abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73683087
Borstvoeding deel 57

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
Lotte!
Noah!
pi_73684082
Misschien dat dit beter in het kolftopic kan. Maar ik dacht dat het hier ook zou kunnen gezien bv afbouwen en kolven afbouwen dacht ik hetzelfde is. Per begin november mag ik niet meer onder werktijd gaan kolven. Ik wil graag een keer op een dag (in mijn lunchpauze) gaan kolven zodat de productie niet teveel terugloopt. Mogelijk dat ik bij terugkomst naar huis nog een tweede keer zou kunnen kolven of in de trein (maar daar lijkt mij er niet echt een goed plekje voor te zijn). Ik heb twee weken vrij genomen om rustig te kunnen afbouwen. Nu kolf ik vier keer per dag (+ 2 keer bv geven) Ik zat te denken, dat ik de eerste dagen mijn zoon thuis houd, hem de twee voedingen geef, die ik hem anders ook geef en daarnaast s'ochtends kolf. Dan heb ik een keer kolven afgebouwd. Daarna zal ik een paar dagen gaan naar 2 keer kolven/ voeden. Dus dat zou betekenen mijn zoon voeden zonder extra te kolven op de dag. Als ik weer naar werk ga ga ik dan over naar 1 of 2 keer kolven per dag. Misschien weet iemand van de langer voedende moeders, die zelf het kolven/ voeden aan het afbouwen is of dat zo zou kunnen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_73685398
Vraagje, Iris komt een gedeelte van de dag om de anderhalf a 2 uur en dan maakt ze ergens een keer een langere ruk (en dan hoop ik dat ze dat 's nachts ook doet...)
Maar wat ik me afvraag, als ik nou steeds maar "toegeef" na anderhalf uur, werk ik dan niet in de hand dat ze steeds maar weer voor een paar slokjes komt zeg maar. In plaats van dat ze goed drinkt en een uurtje langer wegblijft?
Ik ben gewoon geen mama die alsmaar met het kind aan de borst zit. Ik bedoel, ik vind het fijn dat het loopt met de bv en dat ze zo lekker groeit en alles. Maar ik heb er toch wel wat moeite mee dat er gewoon geen pijl op te trekken is (sprak de controlefreak in mij...).
En dat de nachten zo rommelig zijn, kan je daar een beetje in sturen...?

Ik weet dat je doorslapen enzo niet kan afdwingen en bij 1 nachtvoeding (hoewel ook niet ideaal) kan ik me nog wel even neerleggen. Maar als ze 2 of 3 keer komt 's nachts dan ben ik niks meer waard de volgende dag.
Het zal vast ook de aard van het kind zijn enzo en natuurlijk krijg je met kv ook geen garanties op doorslapen. Maar ik kijk wel enorm uit naar weer een fatsoenlijke nacht, ik ben zo ontzettend moe.

En misschien past dit net zo goed in het babytopic, ik denk dat het niet speciaal bv gerelateerd is.
Fake it till you make it...
pi_73686443
Nijna, het is voorkomen normaal dat bv-kindjes kleine beetjes willen drinken per keer. Sterker nog, het is ook volkomen alle kindjes dat willen. Kv-kindjes worden vrij snel gestuurd naar een schema met grote flessen. Dat is wat lastiger bij borstvoeding omdat de productie wordt afgestemd op de vraag. Uiteindelijk is het ook veel beter voor het maagje van de baby om niet kunstmatig te worden opgerekt.
Daarbij is elke baby verschillend. De ene drinkt graag grote voedingen, de ander graag kleine beetjes. Het ene kind zit snel in een soort van ritme, bij de ander blijft dat ritme heel lang uit. Er is eigenlijk geen peil op te trekken. Waar je wel op zou kunnen letten is of Iris goed is aangelegd zodat ze effectief kan drinken. Ook zou je kunnen proberen om borstcompressie toe te passen, misschien krijgt Iris dan net even wat extra (vette) melk binnen zodat ze iets langer tussen de voedingen laat.
Een echte tovertip heb ik dus niet voor je, sorry.

Wat de nachten betreft: je zou kunnen proberen of ze 's avonds wil clusteren, dus heel vaak achter elkaar drinken gedurende een langere periode zodat ze zich voltankt voor de nacht. Daarbij zou je ook borstcompressie kunnen toepassen. Ik heb echt geen idee of het werkt, hier werkt(e) het helemaal niet. Lieuwe is nu ruim acht maanden en komt nog steeds gezellig drie keer per nacht

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 14-10-2009 20:27:27 ]
pi_73686558
Tinuviel, het klinkt als een zorgvuldig plan. Hoeveel cc kolf je nu per kolfbeurt? Ik denk dat je weinig problemen tegen gaat komen als je het op deze manier aanpakt.
pi_73688490
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:03 schreef Jore het volgende:

Lieuwe is nu ruim acht maanden en komt nog steeds gezellig drie keer per nacht
Ow, das niet hip Hoe trek je dat?
Verder goede tips

Hier ging dat vanzelf in een ritme, na een maand of 2. En na drie maanden zaten we echt in een prettig schema. En Leander dronk in het begin ook 12x per dag
pi_73688521
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:06 schreef Jore het volgende:
Tinuviel, het klinkt als een zorgvuldig plan. Hoeveel cc kolf je nu per kolfbeurt? Ik denk dat je weinig problemen tegen gaat komen als je het op deze manier aanpakt.
S'ochtends 2-3 uur na de eerste voeding kolf ik 100-110 cc. In de loop van de dag wordt het met elke kolfbuurt wat minder. Daarom dat ik tenminste een keer per dag wil kolven. Dan nog is het even aankijken of ik op mijn vrije dagen nog voltijd kan voede. Dat is dan namelijk een keer vaker dan op mijn werkdagen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_73690604
Tinuviel, ze zeggen dat je het beste 1 voeding per week kunt afbouwen. Maar Jair is al bijna 9 maanden en dan is je productie ook stabieler, dus iets sneller kan denk ik ook wel.
Ik wil eigenlijk ook terug naar 1x per dag kolven op werkdagen. Fee eet goed brood en fruit, dus hopelijk gaat dat binnenkort wel lukken.

Jore, ik kan je de hand schudden. Fee drinkt ook nog vrolijk om de 3 uur 's nachts. Met soms een goede nacht, waarbij ze 5 uur achter elkaar slaapt en vaker minder goede nachten, waarbij ze om de 2 uur komt. Ach, ooit gaat het voorbij! Mijn ervaring bij Ive is dat ze door gaan slapen als ze daar zelf aan toe zijn.
pi_73690903
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:27 schreef cattie het volgende:
Tinuviel, ze zeggen dat je het beste 1 voeding per week kunt afbouwen. Maar Jair is al bijna 9 maanden en dan is je productie ook stabieler, dus iets sneller kan denk ik ook wel.
Ik dacht dat het 4 dagen waren en je dan een voeding kon minderen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:36:43 #10
108648 cattie
lieve moeder
pi_73690937
Lijkt mij eerlijk gezegd ook wel prima hoor.
pi_73691388
Cattie, dat is dus ook mijn houding. Ik leg me er maar gewoon bij neer. Ik ben bij tijd en wijle wel heel erg moe maar ik vind het eigenlijk best te doen. Daarbij probeer ik altijd maar te bedenken dat Lieuwe een baby is en dat hij er verder niks aan kan doen. Hij gaat op dit moment voor en ik schik me dus in zijn ritme. En verder ben ik ook wel te lui om er echt wat aan te veranderen, voor zover slaaptraining al zin heeft bij zulke kleintjes heb ik er de puf niet voor ik voed hem liever dan dat ik een kwartier naast zijn bedje zit om hem te troosten. Ik hoop dat hij vanzelf op het idee komt om door te slapen en anders zie ik over twee maanden wel een keertje weer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 14-10-2009 19:56:22 ]
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:55:26 #12
108648 cattie
lieve moeder
pi_73691525
Dat heb ik ook. Als ik Fee voedt dan slaapt ze direct weer door en anders zou ik tijden met haar moeten gaan lopen of aaien of zingen enz. Tijdens het voeden dommel ik zelf al weer weg.
pi_73691953
Jore, tovertips verwachtte ik ook niet echt hoor, maar heb het stukje over borstcompressie gelezen, misschien heb ik daar wel wat aan. Niet geschoten is altijd mis, dus proberen kan altijd.
Iris drinkt een paar minuten echt met elke teug een slok en daarna heb ik het idee dat het echt snel minder wordt wat er komt...

Mama's die nog een keer of 3 per nacht voeden, petje af hoor. En als ik dat lees dan hoop ik alleen maar dat die kleine hier iets sneller bedenkt dat ze best wat langer kan slapen... .
Ik vind het heel lastig om me erbij neer te leggen. Dan denk ik verdorie ik wil ook weer eens lekker doorslapen.
En mn lief die gewoon doortukt en daar ben ik dan eigenlijk stikjaloers op .
pi_73692543
Oeh wat fijn om te lezen dat er hier meer al wat oudere babietjes nog gezellig een paar keer per nacht willen drinken! Ik merk dat ik er af en toe onzeker over wordt, omdat weinig mensen dat gewoon lijken te vinden (inclusief consultatiebureau vandaag: hij is nu 6 maanden? en slaapt door neem ik aan? )
Zelf vind ik het ook niet zo erg (alleen jammer van die wallen ), al herken ik wel wat je zegt Nijna, dat je jaloers kan zijn op je lief en dat een paar nachten doorslapen wel errug lekker zou zijn
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:39:15 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_73693038
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:35 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Ik dacht dat het 4 dagen waren en je dan een voeding kon minderen.
En je kolft minder dan een voeding per keer, dus wellicht dat het nog makkelijker gaat.

(Zo, heb ik ook weer mn tvp hier )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_73693096
Ja, jammer van die wallen ja. Als ik echt echt echt dringend aan slaap toe ben dan jaag ik mijn man uit bed en leg Lieuwe bij me, dan slapen we eigenlijk het best. Hij slaapt veel rustiger dan en wil minder vaak drinken. Ik slaap alleen ook zo graag bij mijn man dus we doen het alleen bij groot slaapgebrek en ziekte. En meestal ook 's ochtends, als hij rond zessen komt slapen we nog even verder in het grote bed met z'n allen.

Ik ben trouwens nog steeds niet weer ongesteld geweest, dat vind ik zo heerlijk! Wat mij betreft blijft dat ook nog een poosje weg.
pi_73694315
Dat is dan wel weer een voordeel Jore .
pi_73694744
oudere baby'tjes die nog meerde malen willen drinken...

ik heb hier een peuter van ruim 2 die het liefst nog de hele nacht wil drinken

Naja laat ik het vriendelijker verwoorden. Een peuter van 2 die 's nachts ineens weer 1x echt wil drinken, en die het heerlijk vind om 's morgens tussen 5 en 7 rustig bij mama aan de borst wakker te worden.
Alleen vind ik dat ochtend ritueel van 2 uur wat minder

Vannacht logeert hij bij opa, zijn ziek zijn is weer zo goed als over, papa is weer voor een week uit de nachtdienst. Dus vanaf morgennacht gaan we weer even een beetje sturen.
Dit wordt me iets te knus 's nachts
pi_73695779
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:09 schreef Nijna het volgende:
En mn lief die gewoon doortukt en daar ben ik dan eigenlijk stikjaloers op .
Oh zo herkenbaar. Vannacht de oudste bij in bed genomen, we waren beiden doodop en zo komen we toch aan slaap. Vriendlief vanmorgen: goh, wat een heeeerlijke nacht hè. L was zo lief en heeft zo goed geslapen!
Ik: ik heb nauwelijks geslapen. Ik had te weinig plaats en T heeft elke 1.5u ofzo willen drinken.
Had hij niks van gemerkt!

Normaal drinkt hij maar 1 of 2 keer per nacht meer maar de laatste paar dagen is het zowel 's avonds als 's nachts heel frequent dat hij vraagt. En aan het poepkleurtje te zien vanmiddag krijgt hij vooral voormelk binnen (of geldt dat bij oudere baby's niet meer en moet ik me zorgen maken?)

Ik denk dat ik het antwoord op mijn vraag uit het vorige topic even niet meer nodig heb dus.
Maar er mag altijd op geantwoord worden
pi_73696226
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 21:22 schreef p_iglet het volgende:
oudere baby'tjes die nog meerde malen willen drinken...

Naja laat ik het vriendelijker verwoorden. Een peuter van 2 die 's nachts ineens weer 1x echt wil drinken, en die het heerlijk vind om 's morgens tussen 5 en 7 rustig bij mama aan de borst wakker te worden.
Alleen vind ik dat ochtend ritueel van 2 uur wat minder
Heel herkenbaar.
pi_73697854
Knusse nachten
Zo'n peuter neemt natuurlijk ook een stuk meer ruimte in beslag dan een kleine baby.
Succes ermee B-M en p_iglet!
.... met gevoel voor drama....
pi_73697983
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 22:32 schreef Kersjes het volgende:
Knusse nachten
Het slaapt vooral erg lekker als ze beiden zo om de tien minuten willen drinken...
Nu ja, ik denk dan altijd maar, liever dat dan rond vijf uur beneden zitten met wakkere kinderen.
pi_73703927
Iksje, maakt dat uit voor de kleur poep dan? Wat is het verschil (in kleur...) ben nu wel benieuwd.
pi_73704188
Als de poep groenig van kleur is, wil dat zeggen dat het aandeel voormelk overheerst. (heb ik me laten vertellen)
Dus dat de baby niet genoeg doordrinkt om aan het vettere gedeelte te komen of als je veel stuwing hebt.
pi_73704344
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:40 schreef Jore het volgende:

Ik ben trouwens nog steeds niet weer ongesteld geweest, dat vind ik zo heerlijk! Wat mij betreft blijft dat ook nog een poosje weg.
En hoewel je het ongetwijfeld weet toch nog even: Je kan, hoewel nog steeds veel mensen denken van niet, best baby's maken als je nog niet ongesteld bent geweest

Hier gisteravond toch maar een avondvoeding gedaan. ventje had last van zijn prikken en was warm en mieperig. Dat is geen moment om hem voor het eerst zonder mamamelk naar bed te laten gaan
Vrijdag zijn we weg en hebben we oppas, dus ik wacht even tot na het weekend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')