abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72651737
Ho, ik gooide hem dicht!

Borstvoeding deel 56

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

En ik vroeg dus:
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 18:38 schreef freecell het volgende:
Iemand nog tip tegen pijnlijke tepels bij aanhappen van een dreumes?
Volgens mij komt het gewoon door de zwangerschap, maar als het op te lossen is hoor ik het graag
pi_72655971
Geen tips Freecell, het lijkt me niet zo prettig... .
Fake it till you make it...
pi_72656213
Brrr Freecell!
Misschien helpt het om de tepel iets voor te vormen (lees: pletten ) zodat je Leander een beetje kan helpen met het nemen van een zo groot mogelijke hap zodat er zo min mogelijk tepel in contact komt het hardere gedeelte van zijn mond.

Wel heel stoer van je dat je door voedt!
pi_72656639
Hij hapt niet meer, hij valt aan
Wel met zijn mond wijd open, dus hij neemt wel echt een hele grote hap (meestal, soms laat hij tussendoor even los, zet zijn mond tegen de tepel en zuigt dan *slobber* alleen de tepel weer naar binnen )

Qua aanleggen kan ik nu niet meer zoveel doen zeg maar, hij doet het zelf...

En stoer dat je doorvoedt.... mweh, heb er al een paar keer over zitten denken om te stoppen, want ik ben nog wel een maand of 5 zwanger
pi_72657207
voor zere tepels zweer ik bij smeren met bepanthen
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_72661588
Ik geef nu zelf ruim 7 maanden borstvoeding en dat gaat bij mij hartsikke goed.
Alleen in het begin heb ik ook een keer last gehad van zere tepels.
wat bij mij heel goed werkt is een beetje borstvoeding een paar dagen op je zere borst smeren.
Mischien heb je er wat aan.
pi_72662747
Ouch Freecell!
Da's een minder prettige bijkomstigheid van zwanger zijn...

Bepanthen werkt(e) bij mij dus voor geen meter. Gelukkig doen de tepels zo goed als geen pijn meer. De linkerborst daarentegen
Het is dus toch uitgelopen op een borstontsteking, ondanks het warm houden, leegkolven en masseren. Nu dus antibiotica, hele ranzige die opgelost moet worden in water
Nou ja, hopelijk binnenkort dus weer pijnvrij voeden. De huisarts raadde me trouwens aan een tepelhoedje te gebruiken omdat mijn tepel nogal vlak is. Bij Devin nooit gebruikt, vond het ongevraagde advies ook een beetje vreemd eerlijk gezegd
Wat zou zo'n tepelhoedje kunnen betekenen?
.... met gevoel voor drama....
pi_72662940
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 23:56 schreef Kersjes het volgende:
Bepanthen werkt(e) bij mij dus voor geen meter.
Bepanthen is ook niet zo'n goed zalfje voor tepels en zeker als, zoals bij freecell, de pijn niet door een wondje wordt veroorzaakt biedt smeren geen enkele hulp.
Smeren kan handig zijn om een wondje te helpen genezen en om de huid soepel te houden zodat er geen krakende korstjes op kloofjes komen. Maar dan kan je beter een zuiver lanolinezalfje gebruiken
quote:
Gelukkig doen de tepels zo goed als geen pijn meer. De linkerborst daarentegen
Het is dus toch uitgelopen op een borstontsteking, ondanks het warm houden, leegkolven en masseren. Nu dus antibiotica, hele ranzige die opgelost moet worden in water
Brrr... wat naar joh. Van die BO maar ook van die ranzige poedertjes. Blugh, ik proef ze zo nog.
quote:
Nou ja, hopelijk binnenkort dus weer pijnvrij voeden. De huisarts raadde me trouwens aan een tepelhoedje te gebruiken omdat mijn tepel nogal vlak is. Bij Devin nooit gebruikt, vond het ongevraagde advies ook een beetje vreemd eerlijk gezegd
Lang leve de uitgebreide kennis die sommige artsen van BV menen te hebben. En het stomme is dat er zát goed geschoolde mensen op dat gebied zijn. Het is toch geen schande om als arts door te verwijzen naar een vrijwilligster of een lactatiekundige? Maar nee...
pi_72663764
En het is niet alsof ik direct om advies vroeg. Ik kwam daar met een hete, pijnlijke borst, lichte koorts en het vermoeden van een bo. Nou ja, goedbedoeld zullen we maar zeggen

Maar serieus, wat voor toegevoegde waarde heeft een tepelhoedje dan eigenlijk?
Oeke, wat is de reden dat jij er een gebruikt bijvoorbeeld?
pi_72666681
tepelhoedje is volgens mij alleen maar nuttig als het zonder niet goed lukt
Ik zou het negeren.

Ik had inderdaad ook al het idee dat smeren niet zou helpen Owlet, zo'n soort pijn is het niet. Het is meer de soort pijn alsof je een hele dag een kleintje gevoed hebt en je dan in je tepel geknepen wordt
pi_72667108
Sorry, even crosspost, voor jullie advies:

Bar ik neem alles terug wat ik gister zei over dat ik dacht dat het niet hetzelfde was.
Jeumig dat heb ik geweten zeg... Vannacht vier keer eruit geweest omdat ze huilde en iedere keer was heel haar bedje nat en haar kleertjes ook enzo. Bij de laatste voeding die ik gegeven heb heb ik bewust maar 1 borst gegeven en die helemaal leeg laten drinken, de ander daarna niet aangeboden. Weet niet of dat helemaal the way to go is maar ze had vanmorgen niet gespuugd. Ze heeft op die ene borst zo'n 4 uur tussen de voeding gelaten voor ze weer uit zichzelf kwam dus dan heeft ze wel genoeg binnen gehad lijkt me toch?
Ik ga het donderdag als ik langs het cb moet gelijk even voorleggen aan die wvk/lactatiekundige, kijken wat die ervan zegt, maar voorlopig denk ik dat ik maar 1 borst aanbiedt eventjes, het lijkt erop dat ze teveel drinkt gewoon.

Kan dat? 1 borst per keer aanbieden, is dat verstandig? en dan de andere borst leegkolven ofzo of niets mee doen? Ze drinkt die ene wel goed helemaal leeg voor mijn gevoel.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 12 september 2009 @ 10:29:48 #12
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_72667605
Ik heb een half jaar met alleen m`n linkerborst gevoed, en daarvoor ook eigenlijk altijd maar 1 kant per keer gegeven. Als meiske daar tevreden mee is, lekker zo laten. Als je ziet dat ze behoefte heeft aan meer kun je de andere kant altijd nog als toetje geven
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_72667936
Eén borst geven kan prima, tweelingmoeders doen niet anders.
De andere borst hoef je dan niet te kolven zolang je maar op verzoek BV geeft en zeker op deze leeftijd nog wel aan de acht voedingen komt met bij voorkeur nog eentje ergens tusen 12 en 6 'snachts.

Als je echt het idee hebt dat je veel meer melk produceert dan wat ze aan kan en ze wil wel geregeld drinken dan kan je bijvoorbeeld de dag in blokjes van drie uur delen en per blokje één borst geven.

Dat is bijvoorbeeld nuttig als ze vaak wil drinken maar dan al heel snel zo veel melk te verstouwen krijgt dat dat vervelend voor haar wordt. Mijn dochters gingen bijvoorbeeld rommelig drinken door de enorme hoeveelheid melk waardoor ze lucht gingen happen, buikpijn kregen en weer meer wilden drinken om dat te verlichten.
Door dan vaker de "lege" borst aan te bieden konden ze wel lekker rustig drinken.
  zondag 13 september 2009 @ 16:58:46 #14
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_72702133
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 23:56 schreef Kersjes het volgende:
Ouch Freecell!
Da's een minder prettige bijkomstigheid van zwanger zijn...

Bepanthen werkt(e) bij mij dus voor geen meter. Gelukkig doen de tepels zo goed als geen pijn meer. De linkerborst daarentegen
je kan die gore meuk ook gewoon als pil nemen en dan 2 glazen water erachter aan gooien. dat poeder is echt niet te zuipen

enneh, mogen we een keer op kraamvisite komen?

wel heel zuur dat je nu al een BO te pakken hebt
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_72703678
Waarom zegt "men" dan dat je absoluut moet wisselen van borst. Dat advies kreeg ik overal.. Niet dat ik luisterde maar toch
Hier dronk het kitten eerst gewoon links leeg en zat dan meestal vol, de volgende beurt kreeg ze rechts.. Als ik ging wisselen dan kreeg ze eerst weer 10 minuten ene sproeier over haar heen. dat werkte echt niet.

Au kersjes. Sterkte
pi_72703878
Beterschap Kersjes.

Dat wisselt ook per persoon pvoesss, ik moest juist wel vaak wisselen, 6 of 8 borsten per voeding. Van 1 borst per voeding kon ik alleen maar dromen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_72704453
Volgens mij is dat wisseladvies vooral om de productie op gang te krijgen in de eerste weken, zodat allebei de borsten voldoende gestimuleerd worden. Daarna mag je het lekker zelf weten
pi_72761619
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 00:35 schreef Kersjes het volgende:
Maar serieus, wat voor toegevoegde waarde heeft een tepelhoedje dan eigenlijk?
Oeke, wat is de reden dat jij er een gebruikt bijvoorbeeld?
Kobus kon gewoon niet goed doordrinken aan mijn tepel. Hij kreeg hem niet goed naar binnen gezogen. Hij hapte wel goed aan maar liet dan bijna meteen weer los. De LK gaf me dat tepelhoedje en het ging meteen goed. Het is al in een vorm dus hij hoeft de tepel niet zo ver naar binnen te zuigen. Het drinken zelf kost wel iets meer moeite schijnt het, maar het lukt hem nu eenmaal maar heel soms om zonder hoedje te drinken.

Als Toby gewoon goed drinkt dan is het onzin om een hoedje te gebruiken.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_72763484
Vanmorgen vroeg bij mij in bed, lekker ingepakt onder de deken. Er stak een kopje uit de deken die vol enthousiasme aan het drinken was. Ze lijkt het momenteel zo fijn te vinden
pi_72764707
Lief is dat Mrien

Ah Oeke, ik snap het. En gebruik je hem dan voor beide kanten?
pi_72764877
Lief Mrien, wij ook vanochtend, zo schattig, ik vind het steeds leuker worden, het borstvoeden.

Aan allebei de kanten inderdaad, Kersjes. Links is iets makkelijker zonder voor hem, maar dat is ook de borst met de meeste poroductie.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_72771124
4,5 uur geleden laatste voeding gegeven en madam ligt nog heerlijk te slapen, wat zouden jullie doen... wakker maken of wachten tot ze zelf komt?
Tot nu toe heb ik haar overdag na max 4,5 uur wakker gemaakt... ik weet niet wat wijsheid is.
Vanmorgen wilde ze om de 2 uur.

Die kleine smurf drinkt zich overvol als ze wakker is, dan spuugt ze en dan drinkt ze weer verder... Als ze in slaap valt onder het voeden dan stopt ze gewoon en spuugt ze een stuk minder.
Leren die koters op een gegeven moment wanneer ze vol zijn? Is er een manier om die wasmand minder gevuld te krijgen dus eigenlijk... of moet ik me er maar bij neerleggen ;-).
Fake it till you make it...
pi_72772601
ik zou denk ik laten liggen Nijna.
Maar ik ben er momenteel ook erg makkelijk in.
Hier net 2 regeldagen weer achter de rug, en vind de rust die we dan weer hebben aan de tepel wel heel fijn.
(ze begonnen ook echt pijn te doen, na de vele voedingen)
pi_72772823
Ik zou haar laten liggen Nijna.

Ik maakte A. eerst ook wakker als ze na 4 uur nog niet voor haar voeding kwam, tot mn kraamhulp zei "ben jij gek, alles wat slaapt laten we liggen hoor!"
Soms laat ze er hier wel bijna 6 uur tussen zitten, ook overdag. Ik voed dus echt maar volledig op haar verzoek want de tijden bijhouden is niet zo aan mij besteedt geloof ik
uiteraard hou ik wel een uiterste in het achterhoofd qua tijd wat er tussen mag zitten maar verder...

Mrien wat lief

Ik merk ook dat ik het voeden steeds makkelijker begin te vinden. Of nouja, ik word er handiger mee en dat is prettig. Soms hannest A. nog een beetje. Is ze enorm aan het headbangen en dat schiet niet op met aanhappen maar met name de ochtendvoeding vind ik heerlijk knus. Even dat warme lijfje naast je in bed, zo dichtbij je, even samen wakker worden en met mn lief kijken naar ons kleine meisje
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_72782566
heb je nog geen "ruzie"met een handje/armpje gehad Huup
Ik heb dat dus aldoor met Roy, die gooit handje precies tussen mij en de tepel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')