is de hele belastingheffing daarop niet gestoeld?quote:Op zondag 8 november 2009 14:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat deugd natuurlijk helemaal niet, waarom zou je meer moeten betalen omdat je meer verdient. Ga jij de bakker meer betalen voor een brood omdat je meer verdient? Je gaat een auto kopen, de verkoper vraagt hoeveel je verdient en bepaald aan de hand daarvan hoeveel je moet betalen
Op die manier. Dus je hebt een deel van je hypotheek afgelost en daardoor een (veel) lagere hypotheek. Op zich heel verstandig dat je je geld hebt opgespaard en niet net als de rest van Nederland aan consumptiegoederen hebt verkwanseld. Maar inderdaad, dan maak je dus veel minder gebruik van de HRA, terwijl je eigenwoningforfait hetzelfde blijft en je in die zin genaaid wordt.quote:Op zondag 8 november 2009 14:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als het belastingvoordeel lager is dan de rentemarge tussen hypotheek en spaargeld die de bank berekent, is het voordeliger om spaargeld af te lossen van de hypotheek dan het op de bank te zetten.
Heb je minder *ahum* belastingvoordeel, maar ben je toch goedkoper uit.
Waarvoor precies bedoel je? Voor het krijgen van een huis of voor het krijgen van huursubsidie?quote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
wordt bij sociale huur trouwens ook je vermogen getoetst, of alleen het inkomen?
dat laatste lijkt me dus heel lastig. Dan blijft iedereen zitten en verroert zich niet. Krijg je twee soorten burgers: met en zonder subsidie/belasting faciliteiten. Volgens mij is dat niet hanteerbaar.quote:Op zondag 8 november 2009 14:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt zeker en het zou ook het beste zijn als er nooit bemoeienis zou zijn geweest. Het is echter niet te doen om alles in één keer af te schaffen. Het systeem is nu eenmaal opgebouwd rond al die subsidies en belastingen, als dat plotsklaps wegvalt dan stort het systeem in. Je moet altijd een overgangsregeling behouden.
Ja. Maar die dient daar dan ook voor. En om daarna nóg meer inkomensherverdeling toe te passen is niet juist. Verhoog dan desnoods de belastingtarieven. Dan blijft het tenminste transparant.quote:Op zondag 8 november 2009 14:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
is de hele belastingheffing daarop niet gestoeld?
voor het toewijzen van een huisquote:Op zondag 8 november 2009 14:47 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Waarvoor precies bedoel je? Voor het krijgen van een huis of voor het krijgen van huursubsidie?
Inderdaadquote:Op zondag 8 november 2009 14:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Lijkt mij niet meer dan normaal dat als jij veel geld verdient dat je dan een marktconforme prijs betaalt voor je huurwoning en niet een gesubsidieerde prijs. Toch?quote:Op zondag 8 november 2009 14:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat deugd natuurlijk helemaal niet, waarom zou je meer moeten betalen omdat je meer verdient. Ga jij de bakker meer betalen voor een brood omdat je meer verdient? Je gaat een auto kopen, de verkoper vraagt hoeveel je verdient en bepaald aan de hand daarvan hoeveel je moet betalen
Je bouwt het dan voor iedereen gelijk af.quote:Op zondag 8 november 2009 14:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat laatste lijkt me dus heel lastig. Dan blijft iedereen zitten en verroert zich niet. Krijg je twee soorten burgers: met en zonder subsidie/belasting faciliteiten. Volgens mij is dat niet hanteerbaar.
Fasering is the key.quote:Op zondag 8 november 2009 14:43 schreef capricia het volgende:
Je zult toch met een heel plan voor de woningmarkt moeten aankomen, en niet alleen met het afschaffen van de HRA. De woningmarkt is op veel meer plekken verrot.
Wie zegt dat die prijs van sociale huurkrotten gesubsidieerd is?quote:Op zondag 8 november 2009 14:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt mij niet meer dan normaal dat als jij veel geld verdient dat je dan een marktconforme prijs betaalt voor je huurwoning en niet een gesubsidieerde prijs. Toch?
Daarvoor wordt in het algemeen wel naar je inkomen gekeken, en niet naar je vermogen. Volgens mij mogen woningbouwstichtingen dit zelf bepalen. Als "rijkaard" (en dat ben je al snel voor de woningstichting) kom je vaak al snel bij woningen terecht met een huur van 800+ euro. Dan is kopen dus ook al snel voordeliger.quote:Op zondag 8 november 2009 14:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
voor het toewijzen van een huis
Het is niet marktconform. Ik geloof ook niet dat die woningbouwstichtingen niet kunnen verdienen aan het verhuren van 30 jaar oude woningen voor 450 euro per maand. De subsidie zit in de huurtoeslag.quote:Op zondag 8 november 2009 14:53 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Wie zegt dat die prijs van sociale huurkrotten gesubsidieerd is?
In het grootste deel van het land kun je prima huren voor 500 euro, ongeacht je inkomen. Ook zonder wachttijd. Het gaat met name om gebieden in de Randstad waar het verschil tussen sociale huur en particuliere huur enorm is geworden.quote:Op zondag 8 november 2009 14:56 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Daarvoor wordt in het algemeen wel naar je inkomen gekeken, en niet naar je vermogen. Volgens mij mogen woningbouwstichtingen dit zelf bepalen. Als "rijkaard" (en dat ben je al snel voor de woningstichting) kom je vaak al snel bij woningen terecht met een huur van 800+ euro. Dan is kopen dus ook al snel voordeliger.
De huursubsidie kijkt overigens wel naar vermogen.
Jawel, maar jij bent toch geen voorstander van een dubbele heffing?quote:Op zondag 8 november 2009 14:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Quote uit de papieren VK:quote:Op zondag 8 november 2009 14:53 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Wie zegt dat die prijs van sociale huurkrotten gesubsidieerd is?
quote:"85 procent van de huurwoningen zijn in handen van woningbouwcorporaties. Hoewel bedoeld voor mensen met lage inkomens, hebben vier van de tien huishoudens in de sociale huursector een jaarinkomen hoger 25 duizen euro.
Viertig procent van allle sociale huurders - grofweg een miljoen huishoudens- huur scheef. Als het inkomen stijgt, schuift men niet op naar duurdere huurhuizen of de koopmakrt, maar blijft profiteren van de gereguleerde huurprijs.
Tegelijkertijd bestaan in de sociale huurmarkt lange wachtlijsten. Ter illustratie: Op 16 november vindt in Nijmegen debat plaats (Help ik zoek een huis!), . Uit de aankondiging: 'In Nijmegen is de wachttijd voor een huurhuis gemiddeld 13 jaar. In Wijchen zelfs 16 jaar.'
Het systeem van huurprijsregulering is dus niet alleen inefficient, in termen van sociale rechtvaardigheid zijn deze uitkomsten ook weinig bemoedigend.
Het kan efficienter en eerlijker:
Toets het inkomen van de huurderse niet alleen als ze de woning voor het eerst huren, maar ook nadien. Wie meer is gaan verdienen gaat dan meer, lees marktprijsconforme, huur betalen, krijgt de kans zijn woning te kopen, of gaat verhuizen.
Zo ontstaat weer beweging in de stilstaande sociale huurmarkt"
Exact.quote:Op zondag 8 november 2009 14:56 schreef LXIV het volgende:
De subsidie zit in de huurtoeslag.
Oké, dat is waar. Maar dat geldt voor relatief weinig sociale huurwoningen. Die in de Amsterdamse grachtengordel bijvoorbeeld, waar ze zo het vierdubbele voor zouden kunnen vragen. Maar zeker niet voor het gros.quote:Dat neemt dus niet weg dat een aantal van deze woningen niet voor meer verhuurd zouden kunnen worden. Maar dat is een gevolg van de krapte op de woningmarkt in die regio's.
Je doelt dus op die huurprijsregulering? Voor de duidelijkheid: dat heeft dus niks met subsidie te maken. Wel is het een marktverneukende maatregel.quote:
Daar staat nergens dat geld naar de woningbouwstichtingen stroomt. Ik zie dus niet hoe er sprake kan zijn van subsidie. Het is alleen niet marktconform (te goedkoop) en daarom is de vraag ernaar veel groter dan het aanbod, wat weer resulteert in lange wachttijden.quote:
Die 500 euro is dus ook gewoon marktconform, of misschien zelfs wel te laag. Want blijkbaar wil niemand daar nog wonen.quote:Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
In het grootste deel van het land kun je prima huren voor 500 euro, ongeacht je inkomen. Ook zonder wachttijd. Het gaat met name om gebieden in de Randstad waar het verschil tussen sociale huur en particuliere huur enorm is geworden.
Het blijft raar dat je inkomen alleen bij de toewijzing van de huurwoning getoetst wordt. En niet halvewege nog een keer. De meeste huurhuizen hebben nou eenmaal een maximum inkomen waaronder je moet vallen wil je in aanmerking komen voor de woning.quote:Op zondag 8 november 2009 15:10 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Die 500 euro is dus ook gewoon marktconform, of misschien zelfs wel te laag. Want blijkbaar wil niemand daar nog wonen.
Die hoge wachtlijsten in de grote steden zijn makkelijk te verklaren. Iedereen op die wachtlijst hoopt immers de jackpot te winnen, namelijk een geweldige woning in de binnenstad voor 500 euro per maand. Maar dat is slechts een enkeling gegeven. De rest eindigt gewoon in een kansenhol, of besluit (eventueel na een korte tijd te hebben gehuurd en te zijn ondergespuugd door kansenkoters) om toch maar wat te kopen.
Dat plan komt er in wezen ook. Alleen gaat het weloverwogen en gefaseerd.quote:Op zondag 8 november 2009 15:10 schreef capricia het volgende:
Daarom lijkt het mij logisch dat er een plan gaat komen voor de HELE woningmarkt. Niet alleen de HRA, maar ook de misbruik van gereguleerde huurprijzen. Je wil gewoon dat het een gezonde markt wordt, met normale bewegingen erin.
Dat masterplan komt er denk ik wel. Daar zit een van die twintig werkgroepen nu op te studeren...quote:Op zondag 8 november 2009 15:14 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Dat plan komt er in wezen ook. Alleen gaat het weloverwogen en gefaseerd.
Er komt dus geen masterplan dat in één keer wordt ingevoerd waarbij de hele woningmarkt in één keer op de schop gaat, want dat zou veel te riskant zijn. Men begint gewoon bovenaan, bij degenen die toch wel wat kunnen missen, en werkt langzaam de inkomensrij af naar beneden.
Ik zou het graag omdraaien: het blijft voor mij raar dat er überhaupt zo'n inkomenstoets bestaat. Ook in de sociale huursector geldt dat je (in veruit de meeste gevallen) krijgt waar je voor betaalt. Voor 300 euro zit je in de Randstad echt niet op de voorste rang en zul je genoegen moeten nemen met een klein pauperflatje. Maar wie is de overheid om te beletten dat mensen een pauperbestaan leiden, zelfs als ze tonnen verdienen?quote:Op zondag 8 november 2009 15:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Het blijft raar dat je inkomen alleen bij de toewijzing van de huurwoning getoetst wordt. En niet halvewege nog een keer. De meeste huurhuizen hebben nou eenmaal een maximum inkomen waaronder je moet vallen wil je in aanmerking komen voor de woning.
Ja. En waarom ook niet.quote:Maw: Eenmaal in zo'n woning, blijf je lekker zitten...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |