de foto's van de reportage van Edsilia Rombley vorig jaar op de FP was gemaakt met die F4.quote:Op maandag 11 januari 2010 12:36 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Het ontbreken van IS is dus geen groot gemis? Je kunt tijdens concerten dus nog goede foto's maken in het donker met langere sluitertijden uit de hand? OF gebruik je een statief?
Ik heb die reportage even bekekenquote:Op maandag 11 januari 2010 12:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
de foto's van de reportage van Edsilia Rombley vorig jaar op de FP was gemaakt met die F4.
alles uit de hand. geen statief gebruikt.
k heb op geen enkele lens IS maar mis t eigenlijk niet (of weet niet beter)
dank jequote:Op maandag 11 januari 2010 13:06 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Ik heb die reportage even bekekenAls je tijdens een concert nog zulke foto's kan maken uit de hand dan neemt dat de twijfel voor mij wel weg.
Goede foto's trouwens. Alleen jammer dat ze de hele tijd in dezelfde houding staat
Vergeet ook ff niet dat dit betere lichtomstandigheden zijn dan dat je bij de meeste concerten tegen zult komen. Het gaat dus niet helemaal op hequote:Op maandag 11 januari 2010 13:06 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Ik heb die reportage even bekekenAls je tijdens een concert nog zulke foto's kan maken uit de hand dan neemt dat de twijfel voor mij wel weg.
Goede foto's trouwens. Alleen jammer dat ze de hele tijd in dezelfde houding staat
Je fotografeert naar eigen zeggen nu 2 weken. Ik vraag me hardop af of je niet veel beter af bent met een superzoom (18-200 ofzo). De 70-200/F4 is zonder twijfel een uitstekende lens maar ook een flinke toeter. Dat heeft zo z'n praktische nadelen, bijv. zo'n ding de hele dag meeslepen (en ja ik weet dat-ie niet zoveel weegt als een 2.8). Een superzoom daarintegen is een stuk compacter.quote:
Iig niet bij concerten van deze omvangquote:Op maandag 11 januari 2010 13:54 schreef didotcicero het volgende:
... maar wees wel realistisch: bij veel concerten kom je met een dSLR niet binnen.
f0.95 is de shit!quote:Op maandag 11 januari 2010 16:21 schreef keko het volgende:
F4 is in principe altijd te weinig voor (pop)fotografie.
Tenzij je een toetsenist of gitarist op stoel hebt, beweegt het allemaal veel te veel en is de belichting te summier. Als ik bij concerten fotografeer, ben ik soms blij als ik f2.8 red...
Lichtsterke zoomobjectieven zijn er natuurlijk wel, maar die met minimaal 300mm zijn allemaal niet lichtsterk. Het meest lichtsterke is dan een 70-300 f/4-5.6... Wat op 300mm dus op 't zelfde neerkomt als je huidige objectief.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:06 schreef Delnooz het volgende:
Hallo allemaal,
ik overweeg een vervanging/toevoeging van mijn nikon 70-300 f4.5-5.6. Bestaan er meer lichtsterkere objectieven met minimale zoom tot 300 waar mee ook nog eens enigzins uit de hand kan worden geschoten voor max 1000 euro?
Of als het een toevoegende lens wordt. Bestaat er een betaalbaar lichtsterk objectief met vast brandpunt van minimaal 300mm waarmee oko nog enigzins uit de hand kan worden geschoten?
Ja, dat maakt uit.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:31 schreef Stienn het volgende:
ik heb een Nikon D5000 met een standaard lens 18-55 mm, nu ben ik een beetje aan het kijken naar een volgende lens. Eentje waar ik een beetje mee kan zoomen. Volgens mij is een 55-200 mm een prima lens om er bij te kopen.
Nu sprak ik laatst met iemand die adviseerde me om direct een 18-200 mm te halen, omdat je dan ook geen gekut hebt met het verwisselen van de lens. Maakt het kwa prestaties uit e.d?
Ja, de Sigma 100-300 f/4.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:06 schreef Delnooz het volgende:
Hallo allemaal,
ik overweeg een vervanging/toevoeging van mijn nikon 70-300 f4.5-5.6. Bestaan er meer lichtsterkere objectieven met minimale zoom tot 300 waar mee ook nog eens enigzins uit de hand kan worden geschoten voor max 1000 euro?
Of als het een toevoegende lens wordt. Bestaat er een betaalbaar lichtsterk objectief met vast brandpunt van minimaal 300mm waarmee oko nog enigzins uit de hand kan worden geschoten?
Zo vaak ga ik ook niet naar concertenquote:Op maandag 11 januari 2010 13:54 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Je fotografeert naar eigen zeggen nu 2 weken. Ik vraag me hardop af of je niet veel beter af bent met een superzoom (18-200 ofzo). De 70-200/F4 is zonder twijfel een uitstekende lens maar ook een flinke toeter. Dat heeft zo z'n praktische nadelen, bijv. zo'n ding de hele dag meeslepen (en ja ik weet dat-ie niet zoveel weegt als een 2.8). Een superzoom daarintegen is een stuk compacter.
Uiteraard kan je de 70-200/F4 gebruiken voor concerten (mooi extra excuus om zoiets aan te schaffen), maar wees wel realistisch: bij veel concerten kom je met een dSLR niet binnen.
Waarom zo je voor de Sigma 3.5 gaan? Je hebt je camera toch op een statief en waarschijnlijk stop je hem toch af voor een grotere scherptediepte.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:52 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Ik ben op zoek naar een groothoeklens voor op mijn Nikon D40. Ik wil hem vooral gaan gebruiken op statief voor landschappen bovengronds en in mergelgroeven. De D40 heeft geen interne focus motor, dus dit moet in het objectief zitten. Ik was van plan om rond de 400 euro uit te geven. Ik heb 4 objectieven gevonden die geschikt zijn, waarvan de Sigma 10-20mm F3,5 eigenlijk buiten mijn budget ligt. Ik heb de prijzen van Kameraexpress en Foto Konijnenberg erbij gezet.
Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di-II LD Aspherical [IF] ¤ 389,00 / ¤ 399,00
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM ¤ 425,00 / ¤ 414,00
Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM ¤ 549,00 / ¤ 519,00
Tokina 12-24mm II F/4.0 AT-X PRO DX ¤ 479,00 / ¤ 449,00
Heeft iemand ervaring met deze objectieven?
Ik wilde deze gewoon meenemen in mijn overweging. Als het Sigma wordt zou ik ook, voor de prijs, liever gaan voor de F4-5.6.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Waarom zo je voor de Sigma 3.5 gaan? Je hebt je camera toch op een statief en waarschijnlijk stop je hem toch af voor een grotere scherptediepte.
Ja, op 10mm is de DOF vast erg beperkt...quote:Op maandag 11 januari 2010 20:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Waarom zo je voor de Sigma 3.5 gaan? Je hebt je camera toch op een statief en waarschijnlijk stop je hem toch af voor een grotere scherptediepte.
Tamron 17-50 f2.8quote:Op maandag 11 januari 2010 20:57 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Zo vaak ga ik ook niet naar concertenGebruikte de vergelijking ook meer om in het donker buiten te fotograferen. Maar misschien is het wel 'zonde' om meteen zo'n dure lens aan te schaffen.
Zit nu een beetje te kijken naar een tussenoplossing ter vervanging / of bij m'n 18-55mm kitlens voor rond de ¤ 350,- met wat meer zoom.
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:03 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Ja, op 10mm is de DOF vast erg beperkt...
Ow sorry, maar inderdaad, dat dus.quote:
Wat heeft de DOF met de brandpuntafstand te maken dan?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:03 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Ja, op 10mm is de DOF vast erg beperkt...
quote:Op maandag 11 januari 2010 21:17 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou de Tokina toch laten liggen, die 2mm minder merk je behoorlijk op het korte eind...
Voor de rest, spit eens wat testjes door op gerenommeerde sites, aangezien je het rustig aan kan doen en op een statief werkt zou ik vooral kijken naar afgestopte scherpte en vervorming.
Ik heb wat rond gezocht en ik heb de indruk dat de Tokina over het algemeen scherper is en minder vervorming en vignetting heeft. Ik denk dat ik liever voor deze goede eigenschappen ga dan voor een iets bredere hoek.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 09:39 schreef joers1 het volgende:
De Tokina is over het algemeen kwalitatief toch écht wat beter dan de Sigma. Bij Sigma moet je het vaak treffen. Daar hebben ze nogal eens last van zgn. " maandagmorgenmodellen"
quote:Op maandag 11 januari 2010 17:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Lichtsterke zoomobjectieven zijn er natuurlijk wel, maar die met minimaal 300mm zijn allemaal niet lichtsterk. Het meest lichtsterke is dan een 70-300 f/4-5.6... Wat op 300mm dus op 't zelfde neerkomt als je huidige objectief.
Wil je een lichtsterk zoomobjectief, dan zul je toch aan telebereik in moeten leveren ben ik bang. Je hebt bijvoorbeeld wel een 80-200 f/2.8 van Nikon... Een stuk lichtsterker, maar 'slechts' 200mm natuurlijk.
Een andere optie is inderdaad een lichtsterke prime van minimaal 300mm aanschaffen, maar die ga je niet voor 1000 euro vinden. (ruim 4000 euro voor een 300/2.8 bijvoorbeeld, of 6500 voor een 400/2.8, dat lijkt me niet iets waar jij naar op zoek bent)
De meeste betaalbare 300mm prime is voor zover ik weet de f/4.0, die is iets van 1000-1100 euro, maar 't is maar de vraag in hoeverre je daar blij mee gaat zijn natuurlijk. Dan lijkt de 80-200 van net me persoonlijk aantrekkelijker.
Ja, ik weet wel wat DOF is, maar ik snapte de link met het brandpunt van 10mm niet.quote:
Ja dat was op zich dan ook mijn punt, cynisme en zo.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:18 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja, ik weet wel wat DOF is, maar ik snapte de link met het brandpunt van 10mm niet.
Waarom zou je DOF op 10mm beperkt zijn? Sterker nog: met een groothoek is de DOF juist veel groter dan bij een telelens... Het klinkt dus een beetje raar als hij zegt dat de DOF op 10mm vast erg beperkt zou zijn...
Heel veel. Hoe meer groothoek, hoe groter je DOF. Het verschil tussen een groot en klein diafragma is dan dus ook helemaal niet meer zo groot.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:03 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Wat heeft de DOF met de brandpuntafstand te maken dan?
Op 10mm is het DOF alsnog een heel verschil tussen f3.5 en f11 volgens mij hoor.
Als je de voorgrond mee wil nemen heb je bij f/3.5 niet genoeg scherptediepte. Ook niet bij 10mm.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:03 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Ja, op 10mm is de DOF vast erg beperkt...
Pff... In eerste instantie had ik al 't idee dat 't cynisch bedoeld was, maar toen je daarna 'DOF' uit ging leggen dacht ik dat je het toch serieus bedoelde.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:31 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Ja dat was op zich dan ook mijn punt, cynisme en zo.
Dat reliek van Canon met radioactief element is niet echt bruikbaar meer op dlsr'squote:
Pfft, fuck canon, ik had het over de laatste Leica Noctilux.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 18:06 schreef freud het volgende:
[..]
Dat reliek van Canon met radioactief element is niet echt bruikbaar meer op dlsr's. Bij concerten is 2.8 toch wel nodig imo, anders moet je je ISO omhoog schroeven om op 1/250e oid te kunnen schieten...
Ik heb die duurdere Sigma erbij gezet omdat ik niet wist of het exact hetzelfde objectief was met alleen een andere diafragma. Had toch ook gekund dat het gewoon in het algemeen een betere lens was?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:18 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja, ik weet wel wat DOF is, maar ik snapte de link met het brandpunt van 10mm niet.
Waarom zou je DOF op 10mm beperkt zijn? Sterker nog: met een groothoek is de DOF juist veel groter dan bij een telelens... Het klinkt dus een beetje raar als hij zegt dat de DOF op 10mm vast erg beperkt zou zijn...
Wat Erasmo zei is dat je beide Sigma's waarschijnlijk toch af zal stoppen... Dus als je toch alleen maar met diafragma's van, ik noem maar wat, f/8 en kleiner werkt (in combinatie met een statief), wat is dan de meerwaarde van de Sigma f/3.5 t.o.v. de Sigma f/4-5.6?
Ha! Dat wist ikquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:03 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Pfft, fuck canon, ik had het over de laatste Leica Noctilux.
Nog veeeeeeel mooier in combi met een MP of een M6 of een M7. Daar spaar ik voor (nou ja, niet voor een noctilux, hoogstens een summilux).quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:42 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Ha! Dat wist ikMooi in combi met een M9...
Als ik toch ooit het geld bij elkaar krijg voor zoiets...
Dat is waar ja.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:24 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Ik heb die duurdere Sigma erbij gezet omdat ik niet wist of het exact hetzelfde objectief was met alleen een andere diafragma. Had toch ook gekund dat het gewoon in het algemeen een betere lens was?
Hoeveel stops moet je die Leica dichtschroeven voordat hij acceptabel scherp wordt?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:03 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Pfft, fuck canon, ik had het over de laatste Leica Noctilux.
Niet. Kijk Leica maakt wel hele dure lenzen, maar snapt ook heel goed dat je geen 10000e uitgeeft aan een lens om hem te moeten afstoppen. Check anders zelf wat voorbeelden:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:06 schreef freud het volgende:
[..]
Hoeveel stops moet je die Leica dichtschroeven voordat hij acceptabel scherp wordt?
quote:Op woensdag 13 januari 2010 09:23 schreef infp2009 het volgende:
http://www.stevehuffphoto(...)-f-0-95-lens-review/
quote:Op woensdag 13 januari 2010 09:23 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Niet. Kijk Leica maakt wel hele dure lenzen, maar snapt ook heel goed dat je geen 10000e uitgeeft aan een lens om hem te moeten afstoppen. Check anders zelf wat voorbeelden:
http://www.stevehuffphoto(...)-f-0-95-lens-review/
btw, heb je nog nooit van Leica gehoord of zo?
Ow sorry, ik had overdreven: het is slechts 8000equote:Op woensdag 13 januari 2010 16:31 schreef hydraulix het volgende:
[..]
![]()
Maar jemig, 10.000 euro... *zucht*
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=153quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:35 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
NiceNu zoiets nog voorop een Canon
Hij is inderdaad al snel lekker scherp! Wide open zag ik wel MEGA CA (haar van de man):quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:06 schreef freud het volgende:
[..]
Hoeveel stops moet je die Leica dichtschroeven voordat hij acceptabel scherp wordt?
Die f1 zag ik meer als rariteit dan serieuze lensquote:Op woensdag 13 januari 2010 22:13 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=153
Inmiddels vervangen voor de F1.2 (net zoals de 200 1.8 is vervangen door 200 2.0 IS)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |