Zelfs voor een schrijnwerker is dit schrijnend.quote:Op donderdag 5 november 2009 12:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat kilimanjaro voorbeeld is wel schreinend zeg.
Zijn artikel kun je hier vinden, genaamd "An Exceptionally Simple Theory of Everything".quote:An impoverished surfer has drawn up a new theory of the universe, seen by some as the Holy Grail of physics, which has received rave reviews from scientists.
En daar kunnen we aan toevoegen:quote:Sept. 1: It may well happen that you enter a decade, or maybe even two, when the temperature cools, relative to the present level. - Mojib Latif at World Climate Conference in Geneva Sept. 4: One of the world’s top climate modellers said Thursday we could be about to enter one or even two decades during which temperatures cool. – Fred Pearce, New Scientist. Sept. 5: UN Fears (More) Global Cooling Commeth! IPCC Scientist Warns UN: We are about to enter ‘one or even 2 decades during which temps cool’ – Marc Morano, Climate Depot (CFACT) Sept. 19: Latif conceded … that we are likely entering “one or even two decades during which temperatures cool.” - Lorne Gunter, Calgary Herald. Sept. 25: Mojib Latif of Kiel University in Germany told a UN conference earlier this month that he is now predicting global cooling for several decades. - Marc Morano, Climate Depot (CFACT).
Daar had Scientific American een jaar of wat geleden ook een mooi artikel overquote:Op maandag 11 januari 2010 13:54 schreef Haushofer het volgende:
Vandaag kwam tijdens de lunch het volgende voorval voorbij, en ik dacht: die wil ik jullie niet ontnemen
Het gaat om dit bericht:
Surfdude stuns physics with theory of everything
met als bijtitel
[..]
Zijn artikel kun je hier vinden, genaamd "An Exceptionally Simple Theory of Everything".
Het is natuurlijk de droom van elke wetenschapsjournalist: een "surfdude" die in vooral surft en in zijn vrije tijd "de theorie van alles" construeert. Helaas is er na wat spektakel weinig meer van em vernomen, behalve in wetenschappelijke kringen: het artikel bleek weinig tot geen hout te snijden. The reference frame was, licht gezegd, nogal sceptisch over het verhaal. Het schijnt dat Lee Smolin dit artikel op het arXiv heeft gezet, maar volgens m'n collega's was het zonder Smolin's hulp waarschijnlijk niet eens geaccepteerd.
En de media is het voorval allang weer vergeten, en op naar het volgende spektakel
Nou ja, ik begreep de formules op het bord pas toen ik er iets over las in het artikel.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:00 schreef Haushofer het volgende:
En natuurlijk recentelijk het pareltje in de volkskrant:
Is Einstein een beetje achterhaald?
waarin vrijwel niks over de theorie werd verteld en waar je een foto van Verlinde voor z'n bord nodig had om te zien wat de theorie ongeveer inhoudt. Los nog van het merkwaardige feit dat Verlinde niet gepubliceerd had toen dit Volkskrantartikel werd gepubliceerd.
Dat heeft te maken met "holografie". Het idee is geïnspireerd door het theoretische feit dat de entropie van een zwart gat schaalt met haar oppervlakte, terwijl bij een "normaal thermodynamisch" dit het volume is. Bekenstein was de eerste die dit opperde, later bevestigd door Hawking. 't Hooft was de eerste die met het idee van holografie kwam. Dat heeft mensen doen laten denken dat voor een puur zwaartekrachtssysteem het hele volume wat de waarnemershorizon omsluit kennelijk niet nodig is om de configuratie te beschrijven (want dat is wat een entropie uiteindelijk doet microscopisch!); het oppervlakte is voldoende.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, ik begreep de formules op het bord pas toen ik er iets over las in het artikel.
Al snap ik nog steeds niet wat er nou wordt bedoeld met informatie die in een bolvorm rond een object bestaat.
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, ik begreep de formules op het bord pas toen ik er iets over las in het artikel.
Al snap ik nog steeds niet wat er nou wordt bedoeld met informatie die in een bolvorm rond een object bestaat.
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 09:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met "holografie". Het idee is geïnspireerd door het theoretische feit dat de entropie van een zwart gat schaalt met haar oppervlakte, terwijl bij een "normaal thermodynamisch" dit het volume is. Bekenstein was de eerste die dit opperde, later bevestigd door Hawking. 't Hooft was de eerste die met het idee van holografie kwam. Dat heeft mensen doen laten denken dat voor een puur zwaartekrachtssysteem het hele volume wat de waarnemershorizon omsluit kennelijk niet nodig is om de configuratie te beschrijven (want dat is wat een entropie uiteindelijk doet microscopisch!); het oppervlakte is voldoende.
Tegenwoordig gelooft men dat dit een veel bredere dualiteit is, en heeft het vooral de naam "AdS/CFT" gekregen, hoewel "holografie" algemener is.
Ik mis te veel tussenschakels om me hier iets bij te kunnen voorstellen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 09:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met "holografie". Het idee is geïnspireerd door het theoretische feit dat de entropie van een zwart gat schaalt met haar oppervlakte, terwijl bij een "normaal thermodynamisch" dit het volume is. Bekenstein was de eerste die dit opperde, later bevestigd door Hawking. 't Hooft was de eerste die met het idee van holografie kwam. Dat heeft mensen doen laten denken dat voor een puur zwaartekrachtssysteem het hele volume wat de waarnemershorizon omsluit kennelijk niet nodig is om de configuratie te beschrijven (want dat is wat een entropie uiteindelijk doet microscopisch!); het oppervlakte is voldoende.
Tegenwoordig gelooft men dat dit een veel bredere dualiteit is, en heeft het vooral de naam "AdS/CFT" gekregen, hoewel "holografie" algemener is.
Entropie is een nogal abstract begrip in de fysica, dus misschien ligt het daar aanquote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik mis te veel tussenschakels om me hier iets bij te kunnen voorstellen.
Ja, dat is het ook.quote:Uit de krant van 2 januari begreep ik, dat de auteur een Indiër van plagiaat beschuldigt. Thanu Padmanabhan zou enkele formules hebben overgenomen via een weblog van die foto uit de Volkskrant en die als eigen werk hebben gepresenteerd.
Vreemd verhaal.
Uit het artikel kreeg ik de indruk dat die informatie als oorzaak van zwaartekracht wordt beschreven. Dat zal vast wel, maar ik mis de training om mij informatie als iets reëel bestaands voor te stellen en kan me al helemaal niet voorstellen hoe iets abstracts een daadwerkelijke kracht kan veroorzaken.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Entropie is een nogal abstract begrip in de fysica, dus misschien ligt het daar aan![]()
Temeer omdat Verlinde kennelijk poseerde voor een schoolbord met (een deel van) de kern van zijn te publiceren artikel.quote:[..]
Ja, dat is het ook.
Zelf ben ik student Wetenschapscommunicatie en wetenschapsredacteur en wetenschappelijk onderzoeker, vandaar dat ik na een jaar weg te zijn geweest van FOK! hier met mijn nieuwe account mijn eerste post plaats. Mijn klas en docenten zijn tot een geheel andere conclusie gekomen:quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:36 schreef Iblis het volgende:
Onlangs schreef een trouw gebruiker op dit forum – van wie ik de naam niet noem om privacy redenen: Onze conclusie was eigenlijk dat er kennelijk bar weinig goede wetenschapsjournalisten zijn.
Vondsten worden opgeklopt, beginnend onderzoek wordt gepresenteerd als een enorme doorbraak, baarlijke nonsens wordt als feit neergezet, en vaak blijkt dat de journalist in kwestie er geen kaas van gegeten heeft.
Teneinde de wereld een betere plek te maken, bij dezen een oproep aan alle FOK!ers zulke misstanden hier aan te kaarten!
Plaats het artikel, en stip aan wat er niet aan klopt.
Dus waarom is dit topic dan "compleet nutteloos"? Worden daar precies dezelfde onderwerpen en vakgebieden besproken als hier ofzo?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:13 schreef Gray het volgende:
Overigens vind ik dit topic compleet nutteloos, aangezien er tal van Nederlandse sites zijn gemaakt voor factchecken, bijvoorbeeld door studenten (wetenschaps)journalistiek en ook een publieke omroep.
Fok! is sowieso nutteloos net als pindakaasquote:Op maandag 12 januari 2010 16:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus waarom is dit topic dan "compleet nutteloos"? Worden daar precies dezelfde onderwerpen en vakgebieden besproken als hier ofzo?
Voor fact-checken van nieuws zijn toch weer journalisten nodig, voor wetenschappelijk nieuws op zijn beurt wetenschapsjournalisten. Als ik het goed begrijp mogen dan maar 3 mensen op dit gehele forum meedoen en kan de rest dus alleen maar ja knikken. Anders is het niveau van dit topic vergelijkbaar met de brievenkolom van de Metro.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus waarom is dit topic dan "compleet nutteloos"? Worden daar precies dezelfde onderwerpen en vakgebieden besproken als hier ofzo?
quote:Je uiteenzetting over wetenschapsjournalistiek vind ik interessant, en ik had al zo'n vermoeden. Ook Fok! doet gezellig mee, met als recent dieptepunt de nogal vreemde berichtgeving omtrent het klimaat met dank aan een zekere persoon die dit forum heeft opgezet die 0,0 wetenschappelijke achtergrond heeft en dat ook niet onder banken of stoelen steekt.
Ik begrijp echter niet waarom internet de reden hiervoor zou zijn. Dit geldt dan toch voor veel meer vakgebieden behalve wetenschap?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |