quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:56 schreef Ms.Sjaakz het volgende:
stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
hmmz...
dat dusquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
Het wordt allemaal schools; universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
Wat heeft dit met de TT te maken? Als je de intelligentie/interesse mist om naar een universiteit (of hogeschool) te gaan, dan studeer je niet, nee. Is dat zo'n probleem dat het bij deze mensen dan 'doorleren' heet in plaats van 'studeren'?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:53 schreef F04 het volgende:
Ik zou de mensen die dit woord voor de "domme" medemens willen vragen; word je er nou zelf beter van? Voel je je verheven ten opzichte van deze mensen, puur alleen omdat je hoger onderwijs volgt?
Laat die mensen a.u.b. ook in hun waarde.
Dat is een tautologie!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:03 schreef GlowMouse het volgende:
Quoten zonder er iets aan toe te voegen hoef je trouwens niet te doen; voegt niks toe.
Bij mij op het MBO zaten er ook heel wat met 0,0 motivatie om te leren van het hetgene wat al aangeboden werd aan stof.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik doe zelf MBO en ik moet zeggen dat 85% van de MBO-ers die titel 'domme MBO'ers' meer dan verdiend hebben.
Terecht.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
Universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
Niet terecht. Je betaalt vrij veel geld, dan mag je zelf beslissen of je gaat of niet naar mijn mening.quote:
Hans Teeuwenquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:04 schreef DrDentz het volgende:
Hans Teeuwen: 'Wat doe je, zit je nog op school?'
Meisje uit het publiek: 'Nee, ik studeer.'
Hans Teeuwen: 'Ja dat is toch school, godverdomme. Werk je in de horeca? Nee, ik ben barman.'
Klopt helemaal.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
Het wordt allemaal schools; universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
Niets mis met een bindend studieadvies.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Niets mis met een bindend studieadvies.
Allebei, en het bsa neemt juist beide weg. Het niveau gaat omlaag om maar meer studenten door het bsa en daarna snel door de master heen te krijgen, want dan pas rinkelt de kassa.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:01 schreef Renesite het volgende:
Maar wat wil men: een hoger niveau op de universiteit of een vrijheid blijheid mentaliteit?
Natuurlijk moet een student zelf verantwoordelijkheid dragen voor zijn studie, maar het is toch niet slecht om een filtering te maken zodat slechte studenten niet eeuwig blijven studeren. Op die manier kan iedereen een universitair diploma halen en daar gaat het in mijn ogen steeds meer naartoe. Dat is ook een van de oorzaken dat het niveau omlaag gaat.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:00 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.
Het lijkt menselijk om neer te kijken op zogenaamde 'minderwaardige' mensen. De reden daarvoor moet je aan zielenknijpers vragen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:53 schreef F04 het volgende:
[..]
Waarom wordt het woord "(v)MBO'er" gebruikt als synoniem voor mensen die dom zijn, buitelanders, sociale minderheden, en zo voort... Deze mensen dragen toch ook hun deel bij aan deze samenleving? En hun kwaliteiten liggen nou niet op het gebied van de vakken die men op het hoger onderwijs geeft. Maakt dat ze meteen domme mensen?
Eens.quote:Laat die mensen a.u.b. ook in hun waarde.
Stratenmaken is hard werken!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 23:53 schreef motorbloempje het volgende:
het is makkelijker om jezelf beter te voelen door anderen de grond in te trappen dan ook daadwerkelijk harder te werken dan een ander
Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)quote:Op zondag 18 oktober 2009 00:12 schreef RRGJL het volgende:
Ik zelf zit op het HBO, binnenkort op de universiteit, en zeg altijd gewoon dat ik naar school ga en niet dat ik studeer. Ook als ik op de universiteit zou zitten zou ik reageren met 'ik ga naar school' wanneer iemand een vraag stelt in de trant van 'wat ga jij maandag doen?' , ofzoiets
Wat me wel nogal frustreert is mensen die zeggen dat ze studeren wanneer ze op het MBO zitten. Dat is gewoon irritant en dan heb je het een beetje te hoog in je bol.
HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.quote:Op zondag 18 oktober 2009 12:36 schreef Leucopterus het volgende:
[..]
Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)
Maar goed. Ik ben zelf van mening dat mensen op het MBO/HBO scholieren zijn* en dat je op de universiteit pas 'echt' een student bent (ook al zegt de Van Dale anders).
* Laat ik even verduidelijken dat ik niets heb tegen mensen die een MBO-opleiding volgen. Deze mensen heb je ook nodig in de maatschappij.![]()
Heh. Af en toe kom ik mensen tegen van de basisschool en dan vraag je eens wat ze nu aan het doen zijn en dan krijg je het volgende antwoord: 'Ik ben bezig met een MBO-studie'.quote:Op zondag 18 oktober 2009 13:23 schreef RRGJL het volgende:
Ik heb niets tegen MBO'ers, zolang ik maar niet met ze hoef te praten [en hier hebben we het over de gemiddeld MBO'er, en niet de uitzonderingen op de regel].
Ik heb het belangrijkste stukje uit je betoog even vetgedrukt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 13:42 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.
HBO’ers zijn imo gewoon studenten, MBO’ers zijn scholieren (het zit op het niveau van Havo (niveau 4 dan) en dit zijn ook scholieren).
WO / HBO = Hoger onderwijs (studenten)
VWO / HAVO / MBO / VMBO = Middelbaar onderwijs (scholieren)
Neen. Student = studie = onderzoek.quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:26 schreef MoneyTalks het volgende:
Poll: HBO = studentJa Nee Appeltaart
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Wij zijn dan ook de elite.quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:46 schreef Muzz_ het volgende:
Als ze in een landelijk dagblad het zouden hebben 'HBO scholieren' klinkt dat gewoon erg vreemd. (x 100 )
Het is gewoon elitair WO gedrag om termen als 'student' en 'college' voor zichzelf te claimen.
En dat is dan het grote verschil met WO-studenten, die zijn tenminste door de weeks stomdronken.quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:27 schreef Leucopterus het volgende:
Hoe dan ook, uit mijn ervaring is gebleken dat ik met de gemiddelde MBO'er (niveau 1/2) nauwelijks een normaal gesprek kan voeren zonder dat het onderwerp verschuift naar 'ik was in het weekend zo stomdronken!'.![]()
Yup! Wanneer ik praat met docenten op de Hanze en af en toe het woord HBO-leerlingen of HBO-scholieren laat vallen, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden.quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:46 schreef Muzz_ het volgende:
Als ze in een landelijk dagblad het zouden hebben 'HBO scholieren' klinkt dat gewoon erg vreemd. (x 100 )
Het is gewoon elitair WO gedrag om termen als 'student' en 'college' voor zichzelf te claimen.
1970 belde. Er is niets elitairs aan die massa-instituten genaamd universiteiten van tegenwoordig.quote:
Privé universiteiten welquote:Op zondag 18 oktober 2009 14:56 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
1970 belde. Er is niets elitairs aan die massa-instituten genaamd universiteiten van tegenwoordig.
True. Soms willen ze eigenlijk professor genoemd worden denk ikquote:Op zondag 18 oktober 2009 14:50 schreef Leucopterus het volgende:
[..]
Yup! Wanneer ik praat met docenten op de Hanze en af en toe het woord HBO-leerlingen of HBO-scholieren laat vallen, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden.
Bijna niemand doet dit, de meeste elitaire mannetjes hier op FOK zitten op gesubsidieerde massa-instituten.quote:
De kwaliteit ligt daar volgens mij niet veel hoger, je komt alleen in een netwerk terecht. Daar betaal je dan ook voor.quote:
Voor Alfa studies misschien, voor Technische en Economische WO studies moet je naast je P ook nog een Wiskunde examen afleggen (opgesteld door Universiteiten zelf, dus geen simpel centraal examen met die gigantische grafische rekenmachines). Mensen die door deze selectieprocedure komen zijn inderdaad niet gelijkwaardig aan VWO’ers.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:35 schreef Pavlovje het volgende:
Hoe meer universitaire studenten zich druk over maken of HBO'ers studenten zijn of niet, hoe meer een aantal HBO'ers zich minderwaardig voelen (ja, echt, er zijn mensen die hun zelfwaarde daarvan laten afhangen), en hoe meer HBO'ers via een P naar de universiteit willen om zich weer op gelijk niveau te kunnen begeven. Met gevolg dat diezelfde universitair studenten die klaagden over het feit dat HBO'ers geen studenten zijn, nu klagen dat het niveau zoveel lager wordt door die HBO-p instromers, en dat hun titel minder waard wordt omdat er meer mensen afstuderen.
Gelukkig zijn er maar een klein aantal HBO'ers die zich er druk om maken en maar een klein aantal WO'ers zeiken op HBO-p instromers.
Ik had het ook over de alfa en gamma studies, waaronder enkele economische studies. Zover ik weet hebben een hoop economische studies geen extra toelatingseisen, en vereisen ze ook lang niet zoveel wiskunde als de hardcore technische studies (zelfs economie zelf niet, die die toelatingseis wel stelt). Econometrie en dergelijke buiten beschouwing, natuurlijk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:52 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
Voor Alfa studies misschien, voor Technische en Economische WO studies moet je naast je P ook nog een Wiskunde examen afleggen (opgesteld door Universiteiten zelf, dus geen simpel centraal examen met die gigantische grafische rekenmachines). Mensen die door deze selectieprocedure komen zijn inderdaad niet gelijkwaardig aan VWO’ers.
Helemaal mee eensquote:Op zondag 18 oktober 2009 17:45 schreef larry91 het volgende:
Wat een kul onderwerp is dit eigenlijk. Het is meer een onderwerp over zelfverheerlijking van de Universtiteit studenten. Ze willen graag de naam student voor zichzelf hebben en eigenlijk is dat grappig en zielig te gelijk. Ik denk dat geen enkele HBO'er zich druk maakt over of ze studenten of scholieren zijn, tenminste ik heb nog nooit iemand bij mij op school zich er druk over horen maken.
Overigens denk ik dat je meer indruk maakt met een HBO diploma met allemaal 8 en 9 dan een van de Uni met alleen maar zesjes.
Second that.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:45 schreef larry91 het volgende:
Wat een kul onderwerp is dit eigenlijk. Het is meer een onderwerp over zelfverheerlijking van de Universtiteit studenten. Ze willen graag de naam student voor zichzelf hebben en eigenlijk is dat grappig en zielig te gelijk. Ik denk dat geen enkele HBO'er zich druk maakt over of ze studenten of scholieren zijn, tenminste ik heb nog nooit iemand bij mij op school zich er druk over horen maken.
Overigens denk ik dat je meer indruk maakt met een HBO diploma met allemaal 8 en 9 dan een van de Uni met alleen maar zesjes.
Ja, natuurlijk.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:53 schreef F04 het volgende:
Ik zou de mensen die dit woord voor de "domme" medemens willen vragen; word je er nou zelf beter van? Voel je je verheven ten opzichte van deze mensen, puur alleen omdat je hoger wetenschappelijk onderwijs volgt?
1970 belde inderdaad. Het wil het gelijkheidsideaal terug.quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:56 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
1970 belde. Er is niets elitairs aan die massa-instituten genaamd universiteiten van tegenwoordig.
Wat is de kern van studeren?quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:45 schreef larry91 het volgende:
Studeren is dat wat je doet aan een universiteit: opgeleid worden/jezelf bekwamen in de wetenschappelijke manier van denken. Wat men dus niet doet aan MBO/HBO etc.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:31 schreef larry91 het volgende:
[..]
Kennis vergaren doormiddel van onderzoek:)
Waarom vinden HBO'ers het zo belangrijk student genoemd te worden?quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:42 schreef larry91 het volgende:
Maar toch vraag ik me af, waarom vinden de Uni mensen(tenminste een deel ervan) het zo belangrijk om de naam student voor zichzelf te hebben? Is het echt zo belangrijk voor jullie...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik totaal niet persoonlijk. Van mijn part noem je me scholier of mislukkelingquote:Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom vinden HBO'ers het zo belangrijk student genoemd te worden?
Waaruit concludeer jij dat ze dat vinden? Het kabaal komt altijd uit de hoek van de universitaire studenten.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom vinden HBO'ers het zo belangrijk student genoemd te worden?
Het is een vorm van correct taalgebruik. Een koe noem je ook geen varken.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:42 schreef larry91 het volgende:
Maar toch vraag ik me af, waarom vinden de Uni mensen(tenminste een deel ervan) het zo belangrijk om de naam student voor zichzelf te hebben? Is het echt zo belangrijk voor jullie...
Het is eerder 'beest' vs. 'dier'. Een scholier doet namelijk hetzelfde als een student. Een student is alleen zelfstandiger. Is de universitaire 'student' bang dat hij wordt aangezien voor iemand die zijn diploma gratis krijgt?quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is een vorm van correct taalgebruik. Een koe noem je ook geen varken.
Tja. Ik duid het onderscheid. Of het één beter is dan het ander laat ik in het midden. Die invulling geven veel scholieren er aan: o, jij vindt jezelf beter?quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:58 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het is eerder 'beest' vs. 'dier'. Een scholier doet namelijk hetzelfde als een student. Een student is alleen zelfstandiger. Is de universitaire 'student' bang dat hij wordt aangezien voor iemand die zijn diploma gratis krijgt?
Ja, dus niet. Het is een volkomen andere manier van denken, en werken.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:58 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het is eerder 'beest' vs. 'dier'. Een scholier doet namelijk hetzelfde als een student.
Daar gaat het niet om. Op het HBO doe je iets wat niet vergelijkbaar is met wat je op het WO doet. Het is dan bevreemdend daar toch hetzelfde etiket op te willen plakken. Een ongezonde en typisch Nederlandse vorm van nivelleringsdrang gaat daar achter schuil.quote:Een student is alleen zelfstandiger. Is de universitaire 'student' bang dat hij wordt aangezien voor iemand die zijn diploma gratis krijgt?
Moet zeggen dat ik deze wel grappig vindquote:Op zondag 18 oktober 2009 20:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is een vorm van correct taalgebruik. Een koe noem je ook geen varken.
Kijk, als student had je waarschijnlijk geweten dat dit een vorm van drogredenatie is.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:55 schreef larry91 het volgende:
[..]
Vind ik vreemd, ik denk dat er wel belangrijkere zaken zijn in het leven
HBO-scholen noemen hun scholieren tegenwoordig studenten. HBO'ers (en soms ook MBO'ers) noemen zichzelf met regelmaat student. Blijkbaar heeft de term 'student' toch (nog) een enigzins prestigieuze connotatie. Dat ik het niet eens ben met de gebruikte terminologie lijkt me duidelijk. Ik wil ook geen doctorandus, doctor of professor genoemd worden. Dat ben ik namelijk niet, hoe graag ik het ook zou zijn.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:56 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Waaruit concludeer jij dat ze dat vinden? Het kabaal komt altijd uit de hoek van de universitaire studenten.
Heb je dat gevoel toen ook geuit of bleef het bij een gevoel?quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:07 schreef Maisnon het volgende:
Hoorde op een verjaardag laatst zeggen dat iemand afgestudeerd was, bleek ze MBO te hebben gedaan.
Dan heb ik wel een zwaargevoel
Dit is toch geen discussie? Het is uitleggen hoe het zit.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:07 schreef Brickboy het volgende:
Mensen die nog steeds serieus over wel-of-niet-student discussiëren, verdienen per definitie het predicaat student niet meer, ongeacht opleidingsniveau. Echt sneu.
Telkens als deze discussie weer de kop opsteekt, moet ik weer aan dit plaatje denken.
[ afbeelding ]
Als mij op familieverjaardagen gevraagd wordt hoe het op school is en ik vertel dat ik niet naar school ga, kijken mensen me ook een beetje raar aanquote:Op zondag 18 oktober 2009 21:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Heb je dat gevoel toen ook geuit of bleef het bij een gevoel?
Nee, het is proberen om je eigen uitleg te geven over iets wat blijkbaar door een grote meerderheid anders geïnterpreteerd wordt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:10 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dit is toch geen discussie? Het is uitleggen hoe het zit.
Dat de meerderheid er anders over denkt betekent natuurlijk niet dat de meerderheid gelijk heeft.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:11 schreef Brickboy het volgende:
[..]
Nee, het is proberen om je eigen uitleg te geven over iets wat blijkbaar door een grote meerderheid anders geïnterpreteerd wordt.
Puntje voor jou. Maar wel een beetje stom van jou om te zeggen dat omdat ik op het HBO zit dit niet heb gezien en dat iedereen op de Universiteit dit meteen zietquote:Op zondag 18 oktober 2009 21:05 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Kijk, als student had je waarschijnlijk geweten dat dit een vorm van drogredenatie is.
(just fucking with ya)
Natuurlijk niet, maar de meerderheid heeft vaker wel- dan niet gelijk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat de meerderheid er anders over denkt betekent natuurlijk niet dat de meerderheid gelijk heeft.
Ach, ik ken ook vrij domme WO'ers. Alsook vrij slimme HBO'ers.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:12 schreef larry91 het volgende:
[..]
Puntje voor jou. Maar wel een beetje stom van jou om te zeggen dat omdat ik op het HBO zit dit niet heb gezien en dat iedereen op de Universiteit dit meteen ziet
Dat waag ik te betwijfelen. De meerderheid krijgt vaak gelijk, maar dat is iets anders.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:13 schreef Brickboy het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar de meerderheid heeft vaker wel- dan niet gelijk.
Deels is het wel een discussie omdat ik het niet eens ben met de definitie die jij stelt voor wanneer je een student of een scholier bent.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:10 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dit is toch geen discussie? Het is uitleggen hoe het zit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |