Heerlijk.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:10 schreef Silven het volgende:
[..]
Ik had ook creme fraiche gebruikt en een sjalotje alleen 2 tenen knoflook. Hoe smaakte die van jou?
Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:44 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Heerlijk.Ik hou wel van knoflook, maar het moet niet overheersen, je moet de andere dingen ook nog wel kunnen proeven. Ik vond 'm echt geslaagd, dit was de eerste keer dat ik zelf tomatensoep maakte (maak wel vaker tomatensaus).
Heb er zelfs geen suiker of zoiets in gedaan, vaak wordt dat wel aangeraden in een recept omdat de tomaten soms zuur kunnen zijn.
Maar mijn soepje was heerlijk!
Mooi zo! Ja klopt, dat kan je idd ook nog doen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 20:33 schreef Silven het volgende:
[..]
Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.
Deze klinkt wel makkelijkquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Enfermera het volgende:
Ik heb een simpele variant vanavond gemaakt, hier even het recept:
- 1 blik heinz gepelde tomaten
- verse basilicum
- dragon
- creme fraiche
- 1/2 kippenbouillonblokje
- 1 sjalot
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- evt. bloem
- zwarte en groene peper
Eerst heb ik het uitje gefruit en de knoflook erboven uitgeperst, samen bakken in de olijfolie voor ongeveer 5 min. Heb de soep wat gebonden met bloem, maar dat hoeft opzich niet. Ik vind het wel lekker.Vervolgens de gepelde tomaten erbij gegooid plus ongeveer een liter water. Ook het bouillonblokje erbij, de fijngestampte dragon en wat zwarte en groene peper uit zo'n molentje. Lekker laten pruttelen voor ongeveer een kwartier. Daarna de blender eroverheen. Dan heel wat basilicum eroverheen, weer even de blender erop. Even van het vuur afgehaald, iets laten afkoelen en de creme fraiche er doorheen gegooid (ongeveer een eetlepel).
Nog even opwarmen (of niet), wat blaadjes basilicum als garnering erop en eten maar!
![]()
Was heerlijk!
Hij is heul makkelijkquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 13:11 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Deze klinkt wel makkelijkDinsdag eens even uitproberen
Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaaktquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:50 schreef Trusten het volgende:
Gister gemaakt volgens dit recept:
Ingrediënten
* enkele eetlepels olijfolie extra vergine
* 2 sjalotten
* 1 grote ui
* 2 tenen knoflook
* 2 kruidenbouillonblokken
* 2 blikken gepelde pomodori (langwerpige
Italiaanse tomaten) in blik
* een toefje verse basilicum
* (1 eetlepel suiker) <- Niet gebruikt
* 1 eetlepel fijngesneden verse peterselie
* water
* verse peper en zout uit de molen
Tomaten in vergiet laten uitlekken; sap opvangen en bewaren; ui en sjalotten fijnsnijden evenals de tenen knoflook; peterselie wassen en fijnsnijden;
Bereidingswijze
In de olie fruit je de ui, sjalot en knoflook enkele minuten. Let op dat de knoflook niet bruin wordt! Snij de pomodori fijn en doe ze in de pan met de kruidenblokjes. Voeg ook het tomatennat toe en de suiker. Snipper de basilicumblaadjes fijn in de soep. Laat dit geheel zon 20 minuten zacht pruttelen. Peterselie, peper en zout toevoegen. Na 5 minuten dit geheel met de staafmixer fijnmaken. Als de soep erg dik is (let op: deze soep behoort wel enigzins dik te zijn!) dan kun je er wat water aan toevoegen.
Erg lekker!
Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
Wat is er toch met de verse tomaten gebeurd
idd. in de winter moet je geen soep maken met verse tomaten, waterige rotzooi.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.
Bouillon uit een potje, biologisch. Niet altijd, alleen als ik geen uren de tijd heb zelf bouillon te trekken.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
sjonge jonge jonge.
Wat is er toch met de verse tomaten gebeurd
en hoezo bouillon uit een blokje? Je kunt toch wel even de moeite nemen om dat ook zelf te maken.
Ik heb hm ook gemaakt net, heb er in de oven nog verse tijm en rozemarijn aan toegevoegd en een scheutje balsamicoazijn. Straks even afmaken met peper en zout, even kijken of ik er misschien nog een blik tomaten aan toe voeg. Het smaakte wel al goed maar wil het misschien nog iets meer tomatiger, mn tomaten waren misschien niet rijp genoeg.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:08 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaaktDeed het voorheen met pakjes en zakjes enzo, maar toch een keer zelf geprobeerd! Koning
Recept wel iets veranderd. 3 blikken tomaten er in gedaan (zitten er in die bliktomaten nog een beetje vitamines enzo, of is alles eruit? ), 2 uien, 4 tenen knoflook en een klein beetje macaroni. Ipv de bouillonblokjes heb ik een kippenbouillon gebruikt.
Suiker heb ik ook overgeslagen.
Beste tomatensoep ooit
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |