Maar die banken die nu betalen voor dat depositogarantiestelsel, krijgen die hun geld eerder terug dan de klanten het bedrag boven de 100.000 krijgen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 08:35 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als eerste de Belastingdienst en het UWV, en die tesamen met de curators en de werknemers die nog loon te goed hebben zijn noemen we ook wel preferente schuldeisers. Dan komen de overige eisers, en ik vermoed dat de schulden zoals die spaarders met geld >100.000 ook nog achtergesteld zijn, maw dat de grote geldschieters van de DSB eerst volledig betaald worden, en wat er dan nog over blijft is voor de spaarders.
De volgorde is dus:1- Belastingdienst, UWV, achterstallig salaris, huur v/d panden, curatoren 2- Schuldeisers 3- Achtergestelde schuldeisers
Wat die banken doen is elkaar geld lenen, maar dan met als 1 v/d voorwaarden dat het een niet achtergestelde lening betreft. Hier staat eea uitgelegd, en ik weet ook niet of dit van toepassing is bij schuldeisers van de DSB, maar ik stel me zo voor dat het redelijk gebruikelijk is tussen banken onderling?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:10 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Maar die banken die nu betalen voor dat depositogarantiestelsel, krijgen die hun geld eerder terug dan de klanten het bedrag boven de 100.000 krijgen?
Ik dacht dat het garantiestelsel erbuiten staat en die banken gewoon dat deel krijgen wat anders naar de klanten was gegaan tot max. 100.000 per persoon dan.
Inderdaad, gewoon concurrente schuldeisers. We hebben dus drie soorten, en in deze volgorde wordt de liquidatieuitkering ook uitgekeerd (eerst 1, als er wat over is 2, als er dan nog wat over is 3):quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Banken zijn volgens mij dezelfde soort schuldeisers als de 100.000+-schuldeisers.
Ja. Een hypotheek van 2 ton is in principe zo'n 2 ton waard, maar als men verwacht dat er een claim in zit van 30.000 zal die vordering hooguit 170.000 opbrengen (even heel simpel gesteld).quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:22 schreef northernlight81 het volgende:
Ik had nog een vraagje. Schulden worden verrekend met tegoeden. Nou was veel van het onderpand van de DSB overgewaardeerd. Ook particulieren zouden te dure (hoge) hypotheken krijgen.
Gaan ze die hypotheken dan gewoon goedkoop verkopen,
Sommigen zijn van mening dat een hypotheek dan wordt opengebroken en dat het onderpand wordt opgeeist. Ik weet dit nog zo net niet. Maakt denk ik ook niet zo heel veel uit, als de prijs maar laag genoeg wordt zal 'ie toch wel worden overgenomen (anders wil ik nog wel een pakketje rommelhypotheken overnemen voor 1 euro).quote:of is er ook een kans dat de klanten hierdoor gedupeerd worden? Wat gebeurt er als ze voor bepaalde onderdelen of producten geen koper kunnen vinden?
Tnx voor je antwoordenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja. Een hypotheek van 2 ton is in principe zo'n 2 ton waard, maar als men verwacht dat er een claim in zit van 30.000 zal die vordering hooguit 170.000 opbrengen (even heel simpel gesteld).
[..]
Sommigen zijn van mening dat een hypotheek dan wordt opengebroken en dat het onderpand wordt opgeeist. Ik weet dit nog zo net niet. Maakt denk ik ook niet zo heel veel uit, als de prijs maar laag genoeg wordt zal 'ie toch wel worden overgenomen (anders wil ik nog wel een pakketje rommelhypotheken overnemen voor 1 euro).
Dan krijg jij de hypotheken, en dus ook de bijbehorende onderpanden, en dan gaan de betalingsverplichtingen van de klanten over van de DSB naar jou. Maar de prijs die jij betaald is natuurlijk 1 op 1 gekoppeld aan de risico's, dus als jij 100k betaald voor een hypotheek van 300k, maar dat is 200% over de executiewaarde, dan houd je mogelijk nog 50k over, als er verder geen claims je kant op komen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:57 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Tnx voor je antwoorden![]()
Als je een pakket rommelhypotheken koopt voor 1 euro, wat krijg je dan? Zeker niet het onderpand + dat de klanten je nog moeten betalen ook.
Dat snap ik dus niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:07 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan krijg jij de hypotheken, en dus ook de bijbehorende onderpanden, en dan gaan de betalingsverplichtingen van de klanten over van de DSB naar jou. Maar de prijs die jij betaald is natuurlijk 1 op 1 gekoppeld aan de risico's, dus als jij 100k betaald voor een hypotheek van 300k, maar dat is 200% over de executiewaarde, dan houd je mogelijk nog 50k over, als er verder geen claims je kant op komen.
Minus de 100k die jij voor de hypotheek hebt betaald, hou je inderdaad dus 50k als winst over. Dat is mijn punt dus, als de prijs maar laag genoeg is wil waarschijnlijk altijd wel iemand zo'n hypotheek overnemen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:13 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Dat snap ik dus niet.
Als ik voor 100k een hypotheek van 300k koop en dat is 200% over de executiewaarde hou ik bij gedwongen verkoop toch 150k over? Hoezo is dat gekoppeld aan het bedrag waarvoor je die hypotheek koopt?
Wat is jouw definitie van "executiewaarde" dan?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:13 schreef simmu het volgende:
als je voor 100k een hyp koopt van 300, die op 200% van de executiewaarde zit, dan hou je bij gedwongen verkoop toch geeb denk ik geen 150 over hoor. dan zou je psies de executiewaarde eruit halen. of schat ik nu de huizenmarkt verkeerd in?
Tnx, ik had even begrepen dat je dan 50k overhoudt, maar jij bedoelde dus de winst.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Minus de 100k die jij voor de hypotheek hebt betaald, hou je inderdaad dus 50k als winst over. Dat is mijn punt dus, als de prijs maar laag genoeg is wil waarschijnlijk altijd wel iemand zo'n hypotheek overnemen.
In dit geval is het vrij duidelijk, maar de hoogte van de mogelijke toekomstige schadeclaims is moeilijk vast te stellen. Als jij in het bovenstaande sommetje verwacht dat er nog een schadeclaim van 75k in zou kunnen zitten, wil je die hypotheek waarschijnlijk dus niet overnemen voor 100k. Maar ja, hoe bereken je die mogelijke toekomstige claim? Dat is vermoedelijk ook niet alleen een claim van de huiseigenaren die van hun koopsompolis af willen, maar wellicht ook van andere partijen indien er hypotheken zijn gesecuriseerd.
En nog een leuk side-effect, wat veel huizenkopers zullen beamen, is het feit dat die executiewaarde bepaald wordt door een taxateur, welke vaak een vriend/kennis is van de verkoopmakelaar, en het is niet ongebruikelijk dat de taxateur even vraagt waar hij op uit moet komen voor de hypotheek..quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:40 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Tnx, ik had even begrepen dat je dan 50k overhoudt, maar jij bedoelde dus de winst.
Het is me nu een stuk duidelijker in ieder geval.
dat wat het huis waard is volgens het taxatierapportquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van "executiewaarde" dan?
Dat is de taxatiewaarde.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:56 schreef simmu het volgende:
[..]
dat wat het huis waard is volgens het taxatierapport![]()
Bij een gedwongen verkoop wel, dus.quote:maar dat hoeft toch niet de prijs te zijn waar het voor verkocht wordt?
ah, kijk, nu snap ik hetquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is de taxatiewaarde.
De executiewaarde is de waarde die het huis bij gedwongen verkoop opbrengt. Dat wordt natuurlijk altijd geschat (omdat je immers pas zeker weet wat het huis opbrengt op het moment van een gedwongen verkoop), en die schatting wordt meestal aangeduidt als "executiewaarde".
[..]
Bij een gedwongen verkoop wel, dus.
Er is wel een formulier waar je max 3k alvast kan laten overboeken..quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:19 schreef Tha_Duck het volgende:
Volgens mij mogen we weer inloggen op het internetbankieren!
Althans, ik sta weer in de wachtrij
-Edit
En stuk
Ze vergelijken je aanvraag met je daadwerkelijke saldo volgens de uitleg, dus 3k opvragen met nog 1k aan saldo levert een overboeking van 1k op.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:59 schreef Tha_Duck het volgende:
Ja, maar ik moet toch eerst weten hoeveel ik had
Je kon bij een lening of spaarrekening toch zeker wel zien wat je huidige saldo (met rente) was of je schuld (of dat je af en toe een afschrift daarover krijgt)?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:37 schreef mark_dabomb het volgende:
En hoe zit het met opgebouwde rente? Hoe bereken je dat en hoe vraag je dat terug?
3 euro invullen op dat formulier danquote:
gewoon lezen, je mag het saldo ook schatten,quote:Op woensdag 21 oktober 2009 19:38 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik KON inderdaad zien wat het saldo was van de rente en heb wel een indicatie maar weet het niet precies. Het gaat inderdaad niet om het geld na de noodverordening.
Moet ik op het formulier het saldo + de opgebouwde rente vermelden?
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon lezen, je mag het saldo ook schatten,
schat dan gewoon 50000
Gewoon zelf lezen!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon lezen, je mag het saldo ook schatten,
schat dan gewoon 50000
Maar als je nou een hypotheek hebt van 300k waarvan 150k al is afgelost en de hypotheek is 200% over de executiewaarde? Koop je dan de hypotheek van 150k met als onderpand dat huis van 200k (meer inmiddels), want dan loop je geen extra risico? Want het lijkt me in veel gevallen, dat het deel wat de hypotheek boven de executiewaarde van het onderpand is al is afgelost. Het is toch niet echt zo dat ze hypotheken van 300k hebben gegeven met een onderpand van 200k, dan lijkt me dat ze hooguit 225k ofzo geven in dat geval. Dan is de hypotheek op het moment dat die 25k of meer is afgelost toch niet meer extra risicovol?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is de taxatiewaarde.
De executiewaarde is de waarde die het huis bij gedwongen verkoop opbrengt. Dat wordt natuurlijk altijd geschat (omdat je immers pas zeker weet wat het huis opbrengt op het moment van een gedwongen verkoop), en die schatting wordt meestal aangeduidt als "executiewaarde".
[..]
Bij een gedwongen verkoop wel, dus.
quote:Rekenvoorbeeld 6 - Rekeninghouder met tegoeden en schulden (restsaldo negatief) *
Uw situatie:
U heeft de volgende rekeningen bij DSB Bank:
Een direct opneembare spaarrekening met een saldo van: ¤ 20.000,-
Een tweede direct opneembare spaarrekening met saldo van: ¤ 80.000,-
U heeft de volgende schulden bij DSB Bank:
Een hypotheeklening ter grootte van: ¤ 95.000,-
Berekening:
U heeft in totaal aan tegoeden bij DSB Bank: ¤ 90.000,-
Het maximaal door het Depositogarantiestelsel gedekte bedrag is: ¤ 90.000,-
U heeft in totaal aan schulden bij DSB Bank: ¤ 95.000,-
Resultaat: ¤ -5.000,-
Uw totale claim onder het Depositogarantiestelsel is: ¤ 0,-
Uitleg:
Het totaal aan tegoeden dat u heeft bij DSB Bank is ¤ 90.000,-. Dit bedrag is volledig gedekt door het Depositogarantiestelsel. Om te weten welke uitkering u maximaal kunt krijgen onder het Depositogarantiestelsel dient u schulden die u bij DSB Bank heeft af te trekken van het gedekte bedrag. Uw totaal aan schulden is hoger dan uw vordering die gedekt is onder het Depositogarantiestelsel. Na aftrek van de schulden resteert een negatief bedrag. U kunt daarom geen betalingsopdracht geven. U hoeft hiervoor dan ook geen aanmeldformulier in te vullen op het moment dat dit beschikbaar is.
Bron: http://www.fx.nl/artikel/(...)antie+3/default.aspxquote:Deposito met of zonder garantie?
Soms krijgt u het aanbod om uw lopende deposito om te zetten in een achtergesteld deposito met een hogere rente. Dit lijkt aantrekkelijk, wie wil er nu niet een hogere rente. Maar er zit wel een addertje onder het gras. Een achtergesteld deposito biedt namelijk geen garanties.
Een achtergesteld deposito verschilt van een gewoon deposito omdat u meer risico loopt. Bij een faillissement van de bank wordt u namelijk pas terugbetaald als alle andere schuldeisers zijn afbetaald. Daarnaast valt een achtergesteld deposito niet onder de garantieregeling van De Nederlandsche Bank (DNB). Dit in tegenstelling tot een normaal deposito dat wel onder de garantieregeling valt. Voor dit risico ontvangt u een hogere rentevergoeding.
De garantieregeling van DNB zorgt ervoor dat rekeninghouders tot EUR 20.000 terugkrijgen bij faillissement van de bank. U hoeft zich echter geen grote zorgen te maken. Het toezicht op banken is in Nederland behoorlijk streng. Daardoor is het risico op bankroet vrij gering.
Gaat u toch liever voor veiligheid? Via internet kunt u bij verschillende aanbieders informatie opvragen over deposito’s. Deze informatie kunt u dan onderling vergelijken op rentevergoedingen en overige voorwaarden.
Beetje ouwe zooi, Tha_Duck.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Nee, maar dat lijkt me toch logisch?
[..]
Bron: http://www.fx.nl/artikel/(...)antie+3/default.aspx
Het bold stukje btw:
Dat is ook zo, alleen niet bij achtergestelde tegoeden (daarom zijn ze ook achtergesteld). Eérst komen alle andere schuldeisers aan de beurt, en als er dán nog wat over blijft pas de achtergestelde.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:01 schreef capricia het volgende:
...En nee, ik vind het niet logisch. Ik had verwacht dat als je bezittingen en schulden hebt bij dezelfde bank dat deze eerst met elkaar verrekend zouden worden en dat er daarna eventueel sprake van het DGS zou kunnen zijn.
...
Volgens de site van de DNB kán het onder het garantiestelsel verrekend worden? Maar de exacte tekst kan ik even niet vinden..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:54 schreef northernlight81 het volgende:
Ik las reacties van klanten van DSB dat het verrekenen ook lastig kan zijn om praktische redenen. Zo had iemand spaarrekeningen voor de kinderen op hun eigen naam. Dit werd verrekend met de hypotheek. Het geld zijn ze niet kwijt, maar dat is toch onhandig en het schijnt ook geld te kosten door rente- en belastingtechnische redenen.
Mja, dat komt natuurlijk doordat je ineens geconfronteerd wordt met de bijleenregeling en HRA-gevolgen. (ik vraag me trouwens af of hier dan ook boeterente om de hoek komt kijken. Waarschijnlijk niet, maar toch...)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:54 schreef northernlight81 het volgende:
en het schijnt ook geld te kosten door rente- en belastingtechnische redenen.
Ik heb mijn moeder beloofd even rond te kijken op internet. Zij probeert al een aantal dagen, een aantal keer per dag, via meerdere browsers (IE en FF) om dit betreffende formulier te versturen. Ik heb er ook nog bijgezeten om te kijken of ze het werkelijk allemaal goed doet, maar dat is dus wel zo. Echter, het formulier raakt maar niet verstuurd!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:13 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er is wel een formulier waar je max 3k alvast kan laten overboeken..
bij mij werkte het formulier prima hoor, ook verzendenquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 17:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb mijn moeder beloofd even rond te kijken op internet. Zij probeert al een aantal dagen, een aantal keer per dag, via meerdere browsers (IE en FF) om dit betreffende formulier te versturen. Ik heb er ook nog bijgezeten om te kijken of ze het werkelijk allemaal goed doet, maar dat is dus wel zo. Echter, het formulier raakt maar niet verstuurd!
Wat kan ze nu doen? OK, op papier versturen, dat zal ze ook wel als het echt niet gaat, maar via de site wil ze liever. Krijgt ze ook een bevestiging in de mail enzo, anders moet het denk ik aangetekend verstuurd per post?
Anyway, kan ze voor zover jullie weten ergens verhaal halen of dit probleem melden? DSB en DNB zijn onbereikbaar enzo.
Fijn dat het bij jou prima werktequote:Op zondag 25 oktober 2009 14:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij mij werkte het formulier prima hoor, ook verzenden
je krijgt geen bevestiging, staat ook aangegeven
Dat is raar, het zou moeten werken en werkt ook bij heel veel mensen. Een adres om op te sturen zie ik zo niet, kan je moeder niet even gebruik maken van jouw pc?, of dat ze het formulier uitprint en jij die overtypt en verzend?quote:Op maandag 26 oktober 2009 09:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jou prima werkte
bij mijn moeder dus niet. Vandaar de vraag of ze daarmee ergens terecht kan, of dat ze maar gewoon ouderwets op papier de aanvraag moet opsturen.
dat hebben we gedaan en nu is het gelukt. ik heb ook het probleem gevonden: het bedrag dat ingevuld moet worden, moet in hele euro's. toen deed ie het meteenquote:Op maandag 26 oktober 2009 17:39 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Dat is raar, het zou moeten werken en werkt ook bij heel veel mensen. Een adres om op te sturen zie ik zo niet, kan je moeder niet even gebruik maken van jouw pc?, of dat ze het formulier uitprint en jij die overtypt en verzend?
Hoe bedoel je? Welk spaardersgeld? (dat is er immers niet meer....)quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:22 schreef Schenkstroop het volgende:
Wordt de staatsschuld een deel afbetaald met het spaardersgeld bij het vallen van een bank?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |