abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:51:32 #26
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_73781627
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef GlowMouse het volgende:
Het wordt allemaal schools; universiteiten hebben steeds vaker aanwezigheidsverplichting; het bindend studieadvies hebben ze ook al van de hbo's overgenomen en een tentamen is ook vaak niet meer het enige dat meetelt.
Niets mis met een bindend studieadvies.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_73781697
Nee ~ appeltaart
pi_73781837
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 16:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Niets mis met een bindend studieadvies.
Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:01:21 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_73781866
Maar wat wil men: een hoger niveau op de universiteit of een vrijheid blijheid mentaliteit?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:12:34 #30
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73782135
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 17:01 schreef Renesite het volgende:
Maar wat wil men: een hoger niveau op de universiteit of een vrijheid blijheid mentaliteit?
Allebei, en het bsa neemt juist beide weg. Het niveau gaat omlaag om maar meer studenten door het bsa en daarna snel door de master heen te krijgen, want dan pas rinkelt de kassa.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73782329
Wat boeit het of MBO-ers wel of niet studenten zijn, voor mij zijn (de meeste) MBO-ers in feite ook net zo hard student als iemand op de universiteit, ze leren door op het niveau dat ze aankunnen. (Uitzonderingen daargelaten!)

Volgens het woordenboek gezien zijn het uiteraard geen studenten.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:25:09 #32
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_73782464
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 17:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Op zich niet, maar een bindend studieadvies past niet bij een instelling zoals een universiteit. Daar hoor je veel meer losgelaten te worden en hoort de volledige verantwoordelijkheid bij de student zelf te liggen. Een BSA, aanwezigheidsplicht of het samenwerken in groepen geeft toch maar aan dat studenten die verantwoordelijkheid niet aankunnen, wat niet zo hoort te zijn.
Natuurlijk moet een student zelf verantwoordelijkheid dragen voor zijn studie, maar het is toch niet slecht om een filtering te maken zodat slechte studenten niet eeuwig blijven studeren. Op die manier kan iedereen een universitair diploma halen en daar gaat het in mijn ogen steeds meer naartoe. Dat is ook een van de oorzaken dat het niveau omlaag gaat.

In mijn ogen moet je studenten vrijer laten om hun studie in te vullen, echter mag je best verwachten dat ze zich inzetten en ook presteren.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:52:35 #33
208569 NiekR
Onverdraagbare puber
pi_73786348
pi_73788950
APPELTAART, WAAAAAR
당신을 사랑합니다
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 22:42:10 #35
273639 AwesomeFit
Is gewoon Awesome!
pi_73791189
Menig MBO'er is lui en doet MBO omdat het moet... Een aantal studeert ook gewoon nog door naar HBO of Uni. Ik zie het wel als Student, omdat je gewoon een beroepsgerichte studie volgt. Dat je er niks voor hoeft te doen is bijzaak.
[Barney slaps Ted across the face]
Ted: Ow! What the hell?
Barney: That wasn't me, that was the universe.
pi_73793128
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 13:53 schreef F04 het volgende:
[..]
Waarom wordt het woord "(v)MBO'er" gebruikt als synoniem voor mensen die dom zijn, buitelanders, sociale minderheden, en zo voort... Deze mensen dragen toch ook hun deel bij aan deze samenleving? En hun kwaliteiten liggen nou niet op het gebied van de vakken die men op het hoger onderwijs geeft. Maakt dat ze meteen domme mensen?
Het lijkt menselijk om neer te kijken op zogenaamde 'minderwaardige' mensen. De reden daarvoor moet je aan zielenknijpers vragen.
quote:
Laat die mensen a.u.b. ook in hun waarde.
Eens.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_73793262
het is makkelijker om jezelf beter te voelen door anderen de grond in te trappen dan ook daadwerkelijk harder te werken dan een ander
Ja doei.
  Moderator zondag 18 oktober 2009 @ 00:00:35 #38
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_73793470
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 23:53 schreef motorbloempje het volgende:
het is makkelijker om jezelf beter te voelen door anderen de grond in te trappen dan ook daadwerkelijk harder te werken dan een ander
Stratenmaken is hard werken!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_73793551
ik had het niet over stenen de grond in trappen

maar je post laat precies zien wat ik bedoel... het is moeilijker om even hard of harder te werken dan een ander om jezelf 'beter' te voelen, dus dan maar neerhalen

Ja doei.
pi_73793796
Ik zelf zit op het HBO, binnenkort op de universiteit, en zeg altijd gewoon dat ik naar school ga en niet dat ik studeer. Ook als ik op de universiteit zou zitten zou ik reageren met 'ik ga naar school' wanneer iemand een vraag stelt in de trant van 'wat ga jij maandag doen?' , ofzoiets

Wat me wel nogal frustreert is mensen die zeggen dat ze studeren wanneer ze op het MBO zitten. Dat is gewoon irritant en dan heb je het een beetje te hoog in je bol.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 00:13:37 ]
  zondag 18 oktober 2009 @ 00:20:40 #41
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73793954
Er is een groot verschil tussen MBO, HBO en WO.
Het HBO schijnt de laatste paar jaren meer de kant uit te gaan van het WO, dus die mogen denk ik ook wel studenten genoemd worden.
Verder niks tegen MBO'ers en ik vind zelfs dat ze af en toe ten onrechte gediscrimineerd worden door de maatschappij.
Jesus hates you.
pi_73799019
MBO => Scholier
HBO => Student
Universiteit => Student
Bovenstaande zegt natuurlijk niet dat MBO'ers dom zijn. Zij doen ook gewoon werk dat moet worden gedaan. Ik zie veel mensen op de Uni nog niet zo snel een huis verbouwen. Zij maken dan niet voor niets de bouwtekeningen.
pi_73799965
Wat maakt het in nu weer uit of iemand je student of scholier noemt. Ik zit op het HBO en ben echt niet dagelijks bezig met de vraag of ik nu een student of scholier ben. Ik ga gewoon naar school en mijn zus die op de Uni zit gaat ook gewoon naar school en een vriend die op het MBO zit gaat ook gewoon naar school, we zijn allemaal scholieren. Who cares of je student of scholier genoemt wordt, je doet gewoon hetgene wat je leuk vind aan waar je later je beroep van wilt maken, niet om een of ander titeltje van student of scholier
  zondag 18 oktober 2009 @ 12:36:10 #44
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_73801425
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 00:12 schreef RRGJL het volgende:
Ik zelf zit op het HBO, binnenkort op de universiteit, en zeg altijd gewoon dat ik naar school ga en niet dat ik studeer. Ook als ik op de universiteit zou zitten zou ik reageren met 'ik ga naar school' wanneer iemand een vraag stelt in de trant van 'wat ga jij maandag doen?' , ofzoiets

Wat me wel nogal frustreert is mensen die zeggen dat ze studeren wanneer ze op het MBO zitten. Dat is gewoon irritant en dan heb je het een beetje te hoog in je bol.
Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)

Maar goed. Ik ben zelf van mening dat mensen op het MBO/HBO scholieren zijn* en dat je op de universiteit pas 'echt' een student bent (ook al zegt de Van Dale anders ).

* Laat ik even verduidelijken dat ik niets heb tegen mensen die een MBO-opleiding volgen. Deze mensen heb je ook nodig in de maatschappij.
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
pi_73802713
Ik heb niets tegen MBO'ers, zolang ik maar niet met ze hoef te praten [en hier hebben we het over de gemiddeld MBO'er, en niet de uitzonderingen op de regel].
pi_73803222
Wat betreft mentaliteitsverschil klopt wel, heb zelf vmbo, mbo4 gedaan op verkort traject en vervolgens ook nog met moeite HBO, maar het volk wat daar rondloopt is grotendeels niet te vergelijken wat op MBO1 en 2 zit.

Deel van de MBO4 leerlingen zijn wel gemotiveerd en schoppen het soms wel behoorlijk ver. Alleen wat ik wel jammer vindt is dat er zo denigrerend over ze gesproken word terwijl ze een essentiële schakel wormen in de samenleving.
pi_73803279
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 12:36 schreef Leucopterus het volgende:

[..]

Precies. Ik zit zelf op de Hanzehogeschool en zeg ook altijd 'ik ga naar school'. Het is een beetje ingeburgerd op die manier. Een aantal vrienden van mij zitten op de universiteit en zeggen precies hetzelfde wanneer ik ze vraag of ze nog iets gaan op een bepaalde dag. (Nederlandse mentaliteit om niet boven het koren uit te steken misschien?)

Maar goed. Ik ben zelf van mening dat mensen op het MBO/HBO scholieren zijn* en dat je op de universiteit pas 'echt' een student bent (ook al zegt de Van Dale anders ).

* Laat ik even verduidelijken dat ik niets heb tegen mensen die een MBO-opleiding volgen. Deze mensen heb je ook nodig in de maatschappij.
HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.

HBO’ers zijn imo gewoon studenten, MBO’ers zijn scholieren (het zit op het niveau van Havo (niveau 4 dan) en dit zijn ook scholieren).

WO / HBO = Hoger onderwijs (studenten)
VWO / HAVO / MBO / VMBO = Middelbaar onderwijs (scholieren)
pi_73804784
Poll: HBO = student
  • Ja
  • Nee
  • Appeltaart
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
      zondag 18 oktober 2009 @ 14:27:55 #49
    264472 Leucopterus
    Libertarian extraordinaire
    pi_73804847
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:23 schreef RRGJL het volgende:
    Ik heb niets tegen MBO'ers, zolang ik maar niet met ze hoef te praten [en hier hebben we het over de gemiddeld MBO'er, en niet de uitzonderingen op de regel].
    Heh. Af en toe kom ik mensen tegen van de basisschool en dan vraag je eens wat ze nu aan het doen zijn en dan krijg je het volgende antwoord: 'Ik ben bezig met een MBO-studie'.

Hoe dan ook, uit mijn ervaring is gebleken dat ik met de gemiddelde MBO'er (niveau 1/2) nauwelijks een normaal gesprek kan voeren zonder dat het onderwerp verschuift naar 'ik was in het weekend zo stomdronken!'.
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 13:42 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

HBO is gewoon een Bachelor studie met gewoon een andere insteek dan een WO Bachelor. Het verschil tussen de twee is vrij minimaal om eerlijk te zijn. Voor mij althans (HBO BE => WO BE). Alleen wat meer wiskunde en meer zelfstandigheid, verder verschilt het nauwelijks.

HBO’ers zijn imo gewoon studenten, MBO’ers zijn scholieren (het zit op het niveau van Havo (niveau 4 dan) en dit zijn ook scholieren).

WO / HBO = Hoger onderwijs (studenten)
    VWO / HAVO / MBO / VMBO = Middelbaar onderwijs (scholieren)

Ik heb het belangrijkste stukje uit je betoog even vetgedrukt.

Ik heb zelf nog geen ervaring met een universitaire opleiding (volgend jaar wel!), dus ik kan daarom nog niet echt over het verschil praten. Een vriend van mij doet een schakelprogramma aan de RUG (informatica) en die zegt dat het toch behoorlijk wat pittiger is dan de hbo equivalent.

Ik ben van mening dat HBO'ers scholieren zijn en WO'ers studenten zijn. Verschil moet er zijn. Waar houdt de degradatie van het woord 'student' anders op? Wanneer VMBO'ers ook als 'student' worden aangesproken? Ik lees geregeld in de Sp!ts dat MBO'ers ook al als 'studenten' worden bestempeld.
    Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
    pi_73805519
    Als ze in een landelijk dagblad het zouden hebben 'HBO scholieren' klinkt dat gewoon erg vreemd. ( x 100 )

Het is gewoon elitair WO gedrag om termen als 'student' en 'college' voor zichzelf te claimen.

========
    Wat zegt Google?

HBO studenten Resultaten 1 - 10 van circa 47.700 voor "HBO studenten" (0,12 seconden)
    HBO scholieren Resultaten 1 - 10 van circa 3.440 voor "HBO scholieren" (0,07 seconden)

MBO studenten Resultaten 1 - 10 van circa 19.000 voor "MBO studenten" (0,14 seconden)
    MBO scholieren Resultaten 1 - 10 van circa 20.200 voor "MBO scholieren" (0,20 seconden)

Voor de lol

WO studenten Resultaten 1 - 10 van circa 26.900 voor "WO studenten" (0,16 seconden)
    WO scholieren ( ) Resultaten 1 - 10 van circa 210 voor "WO scholieren" (0,14 seconden)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')