abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60767651

Omdat de zoekfunctie tijdelijk ( ) niet werkt en er in het Fok! Kookboek niets staat vraag ik het even hier. Heeft er iemand een simpel maar lekker recept voor verse tomatensoep?

Ik kan uiteraard wel googlen maar 'eigen' recepten of recepten die bij anderen in de smaak vallen zijn toch vaak een stuk beter..

Alvast bedankt
pi_60767680
in de winkel heb je daar toch pakjes voor
You dream it, I live it.
pi_60767710
daar ben ik ook naar op zoek.
de man des huizes is gek op een goeie verse tomatensoep met een kledder room of zoiets erin
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_60767724
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:19 schreef Trusten het volgende:
verse tomatensoep
euhm, nee dus
pi_60767739
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
Ik maak het liever met tomaten dan met poeder dat in de verte ergens naar tomaat smaakt
pi_60767761
Halve pan kruiden bouillon maken, zo'n grote pot pastasaus erdoor, verse tomaat, verse bascilicum, 3 teentjes knoflook fijn gesneden, soepgroenten, balletjes, half uurtje laag.
pi_60767797
Wil je basis, kruidige, pittige of romige tomatensoep?
Die verschillen nogal van elkaar.
pi_60767880
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
In principe ben ik op zoek naar 'basis' tomatensoep zonder al teveel poespas er in...maar ik sta voor alle lekkere recepten open
pi_60767918
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
Doe ze allemaal maar
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:30:20 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60767930
Tomaten roomsoep:

500g tomaten
2 uien
2 bouillontabletten
1dl room
1 eetlepel dille
1 theelepel thijm
150g gehakt
1 eetlepel paneermeel
peper
zout
1 liter water
gehakte peterselie

Bereidingswijze :

Maak de uien schoon en snipper ze. Was de tomaten en snijd ze in stukjes. Roer wat peper, zout en paneermeel door het gehakt en draai er kleine balletjes van. Verhit in een grote pan de olie en bak hier de ui even in. Voeg dan de tomaten, tijm en een halve liter water toe. Laat dit 10 minuten zachtjes koken. Leg een zeef op een andere pan en wrijf hier de tomaten door. Los de bouillonblokjes op in de tomatenbouillon en doe er de rest van het water erbij. Roer de room en de dille erdoor. Voeg de gehaktballetjes toe en laat de soep nog 10 minuten zachtjes koken. Strooi de peterselie door de soep.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:33:17 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_60767997
Je kunt ook gewoon een beetje volle melk erbij gooien in de pan, zodat het romiger wordt. Bij champignonen soep ook trouwens.
pi_60768240
tvptje
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_60768313
dit is echt verrukkelijk

Pappa al Pomodoro

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60768336
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60769483
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk

Pappa al Pomodoro

[ afbeelding ]

kwijl! dat is inderdaad goddelijk ( en je zit meteen voor twee dagen vol )
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_60769857
Maar het ziet er ook niet echt als soep uit...
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:56:25 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60769886
Er was ooit een goede tip, als je Chinese tomatensoep wilt, er een kwak appelmoes in te gooien.

Werkt verrekte goed.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60769991
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
is ook een hele dikke tomaten/basilicum/parmezaan/ciabatta prut
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_60770243
Eigenlijk is tomatensoep vrij simpel Pureer je tomaten, maak je niet druk om de vellen. Doe daar wat knoflook, basilicum of andere kruiden naar smaak bij. Beetje zeezout, beetje peper.

Fruit in een pan wat ui, en een teen knoflook, evt. ook de kruiden die ook in je mix zitten. Als alles lelijk en bruin wordt schep je het uit de olie, en gooi je je tomatenmoes in de pan. Roer dit flink rond, doe er water bij en laat het indampen tot gewenste dikte. Erg lekker met Oregano, basilicum, knoflook en peper
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_60770686
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
Italiaanse broodsoep en je kan zelf natuurlijk bepalen hoeveel brood je erin flikkert

de een houdt van massief, de ander van wat meer vloeibaar.... maar de smaak van die soep en alles bij elkaar is goddelijk

dat is mijn brouwsel
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60770815
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eigenlijk is tomatensoep vrij simpel Pureer je tomaten, maak je niet druk om de vellen. Doe daar wat knoflook, basilicum of andere kruiden naar smaak bij. Beetje zeezout, beetje peper.

Fruit in een pan wat ui, en een teen knoflook, evt. ook de kruiden die ook in je mix zitten. Als alles lelijk en bruin wordt schep je het uit de olie, en gooi je je tomatenmoes in de pan. Roer dit flink rond, doe er water bij en laat het indampen tot gewenste dikte. Erg lekker met Oregano, basilicum, knoflook en peper
Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).
pi_60770929
Gembersiroop is ideaal om een lichtzoet tintje te geven aan wokgerechten en marinade...

Ik had laatst 1,5 kg cherrytomaten op de markt gekocht (1 euro ), waarvan een halve kilo na een week op de grens van lekker en "eigen leven" zat. Toen heb ik cherrytomatensoep gemaakt Smaakt weer heel anders dan wanneer je grote waterbomtomaten hebt, etc. Pommodori lijkt me ook wel lekker om dr in te gooien.
pi_60771019
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gembersiroop is ideaal om een lichtzoet tintje te geven aan wokgerechten en marinade...

Ik had laatst 1,5 kg cherrytomaten op de markt gekocht (1 euro ), waarvan een halve kilo na een week op de grens van lekker en "eigen leven" zat. Toen heb ik cherrytomatensoep gemaakt Smaakt weer heel anders dan wanneer je grote waterbomtomaten hebt, etc. Pommodori lijkt me ook wel lekker om dr in te gooien.
En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!
pi_60771806
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk

Pappa al Pomodoro

[ afbeelding ]
Die staat hier vanavond ook op het menu.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60772000
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:33 schreef French het volgende:

[..]

En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!
Was zeker lekker

En met bakjes van de supermarkt er soep van maken is inderdaad een beetje overkill
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:04:43 #26
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60776047
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:26 schreef French het volgende:

[..]

Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).
Suiker (of gembersiroop, is ook grotendeels suiker) versterkt de smaak van de tomaten en maakt het inderdaad minder zurig.
onmisbaar ingrediënt voor alles op tomatenbasis dus..
pi_60824840
Gister gemaakt volgens dit recept:

Ingrediënten
* enkele eetlepels olijfolie extra vergine
* 2 sjalotten
* 1 grote ui
* 2 tenen knoflook
* 2 kruidenbouillonblokken
* 2 blikken gepelde pomodori (langwerpige
Italiaanse tomaten) in blik
* een toefje verse basilicum
* (1 eetlepel suiker) <- Niet gebruikt
* 1 eetlepel fijngesneden verse peterselie
* water
* verse peper en zout uit de molen

Tomaten in vergiet laten uitlekken; sap opvangen en bewaren; ui en sjalotten fijnsnijden evenals de tenen knoflook; peterselie wassen en fijnsnijden;

Bereidingswijze
In de olie fruit je de ui, sjalot en knoflook enkele minuten. Let op dat de knoflook niet bruin wordt! Snij de pomodori fijn en doe ze in de pan met de kruidenblokjes. Voeg ook het tomatennat toe en de suiker. Snipper de basilicumblaadjes fijn in de soep. Laat dit geheel zon 20 minuten zacht pruttelen. Peterselie, peper en zout toevoegen. Na 5 minuten dit geheel met de staafmixer fijnmaken. Als de soep erg dik is (let op: deze soep behoort wel enigzins dik te zijn!) dan kun je er wat water aan toevoegen.

Erg lekker!
pi_65827611
Ik heb hier knolselderij, wortels, ui, blikjes gepelde tomaten en een pakje gezeefde tomaten. Allemaal ingrediënten van mijn mama's tomatensoep naar (volgens mij) recept van de huishoudschool.
Dus ik wilde mijn moeder bellen voor het exacte recept want ik heb nu ontzettend zin in mama's tomatensoep maar mijn moeder is aan het werk en ik kan haar dus niet bellen.
Heeft iemand hier toevallig een oud kookboek liggen van de huishoudschool of een fantastisch familierecept voor tomatensoep met deze ingrediënten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 13:51:31 #29
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_65828189
helaas... mijn amsterdamse huishoudschoolkookboek heeft een soep met andere ingredienten...
uit een aspergernest
pi_65828192
ik weet niet hoe ze het op de huishoudschool doen, maar ik doe het altijd zo:
1,2 - 1,5 kg rijpe (vlees)tomaten, even in het hete water ontvellen
1 winterpeen raspen, 2 knoflooktenen fijnhakken, grote ui fijnhakken(of 2, whatever), Dit samen in de pan in flink wat olijfolie 20 min zachtjes laten pruttelen met deksel op de pan.
daarna 1 liter groenteboulion(met tuinkruiden) toevoegen en de tomaten, dit weer 20 min laten pruttelen met deksel op de pan.
Daarna met de staafmixer erdoor totdat het een egale boel is, eventueel balletjes erbij en nog even zachtjes koken
eetlepeltje rode wijnazijn erdoor
6-10 eetlepels slagroom erdoor.
op smaak brengen met zout en peper.
pi_65828368
Die ziet er wel lekker uit maar dat is hem helaas niet.
pi_65828762
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:28 schreef MinderMutsig het volgende:
Die ziet er wel lekker uit maar dat is hem helaas niet.
probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijk
pi_65829321
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:52 schreef nightfall het volgende:

[..]

probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijk
Nooit! Ketter!
pi_65829395
Deze komt wel een beetje in de buurt geloof ik alleen maakt mama geen roux en is de soep van mijn moeder niet bedoelt voor 80 personen.
quote:

Tomatensoep
Nodig:

* 2 kilo uien in ringen
* 2 knolselderij in blokjes
* 4 tenen knoflook in schijfjes
* 2 potten gepelde tomaten
* 5 flessen passata (gezeefde tomaten)
* bouillon naar smaak
* basilicum
* komijn
* peper
* meel
* margarine
* water
* gehakte peterselie (2 bosjes) voor garnering

Bereiding:
Laat de uiringen heel zachtjes een tijd in margarine bakken tot ze zacht en bruinig zijn. Maak een roux met margarine, meel, water en bouillon en voeg daarbij de uien, knolselderij, knoflook, kruiden, passata en tomaten. Voeg water toe tot de pan vol is en bouillon naar smaak. Laat alles een tijdje pruttelen. In de kommetjes garneren met plukje peterse-lie.
En deze en deze lijken er ook wel op volgens mij.
pi_65829421
quote:
Oostenrijkse tomatensoep (Paradeissuppe)

750 gr rijpe tomaten
1/2 liter water
100 gr wortelen
1 ui
50 gr peterseliewortel
100 gr knolselderij
50 gr boter
30 gr bloem
bouillon
1 laurierblad
1 kruidnagel
10-20 gr suiker
citroensap
room
strooiaroma
suiker
zout
citroenschil
20 gr gekookte vermicelli of gekookte rijst

Was de tomaten, snijd ze in stukken, kook ze in het water in ± 15 minuten gaar en wrijf ze door een zeef.
Maak de groenten schoon, snijd ze klein en smoor ze in de boter half gaar.
Strooi er de bloem over en roer die met wat bouillon glad.
Voeg de groentemassa met alle kruiderijen bij de tomatenpuree en laat alles nog ± 15 minuten koken.
Zeef de soep en breng haar eventueel met wat strooiaroma op smaak.
Voeg tenslotte een scheutje room en de vulling toe.
quote:
Ingrediënten voor 4 personen
Ingrediënten voor de tomatensoep
125g uien - 125g wortelen - 50g knolselder
0.5 teentje knoflook
60g tomatenconcentraat - 200g tomaten
220g vetstof (olijfolie)
150g aardappelen (bintje)
1L witte fond of kippenfond
Kruidentuiltje - snuifje paprika - snuifje curry - peper en zout

Ingrediënten voor de balletjes
250g varkensgehakt - 250g kalfsgehakt
0.5 fijngehakte kleine ui
1 ei
oudbakken pistolet
zout - peper - muskaat

Bereiding
Bereiding tomatensoep
1. Maak de groenten schoon, was ze en snij ze vervolgens in stukken van 3 tot 4 cm.
2. Laat in een kookpan de vetstof smelten, doe het deksel erop en laat de groenten een tiental minuten slinken.
3. Voeg de in vier gesneden tomaten en het tomatenconcentraat toe.
4. Leng aan met de fond, kruid matig, breng aan de kook en laat 30 minuten doorkoken.
5. Voeg de in stukken gesneden aardappelen toe en laat nog 45 minuten koken.
6. Haal uw soep door de draaizeef, de blender of een ander instrument naar keuze, als u het nodig vindt ze te zeven. Kruid verder en voeg naar eigen smaak suiker toe.

Bereiding balletjes
1. Laat de pistolet weken in water tot hij goed vochtig is, knijp vervolgens samen om het overtollige vocht eruit te laten en hak fijn.
2. Doe het gehakt, de gehakte ui, de pistolet, het zout, de peper en het snuifje muskaat in een grote pot.
3. Doe er het ei bij.
4. Meng goed om een homogene vulling te bekomen en breng zo nodig verder op smaak.
5. Maak nu uw balletjes. Maak daarbij regelmatig uw handen nat om gemakkelijker te werken.
6. Laat ze enkele uren rusten op een koele plaats.
7. Maak eerst de balletjes en gebruik de witte fond of de kippenfond om de balletjes te pocheren. Gebruik deze fond dan in uw tomatensoep, wat de smaak ervan zal versterken. Reken 4 tot 5 minuten kooktijd.

Verder kom ik niet...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_65829604
Die tweede klinkt wel aardig ok. Ik ben nu alleen bang dat als ik hem maak dat hij het dan nét niet is.
Misschien toch maar wachten tot vanavond als moeders weer vrij is.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 15:47:33 #38
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_65829664
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Die tweede klinkt wel aardig ok. Ik ben nu alleen bang dat als ik hem maak dat hij het dan nét niet is.
Misschien toch maar wachten tot vanavond als moeders weer vrij is.
Waarom open je dit topique dan?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_65829829
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Waarom open je dit topique dan?
Omdat ik dat recept zoek maar hij staat er volgens mij niet tussen. In bijna al die recepten gaat ook aardappel of knoflook of andere ingrediënten die volgens mij niet in de tomatensoep van mijn moeder zitten.
Ik heb zelf ook wel recepten van lekkere tomatensoep maar ik heb nu zin in specifiek die tomatensoep van mama.
pi_65829925
Ja ,maar het gaat niet om die specifieke soep, je moet gewoon de ingrediënten eruit laten die je er niet in wilt hebben.

Mutsie...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_65829955
Ja maar straks smaakt hij dan niet net zo als die van mijn mama en dan ben ik helemaal gedesillusioneerd.

Is dat raar? Dat het net die ene moet zijn?
pi_65830941
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 16:06 schreef MinderMutsig het volgende:
Ja maar straks smaakt hij dan niet net zo als die van mijn mama en dan ben ik helemaal gedesillusioneerd.

Is dat raar? Dat het net die ene moet zijn?
Nee helemaal niet, ik heb vorige week ook gewacht tot ik papa's recept had voor minestronesoep... Had wel zelf wat kunnen verzinnen maar wilde graag dat ie hetzelfde smaakte
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_65831127
Mama is bijna vrij!
Straks even bellen.
pi_65832740
En wat was het recept nou?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_65832808
Komt eraan, eerst even eten.
pi_65833758
Met neme een kleine knolselderij, een flinke winterwortel of een paar normale wortels, wat ui, en snijdt dat in stukken. Beetje olie in de soeppan en even bakken. Dan tomatensap/gezeefde tomaten, gepelde tomaten een kruidenbuiltje en wat water erbij en aan de kook brengen.
Dan pureren met de staafmixer. Balletjes draaien en erbij doen. Op smaak brengen met peper en zout en klaar.

Mijn moeder doet ook niet aan exacte recepten, valt het op?
pi_65834837
Simpel, oosterse heerlijke tomatensoep:

- 1 pakje vloeibare tomatenpuree
- 1 bouillonblokje (und)
- 0,5 l water
- 1 a 2 eetleperls bruine suiker
- flink wat peper
- zoete ketjap

allemaal bij elkaar mikken en je hebt heerlijke homogene zoetpittige dikke tomatensoep!
pi_65873739
Ik neem altijd een blender, wat tomaten, beetje tomatenpuree (niet te veel ), knoflook (hoeveelheid ligt aan de soort tomatensoep: Als het een mediterane soep wordt, 5 a 6 tenen voor een liter), en kruiden (Soort soep afhankelijk, in elk geval zout en peper). Zet de blender aan, en je krijgt moes.

Neem nu wat water, niet te veel, kiep daar je blaadje laurier en je tomatenmoes in. Peper en zout er bij, evt. andere kruiden (bijv oregano en basilicum ), en je krijgt een geweldige tomatensoep
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 19 september 2009 @ 13:17:01 #49
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_72903172
Ik had dit gevonden: is dit al voldoende voor een lekkere soep?
quote:
"Twee liter water en twee groenten- of kippenbouillonblokken aan de kook brengen. Een klein blikje tomatenpuree (of meer als dat nodig is ) erbij en vervolgens soepgroenten en vermicelli of rijst erbij. U ziet, nergens verse tomaten. Ik denk dat dat het geheim is van lekkere tomatensoep, wij denken dat het met echte tomaten moet maar die zijn gewoon te slap van smaak en dan krijgen ze in de soep geen voet aan de grond."
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_72903218
Gehaktballetjes erbij doen.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  zaterdag 19 september 2009 @ 13:20:39 #51
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72903252
Uit blik.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_72903284
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:17 schreef Paul het volgende:
Ik had dit gevonden: is dit al voldoende voor een lekkere soep?
[..]
2 liter water en een blikje tomatenpuree?
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 19 september 2009 @ 13:22:17 #53
80791 crew  Paul
pi_72903293
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:21 schreef Mirjam het volgende:

[..]

2 liter water en een blikje tomatenpuree?
Hoeveel blikjes moeten er dan in
pi_72903295
Je moet er veel kruidnagel bij doen
Op dinsdag 20 oktober 2009 16:01 schreef wise het volgende:
neem dan een hond. Golden retriever ofzo. Die kan je veel makkelijker penetreren dan een kat :')¡¡¡
kansloos om een kat te "nemen"
pi_72903390
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:22 schreef Paul het volgende:

[..]

alleen de inhoud... niet het hele blikje...
pi_72903400
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:22 schreef Paul het volgende:

[..]

niks blikjes.
quote:

1 kg tomaten
3 eetlepels olijfolie
3-4 tenen knoflook
1 ui
chilipeper of gedroogd pepertje
basilicum
peper

Snijd de tomaten in stukken. Pel en snipper de knoflook en een ui. Verhit olie in de pan en voeg knoflook, ui en chili toe. Fruit 1-2 minuten. Voeg nu alle stukken tomaat toe en laat dit enkele minuten zachtjes fruiten tot de tomaten zacht zijn. Pureer de soep met een staafmixer en serveer met gehakte kruiden, bijvoorbeeld basilicum. Maak af met een drupje olijfolie en een beetje verse peper.
lekkere kwak creme fraiche erop en gaan.
pi_72903479
Mozarello en pesto er doorheen!
  zaterdag 19 september 2009 @ 13:34:35 #58
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_72903573
uitjes fruiten, dan bouillon erbij en 2 kilo tomaten.
Alles laten koken, daarna staafmixer erdoor en evt een beetje suiker naar smaak.
Beetje peper en zout indien nodig.

en klaar is Paultje!
Ik ben een eckte rapnegert
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 19 september 2009 @ 13:38:23 #59
80791 crew  Paul
pi_72903660
Ik heb geen staafmixer
  zaterdag 19 september 2009 @ 13:42:23 #60
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_72903739
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:38 schreef Paul het volgende:
Ik heb geen staafmixer
dan een vork en heeeeeel veel geduld?
Ik ben een eckte rapnegert
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 19 september 2009 @ 13:45:40 #61
80791 crew  Paul
pi_72903814
ik ga eerst maar eens een staafmixer kopen voordat ik hier aan begin
pi_72904040
Tomatensoep

- 4 liter water
- Mergpijpje: dat is een bot, vanbinnen zit daar de merg in
- Runderlapje instukjes snijden of runderpoulet
- 1 kg vleestomaten (liever teveel dan teweinig)
- 2 rundvlees bouillonblokjes
- 2 kruiden bouillonblokjes
- 1 pakje tomaten smaakmaker van Maggi

Water in de pan
Mergpijpje en runderpoulet toevoegen
Aan de kook brengen
Afschuimen
2 uur laten trekken
Mergpijpje eruit halen

Tomaten in kokend water doen
Als het velletje barst tomaat eruit halen, ontvellen, in stukjes snijden
In de pan terug doen
Tomaten smaakmaker en blokjes erin doen
Door elkaar roeren
Als het kookt noig ongeveer 30 min. laten pruttelen
Proeven of er nog iets kruiden bij moeten
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_72904108
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:38 schreef Paul het volgende:
Ik heb geen staafmixer
zelf geen fan van de staafmixer.
geeft altijd zo'n rare structuur aan je soep...
pi_72904118
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:45 schreef Paul het volgende:
ik ga eerst maar eens een staafmixer kopen voordat ik hier aan begin
Zul je geen spijt van krijgen, als je eenmaal een staafmixer hebt kun je zo veel ontzettend lekkere soorten soepen zelf maken (broccolisoep, bloemkoolsoep, preisoep, you name it). Daar haalt geen zak of blik kant-en-klare soep het bij.
pi_72904230
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:59 schreef Logical het volgende:

zelf geen fan van de staafmixer.
geeft altijd zo'n rare structuur aan je soep...
Dan doe je het gewoon niet lang genoeg, denk ik. Gewoon net zo lang de staafmixer in de pan houden tot de soep echt helemaal mooi glad is. Duurt best eventjes. Doe je het te kort dan krijg je inderdaad een het-lijkt-glad-maar-is-het-toch-niet-echt-structuur, dat is inderdaad niet zo lekker. Dus langer doorgaan. Voordat ik de staafmixer in de pan zet haal ik trouwens altijd wat groenten uit de pan die ik apart houd en na het staafmixen weer terugkieper, zodat de soep zelf mooi glad is, maar je wel nog een bite hebt door die groenten erin.
pi_72904369
Het lekkerste en supermakkelijke recept vind ik:
quote:
1 kg rijpe tomaten (bij voorkeur pomodori)
1 grote rode ui
1 rode paprika
2 tenen knoflook
1 kippenbouillionblokje
1 tl olijfolie
+- 4 blaadjes basilicum (en evt. wat kleine blaadjes als garnering)

• Oven voorverwarmen op 225°C
• Snij alle groenten in stukken en leg ze samen met de knoflook in de braadslee. Voeg 1 tl olijfolie toe en hussel de groenten door elkaar.
• Plaats de braadslee boven in de oven en rooster de groenten 30-45 minuten tot de eerste groentes zwarte plekjes krijgen (door het roosteren krijgt de soep superveel smaak
• Los het kippenbouillonblokje op in een kopje kokend water
• Haal de groenten uit de oven en doe ze samen met de kippenbouillion in de blender
• Hang een zeef boven de pan en haal de soep door de zeef
• Verwarm de soep nog even
• Basilicum fijnsnijden en door de soep roeren
• Breng de soep op smaak met zwarte peper (en evt. zout naar smaak)
• Serveer met wat room en een klein blaadje basilicum :mrgreen:
  zaterdag 19 september 2009 @ 15:12:26 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72905682
1 Kg zeeer rijpe tomaten
Blaadje laurier
teen knoflook
Lepeltje Vegeta
1 ansjovisfiletje
1 basilicumstengel met bladeren
paar peperkorrels
Tomaten kwarten en in pan doen, knof platslaan en erbij, net als de rest van de ingredienten, en lekker laten koken tot de tomaten helemaal uit elkaar vallen, zonder deksel op de pan
Door een zeef halen.
Aan de kook brengen en even proeven, eventueel afsmaken met wat zout, paar druppels balsamico azijn.
Serveren met een royale klont zure room of creme fraiche en een paar blaadjes basilicum.

Ik koop op zaterdag altijd een kilo of anderhalf tomaten en leg die in de vensterbank, meestal liggen ze daar 1 tot 3 weken tot ze echte helemaal rijp zijjn. Meeste tomaten die je koopt zijn namelijk niet rijp genoeg.
Je kan de tomaten in dit recept prima vervangen door bliktomaten van een degelijk merk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 september 2009 @ 17:02:03 #68
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72908640
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
1 Kg zeeer rijpe tomaten
Blaadje laurier
teen knoflook
Lepeltje Vegeta
1 ansjovisfiletje
1 basilicumstengel met bladeren
paar peperkorrels
Tomaten kwarten en in pan doen, knof platslaan en erbij, net als de rest van de ingredienten, en lekker laten koken tot de tomaten helemaal uit elkaar vallen, zonder deksel op de pan
Door een zeef halen.
Aan de kook brengen en even proeven, eventueel afsmaken met wat zout, paar druppels balsamico azijn.
Serveren met een royale klont zure room of creme fraiche en een paar blaadjes basilicum.

Ik koop op zaterdag altijd een kilo of anderhalf tomaten en leg die in de vensterbank, meestal liggen ze daar 1 tot 3 weken tot ze echte helemaal rijp zijjn. Meeste tomaten die je koopt zijn namelijk niet rijp genoeg.
Je kan de tomaten in dit recept prima vervangen door bliktomaten van een degelijk merk.
Klinkt erg lekker. Dat ga ik morgen 's even proberen. Tomaten heb ik nog zat uit eigen tuin.
Homo Sapiens H1 histone family, member 5
  zaterdag 19 september 2009 @ 17:06:40 #69
45206 Pietverdriet
pi_72908793
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:02 schreef H1F5 het volgende:

[..]

Klinkt erg lekker. Dat ga ik morgen 's even proberen. Tomaten heb ik nog zat uit eigen tuin.
Je kan tomatensoep ook prima wecken. Grote pan tomatensoep maken, jampotten of mayonaise potten met metalen deksel goed uitwassen. Hete soep in de potten doen en de deksel erop draaien. Pot omdraaien en op de deksel zetten.
Als je de pot openmaakt en hij zegt PLOP is ie goed, de deksel mag niet bol gaan staan.
  zaterdag 19 september 2009 @ 17:24:37 #70
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72909402
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan tomatensoep ook prima wecken. Grote pan tomatensoep maken, jampotten of mayonaise potten met metalen deksel goed uitwassen. Hete soep in de potten doen en de deksel erop draaien. Pot omdraaien en op de deksel zetten.
Als je de pot openmaakt en hij zegt PLOP is ie goed, de deksel mag niet bol gaan staan.
En ook dát ga ik doen. Geweldige tip voor als de tomaten op een gegeven moment mijn oren uitkomen.
pi_72913635
De lekkerste tomatensoep maakte een ex schoonmoeder van me, rundvlees, kippenvlees of balletjes het maakte niet uit.
Ik weet alleen nog dat het lekker was en dat ze er een scheutje ketjap manis door deed en mihoen gebruikte ipv vermicelli.
Maar verse tomaten gebruiken dat werkt toch niet. In de zomer misschien maar 's winters? Trouwens een goede tip, eerst alles grillen.
Dan kan je vlgns mij toch echt beter goede blik tomaten kopen.
En Piet ik heb ff gegoogeled op Vegeta maar das toch gewoon boullionpoeder?
  zaterdag 19 september 2009 @ 20:16:53 #72
45206 Pietverdriet
pi_72914694
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 19:45 schreef Thorical het volgende:En Piet ik heb ff gegoogeled op Vegeta maar das toch gewoon boullionpoeder?
Vegeta
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegeta_%28specerij%29
is een smaakmaker, mengsel van zout, kruiden, groenten en smaakversterker.
Lekker door soepen, groente en sauzen.
  zaterdag 19 september 2009 @ 20:26:54 #73
45206 Pietverdriet
pi_72915080
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:24 schreef H1F5 het volgende:

[..]

En ook dát ga ik doen. Geweldige tip voor als de tomaten op een gegeven moment mijn oren uitkomen.
En het is nog leuk ook, je eigen inmaak
  zaterdag 19 september 2009 @ 20:41:30 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_72915546

geroosterde tomatensoep
Tomaten, uien, knoflook in stukken onder de grill pleuren, na 25 minuutjes pureren in de blender. Nog door een zeef halen voor het fluweelzachte effect. Peper/zout en bouillon erbij tot gewenste dikte.
  zaterdag 19 september 2009 @ 20:44:29 #75
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72915611
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]

geroosterde tomatensoep
Tomaten, uien, knoflook in stukken onder de grill pleuren, na 25 minuutjes pureren in de blender. Nog door een zeef halen voor het fluweelzachte effect. Peper/zout en bouillon erbij tot gewenste dikte.
Tenk joe verrie mats, ook die sla ik even op.
pi_72915705
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]

geroosterde tomatensoep
En bedankt... Heb nu wel zin in tomatensoep maar geen ingrediënten...
  zaterdag 19 september 2009 @ 21:02:26 #77
45206 Pietverdriet
pi_72916075
Wat ook lekker is, het aanhechtplekje van het kroontje er uit snijden en dan met een verfafbrander de tomaten bewerken. De schil verbrand dan, je kan ze dan afspoelen en je hebt perfect geschilde tomaten met een lichte rooksmaak.
Prima basis voor je tomatensoep.
  zaterdag 19 september 2009 @ 21:10:23 #78
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72916294
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ook lekker is, het aanhechtplekje van het kroontje er uit snijden en dan met een verfafbrander de tomaten bewerken. De schil verbrand dan, je kan ze dan afspoelen en je hebt perfect geschilde tomaten met een lichte rooksmaak.
Prima basis voor je tomatensoep.
Werkt bij paprika ook heel best.
pi_72919625
ik raad aan om in welk recept ook , passata te gebruiken i.p.v. verse tomaten .die zijn superrijp verwerkt en smaken stukken beter dan die waterige hollandse tomaten ....succes he
pi_72920899
Heb laatst mijn zelf gekweekte puntpaprika's verwerkt in een soep. 4 paprika's van schil ontdoen door te verbranden en achteraf afpellen (klotewerkje zeg)

In olijfolie ui laten zweten en achteraf de paprika erbij.2 blikken gepelde tomaten erbij, water en bouillonblokjes, even laten inkoken. en dan staafmixer erin. Op smaak brengen met peper en zout en wat pili pili toegevoegd voor een licht pikante gevoel in je mond. Lekker
  zondag 20 september 2009 @ 09:20:41 #81
45206 Pietverdriet
pi_72925155
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 21:10 schreef H1F5 het volgende:

[..]

Werkt bij paprika ook heel best.
idd, en dan vullen met geitenkaas en grillen, smulderdesmulsmikkel
pi_72925210
Ik zweer bij het recept van Jamie Oliver... fantastische tomatensoep..

Het volgende gesneden in de pan gooien:
2 stengels bleekselderij
2 uien
2 teentjes knoflook
2 flinke wortels (geen winterwortels, gewone)
met 2 eetlepels olie

Ondertussen 2 bouillonblokjes oplossen in 1,6 liter heet water en 2 blikken gepelde tomaten opentrekken.

Als de uien een beetje bruin zijn geworden en de worteltjes een beetje zacht, de bouillon en de gepelde tomaten erbij voegen + 6 verse tomaten.

Een kwartier lang flink laten doorkoken en dan pureren in de blender met een flinke bos basilicum.

Peper en zout erbij en voila

Nu ga ik morgen gelijk tomatensoep maken.

Recept is overigens ook te gebruiken als basis voor spaghettisaus. Soep in laten komen tot hij dikker is, italiaanse kruiden erbij en wat gehakt. Spaghetti koken en klaar is uw tweede maaltijd..
  zondag 20 september 2009 @ 09:40:32 #83
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_72925295
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:01 schreef mevrouwdebok het volgende:
ik raad aan om in welk recept ook , passata te gebruiken i.p.v. verse tomaten .die zijn superrijp verwerkt en smaken stukken beter dan die waterige hollandse tomaten ....succes he
Dat dus. Soms combineer ik verse tomaten uit eigen tuin met passata. Dat maakt toch de lekkerste soep.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 20 september 2009 @ 09:46:23 #84
45206 Pietverdriet
pi_72925339
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:01 schreef mevrouwdebok het volgende:
Hollandse tomaten smaken prima, mits ze rijp zijn. Gewoon een weekje op de vensterbank in de zon tot ze dieprood zijn. Maar je kan idd ook pasata, tomaten uit blik of een pak tomatensap gebruiken.
  zondag 20 september 2009 @ 10:21:58 #85
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_72925762
Gewoon geen waterige tomaten kopen. Er is genoeg keus tegenwoordig.
Bij mijn turkje geuren de tomaten je altijd tegemoet. Daar is helemaal niks mis mee.
Ik koop er het liefste overrijpe troscherrytomaatjes voor een kiloprijs die nog ruim onder de watertomatenprijs van de supermarkt ligt. Maar goed, in de supermarkt heb je altijd nog tasty toms en dat soort tomaten. Zit ook vol smaak en geur.
  zondag 20 september 2009 @ 11:53:08 #86
268051 Iets-Anders
Eens een keer....
pi_72927709
Ik ga de soepen eens maken van Robinook en Pietverdriet.

Ben benieuwd welke het beste gaat smaken..
pi_72928270
Makkelijk en lekker:
1 pak tomatensap (van Appelsientje, de goeie)
1 pot Struik kippenbouillon
1 prei fijnsnijden
Appelmoes (kleine pot is voldoende)

Tomatensap en bouillon samenvoegen en warmen, prei erbij en laten garen. Het zure eraf halen met appelmoes. Appelmoes geeft wat meer dikte en haalt de ergste zuurheid van de tomaten. Evt nog een klein bouillonblokje erbij als je van hartig houdt.
Vermicelli kan uiteraard ook erbij.
pi_72930918
Ik ga binnenkort ook eens tomatensoep maken. Ik heb nu in ieder geval genoeg ideeën gekregen.

Erg slechte TVP dus.
pi_72931065
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:14 schreef Osramp het volgende:
Makkelijk en lekker:
1 prei fijnsnijden

Tomatensap en bouillon samenvoegen en warmen, prei erbij en laten garen. Het zure eraf halen met appelmoes. Appelmoes geeft wat meer dikte en haalt de ergste zuurheid van de tomaten. Evt nog een klein bouillonblokje erbij als je van hartig houdt.
Prei en kippenbouillon, dat lijkt me een goede! Ga het zeker proberen, bedankt
pi_72932692
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:39 schreef vijfhonderd het volgende:

[..]

Prei en kippenbouillon, dat lijkt me een goede! Ga het zeker proberen, bedankt
Bleekselderij die niet te fijn gesneden is, en beetgaar is, maakt het ook erg lekker.
  zondag 20 september 2009 @ 14:39:11 #91
268051 Iets-Anders
Eens een keer....
pi_72932956
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:14 schreef Osramp het volgende:
Makkelijk en lekker:
1 prei fijnsnijden

Culinair barbaar...
pi_72939962
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:39 schreef Iets-Anders het volgende:
Culinair barbaar...
Hoezo? Meerdere recepten spreken over bouillionblokjes in dit topic, lijkt me niet minder 'erg' dan bouillion uit een potje. Struik bouillon is trouwens ook nog eens e-nummer vrij. Appelmoes = appels en suiker dus ook weinig schokkends aan, komt ook veel voor in chinese tomatensoep recepten dus ben benieuwd wat het barbaarse in bovenstaande recept is...
  zondag 20 september 2009 @ 18:59:00 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_72942210
De appelmoes natuurlijk.
pi_72945264
Och, er hoeven maar enkele eetlepels (2-3) doorheen. Maar mijn recept is heus niet het meest originele of meest verse recept. Wel lekker en makkelijk en vlug te maken. En degene die er niks aan vindt maakt het gewoon niet.
  zondag 20 september 2009 @ 20:43:51 #95
45206 Pietverdriet
pi_72946165
Waarom appelmoes in de tomatensoep?
pi_72946527
quote:
Op zondag 20 september 2009 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom appelmoes in de tomatensoep?
Het kan ook zonder hoor. Appelmoes haalt de ergste scherpte van de tomaten. Als je van een sterke tomaten smaak houdt, kan het appelmoes ook achterwege blijven.
  zondag 20 september 2009 @ 23:19:07 #97
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_72953931
Genoeg goeie recepten over tomatensoep lijkt me zo, het probleem is alleen om kwalitatief goede tomaten te vinden, die je niet een rib uit je lijf kosten.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_72957277
Met gepelde tomaten uit blik gaat het ook prima
pi_72962604
Hey Pietverdriet: laatst zag ik bij Gordon Ramsey tijdens een aflevering waar hij in Parijs was hem een tomatensoep maken en verkopen met broodjes kaas voor 6 euro als lunch. Weet jij wat voor soort ingredienten hij gebruikte om het te maken?

75 topics = FIN
  maandag 21 september 2009 @ 12:10:28 #100
45206 Pietverdriet
pi_72962829
@ FP128
Nee, ik kijk nooit naar Gordon Ramsey
En in dat fragment is niets van tomatensoep te zien.

[ Bericht 36% gewijzigd door Pietverdriet op 21-09-2009 12:19:05 ]
  woensdag 23 september 2009 @ 04:07:53 #101
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_73028172
Oew, nu krijg ik echt trek in (zelfgemaakte) tomatensoep. Morgen maar eens kijken of er wat te maken valt.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_73738454
Heb van Smulweb dit (basis) recept gehaald om eens helemaal zelf tomatensoep te maken:
quote:
Verse italiaanse tomatensoep met basilicum
Ingrediënten voor 2 personen

1 kilo vleestomaten
1 liter water
1 tomatenbouillonblokje (grand italia)
verse basilicum (anders gevroren in een strooibus)
1 ui
1 of 2 teentjes knoflook
olijfolie
beetje bloem
peper
zout
Hulpmiddelen

Staafmixer
Voorbereiding

Ontdoe de tomaten van hun vel door een krijsje te snijden aan de onderkant van de tomaten en ze even in kokend water te leggen totdat het velletje een beetje begint los te laten. Dan kun je ze eruit halen om de vel los te trekken.
Kook 1 liter water
Bereidingswijze

Fruit een gesnipperd ui en de teen(jes) knoflook in een scheut olijfolie. Doe er een eetlepel bloem bij en roer dit totdat er een dikkige saus ontstaat. Voeg tijdens het roeren het kokende water toe. Doe de tomaten er voorzichtig in en zet de staafmixer erop om het geheel tot een gladde soep te pureren. (het is ook lekker om de soep wat grover te laten, door de tomaten niet helemaal glad te pureren!). Doe het bouillonblokje erbij en laat het geheel zachtjes ongeveer een kwartier koken. Voeg tussendoor ook niet al te zuinig de basilicum erbij (als de basilicum vers is is het beter dit pas op het laatst toe te voegen). Naar smaak peper en zout toevoegen.
Serveertips

Asl je het lekker vind kun je bij het opdienen wat creme fraiche in de soep doen of wat geraspte kaas. Als variatietip kun je voor extra smaak een scheutje witte wijn door de soep roeren, ook erg lekker!

Doe er wat stokbrood met kruidenboter bij, en je kunt gaan genieten!
Kan dit recept zo of moeten er nog andere zaken aan toegevoegd worden?

Sowieso doe ik er een scheutje zure room door bij het serveren
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73738507
Ik heb geen antwoord op je vraag maar wil wel even meelezen, omdat ik gewoonweg nog nooit (Ja echt!) zelf tomatensoep heb gemaakt.
Mijn instinct zegt overigens dat je de tomaten gewoon lekker in de pan moet laten pruttelen totdat ze zelf uit elkaar vallen van gaarheid en dus geen staafmixer nodig hebt.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 07:28:22 #104
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73738513
Zou ook de pitjes uit de tomaten halen. Het kokende water eerst langzaam toevoegen en goed roeren, anders mengt het niet goed met de roux. Lijkt me prima verder Tomatenbouillonblokjes heb ik nog nooit van gehoord trouwens. Volgens mij kan je die prima overslaan.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 07:29:41 #105
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_73738520
Hmm dit wil ik even volgen. Ik wil ook helemaal zelf tomatensoep maken maar heb echt geen idee hoe
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 07:36:02 #106
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73738551
Hmm wat ik trouwens meestal doe is ui en knoflook fruiten, daarna de tomaten erbij, tijdje laten koken en dan de staafmixer erdoor, dus zonder water, zonder roux en zonder tomatenbouillon. Misschien dat dat bouillonblokje in jouw recept toch wel handig is, omdat er ook een liter water bij gaat.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_73738559
Jummie recepten.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 07:40:25 #108
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_73738576
vervang de zure room voor mascarpone!
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_73738580
Lijkt me een prima recept, ik maak vaak zelf tomatensoep. Knoflook doe ik er nooit in en het gedoe met de roux sla ik ook over. Wel een zooi vermicelli (schijnt ook te binden) en balletjes. En altijd een zure room of slagroom inderdaad. Peterselie vind ik ook erg lekker erdoor. Je kunt er i.p.v. vermicelli ook een handje rijst in gooien. Voor een zoet accent wat ketjap en een handje rozijntjes

Balletjes maak ik heel lui van hamburgers, die ik in blokjes van ongeveer 1,5 cm2 snijd, dan gaat het lekker snel en ze zijn alvast gekruid.
pi_73738792
Ik bind 'em nooit, zonde van de smaak. En ik rooster de tomaten eerst even in de oven, dan krijgen ze een veel geconcentreerdere smaak en van die lekkere bruine randjes
pi_73738806
TVP heb zelf ook nog nooit tomatensoep gemaakt.
pi_73738872
ik maak deze altijd, is gewoon een goed recept, door dat winterpeentje krijg je een mooi natuurlijk "zoetje"
pi_73739013
Tomatenbouillonblokjes zijn rottig slecht verkrijgbaar in Nederland. Weet iemand ze ergens te koop?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_73739101
leest mee....
pi_73739308
Je kunt ook gepelde tomaten uit blik gebruiken, die zijn meestal rijp geoogst en in plaats van tomatenbouillon groentebouillon voor de smaak?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:11:28 #116
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73739649
De soep door een passe-vite draaien, dan hoef je niet zelf velletjes en pitjes eruit te vissen.
En natuurlijk geen bouillonblokjes gebruiken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:00:05 #117
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_73740605
Mijn moeder doet er nog altijd een klein beetje citroensap door, geeft het net even wat fris
pi_73740778
Het recept dat ik altijd gebruik:
Tomatensoep

- 4 liter water
- Mergpijpje: dat is een bot, vanbinnen zit daar de merg in
- Runderlapje in stukjes snijden of runderpoulet
- 1 kg vleestomaten (liever teveel dan te weinig)
- 2 rundvlees bouillonblokjes
- 2 kruiden bouillonblokjes
- 1 pakje tomaten smaakmaker van Maggi

Water in de pan
Mergpijpje en runderpoulet toevoegen
Aan de kook brengen
Afschuimen
2 uur laten trekken
Mergpijpje eruit halen

Tomaten in kokend water doen
Als het velletje barst tomaat eruit halen, ontvellen, in stukjes snijden
In de pan terug doen
Tomaten smaakmaker en blokjes erin doen
Door elkaar roeren
Als het kookt nog ongeveer 30 min. laten pruttelen
Proeven of er nog iets kruiden bij moeten

Verder ben ik zelf geen fan van de staafmixer. Geeft naar mijn idee altijd zo'n rare structuur aan je soep...
Maar laatst werd me dus al verteld dat ik het dan niet lang genoeg pureer, maar tot op heden nog altijd niet uitgeprobeerd...
  † In Memoriam † vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:04:36 #119
34726 Fratz
Max
pi_73744240
Ik doe meestal een kilo tomaten roosteren samen met wat paprika, uien, knoflook en wat kruiden.
Daarna door de zeef en even proeven wat er nog meer in moet
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:19:14 #120
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_73744663
oh, en natuurlijk de aller-aller-aller-belangrijkste tip:
gebruik échte zelfgemaakte kippenbouillon in plaats van al die blokjesmeuk
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:26:23 #121
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_73744849
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 08:10 schreef LoudGirl het volgende:
Ik bind 'em nooit, zonde van de smaak. En ik rooster de tomaten eerst even in de oven, dan krijgen ze een veel geconcentreerdere smaak en van die lekkere bruine randjes
Als je het voor de écht lekkere smaak doet moet je eigenlijk ook eens roma-tomaatjes proberen...
pi_73745629
De lekkerste in mijn ogen:

1 kg rijpe tomaten (bij voorkeur (biologische) pomodori)
1 grote rode ui
1 rode paprika
2 tenen knoflook
1 kopje zelfgemaakte kippenbouillion of 1 kippenbouillionblokje
1 tl olijfolie
+- 4 blaadjes basilicum (en evt. wat kleine blaadjes als garnering)

• Oven voorverwarmen op 225°C
• Snij alle groenten in stukken en leg ze samen met de knoflook in de braadslee. Voeg 1 tl olijfolie toe en hussel de groenten door elkaar.
• Plaats de braadslee boven in de oven en rooster de groenten 30-45 minuten tot de eerste groentes zwarte plekjes krijgen (door het roosteren krijgt de soep superveel smaak
• Los het kippenbouillonblokje op in een kopje kokend water
• Haal de groenten uit de oven en doe ze samen met de kippenbouillion in de blender
• Hang een zeef boven de pan en haal de soep door de zeef (de soep word nogal dik dus ik draai altijd rondjes in de zeef met een soeplepel
• Verwarm de soep nog even
• Basilicum fijnsnijden en door de soep roeren
• Breng de soep op smaak met zwarte peper (en evt. zout naar smaak)
• Serveer met wat room en een klein blaadje basilicum

En dan ziet het er ongeveer zo uit:

[ Bericht 3% gewijzigd door Trusten op 16-10-2009 12:56:25 ]
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:36:11 #123
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_73753490
Ja luiwammes.

Als je het zelf maakt doe meteen goed.
Laat die chemische tomatenbouillonblokjes zitten.
Koop schenkel en rundvlees laat dat paar uur sudderen
pi_73754851
laagje water... 2 kilo tomaten... 2 uien verse peperkorrels en paar laurierblaadjes

lekker laten pruttelen

door de roerzeef
1 1/2 bouillon blokje
handje vermicelli en
lekker zelf gemaakte kleine balletjes

KLAAR!!

Oh en wel kaasbroodjes... mon chou en belegen kaas
Be brave. Be kind.
pi_73755614
Wat is dat toch met die kippenbouillon?
Ik vind het een rare combinatie
pi_73755682
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:44 schreef Idril-2 het volgende:
Wat is dat toch met die kippenbouillon?
Ik vind het een rare combinatie
Groentebouillion of tomatenboullion kan ook...
pi_73770401
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:50 schreef Trusten het volgende:
De lekkerste in mijn ogen:

Ik heb je recept voor satémarinade al meegenomen maar ook dit lijkt weer een toppertje te worden

Maar waarom in de oven maken die groente en niet gewoon koken in water ?
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73772712
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 01:06 schreef Winner_Taco het volgende:
Maar waarom in de oven maken die groente en niet gewoon koken in water ?
Daar krijgen ze super veel smaak van
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 09:41:25 #129
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_73772781
oh come on. dit is geen zelfgemaakte soep
met jullie bouillonblokjes.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_73772796
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 09:41 schreef Erosjuhhh het volgende:
oh come on. dit is geen zelfgemaakte soep
met jullie bouillonblokjes.
Het staat je vrij om het te vervangen door homemade bouillion hoor
pi_73773066
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 09:32 schreef Trusten het volgende:

[..]

Daar krijgen ze super veel smaak van
Inderdaad
Hoewel heel lang stoven (zonder water!) in een pan op een laag vuurtje ook een heel goed effect heeft.
pi_73782540
Ik heb zojuist een heerlijke pan tomatensoep gemaakt! Ik ben begonnen met een laagje olijfolie, 3 sjallotjes en 2 knoflooktenen erin fruiten. Hierna wat maizena er doorheen tot er een papje ontstond. Toen een liter water erbij gegoten wat al bijna aan de kook was op de pit ernaast. Iets meer dan een kilo tomaten in mootjes erbij gegooit. Na 10 minuutjes koken vielen de tomaten uit elkaar, even kort de staafmixer erdoorheen tot het bijna glad was. Stukjes schil van de tomaat gewoon erin gelaten, leek me wel lekker. Op smaak gebracht met peper, zout en een beetje chilisaus voor een zoet/pittige smaak. Ik ga nu eten!
pi_73784494
Ik ga altijd voor de ouderwetse variant

Beginnen met het uitbakken van ontbijtspek met enkele laurierbladeren, peterselie en een ui. Vervolgens een kilo tomaten toevoegen, laten sudderen en na 10 minten 2 eetlepels bloem toevoegen. Langzaamaan 0,5 liter water toevoegen en als al het water is toegevoegd de staafmixer er doorheen. Vervolgens nog wat soepgroente, room en parikapoeder (voor de kleir) erbij. Tot slot de soep op smaak brengen peper, zout, suiker en witte wijn.
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 20:32:46 #134
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_73787586
Ik heb een simpele variant vanavond gemaakt, hier even het recept:

- 1 blik heinz gepelde tomaten
- verse basilicum
- dragon
- creme fraiche
- 1/2 kippenbouillonblokje
- 1 sjalot
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- evt. bloem
- zwarte en groene peper

Eerst heb ik het uitje gefruit en de knoflook erboven uitgeperst, samen bakken in de olijfolie voor ongeveer 5 min. Heb de soep wat gebonden met bloem, maar dat hoeft opzich niet. Ik vind het wel lekker. Vervolgens de gepelde tomaten erbij gegooid plus ongeveer een liter water. Ook het bouillonblokje erbij, de fijngestampte dragon en wat zwarte en groene peper uit zo'n molentje. Lekker laten pruttelen voor ongeveer een kwartier. Daarna de blender eroverheen. Dan heel wat basilicum eroverheen, weer even de blender erop. Even van het vuur afgehaald, iets laten afkoelen en de creme fraiche er doorheen gegooid (ongeveer een eetlepel).
Nog even opwarmen (of niet ), wat blaadjes basilicum als garnering erop en eten maar! Was heerlijk!
pi_73790309
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Enfermera het volgende:

- verse basilicum
- dragon
- creme fraiche
- 1 sjalot
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- evt. bloem
- zwarte en groene peper

Eerst heb ik het uitje gefruit en de knoflook erboven uitgeperst, samen bakken in de olijfolie voor ongeveer 5 min. Heb de soep wat gebonden met bloem, maar dat hoeft opzich niet. Ik vind het wel lekker. Vervolgens de gepelde tomaten erbij gegooid plus ongeveer een liter water. Ook het bouillonblokje erbij, de fijngestampte dragon en wat zwarte en groene peper uit zo'n molentje. Lekker laten pruttelen voor ongeveer een kwartier. Daarna de blender eroverheen. Dan heel wat basilicum eroverheen, weer even de blender erop. Even van het vuur afgehaald, iets laten afkoelen en de creme fraiche er doorheen gegooid (ongeveer een eetlepel).
Nog even opwarmen (of niet ), wat blaadjes basilicum als garnering erop en eten maar! Was heerlijk!
Ik had ook creme fraiche gebruikt en een sjalotje alleen 2 tenen knoflook. Hoe smaakte die van jou?
pi_73792369
Als ik tomaten soep maak is het heldere tomatensoep (dus niet gebonden)

benodigdheden:

-water
-schenkel
-ongeveer 10 trostomaten
- gehakt (voor de balletjes)
- bouillonblokjes voor extra smaak (indien nodig)
-rijst

Zet water op met de schenkel, en breng het geheel aan de kook, zet het dan op een laag vuur en laat maar lekker trekken
Afschuimen zo mee en dan.
De tomaten toevoegen en mee laten pruttelen voor ruim een uur.
tomaten er uitvissen (en ik doe ze door de blender en dan door de zeef zodat de pitjes en het vel in in de soep komen)
Dan gaan de gehaktballetjes erin (zeer fijn gedraaid met de hand)
en ongeveer een 15 minuten voor ik denk dat hij klaar is gaat er rijst in

smullen maar
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_73798484
Gelukt en was erg lekker. Helaas nergens tomatensoep-bouillon tegengekomen desondanks met 2 kip-blokjes en een blikje AH gehaktballetjes incl juice prima te eten.

O en helemaal zonder blokjes etc ja wie weet ooit. Als je een blik gewend bent is dit iig een stapje in de goede richting toch?
pi_73798872
- ui fruiten met veel knoflook.
- wat tomatenpuree
- afblussen met balsamico.
- gedroogde dragon erbij
- 4/5 blikken hele, gepelde tomaten
- half uurtje laten pruttelen
- blender er door
- 4 dl room er door
- op smaak brengen met verse basilicum of goede pesto(van verse dragon), peper & zout en serveren
  Licht Ontvlambaar zondag 18 oktober 2009 @ 13:13:17 #139
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73802408
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 08:56 schreef Winner_Taco het volgende:
Gelukt en was erg lekker. Helaas nergens tomatensoep-bouillon tegengekomen desondanks met 2 kip-blokjes en een blikje AH gehaktballetjes incl juice prima te eten.

O en helemaal zonder blokjes etc ja wie weet ooit. Als je een blik gewend bent is dit iig een stapje in de goede richting toch?
Geen hoofdpijn en vreselijke dorst gehad?
  zondag 18 oktober 2009 @ 15:23:05 #140
111260 Charmian
a little joy
pi_73806806
Gisteren een niet superculinaire tomatensoep in elkaar gedraait:
liter water
kilo tomaten
rundergehakt
uienpoeder
peper
zout
paprikapoeder
beetje dille
groentenbouillon
De tomaten snij ik in stukken en kook ze in het water tot ik den dat goed is, daarna even blenden en door de zeef halen. Zelfgedraaide balletjes erin, alles naar smaak kruiden, that's it.

erbij stokbroodje met tzaziki (zelf gekocht)

Ik vond het lekker
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_73824519
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:13 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Geen hoofdpijn en vreselijke dorst gehad?
Wat loop je nou steeds kansloos te flamen joh . Wil je aandacht ? Kom je thuis liefde tekort ?
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:15:54 #142
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_73824780
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 08:29 schreef sigme het volgende:
Tomatenbouillonblokjes zijn rottig slecht verkrijgbaar in Nederland. Weet iemand ze ergens te koop?
Ik zie ze bij Turkse toko's heel vaak
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_73825229
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:15 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Ik zie ze bij Turkse toko's heel vaak
Grand Italia zou ze in het assortiment moeten hebben volgens dat recept. Maar hier hebben ze ze ook niet bij de meeste winkels . Dirk heeft wel tomaten -bouillon in vloeibare vorm . AH XL heeft ze wel maar dan van eigen merk.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:39:55 #144
45206 Pietverdriet
pi_73826299
Gisteren een boullion gemaakt van runderbotten en afsnijdsel van een flink stuk fingerbone steak (ca 8 kilo) en daar met prei, ui, selderij, knolselder, knoflook, laurier en kruiden. Die boullion gezeefd, en ingekookt. Daar vervolgens ca 1,5 kilo tomaten in kleingesneden en een uurtje laten pruttelen.
Dit door een zeef gehaald en had een bijzonder krachtige en rijk smakende tomatensoep, gegeten met brood, zure room en veel verse basilicum
pi_73826570
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:11 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Wat loop je nou steeds kansloos te flamen joh . Wil je aandacht ? Kom je thuis liefde tekort ?
Zoals ik het lees bedoelt Sjeen dat die "blokjes" het te zout maken

Van te veel zout krijg je dorst enz...

Zelf ben ik geen liefhebber van zout , en ik gebruik dat dus ook bijna niet
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:48:39 #146
45206 Pietverdriet
pi_73826746
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:45 schreef prupke het volgende:

[..]

Zoals ik het lees bedoelt Sjeen dat die "blokjes" het te zout maken

Van te veel zout krijg je dorst enz...

Zelf ben ik geen liefhebber van zout , en ik gebruik dat dus ook bijna niet
Nee, TS had een enorm giltopic over smaakversterkers en hoe erg die niet zijn en wilde daar niet weten van kritiek. Mensen die een andere mening hadden als TS werden daar verdacht gemaakt. TS wilde alleen maar bevestiging. Echter nu gebruikt TS zelf blokjes waar glutamaten in zitten, nog afgezien van de glutamaten die in tomaten zitten.
Kortom, TS is een hypochonder
pi_73826968
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, TS had een enorm giltopic over smaakversterkers en hoe erg die niet zijn en wilde daar niet weten van kritiek. Mensen die een andere mening hadden als TS werden daar verdacht gemaakt. TS wilde alleen maar bevestiging. Echter nu gebruikt TS zelf blokjes waar glutamaten in zitten, nog afgezien van de glutamaten die in tomaten zitten.
Kortom, TS is een hypochonder
Als dat zo is dan zal Sjeen dat zelf wel kunnen vertellen ?

Ik las het anders en ik vind het niet prettig dat jij een post van mij gebruikt om te vertellen dat je de TS een hypochonder vind!

Dat had je ook in een andere post kunnen doen!!
  Licht Ontvlambaar maandag 19 oktober 2009 @ 10:35:38 #148
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73835826
Echte verse tomatensoep

• 1 kg tomaten
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 3-4 tenen knoflook
  • 1 ui
  • chilipeper of gedroogd pepertje
  • basilicum
  • peper
  • zout, naar smaak toevoegen

Snijd de tomaten in stukken. Pel en snipper de knoflook en een ui. Verhit olie in de pan en voeg knoflook, ui en chili toe. Fruit 1-2 minuten. Voeg nu alle stukken tomaat toe en laat dit enkele minuten zachtjes fruiten tot de tomaten zacht zijn. Pureer de soep met een staafmixer en serveer met gehakte kruiden, bijvoorbeeld basilicum. Maak af met een drupje olijfolie en een beetje verse peper en evetueel zout.

Voeg toe voor de garnering:

• Oregano en fètablokjes
  • Extra basilicum en garnalen
  • Zongedroogde tomaten en knoflookbieslook
  • Rucola en minimozzarellabolletjes
  • Witte bonen en olijventapenade
  • Maïskorrels en paprikablokjes
  • You can't start a fire without a spark...
    pi_73835958
    Maar tóch vind ik 'm lekkerder als ie ietsje minder vers is, met bliktomaten dus. De gemiddelde tomaat heeft, ook geroosterd, minder smaak dan bliktomaten. Voor het verse gevoel combineer ik ze vaak. Vers gevoel maar toch veel smaak.
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_73836583
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:13 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]
    Toch een beetje debiel om in één topic een product als een dolle stier te verketteren incluis iedereen met meer nuance, en vervolgens in een volgende topic het betreffende product gewoon doodleuk gebruiken. En dan verontwaardig zijn als mensen daarop reageren.
    anonieme razernist
      maandag 19 oktober 2009 @ 17:44:05 #151
    195169 Enfermera
    I'm k-kinda busy.
    pi_73851185
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 22:10 schreef Silven het volgende:

[..]

Ik had ook creme fraiche gebruikt en een sjalotje alleen 2 tenen knoflook. Hoe smaakte die van jou?
    Heerlijk. Ik hou wel van knoflook, maar het moet niet overheersen, je moet de andere dingen ook nog wel kunnen proeven. Ik vond 'm echt geslaagd, dit was de eerste keer dat ik zelf tomatensoep maakte (maak wel vaker tomatensaus). Heb er zelfs geen suiker of zoiets in gedaan, vaak wordt dat wel aangeraden in een recept omdat de tomaten soms zuur kunnen zijn.
    Maar mijn soepje was heerlijk!
    pi_73857403
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 17:44 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Heerlijk. Ik hou wel van knoflook, maar het moet niet overheersen, je moet de andere dingen ook nog wel kunnen proeven. Ik vond 'm echt geslaagd, dit was de eerste keer dat ik zelf tomatensoep maakte (maak wel vaker tomatensaus). Heb er zelfs geen suiker of zoiets in gedaan, vaak wordt dat wel aangeraden in een recept omdat de tomaten soms zuur kunnen zijn.
    Maar mijn soepje was heerlijk!
    Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.
      maandag 19 oktober 2009 @ 20:55:42 #153
    195169 Enfermera
    I'm k-kinda busy.
    pi_73858340
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 20:33 schreef Silven het volgende:

[..]

Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.
    Mooi zo! Ja klopt, dat kan je idd ook nog doen. Ach, volgensmij proef je niks van die basterdsuiker, maar een substituut wat lekker smaakt is natuurlijk ook goed!
    Ga zeker nog experimenteren met tomatensoepjes maken, maar wat meer in de zomer denk ik, dan kan je betere tomaten kopen, echte verse
      Licht Ontvlambaar dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:32:35 #154
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_73872331
    Lavas (ook wel maggiplant genoemd) is overigens ook een hele prettige smaakmaker in tomatensoep.
    pi_73880104
    Sjalotjes, wortel, paprika en selderij (1 stronkje) fruiten in olie. Tomaten zonder zaadjes en vocht bijvoegen, beetje bouillon (groente), alles zacht koken. Door de kneuszeef (of hoe heeft zo'n apparaat ook alweer?). Dat maakt een heerlijk soepje. Zeg zo'n 10 tomaten op een halve liter bouillon.
    Aldus.
    pi_74012609
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Enfermera het volgende:

- verse basilicum
    - dragon
    - creme fraiche
    - 1 sjalot
    - 1 teen knoflook
    - olijfolie
    - evt. bloem
    - zwarte en groene peper

Deze klinkt wel makkelijk Dinsdag eens even uitproberen
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:22:13 #157
    195169 Enfermera
    I'm k-kinda busy.
    pi_74012865
    quote:
    Op zaterdag 24 oktober 2009 13:11 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Deze klinkt wel makkelijk Dinsdag eens even uitproberen
    Hij is heul makkelijk En lekkol
    pi_91647788
    quote:
    1s.gif Op donderdag 14 augustus 2008 13:50 schreef Trusten het volgende:
    Gister gemaakt volgens dit recept:

Ingrediënten
    * enkele eetlepels olijfolie extra vergine
    * 2 sjalotten
    * 1 grote ui
    * 2 tenen knoflook
    * 2 kruidenbouillonblokken
    * 2 blikken gepelde pomodori (langwerpige
    Italiaanse tomaten) in blik
    * een toefje verse basilicum
    * (1 eetlepel suiker) <- Niet gebruikt
    * 1 eetlepel fijngesneden verse peterselie
    * water
    * verse peper en zout uit de molen

Tomaten in vergiet laten uitlekken; sap opvangen en bewaren; ui en sjalotten fijnsnijden evenals de tenen knoflook; peterselie wassen en fijnsnijden;

Bereidingswijze
    In de olie fruit je de ui, sjalot en knoflook enkele minuten. Let op dat de knoflook niet bruin wordt! Snij de pomodori fijn en doe ze in de pan met de kruidenblokjes. Voeg ook het tomatennat toe en de suiker. Snipper de basilicumblaadjes fijn in de soep. Laat dit geheel zon 20 minuten zacht pruttelen. Peterselie, peper en zout toevoegen. Na 5 minuten dit geheel met de staafmixer fijnmaken. Als de soep erg dik is (let op: deze soep behoort wel enigzins dik te zijn!) dan kun je er wat water aan toevoegen.

Erg lekker! :Y)
    Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaakt _O_ Deed het voorheen met pakjes en zakjes enzo, maar toch een keer zelf geprobeerd! Koning _O_

Recept wel iets veranderd. 3 blikken tomaten er in gedaan (zitten er in die bliktomaten nog een beetje vitamines enzo, of is alles eruit? ), 2 uien, 4 tenen knoflook en een klein beetje macaroni. Ipv de bouillonblokjes heb ik een kippenbouillon gebruikt.

Suiker heb ik ook overgeslagen.

Beste tomatensoep ooit _O_
    pi_91656236
    uitje fruiten,
    beetje gemper(poeder) erbij.
    pak tomatensap erbij
    pak pastasaus erbij
    verse tomaten of tomaten uit blik erbij
    bouillionblokjes erbij
    ballen erin!!
    peterselie er in

En dan het geheime recept:
    een potje appelmoes.
    Sterkheidsbaas van alles.
      vrijdag 21 januari 2011 @ 13:32:22 #160
    126003 Daniel1976
    de omnibus dubitandum
    pi_91656485
    sjonge jonge jonge.

Wat is er toch met de verse tomaten gebeurd
    en hoezo bouillon uit een blokje? Je kunt toch wel even de moeite nemen om dat ook zelf te maken.
    pi_91659125
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
    Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_91661707
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.
    idd. in de winter moet je geen soep maken met verse tomaten, waterige rotzooi.
    pi_91663332
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
    sjonge jonge jonge.

en hoezo bouillon uit een blokje? Je kunt toch wel even de moeite nemen om dat ook zelf te maken.
    Bouillon uit een potje, biologisch. Niet altijd, alleen als ik geen uren de tijd heb zelf bouillon te trekken.
    Ik doe het wel, met regelmaat. Is ontzettend lekker. Heb alleen helaas niet de ruimte liters op te slaan in de vriezer. Dus ja, soms komt t uit een potje.
    Sterkheidsbaas van alles.
    pi_91665536
    quote:
    14s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:08 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaakt _O_ Deed het voorheen met pakjes en zakjes enzo, maar toch een keer zelf geprobeerd! Koning _O_

Recept wel iets veranderd. 3 blikken tomaten er in gedaan (zitten er in die bliktomaten nog een beetje vitamines enzo, of is alles eruit? ), 2 uien, 4 tenen knoflook en een klein beetje macaroni. Ipv de bouillonblokjes heb ik een kippenbouillon gebruikt.

Suiker heb ik ook overgeslagen.

Beste tomatensoep ooit _O_
    Ik heb hm ook gemaakt net, heb er in de oven nog verse tijm en rozemarijn aan toegevoegd en een scheutje balsamicoazijn. Straks even afmaken met peper en zout, even kijken of ik er misschien nog een blik tomaten aan toe voeg. Het smaakte wel al goed maar wil het misschien nog iets meer tomatiger, mn tomaten waren misschien niet rijp genoeg.
    pi_91675226
    Gewoon goeie tomaten halen rechtstreeks bij de kweker, die zijn altijd goed en kost geen drol.
    Ontvellen en ontpitten. Knoflook en uitje fruiten, tomaatvruchtvlees erbij en even pruttelen. Kruiden naar keuze erbij, in de blender en zeven. Klodder creme fraice erin, done :D
    Water/bouillon erbij vind ik zo zonde.
      zaterdag 22 januari 2011 @ 16:46:53 #166
    303405 megamandy
    KAME-HAMEE-HAAAA
    pi_91710090
    2 sjalotjes
    1 teentje knoflook
    1 cm gember
    1 el suiker
    1 klein blikje tomatenpuree
    2 dl jus d,orange
    1 l kippenbouillon
    1 kg tomaten

Tomaten 10min grillen in de oven of even in een grillpan.
    Sjalotjes en knoflook aanfruiten, gember toevoegen samen met de suiker.
    Dan de tomatenpuree erbij, de bouillon en de jus d,orange.
    Dan als laatste de tomaten erbij (ontvellen en die dingen).
    Ik ga dan nog eens met de staafmixer erdoor zodat het gladder wordt en je niet steeds een lepel met een stuk tomaat hebt zonder soep maar een lepel met soep.

Verder zelf invullen, vermicelli, rijst, balletjes, kies maar.
    Ik vind het heerlijk op die manier. Officieel recept voor vier personen maar volgens mij haal ik er zes borden/kommen uit.
    吴 曼 迪
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')