(bron)quote:Reiskosten
De werkgever maakt vóór het sollicitatiegesprek duidelijk of hij je reiskosten vergoedt. Hij is niet verplicht deze kosten te vergoeden.
achteraf? Dat krijg je zéker niet voor elkaar.quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:11 schreef Rapaille het volgende:
Je kan het natuurlijk ook alleen doen bij de gesprekken die tegenvallen. Dus wil je de baan toch niet, dan verkloot je ook je kans op de baan niet
Het kan alleen als het bedrijf het zelf aanbied, anders niet. In het verleden heb ik zelf gesprekken gevoerd en ook toen waren er mensen die er om vroegen. De regels van het bedrijf waren dat we het nooit deden en dus kregen ze het ook nooit.quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:35 schreef Koewam het volgende:
In bepaalde gevallen moet het wel kunnen vind ik. Wat heb je gestudeerd en voor welke functie solliciteer je?
Wat een bullshit schrijf jij altijd, niet te geloven.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het kan alleen als het bedrijf het zelf aanbied, anders niet. In het verleden heb ik zelf gesprekken gevoerd en ook toen waren er mensen die er om vroegen. De regels van het bedrijf waren dat we het nooit deden en dus kregen ze het ook nooit.
Dat is jou mening en die gun ik je. Zolang TS er maar wat aan heeft.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:48 schreef Koewam het volgende:
[..]
Wat een bullshit schrijf jij altijd, niet te geloven.
Dat is met een treinkaartje makkelijk te doen natuurlijk.quote:Op zondag 25 oktober 2009 23:52 schreef klusfoobje het volgende:
Zorg WEL dat je direct duidelijk de gemaakte kosten kan aangeven.
Dat dus. Termen als "onsterfelijk belachelijk" slaan werkelijk helemaal nergens op.quote:Op zondag 25 oktober 2009 23:52 schreef klusfoobje het volgende:
Zo raar vind ik het niet hoor. Naar mijn mening word er wel wat vreemd op gereageerd hier.
Ik blijf van mening dat je er niet om moet vragen, maar alleen aangeboden kan krijgen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 01:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat dus. Termen als "onsterfelijk belachelijk" slaan werkelijk helemaal nergens op.
Precies. Een bedrijf investeert in jou, dan mag jij ook wat investeren.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:13 schreef Apekoek het volgende:
Of je er nou wel of niet recht op zou hebben, ik vind dat je het moet zien als een investering. Dan ben je de komende paar weken een 100 euro meer kwijt, so what? Eerste indruk tegen over het bedrijf is veel belangrijker, en in mijn opinie schaadt je dat door gelijk te zeuren naar reiskosten vergoeding.
Dat vind ik dus ook. Heb al meermalen gehad dat een werkgever gewoon de reiskosten vergoed, zo vreemd is dat niet om er naar te vragen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 23:52 schreef klusfoobje het volgende:
Zo raar vind ik het niet hoor. Naar mijn mening word er wel wat vreemd op gereageerd hier.
Ik vind het nogal pauperig overkomen eigenlijk. Als een bedrijf het zelf aanbied prima, maar er zelf om vragen is not done in mijn ogen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:35 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook. Heb al meermalen gehad dat een werkgever gewoon de reiskosten vergoed, zo vreemd is dat niet om er naar te vragen.
Ik vind dat dat heel erg afhangt van de situatie. Als je rond moet komen van WW of bijstand, vind ik dat je dat balletje best moet kunnen opgooien. Als je vanuit een bestaande baan aan het solliciteren bent, wordt het misschien een iets ander verhaal.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal pauperig overkomen eigenlijk. Als een bedrijf het zelf aanbied prima, maar er zelf om vragen is not done in mijn ogen.
Dan zou je het afhankelijk moeten maken van de persoonlijke situatie.quote:Op maandag 26 oktober 2009 12:35 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik vind dat dat heel erg afhangt van de situatie. Als je rond moet komen van WW of bijstand, vind ik dat je dat balletje best moet kunnen opgooien. Als je vanuit een bestaande baan aan het solliciteren bent, wordt het misschien een iets ander verhaal.
Onzin. Een bedrijf investeert alleen maar in zichzelf. Dat de werknemer er beter van wordt is leuk en mooi meegenomen maar nooit het uiteindelijke doel...quote:Precies. Een bedrijf investeert in jou, dan mag jij ook wat investeren.
Precies. Als je telefonisch wordt uitgenodigd voor een gesprek dan is dat het perfecte moment om te vragen of ze toevallig een regeling hebben voor het vergoeden van reiskosten. Bedrijven genoeg die zo'n regeling hebben, dus het is helemaal niet vreemd om daar naar te vragen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:25 schreef Pundit_wannabe het volgende:
(Ik zou het alleen niet bij het sollicitatiegesprek zelf vragen, maar aan de initiële contactpersoon, van tevoren).
Pauperig? Allerminst. Het is een gangbare, zakelijke vraag, net zoals je ook navraag doet naar de secundaire arbeidsvoorwaarden.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:46 schreef karr-1 het volgende:
Ik vind het nogal pauperig overkomen eigenlijk. Als een bedrijf het zelf aanbied prima, maar er zelf om vragen is not done in mijn ogen.
Beide partijen investeren tijd, moeite en soms ook geld.quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:29 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Onzin. Een bedrijf investeert alleen maar in zichzelf. Dat de werknemer er beter van wordt is leuk en mooi meegenomen maar nooit het uiteindelijke doel...
Ik ken genoeg bedrijven die mensen bij een dergelijke vraag meteen afwijzen. In mijn vorige functie voerde ik ook gesprekken met mensen en ook dan kwam de vraag wel eens. Het antwoord was standaard nee, verder had het geen gevolgen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Pauperig? Allerminst. Het is een gangbare, zakelijke vraag, net zoals je ook navraag doet naar de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Ik vind het getuigen van een gezond portie zakelijke assertiviteit. Als werkgever zou ik dat juist weten te waarderen.
Precies, dat dus....quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:58 schreef Rbhp het volgende:
Ligt eraan, als jij zelf solliciteert en je wordt uitgenodigd voor een 1e gesprek, dan kan je er van uitgaan dat je je reiskosten niet vergoed krijgt. Tenzij je naar het buitenland moet afreizen. Nodigen zij je uit voor een 2e gesprek, dan is de situatie anders. Als de afstand dusdanig groot is, zou ik een reiskosten vergoeding vanuit een professioneel oogpunt wel verwachten van een bedrijf. Doen ze het niet en kost het je op en neer < 50 euro, dan zou ik er niet om vragen. Ik heb het zelf weleens meegemaakt dat men mij uitnodigde voor een laatste gesprek waarbij ik 2 uur moest vliegen, ja dan kan je verwachten dat het bedrijf je ticket voorschiet. De afstanden in Nederland zijn dusdanig klein dat je dit niet altijd kunt verwachten van een bedrijf.
Daar tegenover staan genoeg bedrijven die er geen issue van maken en een dergelijke vraag als doodnormaal beschouwen. Dat jij persoonlijk overwegend andere ervaringen hebt, maakt die ervaringen nog niet maatgevend.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:24 schreef karr-1 het volgende:
Ik ken genoeg bedrijven die mensen bij een dergelijke vraag meteen afwijzen. In mijn vorige functie voerde ik ook gesprekken met mensen en ook dan kwam de vraag wel eens. Het antwoord was standaard nee, verder had het geen gevolgen.
Er zijn altijd wel excessieve gevallen. Dit uitzonderlijke geval draagt echter niks bij aan de initiële vraag.quote:Ook wel eens iemand gehad die om andere redenen afgewezen was en toen een factuur stuurde voor de tijd, reiskosten etc die hij er voor genomen had. Nooit op gereageerd natuurlijk.
Je kunt dat niet 1-op-1 zo vergelijken, ik heb nog nooit een werknemer een tegemoetkoming in de reiskosten zien betalen, een werkgever (vaak genoeg) wel.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:22 schreef karr-1 het volgende:
Beide partijen investeren tijd, moeite en soms ook geld.
Klopt, daar geef ik je gelijk in.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar tegenover staan genoeg bedrijven die er geen issue van maken en een dergelijke vraag als doodnormaal beschouwen. Dat jij persoonlijk overwegend andere ervaringen hebt, maakt die ervaringen nog niet maatgevend.
[..]
Ook dat ben ik met je eens, ik heb alleen mijn eigen mening gegeven.quote:Er zijn altijd wel excessieve gevallen. Dit uitzonderlijke geval draagt echter niks bij aan de initiële vraag.
Dat dus.quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Pauperig? Allerminst. Het is een gangbare, zakelijke vraag, net zoals je ook navraag doet naar de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Ik vind het getuigen van een gezond portie zakelijke assertiviteit. Als werkgever zou ik dat juist weten te waarderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |