En dat zijn slechts een paar dingen om mee te starten. Met een dergelijk salaris kan ik vorstelijk leven.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
¤ 1.200,- per jaar aan kleding?
¤ 2.400,- per jaar aan uitgaan?
Ik zie nog potentieel genoeg. In tegenstelling tot ¤ 8,- per maand op TV besparen.
Misschien dat je eens moet opzoeken wat 'rond komen' precies in houdt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:28 schreef kite2010 het volgende:
Ik vind het moeilijk om rond te komen
......
Totaal te besteden 223,52
ik betaal al 90 alleen voor stroomquote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1354088/1/50#73683890]woensdag 14 oktober 2009
En die 17 euro NUON lijkt mij heeeel erg laag. Ik betaal iets van 90 euro (gas en licht dus).
Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:38 schreef kite2010 het volgende:
Het overzicht heb ik uit mn excel sheetje om mn budget bij te houden. De 17 euro Nuon energiekosten is per maand, Ik betaal dus per 3 maanden 61 euro, exclusief gas want dat zit in mn servicekosten volgens mij...ff opzoeken.. (Betreft de opmerkingen; mn salaris valt miss een beetje hoger uit; gebaseerd op 40 uur hard werken; maar daar gaat dit topic niet over. ik weet ook wel dat iemand in de bijstand minder verdient; )
Het gaat erom slimmer om te gaan met je budget; om meer over te houden.
Ik ben 27 jaar, heb academische opleiding, werk nu 2 jaar fulltime (daarvoor 3 jaar parttime). Punt is; ik wil sparen; dat heb ik nog nooit gedaan..
Misschien wel; het is een rare tijd. Veel oudere collega's hebben een MBO opleiding; verdienen 30% meer en wonen in een kast van een vrijstaande woning toen de huizenprijzen nog laag stonden; voor dezelfde hypotheeklasten...quote:Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpen
Huizenprijzen dalen waar je bij staat.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:49 schreef kite2010 het volgende:
[..]
Misschien wel; het is een rare tijd. Veel oudere collega's hebben een MBO opleiding; verdienen 30% meer en wonen in een kast van een vrijstaande woning toen de huizenprijzen nog laag stonden; voor dezelfde hypotheeklasten...
Misschien, hangt natuurlijk van de branche af. Een HBO'er kan best meer verdienen dan een academicus, daar is niets vreemds aan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:42 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpen
Hmja maar ik heb 1e solicitatie gedaan, gelijk een baan voor bijna 3K bruto en 0 jaar ervaring. Ik was al enorm blij maar wordt er elke dag blijer meequote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:55 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Misschien, hangt natuurlijk van de branche af. Een HBO'er kan best meer verdienen dan een academicus, daar is niets vreemds aan.
Maar zijn kosten voor gas en licht zijn absurd laag dus daar valt de winst niet op te behalen. Of hij moet zijn hypotheek gaan delen. Je boodschappenkosten zijn ook redelijk. Ik denk echt dat je het in kleding en uitgaan moet zoeken TS.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:55 schreef Brembo het volgende:
1. Zoek een partner,klinkt erg stom scheelt veel in de vaste lasten. Als jij het huis verwarmd verwarm je nu voor een dan voor twee. Deel de kosten en je bent de helft goedkoper uit. Ik denk dat de vaste kosten met 20 % stijgen als je samenleeft maar je betaalt dan (100%+20%)/2 personen = 60 % van wat je nu betaald, resulteert in de grootste besparing die je kan doen.
Meters is het verkeerde woord voor die dingen die op je radiator zijn geplakt, het zijn meer schatters. Ze meten het verschil tussen de radiatortemperatuur en die van de omgeving. Dat loopt maar deels samen met je echte warmteverbruik of gasverbruik. Als ze je dat als verbruiksmeter hebben verkocht ben je in de maling genomen, zoals honderdduizenden andere Nederlanders.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:10 schreef kite2010 het volgende:
Oja ik heb 5 radiatoren in mn 2 kamerappartementje. Daar zitten van die meters op; kost me totaal 750 euro per jaar aan stookkosten. Is dat normaal? Ik heb ze maar 2 maanden per jaar aan staan....En dan gebruik maar 2 van de 5 radiatoren.
En je kunt beter alle radiatoren in dezelfde ruimte open zetten dan er maar een paar te gebruiken. Des te sneller is de ruimte op temperatuur en des te korter hoeft de ketel te branden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Meters is het verkeerde woord voor die dingen die op je radiator zijn geplakt, het zijn meer schatters. Ze meten het verschil tussen de radiatortemperatuur en die van de omgeving. Dat loopt maar deels samen met je echte warmteverbruik of gasverbruik. Als ze je dat als verbruiksmeter hebben verkocht ben je in de maling genomen, zoals honderdduizenden andere Nederlanders.
Als je de verwarming hoog zet loopt die meter veel harder dan als je gelijkmatig verwarmd. Je kunt beter 2 radiatoren op stand 2 hebben dan 1 op stand 4 of 5. Als je dezelfde warmtebehoefte houdt en die bereikt door de radiatoren altijd tussen stand 1 en 2 houdt, gaat zo de helft van je gasverbruik af. Pak maar eens een thermometer en een kladblok, en kijk hoeveel tikken je verbruikt om de temperatuur van 15 op 20 graden te krijgen met één radiator, of met meerdere radiatoren.
Als het van die meters zijn die op de radiator zitten, dan maakt het niet uit hoe lang die ketel brandt, want dat is niet wat er gemeten wordt. Dan wordt gewoon al het gasverbruik van die ketel in een jaar verdeeld over al die meters. Waarschijnlijk heeft TS een centrale gedeelde ketel, die op zich behoorlijk efficient zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:47 schreef ManAtWork het volgende:
En je kunt beter alle radiatoren in dezelfde ruimte open zetten dan er maar een paar te gebruiken. Des te sneller is de ruimte op temperatuur en des te korter hoeft de ketel te branden.
Meters of geen meters, het maakt niet uit. Als een ketel de warmte moet verspreiden in een ruimte kan dat beter door 4 radiatoren open te zetten dan 1.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als het van die meters zijn die op de radiator zitten, dan maakt het niet uit hoe lang die ketel brandt, want dat is niet wat er gemeten wordt. Dan wordt gewoon al het gasverbruik van die ketel in een jaar verdeeld over al die meters. Waarschijnlijk heeft TS een centrale gedeelde ketel, die op zich behoorlijk efficient zijn.
Daarnaast is geleidelijkheid altijd efficienter. Ook bij een exacte meting. Het kost gewoon meer energie om een ruimte of zelfs een radiotor snel te verwarmen dan langzaam, bij dezelfde warmte-opbrengst.
Als je zo weinig rijdt, zou ik zeker voor een eigen auto gaan. Dan kun je (mijns inziens) een hoop mee besparen. Een lease auto klinkt altijd wel leuk, maar je betaalt toch best veel voor een lease auto.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:10 schreef kite2010 het volgende:
G_J: Thanks, Mn lease contract loopt in december af. Ze bieden nu tijdens de bestelstop alleen 2dehands auto's aan voor uiteraard de nieuwwaarde voor het leasen. Ik rij nu in een ford fiesta diesel twv 20K![]()
Ik kan misschien een hoop besparen door een eigen 2dehands auto te kopen; gewoon middenklasse ofzo.
Als ik dat doe krijg ik 750 bruto bij mn salaris. Maar dan moet ik wel zelf vervoer regelen en brandstof betalen. Zouden jullie dat doen? Ik rij heel weinig (40km per dag).
Het maakt wel uit, want aan een ketel zit een meter die het aantal kuub gas meet, en daar kan niet zoveel afwijking in zitten. Een meter die op je radiator zit meet niet het gasverbruik, meet ook niet de hoeveelheid warm water, ook niet de temperatuur van de radiator, noch die van de ruimte. Hij meet het verschil, dat staat wel in relatie tot het gasverbruik wat daarvoor nodig is, maar zeker niet in een 1 op 1 relatie.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Meters of geen meters, het maakt niet uit. Als een ketel de warmte moet verspreiden in een ruimte kan dat beter door 4 radiatoren open te zetten dan 1.
Of hij een centrale ketel heeft, maakt het voor hem natuurlijk niet uit. Het duurt alleen langer voor hij de ruimte op temperatuur heeft.
Dat is natuurlijk alleen relevant als TS rechtstreeks wordt afgerekend op het verbruik van de ketel. Maar in het algemeen geldt dat die ketel in totaal minder verstookt wanneer je de ruimte verwarmd tot 20 C met water van 40 C dan met water van 60 C. Dan duurt het langer, maar het kost veel minder.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:54 schreef ManAtWork het volgende:
Hoeveel langer moet een ketel branden als dezelfde ruimte verwarmd wordt met 4 radiatoren of met 1 radiator?
Je leest niet. Ik heb het niet over de temperatuur van het water maar over het aantal radiatoren.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk alleen relevant als TS rechtstreeks wordt afgerekend op het verbruik van de ketel. Maar in het algemeen geldt dat die ketel in totaal minder verstookt wanneer je de ruimte verwarmd tot 20 C met water van 40 C dan met water van 60 C. Dan duurt het langer, maar het kost veel minder.
Maar nu zit er een meter tussen die het gasverbruik voor de geleverde warmte aan de radiator met een schatting probeert te benaderen. In die schatting zit ook nog een forse afwijking, en wel een afwijking die een hardwerkende radiator relatief veel meer gasverbruik toerekent dan 2 matige werkendende radiatoren.
Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebbenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:28 schreef kite2010 het volgende:
Post hier je woonlasten; doel van deze discussie is wat meer van het leven genieten door deze laag te houden. Tips om te besparen. Ik vind het moeilijk om rond te komen in deze dure tijd.
Ik woon sinds 2 jaar op mezelf in een 2kamer appartementje; en dacht met een goede opleiding makkelijk rond te kunnen komen. Zijn jullie ook al zoveel kwijt?
Maandsalaris 2704
Vergoeding auto 84
Vergoeding inet+telf 17,84
Bijtelling auto 393,63
Kosten
Pensioenpremie 63
Bijtelling auto 393,63
Premie WGA 1,43
Loonheffing 42% 976,08
Inkomsten 1765,33
Woonlasten per maand
Hypotheek 691
Servicekosten (brand+inboedel+water) 171,49
Digitenne 0
Internet, Telfort 19,95
Ziektekosten 95,75
NV Leven (spaarpremie) 63,62
Eten & Drinken / Huishouden 250
Energiekosten Nuon 17
Rijnland waterschapsbelasting 20
Gemeentelijke heffingen (riool, afval) 35
Telefoon (mobiel) 30
Belastingteruggaaf -243
Rechtsbijstand 0
Rente studiefinanciering 40
Uitgaven
Fitness 41
Kleding 100
Kapper 10
Uitgaan 200
Totaal aan woonlasten 1541,81
Totaal te besteden 223,52
Ik probeer een beetje te besparen met een telefoon van de zaak (-30 euro per maand), miss fitness afzeggen...Wat minder dure kleding.. Ik heb digitenne afgezegt en ontvang nu alleen ned 1,2,3... (-8euro per maand)
Nou ja alle beetjes helpen..
En niet voor niks. Hij betaalt immers 17 euro per maand aan de Nuon, en 170 per maand aan servicekosten, terwijl hij vertelt dat hij meters op de radiator heeft. Als hij een eigen ketel heeft, dan zal hij wel rechtstreeks aan de Nuon betalen denk je ook niet? Waarom zou hij dan meters op de radiatoren moeten hebben?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je leest niet. Ik heb het niet over de temperatuur van het water maar over het aantal radiatoren.
Maar goed, laten we er maar stoppen omdat jij aanneemt dat TS afneemt van een centrale ketel en geen eigen warmwatervoorziening heeft.
Die zie ik nu nooit...quote:Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Dat dus. Krijg je geen kilometervergoeding als je met eigen vervoer woon-werk rijdt?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:34 schreef goldhorn het volgende:
[..]
Als je zo weinig rijdt, zou ik zeker voor een eigen auto gaan. Dan kun je (mijns inziens) een hoop mee besparen. Een lease auto klinkt altijd wel leuk, maar je betaalt toch best veel voor een lease auto.
Dat denk ik dus niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:50 schreef kite2010 het volgende:
Daarom denk ik te besparen door 3 radiatoren af te koppelen. Zal bijelkaar 140 euro opleveren denk ik.
Aan de andere kant ben je wel verantwoordelijk voor je onderhoud, benzine, verzekeringen en belasting. Kan je met een beetje tegenslag ook erg veel kostenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:04 schreef Daph_ het volgende:
[..]
Dat dus. Krijg je geen kilometervergoeding als je met eigen vervoer woon-werk rijdt?
True. Ik krijg 130 pm kilometervergoeding (32 uur) en de grootste kostenpost is benzine (ca 150 pm). Verzekering en BPM zijn samen nog geen 60 eu. Moet er wel bij zeggen dat ik een oude auto heb en relatief weinig onderhoud *klopt af*.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Aan de andere kant ben je wel verantwoordelijk voor je onderhoud, benzine, verzekeringen en belasting. Kan je met een beetje tegenslag ook erg veel kosten
Dat was ook mijn eerste gedachte. Je geeft enorm veel geld uit aan kleding en uitgaan en komt hier vragen waar je op kan besparen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
¤ 1.200,- per jaar aan kleding?
¤ 2.400,- per jaar aan uitgaan?
Ik zie nog potentieel genoeg. In tegenstelling tot ¤ 8,- per maand op TV besparen.
250 euro is wel enorm veel voor iemand alleen. meer dan 60 euro per week! Dat kan makkelijk omlaagquote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Hierbij wat tips:
- stop met fitness en ga hardlopen
- die besparing op je digitenne slaat helemaal nergens op, is 8 euro per maand
- halveer je kosten aan stappen
- Ga boodschappen doen bij de Lidl, Aldi. 250 euro is niet enorm veel, maar minder kan zeker
- lease-auto weg als je hem weinig gebruikt. Aan de andere kant is het hebben van een eigen auto ook niet gratis
Is ook een goede, ik heb zelf een polo die in de 20% klasse valt. Kost me nog geen 180 euro p/m incl. benzine.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:19 schreef klusfoobje het volgende:
Wat voor een leasewagen heb je eigelijk?
Wees blij dat je een auto kunt betalen!quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:14 schreef kite2010 het volgende:
Ik wil besparen maar ook weer niet in een koektrommel rondrijden...
quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:28 schreef Blik het volgende:
Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Wat een kutopmerking.quote:
Dat is gewoon zijn wereld. Hij snapt het gewoon echt niet, dat is wel duidelijk.quote:
Waar slaat dat nou weer op, dus als je een goed inkomen hebt mag je niet een keer kritisch naar je uitgaven kijken om te zien of je nog ergens op kunt besparen?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Natuurlijk mag dat, maar TS schrijft dat hij niet makkelijk rondkomt en dat hij maar 223 euro te besteden heeft, terwijl dat in feite geld is dat hij helemaal over heeft als spaargeld. Dat vind ik toch wat anders dan kritisch naar je uitgaven kijken. Wat TS niet doet, trouwens, omdat hij toch niet erg veel blijk geeft echt te willen besparen op een auto, of op kleding, of op uitgaan...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:36 schreef Miffy1 het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op, dus als je een goed inkomen hebt mag je niet een keer kritisch naar je uitgaven kijken om te zien of je nog ergens op kunt besparen?
Het is altijd goed om kritisch naar je uitgaves te kijken. Echter heeft TS het erover dat hij moeilijk rond komt, terwijl meneer 223 euro per maand spaargeld over houdt. Dat is een heel andere insteek dan als TS het topic opent met als doel om zijn vaste lasten te verkleinen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:36 schreef Miffy1 het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op, dus als je een goed inkomen hebt mag je niet een keer kritisch naar je uitgaven kijken om te zien of je nog ergens op kunt besparen?
3 keer per week kant en klaar maaltijden (5 euro p/s) bij de AH en soms bij c1000. Dit moet ik wel doen omdat ik vaak van huis ben. En de AH is tot 20:00 open. En overige dagen kook ik zelf; maar ben ik ook wel 8 euro kwijt per maaltijd. Verder veel van die AH smoothies; die kan ik gewoon niet laten staan. Ik ben ook wel veel kwijt aan schoonmaakmiddelen en toiletspullen. Groente en vlees is ook best duur.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:15 schreef Daph_ het volgende:
Volgens mij kun je ook besparen op je boodschappen; 250 per maand. Waar doe je boodschappen en wat koop je voornamelijk?
*Moedermodus*quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:25 schreef kite2010 het volgende:
[..]
3 keer per week kant en klaar maaltijden (5 euro p/s) bij de AH en soms bij c1000. Dit moet ik wel doen omdat ik vaak van huis ben. En overige dagen kook ik zelf; maar ben ik ook wel 8 euro kwijt per maaltijd. Verder veel van die AH smoothies; die kan ik gewoon niet laten staan. Ik ben ook wel veel kwijt aan schoonmaakmiddelen en toiletspullen. Groente en vlees is ook best duur.
Donker brood haal ik bij de AH of bij de bakker om de hoek. EN ik lus geen zoetigheid dus haal ik meestal kip enzo voor op brood.. Al met al ben ik zo 250 euro kwijt..
Misschien moet ik een kookcursus volgen ofzo; en leren om lekkerder te eten voor minder.
Ik woon in een appartement midden in Den Haag en betaal 225quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:28 schreef kite2010 het volgende:
HassieBassie: soms denk ik weleens dat ik beter wat langer bij mn ouders had moeten wonen; en die reis naar australie had moeten maken
Een vriendin van mij woon voor 200 euri per maand; all inclusief; op kamers midden in de stad..
Dat is echt relax,hoe kom je aan zoiets..quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:29 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ik woon in een appartement midden in Den Haag en betaal 225
Mijn hypotheekrente is variabel; betaal nu anderhalf procent geloof ik. De terugslag komt nog welquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:33 schreef kite2010 het volgende:
[..]
Dat is echt relax,hoe kom je aan zoiets..![]()
Ik besef mij steeds meer dat mn uitgaven absurd zijn
Kipfilet op brood is niet zo duur, dat kost 1,05 per ons ongeveer. Ander goedkoop beleg is gekookte worst of de "vacuum" verpakte vleeswaren (niet alles smaakt verkeerd!)quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:25 schreef kite2010 het volgende:
[..]
3 keer per week kant en klaar maaltijden (5 euro p/s) bij de AH en soms bij c1000. Dit moet ik wel doen omdat ik vaak van huis ben. En de AH is tot 20:00 open. En overige dagen kook ik zelf; maar ben ik ook wel 8 euro kwijt per maaltijd. Verder veel van die AH smoothies; die kan ik gewoon niet laten staan. Ik ben ook wel veel kwijt aan schoonmaakmiddelen en toiletspullen. Groente en vlees is ook best duur.
Donker brood haal ik bij de AH of bij de bakker om de hoek. EN ik lus geen zoetigheid dus haal ik meestal kip enzo voor op brood.. Al met al ben ik zo 250 euro kwijt..
Misschien moet ik een kookcursus volgen ofzo; en leren om lekkerder te eten voor minder.
Als je allebei een baan hebt wel ja... anders niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:34 schreef LXIV het volgende:
De allerbeste manier om op je woonlasten te besparen blijft samenwonen. De rente of huur, de stookkosten, electriciteit halveren en veel belastingen zijn ook stukken lager.
Met een inkomen rondom modaal is alleen wonen in combinatie met andere kosten zo duur dat je eigenlijk nauwelijks geld overhoudt voor iets anders.
Als je samenwoont heb je allebei ongeveer 600 euro pm meer te besteden. Daar valt zuinig stoken of spaarlampen in bij het niets.
Dan zoek je toch allebei een baan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:38 schreef Kekaa het volgende:
[..]
Als je allebei een baan hebt wel ja... anders niet.
De enige uitgave die ik absurd vind is voor 200 euro stappen per maand. Dan ga je maar 1 of 2 keer minder in de maand stappenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:33 schreef kite2010 het volgende:
[..]
Dat is echt relax,hoe kom je aan zoiets..![]()
Ik besef mij steeds meer dat mn uitgaven absurd zijn
Tja, wat zou dan een logische stap zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:38 schreef Kekaa het volgende:
[..]
Als je allebei een baan hebt wel ja... anders niet.
Allereerst natuurlijk de complimenten dat jullie wel direct hebben ingegrepen in de gewijzigde omstandigheden voor wat betreft het inkomen. Dit voorkomt in ieder geval dat je door middel van een stuisvogeltactiek snel grote tekorten opbouwt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 08:59 schreef Tezz het volgende:
Ik ben dus erg benieuwd wat je nog meer kan doen om te besparen op de vaste lasten. Eigenlijk is dit dus gewoon een ordinaire tvp....
Ik vind de scheiding vast/variabel gewoon prettig. Het geld komt ook op twee verschillende rekeningen binnen dus dat betekent dat ik nooit te veel kan uitgeven. Op is op namelijk en deze scheiding zorgt er voor dat onze vaste lasten gewoon altijd betaald kunnen worden. Wat we nu wel overwegen trouwens is om een gedeelte van de 'variabele' rekening maandelijks over te boeken naar de 'vaste' rekening. Dit betekent dan weliswaar minder uitgeven aan boodschappen etc., maar geeft wel meer ruimte om te sparen eventueel.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Allereerst natuurlijk de complimenten dat jullie wel direct hebben ingegrepen in de gewijzigde omstandigheden voor wat betreft het inkomen. Dit voorkomt in ieder geval dat je door middel van een stuisvogeltactiek snel grote tekorten opbouwt.
Besparen in de kosten is natuurlijk helemaal afhankelijk wat er wel/niet in het lijstje van uitgaven staat. Je hebt het er over dat de de scheiding tussen vaste lasten (te betalen van de uitkering van je man) en de variabele lasten (te betalen van jouw salaris) wilt vast houden. Waarom is dat? Naast dat het voor jullie goed werkt.
Daarnaast valt het mij (in het algemeen) op dat mensen zich met name storten op het besparen/korten op de uitgaven terwijl er ook de mogelijkheid bestaat om aan de inkomstenkant te werken. Ik weet niet of je een full-time baan hebt of een part-time baan maar in het laatste geval zou je kunnen vragen of je meer uren zou kunnen draaien (uiteraard binnen de mogelijlkheden van de werkgever).
Ik weet niet wat je man voor baan had en opleiding heeft maar misschien is het een idee om te kijken naar het opstarten van iets zelfstandigs. (Let wel op met een WW-uitkering! Daar is nog heel wat onduidelijkheid over.)
Even samengevat: ik denk dat we op basis van wat je hierboven hebt staan, moeilijk iets kunnen zeggen over de mogelijkheden die je nog hebt. Dat is allemaal afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Ik begrijp de voordelen van het scheiden van de inkomens- en uitgavenstroom best. Ik deed (doe?) zelf niet anders. Het is natuurlijk wel makkelijker om je beperkingen op te leggen aan de variabele uitgavenstroom zodat het overhevelen van een stukje variabel naar vast in ieder geval zorgt dat dat deel gedekt is.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:51 schreef Tezz het volgende:
[..]
Ik vind de scheiding vast/variabel gewoon prettig. Het geld komt ook op twee verschillende rekeningen binnen dus dat betekent dat ik nooit te veel kan uitgeven. Op is op namelijk en deze scheiding zorgt er voor dat onze vaste lasten gewoon altijd betaald kunnen worden. Wat we nu wel overwegen trouwens is om een gedeelte van de 'variabele' rekening maandelijks over te boeken naar de 'vaste' rekening. Dit betekent dan weliswaar minder uitgeven aan boodschappen etc., maar geeft wel meer ruimte om te sparen eventueel.
Eerlijk gezegd zie ik in dit rijtje niet echt posten die bijzonder hoog/laag zijn. Afgezien van de mobiele telefoons en het sporten (sparen voor dochter) zie ik weinig bespaarmogelijkheden. Maar ja, de vraag ik of het echt noodzakelijk is om te stoppen met voetbal en de zwemles. Een stuk ontspanning is immers ook een noodzaak net als je kind leren zwemmen.quote:Ons vaste lasten rijtje:
zorgverzekering: 215
ziektekostenverz. hond: 17 (deze verzekering stopt binnenkort)
overlijdensrisico verzekering: 40
tv/telefoon/internet: 65
Verzekeringen (diversen): 75
mobiele telefoons: 50
Essent: 210
Brabant Water: 26
belasting auto: 36
gemeente belastingen: 62
hypotheek: 825 (= 568 netto)
beleggingsrekening hypotheek: 101
uitvaartverz.: 10
sporten: 25 (contributie voetbal en zwemles kind)
sparen voor dochter: 20
sparen algemeen: 150
divers/onverwacht: 20
Uiteraard is het een afweging wat een switch van baan je oplevert. Voor 5 uur extra zou ik het ook niet overwegen. Tenzij het me ¤ 1.000 in de maand extra zou opleveren.quote:Voor wat betreft de inkomstenkant: ik kan bij mijn huidige werkgever niet meer uren werken helaas (dit had ik al nagevraagd). Tenzij ik een geweldige andere baan tegenkom (die ik wel zoek nu in verband dus met het aantal uren) blijf ik toch liever zeker en blijf bij mijn huidige baas. Het lijkt me niet verstandig om nu de onzekerheid op te zoeken van een een kort contract/inwerkperiode/uitzendwerk. Ik overweeg wel om tijdelijk bijvoorbeeld een 'poetsadresje' of zo te zoeken.
Moest even zoeken maar heb het gelezen. Is inderdaad een lastige situatie als je wilt werken maar weet dat je daarmee minder zal gaan verdienen dan je huidige uitkering.quote:Verder staat in dit topic een post van mij over de situatie van mijn man en hoe hij er voor staat.
Graag gedaan.quote:Dank trouwens voor je uitgebreide reactie en het meedenken!
Check of jullie bij de goedkoopste verzekering zitten, basis dekking is immers toch overal gelijk. Hebben jullie geen onnodige aanvullende verzekeringen? Is een eigen risico interessant? Jullie hebben immers geld gespaard en wellicht maken jullie niet ieder jaar gebruik van medische zorg. Mocht een van jullie langdurig ziek worden, dan stel je het eigen risico het jaar daarna bij naar 0, basis verzekering mag je immers niet voor geweigerd worden.quote:
Hebben jullie echt een vaste lijn nodig? Kijken jullie veel tv of is een analoge kabel of digitenne abonnement voldoende? Is downgraden van jullie internet snelheid een optie?quote:tv/telefoon/internet: 65
Als je die 10 euro zelf spaart, houd je dan niet veel meer over? Jullie hebben immers spaargeld, dus als jullie nu overlijden is er toch wel geld voor jullie stenen.quote:uitvaartverz.: 10
Als je krap zit en mogelijk moet gaan interen op je spaargeld lijkt het me niet handig om gedekte risico's als eigen risico te gaan nemen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:19 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
Check of jullie bij de goedkoopste verzekering zitten, basis dekking is immers toch overal gelijk. Hebben jullie geen onnodige aanvullende verzekeringen? Is een eigen risico interessant? Jullie hebben immers geld gespaard en wellicht maken jullie niet ieder jaar gebruik van medische zorg. Mocht een van jullie langdurig ziek worden, dan stel je het eigen risico het jaar daarna bij naar 0, basis verzekering mag je immers niet voor geweigerd worden.
[..]
Hebben jullie echt een vaste lijn nodig? Kijken jullie veel tv of is een analoge kabel of digitenne abonnement voldoende? Is downgraden van jullie internet snelheid een optie?
[..]
Als je die 10 euro zelf spaart, houd je dan niet veel meer over? Jullie hebben immers spaargeld, dus als jullie nu overlijden is er toch wel geld voor jullie stenen.
Een uitvaartverzekering van 10 euro is waarschijnlijk eentje die al een tijdje loopt. Die dingen worden veel duurder als je ouder wordt, hem nu stoppen lijkt me kapitaalvernietiging. Die verzekeraar lacht zich dood. Geen uitvaartverzekering voor beiden betekent wel dat je 12.000 euro meer moet overhouden aan het einde om je kinderen niet met de kosten op te zadelen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:19 schreef RIVDSL het volgende:
Als je die 10 euro zelf spaart, houd je dan niet veel meer over? Jullie hebben immers spaargeld, dus als jullie nu overlijden is er toch wel geld voor jullie stenen.
Als je een Renault voor jezelf koopt, ga je hoe dan ook niet besparen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:14 schreef kite2010 het volgende:
klusfoobje: ik heb een Ford van 20K, bijtelling 25%. Komend jaar kan ik een hybride kiezen van 25K met 14% bijtelling (Honda Civic). Nadeel is wel dat de leasemaatschappij een bestelstop heeft ingevoerd; dus je betaalt bijtelling over de nieuwwaarde van een paar jaar oude auto. Zit nog steeds in een dillemma of ik de hybride ga leasen of gewoon een renault voor mezelf koop. Ik wil besparen maar ook weer niet in een koektrommel rondrijden...
Alles wat er nu in geïnvesteerd is is inderdaad zonde. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En de kinderen erven toch gewoon het huis, daar kunnen ze met gemak een luxe uitvaart van betalen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een uitvaartverzekering van 10 euro is waarschijnlijk eentje die al een tijdje loopt. Die dingen worden veel duurder als je ouder wordt, hem nu stoppen lijkt me kapitaalvernietiging. Die verzekeraar lacht zich dood. Geen uitvaartverzekering voor beiden betekent wel dat je 12.000 euro meer moet overhouden aan het einde om je kinderen niet met de kosten op te zadelen.
Nee.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:11 schreef RIVDSL het volgende:
Alles wat er nu in geïnvesteerd is is inderdaad zonde. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Daar gaat het niet om. Stel dat ze beiden nog 40 jaar leven, dan betaal je nog 4800 euro. Terwijl de verzekering 12.000 waard is. Dat gat dicht je niet met rente op rente. En als een van beiden vroeg komt te overlijden, ben je helemaal zuur. Je gooit gewoon 15 jaar premie weg, ook weer 1800 euro + rente op rente.quote:En de kinderen erven toch gewoon het huis, daar kunnen ze met gemak een luxe uitvaart van betalen.
Magnet: Hoezo niet; heb je mn leaseregeling bekeken? (zie eerder dit topic)quote:Als je een Renault voor jezelf koopt, ga je hoe dan ook niet besparen.
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf tot welk bedrag die verzekering dekt. Voor uitvaartverzekeringen is het normaal om van te voren een maximum af te spreken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Stel dat ze beiden nog 40 jaar leven, dan betaal je nog 4800 euro. Terwijl de verzekering 12.000 waard is. Dat gat dicht je niet met rente op rente. En als een van beiden vroeg komt te overlijden, ben je helemaal zuur. Je gooit gewoon 15 jaar premie weg, ook weer 1800 euro + rente op rente.
Dat je kinderen het dan wel kunnen betalen is nog geen reden om aan kapitaalvernietiging te doen. Als je met pensioen bent is die 12000 dan weer het stuk van je huis wat je niet kunt opeten bijvoorbeeld. Het komt uit de lengte of de breedte, maar altijd uit of de erfenis of je besteedbaar inkomen op latere leeftijd.
Een uitvaart kost snel 6000 euro. Ik neem aan dat er een geindexeerd bedrag op staat, maar idee erachter is wel dat het ongeveer de kosten dekt lijkt me.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:31 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf tot welk bedrag die verzekering dekt. Voor uitvaartverzekeringen is het normaal om van te voren een maximum af te spreken.
Zorgverzekering: we hebben de goedkoopste (met collectieve korting via mijn werkgever en vinden het een prettig idee om goed verzekerd te zijn. Ik heb in het verleden een hernia gehad en we hebben sowieso de zorg voor een kind, dus ik wil niet meemaken dat iets niet gedekt wordt en we het niet kunnen betalen).quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:19 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
Check of jullie bij de goedkoopste verzekering zitten, basis dekking is immers toch overal gelijk. Hebben jullie geen onnodige aanvullende verzekeringen? Is een eigen risico interessant? Jullie hebben immers geld gespaard en wellicht maken jullie niet ieder jaar gebruik van medische zorg. Mocht een van jullie langdurig ziek worden, dan stel je het eigen risico het jaar daarna bij naar 0, basis verzekering mag je immers niet voor geweigerd worden.
[..]
Hebben jullie echt een vaste lijn nodig? Kijken jullie veel tv of is een analoge kabel of digitenne abonnement voldoende? Is downgraden van jullie internet snelheid een optie?
[..]
Zorgverzekering vind ik echt hoog. Ben je weleens ziek? Zo nee, verhoog eigen risico, na 2 jaar heb je het eruit. Ik ben al 10 jaar niet naar de huisarts gegaan, en helaas pas dit jaar eigen risico naar 650 gebrachtquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:51 schreef Tezz het volgende:
Ons vaste lasten rijtje:
zorgverzekering: 215
ziektekostenverz. hond: 17 (deze verzekering stopt binnenkort)
overlijdensrisico verzekering: 40
tv/telefoon/internet: 65
Verzekeringen (diversen): 75
mobiele telefoons: 50
Essent: 210
Brabant Water: 26
belasting auto: 36
gemeente belastingen: 62
hypotheek: 825 (= 568 netto)
beleggingsrekening hypotheek: 101
uitvaartverz.: 10
sporten: 25 (contributie voetbal en zwemles kind)
sparen voor dochter: 20
sparen algemeen: 150
divers/onverwacht: 20
Zorgverzekering is voor een huishouden met 3 personen (twee volwassenen en 1 kind) en ik wil mijn eigen risico (nog) niet verhogen. Dat heb ik in een eerdere post al nader toegelicht.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zorgverzekering vind ik echt hoog. Ben je weleens ziek? Zo nee, verhoog eigen risico, na 2 jaar heb je het eruit. Ik ben al 10 jaar niet naar de huisarts gegaan, en helaas pas dit jaar eigen risico naar 650 gebrachtHad ik al veel eerder moeten doen. Houd WEL 650 euro op je rekening en geef dat niet uit!
tv/telefoon/internet is echt DUUR! schotel+sateliet kost je maar 60 p/j! Tele2 is 30 p/m en dan halveer je het al.
mobiele telefoon is ook echt schrikbarend duur. Prepaid als je een vaste lijn heb en gewoon minder bellen. e-mailen is gratis.
Er valt dus echt nog flink te besparen.
Energie vind ik ook wat veel (essent is zowieso duur), gebruikt led-lampen, zet je pc uit of tenminste op stand-by. Schakel ALLE elektrische apparaten uit dmv stroomonderbrekers. Veel elektrische apparaten BLIJVEN stroom vreten, ook al staat de stand-bij UIT!
Als je ene mobiele telefoon hebt, schakel dan ook gewoon de adsl/kabel modem uit als je niet thuis bent of als je slaapt.
Bekijk je verzekeringen eens, ga naar de goedkoopste. Heeft je werkgever collectitivitietskorting met verzekeringen? Let eens op wat voor verzekeringen je hebt. Naar mijn mening heb je alleen inboedel/aansprakelijk/opstal/auto verzekeringen nodig. De rest is luxe en niet nodig.
Het was handiger geweest als je even erbij had vermeld dat je op TS reageerde. Ik had het pas bij de laatste alinea door namelijk.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:55 schreef Bassfly het volgende:
Je speerpunten om kosten te verlagen zijn inderdaad: uitgaan & kleding.
Daarnaast is 250,- voor eten & drinken ook behoorlijk aan de hoge kant, dus daar kan je ook zomaar 50,- tot 100,- winst pakken.
Verder wil ik je niet nog meer deprimeren maar heb je al gedacht aan de volgende kostenposten:
- bekeuringen
- abonnementen tijdschriften/kranten e.d.
- wasbeurten auto
- onderhoudscontract CV
- cadeaus verjaardagen
- etc.
Maar geen zorgen hoor, je salaris zal de komende 10 jaar zomaar nog 1000,- netto per maand gaan stijgen, gezien je leeftijd en opleiding.![]()
glasvezel is echt schreeuwend duur. Tenzij je 24/7 download en youtube volstouwt met je homemade movies heb je het echt niet nodig.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:47 schreef Tezz het volgende:
[..]
Zorgverzekering is voor een huishouden met 3 personen (twee volwassenen en 1 kind) en ik wil mijn eigen risico (nog) niet verhogen. Dat heb ik in een eerdere post al nader toegelicht.
Ik kan hier zo 2 verzekeringen opnoemen die duur zijn en zeer slecht uitbetalen. Alleen de aller duurste zijn goed (ivm kleine clausulen). Deze zijn
- Een verzekering tegen werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Hetgeen jou overkomt valt praktisch altijd buiten het verzekering, tenzij je een hele goede (=dure) neemt.
- Rechtsbijstandverzekering. Zet je kosten eens tegen de baten weg. Een gehele rechtzaak doen ze toch bijna nooit. Ze schrijven meestal brieven, maar dat kan jij ook. En zeg nou eens eerlijk: hoe vaak heb je deze nou nodig en als je er een nodig hebt is et bijna altijd voor minder dan 200 euro en dan doen ze zowieso niks.
TV/telefoon/internet: ik ga dit onderzoeken. Ik ben aangesloten op een glasvezelnetwerk en dat wil ik graag zo houden. Misschien de vaste telefoonlijn er uit en internet omlaag qua snelheid. Dat is inderdaad een goede optie.
Zoals gezegd ben ik met mobiele telefonie bezig (worden prepaid wanneer abo is afgelopen en dan alleen nog gebruikt indien echt nodig).
Gas en electriciteit wordt ook aan gewerkt. Zoals ook al eerder gezegd.
Verzekeringen ga ik doorlichten. We zijn in ieder geval niet oververzekerd, maar wellicht eens shoppen op het internet.
Thx voor de energie-bespaar tips. Ik was er al serieus mee bezig voor onze financiele crisis, maar nu is het zeker aan de orde. Wat ik tot nu toe gedaan heb is overal spaarlampen ingedraaid, geen licht meer laten branden 's nachts (kind komt toch nooit uit bed), oude koelkast in de schuur de deur uit en inderdaad de verwarming eerder naar beneden als ik weet dat we over een uur naar bed gaan. Verder blijft de pc niet meer draaien 's nachts (downloaden) en gaat alles van de standby modus af.quote:Op zondag 18 oktober 2009 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hier nog wat puntje om je energie rekening te verlagen:
- Denk eens na over isolatie, woon je in een oud houten huis: haal je plafond eens weg en bekijk eens of er tussen je verdiepingen glaswol ligt. Ik weet bijna zeker van niet. Doe eens aluminimum (Geloof ik) achter je kachel. Doe je gordijnen eerder dicht Zet je verwarming eens 1 graad lager.
- Zoals gezegd: ledlampen in gangen en slaapkamers. In de woonkamer is het vervelender omdat ledlampen echt geen gezellig licht geven, maar het is beter om ook ledlampen in je woonkamer te hebben.
- Zet je combi-ketel of geiser op 60 graden, soms staat deze hoger, is totaal overbodig. Lager niet ivm legionella
- Zoals eerder gezegd, schakel alle elektrische apparaten uit met stroomonderbrekers als je er niet bent. Mocht je een mobiele telefoon hebben, schakel ook je adsl/glasvezel/kabel modem uit als je slaapt of weg bent.
- Ontdooi je vriezer 1x per 2 maanden
Dit zijn allemaal domme dingen, die nauwelijks moeite kosten en je levensstandaard totaal niet aantasten. Ik bespaarde hiermee 20 p/m aan energiekosten.
Over je zorgverzekering: Zover ik weet zijn kinderen verzekerd net zoals de best verzekerde ouder als beide bij dezelfde maatschappij zitten. Als jij je eigen risico niet wilt verhogen, misschien je partner wel?
Alleen wel opletten dat ze in geschikte armaturen zitten, spaarlampen die te warm worden gaan aanzienlijk minder lang mee.quote:Op zondag 18 oktober 2009 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast zijn led-lampen of spaarlampen in de aanschaf alleen al goedkoper dan gloeilampen. Als je aanneemt dat gloeilampen 1x p/j stuk gaan en dat ze 1 euro kosten is dat 20 euro p/j in 20 jaar. 1 ledlamp gaat meer dan 20 jaar mee en ze zijn nu al te koop voor 10 euro in een aanbieding. Spaarlampen gaan ook minimaal 20 jaar mee (gemiddeld) en die kosten nu iets van 2 of 3 euro.
Om nog even hierop in te gaan.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:32 schreef Tezz het volgende:
[..]
Zorgverzekering: we hebben de goedkoopste (met collectieve korting via mijn werkgever en vinden het een prettig idee om goed verzekerd te zijn. Ik heb in het verleden een hernia gehad en we hebben sowieso de zorg voor een kind, dus ik wil niet meemaken dat iets niet gedekt wordt en we het niet kunnen betalen).
Vaste lijn eruit is een serieuze overweging. Dat zou me 10 euro per maand schelen. Internet ga ik uitzoeken of dit goedkoper kan. Met betrekking tot de mobiele telefoons: ik overweeg om de abonnementen er uit te gooien wanneer ze aflopen (1e kwartaal 2010) en dan op prepay over te gaan en dat vanuit de variabele lasten te betalen. Voor nu proberen houden we het mobiel bellen en sms-en in ieder geval binnen ons abonnement te houden.
Uitvaartverzekering: ik snap dat als je zelf dit geld reserveert je uiteindelijk meer overhoudt. Maar ik vind het een prettig idee dat we verzekerd zijn en de nabestaanden dus direct recht hebben op hulp bij een uitvaart. We hebben het recentelijk helaas zelf moeten ervaren en het was een prettig idee dat we meteen terug konden vallen op profi-hulp. Het is dus niet zozeer financieel, maar vooral praktisch.
Dat is toch niet zo gek veelquote:
gemiddeld 200 euro per maand is wel degelijk veel. En het doel van dit topic is om lasten te verlagen. Uitgaan is een directe post waar besparingen gerealiseerd kunnen wordenquote:Op maandag 19 oktober 2009 12:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo gek veel? Zeker als er een keer een festivalletje bij zit of de lokale zomerfeesten.
Ik heb het ook over een gemiddelde hoorquote:Op maandag 19 oktober 2009 12:39 schreef Blik het volgende:
[..]
gemiddeld 200 euro per maand is wel degelijk veel. En het doel van dit topic is om lasten te verlagen. Uitgaan is een directe post waar besparingen gerealiseerd kunnen worden
Eens een keer 200 euro uitgeven aan een festival of feestje alezquote:Op maandag 19 oktober 2009 12:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo gek veel? Zeker als er een keer een festivalletje bij zit of de lokale zomerfeesten.
Als student zat ik waarschijnlijk op het dubbele, 100 euro per week was niet abnormaal. Echter is dat nu een stuk lager, en TS is ook geen student meer.quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb het ook over een gemiddelde hoor. Ongeveer 50 euro per week uitgeven aan uitgaan, een terrasje pakken, festivalletje meepikken etc is niet heel veel hoor. De meeste studenten zullen bijvoorbeeld hoger zitten.
Ik rij nu een Honda Civic en dat kost me +/- 110 euro p/mnd (met tankpas) goedkoper kan je niet rijden. Daar rij je zelf echt geen prive auto voor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:14 schreef kite2010 het volgende:
klusfoobje: ik heb een Ford van 20K, bijtelling 25%. Komend jaar kan ik een hybride kiezen van 25K met 14% bijtelling (Honda Civic). Nadeel is wel dat de leasemaatschappij een bestelstop heeft ingevoerd; dus je betaalt bijtelling over de nieuwwaarde van een paar jaar oude auto. Zit nog steeds in een dillemma of ik de hybride ga leasen of gewoon een renault voor mezelf koop. Ik wil besparen maar ook weer niet in een koektrommel rondrijden...
Ik heb nu ook alle lampen in het huis vervangen door LED. Kost wel een godsvermogen in aanschaf maar dat betaald zich zometeen zo terug.quote:Op zondag 18 oktober 2009 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast zijn led-lampen of spaarlampen in de aanschaf alleen al goedkoper dan gloeilampen. Als je aanneemt dat gloeilampen 1x p/j stuk gaan en dat ze 1 euro kosten is dat 20 euro p/j in 20 jaar. 1 ledlamp gaat meer dan 20 jaar mee en ze zijn nu al te koop voor 10 euro in een aanbieding. Spaarlampen gaan ook minimaal 20 jaar mee (gemiddeld) en die kosten nu iets van 2 of 3 euro.
quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb het ook over een gemiddelde hoor. Ongeveer 50 euro per week uitgeven aan uitgaan, een terrasje pakken, festivalletje meepikken etc is niet heel veel hoor. De meeste studenten zullen bijvoorbeeld hoger zitten.
damn wat een hoge hypotheek!quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:49 schreef BroodjeBamihap het volgende:
Leuk topic! Door dit soort topics kun je vaak nog extra besparen.
Maandsalaris (25 jr) 2400
Maandsalaris netto 1670
Maandsalaris vriendin (23 jr) 2320
Maandsalaris vriendin netto 1625
Hypotheekrente aftrek 245
Inkomsten totaal 3540
Woonlasten per maand
Hypotheek 911
Internet, Telefoon, kabel 55
Ziektekosten 159
Gas/elektrisch 169
Wegenbelasting/verzekering 92
Onroerende zaakbelasting 47
Uitvaart/wa en andere verzekeringen 55
Waterschapsbelasting 23
Fitness en tennis 51
2x mobiel 50
Water 17
Boodschappen 240
Diesel 50
Totaal vaste uitgaven: 1918
Blijft over: 1622
Vooral op gas kunnen we nog wel besparen! Ga straks even dieper in op jullie posts!
Met Internet vam alice (incl bellen) ben je 29,90 kwijt en tv kan voor 8,50 van KPN, scheelt nog eens 9 euroquote:Op maandag 19 oktober 2009 10:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Om nog even hierop in te gaan.
Bij Ziggo heb je bijvoorbeeld een alles-in-1 abonnement voor 45 euro per maand. Dat is digitale tv, bellen en internet. Bespaar je zo 20 euro mee per maand.
Ik heb je berichten gelezen en inderdaad, daar valt nog te besparen, alhoewel ik op boodschappen moeilijker scherper kan dan 60 euro. 911 euro voor de bruto hypotheek is toch niet veel? 665 euro netto, volledige aflossing (spaarhypotheek) inclusief levensverzekering...lening totaal 167.000 euro. We hebben het zo berekend dat we het op één volledig loon zouden kunnen betalenquote:Op maandag 19 oktober 2009 19:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
damn wat een hoge hypotheek!
Maar goed, bij mobiel, energie, boodschappen en internet/bellen/tv kan je nog flink besparen. Lees vorige berichten maar van mij.
er zullen qua tv/internet/bellen idd ook nog wel goedkopere opties zijn dan Ziggo.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 00:40 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Met Internet vam alice (incl bellen) ben je 29,90 kwijt en tv kan voor 8,50 van KPN, scheelt nog eens 9 euro
& Die Sim-only tip is misschien wel de beste in het topic (maar mensen willen vaak een nieuw mobieltje (al is dat vaak niet nodig))
Klopt, zelf probeer ik het vaste bellen van Alice eruit te krijgen (10 euro in de maand waar ik nauwelijks gebruik van maak.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 08:44 schreef Blik het volgende:
[..]
er zullen qua tv/internet/bellen idd ook nog wel goedkopere opties zijn dan Ziggo.
Dat is idd het nadeel van sim-only, je moet je telefoon houden. Maar goed, als je echt geld wilt besparen is dit een hele goede mogelijkheid.
Mee eens, ik spaar standaard 5% voor aandelen. Is een erg mooie manier om te sparen omdat je het in feite niet merkt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:44 schreef Eggos het volgende:
ik kom zo maar even binnenvallen hoor! maarre hebben jullie ook de mogelijkheid om mee te doen met spaarloonregeling op je werk?? m'n vriendin en ik doen dit als sinds we begonnen met werken, dus ongeveer 10 jaar! is inmiddels toch een leuk potje geworden zonder dat je echt in de gaten hebt dat je maandelijks iets inleverd!
trouwens 900 euro voor een hypotheek is niet extreem veel hoor, tenminste ik neem aan dat dat bruto is! als je een huisje van 2 ton koopt zit je daar al snel aan hoor! ik betaal bruto 1000 euro alleen al aan rente!
Ziggo staat er ook om bekend duur te zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 08:44 schreef Blik het volgende:
[..]
er zullen qua tv/internet/bellen idd ook nog wel goedkopere opties zijn dan Ziggo.
Dat is idd het nadeel van sim-only, je moet je telefoon houden. Maar goed, als je echt geld wilt besparen is dit een hele goede mogelijkheid.
Klinkt leuk. Maar als je het geld nu nodig hebt, heb je geen tijd om 10 jaar te wachten. Zeker als je nu al bezig bent om een 10-tje per maand te besparen ga je geen ¤ 50,- per maand vast op een spaarrekening zetten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:44 schreef Eggos het volgende:
ik kom zo maar even binnenvallen hoor! maarre hebben jullie ook de mogelijkheid om mee te doen met spaarloonregeling op je werk?? m'n vriendin en ik doen dit als sinds we begonnen met werken, dus ongeveer 10 jaar! is inmiddels toch een leuk potje geworden zonder dat je echt in de gaten hebt dat je maandelijks iets inleverd!
doe het dan op moment dat je loonsverhoging krijgt, dan heb je het ook niet in de gaten! en trouwens die 50 euro gaat van je bruto salaris af en krijg je uiteindelijk netto uitbetaald! dus een leuk belasting voordeeltje heb je er ook nog meequote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klinkt leuk. Maar als je het geld nu nodig hebt, heb je geen tijd om 10 jaar te wachten. Zeker als je nu al bezig bent om een 10-tje per maand te besparen ga je geen ¤ 50,- per maand vast op een spaarrekening zetten.
Ik weet hoe de spaarloonregeling werkt en zoals gezegd: ¤ 50,- bruto is nu ¤ 40,- netto. En voor iemand die het nu goed kan gebruiken gaat niet vier jaar op z'n geld wachten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:10 schreef Eggos het volgende:
[..]
doe het dan op moment dat je loonsverhoging krijgt, dan heb je het ook niet in de gaten! en trouwens die 50 euro gaat van je bruto salaris af en krijg je uiteindelijk netto uitbetaald! dus een leuk belasting voordeeltje heb je er ook nog mee
Een schotel is qua maandlasten leuk, echter moet je wel eerst een aardige investering doen. En internet voor 10 euro per maand, ben benieuwd waar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ziggo staat er ook om bekend duur te zijn.
Schotel kost je maar 60 euro per jaar. Internet alleen 10 euro per maand, dus in totaal 15 euro per maand.
Ik heb zelf een kabelpakket, dus vaste lijn + internet + kabeltelevisie voor 36,70 per maand. Daar komen dan de belkosten nog overheen...wij zitten dan rond de 50 euro. Maar als je niet veel belt kun je het voor 40 euro redden..vrij goedkoop toch?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Een schotel is qua maandlasten leuk, echter moet je wel eerst een aardige investering doen. En internet voor 10 euro per maand, ben benieuwd waar.
ziggo-alles-in-1 basispakket is ook 40 euro, dus vergelijkbaar.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 08:12 schreef BroodjeBamihap het volgende:
[..]
Ik heb zelf een kabelpakket, dus vaste lijn + internet + kabeltelevisie voor 36,70 per maand. Daar komen dan de belkosten nog overheen...wij zitten dan rond de 50 euro. Maar als je niet veel belt kun je het voor 40 euro redden..vrij goedkoop toch?
Ik heb vorig jaar aardig moeten zoeken om het voor 20 euro per maand voor elkaar te krijgen. Probleem is dat je niet alleen je internet moet hebben maar ook een kabel of telefoonverbinding en die ontbraken beiden.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 08:44 schreef Blik het volgende:
[..]
ziggo-alles-in-1 basispakket is ook 40 euro, dus vergelijkbaar.
Maar goed, de vraag was meer waar je internet kan krijgen voor 10 euro per maand?
Volgens mij is 20 euro per maand ook het minste wat mogelijk is (als je kortingen niet meerekent)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 08:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar aardig moeten zoeken om het voor 20 euro per maand voor elkaar te krijgen. Probleem is dat je niet alleen je internet moet hebben maar ook een kabel of telefoonverbinding en die ontbraken beiden.
Is natuurlijk wel een als/als oplossing. En is een kastje van digitenne gratis? En er zijn ook mensen die behoefte hebben aan een telefoonaansluiting thuis, dus dat zal je er in dit geval wel bij moeten rekenen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 09:53 schreef tomic het volgende:
ok, zal ik dan ook nog even een bijdrage doen?
* tomic heeft toen digitenne in nl kwam gemerkt dat je op 1 abbo 3 tv's/decoders mag aansluiten.
Dus zoek iemand in de familie/vrienden die digitenne heeft, vraag 1 malig voor 12,50 een extra smart-card aan en je kijkt vanaf dat moment gratis tv. Daar kan ziggo niet tegenop. Doe er telfort 20mb bij (¤ 14,95 eerste jaar) en een sim-only van telfort (¤ 8,-) voor de telefonie en je bent voor ¤ 22 euro het eerste jaar klaar, daarna is het ¤ 28,- wat altijd nog 12 euro goedkopert is dan ziggo.
Het grappige is dat je dat nu niet meer kan krijgen. Een paar jaar terug had je van 12move echt hele goedkope 2 jarige abonnementen. "zeer leuke aanbieding voor het eerste jaar voor 7,50, daarna voor 10,00 per maand."quote:Op woensdag 21 oktober 2009 09:56 schreef Blik het volgende:
[..]
...
Vraag blijft staan, waar kun je internet krijgen voor 10 euro per maand (zonder kortingen)?
Dat geldt alleen voor eerste 6 maanden, daarna betaal je gewoon 35 euro per maand, waarvan 25 euro voor het internetquote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:24 schreef tomic het volgende:
[..]
Nu is de markt geconsolideerd en biedt telfort een abo voor 20 euro wat ik zie als: ¤ 10 voor de tel. lijn/nummer en ¤ 10 voor het inet.
Ik bedoelde acties. 10 euro p/m voor bijvoorbeeld een half jaar. Dat doe je een jaar en dna ga je naar de volgende. Netto is dat 15 p/m voor adsl.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:24 schreef tomic het volgende:
[..]
Het grappige is dat je dat nu niet meer kan krijgen. Een paar jaar terug had je van 12move echt hele goedkope 2 jarige abonnementen. "zeer leuke aanbieding voor het eerste jaar voor 7,50, daarna voor 10,00 per maand."
Nu is de markt geconsolideerd en biedt telfort een abo voor 20 euro wat ik zie als: ¤ 10 voor de tel. lijn/nummer en ¤ 10 voor het inet.
Heffingen en verzekeringen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Per maand komt er bij mij 1012 euro netto aan WAO/wajong binnen. Kan er redelijk goed van rondkomen en mijn muziekhobby uitoefenen.
Huur 231 euro (krijg 245 euro huurtoeslag)
Engergie stroom en gas 95 euro
Water 8 euro
Kabell TV analoog ziggo 18 euro
Creditcard 45 euro (heb momenteel 130 euro openstaan op de card)
Ziekenfonds (met tandarts aanvulling) 60 euro (krijg 58 euro zorgtoslag)
Internet en vaste telefoon met vrij bellen 52 euro (krijg 3 maanden vergoed per jaar via ISDBOL)
Boodschappen tussen de 120 en 150 euro per maand
Samen ongeveer tussen de 650 en 675 euro per maand.
Ga nooit op stap, heb geen mobiele telefoon, rook niet, ga nooit op vakantie (last van heinwee) en koop weinig of goedkope kleding.
Crises zit gewoon tussen de oren, als ik hoor, lees en zie dat de meeste mensen (met name de jongere 20 tigers) het gedl inpulsief uitgeven en daarbij nog staan te mierenneuken op het energie en ziekenkosten premie denk ik alrijd dat het hun financieel gezien nog altijd te goed gaat.
Ik leef naar mijn behoeftes, het lijkt wel alsof uitgaan, merkkleding, vakantie als een eerste levensbehoefte wordt beschouwd. Dat bedoel ik nou dat de crises gewoon tussen de oren zit. Zolang mensen (de jongere generatie) geld kunnen uitgeven aan Iphones, Blackberrie's en ander dure mobiele shit gaat het naar mijn mening finacieel nog steeds met hun te goed.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:53 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Heffingen en verzekeringen?
Je hebt geen auto?
Je leeft wel heel minimalistisch krijg ik het ideevakantie is ook wel eens nodig ed
Niet geloven in risico's?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:03 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik leef naar mijn behoeftes, het lijkt wel alsof uitgaan, merkkleding, vakantie als een eerste levensbehoefte wordt beschouwd. Dat bedoel ik nou dat de crises gewoon tussen de oren zit. Zolang mensen (de jongere generatie) geld kunnen uitgeven aan Iphones, Blackberrie's en ander dure mobiele shit gaat het naar mijn mening finacieel nog steeds met hun te goed.
Heb geen auto omdat ik simpelweg niet mag autorijden om medische redenen, niet dat ik perse een auto moet hebben, dat halen van een rijbewijs is voor mij meer een princiepe kwestiie, niet dat ik het nodig heb.
Buiten de verplichte ziekenkostenerzekerring heb ik geen verzekeringen, omdat ik niet geloof in risico's en bovendien zijn verzekeraars gewoon bandieten die alleen op je geld azen, maar niks uitkeren als je ze bij schade nodig hebt.
Ben vroeger ooit eens op schoolkamp geweest en na 2 dagen moesten mij naar huis brengen omdat ik het totaal niet trok en last kreeg van heinwee, dus vakantie's zijn voor mij een ware kwelling.
Maar heb je dan niet dat je gewoon een keertje lekker wilt winkelen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:03 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik leef naar mijn behoeftes, het lijkt wel alsof uitgaan, merkkleding, vakantie als een eerste levensbehoefte wordt beschouwd. Dat bedoel ik nou dat de crises gewoon tussen de oren zit. Zolang mensen (de jongere generatie) geld kunnen uitgeven aan Iphones, Blackberrie's en ander dure mobiele shit gaat het naar mijn mening finacieel nog steeds met hun te goed.
Risico's zijn er altijd natuurlijk, maar afhankelijk van je levensstijl zullen deze groter of kleiner zijn. Als je fiets bijvoorbeeld omwaait tegen een auto kun jij daar verantwoordelijk voor gehouden worden. Gezien je nu al 45 euro per maand aan credit card rente betaald, wat ik erg veel vind trouwens, heb je blijkbaar geen buffer om dit soort aanwezige risico's te ondervangen. Je creditcard kosten zullen dus nog hoger oplopen indien er iets gebeurt. Dit terwijl een aansprakelijkheidsverzekering slechts een euro of vijf per maand kost.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Per maand komt er bij mij 1012 euro netto aan WAO/wajong binnen. Kan er redelijk goed van rondkomen en mijn muziekhobby uitoefenen.
Water 8 euro
Internet en vaste telefoon met vrij bellen 52 euro (krijg 3 maanden vergoed per jaar via ISDBOL)
Ga nooit op stap, heb geen mobiele telefoon, rook niet, ga nooit op vakantie (last van heinwee) en koop weinig of goedkope kleding.
Crises zit gewoon tussen de oren, als ik hoor, lees en zie dat de meeste mensen (met name de jongere 20 tigers) het gedl inpulsief uitgeven en daarbij nog staan te mierenneuken op het energie en ziekenkosten premie denk ik alrijd dat het hun financieel gezien nog altijd te goed gaat.
Je waterkosten zijn wel heel laag, heo doe je dat? Douche je maar 2 minuten ofzo?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Water 8 euro
Ik vind een aansprakelijkheidverzekering toch wel het minste. Kost geloof ik een paar euro per maand en als je eens schade maakt dan hoeft het slachtoffer ook niet jaren te procederen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:15 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
Risico's zijn er altijd natuurlijk, maar afhankelijk van je levensstijl zullen deze groter of kleiner zijn. Als je fiets bijvoorbeeld omwaait tegen een auto kun jij daar verantwoordelijk voor gehouden worden. Gezien je nu al 45 euro per maand aan credit card rente betaald, wat ik erg veel vind trouwens, heb je blijkbaar geen buffer om dit soort aanwezige risico's te ondervangen. Je creditcard kosten zullen dus nog hoger oplopen indien er iets gebeurt. Dit terwijl een aansprakelijkheidsverzekering slechts een euro of vijf per maand kost.
Geen verzekering nemen is een keuze, maar zorg in ieder geval dat je wat geld achter de hand hebt voor het geval dat.
Ben ik het niet mee eens.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Uitzonderingen voor mij zijn rechtsbijstand en arbeidongeschiktheids of werkloosheids verzekeringen. Deze zijn deusdanig duur en betalen zo schaars uit dat ik daar niet aan begin.
Die 45 euro is geen rente, maar maaandelijkse aflossing. Als ik die openstaande 130 euro vandaag betaal staat de creditxcard op 0 euro en betaal ik niks meer, maar ik koop wekelijks muziek (tot hooguit 150 euro per maand) en daarna betaal ik het bedrag op mijn creditcard doogaans in een keer af.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:15 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
Gezien je nu al 45 euro per maand aan credit card rente betaald, wat ik erg veel vind trouwens, heb je blijkbaar geen buffer om dit soort aanwezige risico's te ondervangen. Je creditcard kosten zullen dus nog hoger oplopen indien er iets gebeurt.
Ik douche mij kort tussen de 2 of 3 keer per week (soms zelfs maar 1 keer per week) al dat iedere dag douchen en wassen zie ik het nut niet van in, een mens hoort een tweede huid te hebben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je waterkosten zijn wel heel laag, heo doe je dat? Douche je maar 2 minuten ofzo?
Hmm, oké ik wil niet weten hoe jij ruiktquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 03:46 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik douche mij kort tussen de 2 of 3 keer per week (soms zelfs maar 1 keer per week) al dat iedere dag douchen en wassen zie ik het nut niet van in, een mens hoort een tweede huid te hebben.![]()
De watermaatschappij heeft bij mij al twee keer een nieuwe watermeter geplaats omdat de dachten dat de meter niet klopte, of dat ik een onjuiste meterstand had opgegeven, maar toch klopte het als een bus, meters werden geijkt en goed bevonden.
Die gore troep zoals deodorants en afteshaves gebruik ik al helemaal niet. Te duur en vind ik gewoon stinken, om te kotsen gewoon!
Hier heb je wel een puntquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:03 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
. Zolang mensen (de jongere generatie) geld kunnen uitgeven aan Iphones, Blackberrie's en ander dure mobiele shit gaat het naar mijn mening finacieel nog steeds met hun te goed.
Me buurman schroeft ze watermeter er altijd tussen uit, half jaar met meter en een half jaar zonder. Scheelt toch de helft in kosten en is maar een kwartiertje werk per half jaar.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 03:46 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik douche mij kort tussen de 2 of 3 keer per week (soms zelfs maar 1 keer per week) al dat iedere dag douchen en wassen zie ik het nut niet van in, een mens hoort een tweede huid te hebben.![]()
De watermaatschappij heeft bij mij al twee keer een nieuwe watermeter geplaats omdat de dachten dat de meter niet klopte, of dat ik een onjuiste meterstand had opgegeven, maar toch klopte het als een bus, meters werden geijkt en goed bevonden.
Die gore troep zoals deodorants en afteshaves gebruik ik al helemaal niet. Te duur en vind ik gewoon stinken, om te kotsen gewoon!
Hoe doe je dat in godsnaam? Als je de watermeter er tussenuit haalt spuit het water toch alle kanten op omdat je het water voor de meter niet kan afsluiten?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:02 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Me buurman schroeft ze watermeter er altijd tussen uit, half jaar met meter en een half jaar zonder. Scheelt toch de helft in kosten en is maar een kwartiertje werk per half jaar.
Wij hebben twee afsluiters. Eentje vóór en eentje ná de meter. Nu ga ik er niet mee klooien (water kost echt geen reet, ongeveer een anderhalve euro per kuub), maar zo is het wel mogelijk, inderdaad....quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:03 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hoe doe je dat in godsnaam? Als je de watermeter er tussenuit haalt spuit het water toch alle kanten op omdat je het water voor de meter niet kan afsluiten?
Gewoon naar mens, zoals het hoort. Ik krijg wel eens opmerkengen dat ik ruik. Maar dat komt dat de meeste mensen anno 2009 te ver van de natuur af staan. Deodorants ed hadden ze vroeger ook allemaal niet.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:40 schreef djedz het volgende:
[..]
Hmm, oké ik wil niet weten hoe jij ruikt
De hele wereld, behalve jij blijkbaarquote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:09 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Gewoon naar mens, zoals het hoort. Ik krijg wel eens opmerkengen dat ik ruik. Maar dat komt dat de meeste mensen anno 2009 te ver van de natuur af staan. Deodorants ed hadden ze vroeger ook allemaal niet.
Wie smeert en spuit er nou (te duur betaalde) aardoliedestillaten op zijn lijf en gezicht??
Als je wel eens opmerkingen krijgt, wellicht zou dat een stimulans moeten zijn voor je om je wat vaker te wassen...quote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:09 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Gewoon naar mens, zoals het hoort. Ik krijg wel eens opmerkengen dat ik ruik. Maar dat komt dat de meeste mensen anno 2009 te ver van de natuur af staan. Deodorants ed hadden ze vroeger ook allemaal niet.
Wie smeert en spuit er nou (te duur betaalde) aardoliedestillaten op zijn lijf en gezicht??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |