En dat zijn slechts een paar dingen om mee te starten. Met een dergelijk salaris kan ik vorstelijk leven.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
¤ 1.200,- per jaar aan kleding?
¤ 2.400,- per jaar aan uitgaan?
Ik zie nog potentieel genoeg. In tegenstelling tot ¤ 8,- per maand op TV besparen.
Misschien dat je eens moet opzoeken wat 'rond komen' precies in houdt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:28 schreef kite2010 het volgende:
Ik vind het moeilijk om rond te komen
......
Totaal te besteden 223,52
ik betaal al 90 alleen voor stroomquote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1354088/1/50#73683890]woensdag 14 oktober 2009
En die 17 euro NUON lijkt mij heeeel erg laag. Ik betaal iets van 90 euro (gas en licht dus).
Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:38 schreef kite2010 het volgende:
Het overzicht heb ik uit mn excel sheetje om mn budget bij te houden. De 17 euro Nuon energiekosten is per maand, Ik betaal dus per 3 maanden 61 euro, exclusief gas want dat zit in mn servicekosten volgens mij...ff opzoeken.. (Betreft de opmerkingen; mn salaris valt miss een beetje hoger uit; gebaseerd op 40 uur hard werken; maar daar gaat dit topic niet over. ik weet ook wel dat iemand in de bijstand minder verdient; )
Het gaat erom slimmer om te gaan met je budget; om meer over te houden.
Ik ben 27 jaar, heb academische opleiding, werk nu 2 jaar fulltime (daarvoor 3 jaar parttime). Punt is; ik wil sparen; dat heb ik nog nooit gedaan..
Misschien wel; het is een rare tijd. Veel oudere collega's hebben een MBO opleiding; verdienen 30% meer en wonen in een kast van een vrijstaande woning toen de huizenprijzen nog laag stonden; voor dezelfde hypotheeklasten...quote:Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpen
Huizenprijzen dalen waar je bij staat.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:49 schreef kite2010 het volgende:
[..]
Misschien wel; het is een rare tijd. Veel oudere collega's hebben een MBO opleiding; verdienen 30% meer en wonen in een kast van een vrijstaande woning toen de huizenprijzen nog laag stonden; voor dezelfde hypotheeklasten...
Misschien, hangt natuurlijk van de branche af. Een HBO'er kan best meer verdienen dan een academicus, daar is niets vreemds aan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:42 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Guess dat ik dan met mijn HBO-0 jaar ervaring baan m'n handen moet dicht knijpen
Hmja maar ik heb 1e solicitatie gedaan, gelijk een baan voor bijna 3K bruto en 0 jaar ervaring. Ik was al enorm blij maar wordt er elke dag blijer meequote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:55 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Misschien, hangt natuurlijk van de branche af. Een HBO'er kan best meer verdienen dan een academicus, daar is niets vreemds aan.
Maar zijn kosten voor gas en licht zijn absurd laag dus daar valt de winst niet op te behalen. Of hij moet zijn hypotheek gaan delen. Je boodschappenkosten zijn ook redelijk. Ik denk echt dat je het in kleding en uitgaan moet zoeken TS.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:55 schreef Brembo het volgende:
1. Zoek een partner,klinkt erg stom scheelt veel in de vaste lasten. Als jij het huis verwarmd verwarm je nu voor een dan voor twee. Deel de kosten en je bent de helft goedkoper uit. Ik denk dat de vaste kosten met 20 % stijgen als je samenleeft maar je betaalt dan (100%+20%)/2 personen = 60 % van wat je nu betaald, resulteert in de grootste besparing die je kan doen.
Meters is het verkeerde woord voor die dingen die op je radiator zijn geplakt, het zijn meer schatters. Ze meten het verschil tussen de radiatortemperatuur en die van de omgeving. Dat loopt maar deels samen met je echte warmteverbruik of gasverbruik. Als ze je dat als verbruiksmeter hebben verkocht ben je in de maling genomen, zoals honderdduizenden andere Nederlanders.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:10 schreef kite2010 het volgende:
Oja ik heb 5 radiatoren in mn 2 kamerappartementje. Daar zitten van die meters op; kost me totaal 750 euro per jaar aan stookkosten. Is dat normaal? Ik heb ze maar 2 maanden per jaar aan staan....En dan gebruik maar 2 van de 5 radiatoren.
En je kunt beter alle radiatoren in dezelfde ruimte open zetten dan er maar een paar te gebruiken. Des te sneller is de ruimte op temperatuur en des te korter hoeft de ketel te branden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Meters is het verkeerde woord voor die dingen die op je radiator zijn geplakt, het zijn meer schatters. Ze meten het verschil tussen de radiatortemperatuur en die van de omgeving. Dat loopt maar deels samen met je echte warmteverbruik of gasverbruik. Als ze je dat als verbruiksmeter hebben verkocht ben je in de maling genomen, zoals honderdduizenden andere Nederlanders.
Als je de verwarming hoog zet loopt die meter veel harder dan als je gelijkmatig verwarmd. Je kunt beter 2 radiatoren op stand 2 hebben dan 1 op stand 4 of 5. Als je dezelfde warmtebehoefte houdt en die bereikt door de radiatoren altijd tussen stand 1 en 2 houdt, gaat zo de helft van je gasverbruik af. Pak maar eens een thermometer en een kladblok, en kijk hoeveel tikken je verbruikt om de temperatuur van 15 op 20 graden te krijgen met één radiator, of met meerdere radiatoren.
Als het van die meters zijn die op de radiator zitten, dan maakt het niet uit hoe lang die ketel brandt, want dat is niet wat er gemeten wordt. Dan wordt gewoon al het gasverbruik van die ketel in een jaar verdeeld over al die meters. Waarschijnlijk heeft TS een centrale gedeelde ketel, die op zich behoorlijk efficient zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:47 schreef ManAtWork het volgende:
En je kunt beter alle radiatoren in dezelfde ruimte open zetten dan er maar een paar te gebruiken. Des te sneller is de ruimte op temperatuur en des te korter hoeft de ketel te branden.
Meters of geen meters, het maakt niet uit. Als een ketel de warmte moet verspreiden in een ruimte kan dat beter door 4 radiatoren open te zetten dan 1.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als het van die meters zijn die op de radiator zitten, dan maakt het niet uit hoe lang die ketel brandt, want dat is niet wat er gemeten wordt. Dan wordt gewoon al het gasverbruik van die ketel in een jaar verdeeld over al die meters. Waarschijnlijk heeft TS een centrale gedeelde ketel, die op zich behoorlijk efficient zijn.
Daarnaast is geleidelijkheid altijd efficienter. Ook bij een exacte meting. Het kost gewoon meer energie om een ruimte of zelfs een radiotor snel te verwarmen dan langzaam, bij dezelfde warmte-opbrengst.
Als je zo weinig rijdt, zou ik zeker voor een eigen auto gaan. Dan kun je (mijns inziens) een hoop mee besparen. Een lease auto klinkt altijd wel leuk, maar je betaalt toch best veel voor een lease auto.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 08:10 schreef kite2010 het volgende:
G_J: Thanks, Mn lease contract loopt in december af. Ze bieden nu tijdens de bestelstop alleen 2dehands auto's aan voor uiteraard de nieuwwaarde voor het leasen. Ik rij nu in een ford fiesta diesel twv 20K![]()
Ik kan misschien een hoop besparen door een eigen 2dehands auto te kopen; gewoon middenklasse ofzo.
Als ik dat doe krijg ik 750 bruto bij mn salaris. Maar dan moet ik wel zelf vervoer regelen en brandstof betalen. Zouden jullie dat doen? Ik rij heel weinig (40km per dag).
Het maakt wel uit, want aan een ketel zit een meter die het aantal kuub gas meet, en daar kan niet zoveel afwijking in zitten. Een meter die op je radiator zit meet niet het gasverbruik, meet ook niet de hoeveelheid warm water, ook niet de temperatuur van de radiator, noch die van de ruimte. Hij meet het verschil, dat staat wel in relatie tot het gasverbruik wat daarvoor nodig is, maar zeker niet in een 1 op 1 relatie.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Meters of geen meters, het maakt niet uit. Als een ketel de warmte moet verspreiden in een ruimte kan dat beter door 4 radiatoren open te zetten dan 1.
Of hij een centrale ketel heeft, maakt het voor hem natuurlijk niet uit. Het duurt alleen langer voor hij de ruimte op temperatuur heeft.
Dat is natuurlijk alleen relevant als TS rechtstreeks wordt afgerekend op het verbruik van de ketel. Maar in het algemeen geldt dat die ketel in totaal minder verstookt wanneer je de ruimte verwarmd tot 20 C met water van 40 C dan met water van 60 C. Dan duurt het langer, maar het kost veel minder.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:54 schreef ManAtWork het volgende:
Hoeveel langer moet een ketel branden als dezelfde ruimte verwarmd wordt met 4 radiatoren of met 1 radiator?
Je leest niet. Ik heb het niet over de temperatuur van het water maar over het aantal radiatoren.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk alleen relevant als TS rechtstreeks wordt afgerekend op het verbruik van de ketel. Maar in het algemeen geldt dat die ketel in totaal minder verstookt wanneer je de ruimte verwarmd tot 20 C met water van 40 C dan met water van 60 C. Dan duurt het langer, maar het kost veel minder.
Maar nu zit er een meter tussen die het gasverbruik voor de geleverde warmte aan de radiator met een schatting probeert te benaderen. In die schatting zit ook nog een forse afwijking, en wel een afwijking die een hardwerkende radiator relatief veel meer gasverbruik toerekent dan 2 matige werkendende radiatoren.
Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebbenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:28 schreef kite2010 het volgende:
Post hier je woonlasten; doel van deze discussie is wat meer van het leven genieten door deze laag te houden. Tips om te besparen. Ik vind het moeilijk om rond te komen in deze dure tijd.
Ik woon sinds 2 jaar op mezelf in een 2kamer appartementje; en dacht met een goede opleiding makkelijk rond te kunnen komen. Zijn jullie ook al zoveel kwijt?
Maandsalaris 2704
Vergoeding auto 84
Vergoeding inet+telf 17,84
Bijtelling auto 393,63
Kosten
Pensioenpremie 63
Bijtelling auto 393,63
Premie WGA 1,43
Loonheffing 42% 976,08
Inkomsten 1765,33
Woonlasten per maand
Hypotheek 691
Servicekosten (brand+inboedel+water) 171,49
Digitenne 0
Internet, Telfort 19,95
Ziektekosten 95,75
NV Leven (spaarpremie) 63,62
Eten & Drinken / Huishouden 250
Energiekosten Nuon 17
Rijnland waterschapsbelasting 20
Gemeentelijke heffingen (riool, afval) 35
Telefoon (mobiel) 30
Belastingteruggaaf -243
Rechtsbijstand 0
Rente studiefinanciering 40
Uitgaven
Fitness 41
Kleding 100
Kapper 10
Uitgaan 200
Totaal aan woonlasten 1541,81
Totaal te besteden 223,52
Ik probeer een beetje te besparen met een telefoon van de zaak (-30 euro per maand), miss fitness afzeggen...Wat minder dure kleding.. Ik heb digitenne afgezegt en ontvang nu alleen ned 1,2,3... (-8euro per maand)
Nou ja alle beetjes helpen..
En niet voor niks. Hij betaalt immers 17 euro per maand aan de Nuon, en 170 per maand aan servicekosten, terwijl hij vertelt dat hij meters op de radiator heeft. Als hij een eigen ketel heeft, dan zal hij wel rechtstreeks aan de Nuon betalen denk je ook niet? Waarom zou hij dan meters op de radiatoren moeten hebben?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je leest niet. Ik heb het niet over de temperatuur van het water maar over het aantal radiatoren.
Maar goed, laten we er maar stoppen omdat jij aanneemt dat TS afneemt van een centrale ketel en geen eigen warmwatervoorziening heeft.
Die zie ik nu nooit...quote:Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Dat dus. Krijg je geen kilometervergoeding als je met eigen vervoer woon-werk rijdt?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:34 schreef goldhorn het volgende:
[..]
Als je zo weinig rijdt, zou ik zeker voor een eigen auto gaan. Dan kun je (mijns inziens) een hoop mee besparen. Een lease auto klinkt altijd wel leuk, maar je betaalt toch best veel voor een lease auto.
Dat denk ik dus niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:50 schreef kite2010 het volgende:
Daarom denk ik te besparen door 3 radiatoren af te koppelen. Zal bijelkaar 140 euro opleveren denk ik.
Aan de andere kant ben je wel verantwoordelijk voor je onderhoud, benzine, verzekeringen en belasting. Kan je met een beetje tegenslag ook erg veel kostenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:04 schreef Daph_ het volgende:
[..]
Dat dus. Krijg je geen kilometervergoeding als je met eigen vervoer woon-werk rijdt?
True. Ik krijg 130 pm kilometervergoeding (32 uur) en de grootste kostenpost is benzine (ca 150 pm). Verzekering en BPM zijn samen nog geen 60 eu. Moet er wel bij zeggen dat ik een oude auto heb en relatief weinig onderhoud *klopt af*.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Aan de andere kant ben je wel verantwoordelijk voor je onderhoud, benzine, verzekeringen en belasting. Kan je met een beetje tegenslag ook erg veel kosten
Dat was ook mijn eerste gedachte. Je geeft enorm veel geld uit aan kleding en uitgaan en komt hier vragen waar je op kan besparen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
¤ 1.200,- per jaar aan kleding?
¤ 2.400,- per jaar aan uitgaan?
Ik zie nog potentieel genoeg. In tegenstelling tot ¤ 8,- per maand op TV besparen.
250 euro is wel enorm veel voor iemand alleen. meer dan 60 euro per week! Dat kan makkelijk omlaagquote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Jezus man, je leeft als god in Frankrijk in een eigen appartement en houdt nog ruim 220 euro per maand over om te sparen. En je zegt dat je het moeilijk hebt om rond te komen. Er zijn genoeg alleenstaande moeders die rond moeten komen met 1500 euro en daarbij nog 2 kinderen hebben
Hierbij wat tips:
- stop met fitness en ga hardlopen
- die besparing op je digitenne slaat helemaal nergens op, is 8 euro per maand
- halveer je kosten aan stappen
- Ga boodschappen doen bij de Lidl, Aldi. 250 euro is niet enorm veel, maar minder kan zeker
- lease-auto weg als je hem weinig gebruikt. Aan de andere kant is het hebben van een eigen auto ook niet gratis
Is ook een goede, ik heb zelf een polo die in de 20% klasse valt. Kost me nog geen 180 euro p/m incl. benzine.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:19 schreef klusfoobje het volgende:
Wat voor een leasewagen heb je eigelijk?
Wees blij dat je een auto kunt betalen!quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:14 schreef kite2010 het volgende:
Ik wil besparen maar ook weer niet in een koektrommel rondrijden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |