abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60767651

Omdat de zoekfunctie tijdelijk ( ) niet werkt en er in het Fok! Kookboek niets staat vraag ik het even hier. Heeft er iemand een simpel maar lekker recept voor verse tomatensoep?

Ik kan uiteraard wel googlen maar 'eigen' recepten of recepten die bij anderen in de smaak vallen zijn toch vaak een stuk beter..

Alvast bedankt
pi_60767680
in de winkel heb je daar toch pakjes voor
You dream it, I live it.
pi_60767710
daar ben ik ook naar op zoek.
de man des huizes is gek op een goeie verse tomatensoep met een kledder room of zoiets erin
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_60767724
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:19 schreef Trusten het volgende:
verse tomatensoep
euhm, nee dus
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_60767739
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:20 schreef Meddo het volgende:
Ik maak het liever met tomaten dan met poeder dat in de verte ergens naar tomaat smaakt
pi_60767761
Halve pan kruiden bouillon maken, zo'n grote pot pastasaus erdoor, verse tomaat, verse bascilicum, 3 teentjes knoflook fijn gesneden, soepgroenten, balletjes, half uurtje laag.
pi_60767797
Wil je basis, kruidige, pittige of romige tomatensoep?
Die verschillen nogal van elkaar.
pi_60767880
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
In principe ben ik op zoek naar 'basis' tomatensoep zonder al teveel poespas er in...maar ik sta voor alle lekkere recepten open
pi_60767918
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:25 schreef Godlike02 het volgende:
Doe ze allemaal maar
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:30:20 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60767930
Tomaten roomsoep:

500g tomaten
2 uien
2 bouillontabletten
1dl room
1 eetlepel dille
1 theelepel thijm
150g gehakt
1 eetlepel paneermeel
peper
zout
1 liter water
gehakte peterselie

Bereidingswijze :

Maak de uien schoon en snipper ze. Was de tomaten en snijd ze in stukjes. Roer wat peper, zout en paneermeel door het gehakt en draai er kleine balletjes van. Verhit in een grote pan de olie en bak hier de ui even in. Voeg dan de tomaten, tijm en een halve liter water toe. Laat dit 10 minuten zachtjes koken. Leg een zeef op een andere pan en wrijf hier de tomaten door. Los de bouillonblokjes op in de tomatenbouillon en doe er de rest van het water erbij. Roer de room en de dille erdoor. Voeg de gehaktballetjes toe en laat de soep nog 10 minuten zachtjes koken. Strooi de peterselie door de soep.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:33:17 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_60767997
Je kunt ook gewoon een beetje volle melk erbij gooien in de pan, zodat het romiger wordt. Bij champignonen soep ook trouwens.
pi_60768240
tvptje
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_60768313
dit is echt verrukkelijk

Pappa al Pomodoro

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60768336
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60769483
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk

Pappa al Pomodoro

[ afbeelding ]

kwijl! dat is inderdaad goddelijk ( en je zit meteen voor twee dagen vol )
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_60769857
Maar het ziet er ook niet echt als soep uit...
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:56:25 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60769886
Er was ooit een goede tip, als je Chinese tomatensoep wilt, er een kwak appelmoes in te gooien.

Werkt verrekte goed.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60769991
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
is ook een hele dikke tomaten/basilicum/parmezaan/ciabatta prut
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_60770243
Eigenlijk is tomatensoep vrij simpel Pureer je tomaten, maak je niet druk om de vellen. Doe daar wat knoflook, basilicum of andere kruiden naar smaak bij. Beetje zeezout, beetje peper.

Fruit in een pan wat ui, en een teen knoflook, evt. ook de kruiden die ook in je mix zitten. Als alles lelijk en bruin wordt schep je het uit de olie, en gooi je je tomatenmoes in de pan. Roer dit flink rond, doe er water bij en laat het indampen tot gewenste dikte. Erg lekker met Oregano, basilicum, knoflook en peper
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_60770686
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:55 schreef OldJeller het volgende:
Italiaanse broodsoep en je kan zelf natuurlijk bepalen hoeveel brood je erin flikkert

de een houdt van massief, de ander van wat meer vloeibaar.... maar de smaak van die soep en alles bij elkaar is goddelijk

dat is mijn brouwsel
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60770815
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eigenlijk is tomatensoep vrij simpel Pureer je tomaten, maak je niet druk om de vellen. Doe daar wat knoflook, basilicum of andere kruiden naar smaak bij. Beetje zeezout, beetje peper.

Fruit in een pan wat ui, en een teen knoflook, evt. ook de kruiden die ook in je mix zitten. Als alles lelijk en bruin wordt schep je het uit de olie, en gooi je je tomatenmoes in de pan. Roer dit flink rond, doe er water bij en laat het indampen tot gewenste dikte. Erg lekker met Oregano, basilicum, knoflook en peper
Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).
pi_60770929
Gembersiroop is ideaal om een lichtzoet tintje te geven aan wokgerechten en marinade...

Ik had laatst 1,5 kg cherrytomaten op de markt gekocht (1 euro ), waarvan een halve kilo na een week op de grens van lekker en "eigen leven" zat. Toen heb ik cherrytomatensoep gemaakt Smaakt weer heel anders dan wanneer je grote waterbomtomaten hebt, etc. Pommodori lijkt me ook wel lekker om dr in te gooien.
pi_60771019
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Gembersiroop is ideaal om een lichtzoet tintje te geven aan wokgerechten en marinade...

Ik had laatst 1,5 kg cherrytomaten op de markt gekocht (1 euro ), waarvan een halve kilo na een week op de grens van lekker en "eigen leven" zat. Toen heb ik cherrytomatensoep gemaakt Smaakt weer heel anders dan wanneer je grote waterbomtomaten hebt, etc. Pommodori lijkt me ook wel lekker om dr in te gooien.
En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!
pi_60771806
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:48 schreef DarkElf het volgende:
dit is echt verrukkelijk

Pappa al Pomodoro

[ afbeelding ]
Die staat hier vanavond ook op het menu.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60772000
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:33 schreef French het volgende:

[..]

En? Was het lekker? Lijkt mij van wel, maar 1,5 kilo voor 1 euro lijkt me een once in a lifetime opportunity.... Als je dat iedere week wilt maken is het een dure hobby!
Was zeker lekker

En met bakjes van de supermarkt er soep van maken is inderdaad een beetje overkill
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:04:43 #26
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60776047
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:26 schreef French het volgende:

[..]

Zo ongeveer doe ik het ook, yam! Alleen extra toevoeging van moeder de vrouw: gembersiroop (bij iedere ah, staat bij de oosterse producten of de bakproducten). Gaat het zure van de tomaten af en neigt het iets zoeter te worden. mmm! Ik weet niet hoeveel, gewoon naar smaak toevoegen. Ik houd van zoet dus mik er meestal 1/4 in (terwijl ik niet eens van gember houd...).
Suiker (of gembersiroop, is ook grotendeels suiker) versterkt de smaak van de tomaten en maakt het inderdaad minder zurig.
onmisbaar ingrediënt voor alles op tomatenbasis dus..
pi_60824840
Gister gemaakt volgens dit recept:

Ingrediënten
* enkele eetlepels olijfolie extra vergine
* 2 sjalotten
* 1 grote ui
* 2 tenen knoflook
* 2 kruidenbouillonblokken
* 2 blikken gepelde pomodori (langwerpige
Italiaanse tomaten) in blik
* een toefje verse basilicum
* (1 eetlepel suiker) <- Niet gebruikt
* 1 eetlepel fijngesneden verse peterselie
* water
* verse peper en zout uit de molen

Tomaten in vergiet laten uitlekken; sap opvangen en bewaren; ui en sjalotten fijnsnijden evenals de tenen knoflook; peterselie wassen en fijnsnijden;

Bereidingswijze
In de olie fruit je de ui, sjalot en knoflook enkele minuten. Let op dat de knoflook niet bruin wordt! Snij de pomodori fijn en doe ze in de pan met de kruidenblokjes. Voeg ook het tomatennat toe en de suiker. Snipper de basilicumblaadjes fijn in de soep. Laat dit geheel zon 20 minuten zacht pruttelen. Peterselie, peper en zout toevoegen. Na 5 minuten dit geheel met de staafmixer fijnmaken. Als de soep erg dik is (let op: deze soep behoort wel enigzins dik te zijn!) dan kun je er wat water aan toevoegen.

Erg lekker!
pi_65827611
Ik heb hier knolselderij, wortels, ui, blikjes gepelde tomaten en een pakje gezeefde tomaten. Allemaal ingrediënten van mijn mama's tomatensoep naar (volgens mij) recept van de huishoudschool.
Dus ik wilde mijn moeder bellen voor het exacte recept want ik heb nu ontzettend zin in mama's tomatensoep maar mijn moeder is aan het werk en ik kan haar dus niet bellen.
Heeft iemand hier toevallig een oud kookboek liggen van de huishoudschool of een fantastisch familierecept voor tomatensoep met deze ingrediënten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 13:51:31 #29
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_65828189
helaas... mijn amsterdamse huishoudschoolkookboek heeft een soep met andere ingredienten...
uit een aspergernest
pi_65828192
ik weet niet hoe ze het op de huishoudschool doen, maar ik doe het altijd zo:
1,2 - 1,5 kg rijpe (vlees)tomaten, even in het hete water ontvellen
1 winterpeen raspen, 2 knoflooktenen fijnhakken, grote ui fijnhakken(of 2, whatever), Dit samen in de pan in flink wat olijfolie 20 min zachtjes laten pruttelen met deksel op de pan.
daarna 1 liter groenteboulion(met tuinkruiden) toevoegen en de tomaten, dit weer 20 min laten pruttelen met deksel op de pan.
Daarna met de staafmixer erdoor totdat het een egale boel is, eventueel balletjes erbij en nog even zachtjes koken
eetlepeltje rode wijnazijn erdoor
6-10 eetlepels slagroom erdoor.
op smaak brengen met zout en peper.
pi_65828368
Die ziet er wel lekker uit maar dat is hem helaas niet.
pi_65828762
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:28 schreef MinderMutsig het volgende:
Die ziet er wel lekker uit maar dat is hem helaas niet.
probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijk
pi_65829321
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:52 schreef nightfall het volgende:

[..]

probeer em dan, dan vergeet je die van je mamma gelijk
Nooit! Ketter!
pi_65829395
Deze komt wel een beetje in de buurt geloof ik alleen maakt mama geen roux en is de soep van mijn moeder niet bedoelt voor 80 personen.
quote:

Tomatensoep
Nodig:

* 2 kilo uien in ringen
* 2 knolselderij in blokjes
* 4 tenen knoflook in schijfjes
* 2 potten gepelde tomaten
* 5 flessen passata (gezeefde tomaten)
* bouillon naar smaak
* basilicum
* komijn
* peper
* meel
* margarine
* water
* gehakte peterselie (2 bosjes) voor garnering

Bereiding:
Laat de uiringen heel zachtjes een tijd in margarine bakken tot ze zacht en bruinig zijn. Maak een roux met margarine, meel, water en bouillon en voeg daarbij de uien, knolselderij, knoflook, kruiden, passata en tomaten. Voeg water toe tot de pan vol is en bouillon naar smaak. Laat alles een tijdje pruttelen. In de kommetjes garneren met plukje peterse-lie.
En deze en deze lijken er ook wel op volgens mij.
pi_65829421
quote:
Oostenrijkse tomatensoep (Paradeissuppe)

750 gr rijpe tomaten
1/2 liter water
100 gr wortelen
1 ui
50 gr peterseliewortel
100 gr knolselderij
50 gr boter
30 gr bloem
bouillon
1 laurierblad
1 kruidnagel
10-20 gr suiker
citroensap
room
strooiaroma
suiker
zout
citroenschil
20 gr gekookte vermicelli of gekookte rijst

Was de tomaten, snijd ze in stukken, kook ze in het water in ± 15 minuten gaar en wrijf ze door een zeef.
Maak de groenten schoon, snijd ze klein en smoor ze in de boter half gaar.
Strooi er de bloem over en roer die met wat bouillon glad.
Voeg de groentemassa met alle kruiderijen bij de tomatenpuree en laat alles nog ± 15 minuten koken.
Zeef de soep en breng haar eventueel met wat strooiaroma op smaak.
Voeg tenslotte een scheutje room en de vulling toe.
quote:
Ingrediënten voor 4 personen
Ingrediënten voor de tomatensoep
125g uien - 125g wortelen - 50g knolselder
0.5 teentje knoflook
60g tomatenconcentraat - 200g tomaten
220g vetstof (olijfolie)
150g aardappelen (bintje)
1L witte fond of kippenfond
Kruidentuiltje - snuifje paprika - snuifje curry - peper en zout

Ingrediënten voor de balletjes
250g varkensgehakt - 250g kalfsgehakt
0.5 fijngehakte kleine ui
1 ei
oudbakken pistolet
zout - peper - muskaat

Bereiding
Bereiding tomatensoep
1. Maak de groenten schoon, was ze en snij ze vervolgens in stukken van 3 tot 4 cm.
2. Laat in een kookpan de vetstof smelten, doe het deksel erop en laat de groenten een tiental minuten slinken.
3. Voeg de in vier gesneden tomaten en het tomatenconcentraat toe.
4. Leng aan met de fond, kruid matig, breng aan de kook en laat 30 minuten doorkoken.
5. Voeg de in stukken gesneden aardappelen toe en laat nog 45 minuten koken.
6. Haal uw soep door de draaizeef, de blender of een ander instrument naar keuze, als u het nodig vindt ze te zeven. Kruid verder en voeg naar eigen smaak suiker toe.

Bereiding balletjes
1. Laat de pistolet weken in water tot hij goed vochtig is, knijp vervolgens samen om het overtollige vocht eruit te laten en hak fijn.
2. Doe het gehakt, de gehakte ui, de pistolet, het zout, de peper en het snuifje muskaat in een grote pot.
3. Doe er het ei bij.
4. Meng goed om een homogene vulling te bekomen en breng zo nodig verder op smaak.
5. Maak nu uw balletjes. Maak daarbij regelmatig uw handen nat om gemakkelijker te werken.
6. Laat ze enkele uren rusten op een koele plaats.
7. Maak eerst de balletjes en gebruik de witte fond of de kippenfond om de balletjes te pocheren. Gebruik deze fond dan in uw tomatensoep, wat de smaak ervan zal versterken. Reken 4 tot 5 minuten kooktijd.

Verder kom ik niet...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_65829604
Die tweede klinkt wel aardig ok. Ik ben nu alleen bang dat als ik hem maak dat hij het dan nét niet is.
Misschien toch maar wachten tot vanavond als moeders weer vrij is.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 15:47:33 #38
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_65829664
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Die tweede klinkt wel aardig ok. Ik ben nu alleen bang dat als ik hem maak dat hij het dan nét niet is.
Misschien toch maar wachten tot vanavond als moeders weer vrij is.
Waarom open je dit topique dan?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_65829829
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Waarom open je dit topique dan?
Omdat ik dat recept zoek maar hij staat er volgens mij niet tussen. In bijna al die recepten gaat ook aardappel of knoflook of andere ingrediënten die volgens mij niet in de tomatensoep van mijn moeder zitten.
Ik heb zelf ook wel recepten van lekkere tomatensoep maar ik heb nu zin in specifiek die tomatensoep van mama.
pi_65829925
Ja ,maar het gaat niet om die specifieke soep, je moet gewoon de ingrediënten eruit laten die je er niet in wilt hebben.

Mutsie...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_65829955
Ja maar straks smaakt hij dan niet net zo als die van mijn mama en dan ben ik helemaal gedesillusioneerd.

Is dat raar? Dat het net die ene moet zijn?
pi_65830941
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 16:06 schreef MinderMutsig het volgende:
Ja maar straks smaakt hij dan niet net zo als die van mijn mama en dan ben ik helemaal gedesillusioneerd.

Is dat raar? Dat het net die ene moet zijn?
Nee helemaal niet, ik heb vorige week ook gewacht tot ik papa's recept had voor minestronesoep... Had wel zelf wat kunnen verzinnen maar wilde graag dat ie hetzelfde smaakte
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_65831127
Mama is bijna vrij!
Straks even bellen.
pi_65832740
En wat was het recept nou?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_65832808
Komt eraan, eerst even eten.
pi_65833758
Met neme een kleine knolselderij, een flinke winterwortel of een paar normale wortels, wat ui, en snijdt dat in stukken. Beetje olie in de soeppan en even bakken. Dan tomatensap/gezeefde tomaten, gepelde tomaten een kruidenbuiltje en wat water erbij en aan de kook brengen.
Dan pureren met de staafmixer. Balletjes draaien en erbij doen. Op smaak brengen met peper en zout en klaar.

Mijn moeder doet ook niet aan exacte recepten, valt het op?
pi_65834837
Simpel, oosterse heerlijke tomatensoep:

- 1 pakje vloeibare tomatenpuree
- 1 bouillonblokje (und)
- 0,5 l water
- 1 a 2 eetleperls bruine suiker
- flink wat peper
- zoete ketjap

allemaal bij elkaar mikken en je hebt heerlijke homogene zoetpittige dikke tomatensoep!
pi_65873739
Ik neem altijd een blender, wat tomaten, beetje tomatenpuree (niet te veel ), knoflook (hoeveelheid ligt aan de soort tomatensoep: Als het een mediterane soep wordt, 5 a 6 tenen voor een liter), en kruiden (Soort soep afhankelijk, in elk geval zout en peper). Zet de blender aan, en je krijgt moes.

Neem nu wat water, niet te veel, kiep daar je blaadje laurier en je tomatenmoes in. Peper en zout er bij, evt. andere kruiden (bijv oregano en basilicum ), en je krijgt een geweldige tomatensoep
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 19 september 2009 @ 13:17:01 #49
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_72903172
Ik had dit gevonden: is dit al voldoende voor een lekkere soep?
quote:
"Twee liter water en twee groenten- of kippenbouillonblokken aan de kook brengen. Een klein blikje tomatenpuree (of meer als dat nodig is ) erbij en vervolgens soepgroenten en vermicelli of rijst erbij. U ziet, nergens verse tomaten. Ik denk dat dat het geheim is van lekkere tomatensoep, wij denken dat het met echte tomaten moet maar die zijn gewoon te slap van smaak en dan krijgen ze in de soep geen voet aan de grond."
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_72903218
Gehaktballetjes erbij doen.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')