2 liter water en een blikje tomatenpuree?quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:17 schreef Paul het volgende:
Ik had dit gevonden: is dit al voldoende voor een lekkere soep?
[..]
Hoeveel blikjes moeten er dan inquote:Op zaterdag 19 september 2009 13:21 schreef Mirjam het volgende:
[..]
2 liter water en een blikje tomatenpuree?![]()
![]()
niks blikjes.quote:
lekkere kwak creme fraiche erop en gaan.quote:
1 kg tomaten
3 eetlepels olijfolie
3-4 tenen knoflook
1 ui
chilipeper of gedroogd pepertje
basilicum
peper
Snijd de tomaten in stukken. Pel en snipper de knoflook en een ui. Verhit olie in de pan en voeg knoflook, ui en chili toe. Fruit 1-2 minuten. Voeg nu alle stukken tomaat toe en laat dit enkele minuten zachtjes fruiten tot de tomaten zacht zijn. Pureer de soep met een staafmixer en serveer met gehakte kruiden, bijvoorbeeld basilicum. Maak af met een drupje olijfolie en een beetje verse peper.
zelf geen fan van de staafmixer.quote:
Zul je geen spijt van krijgen, als je eenmaal een staafmixer hebt kun je zo veel ontzettend lekkere soorten soepen zelf maken (broccolisoep, bloemkoolsoep, preisoep, you name it). Daar haalt geen zak of blik kant-en-klare soep het bij.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:45 schreef Paul het volgende:ik ga eerst maar eens een staafmixer kopen voordat ik hier aan begin
Dan doe je het gewoon niet lang genoeg, denk ik. Gewoon net zo lang de staafmixer in de pan houden tot de soep echt helemaal mooi glad is. Duurt best eventjes. Doe je het te kort dan krijg je inderdaad een het-lijkt-glad-maar-is-het-toch-niet-echt-structuur, dat is inderdaad niet zo lekker. Dus langer doorgaan. Voordat ik de staafmixer in de pan zet haal ik trouwens altijd wat groenten uit de pan die ik apart houd en na het staafmixen weer terugkieper, zodat de soep zelf mooi glad is, maar je wel nog een bite hebt door die groenten erin.quote:Op zaterdag 19 september 2009 13:59 schreef Logical het volgende:
zelf geen fan van de staafmixer.
geeft altijd zo'n rare structuur aan je soep...
quote:1 kg rijpe tomaten (bij voorkeur pomodori)
1 grote rode ui
1 rode paprika
2 tenen knoflook
1 kippenbouillionblokje
1 tl olijfolie
+- 4 blaadjes basilicum (en evt. wat kleine blaadjes als garnering)
• Oven voorverwarmen op 225°C
• Snij alle groenten in stukken en leg ze samen met de knoflook in de braadslee. Voeg 1 tl olijfolie toe en hussel de groenten door elkaar.
• Plaats de braadslee boven in de oven en rooster de groenten 30-45 minuten tot de eerste groentes zwarte plekjes krijgen (door het roosteren krijgt de soep superveel smaak
• Los het kippenbouillonblokje op in een kopje kokend water
• Haal de groenten uit de oven en doe ze samen met de kippenbouillion in de blender
• Hang een zeef boven de pan en haal de soep door de zeef
• Verwarm de soep nog even
• Basilicum fijnsnijden en door de soep roeren
• Breng de soep op smaak met zwarte peper (en evt. zout naar smaak)
• Serveer met wat room en een klein blaadje basilicum :mrgreen:
Klinkt erg lekker. Dat ga ik morgen 's even proberen. Tomaten heb ik nog zat uit eigen tuin.quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
1 Kg zeeer rijpe tomaten
Blaadje laurier
teen knoflook
Lepeltje Vegeta
1 ansjovisfiletje
1 basilicumstengel met bladeren
paar peperkorrels
Tomaten kwarten en in pan doen, knof platslaan en erbij, net als de rest van de ingredienten, en lekker laten koken tot de tomaten helemaal uit elkaar vallen, zonder deksel op de pan
Door een zeef halen.
Aan de kook brengen en even proeven, eventueel afsmaken met wat zout, paar druppels balsamico azijn.
Serveren met een royale klont zure room of creme fraiche en een paar blaadjes basilicum.
Ik koop op zaterdag altijd een kilo of anderhalf tomaten en leg die in de vensterbank, meestal liggen ze daar 1 tot 3 weken tot ze echte helemaal rijp zijjn. Meeste tomaten die je koopt zijn namelijk niet rijp genoeg.
Je kan de tomaten in dit recept prima vervangen door bliktomaten van een degelijk merk.
Je kan tomatensoep ook prima wecken. Grote pan tomatensoep maken, jampotten of mayonaise potten met metalen deksel goed uitwassen. Hete soep in de potten doen en de deksel erop draaien. Pot omdraaien en op de deksel zetten.quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:02 schreef H1F5 het volgende:
[..]
Klinkt erg lekker. Dat ga ik morgen 's even proberen. Tomaten heb ik nog zat uit eigen tuin.
En ook dát ga ik doen. Geweldige tip voor als de tomaten op een gegeven moment mijn oren uitkomen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan tomatensoep ook prima wecken. Grote pan tomatensoep maken, jampotten of mayonaise potten met metalen deksel goed uitwassen. Hete soep in de potten doen en de deksel erop draaien. Pot omdraaien en op de deksel zetten.
Als je de pot openmaakt en hij zegt PLOP is ie goed, de deksel mag niet bol gaan staan.
Vegetaquote:Op zaterdag 19 september 2009 19:45 schreef Thorical het volgende:En Piet ik heb ff gegoogeled op Vegeta maar das toch gewoon boullionpoeder?
En het is nog leuk ook, je eigen inmaakquote:Op zaterdag 19 september 2009 17:24 schreef H1F5 het volgende:
[..]
En ook dát ga ik doen. Geweldige tip voor als de tomaten op een gegeven moment mijn oren uitkomen.
Tenk joe verrie mats, ook die sla ik even op.quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
geroosterde tomatensoep
Tomaten, uien, knoflook in stukken onder de grill pleuren, na 25 minuutjes pureren in de blender. Nog door een zeef halen voor het fluweelzachte effect. Peper/zout en bouillon erbij tot gewenste dikte.
En bedankt... Heb nu wel zin in tomatensoep maar geen ingrediënten...quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
geroosterde tomatensoep
Tomaten, uien, knoflook in stukken onder de grill pleuren, na 25 minuutjes pureren in de blender. Nog door een zeef halen voor het fluweelzachte effect. Peper/zout en bouillon erbij tot gewenste dikte.
Werkt bij paprika ook heel best.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ook lekker is, het aanhechtplekje van het kroontje er uit snijden en dan met een verfafbrander de tomaten bewerken. De schil verbrand dan, je kan ze dan afspoelen en je hebt perfect geschilde tomaten met een lichte rooksmaak.
Prima basis voor je tomatensoep.
idd, en dan vullen met geitenkaas en grillen, smulderdesmulsmikkelquote:
Dat dus. Soms combineer ik verse tomaten uit eigen tuin met passata. Dat maakt toch de lekkerste soep.quote:Op zaterdag 19 september 2009 23:01 schreef mevrouwdebok het volgende:
ik raad aan om in welk recept ook , passata te gebruiken i.p.v. verse tomaten .die zijn superrijp verwerkt en smaken stukken beter dan die waterige hollandse tomaten ....succes he
Hollandse tomaten smaken prima, mits ze rijp zijn. Gewoon een weekje op de vensterbank in de zon tot ze dieprood zijn. Maar je kan idd ook pasata, tomaten uit blik of een pak tomatensap gebruiken.quote:Op zaterdag 19 september 2009 23:01 schreef mevrouwdebok het volgende:
ik raad aan om in welk recept ook , passata te gebruiken i.p.v. verse tomaten .die zijn superrijp verwerkt en smaken stukken beter dan die waterige hollandse tomaten ....succes he
Prei en kippenbouillon, dat lijkt me een goede! Ga het zeker proberen, bedanktquote:Op zondag 20 september 2009 12:14 schreef Osramp het volgende:
Makkelijk en lekker:
1 pak tomatensap (van Appelsientje, de goeie)
1 pot Struik kippenbouillon
1 prei fijnsnijden
Appelmoes (kleine pot is voldoende)
Tomatensap en bouillon samenvoegen en warmen, prei erbij en laten garen. Het zure eraf halen met appelmoes. Appelmoes geeft wat meer dikte en haalt de ergste zuurheid van de tomaten. Evt nog een klein bouillonblokje erbij als je van hartig houdt.
Vermicelli kan uiteraard ook erbij.
Bleekselderij die niet te fijn gesneden is, en beetgaar is, maakt het ook erg lekker.quote:Op zondag 20 september 2009 13:39 schreef vijfhonderd het volgende:
[..]
Prei en kippenbouillon, dat lijkt me een goede! Ga het zeker proberen, bedankt
Culinair barbaar...quote:Op zondag 20 september 2009 12:14 schreef Osramp het volgende:
Makkelijk en lekker:
1 pak tomatensap (van Appelsientje, de goeie)
1 pot Struik kippenbouillon
1 prei fijnsnijden
Appelmoes (kleine pot is voldoende)
Tomatensap en bouillon samenvoegen en warmen, prei erbij en laten garen. Het zure eraf halen met appelmoes. Appelmoes geeft wat meer dikte en haalt de ergste zuurheid van de tomaten. Evt nog een klein bouillonblokje erbij als je van hartig houdt.
Vermicelli kan uiteraard ook erbij.
Hoezo? Meerdere recepten spreken over bouillionblokjes in dit topic, lijkt me niet minder 'erg' dan bouillion uit een potje. Struik bouillon is trouwens ook nog eens e-nummer vrij. Appelmoes = appels en suiker dus ook weinig schokkends aan, komt ook veel voor in chinese tomatensoep recepten dus ben benieuwd wat het barbaarse in bovenstaande recept is...quote:Op zondag 20 september 2009 14:39 schreef Iets-Anders het volgende:
Culinair barbaar...
Het kan ook zonder hoor. Appelmoes haalt de ergste scherpte van de tomaten. Als je van een sterke tomaten smaak houdt, kan het appelmoes ook achterwege blijven.quote:Op zondag 20 september 2009 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom appelmoes in de tomatensoep?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |