abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73683097
Post hier je woonlasten; doel van deze discussie is wat meer van het leven genieten door deze laag te houden. Tips om te besparen. Ik vind het moeilijk om rond te komen in deze dure tijd.
Ik woon sinds 2 jaar op mezelf in een 2kamer appartementje; en dacht met een goede opleiding makkelijk rond te kunnen komen. Zijn jullie ook al zoveel kwijt?

Maandsalaris 2704
Vergoeding auto 84
Vergoeding inet+telf 17,84
Bijtelling auto 393,63

Kosten
Pensioenpremie 63
Bijtelling auto 393,63
Premie WGA 1,43
Loonheffing 42% 976,08

Inkomsten 1765,33

Woonlasten per maand
Hypotheek 691
Servicekosten (brand+inboedel+water) 171,49
Digitenne 0
Internet, Telfort 19,95
Ziektekosten 95,75
NV Leven (spaarpremie) 63,62
Eten & Drinken / Huishouden 250
Energiekosten Nuon 17
Rijnland waterschapsbelasting 20
Gemeentelijke heffingen (riool, afval) 35
Telefoon (mobiel) 30
Belastingteruggaaf -243
Rechtsbijstand 0
Rente studiefinanciering 40

Uitgaven
Fitness 41
Kleding 100
Kapper 10
Uitgaan 200

Totaal aan woonlasten 1541,81
Totaal te besteden 223,52

Ik probeer een beetje te besparen met een telefoon van de zaak (-30 euro per maand), miss fitness afzeggen...Wat minder dure kleding.. Ik heb digitenne afgezegt en ontvang nu alleen ned 1,2,3... (-8euro per maand)
Nou ja alle beetjes helpen..
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:35:29 #2
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_73683339
Ik snap je probleem niet helemaal.
Je betaalt al je vaste lasten, doet aan sport, gaat lekker stappen, koopt kleding en dan hou je eind van de maand nog een goeie 200 euro over. Das toch niet slecht. Ik heb slechtere periode gehad.

btw, energiekosten van maar 17 euro. Hoe krijg je dat voor elkaar?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:37:23 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73683426
¤ 1.200,- per jaar aan kleding?
¤ 2.400,- per jaar aan uitgaan?
Ik zie nog potentieel genoeg. In tegenstelling tot ¤ 8,- per maand op TV besparen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:38:23 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73683455
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zie nog potentieel genoeg. In tegenstelling tot ¤ 8,- per maand op TV besparen.
En dat zijn slechts een paar dingen om mee te starten. Met een dergelijk salaris kan ik vorstelijk leven.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_73683643
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:28 schreef kite2010 het volgende:
Ik vind het moeilijk om rond te komen

......

Misschien dat je eens moet opzoeken wat 'rond komen' precies in houdt.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:44:05 #6
152789 karr-1
pi_73683655
Ik zou willen dat ik ruim 200 per maand vrij te besteden had
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:47:57 #7
225540 Pugg
Friends forever
pi_73683771
Nou die antwoorden zijn duidelijk
Begrijp je zo ook?
Eigenlijk moest jij je schamen.
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 15:51:34 #8
9859 crew  Karina
Woman
pi_73683890
Nou jij bent ECHT geen kandidaat voor Dubbeltje op zijn Kant in ieder geval. Of is dit het "kijk mij een vet salaris hebben" topic? En wat karr-1 zegt: ik mocht willen dat ik 200 euro over hield per maand.

En die 17 euro NUON lijkt mij heeeel erg laag. Ik betaal iets van 90 euro (gas en licht dus).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:53:08 #9
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_73683945
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1354088/1/50#73683890]woensdag 14 oktober 2009

En die 17 euro NUON lijkt mij heeeel erg laag. Ik betaal iets van 90 euro (gas en licht dus).
ik betaal al 90 alleen voor stroom
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_73684098
Nou die stroomkosten zouden best kunnen.

Ik heb een nieuw maandbedrag van 14 euro gekregen terwijl ik afgelopen jaar `126 euro betaalde..

Verder is dit natuurlijk een onzintopic. Woonlasten zijn lasten voor huur gas, gas licht en water en eventueel wat verzekeringen. Alles wat er naast gebeurd is gewoon leven en dat doet TS prima.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_73684289
Ik heb gas en licht op 100 staan, en water op 30. (wel een huishouden van 2).
pi_73685464
Buiten het feit dat ik niet zie wat er zo riant aan het salaris is, zie ik het probleem van TS ook niet echt

Je kunt sparen man, meer dan 2000 per jaar! Er zijn er zooooo veel die dat niet kunnen!
En als je wat minder stapt, een dikke 3000. Ik weet niet hoe oud je bent, neem aan een jaar of 25, maar je salaris gaat vast nog wel om hoog als je een fatsoenlijke studie gedaan hebt. Ik begin volgende week aan mijn eerste baan, en begin op 2700 met doorgroeimogelijkheden naar max 4000. Stel ik zit over een jaar of 3 op ongeveer 3100, dan zou je in jou geval dus 12/13 x 400 euro MEER kunnen sparen per jaar! oftewel, 5000 euro.
pi_73685653
Het overzicht heb ik uit mn excel sheetje om mn budget bij te houden. De 17 euro Nuon energiekosten is per maand, Ik betaal dus per 3 maanden 61 euro, exclusief gas want dat zit in mn servicekosten volgens mij...ff opzoeken.. (Betreft de opmerkingen; mn salaris valt miss een beetje hoger uit; gebaseerd op 40 uur hard werken; maar daar gaat dit topic niet over. ik weet ook wel dat iemand in de bijstand minder verdient; )
Het gaat erom slimmer om te gaan met je budget; om meer over te houden.

WIjnbo Ik ben 27 jaar, heb academische opleiding, werk nu 2 jaar fulltime (daarvoor 3 jaar parttime). Punt is; ik wil sparen; dat heb ik nog nooit gedaan..Ik dacht gewoon veel meer over te houden; that's all. En verder geloof ik niet dat tegenwoordig nog salarissen echt groeien.. vooral niet met de crisis...
pi_73685778
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:38 schreef kite2010 het volgende:
Het overzicht heb ik uit mn excel sheetje om mn budget bij te houden. De 17 euro Nuon energiekosten is per maand, Ik betaal dus per 3 maanden 61 euro, exclusief gas want dat zit in mn servicekosten volgens mij...ff opzoeken.. (Betreft de opmerkingen; mn salaris valt miss een beetje hoger uit; gebaseerd op 40 uur hard werken; maar daar gaat dit topic niet over. ik weet ook wel dat iemand in de bijstand minder verdient; )
Het gaat erom slimmer om te gaan met je budget; om meer over te houden.

Ik ben 27 jaar, heb academische opleiding, werk nu 2 jaar fulltime (daarvoor 3 jaar parttime). Punt is; ik wil sparen; dat heb ik nog nooit gedaan..
Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpen
pi_73686010
quote:
Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpen
Misschien wel; het is een rare tijd. Veel oudere collega's hebben een MBO opleiding; verdienen 30% meer en wonen in een kast van een vrijstaande woning toen de huizenprijzen nog laag stonden; voor dezelfde hypotheeklasten...
  woensdag 14 oktober 2009 @ 16:51:43 #16
152789 karr-1
pi_73686079
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:49 schreef kite2010 het volgende:

[..]

Misschien wel; het is een rare tijd. Veel oudere collega's hebben een MBO opleiding; verdienen 30% meer en wonen in een kast van een vrijstaande woning toen de huizenprijzen nog laag stonden; voor dezelfde hypotheeklasten...
Huizenprijzen dalen waar je bij staat.
pi_73686192
1. Zoek een partner ,klinkt erg stom scheelt veel in de vaste lasten. Als jij het huis verwarmd verwarm je nu voor een dan voor twee. Deel de kosten en je bent de helft goedkoper uit. Ik denk dat de vaste kosten met 20 % stijgen als je samenleeft maar je betaalt dan (100%+20%)/2 personen = 60 % van wat je nu betaald, resulteert in de grootste besparing die je kan doen.

Daarna besparen op uitgaan is veel makkelijker ga is niet naar de kroeg maar kijk een filmpje op de bank . Drink bijvoorbeeld in voor het uitgaan, bespaart ook weer euro's.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 16:55:38 #18
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_73686208
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:42 schreef Wijnbo het volgende:

[..]

Misschien, hangt natuurlijk van de branche af. Een HBO'er kan best meer verdienen dan een academicus, daar is niets vreemds aan.
pi_73686344
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:55 schreef Johannes_Klabanus het volgende:

[..]

Misschien, hangt natuurlijk van de branche af. Een HBO'er kan best meer verdienen dan een academicus, daar is niets vreemds aan.
Hmja maar ik heb 1e solicitatie gedaan, gelijk een baan voor bijna 3K bruto en 0 jaar ervaring. Ik was al enorm blij maar wordt er elke dag blijer mee
  † In Memoriam † woensdag 14 oktober 2009 @ 21:00:03 #20
43556 miss_dynastie
pi_73693854
Wat bedoel je met: totaal te besteden? Dat is toch gewoon: totaal te sparen? Je leeft er goed van, zo te zien. Maar ietsje minder aan uitgaan uitgeven zal al zo 100 euro helpen.
pi_73694120
Idd ¤200,- aan uitgaan per maand
  woensdag 14 oktober 2009 @ 21:13:09 #22
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_73694348
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:55 schreef Brembo het volgende:
1. Zoek een partner ,klinkt erg stom scheelt veel in de vaste lasten. Als jij het huis verwarmd verwarm je nu voor een dan voor twee. Deel de kosten en je bent de helft goedkoper uit. Ik denk dat de vaste kosten met 20 % stijgen als je samenleeft maar je betaalt dan (100%+20%)/2 personen = 60 % van wat je nu betaald, resulteert in de grootste besparing die je kan doen.

Maar zijn kosten voor gas en licht zijn absurd laag dus daar valt de winst niet op te behalen. Of hij moet zijn hypotheek gaan delen. Je boodschappenkosten zijn ook redelijk. Ik denk echt dat je het in kleding en uitgaan moet zoeken TS.

Vaker met vrienden thuis eten en drinken in plaats van uit bijvoorbeeld. Verder doe je het best goed hoor.
pi_73694939
Als jij je al niet gelukkig voelt... Hoe moet ik me dan voelen?

Bij mij komt er netto ca. 1700 euro binnen incl reiskostenvergoeding. Maar ik heb een privé auto die ik nodig heb voor woon-werk verkeer a ¤400 per maand (benzine, verzekering, onderhoud en afschrijving). Afstand is te groot om te fietsen en ik werk op zeer onregelmatige tijden.

Bij jou komt er netto 2000 euro binnen, want de belastingteruggave a ¤243 per maand is ook inkomen en dan is je vervoer al betaald.

Na aftrek van mijn vervoerskosten heb ik dus 700 euro per maand minder als jou te besteden. Toch kan ik leuk leven EN nog 250 euro per maand sparen.

Het is heel simpel: Het leven is zo duur als je het zelf maakt. Ik kom bij lange na niet aan ¤200 voor kleding per maand. Dat is mijn budget voor 4 maanden. En uitgaan kun je ook best op besparen.

Wat ook flink in je bijtelling scheelt: je lease auto zo snel als mogelijk inruilen voor een Aygo/C1/107 of Cuore. Lagere bijtelling kan niet.
pi_73695365
Ik vind dat je een hoog bedrag hebt aan bijtelling voor je leaseauto vergeleken met het salaris. Of je rijd een te grote auto of je hebt een ongunstige leaseregeling. Al met al zou je hier goed op kunnen besparen indien je leasecontract (binnenkort) afloopt.
pi_73703772
Ivo1985: Idd, ik sta ook iedere dag in de file; en zal proberen te besparen op kleding. Reistijd is ook geld..

G_J: Thanks, Mn lease contract loopt in december af. Ze bieden nu tijdens de bestelstop alleen 2dehands auto's aan voor uiteraard de nieuwwaarde voor het leasen. Ik rij nu in een ford fiesta diesel twv 20K
Ik kan misschien een hoop besparen door een eigen 2dehands auto te kopen; gewoon middenklasse ofzo.
Als ik dat doe krijg ik 750 bruto bij mn salaris. Maar dan moet ik wel zelf vervoer regelen en brandstof betalen. Zouden jullie dat doen? Ik rij heel weinig (40km per dag).

Oja ik heb 5 radiatoren in mn 2 kamerappartementje. Daar zitten van die meters op; kost me totaal 750 euro per jaar aan stookkosten. Is dat normaal? Ik heb ze maar 2 maanden per jaar aan staan....En dan gebruik maar 2 van de 5 radiatoren.
pi_73704044
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:10 schreef kite2010 het volgende:

Oja ik heb 5 radiatoren in mn 2 kamerappartementje. Daar zitten van die meters op; kost me totaal 750 euro per jaar aan stookkosten. Is dat normaal? Ik heb ze maar 2 maanden per jaar aan staan....En dan gebruik maar 2 van de 5 radiatoren.
Meters is het verkeerde woord voor die dingen die op je radiator zijn geplakt, het zijn meer schatters. Ze meten het verschil tussen de radiatortemperatuur en die van de omgeving. Dat loopt maar deels samen met je echte warmteverbruik of gasverbruik. Als ze je dat als verbruiksmeter hebben verkocht ben je in de maling genomen, zoals honderdduizenden andere Nederlanders.

Als je de verwarming hoog zet loopt die meter veel harder dan als je gelijkmatig verwarmd. Je kunt beter 2 radiatoren op stand 2 hebben dan 1 op stand 4 of 5. Als je dezelfde warmtebehoefte houdt en die bereikt door de radiatoren altijd tussen stand 1 en 2 houdt, gaat zo de helft van je gasverbruik af. Pak maar eens een thermometer en een kladblok, en kijk hoeveel tikken je verbruikt om de temperatuur van 15 op 20 graden te krijgen met één radiator, of met meerdere radiatoren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 08:47:16 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73704213
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Meters is het verkeerde woord voor die dingen die op je radiator zijn geplakt, het zijn meer schatters. Ze meten het verschil tussen de radiatortemperatuur en die van de omgeving. Dat loopt maar deels samen met je echte warmteverbruik of gasverbruik. Als ze je dat als verbruiksmeter hebben verkocht ben je in de maling genomen, zoals honderdduizenden andere Nederlanders.

Als je de verwarming hoog zet loopt die meter veel harder dan als je gelijkmatig verwarmd. Je kunt beter 2 radiatoren op stand 2 hebben dan 1 op stand 4 of 5. Als je dezelfde warmtebehoefte houdt en die bereikt door de radiatoren altijd tussen stand 1 en 2 houdt, gaat zo de helft van je gasverbruik af. Pak maar eens een thermometer en een kladblok, en kijk hoeveel tikken je verbruikt om de temperatuur van 15 op 20 graden te krijgen met één radiator, of met meerdere radiatoren.
En je kunt beter alle radiatoren in dezelfde ruimte open zetten dan er maar een paar te gebruiken. Des te sneller is de ruimte op temperatuur en des te korter hoeft de ketel te branden.

En je verbruikt natuurlijk niet alleen gas voor het verwarmen van de ruimte maar ook voor warm water. Dus als je drie keer per dag een half uur onder de douche staat of in bad ligt, verbruik je waarschijnlijk meer dan het gemiddelde.
pi_73704325
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:47 schreef ManAtWork het volgende:
En je kunt beter alle radiatoren in dezelfde ruimte open zetten dan er maar een paar te gebruiken. Des te sneller is de ruimte op temperatuur en des te korter hoeft de ketel te branden.
Als het van die meters zijn die op de radiator zitten, dan maakt het niet uit hoe lang die ketel brandt, want dat is niet wat er gemeten wordt. Dan wordt gewoon al het gasverbruik van die ketel in een jaar verdeeld over al die meters. Waarschijnlijk heeft TS een centrale gedeelde ketel, die op zich behoorlijk efficient zijn.

Daarnaast is geleidelijkheid altijd efficienter. Ook bij een exacte meting. Het kost gewoon meer energie om een ruimte of zelfs een radiotor snel te verwarmen dan langzaam, bij dezelfde warmte-opbrengst.
pi_73704365
17 euro voor Nuon is wel heel erg weinig.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 09:31:15 #30
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73704804
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als het van die meters zijn die op de radiator zitten, dan maakt het niet uit hoe lang die ketel brandt, want dat is niet wat er gemeten wordt. Dan wordt gewoon al het gasverbruik van die ketel in een jaar verdeeld over al die meters. Waarschijnlijk heeft TS een centrale gedeelde ketel, die op zich behoorlijk efficient zijn.

Daarnaast is geleidelijkheid altijd efficienter. Ook bij een exacte meting. Het kost gewoon meer energie om een ruimte of zelfs een radiotor snel te verwarmen dan langzaam, bij dezelfde warmte-opbrengst.
Meters of geen meters, het maakt niet uit. Als een ketel de warmte moet verspreiden in een ruimte kan dat beter door 4 radiatoren open te zetten dan 1.
Of hij een centrale ketel heeft, maakt het voor hem natuurlijk niet uit. Het duurt alleen langer voor hij de ruimte op temperatuur heeft.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 09:34:44 #31
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_73704870
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:10 schreef kite2010 het volgende:
G_J: Thanks, Mn lease contract loopt in december af. Ze bieden nu tijdens de bestelstop alleen 2dehands auto's aan voor uiteraard de nieuwwaarde voor het leasen. Ik rij nu in een ford fiesta diesel twv 20K
Ik kan misschien een hoop besparen door een eigen 2dehands auto te kopen; gewoon middenklasse ofzo.
Als ik dat doe krijg ik 750 bruto bij mn salaris. Maar dan moet ik wel zelf vervoer regelen en brandstof betalen. Zouden jullie dat doen? Ik rij heel weinig (40km per dag).
Als je zo weinig rijdt, zou ik zeker voor een eigen auto gaan. Dan kun je (mijns inziens) een hoop mee besparen. Een lease auto klinkt altijd wel leuk, maar je betaalt toch best veel voor een lease auto.
pi_73704941
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:31 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Meters of geen meters, het maakt niet uit. Als een ketel de warmte moet verspreiden in een ruimte kan dat beter door 4 radiatoren open te zetten dan 1.
Of hij een centrale ketel heeft, maakt het voor hem natuurlijk niet uit. Het duurt alleen langer voor hij de ruimte op temperatuur heeft.
Het maakt wel uit, want aan een ketel zit een meter die het aantal kuub gas meet, en daar kan niet zoveel afwijking in zitten. Een meter die op je radiator zit meet niet het gasverbruik, meet ook niet de hoeveelheid warm water, ook niet de temperatuur van de radiator, noch die van de ruimte. Hij meet het verschil, dat staat wel in relatie tot het gasverbruik wat daarvoor nodig is, maar zeker niet in een 1 op 1 relatie.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 09:54:47 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73705304
Hoeveel langer moet een ketel branden als dezelfde ruimte verwarmd wordt met 4 radiatoren of met 1 radiator?
pi_73705743
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:54 schreef ManAtWork het volgende:
Hoeveel langer moet een ketel branden als dezelfde ruimte verwarmd wordt met 4 radiatoren of met 1 radiator?
Dat is natuurlijk alleen relevant als TS rechtstreeks wordt afgerekend op het verbruik van de ketel. Maar in het algemeen geldt dat die ketel in totaal minder verstookt wanneer je de ruimte verwarmd tot 20 C met water van 40 C dan met water van 60 C. Dan duurt het langer, maar het kost veel minder.

Maar nu zit er een meter tussen die het gasverbruik voor de geleverde warmte aan de radiator met een schatting probeert te benaderen. In die schatting zit ook nog een forse afwijking, en wel een afwijking die een hardwerkende radiator relatief veel meer gasverbruik toerekent dan 2 matige werkendende radiatoren.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:23:30 #35
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73705929
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk alleen relevant als TS rechtstreeks wordt afgerekend op het verbruik van de ketel. Maar in het algemeen geldt dat die ketel in totaal minder verstookt wanneer je de ruimte verwarmd tot 20 C met water van 40 C dan met water van 60 C. Dan duurt het langer, maar het kost veel minder.

Maar nu zit er een meter tussen die het gasverbruik voor de geleverde warmte aan de radiator met een schatting probeert te benaderen. In die schatting zit ook nog een forse afwijking, en wel een afwijking die een hardwerkende radiator relatief veel meer gasverbruik toerekent dan 2 matige werkendende radiatoren.
Je leest niet. Ik heb het niet over de temperatuur van het water maar over het aantal radiatoren.

Maar goed, laten we er maar stoppen omdat jij aanneemt dat TS afneemt van een centrale ketel en geen eigen warmwatervoorziening heeft.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:28:00 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_73706064
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:28 schreef kite2010 het volgende:
Post hier je woonlasten; doel van deze discussie is wat meer van het leven genieten door deze laag te houden. Tips om te besparen. Ik vind het moeilijk om rond te komen in deze dure tijd.
Ik woon sinds 2 jaar op mezelf in een 2kamer appartementje; en dacht met een goede opleiding makkelijk rond te kunnen komen. Zijn jullie ook al zoveel kwijt?

Maandsalaris 2704
Vergoeding auto 84
Vergoeding inet+telf 17,84
Bijtelling auto 393,63

Kosten
Pensioenpremie 63
Bijtelling auto 393,63
Premie WGA 1,43
Loonheffing 42% 976,08

Inkomsten 1765,33

Woonlasten per maand
Hypotheek 691
Servicekosten (brand+inboedel+water) 171,49
Digitenne 0
Internet, Telfort 19,95
Ziektekosten 95,75
NV Leven (spaarpremie) 63,62
Eten & Drinken / Huishouden 250
Energiekosten Nuon 17
Rijnland waterschapsbelasting 20
Gemeentelijke heffingen (riool, afval) 35
Telefoon (mobiel) 30
Belastingteruggaaf -243
Rechtsbijstand 0
Rente studiefinanciering 40

Uitgaven
Fitness 41
Kleding 100
Kapper 10
Uitgaan 200

Totaal aan woonlasten 1541,81

Ik probeer een beetje te besparen met een telefoon van de zaak (-30 euro per maand), miss fitness afzeggen...Wat minder dure kleding.. Ik heb digitenne afgezegt en ontvang nu alleen ned 1,2,3... (-8euro per maand)
Nou ja alle beetjes helpen..
Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben

Hierbij wat tips:
- stop met fitness en ga hardlopen
- die besparing op je digitenne slaat helemaal nergens op, is 8 euro per maand
- halveer je kosten aan stappen
- Ga boodschappen doen bij de Lidl, Aldi. 250 euro is niet enorm veel, maar minder kan zeker
- lease-auto weg als je hem weinig gebruikt. Aan de andere kant is het hebben van een eigen auto ook niet gratis
pi_73706326
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je leest niet. Ik heb het niet over de temperatuur van het water maar over het aantal radiatoren.

Maar goed, laten we er maar stoppen omdat jij aanneemt dat TS afneemt van een centrale ketel en geen eigen warmwatervoorziening heeft.
En niet voor niks. Hij betaalt immers 17 euro per maand aan de Nuon, en 170 per maand aan servicekosten, terwijl hij vertelt dat hij meters op de radiator heeft. Als hij een eigen ketel heeft, dan zal hij wel rechtstreeks aan de Nuon betalen denk je ook niet? Waarom zou hij dan meters op de radiatoren moeten hebben?

Ik leidde uit jouw post af dat jij een rechtstreeks verband tussen zijn rekening en het stoken van de ketel veronderstelde. Vanuit mijn bekendheid met het fenomeen blokverwarming en radiatormeters weet ik dat dat niet zo is.

Ik zeg hoe meer radiatoren je gebruikt om dezelfde ruimte in dezelfde mate te verwarmen, hoe minder hard al die meters gezamenlijk lopen. Ik zeg ook, hoe langer je de tijd neemt om dezelfde ruimte te verwarmen, hoe minder hard de ketel werkt, maar vooral, hoe minder hard die meter loopt. Maar er is maar deels een verband tussen hoe hard die ketel stookt en hoe hard de meters lopen.
pi_73709908
Ik neem aan dat je van Nuon nog apart een afschrijving krijgt voor je vastrecht, wij hebben ook electraverbruik rond de 15 euro.maar het vastrecht zijn de grootste kosten.
pi_73745638
Hallo Weltschmerz, MenatWork:
Bedankt voor jullie reactie:

Berekening:
De meterstanden van de opnamebon zijn:
verwarming 1 3.00 (niet in gebruik) (verdampingseenheden)
verwarming 2 1.25 (niet in gebruik)
verwarming 3 6.00 (in gebruik in dec-jan)
verwarming 4 7.00 (in gebruik in dec-jan)
verwarming 5 2.50 (niet in gebruik)
De meterstanden laten altijd een waarde zien omdat deze bij normale kamertemperatuur ook heel langzaam verdampen. De verdampers gaan sneller verdampen als de verwarming aan staat; maar dat heeft ook te maken met de omgevingstemperatuur.
Per aangesloten radiator beginnen ze tellen vanaf 1 verdampingseenheid (20 euro).
Een afgekoppelde radiator wordt gezien als 0 eenheden= 0 euro.
Totaal 19,75 eenheden

variabele energiekosten: 19,75x 19,86 euro energiekosten = 392,32 euro
overige kosten 0,0055479x6.250,00 dm2 vloeroppervlakte = 346,74 euro
Totaal 761,08 euro voor 2008-2009

Bij mij zitten bij de servicekosten: voorschot stookkosten, voorschot water (koud+warm)
Voor het waterverbuik heb ik aparte watermeters; maar deze worden gedekt door het voorschot.
Ik moest over een heel jaar 100 euro bijbetalen aan stookkosten naast mn servicekosten.
Daarom denk ik te besparen door 3 radiatoren af te koppelen. Zal bijelkaar 140 euro opleveren denk ik.

De Nuon is apart: en om op voorgaande reacties te reageren: jullie hebben gelijk:
Ik heb waarschijnlijk vergeten vast recht mee te nemen in mn berekening. (sorriej ZON)

Oja en betreft samenwonen; weet ik niet of ik dat wel wil.... moet ik alles delen enzo en dan ben ik niet zo vrij meer als ik nu ben..Beetje bindingsangst
quote:
Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Die zie ik nu nooit...
Blik: bedankt voor je tips: deze zal ik meenemen

Maar ik vind zeker niet dat ik veel over hou om te sparen; zelfs toen ik nog studeerde hield ik nog veel meer over...

[ Bericht 1% gewijzigd door kite2010 op 16-10-2009 13:24:09 ]
pi_73746158
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:34 schreef goldhorn het volgende:

[..]

Als je zo weinig rijdt, zou ik zeker voor een eigen auto gaan. Dan kun je (mijns inziens) een hoop mee besparen. Een lease auto klinkt altijd wel leuk, maar je betaalt toch best veel voor een lease auto.
Dat dus. Krijg je geen kilometervergoeding als je met eigen vervoer woon-werk rijdt?
pi_73746753
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:50 schreef kite2010 het volgende:

Daarom denk ik te besparen door 3 radiatoren af te koppelen. Zal bijelkaar 140 euro opleveren denk ik.
Dat denk ik dus niet.

De kosten worden berekend op basis van die meters. Dan bespaar je dus door die meters omlaag te krijgen, niet door feitelijk minder warmte te maken. Die twee houden wel verband met elkaar, maar dat is geen direct verband. Dus als je zo'n draaiknop hebt met 5 standen, ga niet hoger dan stand 2, en zet zoveel radiatoren aan als nodig is om het warm te krijgen. Dan lopen die meters zoveel langzamer, dat je netto minder eenheden hebt.

Test het anders even. Neem een thermometer en kijk hoeveel eenheden het kost om de binnentemperatuur 5 graden omhoog te krijgen met bijvoorbeeld 2 radiatoren en met 4. Bij gelijke omstandigheden. Die meting is namelijk een hele grove weergave van het verbruik, daar zit een enorme marge in, als je van de ene kant van de marge naar de andere kant van de marge gaat, kan dat zomaar 20-30% schelen, als het niet meer is. Het systeem is alleen nauwkeurig als alle woonruimtes gelijk zijn en iedereen op dezelfde manier stookt. Nooit dus.

Overigens, een rol reflecterend isolatiemateriaal kopen en achter je radiatoren plaatsen is een klusje van niks, en kan flink uitmaken. Even nadenken over hoe je met de gordijnen en andere raambedekking omgaat ook.
pi_73747070
Daph_: ik krijg 750 euro bruto en 200 netto kilometervergoeding en 393 euro bruto minder bijtelling als ik zelf een auto heb; dan loont het toch om zelf een auto te kopen? Aan de andere kant.. nu wordt alles geregeld door mn werkgever.

Weltschmerz: je hebt helemaal gelijk. En bovendien moet ik de radiators ook weer terug plaatsen als ik over een tijdje weer verhuis; een hoop gedoe.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:31:03 #43
62913 Blik
The one and Only!
pi_73747071
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:04 schreef Daph_ het volgende:

[..]

Dat dus. Krijg je geen kilometervergoeding als je met eigen vervoer woon-werk rijdt?
Aan de andere kant ben je wel verantwoordelijk voor je onderhoud, benzine, verzekeringen en belasting. Kan je met een beetje tegenslag ook erg veel kosten
pi_73748582
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Aan de andere kant ben je wel verantwoordelijk voor je onderhoud, benzine, verzekeringen en belasting. Kan je met een beetje tegenslag ook erg veel kosten
True. Ik krijg 130 pm kilometervergoeding (32 uur) en de grootste kostenpost is benzine (ca 150 pm). Verzekering en BPM zijn samen nog geen 60 eu. Moet er wel bij zeggen dat ik een oude auto heb en relatief weinig onderhoud *klopt af*.

Consumentenbond heeft vorige maand een lijst gepubliceerd met auto's met weinig onderhoud en typische fouten, wellicht kun je daar een 'goedkope' auto uit selecteren
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:19:48 #45
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_73748775
Wat voor een leasewagen heb je eigelijk?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:26:31 #46
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_73748993
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
Dat was ook mijn eerste gedachte. Je geeft enorm veel geld uit aan kleding en uitgaan en komt hier vragen waar je op kan besparen?

quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:28 schreef Blik het volgende:

[..]

Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben

Hierbij wat tips:
- stop met fitness en ga hardlopen
- die besparing op je digitenne slaat helemaal nergens op, is 8 euro per maand
- halveer je kosten aan stappen
- Ga boodschappen doen bij de Lidl, Aldi. 250 euro is niet enorm veel, maar minder kan zeker
- lease-auto weg als je hem weinig gebruikt. Aan de andere kant is het hebben van een eigen auto ook niet gratis
250 euro is wel enorm veel voor iemand alleen. meer dan 60 euro per week! Dat kan makkelijk omlaag
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:31:28 #47
62913 Blik
The one and Only!
pi_73749147
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 14:19 schreef klusfoobje het volgende:
Wat voor een leasewagen heb je eigelijk?
Is ook een goede, ik heb zelf een polo die in de 20% klasse valt. Kost me nog geen 180 euro p/m incl. benzine.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:35:34 #48
236264 crew  capricia
pi_73749274
tvp, goed topic!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73750702
klusfoobje: ik heb een Ford van 20K, bijtelling 25%. Komend jaar kan ik een hybride kiezen van 25K met 14% bijtelling (Honda Civic). Nadeel is wel dat de leasemaatschappij een bestelstop heeft ingevoerd; dus je betaalt bijtelling over de nieuwwaarde van een paar jaar oude auto. Zit nog steeds in een dillemma of ik de hybride ga leasen of gewoon een renault voor mezelf koop. Ik wil besparen maar ook weer niet in een koektrommel rondrijden...
pi_73751531
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:14 schreef kite2010 het volgende:
Ik wil besparen maar ook weer niet in een koektrommel rondrijden...
Wees blij dat je een auto kunt betalen!
Je hebt echt geen idee wat 'niet rond kunnen komen' is, he?
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')