Ja, het zogenaamde huurwaardeforfait, dat geen enkele relatie heeft met de werkelijke huurwaarde, de werkelijke huurwaarde van een eensgezinswoning is 800 euro, dus 10.000 euro per jaar bijtellenquote:
"eigenwoningforfait" heet dat.quote:Op zondag 8 november 2009 12:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja, het zogenaamde huurwaardeforfait, dat geen enkele relatie heeft met de werkelijke huurwaarde, de werkelijke huurwaarde van een eensgezinswoning is 800 euro, dus 10.000 euro per jaar bijtellen
800 euro? Ik weet niet waar jij huurt maar volgens mij ligt het gemiddelde een stuk lager. Of zijn dat van die randstad prijzen?quote:Op zondag 8 november 2009 12:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja, het zogenaamde huurwaardeforfait, dat geen enkele relatie heeft met de werkelijke huurwaarde, de werkelijke huurwaarde van een eensgezinswoning is 800 euro, dus 10.000 euro per jaar bijtellen
Zie het als een premie die je levenslang moet betalen voor alle genoten HRA, linksom of rechtsom moet er toch betaald worden.quote:Op zondag 8 november 2009 12:55 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
"eigenwoningforfait" heet dat.
Catch-22-belasting noem ik dat ook wel. Één van de afzichtelijkste draken uit de Nederlandse belastingwetgeving. Zoiets moet je niet verhogen, maar genadeloos de nek omdraaien. En nee, dat zeg ik niet omdat ik er belang bij heb, want ik heb geen eigen huis.
Zo zou je het met een beetje fantasie kunnen zien ja. Maar dat maakt nog niet dat het ergens op slaat.quote:Op zondag 8 november 2009 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zie het als een premie die je levenslang moet betalen voor alle genoten HRA, linksom of rechtsom moet er toch betaald worden.
Ben ik volkomen met je eens, maar als ze de wetgeving gingen vereenvoudigen zouden er plots een hoop ambtenaren zonder werk komen te zittenquote:Op zondag 8 november 2009 13:38 schreef bouillabaisse het volgende:
Dan moet je niet een nog afzichtelijkere contraregeling bedenken om e.e.a. achteraf een beetje recht te trekken.
jippie, krijg ik dan geld terug? Aangezien ik tot nu toe in pakweg 15 jaar wooncarriere een veelvoud aan belasting over eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting heb betaald, vergeleken met de belastingteruggaves over hypotheekrenteaftrek?quote:Op zondag 8 november 2009 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zie het als een premie die je levenslang moet betalen voor alle genoten HRA, linksom of rechtsom moet er toch betaald worden.
Dat lijkt me heel sterk. Zoja, dan heb je het gewoon niet al te slim aangepakt.quote:Op zondag 8 november 2009 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
jippie, krijg ik dan geld terug? Aangezien ik tot nu toe in pakweg 15 jaar wooncarriere een veelvoud aan belasting over eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting heb betaald, vergeleken met de belastingteruggaves over hypotheekrenteaftrek?
QFTquote:Op zondag 8 november 2009 13:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ben ik volkomen met je eens, maar als ze de wetgeving gingen vereenvoudigen zouden er plots een hoop ambtenaren zonder werk komen te zitten
Een keer of drie verhuizen, en elke keer 6% mogen aftikken, of erger nog, 17,5% omzetbelasting, en begrijpen dat ik niet slim bezig ben als ik 5% rente aan de bank betaal, en 2,5% ontvang. Dan gaat het belastingvoordeel uiteindelijk namelijk naar de bank, en niet naar ondergetekende.quote:Op zondag 8 november 2009 14:02 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Dat lijkt me heel sterk. Zoja, dan heb je het gewoon niet al te slim aangepakt.
Dan moet je wel heel vaak verhuisd zijn, Dinosaur. En dan zou je het dus ook beter vinden wanneer alle belastingen en subsidies afgeschaft werden! Want netto hebben ze je geld gekost!quote:Op zondag 8 november 2009 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
jippie, krijg ik dan geld terug? Aangezien ik tot nu toe in pakweg 15 jaar wooncarriere een veelvoud aan belasting over eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting heb betaald, vergeleken met de belastingteruggaves over hypotheekrenteaftrek?
Die overdrachtsbelasting is inderdaad een bitch. Maarja, dat weet je vantevoren. Als ik zo vaak zou (moeten) verhuizen, dan zou ik nooit kopen. Helaas weet je dat natuurlijk niet altijd vantevoren.quote:Op zondag 8 november 2009 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een keer of drie verhuizen, en elke keer 6% mogen aftikken, of erger nog, 17,5% omzetbelasting, en begrijpen dat ik niet slim bezig ben als ik 5% rente aan de bank betaal, en 2,5% ontvang. Dan gaat het belastingvoordeel uiteindelijk namelijk naar de bank, en niet naar ondergetekende.
Maar dat is toch niks meer dan een extra nivelleringsmaatregel? Je betaalt toch al extra belasting als je meer verdient, waarom zou je dan nog een keer meer voor je huis moeten betalen?quote:Op zondag 8 november 2009 14:30 schreef capricia het volgende:
Het lijkt mij dat niet alleen de HRA beperkt zal gaan worden, maar dat er maatregelen voor de hele woningmarkt gaan komen.
Lees net in de VK dat 40% van de sociale huurders scheef woont. Vier op de tien hebben een inkomen hoger dan 25.000 euro. Zou dus slim zijn om niet alleen het inkomen te toetsen als mensen willen gaan huren, maar ook tussendoor. Verdien je meer? Dan ga je ook meer (marktconform) betalen.
Niet zo zeuren, jij mag trots zijn dat je bijdraagt aan de schatkist en het aan het werk houden van ambtenarenquote:Op zondag 8 november 2009 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als het belastingvoordeel lager is dan de rentemarge tussen hypotheek en spaargeld die de bank berekent, is het voordeliger om spaargeld af te lossen van de hypotheek dan het op de bank te zetten.quote:Op zondag 8 november 2009 14:26 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Die overdrachtsbelasting is inderdaad een bitch. Maarja, dat weet je vantevoren. Als ik zo vaak zou (moeten) verhuizen, dan zou ik nooit kopen. Helaas weet je dat natuurlijk niet altijd vantevoren.
Wat bedoel je met "en begrijpen dat ik niet slim bezig ben als ik 5% rente aan de bank betaal, en 2,5% ontvang. Dan gaat het belastingvoordeel uiteindelijk namelijk naar de bank, en niet naar ondergetekende."? Dat volg ik niet helemaal.
Nog even en de overheid gaat niet alleen bepalen in welk huis je mag wonen, maar ook in welke stad en buurt, waar je boodschappen haalt, in wat voor auto je volgens je inkomen mag rijden en hoe vaak en ver je met jouw inkomen op vakantie mag!quote:Op zondag 8 november 2009 14:30 schreef capricia het volgende:
Het lijkt mij dat niet alleen de HRA beperkt zal gaan worden, maar dat er maatregelen voor de hele woningmarkt gaan komen.
Lees net in de VK dat 40% van de sociale huurders scheef woont. Vier op de tien hebben een inkomen hoger dan 25.000 euro. Zou dus slim zijn om niet alleen het inkomen te toetsen als mensen willen gaan huren, maar ook tussendoor. Verdien je meer? Dan ga je ook meer (marktconform) betalen.
Subsidie geven blijft hetzelfde principe, je geeft iets weg dat later weer geincasseerd word of waar een ander aan mee mag betalen.quote:Op zondag 8 november 2009 14:09 schreef LXIV het volgende:
en worden vervangen door één subsidie belasting
Dat deugd natuurlijk helemaal niet, waarom zou je meer moeten betalen omdat je meer verdient. Ga jij de bakker meer betalen voor een brood omdat je meer verdient? Je gaat een auto kopen, de verkoper vraagt hoeveel je verdient en bepaald aan de hand daarvan hoeveel je moet betalenquote:Op zondag 8 november 2009 14:30 schreef capricia het volgende:
Dat klopt zeker en het zou ook het beste zijn als er nooit bemoeienis zou zijn geweest. Het is echter niet te doen om alles in één keer af te schaffen. Het systeem is nu eenmaal opgebouwd rond al die subsidies en belastingen, als dat plotsklaps wegvalt dan stort het systeem in. Je moet altijd een overgangsregeling behouden.quote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Subsidie geven blijft hetzelfde principe, je geeft iets weg dat later weer geincasseerd word of waar een ander aan mee mag betalen.
Waarom denken mannen toch altijd auto'squote:Op zondag 8 november 2009 14:33 schreef LXIV het volgende:
Het zou net zo'n onzin zijn wanneer je boven een bepaald inkomen een auto van een bepaalde klasse zou moeten rijden. Anders doe je aan "scheefrijden".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |