abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73777639
Ik hoor, lees en zie steeds vaker leuzen in de richting van "ja weer van die (v)mbo'ers"..", "ben geen domme (v)mbo'er", etc..

Waarom wordt het woord "(v)MBO'er" gebruikt als synoniem voor mensen die dom zijn, buitelanders, sociale minderheden, en zo voort... Deze mensen dragen toch ook hun deel bij aan deze samenleving? En hun kwaliteiten liggen nou niet op het gebied van de vakken die men op het hoger onderwijs geeft. Maakt dat ze meteen domme mensen?

Ik zou de mensen die dit woord voor de "domme" medemens willen vragen; word je er nou zelf beter van? Voel je je verheven ten opzichte van deze mensen, puur alleen omdat je hoger onderwijs volgt?

Laat die mensen a.u.b. ook in hun waarde.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:54:36 #2
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_73777661
Alleen universiteit is studeren. De rest is doorleren...
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:54:37 #3
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_73777663
Poll: Mbo = student
  • Ja
  • Nee
  • Appeltaart
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • pi_73777713
    stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool

hmmz...
    iyaaayaaaokelahkalaubegitu
      PR/Manusje van alles zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:57:11 #5
    148800 crew  Surveillance-Fiets
    Toezicht is gezond!
    pi_73777731
    Ik doe zelf MBO en ik moet zeggen dat 85% van de MBO-ers die titel 'domme MBO'ers' meer dan verdiend hebben.
    Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
    Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
    pi_73777736
    NEE JE BENT NIKS
    UITSCHOT
    pi_73777746
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 13:56 schreef Ms.Sjaakz het volgende:
    stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool

hmmz...
    Cause I'm a motherlover,
    You're a motherlover.
    We should fuck each others mothers
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:01:02 #8
    136730 PiRANiA
    pi_73777821
    Het maakt mij allemaal geen fuck uit hoe je iemand noemt, lekker spannend
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:02:33 #9
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_73777862
    Het wordt allemaal schools; universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:03:10 #10
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_73777875
    Quoten zonder er iets aan toe te voegen hoef je trouwens niet te doen; voegt niks toe.
    pi_73777889
    Iemand die MBO doet hoeft niet dom te zijn, maar de manier van leren heeft meer overeenkomsten met de middelbare school dan met het hoger onderwijs. Geen student dus.
    Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
    Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
    pi_73777903
    Hans Teeuwen: 'Wat doe je, zit je nog op school?'
    Meisje uit het publiek: 'Nee, ik studeer.'
    Hans Teeuwen: 'Ja dat is toch school, godverdomme. Werk je in de horeca? Nee, ik ben barman.'
    pi_73777997
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
    Het wordt allemaal schools; universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
    dat dus

en wat maakt het uit hoe je jezelf / hoe een ander je noemt? Zolang jij het naar je zin hebt en datgene leert waar je later je beroep van kunt maken...

dat eeuwige gezeik over opleidingsniveaus en 'beter' en 'slechter' en 'dommer'.
    Ja doei.
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:13:19 #14
    138903 Lookbehind
    That's all you have to do
    pi_73778063
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 13:53 schreef F04 het volgende:
    Ik zou de mensen die dit woord voor de "domme" medemens willen vragen; word je er nou zelf beter van? Voel je je verheven ten opzichte van deze mensen, puur alleen omdat je hoger onderwijs volgt?

Wat heeft dit met de TT te maken? Als je de intelligentie/interesse mist om naar een universiteit (of hogeschool) te gaan, dan studeer je niet, nee. Is dat zo'n probleem dat het bij deze mensen dan 'doorleren' heet in plaats van 'studeren'?

En daarnaast, ik sta uiteraard elke ochtend gniffelend op vanwege het feit dat ik geen EQ fabeltje hoef te verzinnen om een gebrekkig IQ te compenseren (en voor de (v)MBO'ers onder ons, gniffelen betekent zoiets als 'zachtjes in jezelf lachen').
    You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
    pi_73778509
    Er wordt al moeilijk gedaan of iemand die hbo doet een student is dus laat staan of een mbo-er een student is _!
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:36:22 #16
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_73778594
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 14:03 schreef GlowMouse het volgende:
    Quoten zonder er iets aan toe te voegen hoef je trouwens niet te doen; voegt niks toe.
    Dat is een tautologie!

En, neen, met MBO ben je scholier.
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_73778614
    Punt is dat je theoretisch gezien met MBO als je 16 bent en voor WO ben je meestal alweer 18 jaar oud.

Dus je bent geen student.
    pi_73778623
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 13:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
    Ik doe zelf MBO en ik moet zeggen dat 85% van de MBO-ers die titel 'domme MBO'ers' meer dan verdiend hebben.
    Bij mij op het MBO zaten er ook heel wat met 0,0 motivatie om te leren van het hetgene wat al aangeboden werd aan stof.
    pi_73779127
    quote:
    Universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
    Terecht.
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:58:49 #20
    136730 PiRANiA
    pi_73779157
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 14:57 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Terecht.
    Niet terecht. Je betaalt vrij veel geld, dan mag je zelf beslissen of je gaat of niet naar mijn mening.
    Zo houd je ook de ongeintereseerde mensen uit de college's
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:59:39 #21
    265075 Sachertorte
    VVD-mentaliteit
    pi_73779175
    Nee. Wat een domme vraag.
    Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:59:06 #22
    230806 Pavlovje
    Does it ring a bell?
    pi_73780471
    Ik vind HBO'ers en dan zeker MBO'ers geen studenten. Maar dat maakt echt geen fuck uit voor de rest; we weten dat MBO'ers en HBO'ers in sommige (veel?) gevallen nuttiger kunnen zijn dan menig WO'er. Maar dan heb ik het natuurlijk niet over die vage onzinopleidingen aan de kunstacademie of creatieve therapie en sociaal culturele werkzaamheden en dat soort achterlijke ongein. Maar een HBO techneut (en dan niet die nep-ing. titels die je als binnenhuisarchitect kan krijgen) is wat mij betreft meer de noemer student waardig dan een WO'er kunstgeschiedenis of communicatiewetenschappen.
      Moderator zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:35:43 #23
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_73781246
    Nee. MBO is een verlengde van je middelbare school. Sommige MOK (moeilijk opvoedbare kinderen) gaan de MBO 1 stroom straks aanbieden. In feite ga je dan van je (weliswaar aangepaste) middelbare school af met een MBO 1 diploma.

Over het HBO/UNI verhaal gaan we het maar niet hebben tho
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:41:53 #24
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_73781405
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 14:04 schreef DrDentz het volgende:
    Hans Teeuwen: 'Wat doe je, zit je nog op school?'
    Meisje uit het publiek: 'Nee, ik studeer.'
    Hans Teeuwen: 'Ja dat is toch school, godverdomme. Werk je in de horeca? Nee, ik ben barman.'
    Hans Teeuwen
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
    pi_73781541
    quote:
    Klopt helemaal.

Verder is het gewoon zo dat (V)MBO'ers gemiddeld genomen de laagste intelligentie hebben; in die zin bestaat er zeker een correlatie tussen intelligentie/abstractieniveau en opleidingsniveau. Overigens zegt verder niets over specifieke gevallen en beoordeel ik iedere (V)MBO'er dan ook individueel. Het kan ook zijn diegene lui was of bewust onder zijn kunnen werkt om een bepaald beroep te kunnen uitoefenen.
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:51:32 #26
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_73781627
    quote:
    Niets mis met een bindend studieadvies.
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_73781697
    Nee ~ appeltaart
    pi_73781837
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 16:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Niets mis met een bindend studieadvies.
    Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.
      Moderator zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:01:21 #29
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_73781866
    Maar wat wil men: een hoger niveau op de universiteit of een vrijheid blijheid mentaliteit?
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:12:34 #30
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_73782135
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 17:01 schreef Renesite het volgende:
    Maar wat wil men: een hoger niveau op de universiteit of een vrijheid blijheid mentaliteit?
    Allebei, en het bsa neemt juist beide weg. Het niveau gaat omlaag om maar meer studenten door het bsa en daarna snel door de master heen te krijgen, want dan pas rinkelt de kassa.
    pi_73782329
    Wat boeit het of MBO-ers wel of niet studenten zijn, voor mij zijn (de meeste) MBO-ers in feite ook net zo hard student als iemand op de universiteit, ze leren door op het niveau dat ze aankunnen. (Uitzonderingen daargelaten!)

Volgens het woordenboek gezien zijn het uiteraard geen studenten.
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:25:09 #32
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_73782464
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 17:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.
    Natuurlijk moet een student zelf verantwoordelijkheid dragen voor zijn studie, maar het is toch niet slecht om een filtering te maken zodat slechte studenten niet eeuwig blijven studeren. Op die manier kan iedereen een universitair diploma halen en daar gaat het in mijn ogen steeds meer naartoe. Dat is ook een van de oorzaken dat het niveau omlaag gaat.

In mijn ogen moet je studenten vrijer laten om hun studie in te vullen, echter mag je best verwachten dat ze zich inzetten en ook presteren.
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:52:35 #33
    208569 NiekR
    Onverdraagbare puber
    pi_73786348
    pi_73788950
    APPELTAART, WAAAAAR
    당신을 사랑합니다
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 22:42:10 #35
    273639 AwesomeFit
    Is gewoon Awesome!
    pi_73791189
    Menig MBO'er is lui en doet MBO omdat het moet... Een aantal studeert ook gewoon nog door naar HBO of Uni. Ik zie het wel als Student, omdat je gewoon een beroepsgerichte studie volgt. Dat je er niks voor hoeft te doen is bijzaak.
    [Barney slaps Ted across the face]
    Ted: Ow! What the hell?
    Barney: That wasn't me, that was the universe.
    pi_73793128
    quote:
    [..]
    Waarom wordt het woord "(v)MBO'er" gebruikt als synoniem voor mensen die dom zijn, buitelanders, sociale minderheden, en zo voort... Deze mensen dragen toch ook hun deel bij aan deze samenleving? En hun kwaliteiten liggen nou niet op het gebied van de vakken die men op het hoger onderwijs geeft. Maakt dat ze meteen domme mensen?
    Het lijkt menselijk om neer te kijken op zogenaamde 'minderwaardige' mensen. De reden daarvoor moet je aan zielenknijpers vragen.
    quote:
    Eens.
    The problem is not the occupation, but how people deal with it.
    pi_73793262
    het is makkelijker om jezelf beter te voelen door anderen de grond in te trappen dan ook daadwerkelijk harder te werken dan een ander
    Ja doei.
      Moderator zondag 18 oktober 2009 @ 00:00:35 #38
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_73793470
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 23:53 schreef motorbloempje het volgende:
    het is makkelijker om jezelf beter te voelen door anderen de grond in te trappen dan ook daadwerkelijk harder te werken dan een ander
    Stratenmaken is hard werken!
    pi_73793551
    ik had het niet over stenen de grond in trappen

maar je post laat precies zien wat ik bedoel... het is moeilijker om even hard of harder te werken dan een ander om jezelf 'beter' te voelen, dus dan maar neerhalen

Ja doei.
    pi_73793796
    Ik zelf zit op het HBO, binnenkort op de universiteit, en zeg altijd gewoon dat ik naar school ga en niet dat ik studeer. Ook als ik op de universiteit zou zitten zou ik reageren met 'ik ga naar school' wanneer iemand een vraag stelt in de trant van 'wat ga jij maandag doen?' , ofzoiets

Wat me wel nogal frustreert is mensen die zeggen dat ze studeren wanneer ze op het MBO zitten. Dat is gewoon irritant en dan heb je het een beetje te hoog in je bol.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 00:13:37 ]
      zondag 18 oktober 2009 @ 00:20:40 #41
    238641 Hondenbrokken
    Ik ga echt geen katten voeren.
    pi_73793954
    Er is een groot verschil tussen MBO, HBO en WO.
    Het HBO schijnt de laatste paar jaren meer de kant uit te gaan van het WO, dus die mogen denk ik ook wel studenten genoemd worden.
    Verder niks tegen MBO'ers en ik vind zelfs dat ze af en toe ten onrechte gediscrimineerd worden door de maatschappij.
    Jesus hates you.
    pi_73799019
    MBO => Scholier
    HBO => Student
    Universiteit => Student
    Bovenstaande zegt natuurlijk niet dat MBO'ers dom zijn. Zij doen ook gewoon werk dat moet worden gedaan. Ik zie veel mensen op de Uni nog niet zo snel een huis verbouwen. Zij maken dan niet voor niets de bouwtekeningen.
    pi_73799965
    Wat maakt het in nu weer uit of iemand je student of scholier noemt. Ik zit op het HBO en ben echt niet dagelijks bezig met de vraag of ik nu een student of scholier ben. Ik ga gewoon naar school en mijn zus die op de Uni zit gaat ook gewoon naar school en een vriend die op het MBO zit gaat ook gewoon naar school, we zijn allemaal scholieren. Who cares of je student of scholier genoemt wordt, je doet gewoon hetgene wat je leuk vind aan waar je later je beroep van wilt maken, niet om een of ander titeltje van student of scholier
      zondag 18 oktober 2009 @ 12:36:10 #44
    264472 Leucopterus
    Libertarian extraordinaire
    pi_73801425
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 00:12 schreef RRGJL het volgende:
    Ik zelf zit op het HBO, binnenkort op de universiteit, en zeg altijd gewoon dat ik naar school ga en niet dat ik studeer. Ook als ik op de universiteit zou zitten zou ik reageren met 'ik ga naar school' wanneer iemand een vraag stelt in de trant van 'wat ga jij maandag doen?' , ofzoiets

Wat me wel nogal frustreert is mensen die zeggen dat ze studeren wanneer ze op het MBO zitten. Dat is gewoon irritant en dan heb je het een beetje te hoog in je bol.
    Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)

Maar goed. Ik ben zelf van mening dat mensen op het MBO/HBO scholieren zijn* en dat je op de universiteit pas 'echt' een student bent (ook al zegt de Van Dale anders ).

* Laat ik even verduidelijken dat ik niets heb tegen mensen die een MBO-opleiding volgen. Deze mensen heb je ook nodig in de maatschappij.
    Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
    pi_73802713
    Ik heb niets tegen MBO'ers, zolang ik maar niet met ze hoef te praten [en hier hebben we het over de gemiddeld MBO'er, en niet de uitzonderingen op de regel].
    pi_73803222
    Wat betreft mentaliteitsverschil klopt wel, heb zelf vmbo, mbo4 gedaan op verkort traject en vervolgens ook nog met moeite HBO, maar het volk wat daar rondloopt is grotendeels niet te vergelijken wat op MBO1 en 2 zit.

Deel van de MBO4 leerlingen zijn wel gemotiveerd en schoppen het soms wel behoorlijk ver. Alleen wat ik wel jammer vindt is dat er zo denigrerend over ze gesproken word terwijl ze een essentiële schakel wormen in de samenleving.
    pi_73803279
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 12:36 schreef Leucopterus het volgende:

[..]

Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)

Maar goed. Ik ben zelf van mening dat mensen op het MBO/HBO scholieren zijn* en dat je op de universiteit pas 'echt' een student bent (ook al zegt de Van Dale anders ).

* Laat ik even verduidelijken dat ik niets heb tegen mensen die een MBO-opleiding volgen. Deze mensen heb je ook nodig in de maatschappij.
    HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.

HBO’ers zijn imo gewoon studenten, MBO’ers zijn scholieren (het zit op het niveau van Havo (niveau 4 dan) en dit zijn ook scholieren).

WO / HBO = Hoger onderwijs (studenten)
    VWO / HAVO / MBO / VMBO = Middelbaar onderwijs (scholieren)
    pi_73804784
    Poll: HBO = student
  • Ja
  • Nee
  • Appeltaart
    Tussenstand:

• Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
      zondag 18 oktober 2009 @ 14:27:55 #49
    264472 Leucopterus
    pi_73804847
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:23 schreef RRGJL het volgende:
    Ik heb niets tegen MBO'ers, zolang ik maar niet met ze hoef te praten [en hier hebben we het over de gemiddeld MBO'er, en niet de uitzonderingen op de regel].
    Heh. Af en toe kom ik mensen tegen van de basisschool en dan vraag je eens wat ze nu aan het doen zijn en dan krijg je het volgende antwoord: 'Ik ben bezig met een MBO-studie'.

Hoe dan ook, uit mijn ervaring is gebleken dat ik met de gemiddelde MBO'er (niveau 1/2) nauwelijks een normaal gesprek kan voeren zonder dat het onderwerp verschuift naar 'ik was in het weekend zo stomdronken!'.
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:42 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.

HBO’ers zijn imo gewoon studenten, MBO’ers zijn scholieren (het zit op het niveau van Havo (niveau 4 dan) en dit zijn ook scholieren).

WO / HBO = Hoger onderwijs (studenten)
    VWO / HAVO / MBO / VMBO = Middelbaar onderwijs (scholieren)

Ik heb het belangrijkste stukje uit je betoog even vetgedrukt.

Ik heb zelf nog geen ervaring met een universitaire opleiding (volgend jaar wel!), dus ik kan daarom nog niet echt over het verschil praten. Een vriend van mij doet een schakelprogramma aan de RUG (informatica) en die zegt dat het toch behoorlijk wat pittiger is dan de hbo equivalent.

Ik ben van mening dat HBO'ers scholieren zijn en WO'ers studenten zijn. Verschil moet er zijn. Waar houdt de degradatie van het woord 'student' anders op? Wanneer VMBO'ers ook als 'student' worden aangesproken? Ik lees geregeld in de Sp!ts dat MBO'ers ook al als 'studenten' worden bestempeld.
    Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
    pi_73805519
    Als ze in een landelijk dagblad het zouden hebben 'HBO scholieren' klinkt dat gewoon erg vreemd. ( x 100 )

Het is gewoon elitair WO gedrag om termen als 'student' en 'college' voor zichzelf te claimen.

========
    Wat zegt Google?

HBO studenten Resultaten 1 - 10 van circa 47.700 voor "HBO studenten" (0,12 seconden)
    HBO scholieren Resultaten 1 - 10 van circa 3.440 voor "HBO scholieren" (0,07 seconden)

MBO studenten Resultaten 1 - 10 van circa 19.000 voor "MBO studenten" (0,14 seconden)
    MBO scholieren Resultaten 1 - 10 van circa 20.200 voor "MBO scholieren" (0,20 seconden)

Voor de lol

WO studenten Resultaten 1 - 10 van circa 26.900 voor "WO studenten" (0,16 seconden)
    WO scholieren ( ) Resultaten 1 - 10 van circa 210 voor "WO scholieren" (0,14 seconden)
    pi_73805560
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:26 schreef MoneyTalks het volgende:
    Poll: HBO = student
  • Ja
  • Nee
  • Appeltaart
    Tussenstand:
    [ afbeelding ]
  • Neen. Student = studie = onderzoek.
    pi_73805629
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:46 schreef Muzz_ het volgende:
    Als ze in een landelijk dagblad het zouden hebben 'HBO scholieren' klinkt dat gewoon erg vreemd. ( x 100 )

Het is gewoon elitair WO gedrag om termen als 'student' en 'college' voor zichzelf te claimen.
    Wij zijn dan ook de elite.
      zondag 18 oktober 2009 @ 14:49:48 #53
    107631 Pikhoofd
    What's in a name?
    pi_73805651
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:27 schreef Leucopterus het volgende:
    Hoe dan ook, uit mijn ervaring is gebleken dat ik met de gemiddelde MBO'er (niveau 1/2) nauwelijks een normaal gesprek kan voeren zonder dat het onderwerp verschuift naar 'ik was in het weekend zo stomdronken!'.
    En dat is dan het grote verschil met WO-studenten, die zijn tenminste door de weeks stomdronken.
      zondag 18 oktober 2009 @ 14:50:30 #54
    264472 Leucopterus
    pi_73805684
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:46 schreef Muzz_ het volgende:

Yup! Wanneer ik praat met docenten op de Hanze en af en toe het woord HBO-leerlingen of HBO-scholieren laat vallen, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden.
    pi_73805888
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wij zijn dan ook de elite.
    1970 belde. Er is niets elitairs aan die massa-instituten genaamd universiteiten van tegenwoordig.
    pi_73808120
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:56 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

1970 belde. Er is niets elitairs aan die massa-instituten genaamd universiteiten van tegenwoordig.
    Privé universiteiten wel
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
      Moderator zondag 18 oktober 2009 @ 16:11:12 #57
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_73808430
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:50 schreef Leucopterus het volgende:

[..]

Yup! Wanneer ik praat met docenten op de Hanze en af en toe het woord HBO-leerlingen of HBO-scholieren laat vallen, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden.
    True. Soms willen ze eigenlijk professor genoemd worden denk ik !

Nee, school zeggen tegen een docent dan krijg je een klap tegen je kop in hun gedachten.
    pi_73808877
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 16:01 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Privé universiteiten wel
    Bijna niemand doet dit, de meeste elitaire mannetjes hier op FOK zitten op gesubsidieerde massa-instituten.

Je kunt met een 5,5 gemiddelde CM profiel of een zwakke HBO-P (Communicatie oid) al naar de uni, wat elitair zeg. Geeneens selectie aan de poort.
      zondag 18 oktober 2009 @ 16:30:20 #59
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_73809047
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 16:01 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Privé universiteiten wel
    De kwaliteit ligt daar volgens mij niet veel hoger, je komt alleen in een netwerk terecht. Daar betaal je dan ook voor.
    pi_73810978
    In het buitenland worden HBO scholen gewoon "universities" genoemd. Waar ze in landen als de VS slechte en goede universiteiten hebben, hebben wij HBO en WO.
    Noodles
    pi_73811192
    hbo'ers zijn niet eens studenten
    I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
      zondag 18 oktober 2009 @ 17:35:10 #62
    230806 Pavlovje
    Does it ring a bell?
    pi_73811461
    Hoe meer universitaire studenten zich druk over maken of HBO'ers studenten zijn of niet, hoe meer een aantal HBO'ers zich minderwaardig voelen (ja, echt, er zijn mensen die hun zelfwaarde daarvan laten afhangen), en hoe meer HBO'ers via een P naar de universiteit willen om zich weer op gelijk niveau te kunnen begeven. Met gevolg dat diezelfde universitair studenten die klaagden over het feit dat HBO'ers geen studenten zijn, nu klagen dat het niveau zoveel lager wordt door die HBO-p instromers, en dat hun titel minder waard wordt omdat er meer mensen afstuderen.

Gelukkig zijn er maar een klein aantal HBO'ers die zich er druk om maken en maar een klein aantal WO'ers zeiken op HBO-p instromers.
    pi_73811766
    Net alsof een HBO P instromer het niveau van de universiteit omlaag haalt ook. Volgens mij doen de studies dat zelf, wie het niveau van de stof / tentamens niet aankan valt gewoon af.
    pi_73811910
    Wat een kul onderwerp is dit eigenlijk. Het is meer een onderwerp over zelfverheerlijking van de Universtiteit studenten. Ze willen graag de naam student voor zichzelf hebben en eigenlijk is dat grappig en zielig te gelijk. Ik denk dat geen enkele HBO'er zich druk maakt over of ze studenten of scholieren zijn, tenminste ik heb nog nooit iemand bij mij op school zich er druk over horen maken.
    Overigens denk ik dat je meer indruk maakt met een HBO diploma met allemaal 8 en 9 dan een van de Uni met alleen maar zesjes.
    pi_73812146
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 17:35 schreef Pavlovje het volgende:
    Hoe meer universitaire studenten zich druk over maken of HBO'ers studenten zijn of niet, hoe meer een aantal HBO'ers zich minderwaardig voelen (ja, echt, er zijn mensen die hun zelfwaarde daarvan laten afhangen), en hoe meer HBO'ers via een P naar de universiteit willen om zich weer op gelijk niveau te kunnen begeven. Met gevolg dat diezelfde universitair studenten die klaagden over het feit dat HBO'ers geen studenten zijn, nu klagen dat het niveau zoveel lager wordt door die HBO-p instromers, en dat hun titel minder waard wordt omdat er meer mensen afstuderen.

Gelukkig zijn er maar een klein aantal HBO'ers die zich er druk om maken en maar een klein aantal WO'ers zeiken op HBO-p instromers.
    Voor Alfa studies misschien, voor Technische en Economische WO studies moet je naast je P ook nog een Wiskunde examen afleggen (opgesteld door Universiteiten zelf, dus geen simpel centraal examen met die gigantische grafische rekenmachines). Mensen die door deze selectieprocedure komen zijn inderdaad niet gelijkwaardig aan VWO’ers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Muzz_ op 18-10-2009 17:58:08 ]
      zondag 18 oktober 2009 @ 18:12:20 #66
    230806 Pavlovje
    Does it ring a bell?
    pi_73812885
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 17:52 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Voor Alfa studies misschien, voor Technische en Economische WO studies moet je naast je P ook nog een Wiskunde examen afleggen (opgesteld door Universiteiten zelf, dus geen simpel centraal examen met die gigantische grafische rekenmachines). Mensen die door deze selectieprocedure komen zijn inderdaad niet gelijkwaardig aan VWO’ers.
    Ik had het ook over de alfa en gamma studies, waaronder enkele economische studies. Zover ik weet hebben een hoop economische studies geen extra toelatingseisen, en vereisen ze ook lang niet zoveel wiskunde als de hardcore technische studies (zelfs economie zelf niet, die die toelatingseis wel stelt). Econometrie en dergelijke buiten beschouwing, natuurlijk.

Overigens is 't niet eens mijn mening. Gewoon een cyclus die me veel opvalt, samengevat als; hoe liever WO'ers willen dat hun positie elitair blijft en dat roepen, hoe meer HBO'ers zich ook willen kunnen scharen onder die elitaire positie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pavlovje op 18-10-2009 18:26:14 ]
      zondag 18 oktober 2009 @ 19:19:05 #67
    273639 AwesomeFit
    Is gewoon Awesome!
    pi_73815096
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 17:45 schreef larry91 het volgende:
    Wat een kul onderwerp is dit eigenlijk. Het is meer een onderwerp over zelfverheerlijking van de Universtiteit studenten. Ze willen graag de naam student voor zichzelf hebben en eigenlijk is dat grappig en zielig te gelijk. Ik denk dat geen enkele HBO'er zich druk maakt over of ze studenten of scholieren zijn, tenminste ik heb nog nooit iemand bij mij op school zich er druk over horen maken.
    Overigens denk ik dat je meer indruk maakt met een HBO diploma met allemaal 8 en 9 dan een van de Uni met alleen maar zesjes.
    Helemaal mee eens
    [Barney slaps Ted across the face]
    Ted: Ow! What the hell?
    Barney: That wasn't me, that was the universe.
    pi_73815397
    quote:
    Second that.
    Ik heb nog nooit mensen in hokjes geplaatst a.d.h.v hun studie, dit is echter veranderd sinds ik hier op Fok! de gemiddelde attitude zie van menig 'uni' bezoeker. Beetje jammer dat uit de hoogte praten...

[ Bericht 5% gewijzigd door Wootism op 18-10-2009 19:32:27 ]
    [b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
    _O_ jij bent de grootste baas op FOK!
    Aller tijden :D _O_ _O_
      zondag 18 oktober 2009 @ 19:31:53 #69
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_73815592
    quote:

Ik zou de mensen die dit woord voor de "domme" medemens willen vragen; word je er nou zelf beter van? Voel je je verheven ten opzichte van deze mensen, puur alleen omdat je hoger wetenschappelijk onderwijs volgt?

Ja, natuurlijk.
    pi_73816864
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:56 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

1970 belde inderdaad. Het wil het gelijkheidsideaal terug.
      zondag 18 oktober 2009 @ 20:28:12 #71
    265075 Sachertorte
    VVD-mentaliteit
    pi_73817962
    quote:
    Wat is de kern van studeren?
    pi_73818022
    Ik merk het ook. Ik ga volgend jaar naar de universiteit, en wanneer huisgenoten me vragen wat ik hiervoor heb gedaan en ik zeg dat dat MBO is, dan kijken ze je echt zo aan van: (ik heb het hier over universitaire beta studenten). Ik begrijp het op een bepaalde manier wel, maar ik ben niet wie of wat ik toen was. Sommige mensen zitten op het MBO maar zijn geen MBO'er. Jammer dat daar vaak zo snel over geoordeeld wordt.
    pi_73818122
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:28 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Wat is de kern van studeren?
    Kennis vergaren

[ Bericht 9% gewijzigd door larry91 op 18-10-2009 20:48:31 ]
    pi_73818415
    MBO
    pi_73818702
    Maar toch vraag ik me af, waarom vinden de Uni mensen(tenminste een deel ervan) het zo belangrijk om de naam student voor zichzelf te hebben? Is het echt zo belangrijk voor jullie...
      zondag 18 oktober 2009 @ 20:49:13 #76
    265075 Sachertorte
    VVD-mentaliteit
    pi_73819026
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:31 schreef larry91 het volgende:

[..]

Kennis vergaren doormiddel van onderzoek:)
    Studeren is dat wat je doet aan een universiteit: opgeleid worden/jezelf bekwamen in de wetenschappelijke manier van denken. Wat men dus niet doet aan MBO/HBO etc.
    pi_73819089
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:42 schreef larry91 het volgende:
    Maar toch vraag ik me af, waarom vinden de Uni mensen(tenminste een deel ervan) het zo belangrijk om de naam student voor zichzelf te hebben? Is het echt zo belangrijk voor jullie...
    Waarom vinden HBO'ers het zo belangrijk student genoemd te worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 20:50:23 ]
    pi_73819177
    mbo, vmbo, havo, vwo: scholier
    HBO, UNI: Student
    Voices tell me I'm the shit.
      zondag 18 oktober 2009 @ 20:52:31 #79
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_73819240
    Wat is het verschil tussen HBO en EHBO?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_73819385
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik totaal niet persoonlijk. Van mijn part noem je me scholier of mislukkeling . Ik vraag me gewoon af waarom sommige hier zich zo erg verzetten tegen het feit dat HBO'ers zich student noemen. Vind ik vreemd, ik denk dat er wel belangrijkere zaken zijn in het leven
    pi_73819443
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waaruit concludeer jij dat ze dat vinden? Het kabaal komt altijd uit de hoek van de universitaire studenten.
      zondag 18 oktober 2009 @ 20:57:02 #82
    265075 Sachertorte
    VVD-mentaliteit
    pi_73819529
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:42 schreef larry91 het volgende:
    Het is een vorm van correct taalgebruik. Een koe noem je ook geen varken.
    pi_73819602
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:57 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Het is eerder 'beest' vs. 'dier'. Een scholier doet namelijk hetzelfde als een student. Een student is alleen zelfstandiger. Is de universitaire 'student' bang dat hij wordt aangezien voor iemand die zijn diploma gratis krijgt?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 20:59:00 ]
    pi_73819821
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:58 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Het is eerder 'beest' vs. 'dier'. Een scholier doet namelijk hetzelfde als een student. Een student is alleen zelfstandiger. Is de universitaire 'student' bang dat hij wordt aangezien voor iemand die zijn diploma gratis krijgt?
    Tja. Ik duid het onderscheid. Of het één beter is dan het ander laat ik in het midden. Die invulling geven veel scholieren er aan: o, jij vindt jezelf beter?

En een scholier die hetzelfde doet als een student? Moet ik daar op in gaan of kun je dat bij nader inzien zelf wel bedenken?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 21:02:43 ]
      zondag 18 oktober 2009 @ 21:03:43 #85
    265075 Sachertorte
    VVD-mentaliteit
    pi_73819925
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:58 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Het is eerder 'beest' vs. 'dier'. Een scholier doet namelijk hetzelfde als een student.
    Ja, dus niet. Het is een volkomen andere manier van denken, en werken.
    quote:
    Een student is alleen zelfstandiger. Is de universitaire 'student' bang dat hij wordt aangezien voor iemand die zijn diploma gratis krijgt?
    Daar gaat het niet om. Op het HBO doe je iets wat niet vergelijkbaar is met wat je op het WO doet. Het is dan bevreemdend daar toch hetzelfde etiket op te willen plakken. Een ongezonde en typisch Nederlandse vorm van nivelleringsdrang gaat daar achter schuil.
    pi_73819956
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:57 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Moet zeggen dat ik deze wel grappig vind Maar waar ik het niet mee eens ben is dat mensen hier zeggen dat op het HBO geen les wordt gegeven doormiddel van onderzoek. Ik krijg op school(ja school ) ook cases waarin ik zelf moet uitzoeken doormiddel van onderzoek hoe iets op te lossen. Maar ja buiten dat in mijn ogen ben ik zelf een scholier en is iemand aan de Universiteit dat ook. We gaan toch nog steeds met zn alle naar een gebouwtje waar we onderwijs krijgen in hetgeen wat we ooit gekozen hebben.
    pi_73820064
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:55 schreef larry91 het volgende:

[..]
    Vind ik vreemd, ik denk dat er wel belangrijkere zaken zijn in het leven
    Kijk, als student had je waarschijnlijk geweten dat dit een vorm van drogredenatie is.

(just fucking with ya)
    pi_73820069
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 20:56 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Waaruit concludeer jij dat ze dat vinden? Het kabaal komt altijd uit de hoek van de universitaire studenten.
    HBO-scholen noemen hun scholieren tegenwoordig studenten. HBO'ers (en soms ook MBO'ers) noemen zichzelf met regelmaat student. Blijkbaar heeft de term 'student' toch (nog) een enigzins prestigieuze connotatie. Dat ik het niet eens ben met de gebruikte terminologie lijkt me duidelijk. Ik wil ook geen doctorandus, doctor of professor genoemd worden. Dat ben ik namelijk niet, hoe graag ik het ook zou zijn.
    pi_73820158
    Hoorde op een verjaardag laatst zeggen dat iemand afgestudeerd was, bleek ze MBO te hebben gedaan.

Dan heb ik wel een zwaar gevoel
      zondag 18 oktober 2009 @ 21:07:39 #90
    271766 Brickboy
    Losse klinkers
    pi_73820176
    Mensen die nog steeds serieus over wel-of-niet-student discussiëren, verdienen per definitie het predicaat student niet meer, ongeacht opleidingsniveau . Echt sneu.

Telkens als deze discussie weer de kop opsteekt, moet ik weer aan dit plaatje denken.

Stenen gooien, is mijn hobby.
      zondag 18 oktober 2009 @ 21:09:24 #91
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_73820317
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:07 schreef Maisnon het volgende:
    Hoorde op een verjaardag laatst zeggen dat iemand afgestudeerd was, bleek ze MBO te hebben gedaan.

Dan heb ik wel een zwaar gevoel
    Heb je dat gevoel toen ook geuit of bleef het bij een gevoel?
      zondag 18 oktober 2009 @ 21:10:31 #92
    265075 Sachertorte
    VVD-mentaliteit
    pi_73820393
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:07 schreef Brickboy het volgende:
    Mensen die nog steeds serieus over wel-of-niet-student discussiëren, verdienen per definitie het predicaat student niet meer, ongeacht opleidingsniveau . Echt sneu.

Telkens als deze discussie weer de kop opsteekt, moet ik weer aan dit plaatje denken.

[ afbeelding ]
    Dit is toch geen discussie? Het is uitleggen hoe het zit.
    pi_73820443
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Heb je dat gevoel toen ook geuit of bleef het bij een gevoel?
    Als mij op familieverjaardagen gevraagd wordt hoe het op school is en ik vertel dat ik niet naar school ga, kijken mensen me ook een beetje raar aan .
      zondag 18 oktober 2009 @ 21:11:52 #94
    271766 Brickboy
    Losse klinkers
    pi_73820489
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:10 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Nee, het is proberen om je eigen uitleg te geven over iets wat blijkbaar door een grote meerderheid anders geïnterpreteerd wordt.
    pi_73820534
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:11 schreef Brickboy het volgende:

[..]

Nee, het is proberen om je eigen uitleg te geven over iets wat blijkbaar door een grote meerderheid anders geïnterpreteerd wordt.
    Dat de meerderheid er anders over denkt betekent natuurlijk niet dat de meerderheid gelijk heeft.
    pi_73820542
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:05 schreef AbsurdHero het volgende:

[..]

Kijk, als student had je waarschijnlijk geweten dat dit een vorm van drogredenatie is.

(just fucking with ya)
    Puntje voor jou. Maar wel een beetje stom van jou om te zeggen dat omdat ik op het HBO zit dit niet heb gezien en dat iedereen op de Universiteit dit meteen ziet
      zondag 18 oktober 2009 @ 21:13:12 #97
    271766 Brickboy
    Losse klinkers
    pi_73820579
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:12 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat de meerderheid er anders over denkt betekent natuurlijk niet dat de meerderheid gelijk heeft.
    Natuurlijk niet, maar de meerderheid heeft vaker wel- dan niet gelijk.
    pi_73820606
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:12 schreef larry91 het volgende:

[..]

Puntje voor jou. Maar wel een beetje stom van jou om te zeggen dat omdat ik op het HBO zit dit niet heb gezien en dat iedereen op de Universiteit dit meteen ziet
    Ach, ik ken ook vrij domme WO'ers. Alsook vrij slimme HBO'ers.
    pi_73820631
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:13 schreef Brickboy het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, maar de meerderheid heeft vaker wel- dan niet gelijk.
    Dat waag ik te betwijfelen. De meerderheid krijgt vaak gelijk, maar dat is iets anders.
    pi_73820642
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 21:10 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Deels is het wel een discussie omdat ik het niet eens ben met de definitie die jij stelt voor wanneer je een student of een scholier bent.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')