abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 19:28:43 #1
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_73690653
vs.

Samenvatting van voorgaande berichten:

• DSB is negatief in het nieuws
  • Lakeman vecht een verbale oorlog met DSB uit en roept op tot een bankrun
  • DNB vraagt rechter om noodregeling
  • Na een eerste uitspraak mislukt dit, een tweede keer wordt DSB wél onder de noodregeling geplaats
  • Na twee dagen geven de bewindvoerders aan dat een faillissement onafwendbaar is
  • Rechtbank geeft DSB tot vrijdag 16 oktober 12 uur de tijd om te onderzoeken of een complete overname tot de mogelijkheden behoort. Lukt dit niet, dan wordt het faillissement uitgesproken.
  • Het overleg tussen DSB en de vijf grote banken is mislukt. Zij nemen de bank niét over.
  • Volgens DSB is er nog 1 Amerikaanse partij die geïnteresseerd is in overname.
  • De rechtbank verleent uitstel tot aanstaande maandag. Tot 9 uur die dag heeft DSB de tijd om een overname te regelen.
  • Scheringa kondigt een mediastilte af om zich volledig te storten op een overname
  • Jelle Hendrickx zegt dat Scheringa ook nog werkt aan een 'ongewoon' plan B, naast de overname. Dit plan zou inhouden dat spaarders/depositohouders 1/3 van hun vordering laten gaan, in ruil voor andelen DSB.
  • FNV-bestuurder Carla Kiburg meldt dat de Amerikanen afzien van overname
  • Het bestuur van DSB vraagt in een brief het Ministerie van Financiën om een lening van ¤100 mln
  • De SMCO stelt een alternatief plan op, om de tegoeden te bevriezen en een nieuw bestuur te installeren bij DSB, totdat het vertrouwen in de bank weer hersteld is
  • Jelle Hendrickx geeft op de radio aan dat het 'doek is gevallen voor DSB'

Een chronologisch overzicht van alle gebeurtenissen:

Begin 2009: In diverse TV-programma's klagen klanten over de hoge hypotheeklasten die DSB in rekening brengt.
    Mei 2009: De AFM deelt boetes uit van in totaal ¤120.000 vanwege het onzorgvuldig verstrekken van hypotheken.
    September 2009: Oud-medewerkers vertellen in een uitzending van NOVA over de verkoopmethoden van de DSB-bank.
    1 oktober 2009: Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed doet een oproep bij Goedemorgen Nederland aan spaarders bij DSB om hun spaargeld weg te halen bij de bank. Dit zou beter zijn voor deze spaarders, maar ook voor alle andere klanten van de bank.
    Na deze oproep blijkt het moeilijk te zijn om geld via de website over te boeken, omdat deze niet meer zou functioneren door hackers
    2 oktober 2009: Volgens DSB is tot op deze dag 50 á 60 miljoen euro is opgenomen van al het spaargeld (4 á 5 miljard euro) dat de bank beheert.
    3 oktober 2009:Dirk Scheringa biedt klanten in een eigen schriftelijke verklaring excuses aan voor de gelopen gang van zaken. Hij geeft aan dat hij alle klachten zo snel mogelijk wil oplossen.
    8 oktober 2009: DSB heeft met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken een akkoord gesloten over de manier waarop klachten worden opgelost. In de uitzending wordt dit akkoord mondeling toegezegd, maar er wordt om onduidelijke redenen nog niet getekend.
    11 oktober 2009: Vanaf 21:00 uur 's avonds dient een zaak bij de rechtbank in Amsterdam. In deze zaak, aangespannen door De Nederlandsche Bank wordt bekeken of DSB onder een zogenaamde noodregeling zou moeten komen te vallen.
    12 oktober 2009:Om 1 uur 's nachts doet de rechtbank uitspraak: DSB heeft voldoende middelen om door te gaan met zijn activiteiten. De noodregeling wordt afgewezen.
    De avond voor de rechtzaak, maar ook daarna, gedurende de nacht, gaan op onder meer Twitter al geruchten over een geplande persconferentie en een mogelijk faillissement van DSB. De volgende ochtend openen de Volkskrant en Het Financieele Dagblad met gedetailleerde informatie over de problemen bij DSB.
    Na deze berichten gaat het snel: er wordt veel geld opgenomen en nog diezelfde ochtend komt er weer een rechtszaak: nu wordt DSB wél onder de noodregeling geplaatst. Sinds de oproep van Lakeman blijkt er inmiddels meer dan 600 miljoen euro te zijn opgenomen.
    In het voorafgaande weekend blijkt ook dat er overleg is geweest tussen het Ministerie van Financiën en vijf grote banken (ING, Fortis, Rabobank, ABN-AMRO en SNS) om (delen van) DSB over te nemen. Dit overleg mislukt.
    Er worden twee bewindvoerders aangesteld om e.e.a. in kaart te brengen. Klanten kunnen nog tot en met woensdagavond 24 uur pinnen met de bankpas. Vanaf 11:15 uur zijn alle bankrekeningen en geldstromen van en naar DSB bevroren.
    13 oktober 2009: Het overleg tussen de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken en de bewindvoerders levert niets op. De bewindvoerders zijn van mening dat de spaarders eerst hun geld moeten terugkrijgen, voordat er verder gesproken wordt over het zaterdag afgesloten akkoord.
    14 oktober 2009: Op 13 oktober meldt zich, zo vertelt de bewindvoerder later deze dag, een geïnteresseerde koper. Hij meldt op 14 oktober dat deze partij zich uiteindelijk heeft teruggetrokken. Een reden vermeldt hij niet.
    De bewindvoerders melden dat een faillissement onafwendbaar is en zullen de rechter vragen dit faillissement uit te spreken. De rechtbank in Amsterdam is om 21:00 met deze zaak begonnen en om 23:00 uur is de zaak geschorst. Op 15 oktober in de ochtend wordt een (schriftelijke) uitspraak door de rechter verwacht. De rechter geeft aan meer tijd nodig te hebben om een besluit te nemen.
    Tijdens de rechtszaak is in een uitzending van NOVA te zien wat er nu de afgelopen weken heeft plaatsgevonden. Hans van Goor (Raad van bestuur DSB) levert hierbij zijn commentaar.
    15 oktober 2009: De rechter heeft DSB tot 16 oktober 12 uur de tijd gegeven om te onderzoeken of overname van de bank in z'n geheel tot de mogelijkheden behoort. DSB moet overleggen met de eerder genoemde vijf banken om dit voor elkaar te krijgen. Lukt dit niet, dan zal waarschijnlijk vrijdag om 14 uur de zitting verder gaan met het uitspreken van het faillissement.
    SNS Bank heeft al aangegeven niet geïnteresseerd te zijn. Fortis wil best praten, maar verwacht niet dat de conclusie anders is dan de vorige week, waar al gesproken is over een overname.
    's Avonds is er overleg tussen de vijf grote banken en DSB. Na 5 uur blijkt er geen overeenstemming bereikt. Er is nu, volgens Scheringa, nog één partij over: een Amerikaanse partij met in Europa een bank met een balanstotaal van 75 miljard. De volgende ochtend wil hij de stukken indienen bij de rechtbank.
    Om 14.00 volgt de zitting bij de rechtbank. Het faillissement is nog niet uitgesproken.
    16 oktober 2009: De rechtbank heeft besloten de zaak aan te houden en DSB tot maandagochtend 9 uur de tijd te geven om de overname te regelen. Scheringa heeft een mediastilte ingelast om zich volledig te richten op de besprekingen m.b.t. de overname door de Amerikaanse partij.
    17 oktober 2009: Jelle Hendrickx geeft in demedia aan dat Dirk Scheringa werkt aan een 'Plan B'. Het zou gaan om een ongewone oplossing, die beter is voor klanten en geen grote overheidsbijdrage vraagt. Hendrickx roept gedupeerden op de rechter te vragen om dit plan een kans te geven door maandag wederom uitstel te geven.
    In NOVA bleek dat het plan inhoudt dat spaarders/depositihouders 1/3 van hun vordering uit handen geven aan DSB in ruil voor een aandelenpakket. Daarnaast zou DNB de kredietfaciliteiten voor DSB moeten verruimen.
    18 oktober 2009: FNV-bestuurder Carla Kiburg meldt dat de overname door de Amerikaanse partij van de baan is. Er wordt nu doorgewerkt aan het 'aandelenplan'. De raad van bestuur heeft het ministerie van Financiën gevraagd om een lening van ¤100 mln. Zonder deze lening zou DSB maandag failliet verklaard worden.
    De Stichting Meldpunt Collectief Onrecht heeft een alternatief plan voorgesteld. Dit zou inhouden dat de spaartegoeden bevroren worden, totdat de situatie genormaliseerd is en het vertrouwen hersteld is. Hiervoor moet een nieuw bestuur geïnstalleerd worden.
    Jelle Hendrixck geeft 's avonds laat op de radio aan dat het doek definitief gevallen is. Het plan wordt niet serieus genoeg genomen.

Wat zijn nu de gevolgen van een eventueel faillissement van DSB voor mij als klant?
    De Nederlandsche Bank heeft een vraag- en antwoordenlijst op de website geplaatst. Hierop zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen gezet.

Deze lijst is hier te vinden.

Eerder topic in [WGR]: DSB onder curatele: gevolgen?
    Andere topics op FOK!: DSB #11 Waar Texaanse LoanSharks de boel overnemen? en DSB: De claim van Lakeman. Succesvol?

[ Bericht 49% gewijzigd door Five_Horizons op 18-10-2009 23:18:45 ]
  • pi_73690684
    Ik was te laat
    [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
      woensdag 14 oktober 2009 @ 19:29:48 #3
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_73690698
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 19:28 schreef jitzzzze het volgende:
    Originele OP:

Laatste serieuze post:
    [..]
    Zo krijg je wel een hypotheek die veel meer waard is dan het huis, kan me voorstellen dat andere banken die niet gaan overnemen... Maar die kredieten valt alleen maar op te verdienen, lekker rente trekken, dat is toch wel aantrekkelijk?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 19:30:54 #4
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_73690734
    Mag je zo selectief dingen overnemen? Is ook een kwestie van willen verkocht worden.
    Confidence through competence
      Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 19:32:00 #5
    39093 crew  jitzzzze
    Banaan in je oor
    pi_73690770
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 19:30 schreef Stereotomy het volgende:
    Mag je zo selectief dingen overnemen? Is ook een kwestie van willen verkocht worden.
    Denk niet dat je een keus hebt. Nou ja, eigenlijk wel: direct alles betalen of mee naar nieuwe verstrekker gaan.
    pi_73690780
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 19:29 schreef Bart het volgende:

[..]

Zo krijg je wel een hypotheek die veel meer waard is dan het huis, kan me voorstellen dat andere banken die niet gaan overnemen... Maar die kredieten valt alleen maar op te verdienen, lekker rente trekken, dat is toch wel aantrekkelijk?
    Ze hebben ook hypotheekklanten met 'gewone' hypotheken
      Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 19:32:13 #7
    39093 crew  jitzzzze
    Banaan in je oor
      woensdag 14 oktober 2009 @ 19:33:25 #8
    55709 Stereotomy
    pi_73690827
    quote:
    Scheringa tot tranen geroerd in afscheidsrede
    Uitgegeven: 14 oktober 2009 19:25
    Laatst gewijzigd: 14 oktober 2009 19:24

WOGNUM - Topman Dirk Scheringa van DSB Bank heeft woensdagavond zijn personeel toegesproken over het besluit van de bewindvoerders om aan te sturen op een faillissement van de bank.
    © ANP

Het was een zeer emotionele bijeenkomst waarbij de tranen Scheringa over de wangen liepen.

Dat zei Joop Hofland, bestuurder van vakbond De Unie. Hij was aanwezig bij de toespraak van Scheringa, die ongeveer een kwartier duurde.

Ook konden de aanwezige personeelsleden, zo'n twee- à driehonderd, vragen stellen. ''Scheringa liet weten nog steeds overeind te staan en strijdbaar te zijn.

Wel was hij tijdens de bijeenkomst heel emotioneel en aangeslagen. Mensen vlogen hem om de nek en daarbij liepen Scheringa de tranen over de wangen'', zei Hofland.

Vieze spelletjes

Volgens de vakbondsbestuurders vindt het personeel van de bank dat er in de politiek vieze spelletjes zijn gespeeld en dat de bank met opzet naar een faillissement is gedrongen. ''Ze vinden dat de bank hun is afgenomen door anderen.''

Kan me wel voorstellen dat het personeel zich genaaid voelt, met name de mensen die niets met strategie / koopsompolissen e.d. te maken hadden.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 19:33:50 #9
    65252 Bart
    pi_73690839
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 19:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ze hebben ook hypotheekklanten met 'gewone' hypotheken
    Ja natuurlijk. Maar de mensen die wel een dikke overwaarde hebben, die hebben misschien wel een probleem omdat geen enkele bank die hypotheek wil overnemen... Ik met mijn bescheiden kredietje dat ik toch binnen een kleine 8 maanden afbetaald heb, maak me niet zo'n zorgen
      Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 19:34:30 #10
    39093 crew  jitzzzze
    Banaan in je oor
    pi_73691662
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 19:33 schreef Bart het volgende:
    Ja natuurlijk. Maar de mensen die wel een dikke overwaarde hebben, die hebben misschien wel een probleem omdat geen enkele bank die hypotheek wil overnemen... Ik met mijn bescheiden kredietje dat ik toch binnen een kleine 8 maanden afbetaald heb, maak me niet zo'n zorgen
    Mensen met overwaarde hebben juist geen probleem, diegenen die op 125+% van EW zitten, die hebben 'n probleem (maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook te zeggen ). Je zult maar 2 jaar geleden in het 300k+ segment een huis hebben gekocht met 140% financiering voor een of andere polis Dan had je al 'n flink hogere hypotheek dan de EW, is je onderpand ook nog 'ns aardig onderuit gegaan...
      woensdag 14 oktober 2009 @ 20:01:56 #12
    65252 Bart
    pi_73691728
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 19:59 schreef anboni het volgende:

[..]

Mensen met overwaarde hebben juist geen probleem, diegenen die op 125+% van EW zitten, die hebben 'n probleem (maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook te zeggen ). Je zult maar 2 jaar geleden in het 300k+ segment een huis hebben gekocht met 140% financiering voor een of andere polis Dan had je al 'n flink hogere hypotheek dan de EW, is je onderpand ook nog 'ns aardig onderuit gegaan...
    Ja, overgewaardeerde hypotheek bedoelde ik
    pi_73692809
    Eerlijk gezegd hoop ik alleen maar op duidelijkheid vanavond.

Ofwel failliet, zodat er zekerheid is voor het personeel wat al die jaren hard heeft gewerkt.
    Ofwel, terugdraaien naar normaal die boel en gewoon doorgaan.

Dat tussen inhangen is klote voor de klanten, leiding, personeel, etc.
      Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 22:13:49 #14
    39093 crew  jitzzzze
    Banaan in je oor
    pi_73697016
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 20:33 schreef Tha_Duck het volgende:
    Eerlijk gezegd hoop ik alleen maar op duidelijkheid vanavond.

Ofwel failliet, zodat er zekerheid is voor het personeel wat al die jaren hard heeft gewerkt.
    Ofwel, terugdraaien naar normaal die boel en gewoon doorgaan.

Dat tussen inhangen is klote voor de klanten, leiding, personeel, etc.
    Maar een doorstart is denk ik maar tijdelijk. Wie gaat er nu nog zaken doen met iets dat ook maar een beetje aan DSB verbonden is/was?
    pi_73697114
    Het zou misschien een optie zijn om de boel te laten draaien, onder curatele. Zodat iedereen zijn geld kan ophalen en de hypotheken verkocht kunnen worden.

Maar dat zal geen werkbare situatie zijn ben ik bang...

Nee, een doorstart zal zo'n beetje onmogelijk zijn ben ik bang voor
    pi_73697160
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 22:15 schreef Tha_Duck het volgende:
    Het zou misschien een optie zijn om de boel te laten draaien, onder curatele. Zodat iedereen zijn geld kan ophalen en de hypotheken verkocht kunnen worden.

Maar dat zal geen werkbare situatie zijn ben ik bang...

Nee, een doorstart zal zo'n beetje onmogelijk zijn ben ik bang voor
    Het geld is niet op te halen (het is er simpelweg niet).

De hypotheken kunnen nu alsnog verkocht worden, natuurlijk.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 22:34:36 #17
    229631 testje318
    Test gelukt! ;)
    pi_73697969
    Weet niet of deze link al in het vorige deel van dit topic genoemd is:
    http://www.dnb.nl/over-dn(...)ezicht/dnb223286.jsp

Er staan in ieder geval een hoop antwoorden op de meest gestelde vragen in, die ook hier regelmatig langskomen. Misschien handig voor in de OP?
      woensdag 14 oktober 2009 @ 23:03:25 #18
    55709 Stereotomy
    pi_73699066
    Clary Polak dat zo'n afgezakte muts zichzelf journalist mag noemen zeg.
    pi_73699124
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 22:34 schreef testje318 het volgende:
    Weet niet of deze link al in het vorige deel van dit topic genoemd is:
    http://www.dnb.nl/over-dn(...)ezicht/dnb223286.jsp

Er staan in ieder geval een hoop antwoorden op de meest gestelde vragen in, die ook hier regelmatig langskomen. Misschien handig voor in de OP?
    Ik zal sowieso eens kijken of er een mooie OP in elkaar te steken is.

Bedankt
    pi_73699146
    Wat een verhaal net bij NOVA, trouwens.... eenzijdig, uiteraard, maar dit is wel een heel sterke soap geweest, ook al is 10% waar....
      woensdag 14 oktober 2009 @ 23:11:35 #21
    55709 Stereotomy
    pi_73699346
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 23:05 schreef Five_Horizons het volgende:
    Wat een verhaal net bij NOVA, trouwens.... eenzijdig, uiteraard, maar dit is wel een heel sterke soap geweest, ook al is 10% waar....
    Zelfs als de waarheid in het midden lag, dan had DSB het niet overleefd.

Op zich moet het wel gescheiden gehouden worden, wat DSB de klanten 'vroeger' had aangedaan, en wat nu met DSB gedaan wordt. Veel mensen in dit topic mengen het door elkaar en concluderen dan dat DSB wel om had moeten vallen uiteindelijk of dat Scheringa dit had verdiend. Maar zo werkt onze rechtstaat natuurlijk niet.

Ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen en wat er uit die 'onafhankelijke onderzoeken' komen. Kijken hoe onafhankelijk het rechtsysteem is...
    pi_73699408
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 23:11 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Zelfs als de waarheid in het midden lag, dan had DSB het niet overleefd.
    Dat is ook mijn gedachte, maar ik ken te weinig van de feiten (voor zover we daar sowieso achter zullen komen). Ik heb het idee dat het gewoon een hoofdpijndossier was, dat weg moest. Of dat nu terecht is of niet.
    pi_73699823
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 23:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik zal sowieso eens kijken of er een mooie OP in elkaar te steken is.

Bedankt
    Goeie zet, want dit verhaal gaat vast nog wel een staartje krijgen!
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      woensdag 14 oktober 2009 @ 23:27:46 #24
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_73699941
    Mark my words, DSB gaat Wouter Bos en Naut Wellink de kop kosten. Zij zijn volledig verantwoordelijk hiervoor en hun rol is zeer laakbaar in deze zaak . Bij een gedegen onderzoek komt dit zeker naar boven. DSB moest en zou kapot en hiervoor zijn alle registers open getrokken. Ik heb zelf niets met DSB, maar ik denk dat hier een heel smerig spelletje is gespeeld en in dit geval ben ik ervan overtuigd dat DSB (+ alle gedupeerde klanten) echt een streek is geleverd. Een parlementaire enquete is op zijn plaats. De beerput zal dan pas echt open gaan en vele rechtszaken. Wouter en Naut, begin maar te beven, want hier komt nog een lang staartje!!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_73700330
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 23:11 schreef Stereotomy het volgende:
    ...
    Ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen en wat er uit die 'onafhankelijke onderzoeken' komen. Kijken hoe onafhankelijk het rechtsysteem is...
    Bos had al aangegeven dat hij het niet echt nodig acht een onderzoek naar het informatielek te doen. Lekker dan, soms is het hier ook net een bananenrepubliek
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')