Versie 2 heeft een interne focusmotor (tenminste in de nikonvariant wel) die versie 1 niet heeft.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:34 schreef Muzrub het volgende:
De Tokina 12-24 f/4 is bij Fotokonijnenberg 379 euro, althans versie I. Versie II heeft volgens mij alleen ietsjes minder CA, maar niet dat het heel erg merkbaar is.
Ik ben erg blij met mijn 12-24
Ok, dus je hebt een 12-24, een 50mm en zometeen een 70-200...quote:Op donderdag 3 december 2009 07:20 schreef Muzrub het volgende:
Even deze vraag herhalen:
Ik heb een Canon 40D met op het moment een 50mm f/1.8 en een Tokina 12-24 f/4.
Kerst komt er weer bijna aan, en mijn ouders (ik ben 15, vandaar) stellen voor die datum 150 euro beschikbaar. Ik kan zelf ook nog wat geld bijleggen voor een groter 'cadeau'. Ik zoek eigenlijk nog een normal-range zoom, en nog een tele-zoom. De telezoom wordt de canon 70-200L f/4 USM, maar daar heb ik 25 december nog niet genoeg geld voor. Mijn verwachting is dat ik 250 euro kan bijleggen, waarmee het budget zo rond de 400 euro komt te liggen.
Daarvan wil ik eigenlijk ook nog een passende fototas halen, want het past niet meer in mijn tas op het moment. Dit wordt waarschijnlijk een Nova 5, of een Slingshot 200. (of iemand anders nog een geschikte tas voor 40D+grip, flitser, tokina 12-24, normal-rangezoom, 70-200, en misschien nog een paar primes?), en dat moet ook nog van het budget af.
Dus de vraag:
Heeft iemand een suggestie voor welke lens in dit budget past, inclusief een fototas?
-> 50mm en dan maar een stapje dichterbij of verder weg om te framen...quote:Op donderdag 3 december 2009 10:23 schreef Netsplitter het volgende:
Ik zou "gek" worden van het gat tussen de 12-24 en 70-200.
quote:Pros use a wide zoom and a tele zoom, and walk forward or back to cover the middle range if it doesn't fit either lens. Pros only carry a 50mm lens in their pocket for if the light gets too dim.
Moet dat wel kunnen.quote:Op donderdag 3 december 2009 10:26 schreef infp2009 het volgende:
[..]
-> 50mm en dan maar een stapje dichterbij of verder weg om te framen...
Dus eigenlijk wil je een lens die goed waardevast is (in dat geval; alles behalve kitlenzen en sigma), zodat je die later weer kunt verkopen om een 70-200 aan te schaffen?quote:Op donderdag 3 december 2009 16:04 schreef Muzrub het volgende:
Het probleem is eigenlijk dat ik 25 december nog niet het geld heb om bij te leggen voor een 70-200 f/4 USM, waardoor die optie dus vervalt.
Gebruik ik kerst niet voor cadeaus met betrekking tot fotografie, kan ik dat geld natuurlijk later ook niet meer gebruiken voor fotografie.
(Quote komt uit een ander topic)quote:Op zaterdag 5 december 2009 22:07 schreef Muzrub het volgende:
@Omniej: Al nagedacht over de Tokina 12-24? ook een zeer fijn ding.
Of de 11-16, die is echt hoge kwaliteit.
Als je het prijsverschil trekt zou ik je toch de 9-18 van Oly aanraden, die is speciaal voor die 4/3-sensor gebouwd en Oly houdt bij de produktie krappere toleranties aan als Sigma.quote:Op zondag 6 december 2009 09:42 schreef jehoeroen het volgende:
Er wordt hier weinig over Olympus glas gesproken maar toch wil ik jullie om advies vragen.
Ik ben op zoek naar een lens om mijn groothoek bereik uit te breiden.
Ja heel verstandig een camera met een 2x crop.
Olympus heeft een prachtige maar loodzware en retedure 7-14 die gaat het dus niet worden.
De opties zijn
Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC Digital e417
Olympus EZ 9-18mm F/4.0-5.6 e477
En lees net in bovenstaande post dat de 10-20 een fijn lensje is...
Ik lees dat deze lens geen IS aan boord heeft. Is dat een groot probleem voor mij als semi-beginner of is het gewoon iets waar je aan moet wennen?quote:Op donderdag 3 december 2009 00:37 schreef hydraulix het volgende:
Ben het eens met Muzrub: lekkere lens en goedkoop. Kortom; bang for your bucks!
ach voor dat gat buig je iets voorover of naar achter en voila .quote:Op zaterdag 5 december 2009 22:43 schreef Omniej het volgende:
[..]
(Quote komt uit een ander topic)
De 11-16 en 12-24 allebei ook overwogen ja (vooral de 12-24), maar omdat ik 'm op termijn naast een 24-70 wil gebruiken vind ik bij de 11-16 het gat tussen 16 en 24 iets te groot, en de 12-24 viel uiteindelijk af omdat ik gewoon een 10mm groothoek wil. Dus eigenlijk gaat het dan tussen de Canon 10-22 en de Sigma 10-20... De Canon lijkt me echt fantastisch, maar ik moet ook nog een beetje op m'n geld letten.
Wel bedankt voor de suggestie.
[..]quote:Op zondag 6 december 2009 11:28 schreef Apoc2003 het volgende:
Tamron 17-50
Lichtsterke dan de kitlens, en ook nog eens ragscherp.
Qua bereik voldoet hij aan je eisen, en de kwaliteit is hoog.
je beseft dat dat een fisheye is?quote:Op zondag 6 december 2009 12:11 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
ach voor dat gat buig je iets voorover of naar achter en voila .
nee ik ga wel op termijn voor de 10-17
Haha daar zat ik ook al aan te denken!quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:29 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat zou je kunnen zien als een goed teken natuurlijk, hehehe.
ik zou wel een hele slechte verkopert zijn al 6 jaar lang als ik dat niet zou weten ...quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:04 schreef infp2009 het volgende:
[..]
je beseft dat dat een fisheye is?
Neem je toch de eerste versie? http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=740quote:Op woensdag 9 december 2009 21:04 schreef ACT-F het volgende:
Ik zit me te oriënteren op een Canon 5D MKII, maar ik zit nog te dubben over een lichtsterke groothoeklens. Hoofdzakelijk voor evenementenfotogratie, dus groepen mensen van dichtbij en voor overzichtsfoto's in beroerde lichtomstandigheden. Het mag wat kosten c.a. ¤1000.
Op de site van Konijn zie ik er één die aan mijn wensen voldoet, maar de prijs vind ik weer niets iets te...
Canon EF 24mm f/1.4 L USM II ¤ 1439,00
Welke concessies zouden jullie doen gezien mijn wensen?
En over de mid-range ben ik ook niet helemaal uit. Laten we zeggen van 28mm tot 70 à 100. rond de f/2.0
Dat is wel een idee. Ik zal eerst de reviews doorlezen over het verschil tussen die twee.quote:Op woensdag 9 december 2009 21:19 schreef RikH het volgende:
Neem je toch de eerste versie? http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=740
En dat is nou precies de lens die ik dus net niet lichtsterk genoeg vind in bepaalde omstandighedenquote:Op woensdag 9 december 2009 21:44 schreef Netsplitter het volgende:
Ik heb zelf de 24-70 2.8 en vind 'm fantastisch.
Je hebt 'm geprobeerd neem ik aan?quote:Op woensdag 9 december 2009 21:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat is nou precies de lens die ik dus net niet lichtsterk genoeg vind in bepaalde omstandigheden
Ja, op een 50D. En al zoekende vrees ik dat dit nog steeds de beste keus is.quote:Op woensdag 9 december 2009 21:56 schreef Netsplitter het volgende:
Je hebt 'm geprobeerd neem ik aan?
ik ookquote:Op woensdag 9 december 2009 21:44 schreef Netsplitter het volgende:
Ik heb zelf de 24-70 2.8 en vind 'm fantastisch.
Persfotografie, je komt dus in de meest beroerde omstandigheden en het moet allemaal snel snel snel. Ik kan op zich prima uit de losse pols fotograferen bij een sluitertijd van 1/20 i.c.m. IS, maar niet elke situatie laat dat toe. Met de 5D kan ik in ieder geval een stuk hoger met de ISO dan de 50D, maar het gebrek aan licht is toch mijn grootste probleem. Vandaar dat ik mij graag laat informeren over lichtsterke lezen, betaalbaar als het kanquote:Op woensdag 9 december 2009 22:00 schreef Netsplitter het volgende:
Maar verklaar die beroerde lichtomstandigheden is?
Ben daar wel nieuwsgierig naar.
Misschien dat men hier nog tips en/of truukjes weet om daar goed mee om te kunnen gaan.
Concertfotografie - Deel 7quote:Op woensdag 9 december 2009 22:09 schreef ACT-F het volgende:
Da's een goede tip! Concertfotografie doe ik namelijk ook wel eens, maar ik zit dan gelukkig voor het publiek voor de dranghekken
Ik zou dan voor de 24-70L gaan. De 24-105 f4L IS is qua bereik en IS wat veelzijdiger voor reportage, maar ik vond hem onacceptabele vignettering hebben op FF. De 24-70L is lekker robuust, en lekker lichtsterk. IS is leuk, maar met bewegende onderwerpen heb je er nog steeds geen reet aan. Als je meer groothoek wil, is de 16-35L mk2 ook een erg goeie optie, maar ik verwacht dat je aan de 24-70L het meeste hebt.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Persfotografie, je komt dus in de meest beroerde omstandigheden en het moet allemaal snel snel snel. Ik kan op zich prima uit de losse pols fotograferen bij een sluitertijd van 1/20 i.c.m. IS, maar niet elke situatie laat dat toe. Met de 5D kan ik in ieder geval een stuk hoger met de ISO dan de 50D, maar het gebrek aan licht is toch mijn grootste probleem. Vandaar dat ik mij graag laat informeren over lichtsterke lezen, betaalbaar als het kan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |