quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
in de winkel heb je daar toch pakjes voor
euhm, nee dusquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:19 schreef Trusten het volgende:
verse tomatensoep
Ik maak het liever met tomatenquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
in de winkel heb je daar toch pakjes voor
In principe ben ik op zoek naar 'basis' tomatensoep zonder al teveel poespas er in...maar ik sta voor alle lekkere recepten openquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
Wil je basis, kruidige, pittige of romige tomatensoep?
Die verschillen nogal van elkaar.
Doe ze allemaal maarquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
Wil je basis, kruidige, pittige of romige tomatensoep?
Die verschillen nogal van elkaar.
kwijl!quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk
Pappa al Pomodoro
[ afbeelding ]
is ook een hele dikke tomaten/basilicum/parmezaan/ciabatta prutquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
Maar het ziet er ook niet echt als soep uit...
Italiaanse broodsoep en je kan zelf natuurlijk bepalen hoeveel brood je erin flikkertquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
Maar het ziet er ook niet echt als soep uit...
Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eigenlijk is tomatensoep vrij simpelPureer je tomaten, maak je niet druk om de vellen. Doe daar wat knoflook, basilicum of andere kruiden naar smaak bij. Beetje zeezout, beetje peper.
Fruit in een pan wat ui, en een teen knoflook, evt. ook de kruiden die ook in je mix zitten. Als alles lelijk en bruin wordt schep je het uit de olie, en gooi je je tomatenmoes in de pan. Roer dit flink rond, doe er water bij en laat het indampen tot gewenste dikte. Erg lekker met Oregano, basilicum, knoflook en peper
En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gembersiroop is ideaal om een lichtzoet tintje te geven aan wokgerechten en marinade...![]()
Ik had laatst 1,5 kg cherrytomaten op de markt gekocht (1 euro), waarvan een halve kilo na een week op de grens van lekker en "eigen leven" zat. Toen heb ik cherrytomatensoep gemaakt
Smaakt weer heel anders dan wanneer je grote waterbomtomaten hebt, etc. Pommodori lijkt me ook wel lekker om dr in te gooien.
Die staat hier vanavond ook op het menu.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk
Pappa al Pomodoro
[ afbeelding ]
Was zeker lekkerquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:33 schreef French het volgende:
[..]
En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!
Suiker (of gembersiroop, is ook grotendeels suiker) versterkt de smaak van de tomaten en maakt het inderdaad minder zurig.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:26 schreef French het volgende:
[..]
Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijkquote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:28 schreef MinderMutsig het volgende:
Die ziet er wel lekker uit maar dat is hem helaas niet.
Nooit! Ketter!quote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:52 schreef nightfall het volgende:
[..]
probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijk
En deze en deze lijken er ook wel op volgens mij.quote:
Tomatensoep
Nodig:
* 2 kilo uien in ringen
* 2 knolselderij in blokjes
* 4 tenen knoflook in schijfjes
* 2 potten gepelde tomaten
* 5 flessen passata (gezeefde tomaten)
* bouillon naar smaak
* basilicum
* komijn
* peper
* meel
* margarine
* water
* gehakte peterselie (2 bosjes) voor garnering
Bereiding:
Laat de uiringen heel zachtjes een tijd in margarine bakken tot ze zacht en bruinig zijn. Maak een roux met margarine, meel, water en bouillon en voeg daarbij de uien, knolselderij, knoflook, kruiden, passata en tomaten. Voeg water toe tot de pan vol is en bouillon naar smaak. Laat alles een tijdje pruttelen. In de kommetjes garneren met plukje peterse-lie.
quote:Oostenrijkse tomatensoep (Paradeissuppe)
750 gr rijpe tomaten
1/2 liter water
100 gr wortelen
1 ui
50 gr peterseliewortel
100 gr knolselderij
50 gr boter
30 gr bloem
bouillon
1 laurierblad
1 kruidnagel
10-20 gr suiker
citroensap
room
strooiaroma
suiker
zout
citroenschil
20 gr gekookte vermicelli of gekookte rijst
Was de tomaten, snijd ze in stukken, kook ze in het water in ± 15 minuten gaar en wrijf ze door een zeef.
Maak de groenten schoon, snijd ze klein en smoor ze in de boter half gaar.
Strooi er de bloem over en roer die met wat bouillon glad.
Voeg de groentemassa met alle kruiderijen bij de tomatenpuree en laat alles nog ± 15 minuten koken.
Zeef de soep en breng haar eventueel met wat strooiaroma op smaak.
Voeg tenslotte een scheutje room en de vulling toe.
quote:Ingrediënten voor 4 personen
Ingrediënten voor de tomatensoep
125g uien - 125g wortelen - 50g knolselder
0.5 teentje knoflook
60g tomatenconcentraat - 200g tomaten
220g vetstof (olijfolie)
150g aardappelen (bintje)
1L witte fond of kippenfond
Kruidentuiltje - snuifje paprika - snuifje curry - peper en zout
Ingrediënten voor de balletjes
250g varkensgehakt - 250g kalfsgehakt
0.5 fijngehakte kleine ui
1 ei
oudbakken pistolet
zout - peper - muskaat
Bereiding
Bereiding tomatensoep
1. Maak de groenten schoon, was ze en snij ze vervolgens in stukken van 3 tot 4 cm.
2. Laat in een kookpan de vetstof smelten, doe het deksel erop en laat de groenten een tiental minuten slinken.
3. Voeg de in vier gesneden tomaten en het tomatenconcentraat toe.
4. Leng aan met de fond, kruid matig, breng aan de kook en laat 30 minuten doorkoken.
5. Voeg de in stukken gesneden aardappelen toe en laat nog 45 minuten koken.
6. Haal uw soep door de draaizeef, de blender of een ander instrument naar keuze, als u het nodig vindt ze te zeven. Kruid verder en voeg naar eigen smaak suiker toe.
Bereiding balletjes
1. Laat de pistolet weken in water tot hij goed vochtig is, knijp vervolgens samen om het overtollige vocht eruit te laten en hak fijn.
2. Doe het gehakt, de gehakte ui, de pistolet, het zout, de peper en het snuifje muskaat in een grote pot.
3. Doe er het ei bij.
4. Meng goed om een homogene vulling te bekomen en breng zo nodig verder op smaak.
5. Maak nu uw balletjes. Maak daarbij regelmatig uw handen nat om gemakkelijker te werken.
6. Laat ze enkele uren rusten op een koele plaats.
7. Maak eerst de balletjes en gebruik de witte fond of de kippenfond om de balletjes te pocheren. Gebruik deze fond dan in uw tomatensoep, wat de smaak ervan zal versterken. Reken 4 tot 5 minuten kooktijd.
Waarom open je dit topique dan?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Die tweede klinkt wel aardig ok. Ik ben nu alleen bang dat als ik hem maak dat hij het dan nét niet is.![]()
Misschien toch maar wachten tot vanavond als moeders weer vrij is.
Omdat ik dat recept zoek maar hij staat er volgens mij niet tussen. In bijna al die recepten gaat ook aardappel of knoflook of andere ingrediënten die volgens mij niet in de tomatensoep van mijn moeder zitten.quote:
Nee helemaal niet, ik heb vorige week ook gewacht tot ik papa's recept had voor minestronesoep... Had wel zelf wat kunnen verzinnen maar wilde graag dat ie hetzelfde smaaktequote:Op zaterdag 7 februari 2009 16:06 schreef MinderMutsig het volgende:
Ja maar straks smaakt hij dan niet net zo als die van mijn mamaen dan ben ik helemaal gedesillusioneerd.
Is dat raar? Dat het net die ene moet zijn?
quote:"Twee liter water en twee groenten- of kippenbouillonblokken aan de kook brengen. Een klein blikje tomatenpuree (of meer als dat nodig is ) erbij en vervolgens soepgroenten en vermicelli of rijst erbij. U ziet, nergens verse tomaten. Ik denk dat dat het geheim is van lekkere tomatensoep, wij denken dat het met echte tomaten moet maar die zijn gewoon te slap van smaak en dan krijgen ze in de soep geen voet aan de grond."
2 liter water en een blikje tomatenpuree?quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:17 schreef Paul het volgende:
Ik had dit gevonden: is dit al voldoende voor een lekkere soep?
[..]
Hoeveel blikjes moeten er dan inquote:Op zaterdag 19 september 2009 13:21 schreef Mirjam het volgende:
[..]
2 liter water en een blikje tomatenpuree?![]()
![]()
niks blikjes.quote:
lekkere kwak creme fraiche erop en gaan.quote:
1 kg tomaten
3 eetlepels olijfolie
3-4 tenen knoflook
1 ui
chilipeper of gedroogd pepertje
basilicum
peper
Snijd de tomaten in stukken. Pel en snipper de knoflook en een ui. Verhit olie in de pan en voeg knoflook, ui en chili toe. Fruit 1-2 minuten. Voeg nu alle stukken tomaat toe en laat dit enkele minuten zachtjes fruiten tot de tomaten zacht zijn. Pureer de soep met een staafmixer en serveer met gehakte kruiden, bijvoorbeeld basilicum. Maak af met een drupje olijfolie en een beetje verse peper.
zelf geen fan van de staafmixer.quote:
Zul je geen spijt van krijgen, als je eenmaal een staafmixer hebt kun je zo veel ontzettend lekkere soorten soepen zelf maken (broccolisoep, bloemkoolsoep, preisoep, you name it). Daar haalt geen zak of blik kant-en-klare soep het bij.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:45 schreef Paul het volgende:ik ga eerst maar eens een staafmixer kopen voordat ik hier aan begin
Dan doe je het gewoon niet lang genoeg, denk ik. Gewoon net zo lang de staafmixer in de pan houden tot de soep echt helemaal mooi glad is. Duurt best eventjes. Doe je het te kort dan krijg je inderdaad een het-lijkt-glad-maar-is-het-toch-niet-echt-structuur, dat is inderdaad niet zo lekker. Dus langer doorgaan. Voordat ik de staafmixer in de pan zet haal ik trouwens altijd wat groenten uit de pan die ik apart houd en na het staafmixen weer terugkieper, zodat de soep zelf mooi glad is, maar je wel nog een bite hebt door die groenten erin.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:59 schreef Logical het volgende:
zelf geen fan van de staafmixer.
geeft altijd zo'n rare structuur aan je soep...
quote:1 kg rijpe tomaten (bij voorkeur pomodori)
1 grote rode ui
1 rode paprika
2 tenen knoflook
1 kippenbouillionblokje
1 tl olijfolie
+- 4 blaadjes basilicum (en evt. wat kleine blaadjes als garnering)
• Oven voorverwarmen op 225°C
• Snij alle groenten in stukken en leg ze samen met de knoflook in de braadslee. Voeg 1 tl olijfolie toe en hussel de groenten door elkaar.
• Plaats de braadslee boven in de oven en rooster de groenten 30-45 minuten tot de eerste groentes zwarte plekjes krijgen (door het roosteren krijgt de soep superveel smaak
• Los het kippenbouillonblokje op in een kopje kokend water
• Haal de groenten uit de oven en doe ze samen met de kippenbouillion in de blender
• Hang een zeef boven de pan en haal de soep door de zeef
• Verwarm de soep nog even
• Basilicum fijnsnijden en door de soep roeren
• Breng de soep op smaak met zwarte peper (en evt. zout naar smaak)
• Serveer met wat room en een klein blaadje basilicum :mrgreen:
Klinkt erg lekker. Dat ga ik morgen 's even proberen. Tomaten heb ik nog zat uit eigen tuin.quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
1 Kg zeeer rijpe tomaten
Blaadje laurier
teen knoflook
Lepeltje Vegeta
1 ansjovisfiletje
1 basilicumstengel met bladeren
paar peperkorrels
Tomaten kwarten en in pan doen, knof platslaan en erbij, net als de rest van de ingredienten, en lekker laten koken tot de tomaten helemaal uit elkaar vallen, zonder deksel op de pan
Door een zeef halen.
Aan de kook brengen en even proeven, eventueel afsmaken met wat zout, paar druppels balsamico azijn.
Serveren met een royale klont zure room of creme fraiche en een paar blaadjes basilicum.
Ik koop op zaterdag altijd een kilo of anderhalf tomaten en leg die in de vensterbank, meestal liggen ze daar 1 tot 3 weken tot ze echte helemaal rijp zijjn. Meeste tomaten die je koopt zijn namelijk niet rijp genoeg.
Je kan de tomaten in dit recept prima vervangen door bliktomaten van een degelijk merk.
Je kan tomatensoep ook prima wecken. Grote pan tomatensoep maken, jampotten of mayonaise potten met metalen deksel goed uitwassen. Hete soep in de potten doen en de deksel erop draaien. Pot omdraaien en op de deksel zetten.quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:02 schreef H1F5 het volgende:
[..]
Klinkt erg lekker. Dat ga ik morgen 's even proberen. Tomaten heb ik nog zat uit eigen tuin.
En ook dát ga ik doen. Geweldige tip voor als de tomaten op een gegeven moment mijn oren uitkomen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan tomatensoep ook prima wecken. Grote pan tomatensoep maken, jampotten of mayonaise potten met metalen deksel goed uitwassen. Hete soep in de potten doen en de deksel erop draaien. Pot omdraaien en op de deksel zetten.
Als je de pot openmaakt en hij zegt PLOP is ie goed, de deksel mag niet bol gaan staan.
Vegetaquote:Op zaterdag 19 september 2009 19:45 schreef Thorical het volgende:En Piet ik heb ff gegoogeled op Vegeta maar das toch gewoon boullionpoeder?
En het is nog leuk ook, je eigen inmaakquote:Op zaterdag 19 september 2009 17:24 schreef H1F5 het volgende:
[..]
En ook dát ga ik doen. Geweldige tip voor als de tomaten op een gegeven moment mijn oren uitkomen.
Tenk joe verrie mats, ook die sla ik even op.quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
geroosterde tomatensoep
Tomaten, uien, knoflook in stukken onder de grill pleuren, na 25 minuutjes pureren in de blender. Nog door een zeef halen voor het fluweelzachte effect. Peper/zout en bouillon erbij tot gewenste dikte.
En bedankt... Heb nu wel zin in tomatensoep maar geen ingrediënten...quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
geroosterde tomatensoep
Tomaten, uien, knoflook in stukken onder de grill pleuren, na 25 minuutjes pureren in de blender. Nog door een zeef halen voor het fluweelzachte effect. Peper/zout en bouillon erbij tot gewenste dikte.
Werkt bij paprika ook heel best.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ook lekker is, het aanhechtplekje van het kroontje er uit snijden en dan met een verfafbrander de tomaten bewerken. De schil verbrand dan, je kan ze dan afspoelen en je hebt perfect geschilde tomaten met een lichte rooksmaak.
Prima basis voor je tomatensoep.
idd, en dan vullen met geitenkaas en grillen, smulderdesmulsmikkelquote:
Dat dus. Soms combineer ik verse tomaten uit eigen tuin met passata. Dat maakt toch de lekkerste soep.quote:Op zaterdag 19 september 2009 23:01 schreef mevrouwdebok het volgende:
ik raad aan om in welk recept ook , passata te gebruiken i.p.v. verse tomaten .die zijn superrijp verwerkt en smaken stukken beter dan die waterige hollandse tomaten ....succes he
Hollandse tomaten smaken prima, mits ze rijp zijn. Gewoon een weekje op de vensterbank in de zon tot ze dieprood zijn. Maar je kan idd ook pasata, tomaten uit blik of een pak tomatensap gebruiken.quote:Op zaterdag 19 september 2009 23:01 schreef mevrouwdebok het volgende:
ik raad aan om in welk recept ook , passata te gebruiken i.p.v. verse tomaten .die zijn superrijp verwerkt en smaken stukken beter dan die waterige hollandse tomaten ....succes he
Prei en kippenbouillon, dat lijkt me een goede! Ga het zeker proberen, bedanktquote:Op zondag 20 september 2009 12:14 schreef Osramp het volgende:
Makkelijk en lekker:
1 pak tomatensap (van Appelsientje, de goeie)
1 pot Struik kippenbouillon
1 prei fijnsnijden
Appelmoes (kleine pot is voldoende)
Tomatensap en bouillon samenvoegen en warmen, prei erbij en laten garen. Het zure eraf halen met appelmoes. Appelmoes geeft wat meer dikte en haalt de ergste zuurheid van de tomaten. Evt nog een klein bouillonblokje erbij als je van hartig houdt.
Vermicelli kan uiteraard ook erbij.
Bleekselderij die niet te fijn gesneden is, en beetgaar is, maakt het ook erg lekker.quote:Op zondag 20 september 2009 13:39 schreef vijfhonderd het volgende:
[..]
Prei en kippenbouillon, dat lijkt me een goede! Ga het zeker proberen, bedankt
Culinair barbaar...quote:Op zondag 20 september 2009 12:14 schreef Osramp het volgende:
Makkelijk en lekker:
1 pak tomatensap (van Appelsientje, de goeie)
1 pot Struik kippenbouillon
1 prei fijnsnijden
Appelmoes (kleine pot is voldoende)
Tomatensap en bouillon samenvoegen en warmen, prei erbij en laten garen. Het zure eraf halen met appelmoes. Appelmoes geeft wat meer dikte en haalt de ergste zuurheid van de tomaten. Evt nog een klein bouillonblokje erbij als je van hartig houdt.
Vermicelli kan uiteraard ook erbij.
Hoezo? Meerdere recepten spreken over bouillionblokjes in dit topic, lijkt me niet minder 'erg' dan bouillion uit een potje. Struik bouillon is trouwens ook nog eens e-nummer vrij. Appelmoes = appels en suiker dus ook weinig schokkends aan, komt ook veel voor in chinese tomatensoep recepten dus ben benieuwd wat het barbaarse in bovenstaande recept is...quote:Op zondag 20 september 2009 14:39 schreef Iets-Anders het volgende:
Culinair barbaar...
Het kan ook zonder hoor. Appelmoes haalt de ergste scherpte van de tomaten. Als je van een sterke tomaten smaak houdt, kan het appelmoes ook achterwege blijven.quote:Op zondag 20 september 2009 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom appelmoes in de tomatensoep?
Kan dit recept zo of moeten er nog andere zaken aan toegevoegd worden?quote:Verse italiaanse tomatensoep met basilicum
Ingrediënten voor 2 personen
1 kilo vleestomaten
1 liter water
1 tomatenbouillonblokje (grand italia)
verse basilicum (anders gevroren in een strooibus)
1 ui
1 of 2 teentjes knoflook
olijfolie
beetje bloem
peper
zout
Hulpmiddelen
Staafmixer
Voorbereiding
Ontdoe de tomaten van hun vel door een krijsje te snijden aan de onderkant van de tomaten en ze even in kokend water te leggen totdat het velletje een beetje begint los te laten. Dan kun je ze eruit halen om de vel los te trekken.
Kook 1 liter water
Bereidingswijze
Fruit een gesnipperd ui en de teen(jes) knoflook in een scheut olijfolie. Doe er een eetlepel bloem bij en roer dit totdat er een dikkige saus ontstaat. Voeg tijdens het roeren het kokende water toe. Doe de tomaten er voorzichtig in en zet de staafmixer erop om het geheel tot een gladde soep te pureren. (het is ook lekker om de soep wat grover te laten, door de tomaten niet helemaal glad te pureren!). Doe het bouillonblokje erbij en laat het geheel zachtjes ongeveer een kwartier koken. Voeg tussendoor ook niet al te zuinig de basilicum erbij (als de basilicum vers is is het beter dit pas op het laatst toe te voegen). Naar smaak peper en zout toevoegen.
Serveertips
Asl je het lekker vind kun je bij het opdienen wat creme fraiche in de soep doen of wat geraspte kaas. Als variatietip kun je voor extra smaak een scheutje witte wijn door de soep roeren, ook erg lekker!
Doe er wat stokbrood met kruidenboter bij, en je kunt gaan genieten!
Als je het voor de écht lekkere smaak doet moet je eigenlijk ook eens roma-tomaatjes proberen...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:10 schreef LoudGirl het volgende:
Ik bind 'em nooit, zonde van de smaak. En ik rooster de tomaten eerst even in de oven, dan krijgen ze een veel geconcentreerdere smaak en van die lekkere bruine randjes
Groentebouillion of tomatenboullion kan ook...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:44 schreef Idril-2 het volgende:
Wat is dat toch met die kippenbouillon?
Ik vind het een rare combinatie
Ik heb je recept voor satémarinade al meegenomen maar ook dit lijkt weer een toppertje te wordenquote:
Daar krijgen ze super veel smaak vanquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 01:06 schreef Winner_Taco het volgende:
Maar waarom in de oven maken die groente en niet gewoon koken in water ?
Het staat je vrij om het te vervangen door homemade bouillion hoorquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:41 schreef Erosjuhhh het volgende:
oh come on. dit is geen zelfgemaakte soep
met jullie bouillonblokjes.
Inderdaadquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:32 schreef Trusten het volgende:
[..]
Daar krijgen ze super veel smaak van
Ik had ook creme fraiche gebruikt en een sjalotje alleen 2 tenen knoflook. Hoe smaakte die van jou?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Enfermera het volgende:
Ik heb een simpele variant vanavond gemaakt, hier even het recept:
- 1 blik heinz gepelde tomaten
- verse basilicum
- dragon
- creme fraiche
- 1/2 kippenbouillonblokje
- 1 sjalot
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- evt. bloem
- zwarte en groene peper
Eerst heb ik het uitje gefruit en de knoflook erboven uitgeperst, samen bakken in de olijfolie voor ongeveer 5 min. Heb de soep wat gebonden met bloem, maar dat hoeft opzich niet. Ik vind het wel lekker.Vervolgens de gepelde tomaten erbij gegooid plus ongeveer een liter water. Ook het bouillonblokje erbij, de fijngestampte dragon en wat zwarte en groene peper uit zo'n molentje. Lekker laten pruttelen voor ongeveer een kwartier. Daarna de blender eroverheen. Dan heel wat basilicum eroverheen, weer even de blender erop. Even van het vuur afgehaald, iets laten afkoelen en de creme fraiche er doorheen gegooid (ongeveer een eetlepel).
Nog even opwarmen (of niet), wat blaadjes basilicum als garnering erop en eten maar!
![]()
Was heerlijk!
Geen hoofdpijn en vreselijke dorst gehad?quote:Op zondag 18 oktober 2009 08:56 schreef Winner_Taco het volgende:
Gelukt en was erg lekker. Helaas nergens tomatensoep-bouillon tegengekomen desondanks met 2 kip-blokjes en een blikje AH gehaktballetjes incl juice prima te eten.
O en helemaal zonder blokjes etc ja wie weet ooit. Als je een blik gewend bent is dit iig een stapje in de goede richting toch?
Wat loop je nou steeds kansloos te flamen joh . Wil je aandacht ? Kom je thuis liefde tekort ?quote:Op zondag 18 oktober 2009 13:13 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geen hoofdpijn en vreselijke dorst gehad?
Ik zie ze bij Turkse toko's heel vaakquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:29 schreef sigme het volgende:
Tomatenbouillonblokjes zijn rottig slecht verkrijgbaar in Nederland. Weet iemand ze ergens te koop?
Grand Italia zou ze in het assortiment moeten hebben volgens dat recept. Maar hier hebben ze ze ook niet bij de meeste winkels . Dirk heeft wel tomaten -bouillon in vloeibare vorm . AH XL heeft ze wel maar dan van eigen merk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:15 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ik zie ze bij Turkse toko's heel vaak
Zoals ik het lees bedoelt Sjeen dat die "blokjes" het te zout makenquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:11 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Wat loop je nou steeds kansloos te flamen joh . Wil je aandacht ? Kom je thuis liefde tekort ?
Nee, TS had een enorm giltopic over smaakversterkers en hoe erg die niet zijn en wilde daar niet weten van kritiek. Mensen die een andere mening hadden als TS werden daar verdacht gemaakt. TS wilde alleen maar bevestiging. Echter nu gebruikt TS zelf blokjes waar glutamaten in zitten, nog afgezien van de glutamaten die in tomaten zitten.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:45 schreef prupke het volgende:
[..]
Zoals ik het lees bedoelt Sjeen dat die "blokjes" het te zout maken
Van te veel zout krijg je dorst enz...
Zelf ben ik geen liefhebber van zout , en ik gebruik dat dus ook bijna niet
Als dat zo is dan zal Sjeen dat zelf wel kunnen vertellen ?quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, TS had een enorm giltopic over smaakversterkers en hoe erg die niet zijn en wilde daar niet weten van kritiek. Mensen die een andere mening hadden als TS werden daar verdacht gemaakt. TS wilde alleen maar bevestiging. Echter nu gebruikt TS zelf blokjes waar glutamaten in zitten, nog afgezien van de glutamaten die in tomaten zitten.
Kortom, TS is een hypochonder
Toch een beetje debiel om in één topic een product als een dolle stier te verketteren incluis iedereen met meer nuance, en vervolgens in een volgende topic het betreffende product gewoon doodleuk gebruiken. En dan verontwaardig zijn als mensen daarop reageren.quote:
Heerlijk.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:10 schreef Silven het volgende:
[..]
Ik had ook creme fraiche gebruikt en een sjalotje alleen 2 tenen knoflook. Hoe smaakte die van jou?
Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:44 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Heerlijk.Ik hou wel van knoflook, maar het moet niet overheersen, je moet de andere dingen ook nog wel kunnen proeven. Ik vond 'm echt geslaagd, dit was de eerste keer dat ik zelf tomatensoep maakte (maak wel vaker tomatensaus).
Heb er zelfs geen suiker of zoiets in gedaan, vaak wordt dat wel aangeraden in een recept omdat de tomaten soms zuur kunnen zijn.
Maar mijn soepje was heerlijk!
Mooi zo! Ja klopt, dat kan je idd ook nog doen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 20:33 schreef Silven het volgende:
[..]
Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.
Deze klinkt wel makkelijkquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Enfermera het volgende:
Ik heb een simpele variant vanavond gemaakt, hier even het recept:
- 1 blik heinz gepelde tomaten
- verse basilicum
- dragon
- creme fraiche
- 1/2 kippenbouillonblokje
- 1 sjalot
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- evt. bloem
- zwarte en groene peper
Eerst heb ik het uitje gefruit en de knoflook erboven uitgeperst, samen bakken in de olijfolie voor ongeveer 5 min. Heb de soep wat gebonden met bloem, maar dat hoeft opzich niet. Ik vind het wel lekker.Vervolgens de gepelde tomaten erbij gegooid plus ongeveer een liter water. Ook het bouillonblokje erbij, de fijngestampte dragon en wat zwarte en groene peper uit zo'n molentje. Lekker laten pruttelen voor ongeveer een kwartier. Daarna de blender eroverheen. Dan heel wat basilicum eroverheen, weer even de blender erop. Even van het vuur afgehaald, iets laten afkoelen en de creme fraiche er doorheen gegooid (ongeveer een eetlepel).
Nog even opwarmen (of niet), wat blaadjes basilicum als garnering erop en eten maar!
![]()
Was heerlijk!
Hij is heul makkelijkquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 13:11 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Deze klinkt wel makkelijkDinsdag eens even uitproberen
Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaaktquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:50 schreef Trusten het volgende:
Gister gemaakt volgens dit recept:
Ingrediënten
* enkele eetlepels olijfolie extra vergine
* 2 sjalotten
* 1 grote ui
* 2 tenen knoflook
* 2 kruidenbouillonblokken
* 2 blikken gepelde pomodori (langwerpige
Italiaanse tomaten) in blik
* een toefje verse basilicum
* (1 eetlepel suiker) <- Niet gebruikt
* 1 eetlepel fijngesneden verse peterselie
* water
* verse peper en zout uit de molen
Tomaten in vergiet laten uitlekken; sap opvangen en bewaren; ui en sjalotten fijnsnijden evenals de tenen knoflook; peterselie wassen en fijnsnijden;
Bereidingswijze
In de olie fruit je de ui, sjalot en knoflook enkele minuten. Let op dat de knoflook niet bruin wordt! Snij de pomodori fijn en doe ze in de pan met de kruidenblokjes. Voeg ook het tomatennat toe en de suiker. Snipper de basilicumblaadjes fijn in de soep. Laat dit geheel zon 20 minuten zacht pruttelen. Peterselie, peper en zout toevoegen. Na 5 minuten dit geheel met de staafmixer fijnmaken. Als de soep erg dik is (let op: deze soep behoort wel enigzins dik te zijn!) dan kun je er wat water aan toevoegen.
Erg lekker!
Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
Wat is er toch met de verse tomaten gebeurd
idd. in de winter moet je geen soep maken met verse tomaten, waterige rotzooi.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.
Bouillon uit een potje, biologisch. Niet altijd, alleen als ik geen uren de tijd heb zelf bouillon te trekken.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
sjonge jonge jonge.
Wat is er toch met de verse tomaten gebeurd
en hoezo bouillon uit een blokje? Je kunt toch wel even de moeite nemen om dat ook zelf te maken.
Ik heb hm ook gemaakt net, heb er in de oven nog verse tijm en rozemarijn aan toegevoegd en een scheutje balsamicoazijn. Straks even afmaken met peper en zout, even kijken of ik er misschien nog een blik tomaten aan toe voeg. Het smaakte wel al goed maar wil het misschien nog iets meer tomatiger, mn tomaten waren misschien niet rijp genoeg.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:08 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaaktDeed het voorheen met pakjes en zakjes enzo, maar toch een keer zelf geprobeerd! Koning
Recept wel iets veranderd. 3 blikken tomaten er in gedaan (zitten er in die bliktomaten nog een beetje vitamines enzo, of is alles eruit? ), 2 uien, 4 tenen knoflook en een klein beetje macaroni. Ipv de bouillonblokjes heb ik een kippenbouillon gebruikt.
Suiker heb ik ook overgeslagen.
Beste tomatensoep ooit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |