abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 5 november 2009 @ 12:30:37 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_74415504

Dat kilimanjaro voorbeeld is wel schreinend zeg.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_74499032
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:30 schreef Bosbeetle het volgende:

Dat kilimanjaro voorbeeld is wel schreinend zeg.
Zelfs voor een schrijnwerker is dit schrijnend.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74502811
Een artikel benoem ik niet explixiet, maar een energie-voorbeeld heb ik wel.

de zogenaamde bewering dat elektrisch aangedreven auto's en spaarlampen goed voor het milieu en energiebesparend zouden zijn .

Aangezien 90 procent van de bevolking (en politici) niets maar dan ook niets weet over de omzetting van brandstof in energie en de productie van spaarlampen, wordt bovenstaande bewering gewoon geslikt als zoete koek.
pi_76676815
Vandaag kwam tijdens de lunch het volgende voorval voorbij, en ik dacht: die wil ik jullie niet ontnemen

Het gaat om dit bericht:

Surfdude stuns physics with theory of everything

met als bijtitel
quote:
An impoverished surfer has drawn up a new theory of the universe, seen by some as the Holy Grail of physics, which has received rave reviews from scientists.
Zijn artikel kun je hier vinden, genaamd "An Exceptionally Simple Theory of Everything".

Het is natuurlijk de droom van elke wetenschapsjournalist: een "surfdude" die in vooral surft en in zijn vrije tijd "de theorie van alles" construeert. Helaas is er na wat spektakel weinig meer van em vernomen, behalve in wetenschappelijke kringen: het artikel bleek weinig tot geen hout te snijden. The reference frame was, licht gezegd, nogal sceptisch over het verhaal. Het schijnt dat Lee Smolin dit artikel op het arXiv heeft gezet, maar volgens m'n collega's was het zonder Smolin's hulp waarschijnlijk niet eens geaccepteerd.

En de media is het voorval allang weer vergeten, en op naar het volgende spektakel
pi_76677028
En natuurlijk recentelijk het pareltje in de volkskrant:

Is Einstein een beetje achterhaald?

waarin vrijwel niks over de theorie werd verteld en waar je een foto van Verlinde voor z'n bord nodig had om te zien wat de theorie ongeveer inhoudt. Los nog van het merkwaardige feit dat Verlinde niet gepubliceerd had toen dit Volkskrantartikel werd gepubliceerd.
pi_76698313
Ik kwam vandaag deze slechte journalistiek tegen op een bekende internetsite:

Komende 30 jaar wordt het een stuk kouder

Werkelijk tenenkrommend zoals beconcludeerd word dat broeikasgassen niet zouden bijdragen aan de opwarming van de aarde.
Gelukkig werd het onderaan het bericht wat milder, dat de cycli de oorzaak van de helft zouden zijn.
Alsof nu al het verloren ijs weer terug komt op de gletsjers en de poolkappen in een periode van twintig jaar koude.
  maandag 11 januari 2010 @ 21:58:09 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76698512
Ja, uiteindelijk gaat dat bericht terug op een opmerking die in september gemaakt is. Er is een blog die het verloop even op een rijtje zet:
quote:
  • Sept. 1: It may well happen that you enter a decade, or maybe even two, when the temperature cools, relative to the present level. - Mojib Latif at World Climate Conference in Geneva
  • Sept. 4: One of the world’s top climate modellers said Thursday we could be about to enter one or even two decades during which temperatures cool. – Fred Pearce, New Scientist.
  • Sept. 5: UN Fears (More) Global Cooling Commeth! IPCC Scientist Warns UN: We are about to enter ‘one or even 2 decades during which temps cool’ – Marc Morano, Climate Depot (CFACT)
  • Sept. 19: Latif conceded … that we are likely entering “one or even two decades during which temperatures cool.” - Lorne Gunter, Calgary Herald.
  • Sept. 25: Mojib Latif of Kiel University in Germany told a UN conference earlier this month that he is now predicting global cooling for several decades. - Marc Morano, Climate Depot (CFACT).
  • En daar kunnen we aan toevoegen:

• Jan. 11: FOK! Komende 30 jaar wordt een stuk kouder!
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 12 januari 2010 @ 01:25:09 #28
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_76707233
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 13:54 schreef Haushofer het volgende:
    Vandaag kwam tijdens de lunch het volgende voorval voorbij, en ik dacht: die wil ik jullie niet ontnemen

Het gaat om dit bericht:

Surfdude stuns physics with theory of everything

met als bijtitel
    [..]

Zijn artikel kun je hier vinden, genaamd "An Exceptionally Simple Theory of Everything".

Het is natuurlijk de droom van elke wetenschapsjournalist: een "surfdude" die in vooral surft en in zijn vrije tijd "de theorie van alles" construeert. Helaas is er na wat spektakel weinig meer van em vernomen, behalve in wetenschappelijke kringen: het artikel bleek weinig tot geen hout te snijden. The reference frame was, licht gezegd, nogal sceptisch over het verhaal. Het schijnt dat Lee Smolin dit artikel op het arXiv heeft gezet, maar volgens m'n collega's was het zonder Smolin's hulp waarschijnlijk niet eens geaccepteerd.

En de media is het voorval allang weer vergeten, en op naar het volgende spektakel
    Daar had Scientific American een jaar of wat geleden ook een mooi artikel over Die concludeerde ook dat er niet veel zinnigs achter zat.
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
    pi_76707282
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 14:00 schreef Haushofer het volgende:
    En natuurlijk recentelijk het pareltje in de volkskrant:

Is Einstein een beetje achterhaald?

waarin vrijwel niks over de theorie werd verteld en waar je een foto van Verlinde voor z'n bord nodig had om te zien wat de theorie ongeveer inhoudt. Los nog van het merkwaardige feit dat Verlinde niet gepubliceerd had toen dit Volkskrantartikel werd gepubliceerd.
    Nou ja, ik begreep de formules op het bord pas toen ik er iets over las in het artikel.
    Al snap ik nog steeds niet wat er nou wordt bedoeld met informatie die in een bolvorm rond een object bestaat.
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_76710731
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 01:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou ja, ik begreep de formules op het bord pas toen ik er iets over las in het artikel.
    Al snap ik nog steeds niet wat er nou wordt bedoeld met informatie die in een bolvorm rond een object bestaat.
    Dat heeft te maken met "holografie". Het idee is geïnspireerd door het theoretische feit dat de entropie van een zwart gat schaalt met haar oppervlakte, terwijl bij een "normaal thermodynamisch" dit het volume is. Bekenstein was de eerste die dit opperde, later bevestigd door Hawking. 't Hooft was de eerste die met het idee van holografie kwam. Dat heeft mensen doen laten denken dat voor een puur zwaartekrachtssysteem het hele volume wat de waarnemershorizon omsluit kennelijk niet nodig is om de configuratie te beschrijven (want dat is wat een entropie uiteindelijk doet microscopisch!); het oppervlakte is voldoende.

Tegenwoordig gelooft men dat dit een veel bredere dualiteit is, en heeft het vooral de naam "AdS/CFT" gekregen, hoewel "holografie" algemener is.
    pi_76715357
    straks even doorlezen, ben ook voor m'n studie bezig met wetenschapscommunicatie
    Wel lekker blijven plakken hè?
    pi_76717418
    Ik koppiepeest even een reactie van Kees22 in het topic over wetenschapsjournalistiek met een reactie van me eronder, misschien maakt het voor sommige mensen wat dingen duidelijk
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 01:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 09:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met "holografie". Het idee is geïnspireerd door het theoretische feit dat de entropie van een zwart gat schaalt met haar oppervlakte, terwijl bij een "normaal thermodynamisch" dit het volume is. Bekenstein was de eerste die dit opperde, later bevestigd door Hawking. 't Hooft was de eerste die met het idee van holografie kwam. Dat heeft mensen doen laten denken dat voor een puur zwaartekrachtssysteem het hele volume wat de waarnemershorizon omsluit kennelijk niet nodig is om de configuratie te beschrijven (want dat is wat een entropie uiteindelijk doet microscopisch!); het oppervlakte is voldoende.

Tegenwoordig gelooft men dat dit een veel bredere dualiteit is, en heeft het vooral de naam "AdS/CFT" gekregen, hoewel "holografie" algemener is.
    pi_76717438
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 09:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik mis te veel tussenschakels om me hier iets bij te kunnen voorstellen.

Uit de krant van 2 januari begreep ik, dat de auteur een Indiër van plagiaat beschuldigt. Thanu Padmanabhan zou enkele formules hebben overgenomen via een weblog van die foto uit de Volkskrant en die als eigen werk hebben gepresenteerd.
    Vreemd verhaal.
    pi_76717473
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 13:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik mis te veel tussenschakels om me hier iets bij te kunnen voorstellen.
    Entropie is een nogal abstract begrip in de fysica, dus misschien ligt het daar aan
    quote:
    Uit de krant van 2 januari begreep ik, dat de auteur een Indiër van plagiaat beschuldigt. Thanu Padmanabhan zou enkele formules hebben overgenomen via een weblog van die foto uit de Volkskrant en die als eigen werk hebben gepresenteerd.
    Vreemd verhaal.
    Ja, dat is het ook.
    pi_76717893
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 13:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Entropie is een nogal abstract begrip in de fysica, dus misschien ligt het daar aan
    Uit het artikel kreeg ik de indruk dat die informatie als oorzaak van zwaartekracht wordt beschreven. Dat zal vast wel, maar ik mis de training om mij informatie als iets reëel bestaands voor te stellen en kan me al helemaal niet voorstellen hoe iets abstracts een daadwerkelijke kracht kan veroorzaken.
    Dat desinformatie oorlogen kan veroorzaken, ok, dat zien we dagelijks gebeuren. Maar planetenstelsels??
    quote:
    [..]

Ja, dat is het ook.
    Temeer omdat Verlinde kennelijk poseerde voor een schoolbord met (een deel van) de kern van zijn te publiceren artikel.
    pi_76724647
    quote:
    Op donderdag 15 oktober 2009 14:36 schreef Iblis het volgende:
    Onlangs schreef een trouw gebruiker op dit forum – van wie ik de naam niet noem om privacy redenen: Onze conclusie was eigenlijk dat er kennelijk bar weinig goede wetenschapsjournalisten zijn.

Vondsten worden opgeklopt, beginnend onderzoek wordt gepresenteerd als een enorme doorbraak, baarlijke nonsens wordt als feit neergezet, en vaak blijkt dat de journalist in kwestie er geen kaas van gegeten heeft.

Teneinde de wereld een betere plek te maken, bij dezen een oproep aan alle FOK!ers zulke misstanden hier aan te kaarten!

Plaats het artikel, en stip aan wat er niet aan klopt.
    Zelf ben ik student Wetenschapscommunicatie en wetenschapsredacteur en wetenschappelijk onderzoeker, vandaar dat ik na een jaar weg te zijn geweest van FOK! hier met mijn nieuwe account mijn eerste post plaats. Mijn klas en docenten zijn tot een geheel andere conclusie gekomen:

Onze conclusie was eigenlijk dat er kennelijk bar weinig goede wetenschapsjournalisten zijn.

Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 40 wetenschapsjournalisten aan het werk, als ik mijn docente geloven mag. Zij schrijft al 30 jaar als freelancer voor onder andere de Volkskrant en kan in mijn ogen als een betrouwbare ervaringsdeskundige gezien worden. Praktisch elk groot medium schaft vandaag de dag hun wetenschapsredactie af, zo liet zij weten. In Nederland heeft bijvoorbeeld slechts de Volkskrant nog een wetenschapsredactie (van 6-8 man) en opvallend genoeg wel nog redelijk wat regionale kranten. CNN heeft onlangs ook zijn wetenschapsredactie wegbezuinigd.

En daar ligt het probleem: de kranten en andere media hebben problemen, voornamelijk vanwege het internet. Het nieuws is daar gratis, al is de journalistieke aanpak daar vaak compleet absent. DePers.nl, Nu.nl, maar ook FOK!Frontpage publiceert artikelen van bar slechte kwaliteit. Logisch, het wordt immers vaak gedaan door vrijwilligers die hun stukken graag door zoveel mogelijk bezoekers van de site gelezen zien worden. Daarvoor zijn schreeuwerige opvallende koppen uitermate geschikt voor.
    Door de onrust in medialand komt dit verschijnsel ook bij de kranten en televisie steeds vaker voor. Met name de gratis dagbladen hebben voornamelijk korte stukjes doorspekt van sensatie. Kwaliteitskranten zijn gedwongen deze formule langzaamaan over te nemen. Met een dalend lezersaantal en verminderde inkomsten aan advertenties kunnen zij niet anders dan bezuinigen op journalisten en dus ook berichtgeving. Wetenschap is vandaag de dag niet meer zo interessant voor het volk als vroeger, een kermis was toen niets anders dan een tentoonstelling van de nieuwste wetenschappelijke snufjes. Het is dan ook niet meer dan logisch dat wetenschapsjournalistiek steeds meer naar de achtergrond verdwijnt in de reguliere media. Het aanbod aan berichtgeving over wetenschap blijft echter gelijk: zo verschijnt er steeds meer wetenschap in de overgebleven katernen en dankzij weblogs ook op internet.

Overigens vind ik dit topic compleet nutteloos, aangezien er tal van Nederlandse sites zijn gemaakt voor factchecken, bijvoorbeeld door studenten (wetenschaps)journalistiek en ook een publieke omroep. Zelf heb ik ook een stuk gepubliceerd op een van deze sites.

Nieuwscheckers van Universiteit Leiden

Factcheckers Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg

VARA: De leugen regeert
    pi_76725690
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 16:13 schreef Gray het volgende:

Overigens vind ik dit topic compleet nutteloos, aangezien er tal van Nederlandse sites zijn gemaakt voor factchecken, bijvoorbeeld door studenten (wetenschaps)journalistiek en ook een publieke omroep.
    Dus waarom is dit topic dan "compleet nutteloos"? Worden daar precies dezelfde onderwerpen en vakgebieden besproken als hier ofzo?

Je uiteenzetting over wetenschapsjournalistiek vind ik interessant, en ik had al zo'n vermoeden. Ook Fok! doet gezellig mee, met als recent dieptepunt de nogal vreemde berichtgeving omtrent het klimaat met dank aan een zekere persoon die dit forum heeft opgezet die 0,0 wetenschappelijke achtergrond heeft en dat ook niet onder banken of stoelen steekt.

Ik begrijp echter niet waarom internet de reden hiervoor zou zijn. Dit geldt dan toch voor veel meer vakgebieden behalve wetenschap?
      Moderator dinsdag 12 januari 2010 @ 16:35:55 #38
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_76725771
    quote:
    Op maandag 12 januari 2010 16:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus waarom is dit topic dan "compleet nutteloos"? Worden daar precies dezelfde onderwerpen en vakgebieden besproken als hier ofzo?
    Fok! is sowieso nutteloos net als pindakaas
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_76726574
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 16:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Voor fact-checken van nieuws zijn toch weer journalisten nodig, voor wetenschappelijk nieuws op zijn beurt wetenschapsjournalisten. Als ik het goed begrijp mogen dan maar 3 mensen op dit gehele forum meedoen en kan de rest dus alleen maar ja knikken. Anders is het niveau van dit topic vergelijkbaar met de brievenkolom van de Metro.

En inderdaad, die onderwerpen worden naar verloop van tijd door journalistiek onderzoek van enkele weken behandeld. Mijn eigen stuk duurde 4 weken, maar heb 6 weken gedaan voor ik een artikel kon vinden dat nog niet behandeld werd door andere studenten in Nederland.
    quote:
    Je uiteenzetting over wetenschapsjournalistiek vind ik interessant, en ik had al zo'n vermoeden. Ook Fok! doet gezellig mee, met als recent dieptepunt de nogal vreemde berichtgeving omtrent het klimaat met dank aan een zekere persoon die dit forum heeft opgezet die 0,0 wetenschappelijke achtergrond heeft en dat ook niet onder banken of stoelen steekt.

Ik begrijp echter niet waarom internet de reden hiervoor zou zijn. Dit geldt dan toch voor veel meer vakgebieden behalve wetenschap?

Omdat op het internet geldt: de snelste wint. Tijd voor feiten controleren en bronnen (en experts) raadplegen is dan een luxe die je niet hebt, zeker niet als vrijwillger zonder enige journalistieke achtergrond die graag aan zijn moeder wil laten zien dattie stukjes schrijft.

Bovendien is de doelgroep redelijk jong van dit soort sites, 12-40 jaar. Met name de jongere helft daarvan betreft het grootste aandeel en die hebben geen behoefte aan de waarheid, eerder aan feiten. Vandaar simpele, vaak puberale onderwerpen als sex, drugs, geweld en komische gebeurtenissen.
      dinsdag 12 januari 2010 @ 17:12:08 #40
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76727449
    Je mag de OP best met een korreltje zout nemen hoor. Ik heb niet de illusie dat deze topic de wereld echt een betere plaats gaat maken.

Het is meer het idee dat men (zoals jij doet) b.v. URL’s noemt waar (ook) in alle rust een artikel wordt benoemd, of dat als iemand iets tegenkomt uit zijn vakgebied, hij/zij het even kan toelichten.

Dat mag ook in een losse topic hoor. En omdat FOK! nu eenmaal een plek is, maar natuurlijk niet de enige, waar mensen digitaal bij elkaar komen, leek me ook hier zo’n topic wel geschikt.

Ik heb niet als doel hier een Endlösung voor met betrekking tot alle wetenschapsjournalistiek hier te bieden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')