Niets mis met een bindend studieadvies.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
Het wordt allemaal schools; universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Niets mis met een bindend studieadvies.
Allebei, en het bsa neemt juist beide weg. Het niveau gaat omlaag om maar meer studenten door het bsa en daarna snel door de master heen te krijgen, want dan pas rinkelt de kassa.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:01 schreef Renesite het volgende:
Maar wat wil men: een hoger niveau op de universiteit of een vrijheid blijheid mentaliteit?
Natuurlijk moet een student zelf verantwoordelijkheid dragen voor zijn studie, maar het is toch niet slecht om een filtering te maken zodat slechte studenten niet eeuwig blijven studeren. Op die manier kan iedereen een universitair diploma halen en daar gaat het in mijn ogen steeds meer naartoe. Dat is ook een van de oorzaken dat het niveau omlaag gaat.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:00 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.
Het lijkt menselijk om neer te kijken op zogenaamde 'minderwaardige' mensen. De reden daarvoor moet je aan zielenknijpers vragen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:53 schreef F04 het volgende:
[..]
Waarom wordt het woord "(v)MBO'er" gebruikt als synoniem voor mensen die dom zijn, buitelanders, sociale minderheden, en zo voort... Deze mensen dragen toch ook hun deel bij aan deze samenleving? En hun kwaliteiten liggen nou niet op het gebied van de vakken die men op het hoger onderwijs geeft. Maakt dat ze meteen domme mensen?
Eens.quote:Laat die mensen a.u.b. ook in hun waarde.
Stratenmaken is hard werken!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 23:53 schreef motorbloempje het volgende:
het is makkelijker om jezelf beter te voelen door anderen de grond in te trappen dan ook daadwerkelijk harder te werken dan een ander
Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)quote:Op zondag 18 oktober 2009 00:12 schreef RRGJL het volgende:
Ik zelf zit op het HBO, binnenkort op de universiteit, en zeg altijd gewoon dat ik naar school ga en niet dat ik studeer. Ook als ik op de universiteit zou zitten zou ik reageren met 'ik ga naar school' wanneer iemand een vraag stelt in de trant van 'wat ga jij maandag doen?' , ofzoiets
Wat me wel nogal frustreert is mensen die zeggen dat ze studeren wanneer ze op het MBO zitten. Dat is gewoon irritant en dan heb je het een beetje te hoog in je bol.
HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.quote:Op zondag 18 oktober 2009 12:36 schreef Leucopterus het volgende:
[..]
Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)
Maar goed. Ik ben zelf van mening dat mensen op het MBO/HBO scholieren zijn* en dat je op de universiteit pas 'echt' een student bent (ook al zegt de Van Dale anders).
* Laat ik even verduidelijken dat ik niets heb tegen mensen die een MBO-opleiding volgen. Deze mensen heb je ook nodig in de maatschappij.![]()
Heh. Af en toe kom ik mensen tegen van de basisschool en dan vraag je eens wat ze nu aan het doen zijn en dan krijg je het volgende antwoord: 'Ik ben bezig met een MBO-studie'.quote:Op zondag 18 oktober 2009 13:23 schreef RRGJL het volgende:
Ik heb niets tegen MBO'ers, zolang ik maar niet met ze hoef te praten [en hier hebben we het over de gemiddeld MBO'er, en niet de uitzonderingen op de regel].
Ik heb het belangrijkste stukje uit je betoog even vetgedrukt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 13:42 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.
HBO’ers zijn imo gewoon studenten, MBO’ers zijn scholieren (het zit op het niveau van Havo (niveau 4 dan) en dit zijn ook scholieren).
WO / HBO = Hoger onderwijs (studenten)
VWO / HAVO / MBO / VMBO = Middelbaar onderwijs (scholieren)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |