kan je het breekijzer tussen de stuurarm (stevig ding) en de draagarm zetten, dan zet je nog meer kracht.
Ach ja, die brander was 't 'm inderdaad. Ach, 't scheelt je nu in ieder geval het apart vervangen van de fusee's, kan ook een teringklusje zijn. Als mijn fusee's ook moeten worden vervangen, haal ik wel gewoon nieuwe draagarmen .
  † In Memoriam † dinsdag 19 januari 2010 @ 18:50:33 #94
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77020433
Ik ga dan gewoon naar de KwikFit
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:51:28 #95
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_77020464
Mijn verbazing groeit met de post dat je nog zoveel moeite en geld in het oplappen van Criezel steekt
pi_77030547





Niva is anders ook best een babe magnet
pi_77031100
Sorry wat zei je? Ik ben blijven hangen bij de rechterkant van het tweede plaatje
  † In Memoriam † woensdag 20 januari 2010 @ 16:28:55 #98
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77058030
Ga eens weg met die gare Niva !

Plan met Criezel bestaat uit 3 delen:
- Olielekkage oplossen en tegelijkertijd wellicht een andere carterpan monteren waarin ik dan een olietemperatuursensor kan schroeven. Hopelijk lekt het ding niet langs de krukaskeerring want dan moet de bak er uit
- Interieur EINDELIJK eens gaan vervangen. Dat nieuwe interieur staat al meer dan een jaar op mij te wachten.
- Ander klokkenspel er in zetten met als extra een oliedrukmeter, olietemperatuurmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77089759
Hoeveel procent van de tijd kun je daadwerkelijk rijden? En hoeveel procent van de tijd staat hij stil voor reparaties?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:47:15 #100
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77092933
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:34 schreef 2cv het volgende:
Door hoge temperaturen kan de structuur van staal veranderen waardoor het andere (ongewenste!) eigenschappen heeft. Met draagarmen neem ik geen risico's, die gaan dan weg.

Bij een BX kan je het breekijzer tussen de stuurarm (stevig ding) en de draagarm zetten, dan zet je nog meer kracht.
Gelijk heb je.

Overigens, als je vaak die kogels niet uit de fusees krijgt, investeer eens in zo'n kogeltrekker. Onwijs simpel ding, en het scheelt zoveel werk

http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_N/GroepN_01.pdf De onderste 4.
Midlock is goed (specifiek) gereedschap en niet eens zo duur
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')