quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
in de winkel heb je daar toch pakjes voor
euhm, nee dusquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:19 schreef Trusten het volgende:
verse tomatensoep
Ik maak het liever met tomatenquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
in de winkel heb je daar toch pakjes voor
In principe ben ik op zoek naar 'basis' tomatensoep zonder al teveel poespas er in...maar ik sta voor alle lekkere recepten openquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
Wil je basis, kruidige, pittige of romige tomatensoep?
Die verschillen nogal van elkaar.
Doe ze allemaal maarquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
Wil je basis, kruidige, pittige of romige tomatensoep?
Die verschillen nogal van elkaar.
kwijl!quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk
Pappa al Pomodoro
[ afbeelding ]
is ook een hele dikke tomaten/basilicum/parmezaan/ciabatta prutquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
Maar het ziet er ook niet echt als soep uit...
Italiaanse broodsoep en je kan zelf natuurlijk bepalen hoeveel brood je erin flikkertquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
Maar het ziet er ook niet echt als soep uit...
Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eigenlijk is tomatensoep vrij simpelPureer je tomaten, maak je niet druk om de vellen. Doe daar wat knoflook, basilicum of andere kruiden naar smaak bij. Beetje zeezout, beetje peper.
Fruit in een pan wat ui, en een teen knoflook, evt. ook de kruiden die ook in je mix zitten. Als alles lelijk en bruin wordt schep je het uit de olie, en gooi je je tomatenmoes in de pan. Roer dit flink rond, doe er water bij en laat het indampen tot gewenste dikte. Erg lekker met Oregano, basilicum, knoflook en peper
En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gembersiroop is ideaal om een lichtzoet tintje te geven aan wokgerechten en marinade...![]()
Ik had laatst 1,5 kg cherrytomaten op de markt gekocht (1 euro), waarvan een halve kilo na een week op de grens van lekker en "eigen leven" zat. Toen heb ik cherrytomatensoep gemaakt
Smaakt weer heel anders dan wanneer je grote waterbomtomaten hebt, etc. Pommodori lijkt me ook wel lekker om dr in te gooien.
Die staat hier vanavond ook op het menu.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk
Pappa al Pomodoro
[ afbeelding ]
Was zeker lekkerquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:33 schreef French het volgende:
[..]
En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!
Suiker (of gembersiroop, is ook grotendeels suiker) versterkt de smaak van de tomaten en maakt het inderdaad minder zurig.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:26 schreef French het volgende:
[..]
Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijkquote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:28 schreef MinderMutsig het volgende:
Die ziet er wel lekker uit maar dat is hem helaas niet.
Nooit! Ketter!quote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:52 schreef nightfall het volgende:
[..]
probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijk
En deze en deze lijken er ook wel op volgens mij.quote:
Tomatensoep
Nodig:
* 2 kilo uien in ringen
* 2 knolselderij in blokjes
* 4 tenen knoflook in schijfjes
* 2 potten gepelde tomaten
* 5 flessen passata (gezeefde tomaten)
* bouillon naar smaak
* basilicum
* komijn
* peper
* meel
* margarine
* water
* gehakte peterselie (2 bosjes) voor garnering
Bereiding:
Laat de uiringen heel zachtjes een tijd in margarine bakken tot ze zacht en bruinig zijn. Maak een roux met margarine, meel, water en bouillon en voeg daarbij de uien, knolselderij, knoflook, kruiden, passata en tomaten. Voeg water toe tot de pan vol is en bouillon naar smaak. Laat alles een tijdje pruttelen. In de kommetjes garneren met plukje peterse-lie.
quote:Oostenrijkse tomatensoep (Paradeissuppe)
750 gr rijpe tomaten
1/2 liter water
100 gr wortelen
1 ui
50 gr peterseliewortel
100 gr knolselderij
50 gr boter
30 gr bloem
bouillon
1 laurierblad
1 kruidnagel
10-20 gr suiker
citroensap
room
strooiaroma
suiker
zout
citroenschil
20 gr gekookte vermicelli of gekookte rijst
Was de tomaten, snijd ze in stukken, kook ze in het water in ± 15 minuten gaar en wrijf ze door een zeef.
Maak de groenten schoon, snijd ze klein en smoor ze in de boter half gaar.
Strooi er de bloem over en roer die met wat bouillon glad.
Voeg de groentemassa met alle kruiderijen bij de tomatenpuree en laat alles nog ± 15 minuten koken.
Zeef de soep en breng haar eventueel met wat strooiaroma op smaak.
Voeg tenslotte een scheutje room en de vulling toe.
quote:Ingrediënten voor 4 personen
Ingrediënten voor de tomatensoep
125g uien - 125g wortelen - 50g knolselder
0.5 teentje knoflook
60g tomatenconcentraat - 200g tomaten
220g vetstof (olijfolie)
150g aardappelen (bintje)
1L witte fond of kippenfond
Kruidentuiltje - snuifje paprika - snuifje curry - peper en zout
Ingrediënten voor de balletjes
250g varkensgehakt - 250g kalfsgehakt
0.5 fijngehakte kleine ui
1 ei
oudbakken pistolet
zout - peper - muskaat
Bereiding
Bereiding tomatensoep
1. Maak de groenten schoon, was ze en snij ze vervolgens in stukken van 3 tot 4 cm.
2. Laat in een kookpan de vetstof smelten, doe het deksel erop en laat de groenten een tiental minuten slinken.
3. Voeg de in vier gesneden tomaten en het tomatenconcentraat toe.
4. Leng aan met de fond, kruid matig, breng aan de kook en laat 30 minuten doorkoken.
5. Voeg de in stukken gesneden aardappelen toe en laat nog 45 minuten koken.
6. Haal uw soep door de draaizeef, de blender of een ander instrument naar keuze, als u het nodig vindt ze te zeven. Kruid verder en voeg naar eigen smaak suiker toe.
Bereiding balletjes
1. Laat de pistolet weken in water tot hij goed vochtig is, knijp vervolgens samen om het overtollige vocht eruit te laten en hak fijn.
2. Doe het gehakt, de gehakte ui, de pistolet, het zout, de peper en het snuifje muskaat in een grote pot.
3. Doe er het ei bij.
4. Meng goed om een homogene vulling te bekomen en breng zo nodig verder op smaak.
5. Maak nu uw balletjes. Maak daarbij regelmatig uw handen nat om gemakkelijker te werken.
6. Laat ze enkele uren rusten op een koele plaats.
7. Maak eerst de balletjes en gebruik de witte fond of de kippenfond om de balletjes te pocheren. Gebruik deze fond dan in uw tomatensoep, wat de smaak ervan zal versterken. Reken 4 tot 5 minuten kooktijd.
Waarom open je dit topique dan?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Die tweede klinkt wel aardig ok. Ik ben nu alleen bang dat als ik hem maak dat hij het dan nét niet is.![]()
Misschien toch maar wachten tot vanavond als moeders weer vrij is.
Omdat ik dat recept zoek maar hij staat er volgens mij niet tussen. In bijna al die recepten gaat ook aardappel of knoflook of andere ingrediënten die volgens mij niet in de tomatensoep van mijn moeder zitten.quote:
Nee helemaal niet, ik heb vorige week ook gewacht tot ik papa's recept had voor minestronesoep... Had wel zelf wat kunnen verzinnen maar wilde graag dat ie hetzelfde smaaktequote:Op zaterdag 7 februari 2009 16:06 schreef MinderMutsig het volgende:
Ja maar straks smaakt hij dan niet net zo als die van mijn mamaen dan ben ik helemaal gedesillusioneerd.
Is dat raar? Dat het net die ene moet zijn?
quote:"Twee liter water en twee groenten- of kippenbouillonblokken aan de kook brengen. Een klein blikje tomatenpuree (of meer als dat nodig is ) erbij en vervolgens soepgroenten en vermicelli of rijst erbij. U ziet, nergens verse tomaten. Ik denk dat dat het geheim is van lekkere tomatensoep, wij denken dat het met echte tomaten moet maar die zijn gewoon te slap van smaak en dan krijgen ze in de soep geen voet aan de grond."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |