abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 09:33:10 #1
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_73772717
Mijn interesse in 'babygebaren' is onlangs gewekt door mijn lieve, grote, dove zus.
Zij vroeg of ze de baby straks 'gebarentaal' mocht gaan leren. Natuurlijk wil ik graag dat mijn kindje straks met zijn of haar tante kan communiceren dus daar heb ik geen enkel bezwaar tegen!

Een rondje googlen leverde interessante resultaten op; er is een babygebarentaal die zelfs helemaal los staat van de dovengebarentaal.

Ik ben benieuwd of er op FOK! ervaringsdeskundigen rondlopen op het gebied van gebaren met kinderen.
Wat mij betreft zijn er 2 opties:
1. Zus en ik volgen een cursus babygebarentaal en gaan na een aantal jaar pas over op de dovengebarentaal.
2. We proberen het meteen met de dovengebarentaal.

Die tweede optie lijkt me het moeilijkst, vooral voor het kindje. De dovengebarentaal is natuurlijk een volwaardige taal en ik ken geen babies die een taal al volledig beheersen, dus dat zal met deze taal wel net zo zijn.
De eerste optie lijkt mij dus het meest geschikt!

Een kleine angst die in me opkomt is: Gaat het communiceren door middel van gebaren het communiceren met behulp van woorden in de weg staan als het kindje wat ouder is?

Een hoop vragen dus! Ben benieuwd wat jullie ideeen hier over zijn!
A grand adventure has begun.
pi_73773063
MeNicole heeft er veel gedaan geloof ik. En bij Soepstengel waren ze er ook mee bezig.

Wij hebben dat boekje een beetje gebruikt. Gebarentaal kun je als aanvulling zien. Zo lang je het geleerd krijgt van iemand die het perfect spreekt, kun je zo meerdere talen door elkaar leren. (als jong kind dan) Dat zal dan voor gebarentaal ook wel gelden. Een collega van me heeft twee dove ouders en is dus opgegroeid met gebarentaal. Zelf is ze wel horend, dus van anderen kreeg ze de horende taal mee. Je merkt niet dat ze primair met gebarentaal is opgegroeid, alleen misschien een beetje omdat ze heel goed articuleert (ivm liplezen).

Leuk dat jullie er zo over nadenken. Ik zou in deze situatie meteen voor het echt gaan. Zeker als je zus (en jij dus ook?) dat goed 'spreekt'.
Heb je al contact gehad met swedoro oid?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_73781725
Hallo, ik ben geen kloon maar een actieve lurker en heb speciaal een account gemaakt om hier te reageren.

Ik ben moeder van een dove zoon van inmiddels 12. Toen hij 1 was kregen wij te horen dat hij doof is.
We zijn gelijk begonnen met gebaren aan te bieden, ervaring in gebaren hadden wij op dat moment nog niet maar basis gebaren zoals eten, drinken en slapen zijn niet zo moeilijk. De gebaren die wij niet volgens de nederlandse gebarentaal deden nam hij later moeiteloos goed over toen hij op school zat, we hadden thuis dus een soort gebarendialect zeg maar.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt op je eerst babygebaren doet en later nederlandse gebarentaal (NGT) of dat je gelijk met NGT begint. Gezien het feit dat je zus doof is zou ik trouwens wel gelijk NGT doen.

Mocht je nog iets willen weten, vraag maar.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:02:39 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_73781892
Hoi

Wij hebben toentertijd een workshop gebarentaal gedaan en dan wel de workshop zoals die daadwerkelijk ook gegeven wordt door mensen van het Nederlands Gebarencentrum. Wij hebben dus ook daadwerkelijk die gebaren in een boekje staan, zodat je dezelfde gebaren gebruikt als de slechthorenden en doven.

In het begin waren we best fanatiek met de gebaren, maar we hebben het een beetje laten verslonzen, bij de tweede willen we er echt actief mee bezig gaan omdat we toch het gevoel hebben dat het in communicatie al heel vroeg scheelt.

Voor de volledigheid: het boekje heet Gebaren met je baby en was toen te bestellen via www.gebarencentrum.nl Info over het boekje (van de achterflap): Dit boekje bevat 176 illustraties van gestandaardiseerde gebaren uit de NGT die in de communicatie met heel jonge kinderen gebruikt worden. Voor ouders, verzorgers, opa's en oma's, mensen die werken in de kinderopvang, kortom iedereen die wil gebaren met dove, slechthorende of horende baby's een handig hulpmiddel.

Het grote voordeel is dat je de gebaren dus ook terug kan zoeken in een filmpjesdatabase op de site en dergelijke

Voor zover wij begrepen en gezien hebben gaat het gebaren niet het gebruik van woorden in de weg staan, vooral niet omdat je als horende mens ook gewoon de woorden gebruikt. Zeker in jullie geval is dit een aanrader!


Ow en zoals je wellicht op de site ziet: donderdag 5 november is er weer een workshop, echt een aanrader!!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 18 oktober 2009 @ 08:51:01 #5
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_73798446
Dames bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Voor de volledigheid: Mijn zus is pas doof geworden toen ze 3,5 was na koortsstuipen als gevolg van een hersenvliesontsteking. Ze heeft dus kunnen horen en praten voor ze ziek werd; wat er weer voor gezorgd heeft dat ze 'normaal' kan praten. Ze kan ook erg goed liplezen. Ik communiceer met haar nauwelijks in gebarentaal; zij communiceert wel met gebarentaal met haar doofgeboren vrienden etc.
Om die reden heb ik ook gebarentaal geleerd; het is natuurlijk erg prettig om te kunnen communiceren met de vriendinnen van je grote zus en later ook met haar vriendjes!

Dat is dus ook de reden dat ik een beetje op twee gedachten hink...'t kindje hoéft straks geen gebarentaal te kennen om te kunnen communiceren maar ik weet ook dat mijn zus voor een 'buitenstaander' nogal onverstaanbaar kan klinken.
Dát we met babygebaren aan de slag gaan is zeker, nu nog even uitvogelen met welke precies.

Hoe snel merkten jullie dat jullie kindje echt wat ging doen met de gebaren?
A grand adventure has begun.
pi_73798460
Oh daar zag ik laatst wat op tv over! Babies die waren opgegroeid met babygebaren, hadden daar ook baat bij in hun gewone taalontwikkeling en zo. Het scheen heel goed voor babies te zijn.
  zondag 18 oktober 2009 @ 08:58:14 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_73798491
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 08:53 schreef patatmetfriet het volgende:
Oh daar zag ik laatst wat op tv over! Babies die waren opgegroeid met babygebaren, hadden daar ook baat bij in hun gewone taalontwikkeling en zo. Het scheen heel goed voor babies te zijn.
Klopt, hier kwamen we toevallig op een site van iemand die het gedaan had en die echt met 8 maanden al behoorlijk goed kon communiceren met zijn baby. Er zijn ook onderzoeken naar geweest dat het echt gewoon beter is voor de communicatie
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 18 oktober 2009 @ 13:15:50 #8
274310 agenda
altijd vol!
pi_73802485
Bij mijn zoon duurde het wat langer, hij heeft buiten zijn doofheid nog andere problemen als gevolg van zijn vroeggeboorte.

Ik weet van andere ouders dat de baby al vrij snel met gebaren reageren, ongeveer bij acht maanden. De gebaren zijn dan nog niet perfect maar wel duidelijk voor degene die er bekend mee zijn. Het is net als met klanken zeg maar, ze doen ook eerst aaaaa aaaa en dan pas mama of papa.
pi_73803016
Niet alle kindjes lukt dat met 8 maanden. Het hangt ook af van de taalontwikkeling (soort taal maakt weinig uit). vooral het actieve gebruik van taal. Dus maak je ook niet direct zorgen als ze met 8 maanden ( of 10 of 12) niet gebaren.

(Mijn zoontje is/was niet zo'n rappe met zijn actieve taalgebruik, en die gebaren wilden dus ook niet lukken met 9-10 maanden. Hij was er gewoon nog niet klaar voor. Ik geloof dat hij ook laat was met zwaaien, en wijzen. Ook actieve uitingen)
  zondag 18 oktober 2009 @ 13:46:55 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_73803396
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Niet alle kindjes lukt dat met 8 maanden. Het hangt ook af van de taalontwikkeling (soort taal maakt weinig uit). vooral het actieve gebruik van taal. Dus maak je ook niet direct zorgen als ze met 8 maanden ( of 10 of 12) niet gebaren.

(Mijn zoontje is/was niet zo'n rappe met zijn actieve taalgebruik, en die gebaren wilden dus ook niet lukken met 9-10 maanden. Hij was er gewoon nog niet klaar voor. Ik geloof dat hij ook laat was met zwaaien, en wijzen. Ook actieve uitingen)
True, het is zeker afhankelijk van het kind
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_73803674
En hier is het dus juist andersom. Hier praat ze al heel goed.
En al heel jong. De gebaren boeien haar niet veel als het moet zegt ze het woord wel.

Ik zou gewoon direct met de normale gebaren beginnen die te doen zijn voor een kind en voor de moeilijkere die van babygebaren gebruiken
pi_73803933
Krijg je daar geen baby's van die weigeren om te gaan praten omdat even zwaaien met het handje veel makkelijker is?
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:56:22 #13
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_73805892
Wij hebben het een tijdje gedaan vanaf 6 mnd, maar ik was de enige die zag dat eli gebaren maakte, dus na een paar mnd weer mee gesopt.

Het schijnt juist heel goed te zijn voor ze, dat ze zich kunnen uitdrukken zonder woorden. Geeft ze meer zelfvertrouwen en zo. En de taalontwikkeling schijnt juist gestimuleerd te worden ipv tegengewerkt.

maar in het geval van keshet zou ik idd NGT meteen aanleren. en dan enkel de woorden, eten, drinken, slapen, met de officiele gebaren ipv babygebaren. dat NGT een volwaardige taal is, betekent niet dat je het meteen voluit helemaal hoeft aan te leren, toch? beetje je eigen variant erin vinden?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 18 oktober 2009 @ 18:32:34 #14
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_73813546
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Krijg je daar geen baby's van die weigeren om te gaan praten omdat even zwaaien met het handje veel makkelijker is?
Ze komen er snel genoeg achter dat dat niet bij iedereen werkt. Net als dat een tweetalig kind dat bijv. Nederlands en Engels spreekt, snel genoeg doorheeft bij welke personen hij welke taal zal moeten gebruiken.
Lijkt me.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zondag 18 oktober 2009 @ 20:45:08 #15
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_73818815
Misschien een stomme vraag maar welke (verschillende soorten) baby-gebaren bedoel je?

Het baby-gebaren van Lissa Zeviar (www.babygebaren.nl) is namelijk ook gewoon NGT (Nederlandse Gebaren Taal).
Quote van Lissa:
quote:
Toen ik hier net was, was ik verrast dat er maar één babygebaren-programma werd aangeboden. Dit bleek zelfs een Nederlandse vertaling te zijn van een amerikaans programma dat American Sign Language (ALS) in plaats van Nederlands Gebarentaal (NGT) gebruikte. Ik vind het belangrijk om de gebaren van het land te gebruiken omdat het leren van babygebaren ook een manier is om in contact te komen met de dove gemeenschap en hun taal. Hoe meer de horende gemeenschap in contact komt met de dove gemeenschap, hoe makkelijker het zal zijn voor de dove gemeenschap om vooruit te komen in onze maatschappij.
Hier zijn we dus begonnen met het babygebaren door de boekjes van Lissa Zeviar. Eerst de 'eerste woordjes' en nu heb ik ook het andere uigebreidere boek en de DVD. Voor de handigheid gebruik ik ook de babygebaren database van het Nederlands gebarencentrum erbij.
Een vriendin van ons werkt in de zorg en heeft net een aantal maanden terug een cursus NGT gedaan en 'onze' gebaren zijn idd het zelfde als die zij heeft geleerd.

Het viel ons (en niet alleen ons, ook vrienden die wat sceptisch waren zagen het toen ) op dat onze jongste toen ze 18 weken was al echt gebaren herkende en nu ze 5 maanden is probeert ze haar eerste gebaar te maken.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_73822927
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 20:45 schreef Noli. het volgende:
Het viel ons (en niet alleen ons, ook vrienden die wat sceptisch waren zagen het toen ) op dat onze jongste toen ze 18 weken was al echt gebaren herkende en nu ze 5 maanden is probeert ze haar eerste gebaar te maken.
Zo snel al? Wow....
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:03:43 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_73823940
Onze dochter van 1+ spreekt nog niet maar het wijzende vingertje is er wel.
Daarnaast geeft ze ook uitzichzelf wel aan als ze naarbuiten wil. (Dan komt ze met haar schoenen aanlopen)

Een cursus babygebaren is natuurlijk leuk om te doen, en voor jouw zus ook leuk om actief betrokken te zijn bij haar neefje/nichtje, en je krijgt meer informatie over de gebaren ontwikkeling van een kind. Daarna kun je altijd nog kijken of je een paar makkelijke gebaren uit de normale gebarentaal gaat gebruiken of toch de babygebaren gaat gebruiken.
Met normaal praten begin je immers ook gewoon met de makkelijke woorden: papa, mama, bal, aluminiumfolie.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:07:42 #18
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_73824231
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Krijg je daar geen baby's van die weigeren om te gaan praten omdat even zwaaien met het handje veel makkelijker is?
Er was "laatst" een item over op TV. Door de mensen die de cursussen babygebarentaal geven werd gezegd dat de totale (taal) ontwikkeling van kinderen door het toepassen van babygebaren sneller gaat.

De sceptische mensen zeiden dat de extra aandacht nu juist voor de betere ontwikkeling zorgd.
Hoe dan ook. Je bent extra met je kind bezig wat dus wel goed is voor de ontwikkeling van je kind.
Kwaad kan het dus zeker niet.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:30:59 #19
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_73825793
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 21:50 schreef Soneal het volgende:

[..]

Zo snel al? Wow....
Je moet het wel heel ruim zien. Of nouja, hoe zeg ik dat..
* Dit * is het gebaar voor melk. Als ze bij me zit en ik mijn kleding opzij probeer te frommelen om haar de borst te geven dan gaat ze dus met haar armpjes (tegenovergesteld) op en neer zwaaien.
Ze maakt dus niet exact hetzelfde gebaar (duh, zover is haar motoriek nog helemaal niet ) maar ze probeert wel degelik het gebaar na te doen.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_73836396
Babygebaren jah

Bij Mikael zijn we daar best al heel vroeg mee begonnen. En hij kon ook al heel snel bepaalde gebaren zelf maken. Vooral de gebaren voor hond, eten en drinken. Met praten was ie ook heel erg snel. Maar we weten niet of dat komt door de gebaren of omdat dt is omdat hij met alles iets sneller is.
We wilden het met Leander ook gaan doen maar het schiet er helemaal bij in. Te druk met de oudste erbij. Is wel heel erg jammer maar ja, tis nu even niet anders!!

Was trouwens wel zo. Als hij een gebaar kende hij die altijd gebruikte totdat hij het woord ook kon uitspreken. Toen werden de gebaren minder en op een gegeven moment werd het helemaal niet meer gebruikt. Je hoort ook wel eens dat kinderen hun eigen gebaren gaan verzinnen voor bepaalde woorden. Dat heeft Mikael nooit gedaan. Maar wel dat ie gebaren aan ging passen aan wat voor hem makkelijk te doen was.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:12:57 #21
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_73838590
Kent Mikael ze helemaal niet meer MeNicole?
Want dan zou je er juist wel iets leuks van kunnen bakken. Samen met de baby gaan gebaren ofzoiets. De pappa van Leander kent ook nog geen gebaren toch? Dan zou Mikael kunnen helpen om hém te leren gebaren?

(ik moest lachen om je sig )
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_73841020
Nee Mikael weet helemaal niks meer. Als ik ze voordoe kan ie ze wel makkelijk nadoen enzo. Maar hij heeft daar gewoon geen zin in Zoals in alles de laatste tijd
En R vergeet het zelf ook steeds. Die weet ondertussen wel een paar gebaren maar vaak heeft Leander de fles al voordat er maar iets gedaan is Misschien als ie straks hapjes mag dat we er meer mee bezig gaan!!

Ja mijn lief zegt altijd: Als jij zegt: "Ik zat eens te denken" dan moet ik aan het werk. En dat is vaak ook nog zo
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_73929673
Keshet, binnenkort een Workshop hierover... *hier*
Lotte!
Noah!
pi_75186423
Wij zijn met Leander toch een beetje begonnen. En hij vind het leuk. We doen nu alleen voor hond en eten. Als ie 1 van de twee woordjes hoort heb je meteen zijn aandacht en zoekt ie je handen om te kijken wat ie doet. En soms als de hond langsloopt kijk Leander me ook al aan.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  dinsdag 1 december 2009 @ 16:36:45 #25
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_75186514
Wat leuk!

Mag ik vragen wat jullie doel is van het gebruiken van de baby-gebaren MeNicole?

Oeke: Ik las dat jij ook een boek had gekocht voor jullie en Kobus! Ben je er al mee aan de slag gegaan?
A grand adventure has begun.
pi_75186619
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 16:36 schreef Keshet het volgende:
Wat leuk!

Mag ik vragen wat jullie doel is van het gebruiken van de baby-gebaren MeNicole?

Oeke: Ik las dat jij ook een boek had gekocht voor jullie en Kobus! Ben je er al mee aan de slag gegaan?
Bij Mikael deden we het eigenlijk om te kijken of ie er echt iets mee kon en of ie zich op die manier kon uitdrukken. En dat is eigenlijk heel goed bevallen. Weet niet of het erdoor komt maar Mikael was met praten heel erg snel.
Dus daarom proberen we het met Leander ook gewoon weer. Bij Mikael hebben we er veel aan gehad.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  dinsdag 1 december 2009 @ 16:42:33 #27
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_75186742
Op wat voor manier heb je er dan veel aan gehad met Mikael? Had je het idee dat jullie elkaar beter begrepen bijvoorbeeld?

Een wat meer algemene vraag: Ik kan me zo voorstellen dat een kindje erg gefrustreerd raakt als hij/zij op bijvoorbeeld het kdv door middel van gebaren aangeeft wel zin in eten te hebben en dat die signalen niet opgepikt worden door de leidsters omdat ze nou eenmaal de gebaren niet kennen. Is dit iets wat jullie bekend voorkomt of zie ik spoken?
A grand adventure has begun.
pi_75188103
Onze kinderen gaan niet nar de opvang dus das hier niet aan de orde.
Mikael kon bv al heel snel aangeven of ie drinken of eten wilde. Of als de hond iets deed. Of hij zei bv dah. En dan moest je maar raden wat er was. Nu zei ie dah met hijgen (gebaar voor hond) erbij en dan luister je en hoor je buiten een hond blaffen. Zo konden we hem laten zien dat we hem begrepen en hij was dan helemaal blij en trots.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_75203315
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 16:36 schreef Keshet het volgende:
Oeke: Ik las dat jij ook een boek had gekocht voor jullie en Kobus! Ben je er al mee aan de slag gegaan?
Nee, we zijn er nog niet mee begonnen, ik zit tegen een belangrijke deadline aan te hikken voor de 7de.
Daarna wil ik me erin gaan verdiepen. Dan is hij ook 6 maanden. Op de achterflap stond dat ze het met 7 maanden gaan begrijpen, maar elders heb ik weer gelezen 6.

Het is wel een Engels boek, dus de gebaren zijn ook Engels. Maar ik vond het een fijn en toegankelijk boek, om ook met hem door te kijken. Leuke plaatjes.


Het gaat er mij vooral om dat ik, al voor hij kan praten, op een basis-niveau met hem kan communiceren.
Ik heb geen doven in mijn omgeving. Wel vind ik gebarentaal altijd al fascinerend en mooi.
Het lijkt me heel leuk om dat met Kobus te kunnen delen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  woensdag 2 december 2009 @ 11:55:09 #30
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_75207215
leuk topic dit! mijn dochter heeft leren spreken met ondersteuning van gebaren. ze heeft door haar downsyndroompje verbale ontwikkelings-dyspraxie. telkens als ze een woord goed kan uitspreken valt het gebaar weg.... in de regel dan want als ze bijv erg moe is en ze wil drinken maakt ze zich er met een por in mijn zij en een halfslachtig drinkgebaar er vanaf....want mama begrijpt me toch wel is haar logica inmiddels maken we nog nauwelijks gebruik van gebaren. eigenlijk alleen als het haar of mij uitkomt. zij dus als ze moe is en ik bijv op een festival of drukke markt en ze ver weg staat dat ik middels gebaren haar laat weten dat ze bij mama moet komen en dat ik boos word als ze niet luistert
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 7 juli 2010 @ 20:08:24 #31
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_83777074
En up!

Hoe staat het er inmiddels mee?

MeNicole, ik las dat Leander naar een soort cursus gaat? Zijn jullie al geweest? Bevalt het?

Oeke, zijn jullie al met het boekje aan de slag gegaan?

Ik heb nog geen boekje aangeschaft, dat is er een beetje bij in geschoten. Ik merk wel dat Emma 'zelfbedachte' gebaartjes gebruikt om aan te geven dat ze haar speen wil of een fles! Deze signalen zal een buitenstaander niet begrijpen, maar D. en ik natuurlijk wel.
Het boekje van Oeke lijkt me een heel fijn boekje; ik ga er eens naar op zoek!
A grand adventure has begun.
pi_83779058
Er is trouwens in den haag een gebarenwinkel. Ik weet niet of het iets is hoor.. Maar kom er elke dag naar mijn werk langs
pi_83779967
Keshet, tot mijn schaamte moet ik bekennen dat we er niets mee hebben gedaan. P. zag het niet echt zitten, vond dat boekje stom omdat hij andere gebaren had gevonden op internet en die leuker vond.
Daardoor zakte mijn enthousiasme jammer genoeg ook weg.
Wat wel heel leuk is, is dat ik zoveel tegen Ko klets, vragen stel enzo, dat hij daar nu echt antwoord op geeft door te knikken en ja te zeggen. Nee zegt hij heel soms, als hij iets niet wil wordt de vraag genegeerd.

Jelief is er wel actief mee bezig. Misschien kan zij meer vertellen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  woensdag 7 juli 2010 @ 21:35:56 #34
62233 Jelief
ikke lief!
pi_83780852
Ja kan ik!
Ik vind zelf niet dat ik er heel actief mee bezig ben want we blijven steken op een gebaar of 10. ff uit mijn hoofd: eten,drinken,poes, vogel, auto, fiets, wassen/handen wassen, tanden poetsen,banaan, heet,koud, water, regen. Het gaat onderhand als vanzelf, als ik iets zeg waar een gebaar bij hoort dan gebruik ik dat gebaar, ook als ik een nieuw gebaar aan wil leren. Ruben gebruikt ze ook wel regelmatig,de ene meer dan de ander. desondanks gebruikt hij nu ook wel die en daar om duidelijk te maken wat hij wil. De gebaren sluiten vooral aan bij wat we vaak doen/zien.
Wat jij zegt daar draait het volgens mij om keshet, dat je allert bent op de signalen die je kind geeft, dus ook de gebaren. Dan hoeft het helemaal niet volgens een boekje. Naast de gebaren hierboven gebruiken we ook de 'algemene' gebaren die iedereen wel eens gebruikt, boven/beneden, oh-oh,dag enz.
Ik ben blij dat we gebaren gebruiken, ik heb het idee dat het de communicatie soms wel makkelijker maakt. En als trotse ouder vind ik natuurlijk ook dat hij veel begrijpt voor een dreumes van anderhalf maar of dat meer is dan kindjes die geen gebaren gebruiken, ik weet het niet. maar dat is ook niet het doel van de gebaren.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:38:55 #35
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83794869
ik wil ook iets met gebren gaan doen. mijn ma staat er wel positief tegenover.
nu nog consequent uitvoeren...
pi_83794892
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:08 schreef Keshet het volgende:
En up!

Hoe staat het er inmiddels mee?

MeNicole, ik las dat Leander naar een soort cursus gaat? Zijn jullie al geweest? Bevalt het?

Oeke, zijn jullie al met het boekje aan de slag gegaan?

Ik heb nog geen boekje aangeschaft, dat is er een beetje bij in geschoten. Ik merk wel dat Emma 'zelfbedachte' gebaartjes gebruikt om aan te geven dat ze haar speen wil of een fles! Deze signalen zal een buitenstaander niet begrijpen, maar D. en ik natuurlijk wel.
Het boekje van Oeke lijkt me een heel fijn boekje; ik ga er eens naar op zoek!
Ja Leander die gaat na de vakantie paar keer in de week. Thuis zijn we langzaam aan al begonnen en ondertussen kent ie:
meer, hondje, visje, dag , warm/heet, auto, op en bal. Hij heeft ook andere gebaren maar daar zijnw emee bezig om uit te zoeken wat ie bedoelt

We balen nu wel dat we niet eerder begonnen zijn. Maar ja, toen wisten we ook niet wat we nu weten!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_102019364
Blaast even het stof van de kaft.
*Schopt*
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102019424
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102020993
Oh wat leuk! Ik ga met muppet in oktober 3 donderdagmiddagen cursus volgen!

Ik heb het boek van Lissa Keviar (zoiets?) en pas al e.e.a. toe. Het verbaasd me hoe snel ze de gebaren begrijpt en ze begint langzaamaan ook wat gebaren te gebruiken (klaar, drinken, eten, lekker en natuurlijk zwaaien)..

Ben heel benieuwd naar de cursus en wat we daar nog van oppikken.
pi_102022828
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:13 schreef Orea het volgende:
Oh wat leuk! Ik ga met muppet in oktober 3 donderdagmiddagen cursus volgen!

Wat leuk! Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt.
pi_102026992
Wij hebben het boekje van het gebarencentrum en proberen zo consequent mogelijk een aantal gebaren te gebruiken. In elk geval slapen, klaar, eten en onze eigen voor douchen. Omdat het afaik goed is voor de taalontwikkeling en omdat het leuk is als ze kan aangeven wat ze wil, ook als ze het niet kan zeggen. Maar ik vind het wel lastig om er altijd aan te denken...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_102033387
ik zal eens kijken of er hier ook cursussen zijn om met Roy te gaan doen.
Wij gebruiken nu voornamelijk de gebaren voor eten drinken slapen autorijden fietsen en lopen
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:22:48 #43
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102033569
Harry gebaart niks. Alleen zijn zelfbedachte gebaar voor toetje :')

Bar, zoals ik in het andere topic ook al zei: vergeet niet ook kindgebaren toe te voegen. Anders is het voor Roy niet leuk.
pi_102033656
;) dat komt wel goed, ik ga bovenstaande boeken bestellen en dan nog meer mee aan de slag.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:26:11 #45
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102033769
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:24 schreef _Bar_ het volgende:
;) dat komt wel goed, ik ga bovenstaande boeken bestellen en dan nog meer mee aan de slag.
Mijn aanbod om mijn boek te lenen staat ook nog steeds hoor. :Y

Keshet, ben je nu eigenlijk nog gaan gebaren met Emma?
pi_102040286
Wat zijn kindgebaren?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_102041030
Vanyel ik denk dat Asyniur gebaren als bal, boek,spelen, glijbaan bedoeld. Of dingen waar je baby/kind interesse in heeft.Bij ons was dat bvb vogel en licht/lamp
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_102041142
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:26 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Mijn aanbod om mijn boek te lenen staat ook nog steeds hoor. :Y

Keshet, ben je nu eigenlijk nog gaan gebaren met Emma?
ik pm je morgen erover
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zondag 18 september 2011 @ 23:31:43 #49
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102124635
Leuk :D

Ik ben ook bezig met het aanbieden van gebaren..
Jaren heb ik gewerkt op een school voor kinderen met communicatieproblemen (hoor, spraak, taal, autisme e.d) Daar heb ik dus veel met de gebaren gedaan zelf..

Ik bied mijn dochter (bijna 14 mnd) nu deze gebaren aan:
eten, slapen, drinken, spelen & klaar..
Zelf heeft ze ook een gebaar voor 'op' verzonnen.. niet de officiele maar we houden hem er gewoon in.

Wil nu ook papa en mama gaan aanbieden.

Nadat ze zelf zo bewust dat gebaar voor 'op' ging gebruiken ervoor gekozen om meer gebaren aan te bieden. Ze is snel op t gebied van communcatie.. wijzen, woordjes, brabbelen, meedoen met gebaren van liedjes e.d.... Dus vond dit wel een mooie meerwaarde..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102129807
Ik weet niet waar je woont, maar hier bij ons om de hoek van de straat (in Utrecht) is er sinds kort een gebarentaalwinkel geopend waar ze zich ook richten op kinderen. Die methode heet iets van wapperen. De winkel heet Wapperkids. Misschien kun je hier eens informeren.

http://www.wapper.nu/

http://www.wapperkids.nl/
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 19 september 2011 @ 08:47:02 #51
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102130264
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:39 schreef Jelief het volgende:
Vanyel ik denk dat Asyniur gebaren als bal, boek,spelen, glijbaan bedoelt. Of dingen waar je baby/kind interesse in heeft.Bij ons was dat bvb vogel en licht/lamp
:Y
Oudergebaren zijn gebaren als jij als ouder iets wil duidelijk maken: eten/slapen/drinken/mag niet etc
Kindgebaren zijn gebaren van zaken die je kind interessant vindt

[ Bericht 0% gewijzigd door Asyniur op 19-09-2011 09:22:50 ]
pi_102130611
oei ik bedoelde bedoelt ;)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  maandag 19 september 2011 @ 09:23:00 #53
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102147242
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 08:02 schreef Nielsch het volgende:
Ik weet niet waar je woont, maar hier bij ons om de hoek van de straat (in Utrecht) is er sinds kort een gebarentaalwinkel geopend waar ze zich ook richten op kinderen. Die methode heet iets van wapperen. De winkel heet Wapperkids. Misschien kun je hier eens informeren.

http://www.wapper.nu/

http://www.wapperkids.nl/
Ow leuk ik ga kijken..... ;) Ik woon ook in Utrecht!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102147306
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2011 08:47 schreef Asyniur het volgende:

[..]

:Y
Oudergebaren zijn gebaren als jij als ouder iets wil duidelijk maken: eten/slapen/drinken/mag niet etc
Kindgebaren zijn gebaren van zaken die je kind interessant vindt
Hier zijn dat nu 'bal' en 'poes' .... die doe ik nu ook af en toe..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102162817
Hier werd vanmiddag het cb enthousiast toen ik aangaf dat wij gebarentaal leren aan Roy om het praten makkelijker te maken, en de lat minder hoog te leggen.
Daar waren ze zelf nog niet opgekomen.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102165866
Fijn dat ze dat bij het CB wel meteen zien! Zeker iets wat meer naamsbekendheid mag hebben
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102317081
vanmiddag had ik een intake bij de logopediste op het programma staan.
Een goed en fijn gesprek gehad, en al snel kwamen we aan bij het stukje communicatie,En ook de logopediste is zeer te spreken over gebarentaal. En denkt ook echt dat dit voor Roy wel eens goed aan zou kunnen slaan.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zondag 25 september 2011 @ 11:09:38 #59
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102354581
Dat is fijn! Welke gebaren bied je nu allemaal aan??
En wat gaan ze allemaal bij de logopedie voor hem doen?
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102388920
op het moment even niks, we wachten tot Roy opgeknapt is.
En logo word nog bekeken, het kan namelijk zijn dat Roy straks naar een speciaal kdv gaat waar ook een logopediste bij zit (toevallig is zei dat ook) en dan is apparte logo niet speciaal nodig.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102405227
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waar de taalontwikkeling nu bij Roy spaak loopt??

Oona heeft sinds dit weekend het gebaar 'slapen' helemaal door... ze gebruikt hem dus elke keer als ik slapen zeg, en meteen ook al toen ze moe was en graag wilde gaan slapen
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102408433
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:47 schreef Reilain het volgende:
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waar de taalontwikkeling nu bij Roy spaak loopt??


Roy praat hier nog helemaal niet, we zitten hier nog in de dada klanken. heel afentoe horen we mama en papa.
Roy is getest qua ontwikkeling en daaruit blijkt dat Roy nog maar tussen de 8 maand en 1,5jaar zit.
Hij zal het ook niet meer helemaal inhalen, er mist ook een gedeelte in zijn hersenen en kan verband hebben met deze achterstand.
Vandaar nu allerlei onderzoeken en acties die ondernomen gaan worden, om alles op gang te helpen.
Praten is overgens nog geen 1ste prioriteit, het is voor nu belangrijk dat Roy dingen gaat begrijpen. daarin krijgen we binnenkort begeleiding.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102409095
Tjee dat lijkt me heel onzeker als je zo in de onderzoeken nog zit!
Ik ken de verhalen vanaf de andere kant (werk in het speciaal onderwijs)
Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid en een goed plan
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_102412224
12 oktober komen ze van Mee op huisbezoek en word er gekeken hoe en wat.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102528560
Heeft het zin om met Puck - 8 maanden nog met de gebaren te beginnen?
Of anders gezegd, is er een grens aan de leeftijd waarop ze dit oppikken?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_102530801
Jawel maakt niet zoveel uit wanneer je ermee begint.
Veel plezier ermee.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_102531507
Zekers! Ik had het een tijdje laten liggen.... vergat het steeds :@
Maar vanaf 11 mnd weer goed opgestart... en Oona pikt het snel op nu
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  donderdag 29 september 2011 @ 23:02:39 #68
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_102533451
Mijn jongste zoon is doof geboren, we zijn zodra we er achter kwamen gelijk op gebarencursus gegaan.Hij pikte al snel gebaren op, herkende ze binnen enkele maanden al., de simpele dan he, eten, drinken, spelen, slapen ... en deed sommige zelf rond de 9 maanden.
Nu is hij 2 jaar en heeft inmiddels een cochleair implantaat, waarmee hij goed lijkt te horen, dus we hopen dat we over een paar jaar niet veel meer hoeven te gebaren. maar toch,het is erg fijn om zo met hem te babbelen,en we zijn nu bezig met een cursus voorlezen in gebarentaal.
Voorlopig moeten we nog wel, want hij begint nog maar pas met wat klinkers uit te spreken, zijn spraakontwikkeling heeft 2 jaar vertraging opgelopen.

Ons oppaskindje is een jaar ouder dan hem, maar die weet ook al een boel gebaren en leert nog steeds bij als hij bij ons komt.

Laatst liet ik een meisje van 8 voor het eerst een stuk van een gebarendvd zien (ze was er 10 minuten), maar die kon s'avonds en de volgende dag nog prima de gebaren te doen die ze in die 10 minuten had gezien, erg leuk om te zien hoe snel kinderen dat oppikken.

Het is zeker de moeite waard om baby's/kinderen op te voeden met ondersteunende gebaren.
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
pi_102557560
Lijkt me een zwaar proces om zo in te gaan Wacko! Enorm schrikken zeker als je dat hoort??
Heb verschillende keren leerlingen met een ci in de klas gehad...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zondag 2 oktober 2011 @ 13:10:33 #70
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_102607926
zeker, vooral de eerste weken nadat je in het ziekenhuis te horen krijgt: "je kind is doof, we maken wel een afspraak voor je bij het audiologisch centrum. doei he."

Dat was niet leuk, maar toen we eenmaal bij de juiste instantie waren, hadden we het idee: dit zit goed, hier zitten mensen die ons kunnen helpen, ongeacht of hij wel of niet kan horen met een hoortoestel of een CI.

Op de school war ik werk zitten nu ook een paar kinderen met een CI, dus dat levert ook nog hoop voor mijn zoon.
Het is nu vooral leuk om hem voor het eerst klanken te horen uitspreken, wat hij nooit eerder heeft gedaan, spannende tijden.
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
  zondag 2 oktober 2011 @ 15:17:38 #71
274310 agenda
altijd vol!
pi_102611957
Bij welke instantie zit je wacko1976? Bij Kentalis of een andere?
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:25:20 #72
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_102635024
www.auris.nl ,ze zitten voornamelijk in regio zuidholland.
begeleiding thuis, CI traject, bijzonder onderwijs, cursussen, wat voor vragen we ook hebben, we zijn er erg tevreden over.
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:33:22 #73
274310 agenda
altijd vol!
pi_102650945
Die kende ik nog niet Wacko1976, zal de website eens bekijken.
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:41:37 #74
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_102651229
ok, succes er mee.

Voor iedereen die zijn kinderen (doof of horend) bekend wil maken met gebarentaal zijn er heel leuk films uitgebracht.
Zo heb je 10 dvd's met nijntje, welke zowel gesproken als in gebarentaal worden verteld.

Nog leuker vind ik de dvd's van Lotte en Max, ( http://www.lottemax.nl ) preview:
Hierin wordt op leuke wijze de kinderen met liedjes de gebaren aangeleerd, groot succes in onze familie en vriendenkring.
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
pi_102822478
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 21:27 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Heeft het zin om met Puck - 8 maanden nog met de gebaren te beginnen?
Of anders gezegd, is er een grens aan de leeftijd waarop ze dit oppikken?
Ik start eind november met de cursus dan is hij 1 jaar.
Wij gaan naar een cursus waarbij ze veel zingen en met muziekinstrumenten doen.
Ik neem dan X mee en ik hoop dat die 2 elkaar zo misschien ook iets beter snappen. *O*
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 22:15:50 #76
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102826283
Zeker spannende tijden Wacko! Lijkt me heel speciaal... Heb je het ook gefilmt toen de Ci aangezet werd??

Ik ga de filmpjes eens bekijken! Leuk!

Auris ken ik wel.. Hou ze regelmatig in de gaten voor vacatures ;)
Zelf lang bij de taalbrug in Eindhoven gewerkt.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 19:45:19 #77
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102851756
Weten jullie toevallig het gebaar voor toetje?
Kan hem nergens online vinden
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 20:30:03 #78
274310 agenda
altijd vol!
pi_102853224
Volgens mij ligt het eraan wat voor toetje het is.

Er zijn wel gebaren voor vla, yogert en ijs.
Toetje is mij ook niet bekend en ik kan het ook niet vinden. Nagerecht ook niet trouwens.

Staan ook niet in mijn gebaren van Dale.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 20:42:56 #79
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102853593
Hmm jammer! Hoopte op 1 gebaar... vind allemaal losse nog te lastig voor haar.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:20:13 #80
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_102854832
ik heb hier pap?
je maakt een vuist en maakt een eetbeweging terwijl je je pols draait.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 22:58:13 #81
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102858359
Zit idd wel aan zoiets als vervaging te denken.. Of evt -lekker & eten- combineren
Het gebaar voor 'op' heeft ze zelf verzonnen...

Vandaag maakte ze in de supermarkt het gebaar voor eten.. 1ste keer dat ze hem uit zichzelf deed... gisteren 1x had ze hem nagedaan...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zondag 9 oktober 2011 @ 09:40:33 #82
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102867031
Harry heeft zelf zijn gebaar voor toetje bedacht: hij klapt zijn polsen tegen elkaar :D
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:00:11 #83
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_102867244
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 22:58 schreef Reilain het volgende:
Zit idd wel aan zoiets als vervaging te denken.. Of evt -lekker & eten- combineren
Het gebaar voor 'op' heeft ze zelf verzonnen...

Vandaag maakte ze in de supermarkt het gebaar voor eten.. 1ste keer dat ze hem uit zichzelf deed... gisteren 1x had ze hem nagedaan...
nu zeg ik zelf ook pap voor een toetje.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zondag 9 oktober 2011 @ 20:11:02 #84
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102886427
Die van Harry is ook leuk :D Denk alleen dat Oona dat nog niet kan.. Lijkt natuurlijk veel op klappen wat ze al heel veel doet.

Ik zie wel hoe het loopt... Oona gaat nu hard met het nadoen van de gebaren..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  maandag 10 oktober 2011 @ 08:01:18 #85
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102905039
Ik ben er een beetje laks mee geworden :@ omdat Harry er eigenlijk toch niks mee doet...
  maandag 10 oktober 2011 @ 21:56:08 #86
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_102934456
Denk dat dat ook heel veel scheelt... Ik wordt nu juist helemaal enthousiast nu Oona ook gebaren uit haarzelf gaat doen...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:14:47 #87
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_102944523
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 21:56 schreef Reilain het volgende:
Denk dat dat ook heel veel scheelt... Ik wordt nu juist helemaal enthousiast nu Oona ook gebaren uit haarzelf gaat doen...
Kan ik me voorstellen :Y
Toen Harry zelf met een gebaar voor toetje kwam, was ik ook weer fanatieker. Maar verder komt er niks uit :D
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:27:32 #88
173 Nikki
 Anti Kliekjes
pi_102944668
Zelf ooit gebarentaal geleerd en op dit moment zwanger. Ik heb gebaren met kinderen altijd al een goed idee gevonden, dus ik ga dit topic even in de gaten houden.
Wat nou..'k zie niks!!! Je bent toch niet blind???
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:52:51 #89
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_102962240
Wij gebruiken hier yoghurt als gebaar voor toetje, want wij konden ook al geen algemeen gebaar vinden.
pi_103028361
Hoi ook ik heb een dove zus. Ik gebaar af en toe tegen mijn zoontje van anderhalf, en hij begrijpt het wel, maar ben er niet erg consequent in. Het enige gebaar wat hij zelf kan is het gebaar voor genoeg.
pi_103066454
Lotte en Max is hier ook een groot succes.
pi_103634337
Hier nu 2 cursus middagen gehad (nog 1 te gaan) en ik ben er echt heel blij mee! Leia heeft nu in 1 week al 3 gebaren opgepakt (lekker, water & eten, ze doet er al meer, maar dat is omdat we voor de cursus al een beetje bezig waren :)) en dat is best vlot. Ik probeer het consequent te doen, maar vergeet het ook nog wel eens ;) maar dat is niet erg!

Ze begrijpt al heel veel inmiddels, wonderlijk hoe snel ze het oppakt, maar de kindjes van haar leeftijd pakken het ook vrij vlot op.

DVD's (er zijn ook boekjes) van Lotte en Max ga ik ook even opzoeken zo! Vandaag bij de cursus even kort kunnen bekijken, en dat was erg interessant!
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:45:38 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_103634488
Wat voor cursus babygebaren is het Orea, en waar wordt het gegeven?
En de muppet mee of zonder muppet?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_103634797
Het is een soort van basiscursus, hier in Almere :) bij iemand thuis. We zijn met 3 cursisten (met kids, dus met muppet) dus een lekker klein clupje.

dit is haar website voor meer info :) wat uit de buurt voor jou, maar in jouw omgeving is er ook wel wat te vinden, denk ik?

Deze dame geeft de cursus ook nog voor een redelijke prijs, sommige schrokken me af qua hoogte. Ik betaal nu ¤ 50,- voor de complete cursus (3 keer 1,5 uur) en dat vond ik een prima bedrag :)
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:52:49 #95
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_103634820
ooh wat leuk dat Leia het zo goed oppikt!

Mijn kind weigert gewoon. Die lacht je gewoon uit ;(
pi_103634959
Ik vind het heel waardevol om aan te leren :Y

Voor nu, om zichzelf duidelijk te kunnen maken en dingen makkelijker te begrijpen, maar ook voor later. En eventuele omgang met dove/slechthorenden.

Zelf ben ik slechthorend, en wie weet wat daar in de toekomst nog mee gebeurd... :)
  donderdag 27 oktober 2011 @ 19:06:55 #97
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_103635457
Ik had het ook leuk gevonden als hij er wat mee had gedaan, maar nee hoor. :N
En dat terwijl mijn zusje ook een jaar fanatiek gebaard heeft omdat ze toen stage liep op een plek waar ze ook gebruik maakten van gebaren.
pi_103635575
Leuk dat het jou zo bevalt Orea, wij starten in november bij Zingspeelgebaar O+
Vriendinnetje kwam er mee, haar dochter is even oud als V. dus leuk om samen te doen :Y
pi_103660288
Hier gaan de woorden zeggen steeds iets beter. Maar Leander verzint ook steeds mee gebaren voor de woorden die ie niet kan zeggen. Zo wilde ie gisteren zwemmen. En ik begreep hem eerst niet. Ging ie op de grond liggen en daar "zwemmen" ik wist meteen wat ie bedoelde. Hij helemaal blij. Dus ik zei tegen hem dat ie dat 's avonds aan papa moest vragen. Dus toen die thuis kwam Leander meteen weer op de grond spattelen: papa kijk!! Papa wist ook wat de bedoeling was. Dus vanavond gaan ze zwemmen met zijn tweeen O+
En Leander is gek op pannekoeken. Pas wilde ie er een. Dus ik vroeg wil je hem warm of koud. Slaat ie zijn armen om zich heen en zegt:brrr. Een koude dus :Y
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:27:03 #100
274310 agenda
altijd vol!
pi_103669200
Wat knap van Leander en een stuk makkelijker voor jullie ook denk ik. Je begrijpt hem dan beter.
pi_103678357
Knap dat hij dat zo duidelijk kan maken, Menicole! :Y

Ik kreeg vandaag allemaal berichtjes van Mart (het was weer papadag vandaag :+) dat muppetje het gebaar voor 'slapen' ineens door heeft! :D helemaal tof hoe snel het ineens gaat O+
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:51:59 #102
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103681369
Wat goed zeg MeNicole!!

En wat gaat dat snel Orea.. klinkt erg leuk die cursus..
Weet jij dat? Heeft die cursus nog meerwaarde als je al de cursus Nederlands met ondersteunende gebaren gehad hebt??
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103681649
Dat durf ik niet te zeggen... ik denk niet dat Leia de gebaren oppakt door de cursus, maar wel doordat ík de cursus volg, en daardoor consequenter de gebaren gebruik :)

Dus ik denk, als je zelf de gebaren regelmatig gebruikt (bijv. liedjes zingen met de gebaren, voorlezen met gebaren, overal waar je bent met gebaren proberen te werken.. Zo zong ik laatst op de kinderboerderij in dierenpark Amersfoort 'schaapje schaapje heb je witte wol' met gebaren en dat pakt ze dan ook wel op :)) dat dat al wel voldoende is..

Als je wat meer tips wilt hoe je het met je kleintje kunt gebruiken, dan is zo'n cursus leuk, maar of het noodzakelijk is, durf ik je echt niet te zeggen :) ik had al veel tips uit het boek van Lissa Zeviar gehaald, maar door de cursus geleerd hoe ik het meer in de praktijk kan brengen. Als jij dat bij jouw cursus al geleerd hebt, voegt het verder weinig toe, denk ik!

Woon je eigk bij mij in de buurt? :P ik wil best eens afspreken om wat dingetjes uit te wisselen :)
pi_103681838
Ik bedenk me, dat 'Nederlands ondersteunend met gebaren' misschien wel anders is voor kindjes.. ik leerde nu in elk geval basis dingen aan die kinderen veel gebruiken.. Zoals, nog 1, lekker, drinken, Sap Drinken, Eten, slapen, alle dieren, koekje, thee... dat soort dingen! Weet niet hoe 'technisch' jij bepaalde gebaren hebt aangeleerd :)
pi_103682175
En, nóg even een naberichtje :D, als je echt ondersteuning wilt, DVD's van Lotte en Max! Écht, dat werkt geniaal voor kindjes!
pi_103682346
Kunnen we die ook online bestellen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:14:52 #107
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103682633
Ik weet uit het boek van Lotte en Max dat veel gebaren hetzelfde zijn ;) (heb ik eens kunnen inzien)
Geloof ook dat babygebaren de NMG (Nederlands met ondersteunde gebaren) als basis heeft.

Ik woon in Utrecht... Niet heul ver weg dus ;) Sowieso altijd leuk om dingen uit te wisselen!

Na een aantal jaar bovenbouw op mijn werk ben ik wel wat roestig in het veel gebruiken van de gebaren.... (die dus gaan lachen als je gebaren gebruikt ghehe hoe hard ze het ook nodig hebben of slechthorend ze ook zijn) Maar nu ik weer wat terug heb zitten lezen/opzoeken op internet komt er wel veel terug..

Ik gebruik nu:
Slapen, eten, drinken, luier, knuffelen, poes, spelen... & haar eigen gebaar voor -op-
En nu sporadisch auto en boek
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:18:55 #108
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103682839
Gebaar voor -bad-

Bij deze ben ik bv benieuwd of er voor de babygebaren een andere is.. Vind hem voor heel jonge kinderen niet zo duidelijk
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103683048
Reilain, die gebruiken wij ook. Isabel doet em zelf ook, maar dan met platte hand.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_103683647
Wij gebruiken dezelfde voor bad, Relain :Y

Ik gebruik er heel veel inmiddels :o hond, kat, ken de meeste gebaren voor dieren-tuin dieren, drinken, sap, limonade, eten, lekker, slapen, broer, zus, neef, nicht, tante, oom.. Papa en mama... (papa is 2 keer met 1 vinger tikken op je kin.. mama met je hand (wijsvinger tot pink) 2 keer op je wang.. :)) en ga zo maar door.. geloof dat wij ook nagenoeg alle gebaren uit de officiele gebarentaal gebruiken :)

Alleen opa en oma kunnen anders, maar wij doen die door een o te vormen om je mond en dan 1 keer teken van mama of 1 keer die van papa te doen :)

Belangrijkste wat wij geleerd hebben is, als je al een bepaald gebaar met je kindje ergens voor hebt.. en het is niet zoals 'het hoort'... geen probleem, gewoon aanhouden :)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:44:37 #111
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103684147
Ik pak er steeds eentje bij wanneer Oona er eentje zelf gebruikt nu ;)
Maar eigelijk is dat ook wel leuk om te proberen die woorden allemaal!

Opa en oma doe ik ook op die manier trouwens! Enne lekker, papa en mama gebruikte ik ook al... vergeten op te schrijven...

Enne bad toch maar doen dan ;) Dacht dat daar ook een ander voor was.

Heb je het al op film Orea??
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103684340
Nee :D ik vergeet steeds te filmen :D ook met billenschuiven..

Deed je niet 'douchen' of 'wassen' ipv bad Relain?
pi_103684441
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:18 schreef Reilain het volgende:
Gebaar voor -bad-

Bij deze ben ik bv benieuwd of er voor de babygebaren een andere is.. Vind hem voor heel jonge kinderen niet zo duidelijk
Deze lijkt trouwens ook veel op melk :) alleen doe je die met 2 handen voor je borst en dan met de duimen omhoog :)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:55:41 #114
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103684801
;) Doe 'wassen' al apart bedenk ik me nu wanneer het een washandje op t aankleedkussen is (Eczeempje dus helaas niet elke dag in bad)

Toch maar bad op de orginele manier :D
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103705291
'Lekker' zit hier helemaal ingeburgerd!! *O* net bij de lunch deed ze haar handje naast haar hoofd en maar 'schudden'/'zwaaien' als in 'lekker'.... O+ echt superknap vind ik het! (en leuk!!)
pi_103716855
En vanavond maakte ze ook het gebaar voor 'lamp aan' (je hebt een versie van een lamp die uit is, gebalde vuist omhoog gehouden, en aan, dan spreid je je vingers zeg maar) achter elkaar deed ze het..

Motiveert zo enorm om er ook mee door te gaan :Y
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:17:29 #117
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103717139
Wat super goed van haar zeg!!
Ze is snel :D
Hoe oud is ze nu?? Geloof ik ooit in je ondertitel gezien dat ze niet veel met Oona scheelt maar weet t niet meer zeker.

Ik merk dat Oona nu weer even iets meer met klanken en woordjes bezig is... In de afgelopen week ineens weer een hoop nieuwe woordjes en pogingen tot ;) maar geen nieuwe gebaren...
Beetje om en om gaat dat lijkt wel..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103717358
Ze is nu 15 maanden, ze is van 28 juli :)

Leia is nog helemaal niet met woorden bezig (ja mama is ineens een hit, maar dat komt ook omdat ik alles benoem en met gebaren mee doe.. en als ik dan mama zeg en het gebaar doe dan zegt ze mama :D) maar ik ben nu ook wel heel veel met gebaren bezig. Liedjes zingen.. bij alles benoemen ook de gebaren maken :)

Dus dat om en om kan wel kloppen :Y met sommige dingen is Leia behoorlijk vlot, met veel dingen totaal niet :D
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:28:43 #119
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103717547
Oh joh :D Oona is van de 29ste... dus echt dicht bij elkaar... Leuk zeg!!

Oona zegt nu:
Mama, papa (alleen als ze van de rel is)
Eten (favo woord)
Hap
Mjam Mjam (als iets lekker is - samen met het gebaar)
Die (andere favo woord - alles aanwijzen en -die- roepen)
Op
Dag-dag
Iets wat op hallo lijkt
Aai aai
Poes = Pfoe (en dan meteen gevolgd door aai)
Boem (als ze met de wandelwagen botst)
Ohoh (Bij alles dat valt)
Brrrr (alles wat rijd)

En heeeeeel af en toe Bal & drinke (dritu)
En Auto en Boom zijn 1x gehoord
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103717632
Oh superknap O+ grappig hè, die verschillen?

Leia zegt vooral:

Aaaaaai (ook echt langgerekt als de kat op haar schoot springt :D we hebben er 1 van de 3 die het aandurft en die wordt ook driftig geknuffeld en geaaid en gekust :P)
Haaaai als ze net uit bed komt O+
Mama dan heel sporadisch :')
Die :P incl. vingertje..
Dzziedziezieziedzie (die in heel veel-voud) als ze iets héél erg graag wil..

En verder veel gebrabbel. En klakken met haar tong sinds kort :D hoe ze dat geleerd heeft :?

En verder nog niet zoveel eigk.. Maar ze kan zichzelf heel goed duidelijk maken O+ en de gebaren pakt ze wel heel goed op, verbaasd me echt! Ik vind het echt zó leuk!! :Y
pi_103717818
Wat ik ook heel erg leuk vind, is dat de leidsters op de opvang al gevraagd hebben om een mini-cursus :D zodat ze het ook kunnen toepassen! :Y

Dus misschien het boek maar eens een weekje achterlaten, zodat ze wat 'research' kunnen doen! Fantastisch dat ze dat willen en daar zélf mee komen :Y (maar heb dan ook een heerlijke opvang O+)
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:08:49 #122
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103719054
Leuk zeg!!! Had donderdag een 10 minuten gesprek op t kdv... daar vonden ze het ook al heel interessant klinken....

Vergat trouwens nog een heuuuuul belangrijk woord hier ;)
NEE! ;)
Gelukkig kan ze ook Ja zeggen ;) maar wat minder vaak haha

En This heeft ze veel gezegt... dan moesten wij benoemen wat ze aanwees (Beetje - wat is dat?- )
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103719606
:D hahaha! Hier is het vooral heel heftig JA knikken op elke vraag :D en nee knikken als ze ergens op af schuift en waar ze niet aan mag komen, dan schudt ze nee (zo van: mag niet hè?) en dan toch doen, uiteraard :P
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:27:50 #124
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103719711
Hoewel ze een aadig temperamentje heeft moet ik zeggen dat ze nog wel heel aardig naar onze -nee- luisterd... ze komt niet aan de cd's, niet aan de boeken... wel aan de afstandbedieningen maar dat hebben we ook toegelaten ;)

Van klap eens in je handjes doet ze nu 3 van de 5 trouwens..
Klappen - handjes op haar hoofd - en dan gaat ze heen en weer wiegen ;)
Ze slaat de handjes in de hoogte en handjes in de zij nog over
(heel af en toe in de hoogte)

In de manenschijn gaat een soort van ronddraaien met haar armen

Papagaaitje leef je nog altijd klappen en al gillen nog voor ik geprikt heb ;)

Met de vingertjes op de tafel slaan

en visje visje in het water ook klappen en soms de handjes heen en weer (het visje nadoen)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103720189
Hier precies hetzelfde :D handjes klappen, op je boze bolletje (soms ook uit het niets handen op haar bol en als je dan zegt: op je boze bolletje dan gaat ze helemaal glunderen :D zo tof) en heen en weer wiegen ook! Handjes in de hoogte begint te komen :D

Toffe kids, die van juli 2010 :P O+ :D
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:45:11 #126
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103720313
;) Jaaa geweldig zijn die hè ;)
Ik maak er altijd mooie bolletje van.... (Ooit een collega gehad die dat altijd zong, en overgenomen)... Oona kijkt ook altijd erg raar als iemand boze bolletje zingt nu..
Hilarisch... meteen stopt ze met meedoen!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103720351
Oh goeie tip! Vind ik wel goed gevonden :Y zo ga ik hem ook proberen te zingen vanaf nu :)
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:48:44 #128
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103720437
Veel gezelliger klinkt dat hè ;)

Zing sowieso erg veel.. (arme oona)
Hansje Pansje Kevertje is hier vaak ook een groot succes
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103720495
Ik heb net de boeken rijmpjes en versjes uit de oude & de nieuwe doos binnen (ook aanraders!) dus ik ga ook flink los momenteel :D arme Leia! O-)

En slaap kindje slaap is een leuke om te doen met gebaren :D dan kun je heel veel gebaren al gebruiken (weet je het gebaar voor 'wit'?? (witte voetjes :D) met 1 vinger in je nek (zijkant) prikken...
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:56:08 #130
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103720663
;) Denk dat ik een eind moet komen idd..
Twijfel even over voetjes...
Zoetjes zou ik lief van maken..

Al zing ik die weer amper!
Ik neurie die erg veel... Oona wordt daar helemaal rustig van als ze op schoot ligt als ik dat neuri ;)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103720750
Voetjes is gewoon je voeten aanwijzen :P

'een schaap (gebaar) met witte (gebaar) voetjes (gebaar)'
'die drinkt (gebaar) zijn melk (gebaar) zo zoetjes (gewoon melk gebaar doorzetten) (maar gebaar voor lief kan net zo goed idd!)'
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:00:08 #132
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103720805
Ow ja logisch haha...
Soms is het zo simpel!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103720867
Ja soms is het echt belachelijk simpel :D zo simpel dat je er nooit opgekomen zou zijn!!
(net als bij dieren, vaak het kenmerkende van het betreffende dier is het gebaar :D)
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:02:54 #134
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_103720923
Aha, eens volgen, dit.

Ik zat net op die site van gebarentaal, volgens mij gebruiken wij al best veel gebaren :? :o
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_103720946
Veel gebaren zijn al heel natuurlijk :Y dus dat kan heel goed kloppen :D
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:04:51 #136
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_103720998
Kicken, ik ga mij eens inlezen. Leuk topic om te lezen al!
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:05:34 #137
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103721026
Leuk! Benieuwd hoe je het gaat vinden!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103721233
Ik ook :Y als je tips wilt, Takkie.. Dan hoor ik het wel :P O-)
  zondag 30 oktober 2011 @ 08:47:13 #139
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_103733351
Tips? uhm ja, hoe krijg ik mijn kind zover dat hij terug gebaard }:|

Wel tof dat die van jullie zo actief zijn O+
Ik verwacht wel nog filmpjes vandaag Orea :Y
pi_103734502
Lastige Asy, als hij niet wil -O- doet hij helemaal geen enkel gebaar (meer?)

Ik weet niet of filmpjes vandaag gaan lukken, reken er maar niet op ;)
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:37:41 #141
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_103736461
Alleen het gebaar voor toetje wat hij zelf bedacht heeft. En hij gebruikt het tegenwoordig ook als hij (vindt dat hij) genoeg heeft :D

Maar hij heeft ook heel lang gedaan over gebaren nadoen bij liedjes. Niet omdat hij het niet kon, maar hij vond het gewoon lachen dat wij het deden. Ik verdenk hem ervan dat hij ons gewoon voor de gek houdt ;)
pi_103739027
Slimme Harry dus eigenlijk ;)

Ik geloof dat muppetje door heeft dat ze er goed mee duidelijk kan maken wat ze wil, als mooie aanvulling op het geheu en vingers wijzen! Vanmorgen wees ze richting lamp, deed het uit gebaar en méteen het aan gebaar :D m.a.w.: of we de lamp even aan wilde doen :')

Net was ze wat aan het piepen en maar het slaap gebaar maken. Op bed gegooid en meteen in diepe coma :z

Ze wilde net graag een slokje van mijn water en probeerde het water gebaar te maken, maar haar vinger eindigde in haar neus :') :Y) maar ze wíl heel duidelijk!
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:50:53 #143
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_103745801
Hij is ook verrekte slim. Hij weet precies hoe hij mensen voor zijn karretje moet spannen. Echt, je kan ook niet boos op hem blijven. Hij trekt dan een pruillipje en zijn hele gezicht gaat p standje huilen en dan trekt hij een scheef bekkie omdat hij een zielig lachje produceert. Dat ziet er dan zo komisch uit dat je echt je gezicht niet in de plooi kan houden :N

Maar echt tof dat Leia er zo mee bezig is O+
  zondag 30 oktober 2011 @ 16:07:02 #144
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103746513
This sowieso al een mooie aanvulling zodat ze het sneller begrijpen.. of ze nu zelf wel of niet gebaren... Oona neemt nog niet veel over maar snapt ze wel bijna allemaal..
Soms doe ik alleen een gebaar ipv iets zeggen...
Vooral bij het gebaar eten, dan gaat ze straaaaaaaaalen.. Dat moet ik toch nog eens filmen
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  maandag 31 oktober 2011 @ 11:13:29 #145
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103778713
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103841981
Er komt een nieuwe DVD uit :Y met inderdaad o.a. Sinterklaasliedjes! (helaas gaan ze ook steeds valser zingen :X)

Nou, zojuist waren we nog wat aan het natafelen met zijn 3-en en ze zat steeds aan een vaasje dat op tafel stond.. Dus ik met mijn goede gedrag, nee Leia, mag niet (incl. gebaar) en hou dan je lach maar eens in als je dochter ineens het 'mag niet' gebaar terug maakt :D :') was ook voor het eerst! O+ knapperd!

Ze gaat vlot! Zo leuk!!
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:19:54 #147
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_103842727
Ow leuk :D Ideetje voor de kerstlijst voor de fam...

Oona deed vandaag weer een paar gebaren, al een weekje of 2 deed ze dat niet..
Ze snapt er wel steeds meer...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_103863448
OMG Leia wijst net naar mijn kop koffie en maakt het 'mag niet' gebaar! :D Nee moppie, jij mag inderdaad geen koffie... :)

Echt, zo communiceren met je kind is zó leuk!! O+
pi_105639042
UP! :D

Wat tof Orea :D
Oona besloot deze week ook dat gebaar te introduceren.... Zo stoer dat vingertje!

(Heel leuke combinatie met haar favorietje woordje "NEE!")

Eten en drinken leek hier altijd op elkaar... nu doet echt iets verschillends..
Voor tanden poetsen heeft zelf wat verzonnen
en van de week zag ik iets wat op 'poes' leek...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_105693212
Hier ook ineens een gebaren explosie!! Knuffelen, poes, vogel, baby en nog veel meer, zomaar ineens achter elkaar!

Het is zo leuk! :Y
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:36:29 #151
144006 chacama
Ondernemend!
pi_105694078
Ik vind dit zoooo tof. Ik doe er niets mee omdat die van mij al goed praten, maar gewoon het idee dat je al zo vroeg met je kleintje kan praten...
pi_105696704
Dat is het ook :Y en dat trotse smoeltje als ze een voor haar nieuw gebaar doet, en ik 'begrijp' haar O+

En omdat we het nu al heel natuurlijk en bijna constant doen, zal het straks bij de nieuwe baby ook veel makkelijker gaan (voor ons dan om te gebaren.. het kan namelijk best demotiverend zijn in het begin als ze nog niet terug gebaren ;) maar het heeft wel al nut, dus nu gaat dat zeker goedkomen)... en het lijkt me nóg meer kicken als de nieuwe baby en muppet straks kunnen communiceren samen *;
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:14:47 #153
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_105809195
*O* Ylana ziet de poes, wijst ernaar en doet het gebaar voor poes!! *O* Ze kende het gebaar al een hele tijd en als we erom vroegen raffelde ze het gebaar vreselijk af :') , maar nu net, zo duidelijk, zó leuk!!

Orea, dat samen communiceren met haar broertje of zusje lijkt me zo mooi!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:18:59 #154
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_105809292
Wat leuk Ylana!!

Oona maakt sinds gisteren het gebaar voor 'werken'
ze vraagt regelmatig waar papa is... Dus dan zeg ik "papa is werken" met het gebaar...
Gisteren doet ze het dus andersom ;) "waar is papa?" en dan maakt zij het gebaar voor werken en wijst naar het raam (Daar ziet ze hem weg gaan)

Erg leuk :D
Niet officieel met vuisten, maar ze tikt met haar vinger op haar andere hand...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_105956994
Hahaha Ylana O+ cool, gewoon je eigen gebaar verzonnen met je broer ;)

Reilain, wat is het gebaar voor werken? Die ken ik niet!
pi_105963621
Ylana :D :D

Hier raffelt madam de gebaren ook het liefste af, en dat duurt dan echt weken voor we haar een gebaar 'af' zien maken.
Helaas maakt ze steeds minder gebaren, want ze is begonnen met praten. O+
Oh, en als ze iets heel graag wil, zegt ze 'Eta' en zit ze heeeel hard te knikken met d'r hele lijfje :D
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_106121555
Pvoess postte net in dreumestopic over gebaar van haar 'katertje' O+
deed me denken aan iets wat lucas soms doet, vandaar dat ik me ns beetje ga verdiepen in gebaren etc.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:05 schreef Cooki het volgende:
disclaimer: onderstaand zijn vast geen officiele gebaren, maar hij bedoelt er wel wat mee O+
wat lucas doet:
- zn handjes plat op zn borst en dan wacht ie af tot ie krijgt wat ie hebben wil O+
edit: hij doet volgens mij "blij" *O* en dan laat ie zn handjes daarna op zn borst staan..

- en een hoop gewapper/gefrommel voor zn gezicht met een tekst erbij die ik niet snap... hij is dan megablij iig.. :')
  woensdag 28 december 2011 @ 12:32:31 #158
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_106121652
Orea... Dat is met de ene vuist op de andere slaan (2x)

Oona tikt nu met 1 vinger op haar vuist ;) maar het idee is er
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 3 januari 2012 @ 17:29:04 #159
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_106362617
Kijk hoe cute!:

Oona 'vertelt' de baby dat ie moet gaan slapen en geeft een dikke zoen :D

Ze was daarna ook almaar het gebaar voor schaap aan het maken en naar haar voetjes aan het wijzen.. Moest ik slaap kindje slaap zingen ;)



We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  vrijdag 13 januari 2012 @ 14:14:37 #160
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_106760943
Niet echt babygebaren, maar toch wel voor Isis: ik ga binnenkort een cursus Nederlands met Gebaren doen (NmG1) *O* Ben erg benieuwd.
pi_106767689
Oona O+ O+ ik zie de foto's nu pas! Wat vreselijk schattig! :D
  vrijdag 13 januari 2012 @ 19:16:09 #162
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_106772422
jojogirl waarom ga je die volgen? :D Die cursus heb ik ook... Ik geloof dat bijna alle gebaren hetzelfde zijn als die van de babygebaren.. Ik gebruik voor Oona dus ook echt NMG...

:D Ja he Gerbra... Blijf deze ook erg schattig vinden haha.. Poppenmoedertje..
Onze meiden zouden een ideaal team vormen
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_106772872
Tijd voor een playdate :Y benieuwd of ze dan tegen elkaar gebaren :D

Ik merk dat mijn dame bijv. op de opvang bijna niet gebaard (op een paar standaard voor ik wil opgepakt worden: klappen in haar handen en dan armen omhoog :D) Monsieur Lapin (haar konijn en speen: handrug tegen voorhoofd en dan hand open en dicht knijpen) en baby is favo :D) maar verder gebruikt ze het vooral bij ons!
pi_106773076
Is armen uitsteken en klappen een echt gebaar dan?
pi_106773152
Voor de muppet wel :D

Op zich is alles waarmee je iets kunt duidelijk maken een gebaar! Wellicht niet allemaal de officiele volgens de NGT ofzo, maar dat is haar gebaar voor Monsieur Lapin ook niet :P

Verder gebruikt ze prima de goede gebaren en voor een aantal gebruikt ze zelfverzonnen! Werkt prima :D
pi_106773457
Haha op die.fiets (bedoelde dus of t een officieel gebaar is :P)
Ik gebaar verder niet(bewust), maar dat handen uitsteken en klappen doe k dus naar floris als.ie op de commode ofzo staat en k m eraf wil halen.
En nu doet hij dat ook. Grappig dat je muppet dat ook doet
  vrijdag 13 januari 2012 @ 19:47:44 #167
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_106773697
Geen idee eigenlijk wat ze op t kdv doet.. wel leuk eens te vragen..
Ze weten wel dat we babygebaren doen (ik wat meer dan marcek, maar hij probeert het ook)
maar ik geloof niet dat zij er iets mee doen..

Zelf een blauwe maandag op een kdv gewerkt waar ze met babygebaren wilden werken..
Ze waren zo blij dat ik de cursus NMG had gedaan... ;) beetje jammer dat ik dus na 2 mnd weer weg was omdat ik iets anders had weer haha
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zondag 15 januari 2012 @ 10:10:35 #168
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_106826176
Ik ga hem volgen omdat we nog wel een tijdje gebaren gaan blijven gebruiken met Isis op advies van de logopediste. Spraakontwikkeling is bij Down vaak verder achter dan de rest van de ontwikkeling en kindjes met Down zijn vaak erg visueel ingesteld, dus gebaren zijn dan erg goed. Nou loopt Isis haar taalontwikkeling wel gelijk met de rest van d'r ontwikkeling dus extra logopedie is niet nodig, maar het advies is wel om gebaren te blijven gebruiken. We hebben ooit één workshop gedaan en hebben ook 2 gebarenwoordenboeken om dingen in op te zoeken, maar ik vind het toch fijn om nu een cursus te gaan doen. De echte babywoorden zijn nu allang niet meer genoeg en verder vind ik het ook gewoon interessant en lijkt het me erg leuk.
pi_106826391
Leuk Jojo :Y de DVD's van Lotte en Max zijn ook een aanrader! Zowel voor jou, als je dametje of eventuele overige familieleden :) spelenderwijs al de belangrijkste gebaren leren kennen.
  zondag 15 januari 2012 @ 11:36:42 #170
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_106827348
Leuk Jojo! ik heb die cursus gevolgd voor mijn werk (eerst cluster2 onderwijs nu mytylschool)... Echt heel fijn! Hopelijk heeft Isis er veel aan!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  zondag 15 januari 2012 @ 19:58:04 #171
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_106843394
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 10:31 schreef Gerberaatje het volgende:
Leuk Jojo :Y de DVD's van Lotte en Max zijn ook een aanrader! Zowel voor jou, als je dametje of eventuele overige familieleden :) spelenderwijs al de belangrijkste gebaren leren kennen.
Is er ook een boekje van?
Of je googled zelf gewoon ff :P
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_106844019
Ja ze hebben ook een boek (uitklap boek) maar die vind ik persoonlijk meer voor wat oudere kindjes :)

Je hebt nog het boek van Lissa Zeviar, babygebaren dat is echt een aanrader ook! Staat ook een hoop over de theorie uitgelegd. Zo heb je bijv. oudergebaren maar ook kindergebaren. Dus dingen die jij als ouder graag wilt dat je kind leert maar als tegenwicht moet je ook aan je kind tegemoet komen en dus gebaren oefenen en leren die voor je kind interessant zijn ;)

Als je puur echt een soort woordenboek wilt met kindergebaren dan is deze interessant!
  zondag 15 januari 2012 @ 20:16:42 #173
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_106844229
Ga ik ook eens op zoeken. Alhoewel Anouk nog erg jong is, kan ik mij natuurlijk alvast inlezen etc. Maar wellicht door al vaak te gebruiken, dat ze het ook snel oppakt? Lijkt mij gewoon ontzettend leuk om te doen met haar.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_106844406
Als ze nog zo klein zijn kun je het zeker al toepassen, maar het duurt nog wel een tijd voordat ze terug zal gaan gebaren. Dat kán demotiveren ;) ik heb het eerder al toegepast, maar de dame deed er niet zoveel mee ;) en ik ben rond dat ze een jaar was er weer mee begonnen en toen ze 14 maanden was heb ik een cursus gevolgd. En toen ging het in een sneltrein vaart.

Nu zat ze vanmiddag voorop de fiets, en ineens gooide ze haar hoofd achterover en gebaarde vliegtuig :D O+ er vloog ook echt net een vliegtuig over :P zo knap!! En toen we vlak bij de manege fietste gebaarde ze al paard :D terwijl die niet eens buiten stonden! Ze legt de link nu zelfs al met plaatsen :Y

Het is echt super leuk!!!
  zondag 15 januari 2012 @ 20:22:59 #175
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_106844525
Dat is wel heel gaaf O+
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zondag 15 januari 2012 @ 20:54:20 #176
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_106846397
Wauw Gerbra wat gaat ze hard!!
Oona blijft een beetje bij de gebaren die ze nu gebruikt... Er komen weer nieuwe woordjes bij.. ze doet het een beetje om en om..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  woensdag 18 januari 2012 @ 14:25:50 #177
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_106949744
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:11 schreef Gerberaatje het volgende:
Je hebt nog het boek van Lissa Zeviar, babygebaren dat is echt een aanrader ook!
Boek binnen! ^O^ Ziet er al goed uit, veel gebaren ook, waar je aantekening bij kunt zetten. Leuk, heb er zin in! Nu maar hopen dat ik het vol ga houden :P
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  woensdag 18 januari 2012 @ 15:27:58 #178
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_106952044
Harry gebaarde gisteren zijn eerste officiële gebaar (los van zijn zelfbedachte toetjesgebaar): vliegtuig! Het gaat nog niet helemaal goed, maar hij probeert het wel.
Alleen nog kijken of ik het op film krijg.
  woensdag 18 januari 2012 @ 15:31:58 #179
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_106952184
Roy gebaarde vanmorgen bij de logopediste het smakelijk eten smakelijk drinken liedje O+ :D
Volgens mij wilde hij ons wat duidelijk maken ;)
Voor de rest had hij weinig zin om daar te zijn :+
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  woensdag 18 januari 2012 @ 15:33:21 #180
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_106952222
Bar, wat goed zeg! :Y
  woensdag 18 januari 2012 @ 15:50:29 #181
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_106952885
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 15:31 schreef _Bar_ het volgende:
Roy gebaarde vanmorgen bij de logopediste het smakelijk eten smakelijk drinken liedje O+ :D
Volgens mij wilde hij ons wat duidelijk maken ;)
Voor de rest had hij weinig zin om daar te zijn :+
:D En meestal zijn kindjes bij een logopediste voor de spraak toch? ;)
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  woensdag 18 januari 2012 @ 23:37:59 #182
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_106973351
Klopt helemaal Susie ;)
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  donderdag 19 januari 2012 @ 11:41:04 #183
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_106983171
Volgens mij is de logopediste voor communicatie dus Roy deed het prima: lekker gebaren dat je iets wil eten/drinken ;)
pi_106984548
Boos doet hij ook, al stampvoetend :7
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  donderdag 19 januari 2012 @ 13:09:07 #185
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_106986037
Hij houdt van duidelijkheid ;)
Fijn dat hij de gebaren dan toch goed oppikt. Geeft je toch al wat mogelijkheden tot communiceren.
Heb je nog wat aan het boekje?
  donderdag 19 januari 2012 @ 13:11:41 #186
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106986131
Babygebarentaal?

Lijkt me onwaarschijnlijk. Baby's kennen voor zover ik weet niets dan primaire reacties.

Maar een expert ben ik niet.
'Cos boys don't cry.
  donderdag 19 januari 2012 @ 18:34:28 #187
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_106998911
Goh grrrbeer, zijn er ook onderzoeken die dat aantonen?
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  donderdag 19 januari 2012 @ 19:40:46 #188
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107001338
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:34 schreef Susie het volgende:
Goh grrrbeer, zijn er ook onderzoeken die dat aantonen?
Moederbeer is boos, ik snap het wel.

Maar het feit is dat baby's nauwelijks iets van taalontwikkeling kennen. Ja tenzij je 2-jarige nog een baby noemt.
'Cos boys don't cry.
  donderdag 19 januari 2012 @ 19:58:27 #189
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107002165
Waaruit maak je op dat ik boos ben?

Wanneer baby's vanaf 6 maanden regelmatig in aanraking komen met gebarentaal, zullen zij vanaf 8 tot 9 maanden dit over kunnen nemen en dus op die manier duidelijk kunnen maken wat ze willen of bedoelen. Het een en ander is uiteraard wel afhankelijk van de baby zelf. De een zal het eerder begrijpen dan de ander.

Maar je geeft aan dat het een feit is dat baby's nauwelijks iets van taalontwikkeling kennen. Waar is dat feit op gebaseerd dan? Er zijn namelijk diverse onderzoeken geweest dat baby's gebarentaal kunnen begrijpen en dit toe gaan passen, nog voordat ze kunnen praten.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  donderdag 19 januari 2012 @ 20:01:43 #190
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107002310
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:58 schreef Susie het volgende:
Waaruit maak je op dat ik boos ben?

Wanneer baby's vanaf 6 maanden regelmatig in aanraking komen met gebarentaal, zullen zij vanaf 8 tot 9 maanden dit over kunnen nemen en dus op die manier duidelijk kunnen maken wat ze willen of bedoelen. Het een en ander is uiteraard wel afhankelijk van de baby zelf. De een zal het eerder begrijpen dan de ander.

Maar je geeft aan dat het een feit is dat baby's nauwelijks iets van taalontwikkeling kennen. Waar is dat feit op gebaseerd dan? Er zijn namelijk diverse onderzoeken geweest dat baby's gebarentaal kunnen begrijpen en dit toe gaan passen, nog voordat ze kunnen praten.
Ik weet niet precies hoe complex die gebarentaal is?

Maar begrijp me niet verkeerd he, als ik een kind zou hebben en ik zou iets tegenkomen als gebarentaal voor baby's, dan was ik echt de eerste die naast die wieg stond te gebaren, dansen en doen :P
'Cos boys don't cry.
pi_107002376
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:11 schreef grrrbeer het volgende:
Babygebarentaal?

Lijkt me onwaarschijnlijk. Baby's kennen voor zover ik weet niets dan primaire reacties.

Maar een expert ben ik niet.
Je vergist je ;) een baby's grove motoriek is vaak al heel vroeg aangelegd (waaronder gebaren ook valt!) taal- en spraak ontwikkeld zich tussen de 12 en 18 maanden, rond die periode zeggen de meeste kindjes hun eerste woorden. Voor die tijd kun je dus al wel met de grove motoriek aan de gang. Kindjes zijn erg leergierig, al van heel kleins af aan ;) Als je dingen vaak genoeg herhaalt gaan ze het vanzelf zelf gebruiken!
  donderdag 19 januari 2012 @ 20:05:56 #192
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107002495
Je gaat uiteraard niet het alfabet naar een baby gebaren :D
Het zijn kleine beweging met je hand (of handen), die symbool staan voor bijvoorbeeld papa, mama, melk, eten, hond, vis, pijn etc etc. Die pakken de baby's dan op en zullen die uiteindelijk ook gaan gebruiken. Zoals Bar hierboven ook als voorbeeld heeft gegeven.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_107002849
Even gepikt van de site van de dame bij wie ik de cursus heb gedaan:

quote:
Een baby leert een taal doordat steeds dezelfde klankencombinatie wordt gebruikt in relatie tot een bepaald onderwerp. Dus b-a-l bij het zien van een bal. Je kan ook zeggen dat de klanken b-a-l een symbool zijn voor het woord bal.

Gebaren werken net zo. Het gebaar staat symbool voor het woord.

Kinderen krijgen dus eigenlijk op 2 manieren een woord aangeleerd. Met de klanken en met het gebaar.
Kinderen zullen al snel de combinatie gaan maken en daardoor komt de taalverwerking veel eerder op gang dan bij niet gebarende kinderen.

Uit onderzoek is gebleken dat horende kinderen die gebarentaal hebben geleerd zich veel sneller ontwikkelen op het gebied van spraak. Zij leggen veel sneller verbanden tussen woorden en hun betekenis. Een voorsprong die ze tot ver in de basisschooltijd zullen behouden.

Verder heeft een kind de fijne motoriek nodig om het spraakorgaan te kunnen laten werken. Deze fijne motoriek wordt echter pas tussen de 12e en 18e maand bruikbaar. Ontzettend frustrerend als je de wereld om je heen al veel eerder begrijpt en je ervaringen wil delen!

De grove motoriek is voor kinderen geen enkel probleem, waardoor kinderen simpele gebaren al snel kunnen nadoen. Hij kan je nu ook vertellen wat hij allemaal
ziet!
  donderdag 19 januari 2012 @ 20:13:15 #194
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107002855
Ik ben te moe om er een onderzoek bij te zoeken maar baby's van een paar weken oud, kennen al het onderscheid of iemand hun moedertaal spreekt of niet.

En verder sluit ik me aan bij Gerberaatje.
Zwaaien is ook een gebaar en niemand die het raar vindt als een kindje onder de 1 zwaait (of de armen naar je uitstrekt).

Ow en Harry deed vanmorgen op mijn verzoek nog even met zijn hand vliegtuig maar ik had het niet verwacht en dus geen camera bij de hand }:|
pi_107002964
:D
  donderdag 19 januari 2012 @ 20:52:04 #196
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107004769
Oona was het er net niet mee eens dat ik slaap Oona slaap zonder gebaren zong ;)
Bleef hardnekkig naar haar voetjes wijzen!! ;) (Haar manier om te zeggen dat ze slaap kindje slaap wil horen.... "met witte voetjes"..)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_107005411
quote:
2s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:09 schreef Asyniur het volgende:
Hij houdt van duidelijkheid ;)
Fijn dat hij de gebaren dan toch goed oppikt. Geeft je toch al wat mogelijkheden tot communiceren.
Heb je nog wat aan het boekje?
Ja best wel veel eigenlijk, wel hadden we het van de week met de logo over lotte en max maar omdat het boekje over dieren ging, besloten om het niet mee te nemen, aangezien Roy zijn intresses meer in auto's en ballen en blokken liggen ;)
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  maandag 23 januari 2012 @ 19:08:00 #198
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
  maandag 23 januari 2012 @ 20:53:15 #199
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107153310
Wat gaaf Asyniur! O+
Ik kan niet wachten tot Anouk oud genoeg is!
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  maandag 23 januari 2012 @ 20:54:15 #200
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_107153381
Cool Asyniur :)
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:06:48 #201
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107170446
Susie, dit is het resultaat van maaaanden oefenen. Eerder deed hij nooit wat terug...
Overigens maakt hij nu ook een gebaar voor bal. Heb alleen geen idee hoe hij er bij komt, want het komt in de verste verte niet overheen met het door mij gedemonstreerde gebaar, maar hij is wel consequent ;)
Zal kijken of ik het straks op film krijg.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:30:44 #202
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107171027
Dat zou leuk zijn Asyniur! Belangrijkste is dat jij weet dat hij bal bedoeld toch?
Ik hoop dat ik zelf het geduld kan opbrengen om met haar te oefenen en dat ik consequent blijf.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:02:24 #203
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107172026
Iemand gevonden die veel liedjes in gebaren op youtube heeft staan:


Traaag en niet leuk om naar te kijken... maar wel ideaal om voor jezelf even de gebaren te oefenen en daarna voor te doen
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:07:41 #204
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107172219
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:02 schreef Reilain het volgende:
Iemand gevonden die veel liedjes in gebaren op youtube heeft staan:


Traaag en niet leuk om naar te kijken... maar wel ideaal om voor jezelf even de gebaren te oefenen en daarna voor te doen
Is wel heel traag... mis alle gebaren! :D Edit; zelf ff gezocht op youtube, daar gaat het beter en ook een andere dame gevonden! ;)
Net op youtube ook wat dingetjes gevonden, van ene raygebarentaal (weet niet hoe ik een filmpje van youtube hier moet krijgen). Heeft allerlei filmpjes als een soort cursus zijnde. Uit een boek is het soms toch lastig te zien hoe een gebaar precies moet.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:37:00 #205
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107173144
Susie, je moet wel in de gaten houden dat gebarentaal in elk land weer anders is en dat je liefst iets gebruikt wat op NGT geënt is.
Ik ben indertijd gewoon met een paar woorden begonnen. Maar goed, als je kind helemaal niks terug doet na lange tijd dan wordt het vanzelf wel minder...
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:52:47 #206
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107173615
Is Nederlands, voor zover ik het hebben kunnen zien en met het boek dat ik heb heb kunnen vergelijken.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  dinsdag 24 januari 2012 @ 12:27:31 #207
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107174833
Ik bedoelde meer in het algemeen ;)
Maar leuk dat je met Anoek ook gebarentaal gaat proberen O+
  dinsdag 24 januari 2012 @ 16:14:06 #208
274310 agenda
altijd vol!
pi_107182749
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:07 schreef Susie het volgende:

[..]

Is wel heel traag... mis alle gebaren! :D Edit; zelf ff gezocht op youtube, daar gaat het beter en ook een andere dame gevonden! ;)
Net op youtube ook wat dingetjes gevonden, van ene raygebarentaal (weet niet hoe ik een filmpje van youtube hier moet krijgen). Heeft allerlei filmpjes als een soort cursus zijnde. Uit een boek is het soms toch lastig te zien hoe een gebaar precies moet.
http://www.gebarencentrum(...)oekterm=ziek&id=1388

Hier kan je een woord intypen (bv ziek) en dan kan je het gebaar zien Susie
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:16:31 #209
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_107192197
Thanks agenda!
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:30:04 #210
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107196290
Asy's goede voorbeeld vanmiddag eens gevolgd ;) Dametje aan t werk gezet en proberen te filmen...



;) Let niet op mijn stem... Potverdorie wat klinkt dat dom haha...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:44:54 #211
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_107197025
Asy, wat kicken!

Ik heb verder geen cursus gevolgd, maar dit topic bijgehouden en wat websites bekeken op aanraden van Gerberaatje.

Seth gebaart inmiddels gedag, lekker (dan slaat ie heel enthousiast tegen zijn gezicht), mama en papa. Hij zegt ook gedag tegen Dora op tv :')
Bij opa gebaart hij ook papa. Maar hoe enorm cool It is!!! Echter super.

Voor de rest heb ik nog niet veel ontdekt, maar we gebaren nu ook nog niet meer dan papa, mama, eten, drinken, fruit, slapen, lekker, opa, oma, zus. Veel groter is zijn wereld ook nog niet.

Iemand tips om t t te breiden?
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:55:41 #212
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107197650
Reilain, wat leuk!

Takkembah, al het andere: bal, vis, vogel, hond, poes, auto, vliegtuig ;), appel, boterham, melk etc

Ik moet 'bal' nog op film zetten en volgens mij doet hij ook rups :o
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:59:27 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107197866
Wat een geweldige filmpjes van Harry en Oona O+

Ik zit er over te denken de DVD's van Lotte en Max toch maar aan te schaffen, ik had om een babygebarenboek voor m'n verjaardag gevraagd en toen kreeg ik Babypraat van Eiskje Clason, en eerlijk gezegd vind ik het een draak van een boek; veel bla die blaat over het waarom van gebaren en getekende gebaren waardoor ik ze niet duidelijk genoeg vind... als er foto's instaan dan zijn die weer van kleine kinderen, en ik zie liever de perfecte voorbeelden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 22:12:58 #214
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107198651
Ik vind een boek (of tekening) wel handig als je het gebaar al eens in actie gezien hebt. In de boeken staat vaak ook of je contact moet maken met je lichaam, iets wat je soms niet goed kan zien op film. En het is handig om het snel even terug te kijken, dan krijg je zo'n 'oja' momentje ;)
  dinsdag 24 januari 2012 @ 22:33:04 #215
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107199803
Ik vind van die filmpjes op youtube erg fijn... Vooral de liedjes gebaar ik veel op het moment..
Soms kijkt Oona mee.. Soms kijk ik ze zelf als ik een gebaar niet weet..

Was Olifant vergeten... Dus maar Olifantje in het bos opgezocht
(Ze heeft een knuffelolifant waar ze gek op is)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 24 januari 2012 @ 22:35:43 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107199933
Ja okay, als naslagwerk van dat wat je al weet zal het wel handig zijn, maar helaas heeft het nu tot gevolg dat het boek maar ligt te liggen omdat ik er niets mee kan.

Maar het kan ook deels aan mij liggen natuurlijk, ik ben erg visueel ingesteld, en juist als ik iets fysiek na moet doen dan zie ik dat graag goed voorgedaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 22:35:53 #217
57497 happyme28
I'm so happy
pi_107199944
Respect hoor, ik denk niet dat ik het geduld zou hebben. Maar misschien als Daan (nog) niet zou praten dat het dan anders zou zijn. Daan zegt nu al 'kijk mama, vliegtuig!'. Wel leuk om te zien hoe Harry en oona de gebaren duidelijk gebruiken.

Alleen vraag ik me af, zijn ze dan niet met woordjes bezig? Ze kunnen hun energie maar in 1 ding tegelijk stoppen denk ik dan en houdt dit de taal ontwikkeling niet tegen? (tenzij al begonnen met 6mnd?) of is dat kortzichtig?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 22:39:14 #218
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107200109
Ja idd das natuurlijk anders..
Ik heb de cursus NGT gedaan voor mijn werk.. hier was het voor Oona dus vooral opfrissen van de huiselijke gebaren.. die voor school gebruikte ik nog wel..

Happy Me.. Oona is ook tegelijk met woordjes bezig.. Ik merk dat het een beetje om en om gaat.. dan weer een paar gebaren, dan weer een paar woordjes.. En soms gaan ze tegelijk op.
Vogel gebaart ze sinds deze week, maar ze probeert hem ook tegelijk te zeggen..

Hier vind je er een stukje over, vaak gaat de taalontwikkeling juist sneller
http://www.babygebaren.nl/voordelen
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 24 januari 2012 @ 23:13:31 #219
57497 happyme28
I'm so happy
pi_107201965
Ja, zoals ik al zei, vanaf 6maanden kan ik me iets bij voorstellen om een periode te overbruggen :) maar het is wel lollig om te zien ook al gebruik ik het zelf niet bewust.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 22:42:21 #220
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107733524
Hihi wat mooi...
Zit toevallig naar Oona te kijken via de webcam terwijl ze ligt te slapen....

Ineens oogjes wagenwijd open... roept: POP! en maakt het door haar zelf verzonnen gebaar voor haar knuffelpopje ;) en meteen zakken haar oogjes weer dicht

Had al vaker gemerkt dat ze 'praat in haar slaap' maar dus ook slaapgebaren haha
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  dinsdag 27 november 2012 @ 12:06:58 #221
381212 Gulara
From the future
pi_119669190
*schop*

Dit lijkt me heel leuk en zinvol! Zijn er nog mensen die hier actief mee bezig zijn?
Volgens mij staan er in dit topic wel een aantal suggesties, maar waar kan ik het beste beginnen met me inlezen?
  dinsdag 27 november 2012 @ 12:17:29 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_119669466
Redelijk mee bezig, met behulp van de DVD's van Lotte en Max.
Niet omdat mijn kind slechthorend is, hij hoort uitstekend, maar wel omdat hij het verdomt om te praten....

Dat begint inmiddels een beetje te komen, en hij combineert gebaren en spraak nu, waarbij het grappig is dat er woorden zijn waarvoor hij het gebaar nooit gebruikt heeft, en woorden zijn die hij nooit uitspreekt maar alleen gebaart.

Papa en opa zijn eigenlijk de enige uitzonderingen van woorden die hij zowel uitspreekt als gebaart.
Mama niet, hij kan het wel uitspreken, en hij kan het gebaren maar dat doet hij niet }:|

Enfin, ik ben er wel heel blij mee dat we er mee begonnen zijn, want door het gebaren kan hij wel een hoop duidelijk maken, waar hij qua praten gewoon geen zin lijkt te hebben.
Vanmorgen had hij me zeer gedaan (ongelukje), kreeg ik even later een kusje op mijn neus en hij gebaarde "lief" O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 27-11-2012 13:26:26 (typo) ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 27 november 2012 @ 12:55:00 #223
381212 Gulara
From the future
pi_119670411
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 12:17 schreef Leandra het volgende:

Vanmorgen had hij me zeer gedaan (ongelukje), kreeg ik even later een kusje op mijn neus en hij gebaarde "lief" O+
O+
Hier verwachten we ook geen gehoorproblemen. Maar inderdaad als aanvulling op het (al dan niet) praten.
pi_119671055
Gulera, ik heb het dus veel gedaan (van nick veranderd.. ik was Reilain)
Zelf heb ik via mijn werk een cursus Nederlands met ondersteunende gebaren gedaan, maar er zijn ook verschillende cursussen in NL die meer op ouders dan op school gericht zijn voor babygebaren. Daar zou je eens op kunnen googlen...

Gerberaatje heeft zo'n cursus gedaan bv.

Ondertussen is O. ruim 2 jaar en gebruikt ze de gebaren niet meer.. heeel af en toe zie ik haar nog eens wat gebaren, en ik doe het zelf soms automatisch omdat ik op mijn werk nog veel gebaar.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_119674452
Hee wat leuk!

Ik kreeg eent tip over dit topic. Als moeder van een stel kinderen gebaren wij nu 2 jaar sinds de komst van onze jongste. Deze kleine man zat het niet mee toen hij een RS infectie opliep met ernstige gevolgen van dien waardoor hij uiteindelijk de functie over zijn stem verloor. Dat was voor ons de reden om met babygebaren te beginnen. Inmiddels kan hij wel geluid maken (poeh, en hoe!) maar is gebaren voor hem toch zijn eerste manier van communiceren.

Maar het is juist ook echt heel leuk en toegankelijk voor kinderen die niet zo'n drama start had als mijn kleintje en dus in de lijn der verwachting hebben dat ze wel een normale ontwikkeling zullen volgen in hun spraak-/taalontwikkeling. Het geheim van het gebaren zit in de motoriek. De grove motoriek is bij zo'n kleintje namelijk eerder op een niveau waarmee ze dat sturen kunnen dan de mondmotoriek (fijne motoriek.) Dat ze gebaren, wil niet zeggen dat ze later gaan praten dan dat de bedoeling is. (sterker nog, onderzoek wijst uit dat deze kindjes een voorsprong kunnen nemen doordat ze al eerder dan een ander kindje zich uiten met hun handjes en dus de woordjes die ze horen niet alleen in hun hoofd kunnen gebruiken, maar ook kunnen 'verwoorden'.)

Maar, nu eerst mijn oudste van school halen, voor hij bibberend op dat plein staat te wachten :)

Misschien kan ik wat vragen van jullie kant beantwoorden?
pi_119674758
Oh, interessant dit! Leandra, mag ik vragen, hoe oud is jouw non-pratertje? Ik heb er hier een van 2jr 4,5 maand, die nog maar erg weinig zegt. We zijn vanmorgen op het logopedisch spreekuur geweest, en hebben een doorverwijzing gekregen voor logopedie. Met een beetje geluk kunnen we daar volgende week al terecht (CB doorverwijzertjes krijgen voorrang op de wachtlijst).

Weet nog niet goed wat ik hier voor informatie hoop te vinden. Wil mijn kind ook niet forceren in het praten. Niet te veel dingen tegelijk op hem afvuren..

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMomo op 27-11-2012 16:08:45 ]
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 27 november 2012 @ 15:29:50 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_119675141
Hij wordt vrijdag 2.
Wel grappig; ik postte dat terwijl hij lag te slapen, en ik haal hem net uit bed en hij zegt ineens iets wat op vogel lijkt, en gebaart het niet, terwijl hij dat altijd gebaarde :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_119679924
Ah leuk weer nieuw leven in het topic ;) wil er binnenkort bij mini mee gaan beginnen (nu 4,5 maand) Muppet (28 maanden) gebruikt nog steeds wel gebaren, niet meer zoveel nu ze aardig praat (klep staat niet stil zeg maar :P ) maar ik ben verbaasd dat ze alles nog wel steeds herkent en weet te gebaren. De dvd's van Lotte en Max kijkt ze nog steeds enorm graag... (er komt binnenkort een nieuwe dvd uit overigens!!)

Heel benieuwd hoe dat straks ontwikkelt tussen de dames onderling :D
  woensdag 28 november 2012 @ 01:57:41 #229
381212 Gulara
From the future
pi_119699281
Bedankt voor de reacties. Ik woon niet in Nederland dus een (NLse) cursus volgen gaat hem helaas niet worden.
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of het niet te veel is.
Wij zijn zelf allebei Nederlands en praten dus met elkaar (en straks baby) ook Nederlands. Iedereen om ons heen echter praat Engels, dus er zal ook veel in het Engels gesproken worden. Dit wil ik ook zeker stimuleren want het is wel de bedoeling dat hij zich kan redden in het Engels.
Nou is het plan dus om ook gebaren te doen. Ik hoop zo op die manier dat hij ook een aantal dingen kan duidelijke maken als er bijvoorbeeld iemand oppast (dus: slapen, eten, ...). Ik zal dus in gezelschap wanneer we Engels praten ook de gebaren ondersteunen met de Engelse woorden.
Dus ik wil het erg graag en ik ga er ook zeker mee aan de slag. Ben alleen bang dat mijn kind straks denkt Nederlands, Engels én gebarentaal. :?
pi_119700064
Ik ga hier ok meelezen! Wil ook gaan gebaren met Faye, heb een kennismakingsworkshop gevolgd en een gebarenwoordenboek en de Lotte en max dingen staan op mijn verlanglijstje voor de feestdagen!
Mama van F. (2012) en M. (2016)
  woensdag 28 november 2012 @ 07:44:00 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_119700257
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 01:57 schreef Gulara het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik woon niet in Nederland dus een (NLse) cursus volgen gaat hem helaas niet worden.
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of het niet te veel is.
Wij zijn zelf allebei Nederlands en praten dus met elkaar (en straks baby) ook Nederlands. Iedereen om ons heen echter praat Engels, dus er zal ook veel in het Engels gesproken worden. Dit wil ik ook zeker stimuleren want het is wel de bedoeling dat hij zich kan redden in het Engels.
Nou is het plan dus om ook gebaren te doen. Ik hoop zo op die manier dat hij ook een aantal dingen kan duidelijke maken als er bijvoorbeeld iemand oppast (dus: slapen, eten, ...). Ik zal dus in gezelschap wanneer we Engels praten ook de gebaren ondersteunen met de Engelse woorden.
Dus ik wil het erg graag en ik ga er ook zeker mee aan de slag. Ben alleen bang dat mijn kind straks denkt Nederlands, Engels én gebarentaal. :?
Ik verwacht eigenlijk dat dat wel meevalt, de babygebaren zijn behoorlijk internationaal, dus waarschijnlijk maakt het dat alleen maar makkelijker, ik zie het vooral als een ondersteuning van de gesproken taal (want een horend kind), en niet als een extra taal.
Maar misschien zie ik dat fout, en moet je het gewoon als een extra taal zien.

Je zou ook kunnen kiezen voor de DVD's van Signing Time!, of gewoon voor allebei, er zullen best verschillen tussen zitten, maar met Poes gaat het iig al goed, en Signing Time! lijkt wat breder te gaan (maar ik vind het ook minder duidelijk, men doet alleen het woord wat men behandelt, bij Lotte en Max wordt alles in gebaren aangegeven, dus je pikt meer op dan alleen de woorden die ze behandelen).
http://www.signingtime.com/blog/2010/12/sign-of-the-week-cat/


Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_119711547
Gulara, juist voor een kind dat tweetalig wordt opgevoed, is babygebaren heel fijn. Een soort 'Zwitserland' . Het helpt je kindje in beide talen het woord te koppelen aan het juiste gebaar. Het wordt wel verwarrend, als je niet alleen voor bijv NGT kiest, maar ook voor de ASL. Dat zou teveel van het goede zijn. Ik zou zeggen, 1 variant van de gebarentaal kiezen en je zult zien dat dit je kindje enorm helpt bij het leren van 2 gesproken talen! Leuk hoor!

Gerberaatje, ik zit ook te wachten op de nieuwe dvd's van Lotte en Max, maar ik begreep dat ze jammerlijk genoeg flink vertraging hebben opgelopen.
  donderdag 29 november 2012 @ 02:47:09 #233
381212 Gulara
From the future
pi_119736608
Leandra en Cate, dankjewel voor de reacties en linkjes.
En fijn dat jullie mijn idee hierover bevestigen. Het leek mij ook vooral fijn als ondersteunend gebruik. Dat de gebaren in ieder geval duidelijk zijn als ie zich misschien niet zo goed kan uiten.
Ik ga eens op m'n gemak uitzoeken welke gebaren ik ga gebruiken. :)
pi_119738524
Hier geen babygebaren althans niet heel erg actief mee. Maar wel net een cursus nederlands met ondersteunende gebaren gehad gisteren de lessen afgesloten met een toets.(maar zijn nu al aan het overwegen om de vervolg cursus ook te doen)
Wij hebben een zoon van 3 die nog niet praat,en nu door middel van gebaren wel dingen duidelijker kan maken.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_119757061
In de nieuwsbrief van Lotte en Max stond vandaag, dat de nieuwe DVD niet meer dit jaar uitkomt. Maar ze hebben wel andere leuke nieuwe producten! Zeker t kijken waard.

Gulara, als je wat tips wilt, kijk dan even bij mijn profiel!
pi_119757285
Volgens mij verschilt NMG niet heel veel van babygebaren.. Als ik naar de gebaren van Gerbera keek en hoe ik ze bij mijn dochter gebruikte vond ik het erg op elkaar lijken
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  donderdag 29 november 2012 @ 22:07:48 #237
381212 Gulara
From the future
pi_119763455
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:52 schreef Cate het volgende:

Gulara, als je wat tips wilt, kijk dan even bij mijn profiel!
Staat gebookmarked, dankjewel! :)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:34:35 #238
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_119764878
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:15 schreef DJMomo het volgende:
Oh, interessant dit! Leandra, mag ik vragen, hoe oud is jouw non-pratertje? Ik heb er hier een van 2jr 4,5 maand, die nog maar erg weinig zegt. We zijn vanmorgen op het logopedisch spreekuur geweest, en hebben een doorverwijzing gekregen voor logopedie. Met een beetje geluk kunnen we daar volgende week al terecht (CB doorverwijzertjes krijgen voorrang op de wachtlijst).

Weet nog niet goed wat ik hier voor informatie hoop te vinden. Wil mijn kind ook niet forceren in het praten. Niet te veel dingen tegelijk op hem afvuren..
Wat een verschillen. Harry praat pas sinds begin september dit jaar. Toen was hij ruim 2,5 jaar oud. Zo maar opeens herhaalde hij hele woorden.
Nooit logopedie gehad of geïndiceerd geweest.
Gebaren deed hij wel een beetje, maar ook pas sinds een hij ruim 2 jaar was. Hij leek er gewoon niet echt behoefte aan te hebben.
Overigens houdt hij nu geen seconde zijn snater dicht en is het een enorme papegaai geworden ;)

Wil het gebaren nu weer oppakken met de jongste, maar moet me er weer even toe zetten.
  zaterdag 1 december 2012 @ 08:11:00 #239
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_119806035
Van de week, toen dit topic omhoog geschopt werd, dacht ik, wat zonde dat ik niet doorgezet hebt. Af en toe doe ik nog wel wat gebaren, maar niet heel concequent. Behalve die van slapen, als ik haar in bed heb gelegd, dan doe ik altijd even mijn hand op mijn wang en zeg ik "lekker slapen"
Vanmorgen, zeg ik tegen Anouk: "wil je naar bed", vervolgens kruipt ze naar de deur, gaat staan en legt haar hand op haar wang! O+
Ik ga nu dus toch maar weer vaker gebaren gebruiken, buiten het feit dat het heel schattig is, is het ook handig! Want ze ligt nu weer lekker te knorren :D
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_119807036
Susie, hoe oud is Anouk nu?

Bij mijn oudste ben ik het dus met 14 maanden pas echt gaan oppakken en dat leek een heel goed moment want ze pakte het toen in sneltrein vaart op! Dus het is nooit te laat om er nog wat mee te gaan doen!

En zelfs nu vind ze het nog zo leuk om te doen, ondanks dat ze al flink kletst ;)
  zaterdag 1 december 2012 @ 10:49:52 #241
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_119807279
Ze is nu 13 maanden. Ga het nu ook echt vaker gebruiken, kijken of ze andere dingen ook gaat doen.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:14:59 #242
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_119823135
En het was geen eenmalige actie, vanavond deed ze het weer O+
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:19:38 #243
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_119823333
wow wat goed van Anouk ! O+

Ik zit te twijfelen ofdat Cristel nu het gebaar doet voor melk, en broodje eten. daar leek het vanochtend iig op.....
Ze vind trouwens de filmpjes van lotte en max helemaal geweldig, ik kijk ze vaak met haar op youtube ;) Begint ze helemaal te lachen, en soms met haar handen te bewegen
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:24:59 #244
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_119823590
Ik ga eens kijken of ik die ook ergens kan "vinden" ;)
Ik weet niet hoe het gebaar voor broodje eten is, alleen die van melk. Ik ga ook zeker morgen mijn boek er weer eens bij pakken!
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:39:37 #245
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_119824165
Boterham is platte hand en met andere hand op zijn kant doen alsof je boterham afsnijd. En eten is met de geldhand (vuist en duim op wijsvinger) en richting je mond wijzen.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:45:46 #246
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_119824410
Ik doe t iets anders :P Linkse hand plat, en dan met rechts doen alsof ik er wat opsmeer, leek mij wat logischer :@
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:56:27 #247
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_119824830
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:45 schreef PureEvil het volgende:
Ik doe t iets anders :P Linkse hand plat, en dan met rechts doen alsof ik er wat opsmeer, leek mij wat logischer :@
geeft niks.
Het gaat erom dat je samen communiceert :*

Ik moet het echt gaan doen hier, want Huubke lijkt het wel interessant te vinden.
Harry doet het graag voor (vooral het gebaar 'genoeg' als hij zijn boterham niet meer wil opeten O+ )
  zaterdag 1 december 2012 @ 23:32:04 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_119828562
Soneal gebaarde tijdens de vakantie ineens melk, toen ik zei dat ik melk pakte (voor mezelf), en hij had toen nog nooit melk gehad :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 2 december 2012 @ 00:04:22 #249
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_119829580
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:45 schreef PureEvil het volgende:
Ik doe t iets anders :P Linkse hand plat, en dan met rechts doen alsof ik er wat opsmeer, leek mij wat logischer :@
dat is bijna kaas ;) en wij hebben het geleerd op cursus :p dus moesten de officielle wel leren.
Maar ach het gaat erom dat je kind het leert/begrijpt toch
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zondag 2 december 2012 @ 00:37:26 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_119830503
En toch had ik het gebaar voor brood eerst ook met die smerende beweging, pas door de Lotte en Max DVD's ben ik de snijdende beweging gaan doen, maar ik zie net dat zowel bij de online babygebaren als bij het gewone gebarenwoordenboek brood met de snijdende beweging gedaan wordt.

En nou weet ik dus niet meer waar ik dat smerende gebaar vandaan had :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 2 december 2012 @ 18:07:08 #251
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_119848097
Boter misschien :+
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_119852542
Brood is inderdaad met de snijdende beweging over de platte hand. Denk maar aan het snijden van de boterham! De smerende beweging geeft aan dat er boter op het broodje zit of gaat, en als je het als een 'schavende' beweging doet, kun je het hebben over kaas op het broodje :)

Wat leuk te lezen, al die kleintjes die gebaren maken. Moeilijk he, soms? Om daadwerkelijk te begrijpen wat ze gebaren! Het duurde hier bijvoorbeeld even voor ik door had dat mijn zoon 'boek' gebaarde. Hij hield zijn handjes niet bij elkaar, maar juist ver uit elkaar en maakte dan de juiste beweging (als in, boek open). Brabbelen in gebaar; ik vind het een lollig begrip!

Zijn nieuwste gebaar is paddenstoel. Die heeft hij denk ik opgepikt met het zingen van kinderliedjes met babygebaren. Zo leuk, als ze dan opeens zomaar een nieuw gebaar maken!
  zondag 2 juni 2013 @ 14:32:03 #253
381212 Gulara
From the future
pi_127320753
Ik ben begonnen. Ik geef het 'melkgebaar' voordat ik hem voed (ik vond het gebaar voor borstvoeding stom :@ )
En hij moet er meestal om lachen. Ik weet nog niet of hij het gebaar grappig vind of dat ie de link met het drinken legt. :P

Gebruik afentoe het gebaar voor 'mama', 'dragen', 'bad' en nog een paar anderen, maar dat moet ik nog even wat consequenter gaan doen.
  zondag 2 juni 2013 @ 14:36:47 #254
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_127320875
Roy gebaard zelf nog niet heel veel,maar begint de gebaren nu echt te begrijpen. Mooi om te zien dat hij ookblijft kijken tot ik klaar ben met gebaren,en dan datgene haalt of doetwat ik vraag.

Hij heeft nu wel zijn eigen naamgebaar gemaakt,als je vraagt wie of waar is roy dan wrijft hij met zijn hand over zijn buik :7
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_127323265
Wij krijgen van Faye nu het eerste gebaar terug sinds een paar dagen. Ze gebaart klaar als ze klaar is met eten en van tafel wil :)
Mama van F. (2012) en M. (2016)
  maandag 3 juni 2013 @ 10:37:05 #256
381212 Gulara
From the future
pi_127350882
Bar wat lief dat gebaar dat Roy voor zichzelf heeft. O+

Marjolijntje wat knap! *O* Was Faye nou bijna één?
pi_127351181
Gulara snap je helemaal, dat gebaar voor borstvoeding voel me er net een koe door dus die gebruik ik ook niet. E tikt op mijn borst en zegt 'inke' of hij gebaart drinken (combinatie van drinken en lekker, dus vooral wapperen langs het gezicht :) aangevuld met geluid "inke'of 'ekke')

Echt leuk dat je ook met babygebaren aan de slag gaat. Ik vind het zo gezellig en het is zo fijn als ze iets duidelijk kunnen maken of begrijpen. Nu is Pi daar natuurlijk nog wel heel jong voor maar ineens kan het snel gaan. En kleine Faye en Roy die ook al teruggebaren.
Vooral liedjes aanvullen met gebarentaal vind ik heel leuk en E (nu bijna 13 mnd) probeert mij dan ook echt na te doen/ mee te doen.

Klaar gebaart hij ook evenals eten, en de gebaren uit het liedje 'de wielen van de bus'/ 'the wheels on the bus' dus gaan al heel goed: ronddraaien van de wielen, deur die open en dicht gaat, bewegen van de wissers, de toeter van de bus. Echt zo schattig
pi_127351312
Ik vind het gebaar voor borstvoeding ook stom en onlogisch, dus ik gebruik het gebaar voor drinken, want zo noem ik het ook. Bij mijn dochter werd dat na een jaar mama-drinken, met 2 gebaren dus, omdat ze toen ook ander drinken naast kreeg.

Kan niet wachten tot ik gebaren terugkrijg, zo'n mijlpaal vond ik dat!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_146112214
Up! Ik ben sinds gisteren begonnen met bewust gebaren :) .

Ik wil nu het 1 en ander bestellen maar wat is het handigst, de posters, DVD, de kaartjes? J is nu 8 maanden
En wat nog leuker zou zijn, heeft er iemand hier die inmiddels pratende kindjes heeft het 1 en ander werkeloos liggen waarvan ik iets kan overnemen?

Ik vind het nu al zo leuk! Ben benieuwd hoe snel J. het oppakt O+
♥ J & S
  donderdag 30 oktober 2014 @ 20:23:51 #260
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146126588
Wij hebben Lotte en max :D
En ik heb een cursus gedaan. En dit is haar boek. www.bol.com/nl/p/zie-je-wat-ik-zeg/9200000025422637/
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146127560
Lotte en Max ja, de dvd is leuk O+
Wij hebben twee cursussen gedaan. Eva begint alleen pas sinds kort echt interesse te krijgen (17 maanden) en pikt nu de gebaren op. Maar zelfs nu is het nog heel handig want woorden die ze niet kan zeggen kan ze wel gebaren. En deze week liepen we door het winkelcentrum en zag ze een hond op een plaatje staan, heeft ze het hele winkelcentrum doorgehuppeld terwijl ze het gebaar voor hond maakte. Ze trok heel veel aandacht zeg maar O+
E.
pi_146129514
O+ spark! dat klinkt schattig

Lotte en Max, check!
♥ J & S
pi_146130101
Ik heb een curcus gedaan via mijn werk en daarom nooit materialen in huis gehad.
Zelf heb ik wel regelmatig via youtube gebarenliedjes e.d opgezocht om de boel weer op te frissen.

Nu 4 jaar en dus niet meer nodig ;) maar door mijn werk heeft ze nog wel veel interesse in gebaren en moet ik haar regelmatig wat leren. Het gebaar 'Grapje' wordt bv regelmatig ingezet O+
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_146135043
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 13:57 schreef klaprooss het volgende:
Up! Ik ben sinds gisteren begonnen met bewust gebaren :) .

Ik wil nu het 1 en ander bestellen maar wat is het handigst, de posters, DVD, de kaartjes? J is nu 8 maanden
En wat nog leuker zou zijn, heeft er iemand hier die inmiddels pratende kindjes heeft het 1 en ander werkeloos liggen waarvan ik iets kan overnemen?

Ik vind het nu al zo leuk! Ben benieuwd hoe snel J. het oppakt O+
ik ga je het een en ander doorsturen.

gebaar van de dag, Lotte en max. Ik heb gebaren liedjes.
wij zijn heel simpel begonnen,en nu gebaren we continu tegen Roy,
wij hebben nmg gedaan (ik doe het nog steeds)

En Roy gebaard nu ook steeds vaker terug O+
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_146135393
wat leuk om te lezen dat de kinderen het ook zo leuk oppakken!
O+ Vind ik leuk!
♥ J & S
pi_146137573
Gebaar van de dag is idd een leuke om mee te beginnen!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_146141865
Even volgen! Mijn mellie is nog te klein natuurlijk maar een kennis/vriendin van me geeft cursussen dus tzt wil ik dat graag doen.
Kwak
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:13:16 #268
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146151102
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zondag 2 november 2014 @ 22:34:34 #269
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146235045
Lerengebaren.nl
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  dinsdag 4 november 2014 @ 14:42:06 #270
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146292096
Gebaar van de dag idd :Y.
KuikenGuppy
  dinsdag 4 november 2014 @ 21:26:10 #271
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146308807
Kuiken maakte vandaag zijn eerste gebaar: hij gebaarde 'lekker' O+ *O*.
KuikenGuppy
pi_146318877
Waar vindt je dan dat gebaar van de dag?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_146318879
De meeste linkjes in dit topic werken niet meer. Ik heb ze bijna allemaal geklikt ^^,
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  woensdag 5 november 2014 @ 07:37:24 #274
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146319603
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 02:30 schreef Dottey het volgende:
Waar vindt je dan dat gebaar van de dag?
Het is een app (Android) en je vindt het ook op facebook.
KuikenGuppy
  woensdag 5 november 2014 @ 07:40:14 #275
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146319618
Deze link is ook handig, babygebaren woordenboek:
https://www.gebarencentrum.nl/gebaren/gebaren-met-je-baby/
KuikenGuppy
pi_146326073
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 07:37 schreef Burdie het volgende:

[..]

Het is een app (Android) en je vindt het ook op facebook.
Ik ga eens neuzen, want ik vind het reuze interessant om te gebruiken bij de aankomende aanwas kids van mijn zus(sen), die hier geregeld over de vloer komen.

Mijn neefje kende er maar vier (daar was ik de opvang van). "Hoor!!" (vinger bij de oor en dat was meestal als hij een grasmaaier of vliegtuig hoorde). "Lekker" (zeg maar zwaaien bij de wang)
"Die die die die die.." (aanwijzen)

En een zelfbedacht gebaar "Toetjeuhhhhhhhhh" ( met de ellebogen op de tafel rammen na het eten :') )

Het lijkt me handig als sommige gebaren er al een beetje inzitten.. want kids mogen ze dan wel snel doorhebben, zelf wil ik ze dan ook wel kunnen onthouden en goed voor kunnen doen :9
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_146326221
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 07:40 schreef Burdie het volgende:
Deze link is ook handig, babygebaren woordenboek:
https://www.gebarencentrum.nl/gebaren/gebaren-met-je-baby/
Thanks! :*

Ik heb hem opgeslagen
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  woensdag 5 november 2014 @ 13:46:04 #278
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146328595
https://www.gebarencentrum.nl/winkel/gebaren-voor-kinderen/

hier hebben wij een aantal producten van. Oa het liedjes boek.

ik zie nu ook de dvd van Sinterklaas en zwarte Piet.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  woensdag 5 november 2014 @ 13:58:11 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146329061
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 13:46 schreef _Bar_ het volgende:
https://www.gebarencentrum.nl/winkel/gebaren-voor-kinderen/

hier hebben wij een aantal producten van. Oa het liedjes boek.

ik zie nu ook de dvd van Sinterklaas en zwarte Piet.

Op YouTube zijn ook een aantal leuke Sinterklaasfilmpjes te vinden, van wapperpiet ( :') ).

KuikenGuppy
pi_146329132
Oh, de Lotte & Max 25 kinderliedjes DVD gaat op mijn lijstje voor kerst, leuk zeg!

Ik wil sowieso eigenlijk wel een cursus doen voor wat basisgebaren en hoe kun je nu het beste omgaan met het leren van de gebaren.
  woensdag 5 november 2014 @ 14:00:55 #281
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146329162
Dot, ben je al lid van de facebook groep? Daar staan ook een aantal handige tips :).
KuikenGuppy
pi_146329227
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:00 schreef Burdie het volgende:
Dot, ben je al lid van de facebook groep? Daar staan ook een aantal handige tips :).
Kan je een linkje in mijn DM sturen?

edit: ik denk dat je de andere Dot bedoelde _O-
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_146329422
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:00 schreef Burdie het volgende:
Dot, ben je al lid van de facebook groep? Daar staan ook een aantal handige tips :).
Nee, nog niet, ik heb nog niet echt de rust gehad me er goed in te verdiepen en gebaar dus eigenlijk ook alleen nog papa en mama af en toe.

Ik wil ook wel een linkje als het kan! :)
  woensdag 5 november 2014 @ 14:09:39 #284
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146329521
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:02 schreef Dottey het volgende:

[..]

Kan je een linkje in mijn DM sturen?

edit: ik denk dat je de andere Dot bedoelde _O-

:D

Jullie mogen er beiden in hoor :+.

Dit is 'm: https://m.facebook.com/groups/460313720706189
KuikenGuppy
  woensdag 5 november 2014 @ 14:20:03 #285
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146329926
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_146335949
Leuk die sinterklaasliedjes :D wij doen niet aan babygebaren, maar aan kleutergebaren :) oudste (4 jr) heeft pdd nos en praat niet behalve tegen mij, haar vader en broertje. Ze zit nu op een mkd waar ze alles ondersteunen met gebaren en wij doen dat thuis ook. Zo hopen we dat ze ook gaat gebaren om te communiceren met anderen. Het stimuleert ook spraak, dus we hopen dat het praten daardoor een stapje dichterbij komt. Als ze op school en thuis merkt dat het heel normaal is, dan wordt het voor haar hopelijk ook makkelijker.

En het is leuk om samen bezig te zijn met gebaren. Ze leert me er heel veel die ze dan op school heeft geleerd.
pi_146434040
Ik heb me net ingeschreven voor een workshop volgende maand *O*
  zaterdag 8 november 2014 @ 18:29:36 #288
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146437748
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 16:52 schreef Solagratia het volgende:
Leuk die sinterklaasliedjes :D wij doen niet aan babygebaren, maar aan kleutergebaren :) oudste (4 jr) heeft pdd nos en praat niet behalve tegen mij, haar vader en broertje. Ze zit nu op een mkd waar ze alles ondersteunen met gebaren en wij doen dat thuis ook. Zo hopen we dat ze ook gaat gebaren om te communiceren met anderen. Het stimuleert ook spraak, dus we hopen dat het praten daardoor een stapje dichterbij komt. Als ze op school en thuis merkt dat het heel normaal is, dan wordt het voor haar hopelijk ook makkelijker.

En het is leuk om samen bezig te zijn met gebaren. Ze leert me er heel veel die ze dan op school heeft geleerd.
heeft ze ook al haar eigen gebaar? O+

Roy wijst driftig naar zichzelf terwijl hij over zijn buik wrijft. Dan bedoelt hij zichzelf O+

slapen gaat Roy op de grond liggen met zijn hoofd op zijn hand en doet ogen dicht. (het gebaar slapen is je hand tegen je oor,hoofd opzij houden en ogen kort dichtdoen)

Als Roy Wilt knuffelen gebruikt hij het knuffelbeer gebaar O+ ( beide armen gebogen kruislings voor je en dan met je handen soort van krab beweging maken bij je schouders)

Wilt Roy zijn Tuut dan doet hij overdreven smakken en lippen tuiten O+

leuk Dot alvast veel plezier ermee ^O^
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:58:54 #289
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146440670
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:19 schreef Dot. het volgende:
Ik heb me net ingeschreven voor een workshop volgende maand *O*
Wat leuk *O*

Ik kwam deze tegen, een gratis cursus in Grootegast.

https://m.facebook.com/profile.php?id=1544652312423111
KuikenGuppy
pi_146442566
Wat leuk dat dat zo goed gaat Sola!

O heeft ook een eigen gebaar.. Lettergebaar van de O tegen haar mondhoek en dan naar buiten toe bewegen zodat het een 'lange O' wordt.
Mijn naamgebaar is het lettergebaar voor de M op mijn slaap (naast mijn bril dus)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_146481388
Roy praat voor de rest niet toch? Wat fijn dan dat hij zich zo duidelijk kan maken. Scheelt het frustraties en boosheid?

A. Heeft een plaatje op het mkd en dat is een vogeltje. Dus haar gebaar is nu een vogeltje. Het is niet echt een naamgebaar, maar ik vind het wel bij haar passen. Dus die houden we erin. Grappig is trouwens dat V ook begint mee te gebaren nu. Het is wel even wennen om alles wat ik zeg ook te gebaren. Weet niet alle gebaren natuurlijk. Maar als het haar helpt, doe ik het graag.
  maandag 10 november 2014 @ 05:06:29 #292
381212 Gulara
From the future
pi_146488714
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 16:52 schreef Solagratia het volgende:
Leuk die sinterklaasliedjes :D wij doen niet aan babygebaren, maar aan kleutergebaren :) oudste (4 jr) heeft pdd nos en praat niet behalve tegen mij, haar vader en broertje. Ze zit nu op een mkd waar ze alles ondersteunen met gebaren en wij doen dat thuis ook. Zo hopen we dat ze ook gaat gebaren om te communiceren met anderen. Het stimuleert ook spraak, dus we hopen dat het praten daardoor een stapje dichterbij komt. Als ze op school en thuis merkt dat het heel normaal is, dan wordt het voor haar hopelijk ook makkelijker.

En het is leuk om samen bezig te zijn met gebaren. Ze leert me er heel veel die ze dan op school heeft geleerd.
Goed om te weten.
Ik zag dit topic weer omhoog komen en ik ben er destijds mee begonnen, maar niet echt doorgezet. Inmiddels is zoon 20 maanden, maar praat echt minimaal. Gebaren (niet eens bewust aangeleerd, maar dingetjes die we soms samen verzinnen) pikt ie wel snel op.
Maar ik was dus bang dat dit z'n taalontwikkeling misschien in de weg zou staan. Het zou voor hem wel fijn zijn aangezien ie altijd heel veel te vertellen heeft, maar je met 20 woorden niet zoveel kunt.
  maandag 10 november 2014 @ 11:05:05 #293
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146492702
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 05:06 schreef Gulara het volgende:

[..]

Goed om te weten.
Ik zag dit topic weer omhoog komen en ik ben er destijds mee begonnen, maar niet echt doorgezet. Inmiddels is zoon 20 maanden, maar praat echt minimaal. Gebaren (niet eens bewust aangeleerd, maar dingetjes die we soms samen verzinnen) pikt ie wel snel op.
Maar ik was dus bang dat dit z'n taalontwikkeling misschien in de weg zou staan. Het zou voor hem wel fijn zijn aangezien ie altijd heel veel te vertellen heeft, maar je met 20 woorden niet zoveel kunt.
je zou je eens in kunnen lezen in NmG deze cursus hebben wij gedaan en ik volg hem nog steeds.
Daar blijf je bij praten en gebaard alleen sommige woorden.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  maandag 10 november 2014 @ 11:08:54 #294
381212 Gulara
From the future
pi_146492776
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 11:05 schreef _Bar_ het volgende:

[..]

je zou je eens in kunnen lezen in NmG deze cursus hebben wij gedaan en ik volg hem nog steeds.
Daar blijf je bij praten en gebaard alleen sommige woorden.
Dankjewel voor de link, alleen ik woon in Australie. ;)
Maar ik heb al eea opgezocht. En ik denk dat we met een aantal gebaren al fijn uit de voeten kunnen. Ik ga er overigens vanuit dat ie gewoon zal gaan praten, maar voor nu kan het wat frustratie (aan beide kanten) wegnemen.
  maandag 10 november 2014 @ 11:11:04 #295
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146492818
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 11:08 schreef Gulara het volgende:

[..]

Dankjewel voor de link, alleen ik woon in Australie. ;)
Maar ik heb al eea opgezocht. En ik denk dat we met een aantal gebaren al fijn uit de voeten kunnen. Ik ga er overigens vanuit dat ie gewoon zal gaan praten, maar voor nu kan het wat frustratie (aan beide kanten) wegnemen.
zoek je Nederlandse gebaren? Zo ja ik kan er wel een aantal inscannen en doormailen naar je?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  maandag 10 november 2014 @ 11:20:54 #296
381212 Gulara
From the future
pi_146493003
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 11:11 schreef _Bar_ het volgende:

[..]

zoek je Nederlandse gebaren? Zo ja ik kan er wel een aantal inscannen en doormailen naar je?
Ja dat is wel zo makkelijk.

En graag. :) Ik ga even m'n kind in bed gooien en dan kom ik er later op terug, ok?
  maandag 10 november 2014 @ 12:10:12 #297
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146494172
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 11:20 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ja dat is wel zo makkelijk.

En graag. :) Ik ga even m'n kind in bed gooien en dan kom ik er later op terug, ok?
helemaal prima. Neem je tijd ervoor. Ben woensdag vrij en dan kan ik ze,inscannen en mailen,
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  maandag 10 november 2014 @ 20:44:42 #298
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_146511450

deze is ook leuk (val misschien nu in herhaling)
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_146528542
Gulara, ik denk dat jullie er echt wel iets aan hebben. Het is zo leuk om samen te doen O+

Eva pikt het gebaren nu echt snel op, we gaan ook de dvd's van Lotte en Max kopen. De stukjes op YouTube vind ze namelijk al geweldig :D

Ze gebaart nu papa, mama, Jessica (haar tante), hond, vogel, vis, slapen, aap, bad en boterham en misschien nog meer die ik nu ben vergeten. Ze hoeft een gebaar maar een paar keer te zien en ze doet hem na, we zouden het zelf eigenlijk nog consequenter moeten gebruiken.
E.
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:15:39 #300
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146528966
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 20:44 schreef _Bar_ het volgende:

deze is ook leuk (val misschien nu in herhaling)
Bedankt! Deze is ietwat raar, maar wel leuk daardoor :+.
Ik zit nu met het liedje van de dagen van de week in m'n hoofd :').

("Is er een zon op zondag? Zie je de maan op maandag?")
KuikenGuppy
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:15:51 #301
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146528972
Vol!
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')