abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:44:05 #151
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_73851185
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 22:10 schreef Silven het volgende:

[..]

Ik had ook creme fraiche gebruikt en een sjalotje alleen 2 tenen knoflook. Hoe smaakte die van jou?
Heerlijk. Ik hou wel van knoflook, maar het moet niet overheersen, je moet de andere dingen ook nog wel kunnen proeven. Ik vond 'm echt geslaagd, dit was de eerste keer dat ik zelf tomatensoep maakte (maak wel vaker tomatensaus). Heb er zelfs geen suiker of zoiets in gedaan, vaak wordt dat wel aangeraden in een recept omdat de tomaten soms zuur kunnen zijn.
Maar mijn soepje was heerlijk!
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_73857403
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:44 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Heerlijk. Ik hou wel van knoflook, maar het moet niet overheersen, je moet de andere dingen ook nog wel kunnen proeven. Ik vond 'm echt geslaagd, dit was de eerste keer dat ik zelf tomatensoep maakte (maak wel vaker tomatensaus). Heb er zelfs geen suiker of zoiets in gedaan, vaak wordt dat wel aangeraden in een recept omdat de tomaten soms zuur kunnen zijn.
Maar mijn soepje was heerlijk!
Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:55:42 #153
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_73858340
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 20:33 schreef Silven het volgende:

[..]

Ik proefde de tomaten er wel goed in, wat natuurlijk ook de bedoeling is bij tomatensoep. Omdat ze ietsje zuur waren had ik er dus wat zoete chilisaus bij gedaan, leek me smakelijker dan suiker. Is helemaal goed gekomen! Was trouwens ook mijn eerste keer tomatensoep maken.
Mooi zo! Ja klopt, dat kan je idd ook nog doen. Ach, volgensmij proef je niks van die basterdsuiker, maar een substituut wat lekker smaakt is natuurlijk ook goed!
Ga zeker nog experimenteren met tomatensoepjes maken, maar wat meer in de zomer denk ik, dan kan je betere tomaten kopen, echte verse
  Licht Ontvlambaar dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:32:35 #154
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73872331
Lavas (ook wel maggiplant genoemd) is overigens ook een hele prettige smaakmaker in tomatensoep.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73880104
Sjalotjes, wortel, paprika en selderij (1 stronkje) fruiten in olie. Tomaten zonder zaadjes en vocht bijvoegen, beetje bouillon (groente), alles zacht koken. Door de kneuszeef (of hoe heeft zo'n apparaat ook alweer?). Dat maakt een heerlijk soepje. Zeg zo'n 10 tomaten op een halve liter bouillon.
Aldus.
pi_74012609
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Enfermera het volgende:
Ik heb een simpele variant vanavond gemaakt, hier even het recept:

- 1 blik heinz gepelde tomaten
- verse basilicum
- dragon
- creme fraiche
- 1/2 kippenbouillonblokje
- 1 sjalot
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- evt. bloem
- zwarte en groene peper

Eerst heb ik het uitje gefruit en de knoflook erboven uitgeperst, samen bakken in de olijfolie voor ongeveer 5 min. Heb de soep wat gebonden met bloem, maar dat hoeft opzich niet. Ik vind het wel lekker. Vervolgens de gepelde tomaten erbij gegooid plus ongeveer een liter water. Ook het bouillonblokje erbij, de fijngestampte dragon en wat zwarte en groene peper uit zo'n molentje. Lekker laten pruttelen voor ongeveer een kwartier. Daarna de blender eroverheen. Dan heel wat basilicum eroverheen, weer even de blender erop. Even van het vuur afgehaald, iets laten afkoelen en de creme fraiche er doorheen gegooid (ongeveer een eetlepel).
Nog even opwarmen (of niet ), wat blaadjes basilicum als garnering erop en eten maar! Was heerlijk!
Deze klinkt wel makkelijk Dinsdag eens even uitproberen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:22:13 #157
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_74012865
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:11 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Deze klinkt wel makkelijk Dinsdag eens even uitproberen
Hij is heul makkelijk En lekkol
pi_91647788
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2008 13:50 schreef Trusten het volgende:
Gister gemaakt volgens dit recept:

Ingrediënten
* enkele eetlepels olijfolie extra vergine
* 2 sjalotten
* 1 grote ui
* 2 tenen knoflook
* 2 kruidenbouillonblokken
* 2 blikken gepelde pomodori (langwerpige
Italiaanse tomaten) in blik
* een toefje verse basilicum
* (1 eetlepel suiker) <- Niet gebruikt
* 1 eetlepel fijngesneden verse peterselie
* water
* verse peper en zout uit de molen

Tomaten in vergiet laten uitlekken; sap opvangen en bewaren; ui en sjalotten fijnsnijden evenals de tenen knoflook; peterselie wassen en fijnsnijden;

Bereidingswijze
In de olie fruit je de ui, sjalot en knoflook enkele minuten. Let op dat de knoflook niet bruin wordt! Snij de pomodori fijn en doe ze in de pan met de kruidenblokjes. Voeg ook het tomatennat toe en de suiker. Snipper de basilicumblaadjes fijn in de soep. Laat dit geheel zon 20 minuten zacht pruttelen. Peterselie, peper en zout toevoegen. Na 5 minuten dit geheel met de staafmixer fijnmaken. Als de soep erg dik is (let op: deze soep behoort wel enigzins dik te zijn!) dan kun je er wat water aan toevoegen.

Erg lekker! :Y)
Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaakt _O_ Deed het voorheen met pakjes en zakjes enzo, maar toch een keer zelf geprobeerd! Koning _O_

Recept wel iets veranderd. 3 blikken tomaten er in gedaan (zitten er in die bliktomaten nog een beetje vitamines enzo, of is alles eruit? ), 2 uien, 4 tenen knoflook en een klein beetje macaroni. Ipv de bouillonblokjes heb ik een kippenbouillon gebruikt.

Suiker heb ik ook overgeslagen.

Beste tomatensoep ooit _O_
pi_91656236
uitje fruiten,
beetje gemper(poeder) erbij.
pak tomatensap erbij
pak pastasaus erbij
verse tomaten of tomaten uit blik erbij
bouillionblokjes erbij
ballen erin!!
peterselie er in

En dan het geheime recept:
een potje appelmoes.
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 13:32:22 #160
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91656485
sjonge jonge jonge.

Wat is er toch met de verse tomaten gebeurd
en hoezo bouillon uit een blokje? Je kunt toch wel even de moeite nemen om dat ook zelf te maken.
pi_91659125
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_91661707
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Heel simpel: in de winter kun je in Nederland geen tomaten kopen die evenveel of meer smaak hebben als bliktomaten. Dat is zelfs in de zomer nog lastig. Beter (combineren met) bliktomaten dus.
idd. in de winter moet je geen soep maken met verse tomaten, waterige rotzooi.
pi_91663332
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
sjonge jonge jonge.

en hoezo bouillon uit een blokje? Je kunt toch wel even de moeite nemen om dat ook zelf te maken.
Bouillon uit een potje, biologisch. Niet altijd, alleen als ik geen uren de tijd heb zelf bouillon te trekken.
Ik doe het wel, met regelmaat. Is ontzettend lekker. Heb alleen helaas niet de ruimte liters op te slaan in de vriezer. Dus ja, soms komt t uit een potje.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_91665536
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:08 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Sorry voor de kick, maar heb deze gister gemaakt _O_ Deed het voorheen met pakjes en zakjes enzo, maar toch een keer zelf geprobeerd! Koning _O_

Recept wel iets veranderd. 3 blikken tomaten er in gedaan (zitten er in die bliktomaten nog een beetje vitamines enzo, of is alles eruit? ), 2 uien, 4 tenen knoflook en een klein beetje macaroni. Ipv de bouillonblokjes heb ik een kippenbouillon gebruikt.

Suiker heb ik ook overgeslagen.

Beste tomatensoep ooit _O_
Ik heb hm ook gemaakt net, heb er in de oven nog verse tijm en rozemarijn aan toegevoegd en een scheutje balsamicoazijn. Straks even afmaken met peper en zout, even kijken of ik er misschien nog een blik tomaten aan toe voeg. Het smaakte wel al goed maar wil het misschien nog iets meer tomatiger, mn tomaten waren misschien niet rijp genoeg.
pi_91675226
Gewoon goeie tomaten halen rechtstreeks bij de kweker, die zijn altijd goed en kost geen drol.
Ontvellen en ontpitten. Knoflook en uitje fruiten, tomaatvruchtvlees erbij en even pruttelen. Kruiden naar keuze erbij, in de blender en zeven. Klodder creme fraice erin, done :D
Water/bouillon erbij vind ik zo zonde.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:46:53 #166
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_91710090
2 sjalotjes
1 teentje knoflook
1 cm gember
1 el suiker
1 klein blikje tomatenpuree
2 dl jus d,orange
1 l kippenbouillon
1 kg tomaten

Tomaten 10min grillen in de oven of even in een grillpan.
Sjalotjes en knoflook aanfruiten, gember toevoegen samen met de suiker.
Dan de tomatenpuree erbij, de bouillon en de jus d,orange.
Dan als laatste de tomaten erbij (ontvellen en die dingen).
Ik ga dan nog eens met de staafmixer erdoor zodat het gladder wordt en je niet steeds een lepel met een stuk tomaat hebt zonder soep maar een lepel met soep.

Verder zelf invullen, vermicelli, rijst, balletjes, kies maar.
Ik vind het heerlijk op die manier. Officieel recept voor vier personen maar volgens mij haal ik er zes borden/kommen uit.
吴 曼 迪
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')