abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73828575
Op de website van DSB is een formulier te vinden, waar alvast een overboeking i.v.m. het Depositogarantiestelsel te doen is (maximaal ¤3.000,-): https://aanvraag.dsbbank.nl/stortingsverzoek/index.aspx

vs.

Samenvatting van voorgaande berichten:

• DSB is negatief in het nieuws
  • Lakeman vecht een verbale oorlog met DSB uit en roept op tot een bankrun
  • DNB vraagt rechter om noodregeling
  • Na een eerste uitspraak mislukt dit, een tweede keer wordt DSB wél onder de noodregeling geplaats
  • Na twee dagen geven de bewindvoerders aan dat een faillissement onafwendbaar is
  • Rechtbank geeft DSB tot vrijdag 16 oktober 12 uur de tijd om te onderzoeken of een complete overname tot de mogelijkheden behoort. Lukt dit niet, dan wordt het faillissement uitgesproken.
  • Het overleg tussen DSB en de vijf grote banken is mislukt. Zij nemen de bank niét over.
  • Volgens DSB is er nog 1 Amerikaanse partij die geďnteresseerd is in overname.
  • De rechtbank verleent uitstel tot aanstaande maandag. Tot 9 uur die dag heeft DSB de tijd om een overname te regelen.
  • Scheringa kondigt een mediastilte af om zich volledig te storten op een overname
  • Jelle Hendrickx zegt dat Scheringa ook nog werkt aan een 'ongewoon' plan B, naast de overname. Dit plan zou inhouden dat spaarders/depositohouders 1/3 van hun vordering laten gaan, in ruil voor andelen DSB.
  • FNV-bestuurder Carla Kiburg meldt dat de Amerikanen afzien van overname
  • Het bestuur van DSB vraagt in een brief het Ministerie van Financiën om een lening van ¤100 mln
  • De SMCO stelt een alternatief plan op, om de tegoeden te bevriezen en een nieuw bestuur te installeren bij DSB, totdat het vertrouwen in de bank weer hersteld is
  • Jelle Hendrickx geeft op de radio aan dat het 'doek is gevallen voor DSB'
  • De rechtsbank verklaart DSB failliet

Een chronologisch overzicht van alle gebeurtenissen:

Begin 2009: In diverse TV-programma's klagen klanten over de hoge hypotheeklasten die DSB in rekening brengt.
    Mei 2009: De AFM deelt boetes uit van in totaal ¤120.000 vanwege het onzorgvuldig verstrekken van hypotheken.
    September 2009: Oud-medewerkers vertellen in een uitzending van NOVA over de verkoopmethoden van de DSB-bank.
    1 oktober 2009: Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed doet een oproep bij Goedemorgen Nederland aan spaarders bij DSB om hun spaargeld weg te halen bij de bank. Dit zou beter zijn voor deze spaarders, maar ook voor alle andere klanten van de bank.
    Na deze oproep blijkt het moeilijk te zijn om geld via de website over te boeken, omdat deze niet meer zou functioneren door hackers
    2 oktober 2009: Volgens DSB is tot op deze dag 50 á 60 miljoen euro is opgenomen van al het spaargeld (4 á 5 miljard euro) dat de bank beheert.
    3 oktober 2009:Dirk Scheringa biedt klanten in een eigen schriftelijke verklaring excuses aan voor de gelopen gang van zaken. Hij geeft aan dat hij alle klachten zo snel mogelijk wil oplossen.
    8 oktober 2009: DSB heeft met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken een akkoord gesloten over de manier waarop klachten worden opgelost. In de uitzending wordt dit akkoord mondeling toegezegd, maar er wordt om onduidelijke redenen nog niet getekend.
    11 oktober 2009: Vanaf 21:00 uur 's avonds dient een zaak bij de rechtbank in Amsterdam. In deze zaak, aangespannen door De Nederlandsche Bank wordt bekeken of DSB onder een zogenaamde noodregeling zou moeten komen te vallen.
    12 oktober 2009:Om 1 uur 's nachts doet de rechtbank uitspraak: DSB heeft voldoende middelen om door te gaan met zijn activiteiten. De noodregeling wordt afgewezen.
    De avond voor de rechtzaak, maar ook daarna, gedurende de nacht, gaan op onder meer Twitter al geruchten over een geplande persconferentie en een mogelijk faillissement van DSB. De volgende ochtend openen de Volkskrant en Het Financieele Dagblad met gedetailleerde informatie over de problemen bij DSB.
    Na deze berichten gaat het snel: er wordt veel geld opgenomen en nog diezelfde ochtend komt er weer een rechtszaak: nu wordt DSB wél onder de noodregeling geplaatst. Sinds de oproep van Lakeman blijkt er inmiddels meer dan 600 miljoen euro te zijn opgenomen.
    In het voorafgaande weekend blijkt ook dat er overleg is geweest tussen het Ministerie van Financiën en vijf grote banken (ING, Fortis, Rabobank, ABN-AMRO en SNS) om (delen van) DSB over te nemen. Dit overleg mislukt.
    Er worden twee bewindvoerders aangesteld om e.e.a. in kaart te brengen. Klanten kunnen nog tot en met woensdagavond 24 uur pinnen met de bankpas. Vanaf 11:15 uur zijn alle bankrekeningen en geldstromen van en naar DSB bevroren.
    13 oktober 2009: Het overleg tussen de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken en de bewindvoerders levert niets op. De bewindvoerders zijn van mening dat de spaarders eerst hun geld moeten terugkrijgen, voordat er verder gesproken wordt over het zaterdag afgesloten akkoord.
    14 oktober 2009: Op 13 oktober meldt zich, zo vertelt de bewindvoerder later deze dag, een geďnteresseerde koper. Hij meldt op 14 oktober dat deze partij zich uiteindelijk heeft teruggetrokken. Een reden vermeldt hij niet.
    De bewindvoerders melden dat een faillissement onafwendbaar is en zullen de rechter vragen dit faillissement uit te spreken. De rechtbank in Amsterdam is om 21:00 met deze zaak begonnen en om 23:00 uur is de zaak geschorst. Op 15 oktober in de ochtend wordt een (schriftelijke) uitspraak door de rechter verwacht. De rechter geeft aan meer tijd nodig te hebben om een besluit te nemen.
    Tijdens de rechtszaak is in een uitzending van NOVA te zien wat er nu de afgelopen weken heeft plaatsgevonden. Hans van Goor (Raad van bestuur DSB) levert hierbij zijn commentaar.
    15 oktober 2009: De rechter heeft DSB tot 16 oktober 12 uur de tijd gegeven om te onderzoeken of overname van de bank in z'n geheel tot de mogelijkheden behoort. DSB moet overleggen met de eerder genoemde vijf banken om dit voor elkaar te krijgen. Lukt dit niet, dan zal waarschijnlijk vrijdag om 14 uur de zitting verder gaan met het uitspreken van het faillissement.
    SNS Bank heeft al aangegeven niet geďnteresseerd te zijn. Fortis wil best praten, maar verwacht niet dat de conclusie anders is dan de vorige week, waar al gesproken is over een overname.
    's Avonds is er overleg tussen de vijf grote banken en DSB. Na 5 uur blijkt er geen overeenstemming bereikt. Er is nu, volgens Scheringa, nog één partij over: een Amerikaanse partij met in Europa een bank met een balanstotaal van 75 miljard. De volgende ochtend wil hij de stukken indienen bij de rechtbank.
    Om 14.00 volgt de zitting bij de rechtbank. Het faillissement is nog niet uitgesproken.
    16 oktober 2009: De rechtbank heeft besloten de zaak aan te houden en DSB tot maandagochtend 9 uur de tijd te geven om de overname te regelen. Scheringa heeft een mediastilte ingelast om zich volledig te richten op de besprekingen m.b.t. de overname door de Amerikaanse partij.
    17 oktober 2009: Jelle Hendrickx geeft in demedia aan dat Dirk Scheringa werkt aan een 'Plan B'. Het zou gaan om een ongewone oplossing, die beter is voor klanten en geen grote overheidsbijdrage vraagt. Hendrickx roept gedupeerden op de rechter te vragen om dit plan een kans te geven door maandag wederom uitstel te geven.
    In NOVA bleek dat het plan inhoudt dat spaarders/depositihouders 1/3 van hun vordering uit handen geven aan DSB in ruil voor een aandelenpakket. Daarnaast zou DNB de kredietfaciliteiten voor DSB moeten verruimen.
    18 oktober 2009: FNV-bestuurder Carla Kiburg meldt dat de overname door de Amerikaanse partij van de baan is. Er wordt nu doorgewerkt aan het 'aandelenplan'. De raad van bestuur heeft het ministerie van Financiën gevraagd om een lening van ¤100 mln. Zonder deze lening zou DSB maandag failliet verklaard worden.
    De Stichting Meldpunt Collectief Onrecht heeft een alternatief plan voorgesteld. Dit zou inhouden dat de spaartegoeden bevroren worden, totdat de situatie genormaliseerd is en het vertrouwen hersteld is. Hiervoor moet een nieuw bestuur geďnstalleerd worden.
    Jelle Hendrixck geeft 's avonds laat op de radio aan dat het doek definitief gevallen is. Het plan wordt niet serieus genoeg genomen.
    19 oktober 2009: De rechtbank in Amsterdam heeft definitief het faillissement van DSB uitgesproken.

Wat zijn nu de gevolgen van een eventueel faillissement van DSB voor mij als klant?
    De Nederlandsche Bank heeft een vraag- en antwoordenlijst op de website geplaatst. Hierop zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen gezet.

Deze lijst is hier te vinden.

Eerder topic in [WGR]: DSB onder curatele: gevolgen? en DSB: 'Doek is gevallen; DSB is failliet' #2
    Andere topics op FOK!: DSB #12 - Waar Dirkje huilie doet tegen Wout en Nout en DSB: De claim van Lakeman. Succesvol?

[ Bericht 0% gewijzigd door Five_Horizons op 21-10-2009 14:41:09 ]
  • [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_73828650
    Gaan plan B (t/m Z) nu nog wel door?
    pi_73828710
    Volgens mij was plan B het 'aandelenplan' en gaat dát nu niet door. Ik ga hier verder niet beweren dat eventuele plannen C (t/m Z) niet doorgaan
    [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_73828746
    tvp.
    "Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
    pi_73828791
    Het werd tijd.
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_73828819
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:38 schreef Five_Horizons het volgende:
    Volgens mij was plan B het 'aandelenplan' en gaat dát nu niet door. Ik ga hier verder niet beweren dat eventuele plannen C (t/m Z) niet doorgaan
    Ik heb het gevoel dat we er morgen nog veel van zullen horen maar dat het daar dan ook bij blijft...
    Kan me niet meer voorstellen dat er nog een levensvatbaar plan is te maken...
    pi_73828827
    Die soap heeft nu lang genoeg geduurd, laat t maar klaar zijn.
    De sint verzon op z'n gemak,
    dit voor het oude wrak.
    pi_73828872
    De Nederlandsche Bank is als onderdeel van het globale monetaire stelsel verantwoordelijk voor deze situatie.
    Dat mensen banklicencies krijgen om mensen geld te lenen wat ze niet terug kunnen betalen is hoogst crimineel.
      zondag 18 oktober 2009 @ 23:44:31 #9
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_73828959
    Scheringa mag wat mij betreft voor de rest van z'n leven persoonlijk de schade gaan betalen. Wat een hufter.
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
    pi_73828986
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:42 schreef Salvad0R het volgende:
    De Nederlandsche Bank is als onderdeel van het globale monetaire stelsel verantwoordelijk voor deze situatie.
    Dat mensen banklicencies krijgen om mensen geld te lenen wat ze niet terug kunnen betalen is hoogst crimineel.
    Ik vraag me dan ook af of er nog koppen gaan rollen.

Scheringa? Wellink? Zalm? Bos? ....?
    Oh ja, en van die Lakeman moeten ze ook z'n pinpas met een steen eraan in een meer gooien...
    pi_73829004
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:44 schreef SpecialK het volgende:
    Scheringa mag wat mij betreft voor de rest van z'n leven persoonlijk de schade gaan betalen. Wat een hufter.
    Ik vrees alleen dat hij weer andere mensen een poot uit gaat trekken om aan dat geld te komen
      Moderator zondag 18 oktober 2009 @ 23:48:27 #12
    236264 crew  capricia
    pi_73829095
    Helaas voor de DSB is het doek gevallen...ik heb hier een paar gedachten bij:
    1. Eigen schuld dikke bult DSB!
    2. Met het personeel heb ik niet veel medelijden...jammer voor ze.
    3. Jammer dat ze niet door kunnen...waarom heb ik opeens sympathie voor Dirk? Dat is niets voor mij
    3. Ik hoop dat er geld over blijft voor de gedupeerden..en dan bedoel ik niet direct de mensen met een achtergesteld deposito.
    4. Ik hoop dat de echte slachtoffers (die het ook aan zichzelf te danken hebben!!) gecompenseerd worden!
    5. Als er al een schuldige is, dan is dat de DSB en dus Dirk zelf. Niet Lakeman en niet DNB..ook al zijn beiden niet helemaal fris mbt dit onderwerp.

6. Laat het faillisement maar snel afgewikkeld worden! Beter voor iedereen!!
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_73829399
    Ik vind het erg voor de spaarders en degenen met een hypotheek bij de DSB, en ook voor de werknemers, maar ik hoop dat ze Scheringa uitkleden tot op het bot.
    Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
    pi_73829959
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:48 schreef capricia het volgende:
    ...

Met het meeste personeel van DSB heb ik wel te doen maarrre....

maar met die sales managers die al die klanten met wurgcontracten hebben besodemieterd al helemaal niet.

Dat verzekeringstuig (niet alleen bij DSB) moet eens keihard worden aangepakt.
      maandag 19 oktober 2009 @ 00:30:37 #15
    38674 Spiegelei
    sunny side up!
    pi_73830239
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:48 schreef capricia het volgende:
    Helaas voor de DSB is het doek gevallen...ik heb hier een paar gedachten bij:
    1. Eigen schuld dikke bult DSB!
    3. Jammer dat ze niet door kunnen...waarom heb ik opeens sympathie voor Dirk? Dat is niets voor mij
    3. Ik hoop dat er geld over blijft voor de gedupeerden..en dan bedoel ik niet direct de mensen met een achtergesteld deposito.
    4. Ik hoop dat de echte slachtoffers (die het ook aan zichzelf te danken hebben!!) gecompenseerd worden!
    5. Als er al een schuldige is, dan is dat de DSB en dus Dirk zelf. Niet Lakeman en niet DNB..ook al zijn beiden niet helemaal fris mbt dit onderwerp.

6. Laat het faillisement maar snel afgewikkeld worden! Beter voor iedereen!!
    same here!
    klerkje
    pi_73830344
    Ach, als ik dat mens van de OR weer op tv zag. Die had of geen enkel idee wat er echt gebeurde of was te stom om het te begrijpen. Begin steeds meer te snappen dat de teringzooi is omgevallen.
      Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 00:37:20 #17
    236264 crew  capricia
    pi_73830367
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 00:36 schreef marcb1974 het volgende:
    Ach, als ik dat mens van de OR weer op tv zag. Die had of geen enkel idee wat er echt gebeurde of was te stom om het te begrijpen. Begin steeds meer te snappen dat de teringzooi is omgevallen.
    Ja., alsof die werknemers daar op een heel andere planeet leefden, lijkt het wel.
    Je bent toch niet blind voor 9923 afleveringen van Radar, Nova etc?
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_73830397
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja., alsof die werknemers daar op een heel andere planeet leefden, lijkt het wel.
    Je bent toch niet blind voor 9923 afleveringen van Radar, Nova etc?
    Ja, maar die kan natuurlijk niet gaan roepen dat het allemaal ruk was, wat ze deden. Althans: niet tóen. Publieke opinie enzo.

Ik heb het in het vorige topic gepost: ik ben benieuwd naar de verhalen ná het faillissement.
    pi_73830450
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 00:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, maar die kan natuurlijk niet gaan roepen dat het allemaal ruk was, wat ze deden. Althans: niet tóen. Publieke opinie enzo.

Ik heb het in het vorige topic gepost: ik ben benieuwd naar de verhalen ná het faillissement.
    Dan verdedig je niet alles zo. Zelfs dat er fouten gemaakt zijn, wat de directie toch heeft toegegeven, wilde ze liever niet toegeven. Wees gewoon eerlijk en duidelijk in wat er gebeurd is, zeker op de delen die al lang bekend zijn. Nu leek het echt meer op een hersenspoeling.
      Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 00:46:12 #20
    236264 crew  capricia
    pi_73830516
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 00:42 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dan verdedig je niet alles zo. Zelfs dat er fouten gemaakt zijn, wat de directie toch heeft toegegeven, wilde ze liever niet toegeven. Wees gewoon eerlijk en duidelijk in wat er gebeurd is, zeker op de delen die al lang bekend zijn. Nu leek het echt meer op een hersenspoeling.
    Ik ben dus bang dat die medewerkers het echt zo geloven. Dat Dirk geweldig was enzo. En dat mensen met zo'n hypotheek/koopsom alleen maar aan het zeuren zijn geweest.
    En dan ook nog die opmerking dat die klachten bij andere bedrijven ook voorkwamen...alsof het de DSB zou ontslaan van de eigen verantwoordelijkheid!

"Niet waar, wij zijn niet fout... En trouwens, zij deden het ook fout!"
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_73830535
    Nou, bedankt hč Dirk voor die 2,5 miljard aan economische schade...
    pi_73830580
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:41 schreef Market_Garden het volgende:
    Die soap heeft nu lang genoeg geduurd, laat t maar klaar zijn.
    Tjonge, het gaat om een hoop geld wat wij als belasting betalen moeten gaan betalen en duizenden gedupeerde klanten. Mensen die dan reageren van 'alweer uitstel' of 'dit gezeur duurt al lang zat'.., of ze DSB maar failliet willen laten gaan omdat je de berichtgeving in de media beu bent.
    Zolang er een mogelijkheid is om te zorgen dat er minder gedupeerden zijn of de staat minder hoeft te betalen moeten ze uitstel verlenen en dat proberen.

Maar al de hoop lijkt nu dus voorbij. Zuur voor mensen met een achtergestelde deposito of meer dan 100.000 euro.
    pi_73830732
    Precies: ik vind het nogal stuitend (en dom) als ik ongefundeerde ' '-posts zie dat er nu hoogstwaarschijnlijk een faillissement uitrolt.

Leuk dat je Scheringa een kwal vindt, dat je het bedrijf vreselijk vindt of dat je al die mensen die getekend hebben/meer dan een ton/achtergesteld deposito hebben, dom vindt, maar vergeet niet dat de zaken die men immoreel noemt, gewoon hebben kunnen plaatsvinden omdat de overheden die de taak hebben om dit tegen te gaan allemaal de andere kant opkeken.

AFM en DNB: ze wisten er állemaal van, maar pas nu (omdat het kán, geloof ik...) grijpt men in, door niet in te grijpen. Allemaal leuk dat er geroepen wordt dat het allemaal hun eigen schuld is, maar er zijn genoeg mensen die een 'normale' hypotheek of 'normale' lening hebben, die nu in onzekerheid kunnen zitten.

Ook onwetendheid is een issue.

Allemaal leuk en aardig en vreselijk verkeerd van DSB (ik weet en vind ook dat zij schuld hebben), maar voorlopig allemaal onder het toeziend oog van de toezichthouders.
    pi_73830942
    Hoe lang duurt het nog voor klanten met normale spaarrekkingen bij hun geld kunnen komen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Muzz_ op 19-10-2009 01:25:50 ]
    pi_73830968
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 00:50 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Tjonge, het gaat om een hoop geld wat wij als belasting betalen moeten gaan betalen en duizenden gedupeerde klanten.
    De belastingbetaler hoeft alleen het salaris van Wouter en Nout te betalen. (en die paar blikken ambtenaren).
    Het depositogarantiestelsel wordt betaald door de overige banken, naar rato van spaarsaldo, dus de rabo is zwaar de pineut. DNB regelt het alleen maar de rekening wordt gewoon doorgeschoven.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')