Ik heb geen flauw idee. Je zou een redenatie kunnen volgen waarin overheidsregulering de burger ontmoedigd om zelf ergens verantwoordelijkheid voor te nemen. Toenemende regulering zou dan resulteren in burgers die minder opletten bij hun acties. Ik merk dat ik zelf ook wel eens op die manier redeneer.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
Zijn mensen structureel dommer geworden of is er meer aan de hand?
Dan moet je uitleggen waardoor dat gekomen is.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is eerder hebzucht, een gebrek aan realiteitszin en een devaluatie van het begrip verantwoordelijk met geld om gaan. Waar is de tijd gebleven dat mensen voor iets spaarden, voordat ze het kochten?
Idd, maar dan wel zonder overreguleringquote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:44 schreef JoaC het volgende:
Ik geloof in een vrije markt, die via een waakhond de markt monopolie voorkomt(Een werkende paradox)
Dit zegt niks over de zorgvuldigheid van bankiers in het algemeen. Ooit gedacht dat er toen meer banken waren?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Die periode was zeer instabiel met zeer veel bankruns en zeer veel falliesementen.
[..]
Doordat de reëele economie vrij stabiel was die jaren. Daarnaast is het niet zo gek dat de afgelopen 30 jaar er meer bankfalen was, de overheid verstoorde zelf de markt met Freddie Mac en Fannie Mae.quote:Waarom is het al die jaren (70 jaar) dan wel gewoon goed gegaan? MIjns inziens komt dat kortweg doordat de laatste 30 jaar de overheid wel betaalt maar niet meer bepaald.
Het probleem is dat je hierbij op een hellend vlak terecht komt. Waar stop je?quote:Daarmee wil ik niet ontkennen dat deze mensen niet op de blaren moeten zitten. Dat lijkt me normaal. Maar net zo goed lijkt het me normaal dat je ze niet al te hard veroordeelt en zekerheden in bouwt dat ze niet al te diep vallen. Het zijn geen criminelen tenslotte.
De vrije markt werkt eigenlijk als een soort rovershol. Wie wilt dat eigenlijk?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:44 schreef JoaC het volgende:
Ik geloof in een vrije markt, die via een waakhond de markt monopolie voorkomt(Een werkende paradox)
De banken waren kleiner en opereerden veelal regionaal. Er waren wel een aantal spelers die in meerdere Amerikaanse staten actief waren maar dat waren er maar weinig. Kleine organisaties zijn in het algemeen makkelijker te runnen dan grotere organisaties.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:21 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Dit zegt niks over de zorgvuldigheid van bankiers in het algemeen. Ooit gedacht dat er toen meer banken waren?
Zucht.... Die onzin weer.... Ten eerste zijn Fannie en Freddie opgericht om met elkaar te concurreren alweer door de neoliberale waanzin. Ten tweede bezat de overheid geen aandelen meer van fannie en freddie, alweer door het neoliberale marktdenken en ten derde waren de leningen van freddie en fannie relatief gezond in vergelijking met de rest.quote:[..]
Doordat de reëele economie vrij stabiel was die jaren. Daarnaast is het niet zo gek dat de afgelopen 30 jaar er meer bankfalen was, de overheid verstoorde zelf de markt met Freddie Mac en Fannie Mae.
Wat nou hellend vlak? Is enige regulering ten aanzien van contracten een hellend vlak? Is enige becsherming voor mensen als ze een foutje begaan een hellend vlak? is het voorkomen dat ze door het grootkapitaal kunnen worden uitgekleed een hellend vlak?quote:[..]
Het probleem is dat je hierbij op een hellend vlak terecht komt. Waar stop je?
Ik zou graag een wat meer democratische maatschappij willen hebben. Zoals het vroeger was en verder terug. Het is bijvoorbeeld ook van de gekke dat in dit land allemaal organisatievormen worden opgeheven (ziekenfondsen, ziekenhuizen, scholen) en dat het allemaal langzamerhand bedrijfjes worden. Er is echt wat mis met dit land. De bereidheid om actie te voeren is er niet meer, de bereidheid om een krant te lezen niet meer.... de mens wordt gedegradeerd tot een luie passieve consument in zijn vrije tijd en een noeste nietsontziende werker in zijn arbeidstijd.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De vrije markt werkt eigenlijk als een soort rovershol. Wie wilt dat eigenlijk?
Het ging erom dat deze crisis een teken zou zijn dat marktwerking faalt. Dan gaat het niet om een rechtvaardiging maar om de constatering dat de oorzaken van deze crisis allerminst liggen in het fenomeen marktwerking.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is wel een valide vergelijking. Wat jullie neerplempen is een drogredenering.
Jullie stellen een bepaald soort mechnisme/systeem vast genaamd 'markwerking'. Vervolgens stellen jullie dat het omvallen van een bank past binnen de wetten van dat systeem (iets wat ik betwijfel maar daar kom ik nog op). Allemaal leuk en aardig maar dat is geen onderbouwing voor de rechtvaardiging van het systeem of dat het systeem werkbaar is. Zo'n zelfde soort redenering kun je dan ook maken over de Soviet Unie. Dat moet je in zien.
Deels ook door eigen keuze om bij deze bank te blijven, of door het hebben van een achtergesteld deposito, of door het plaatsen van meer dan een miljoen op een enkele rekening, of door het plaatsen van het pensioen bij de DSB. Het is niet zo dat de keuzes van andere mensen geen enkele invloed hebben op jou en mij, integendeel. Maar dit zal altijd zo blijven aangezien dit een samenleving is. Hier moet men beducht op zijn. Het is te betreuren dat sommige mensen 'verliezen', maar dat is de aard van het spel.quote:Daarnaast vind ik dat het omvallen van banken helemaal niet past binnen het ideaalbeeld van marktwerking. Het ideaalbeeld gaat namelijk uit van individuele keuzes. Jij kiest ergens voor en als je dat niet bevalt dan ga je ergens anders kijken. Je binding met een product of bedrijf verbreek je in dat geval en begint weer opnieuw. Me dunkt dat hier geen sprake van is. Hier zijn mensen gedupeerd geraakt door keuzes van anderen.
Fractioneel bankieren kan worden uitgelegd als oplichting of misleiding. Vanuit bepaalde perspectieven is het dus niet meer dan misdadig. Het wordt gedoogd, echter (om hele begrijpelijke redenen zoals economische groei). Fractioneel bankieren verbieden is geen ander overheidsoptreden dan bijvoorbeeld het verbieden van oplichting (en dat hoort in mijn ogen bij de basale taken van de overheid).quote:En weet je wat? Dat los je zelfs niet op als je dat leuke fractionele bankieren verbiedt (hé, nu is overheidsoptreden opeens wel toppie!). Iedereen met wat hersens snapt dat. Je dient enkel even op de aan-knop te drukken.
Het gaat hollende achteruit. En zelfs een VVD-er als Weekers ziet zelfs nu in dat zelfregulering niet optimaal werkt.....quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zou graag een wat meer democratische maatschappij willen hebben. Zoals het vroeger was en verder terug. Het is bijvoorbeeld ook van de gekke dat in dit land allemaal organisatievormen worden opgeheven (ziekenfondsen, ziekenhuizen, scholen) en dat het allemaal langzamerhand bedrijfjes worden. Er is echt wat mis met dit land. De bereidheid om actie te voeren is er niet meer, de bereidheid om een krant te lezen niet meer.... de mens wordt gedegradeerd tot een luie passieve consument in zijn vrije tijd en een noeste nietsontziende werker in zijn arbeidstijd.
Daar zijn we het wel over eens. Optimaal zul je het nooit krijgen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het gaat hollende achteruit. En zelfs een VVD-er als Weekers ziet zelfs nu in dat zelfregulering niet optimaal werkt.....
Het Scandinavische model. Zeker.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar zijn we het wel over eens. Optimaal zul je het nooit krijgen.
Er zijn MI twee economische modellen die werken: het Amerikaanse model of het Scandinavische model. Met het eerste ben ik gelukkig, met het tweede ben jij gelukkig. Gewoon verhuizen naar het land waar ze dat model hanteren.
Die lult inderdaad met alle winden mee. Een gladjanus, zoals die in de VVD wel meer zitten.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
Ik kots echt op die Weekers. Als het gewoon weer goed gaat straks zie je dat ze weer in hun oude riedeltje vervallen.
We kunnen er veel van leren. Bijvoorbeeld hoe je met oudere werknemers om gaat zonder ze minder te laten verdienen.quote:
Is dat zo? Die Zweden betalen anders een afgrijselijke hoop belasting. Kan me niet voorstellen dat oudere werknemers daar van vrijgesteld worden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We kunnen er veel van leren. Bijvoorbeeld hoe je met oudere werknemers om gaat zonder ze minder te laten verdienen.
Je krijgt er ook een hoop van terug. Natuurlijk krijg je altijd wat terug als je wat in levert. In Amerika is het voorrecht om de dikke Mercedes van de directeur te aanschouwen, in Zweden zijn dat rechten voor je kinderen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is dat zo? Die Zweden betalen anders een afgrijselijke hoop belasting. Kan me niet voorstellen dat oudere werknemers daar van vrijgesteld worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |